PDA

Bekijk Volledige Versie : Opzet van een SBS server



nugget
08/02/10, 15:54
Hi All,

Vanuit een klant kregen we de vraag om een nieuwe voorstel te doen voor een nieuwe server + installatie

wens van de klant:
- SBS 2008
- email server/ exchange
- mogelijkheid tot 4 remote desktop connecties
- office 2007
- 10 kantoor werkplekken die moeten kunnen connecten en dan 4 remote connecties

Nu vraag ik me een aantal dingen af:
- Zover ik heb kunnen zien kan terminal service alleen draaien op SBS premium en dan op een tweede machine, klopt dit of kan het ook op 1 machine? En laat me raden ik moet dan ook een call pack kopen voor de connecties?

- Wij zijn geen MS deelnemer dus ik wil de software liefst kopen bij de aanschaf van een nieuwe server, hiervoor zijn ook offertes opgevraagd. Echter ik vroeg me af of jullie nog adressen kennen waar je deze licenties betaalbaar kan uithalen.

En tot slot volgens mij heb ik de onderstaande licenties nodig:
- 1x windows SBS (evt premium) inc 5 call
- 1x 10 call pack voor windows SBS
- 1x 5 call pack voor terminal server

heb ik ook nog extra calls nodig voor exchange?

Alvast bedankt voor jullie hulp!!!

gjtje
08/02/10, 19:29
SBS 2008 kan geen terminal server meer op de SBS server zelf (wat prima is want dat is toch geen goede oplossing ;))

Bij Premium krijg je een secundaire server licentie voor dat soort dingen. Je moet inderdaad dan 4 TS cal's hebben, verder heb je voor elke user een SBS cal nodig, die omvat alle onderdelen van de SBS server, ook Exchange.
Je krijgt al 5 CAL's dus in principe heb je aan 5 extra SBS CAL's genoeg, tenzij die remote plekken andere gebruikers zijn. Eén SBS cal geldt voor alle Windows 2008 Servers in je SBS domein.

Goedkoper dan OEM zal je het als gewone sterveling niet krijgen en de prijs zal dan niet zo veel verschillen onderling.

Ahead-IT
08/02/10, 19:36
Let op met die Office licentie, je hebt normaal een speciale nodig om in combinatie te werken met RDP als dat de bedoeling is. (meen ik me te herinneren)

Randy
08/02/10, 20:01
SBS 2008 kan geen terminal server meer op de SBS server zelf (wat prima is want dat is toch geen goede oplossing ;))

Bij Premium krijg je een secundaire server licentie voor dat soort dingen. Je moet inderdaad dan 4 TS cal's hebben, verder heb je voor elke user een SBS cal nodig, die omvat alle onderdelen van de SBS server, ook Exchange.
Je krijgt al 5 CAL's dus in principe heb je aan 5 extra SBS CAL's genoeg, tenzij die remote plekken andere gebruikers zijn. Eén SBS cal geldt voor alle Windows 2008 Servers in je SBS domein.

Goedkoper dan OEM zal je het als gewone sterveling niet krijgen en de prijs zal dan niet zo veel verschillen onderling.

En bij Premium krijg je 25 CALS in plaats van 5. Verder kan het zin hebben om naar Open License (http://www.microsoft.com/belux/NL/licensing/openlicense.mspx) te kijken als je 5 of meer werkplekken hebt.

tcpiputils.com
08/02/10, 21:48
Op zich kan je met Hyper-v op 1 stuk hardware zowel SBS als de terminal server draaien. Wordt officieel ook ondersteund door MS.

nugget
09/02/10, 12:42
En bij Premium krijg je 25 CALS in plaats van 5. Verder kan het zin hebben om naar Open License (http://www.microsoft.com/belux/NL/licensing/openlicense.mspx) te kijken als je 5 of meer werkplekken hebt.

Dit zou misschien mooi zijn. Dan kan ik de tweede server installeren voor TS en heb ik alleen nog 5 TS calls nodig.

Exchange etc zit dan allemaal al in die 25 calls?


"Let op met die Office licentie, je hebt normaal een speciale nodig om in combinatie te werken met RDP als dat de bedoeling is. (meen ik me te herinneren)"
Enig idee welke dit dan zou moeten zijn? Wel bedankt voor de waarschuwing!!

Webroy
09/02/10, 15:07
Je hebt een Volume License nodig van Office.

Je kan eventueel wel op een 2e server Hyper-V installen dan kan je daar gewoon Virtuele Werkstations installen met de normale licenties

nugget
09/02/10, 16:57
Ja dat laatste was ik ook aan het denken, maar dan op linux base

Volgens mij kunnen we vrijwel alles ook op linux inrichten alleen de TS niet dus dat oplossen met losse werkstations zou wellicht een optie zijn.

Maar eerst maar eens de offertes van windows opwachten.

nugget
14/02/10, 20:05
Hi

nog even een aanvullende vraag...

Office 2007 moet op de remote desktops komen te draaien. Ik vindt op internet verschillende antwoorden m.b.t. licenties.

- het mag geen OEM zijn, retail of volume licence kan wel
helder :)

wat niet helder is is dat ik ergens gelezen heb dat je voor iedere gebruiker een eigen office licentie moet hebben. Ergens anders lees ik dan weer dat de retail prof. versie je het recht geeft om hem op 2 systemen te installeren, vb laptop en desktop.

Hoe zit dit hier? Als de laptops al office 2007 hebben, mag ik dan dezelfde licentie gebruiken om het op de terminal server te installeren?

Is er iemand op het forum die office 2007 licenties kan leveren?

weeict
27/02/10, 19:02
Domenico edit:


lees je nog wel even de regels?

JanSmit
27/02/10, 22:08
als het windows 2008 server is kan je remote apps gebruiken (lijkt op citrix). Je publisched dan het icoontje op de pc's en die draaien office in een terminal. Tevens kan je alle software publischen via deze of via webscherm.

gr

jan

ju5t
28/02/10, 16:58
Krijg je bij MAPS niet gewoon 10 CALS? Ook voor SBS? Of is dat er tegenwoordig uit? Dan moet alleen wel de klant zelf het product aanschaffen, ik kan me voorstellen dat je dat niet wilt.

Bart L
28/02/10, 22:05
Dan moet de klant wel in de MAPS voorwaarde vallen + dat is 300 per jaar, en zodra je niet meer betaald mag je ook de software ook niet meer gebruiken...

nugget
10/03/10, 15:52
update: offerte is inmiddels verzonden op basis van prijzen en info die ik verzameld heb.

Mogelijk dat ik tzt nog met iemand hier contact opneem om e.e.a. nog eens door te nemen.

Bedankt voor jullie input!