PDA

Bekijk Volledige Versie : advies gevraagd



dicki
11/02/10, 16:32
Graag wil ik weten waar ik verstandig aan die, ik wil namelijk zoń 100 - 200 klanten onderbrengen op een server. met de daarbij behorende mail en website mogelijkheden.
de websites zijn allemaal wordpress of joomla. 10-15 blz, dus geen grote klantjes.
Zelf heb ik geen verstand van beveiliging van servers, onderhoud van servers en dergelijke, wel kan ik me aardig redden met instellingen voor sites en dergelijke.

Is het dan verstandig een eigen server te huren, of welke oplossing is dan beter? Iemand duidelijk advies? en welke prijzen moet ik dan aan denken?

Hopende op een reactie groet ik jullie hartelijk.

WebMeso
11/02/10, 16:41
Je zou kunnen gaan voor een managed dedicated server, zodat je de algemene beheer uit handen geeft. Dat is beter aangezien je daar weinig verstand van hebt. De prijs daarvoor zou tussen de 50 à 100 euro kunnen liggen en misschien meer. Dat is natuurlijk afhankelijk van de host en welke dedicated server je dan zou willen huren i.c.m. de hoeveelheid dataverkeer doe je gaat gebruiken. Ook zijn de afspraken van de managed functie van toepassing op de prijs.

Een goedkopere oplossing is om zelf een dedicated server te kopen en deze te colocaten. Ook zou je bij colocatie een managed agreement kunnen afspreken. Van hardware en software beheer of wat je eigen wens is. De prijs van colocatie verschilt per host / locatie, maar ga ervan uit dat dit tussen de 35 en 60 euro per maand kost. Dan komt de managed agreement nog ernaast als je die zou willen. De prijs daarvan hangt helemaal af van welke managed functies je zou willen.

dicktump
11/02/10, 16:47
Het beste kun je sowieso voor een managed oplossing kiezen, ofwel een managed (virtual) dedicated server, of een colocated server met een SLA met het managen van de software.

Ik denk dat een managed virtual dedicated server ook best interessant kan zijn, omdat je dan de VDS mee kunt laten groeien als er meer klanten op komen. Bij een dedicated of colocated server, zou je dan de hardware moeten upgraden, of meteen al een flinke machine nemen.

24x7group
11/02/10, 17:33
Zoals hierboven reeds aangegeven zou ik kiezen voor een managed dedicated server.
Indien je genoeg budget hebt om een eigen server af te nemen zou dat ook een optie zijn.
Enige kosten die je dan nog hebt is het betalen van colocatie en een externe partij (of de colocated partner) inschakelen voor het beheer.

Aangezien je aangeeft dat het voor Wordpress sites of Joomla gaat, zou ik minstens een quad core server nemen met voldoende geheugen. Zet alles ook in een RAID setup om dataverlies te minimaliseren en kies eventueel ook voor een back-up mogelijkheid.

Sorcer
11/02/10, 19:42
Een verstandige keuze is om te kiezen voor een Managed Dedicated Server. Hierbij heb je normaliter geen omkijken naar de server, en kun je je volledig richten op je eigen klanten. Het is wellicht verstandig om daarnaast ook te kijken naar een backup faciliteit die erbij afgenomen kan worden, altijd verstandig met veel websites (klanten).

De prijs is natuurlijk verschillend. Kijk goed naar wat er precies onder Managed verstaan wordt bij een bedrijf, hier kan namelijk veel verschil in zitten.