PDA

Bekijk Volledige Versie : Mach-IT.NET opent regionaal datacenter in Dongen



machit
05/02/10, 15:04
Persbericht - Mach-IT.NET opent regionaal datacenter in Dongen

Dongen – 2 februari 2010 - In december 2009 heeft Mach-IT.NET, van oorsprong een kantoorautomatiseerder, een nieuw pand betrokken in Dongen. In dit pand zijn momenteel diverse werkzaamheden gaande om het pand te verbouwen naar een regionaal “groen” datacenter.

Het datacenter is gevestigd op bedrijventerrein “Tichelrijt 2” te Dongen. Op dit bedrijventerrein zijn met name diverse internationale distributiebedrijven gevestigd. Het bedrijventerrein is met zijn locatie op circa één uur afstand van zowel Rotterdam, Utrecht, Antwerpen en Brussel prima gelegen.

Met de oplevering van het datacenter is begonnen in december 2009. Het datacenter zal worden opgeleverd in verschillende fases. Medio april 2010 zal de eerste datavloer worden geopend. Deze vloer heeft een netto oppervlakte van 100m2 en biedt ruimte aan circa 45 racks. Ieder rack is voorzien van een eigen stroomfeed van 16 ampère en 2x 100mbps uplink met een netwerk naar keuze.

De eerste ruimte is voorzien van zogenaamde “Free Cooling”. Dat is koeling door middel van de buitenlucht. Hiervoor maken wij gebruik van een geavanceerd luchtbehandelingsysteem. Ter ondersteuning hiervan zijn in de ruimte een aantal airco systemen aanwezig met een totale capaciteit van 125 kilowatt. Deze kunnen op de warmste dagen van het jaar worden ingezet voor de koeling van de ruimte.

In het datacenter zijn twee glasvezelverbindingen aanwezig, welke beide via een ander traject naar Amsterdam lopen. Op onze locaties in Amsterdam koppelen wij diverse netwerken af op onze verbindingen. Zo kunnen wij in samenwerking met onze partners o.a. de volgende netwerken aanbieden: SigNet, GrafIX Internet B.V. en Netrouting. Alle aanwezige netwerken zijn voorzien van IPv6-ondersteuning en geheel redundant uitgevoerd.

Het datacenter is tevens voorzien van diverse beveiligingsmaatregelen. Om het pand is een hekwerk aangebracht en daarnaast is het gehele terrein voorzien van camerabewaking. Klanten kunnen, 24 uur per dag, geheel zelfstandig het datacenter betreden. Dit door middel van aanmelding vooraf en een persoonlijke toegangspas.

Datacenter Dongen, zal medio april 2010 een open dag organiseren. Meer informatie zal verschijnen in een persbericht en op onze website, www.datacenterdongen.nl

Yourwebhoster
05/02/10, 15:33
Gefeliciteerd:) Wie is nog meer met een eigen DC bezig?:)

Bakker ICT
05/02/10, 15:35
Gefelicteerd, ziet er goed netjes uit.

24x7group
05/02/10, 17:10
Heel mooi, hoeveel nieuwe datacenters komen er nog? :D

machit
05/02/10, 17:16
Heel mooi, hoeveel nieuwe datacenters komen er nog? :D

Geen idee, maar beetje concurrentie is altijd goed toch?

Bedankt voor de reacties:) Volgende week beginnen we met de laatste afwerkingen, zal wel fototje plaatsen zodra het af is.

IT-worX
05/02/10, 21:50
Heel mooi, hoeveel nieuwe datacenters komen er nog? :D

Ik open morgen eentje in 't tuinhuis :D

machit
05/02/10, 22:35
Ik open morgen eentje in 't tuinhuis :D

Dat tuinhuis, is dat ver genoeg van Dongen vandaan. Want tegen zo'n state of the art datacenter kan ik niet op. :pinch:

swedendedicated
05/02/10, 23:00
Netjes hoor. Hoe zit het met de blusinstallatie? Ik had destijds een offerte liggen, was niet te doen voor een 120m2 kantoorpand met overhead deur (zelfde principe als bij jullie)

machit
05/02/10, 23:26
Netjes hoor. Hoe zit het met de blusinstallatie? Ik had destijds een offerte liggen, was niet te doen voor een 120m2 kantoorpand met overhead deur (zelfde principe als bij jullie)

Ik heb inderdaad ook gekeken naar een aantal oplossingen. Nu is de ruimte bij ons wel goed afgesloten. Achter de overhead deur bevind zich namelijk een technische ruimte, die splitst de overhead deur van de datavloer. De muur die er tussen staat is wel geïsoleerd. Alleen is het inderdaad niet haalbaar om een gasblusinstallatie te laten installeren.

Nu ben ik nog wel in gesprek met Savval. Die hebben een oplossing welke perfect ingezet kan worden per rack. Ieder rack kan dan worden voorzien van een eigen blusinstallatie. Dit kan zijn met co2, poeder of water (wat je natuurlijk niet wenst) en de kosten hiervan zijn zeer laag. Ik heb nog geen besluit genomen, maar waarschijnlijk is het wel haalbaar om ieder rack hiervan te voorzien.

Serveo
05/02/10, 23:57
Goed nieuws. Er is gekozen voor het free cooling principe, maar welke systeem wordt hiervoor gebruikt? Wordt er daarnaast ook gebruik gemaakt van cold corridors?

WebXtra
06/02/10, 09:56
Mag ik vragen hoe het geregeld is met de noodstroom voorziening?

DC^
06/02/10, 12:16
Ziet er goed uit! :)

Ik ben benieuwd wat het antwoord is op de vraag van WebXtra.

machit
06/02/10, 15:43
Goed nieuws. Er is gekozen voor het free cooling principe, maar welke systeem wordt hiervoor gebruikt? Wordt er daarnaast ook gebruik gemaakt van cold corridors?

De buitenlucht wordt met een luchtbehandelingsysteem van Toshiba geconditioneerd. De lucht wordt gefilterd en op de juiste temperatuur en luchtvochtigheid gebracht. Voor warme zomerdagen zijn er ook compressoren aanwezig met een totaal vermorgen van 125 Kilowatt, om het datacentrum op de juiste temperatuur te houden. Er wordt gewerkt met een ingangstemperatuur van 22C, die wordt ingeblazen in de koudegang op de datavloer.

Er wordt geen gebruik gemaakt van cold corridors.

Phu
06/02/10, 16:15
ej gefeliciteerd :)

Is weer lang geleden kom binnenkort wel even langs als ik in de buurt ben (uiteraard als dat mag van je)

machit
06/02/10, 16:47
ej gefeliciteerd :)

Is weer lang geleden kom binnenkort wel even langs als ik in de buurt ben (uiteraard als dat mag van je)

Dankje! Natuurlijk ben je welkom! Vandaag zijn we met het hele team aan het werk om in de ruimte de laatste zaken af te werken. Schieten al aardig op.:lovewht:

RichardVD
06/02/10, 17:00
Interessante locatie voor mij. Partijen die hier colocatie gaan aanbieden mogen hun naam bij mij achterlaten :-).

24x7group
06/02/10, 17:13
Kan je misschien ook een antwoord geven op de vraag i.v.m de noodstroom?

Geert-Jan
06/02/10, 17:13
Mag ik vragen hoe het geregeld is met de noodstroom voorziening?

Mag ik dat ook vragen?

BDigitinternetdiensten
07/02/10, 15:33
Michael,

Ik kom wel weer buurten als het helemaal af is;)

machit
08/02/10, 10:19
Mag ik dat ook vragen?

Als reactie op alle vragen rondom de stroom;

In het pand is geen centrale ups aanwezig. Wij maken gebruik van decentrale ups systemen per rack. De infrastructuur is bereid op de aansluiting van een dieselgenerator. Maar deze is nog niet aanwezig.

Het is voor ons niet rendabel om een diesel te plaatsen voor de eerste paar racks. In April gaan wij namelijk live met alleen onze eigen racks. Voor 8 racks is het niet rendabel om een diesel te plaatsen. Natuurlijk als blijkt dat de locatie in trek is voor colocatie, dan zullen wij een diesel gaan plaatsen.

Exsilia
08/02/10, 22:55
En uit je vorige reactie maak ik op dat er momenteel ook geen brandblussing aanwezig is?
Ik vind het opmerkelijk. Een datacenter zonder noodstroomvoorziening en blijkbaar zonder brandblussing.

In feite is dit dus niets anders dan een rack op zolder neer zetten. Glasvezel kan je tegenwoordig in elke woning wel krijgen.

Spyder01
08/02/10, 23:10
En uit je vorige reactie maak ik op dat er momenteel ook geen brandblussing aanwezig is?
Ik vind het opmerkelijk. Een datacenter zonder noodstroomvoorziening en blijkbaar zonder brandblussing.

In feite is dit dus niets anders dan een rack op zolder neer zetten. Glasvezel kan je tegenwoordig in elke woning wel krijgen.

Als je nu eens zou beginnen met lezen, dan lees je dat het nog niet operationeel is en al helemaal nog niet voor klanten. Verder schrijft hij duidelijk dat ze zoeken naar een betaalbare, goede brandblus oplossing.

Exsilia
08/02/10, 23:41
Ik heb het wel gelezen, maar je geeft 't zelf al aan "Op zoek naar een betaalbare, goede brandblus oplossing". Geen enkel datacenter zal onnodig geld uitgeven aan brandblussing. Dus je kan er rustig vanuit gaan dat de methoden die in normale DC's gebruikt worden de meest effectieve en tegelijk betaalbare oplossingen is. Blijkbaar was dat toch te duur en wordt er nu gezocht naar andere opties. Maar wat nou als dat ook financieel niet haalbaar is?

Het lijkt er op dat over iets essentieels als brandblussing blijkbaar nog geen besluit is genomen terwijl het pand er al wel staat. Het is blijkbaar niet meegenomen in de begroting of daar bewust uitgehaald vanwege de kosten. Nu wordt er gezocht naar een andere oplossing, die er mogelijk niet is? Let wel dat een beetje datacenter niet slechts 1 brandblus systeem heeft. bv. SIG Telehousing waar jij zelf ook staat heeft 3 fasen voor het blussen van brand.

Maar ook wat betreft diesel generatoren.. Mach-IT staat er zelf wel met apparatuur zonder noodstroom voorziening (oke, over een maand). Het is een beetje kip ei probleem . Mach-IT zegt een diesel generator aan te schaffen wanneer er meer racks gevuld zijn, maar klanten gaan natuurlijk wachten tot die generator er staat.

Maar verder, de huidige klanten van Mach-IT met een hosting pakket of andere dienst gaan er gewoon in geboden product hard op achteruit. Nu staan ze in een DC met alle voorzieningen die je in een DC mag verwachten en dat gaat nu terug naar een pand waar dat allemaal niet is. Je kan dit natuurlijk mooi in een persbericht verpakken "We hebben een eigen DC", maar feitelijk is de waarheid: "we leveren alle redundantie in en u ziet daar in de prijs niets in terug!"

Maar dit DC is hierin niet uniek, en op andere persberichten van deze regionale datacentra uit ik dan ook dezelfde kritiek. 't moet dan ook niet gezien worden als een aanval op Mach-IT maar meer op dergelijke datacenter initiatieven in het algemeen. Het valt mij op dat al deze regionale kleine datacentra niet kijken naar redundantie en N+1 setups. Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk totdat je gewoon een luxe zolderkamer hebt.

Overigens worden er op de site gewoon diensten verkocht in dit datacenter. Daarbij valt me op dat losse colocatie behoorlijk prijzig is voor een product zonder noodstroom en brandblussing. Dus niet operationeel en al helemaal niet voor klanten is niet helemaal correct. En in April (als ze zelf zeggen over te gaan) staat er echt nog geen generator en brandblussing.

Yourwebhoster
08/02/10, 23:46
Keuze ligt bij de klant, als jij dit niks vind; lekker laten liggen. Waarschijnlijk is minder geld beschikbaar voor het opzetten en word het op deze manier opgelost; waardoor het later alsnog kan worden toegevoegd. Tenminste; dit begrijp ik zo uit het verhaal.

Exsilia
08/02/10, 23:51
Natuurlijk ligt de keus bij de klant. Maar op dit moment zie ik geen voordeel om hier te gaan staan tov een rack in de schoonmaak kast cq. zolder op kantoor neer te zetten.

santema
08/02/10, 23:55
Toch nog wat vraagjes:

Denk je dat een blussysteem per rack (neem aan dat je een gasvormig iets doet dan) succesvol is met open racks? Het lijkt mij sterk dat zo'n kastje de onderste server eventueel kan bereiken.

Ten tweede heb ik wel sterke twijfels over je koelvermogen, bij 30-35 graden buiten wordt zo'n loods ook goed warm natuurlijk, is 125 KW (koelvermogen?) dan niet erg krap?

Een UPS per rack is natuurlijk niet verkeerd, maar hoe ga je dat qua onderhoud doen, hang je er een STS achter of..?

Persoonlijk zou ik wel direct voor een generator kiezen, die dingen kun je voor een paar euro al huren tegenwoordig, inclusief onderhoud etc.

Hoeveel stroom heb je beschikbaar? (link (http://94.100.116.116/864200001-864250000/864249901-864250000/864249982_6_qYi6.jpeg) & linkje (http://94.100.122.119/864200001-864250000/864249801-864249900/864249822_5_g-Fn.jpeg) & linkje (http://94.100.119.252/864200001-864250000/864249801-864249900/864249855_5_EOsa.jpeg)) Ziet er erg uit als de gemiddelde huis tuin en keuken installatie (hij zit immers wel op de datavloer, dus ik neem aan dat hij daar voor is?).

Al met al een mooie ontwikkeling natuurlijk (gefeliciteerd daarvoor), maar volgens mij zijn er toch nog wat aandachtspuntjes.

Yourwebhoster
08/02/10, 23:55
Natuurlijk ligt de keus bij de klant. Maar op dit moment zie ik geen voordeel om hier te gaan staan tov een rack in de schoonmaak kast cq. zolder op kantoor neer te zetten.
Dat zie ik op dit moment ook niet, als het voor mij voordelig zou zijn om daar te staan zou ik eerst redundantie en een goed blus systeem willen zien:) Maar goed, Amsterdam is dichterbij en het is een beetje krom om naar Dronten te gaan dan.

Verder; succes hiermee. Hoop wel dat snel een goed blus systeem komt en enige vorm van redundantie.

santema
08/02/10, 23:59
Dat zie ik op dit moment ook niet, als het voor mij voordelig zou zijn om daar te staan zou ik eerst redundantie en een goed blus systeem willen zien:) Maar goed, Amsterdam is dichterbij en het is een beetje krom om naar Dronten te gaan dan.

Verder; succes hiermee. Hoop wel dat snel een goed blus systeem komt en enige vorm van redundantie.

Dongen, de andere van melchior was in dronten :).

Yourwebhoster
09/02/10, 00:02
Dongen, de andere van melchior was in dronten :).
Excuses:) Verwarrend, twee nieuwe DC topics (vandaar mijn vraag wie nog meer:lovewht:)

Maar goed, Dongen is nog verder dus...

ProServe
09/02/10, 10:17
Hoeveel stroom heb je beschikbaar? (link (http://94.100.116.116/864200001-864250000/864249901-864250000/864249982_6_qYi6.jpeg) & linkje (http://94.100.122.119/864200001-864250000/864249801-864249900/864249822_5_g-Fn.jpeg) & linkje (http://94.100.119.252/864200001-864250000/864249801-864249900/864249855_5_EOsa.jpeg)) Ziet er erg uit als de gemiddelde huis tuin en keuken installatie (hij zit immers wel op de datavloer, dus ik neem aan dat hij daar voor is?).
Al met al een mooie ontwikkeling natuurlijk (gefeliciteerd daarvoor), maar volgens mij zijn er toch nog wat aandachtspuntjes.

En je was die grote (erg brandbare) houten wand nog niet opgevallen? :)
Laat staan de dunne metalen wand, waar je zo door heen bent met wat huis tuin en keuken gereedschap? :)

dennis0162
09/02/10, 10:36
En je was die grote (erg brandbare) houten wand nog niet opgevallen? :)
Laat staan de dunne metalen wand, waar je zo door heen bent met wat huis tuin en keuken gereedschap? :)

Er staat duidelijk nog in aanbouw...

machit
09/02/10, 11:05
Ik heb het wel gelezen, maar je geeft 't zelf al aan "Op zoek naar een betaalbare, goede brandblus oplossing". Geen enkel datacenter zal onnodig geld uitgeven aan brandblussing. Dus je kan er rustig vanuit gaan dat de methoden die in normale DC's gebruikt worden de meest effectieve en tegelijk betaalbare oplossingen is. Blijkbaar was dat toch te duur en wordt er nu gezocht naar andere opties. Maar wat nou als dat ook financieel niet haalbaar is?

Het lijkt er op dat over iets essentieels als brandblussing blijkbaar nog geen besluit is genomen terwijl het pand er al wel staat. Het is blijkbaar niet meegenomen in de begroting of daar bewust uitgehaald vanwege de kosten. Nu wordt er gezocht naar een andere oplossing, die er mogelijk niet is? Let wel dat een beetje datacenter niet slechts 1 brandblus systeem heeft. bv. SIG Telehousing waar jij zelf ook staat heeft 3 fasen voor het blussen van brand.

Maar ook wat betreft diesel generatoren.. Mach-IT staat er zelf wel met apparatuur zonder noodstroom voorziening (oke, over een maand). Het is een beetje kip ei probleem . Mach-IT zegt een diesel generator aan te schaffen wanneer er meer racks gevuld zijn, maar klanten gaan natuurlijk wachten tot die generator er staat.

Maar verder, de huidige klanten van Mach-IT met een hosting pakket of andere dienst gaan er gewoon in geboden product hard op achteruit. Nu staan ze in een DC met alle voorzieningen die je in een DC mag verwachten en dat gaat nu terug naar een pand waar dat allemaal niet is. Je kan dit natuurlijk mooi in een persbericht verpakken "We hebben een eigen DC", maar feitelijk is de waarheid: "we leveren alle redundantie in en u ziet daar in de prijs niets in terug!"

Maar dit DC is hierin niet uniek, en op andere persberichten van deze regionale datacentra uit ik dan ook dezelfde kritiek. 't moet dan ook niet gezien worden als een aanval op Mach-IT maar meer op dergelijke datacenter initiatieven in het algemeen. Het valt mij op dat al deze regionale kleine datacentra niet kijken naar redundantie en N+1 setups. Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk totdat je gewoon een luxe zolderkamer hebt.

Overigens worden er op de site gewoon diensten verkocht in dit datacenter. Daarbij valt me op dat losse colocatie behoorlijk prijzig is voor een product zonder noodstroom en brandblussing. Dus niet operationeel en al helemaal niet voor klanten is niet helemaal correct. En in April (als ze zelf zeggen over te gaan) staat er echt nog geen generator en brandblussing.


Jij bent duidelijk niet op de hoogte van diverse mogelijkheden hierin. Je schrijf het volgende:

----------
Ik heb het wel gelezen, maar je geeft 't zelf al aan "Op zoek naar een betaalbare, goede brandblus oplossing".
----------
Als je een gasblusinstallatie laat aanleggen ben je daar duizenden euro's aan kwijt. Terwijl er oplossingen zijn die het zelfde effect hebben en vele malen goedkoper zijn. Ik heb geen verstand van brandblussen, maar onze leverancier Saval natuurlijk wel. Op een schaal van 45 racks is het gewoonweg niet haalbaar om een gasblus installatie te plaatsen. Maar het is bijvoorbeeld wel haalbaar om CO2 blussers in de racks te plaatsen.


---------
Maar ook wat betreft diesel generatoren.. Mach-IT staat er zelf wel met apparatuur zonder noodstroom voorziening (oke, over een maand). Het is een beetje kip ei probleem . Mach-IT zegt een diesel generator aan te schaffen wanneer er meer racks gevuld zijn, maar klanten gaan natuurlijk wachten tot die generator er staat.
---------

Wij staan er zelf inderdaad wel met apparatuur. Maar voorlopig is alles gewoon netjes in orde. De diesel ontbreekt, maar als ik eens ga kijken in het verleden is het slechts 1 keer nodig geweest de afgelopen 2 jaar.

--------
Maar verder, de huidige klanten van Mach-IT met een hosting pakket of andere dienst gaan er gewoon in geboden product hard op achteruit. Nu staan ze in een DC met alle voorzieningen die je in een DC mag verwachten en dat gaat nu terug naar een pand waar dat allemaal niet is. Je kan dit natuurlijk mooi in een persbericht verpakken "We hebben een eigen DC", maar feitelijk is de waarheid: "we leveren alle redundantie in en u ziet daar in de prijs niets in terug!"
-------

De huidige klanten worden voorlopig niet eens verplaatst. De ruimte staat nu nog vol met stijgers, bouwmateriaal etc. Wij zijn er nog niet klaar voor. Pas als het allemaal netjes in orde is gaan de klanten over. Gezien wij alleen kantoorautomatisering doen hebben deze wel degelijk voordelen hiervan.

------
Overigens worden er op de site gewoon diensten verkocht in dit datacenter. Daarbij valt me op dat losse colocatie behoorlijk prijzig is voor een product zonder noodstroom en brandblussing. Dus niet operationeel en al helemaal niet voor klanten is niet helemaal correct. En in April (als ze zelf zeggen over te gaan) staat er echt nog geen generator en brandblussing.
------

Ooit al eens iets van een voorverkoop gedaan? En ja losse colocatie is duur, omdat dit voor ons gewoon niet interessant is. Wij hebben liever dat een klant 1/4 of 1/2 afneemt. Wat natuurlijk stukken voordeliger is.

En hoe kun jij in mijn agenda kijken en roepen dat er in April nog geen generator en brandblussing staat? Dat is wel erg apart... Zal ik mijn agenda ook maar hier posten? Dan kun je hem misschien gaan invullen voor me.

Verder zie ik dat hier foto's op zijn gedoken, die intern hadden moeten blijven. Ik begrijp niet hoe deze hier terecht zijn gekomen. Ze zijn niet door mij naar buiten gebracht.

Ik kan verder weinig begrip hebben voor je reactie op dit bericht, natuurlijk heb je in een paar punten gelijk. Maar je hebt totaal geen idee van de situatie en de ontwikkelingen hiervan.

machit
09/02/10, 11:10
Toch nog wat vraagjes:

Denk je dat een blussysteem per rack (neem aan dat je een gasvormig iets doet dan) succesvol is met open racks? Het lijkt mij sterk dat zo'n kastje de onderste server eventueel kan bereiken.

Ten tweede heb ik wel sterke twijfels over je koelvermogen, bij 30-35 graden buiten wordt zo'n loods ook goed warm natuurlijk, is 125 KW (koelvermogen?) dan niet erg krap?

Een UPS per rack is natuurlijk niet verkeerd, maar hoe ga je dat qua onderhoud doen, hang je er een STS achter of..?

Persoonlijk zou ik wel direct voor een generator kiezen, die dingen kun je voor een paar euro al huren tegenwoordig, inclusief onderhoud etc.

Hoeveel stroom heb je beschikbaar? (link (http://94.100.116.116/864200001-864250000/864249901-864250000/864249982_6_qYi6.jpeg) & linkje (http://94.100.122.119/864200001-864250000/864249801-864249900/864249822_5_g-Fn.jpeg) & linkje (http://94.100.119.252/864200001-864250000/864249801-864249900/864249855_5_EOsa.jpeg)) Ziet er erg uit als de gemiddelde huis tuin en keuken installatie (hij zit immers wel op de datavloer, dus ik neem aan dat hij daar voor is?).

Al met al een mooie ontwikkeling natuurlijk (gefeliciteerd daarvoor), maar volgens mij zijn er toch nog wat aandachtspuntjes.

Mag ik vragen hoe jij aan deze foto's komt?

Dit is inderdaad een aansluiting op de datavloer. Deze gebruiken wij als onderverdeelstation. De hoofdkast is voorzien van een totale capaciteit van 750 ampere. Deze hebben wij in de ruimte opgesplitst naar 4 verschillende verdeel stations. Ofwel 1 verdeelstation per 10 racks. Hierdoor is het eenvoudig geworden om zekeringen te vervangen en onderhoud te plegen aan het stroomnet.

machit
09/02/10, 11:13
En je was die grote (erg brandbare) houten wand nog niet opgevallen? :)
Laat staan de dunne metalen wand, waar je zo door heen bent met wat huis tuin en keuken gereedschap? :)

Zoals eerder vermeld, het is allemaal nog in aanbouw.. Daarbij in ieder datacenter is wel ergens hout gebruikt voor de afwerking. Dat is immers moeilijk te vermijden. Deze wand moet nog afgewerkt worden met brand bestendige platen en netjes worden afgewerkt.

En die Dunne metalen wand? Ik neem aan dat je de overhead deur bedoelt? Daar ben je niet zomaar doorheen hoor. Die gehele deur is 5 centimeter dik.. Met metalen platen en isolatie. Knap als je daar met huis tuin en keuken gereedschap doorheen komt:)

Swiftway-UK
09/02/10, 11:36
Die gehele deur is 5 centimeter dik.. Met metalen platen en isolatie. Knap als je daar met huis tuin en keuken gereedschap doorheen komt:)

Ramkraak. Geen probleem hoor.

Voor power distributie zou je ook eens kunnen kijken naar Liebert. Bijvoorbeeld:

http://www.liebert.com/product_pages/Product.aspx?id=83

santema
09/02/10, 11:47
En je was die grote (erg brandbare) houten wand nog niet opgevallen? :)
Laat staan de dunne metalen wand, waar je zo door heen bent met wat huis tuin en keuken gereedschap? :)

Jawel hoor, evenals de volledig houten bovenverdieping/dak boven de racks, maargoed, dat kan nog afgewerkt worden toch :).

machit
09/02/10, 11:52
Jawel hoor, evenals de volledig houten bovenverdieping/dak boven de racks, maargoed, dat kan nog afgewerkt worden toch :).

Als we toch met foto's bezig zijn. Hierbij in de bijlage de status van het plafond nu. Plafondplaten welke tot 120 minuten brandwerend zijn. Kost wat, maar heb je wat.

santema
09/02/10, 11:54
Mag ik vragen hoe jij aan deze foto's komt?

Dit is inderdaad een aansluiting op de datavloer. Deze gebruiken wij als onderverdeelstation. De hoofdkast is voorzien van een totale capaciteit van 750 ampere. Deze hebben wij in de ruimte opgesplitst naar 4 verschillende verdeel stations. Ofwel 1 verdeelstation per 10 racks. Hierdoor is het eenvoudig geworden om zekeringen te vervangen en onderhoud te plegen aan het stroomnet.

Daar waar jij ze zojuist weggehaald hebt :W:.

Het is niet om je af te kraken hoor, maar gewoon uit interesse. Kun je ook mn andere vragen beantwoorden?

santema
09/02/10, 11:55
Als we toch met foto's bezig zijn. Hierbij in de bijlage de status van het plafond nu. Plafondplaten welke tot 120 minuten brandwerend zijn. Kost wat, maar heb je wat.

Exact waarom ik er niets over gezegt heb, het leek me bijvoorbeeld ook niet logisch dat je de hoofdschakelaar zo op de datavloer liet zitten. Al vindt ik het wel vreemd dat je eerst racks plaatst en dan het plafond, maar daar zal vast een logische verklaring voor zijn.

Exsilia
09/02/10, 12:34
Als je een gasblusinstallatie laat aanleggen ben je daar duizenden euro's aan kwijt. Terwijl er oplossingen zijn die het zelfde effect hebben en vele malen goedkoper zijn. Ik heb geen verstand van brandblussen, maar onze leverancier Saval natuurlijk wel. Op een schaal van 45 racks is het gewoonweg niet haalbaar om een gasblus installatie te plaatsen. Maar het is bijvoorbeeld wel haalbaar om CO2 blussers in de racks te plaatsen.

Ja en ik vind dat brandblussing een essentieel onderdeel is van een datacenter. Ik vind het dan ook erg raar dat je hier pas naar kijkt terwijl het pand er al staat. Het komt op mij over alsof er de financiele middelen niet voor zijn. En dat kan natuurlijk, maar dan moet je denk ik gewoon blijven huren in een datacenter.


Wij staan er zelf inderdaad wel met apparatuur. Maar voorlopig is alles gewoon netjes in orde. De diesel ontbreekt, maar als ik eens ga kijken in het verleden is het slechts 1 keer nodig geweest de afgelopen 2 jaar.

In het datacenter waar wij staan, staan wij nu 6 jaar. Daar is nog _nooit_ stroomuitval geweest. En toch vind ik het wel _heel erg fijn_ dat daar voor miljoenen aan generatoren en accu ruimtes staan. (Enige stroomonderbreking was een defecte schakelkast in 1 zaal, klanten met 2 feeds hebben daar geen hinder van gehad)


De huidige klanten worden voorlopig niet eens verplaatst. De ruimte staat nu nog vol met stijgers, bouwmateriaal etc. Wij zijn er nog niet klaar voor. Pas als het allemaal netjes in orde is gaan de klanten over. Gezien wij alleen kantoorautomatisering doen hebben deze wel degelijk voordelen hiervan.

Die zijn gebaat bij het inleveren van elke vorm van redundantie?


Ooit al eens iets van een voorverkoop gedaan?
En hoe kun jij in mijn agenda kijken en roepen dat er in April nog geen generator en brandblussing staat? Dat is wel erg apart... Zal ik mijn agenda ook maar hier posten? Dan kun je hem misschien gaan invullen voor me.

Als die generator er in April staat dan heb je de financien er voor en dan had je 'm meteen wel bestelt bij de bouw van het pand. Zoals je zelf zegt is het wachten totdat er genoeg klanten staan zodat het financieel haalbaar is.


Ik kan verder weinig begrip hebben voor je reactie op dit bericht, natuurlijk heb je in een paar punten gelijk. Maar je hebt totaal geen idee van de situatie en de ontwikkelingen hiervan.

Ik heb gewoon kritiek op dergelijke datacenter initiatieven waarbij echt helemaal 0,0 meer aan redundantie beschikbaar is. Nogmaals, het product wat je nu levert heb ik ook in mijn bezemkast. Ik begrijp dat dat voor jou niet prettig is, want het zal een hoop geld gekost hebben, maarja.

Een goed datacenter (in de zin van redundantie en voorzieningen) is pas financieel haalbaar als het om serieuze vierkante meters gaat. De prijs per m2 gaat dan namelijk gewoon omlaag. Daarom twijfel ik ook sterk of al deze lokale datacenter initiatieven het hoofd wel boven water kunnen houden. Een keer een fikse stroomstoring (denk bv, helicoptertje over een hoogspanningslijn) en al je klanten zijn weg.

En dit probleem blijft overigens ook met een generator. Zoals ik al zei: Als generatoren altijd goed werken zijn er in datacentra nooit stroomstoringen. Maar het is altijd die techniek die het laat afweten (danwel generator, danwel ATS die faalt). En daarom is het hebben van een N+1 oplossing zo belangrijk. En ja, dat kost gewoon een hele grote berg met geld.

En daarnaast kun jij nu in deze situatie _nooit_ onderhoud plegen aan je stroom circuit. Je hebt er immers maar 1. Dus als er eens iets stuk gaat moet er met spoed meteen iets geregeld worden met whatever op dat moment voor handen is. Er zijn helaas voorbeelden genoeg dat monteurs onder tijdsdruk erg vervelende fouten maken.

machit
09/02/10, 14:54
Ja en ik vind dat brandblussing een essentieel onderdeel is van een datacenter. Ik vind het dan ook erg raar dat je hier pas naar kijkt terwijl het pand er al staat. Het komt op mij over alsof er de financiele middelen niet voor zijn. En dat kan natuurlijk, maar dan moet je denk ik gewoon blijven huren in een datacenter.



In het datacenter waar wij staan, staan wij nu 6 jaar. Daar is nog _nooit_ stroomuitval geweest. En toch vind ik het wel _heel erg fijn_ dat daar voor miljoenen aan generatoren en accu ruimtes staan. (Enige stroomonderbreking was een defecte schakelkast in 1 zaal, klanten met 2 feeds hebben daar geen hinder van gehad)



Die zijn gebaat bij het inleveren van elke vorm van redundantie?



Als die generator er in April staat dan heb je de financien er voor en dan had je 'm meteen wel bestelt bij de bouw van het pand. Zoals je zelf zegt is het wachten totdat er genoeg klanten staan zodat het financieel haalbaar is.



Ik heb gewoon kritiek op dergelijke datacenter initiatieven waarbij echt helemaal 0,0 meer aan redundantie beschikbaar is. Nogmaals, het product wat je nu levert heb ik ook in mijn bezemkast. Ik begrijp dat dat voor jou niet prettig is, want het zal een hoop geld gekost hebben, maarja.

Een goed datacenter (in de zin van redundantie en voorzieningen) is pas financieel haalbaar als het om serieuze vierkante meters gaat. De prijs per m2 gaat dan namelijk gewoon omlaag. Daarom twijfel ik ook sterk of al deze lokale datacenter initiatieven het hoofd wel boven water kunnen houden. Een keer een fikse stroomstoring (denk bv, helicoptertje over een hoogspanningslijn) en al je klanten zijn weg.

En dit probleem blijft overigens ook met een generator. Zoals ik al zei: Als generatoren altijd goed werken zijn er in datacentra nooit stroomstoringen. Maar het is altijd die techniek die het laat afweten (danwel generator, danwel ATS die faalt). En daarom is het hebben van een N+1 oplossing zo belangrijk. En ja, dat kost gewoon een hele grote berg met geld.

En daarnaast kun jij nu in deze situatie _nooit_ onderhoud plegen aan je stroom circuit. Je hebt er immers maar 1. Dus als er eens iets stuk gaat moet er met spoed meteen iets geregeld worden met whatever op dat moment voor handen is. Er zijn helaas voorbeelden genoeg dat monteurs onder tijdsdruk erg vervelende fouten maken.

Ik wil nu verder niet op je reactie ingaan, heb ik geen tijd voor. Maar even voor de duidelijkheid. WIJ ZIJN NOG AAN HET VERBOUWEN, JIJ KOMT MET FINANCIEEL IS ER GEEN MOGELIJKHEID, dit irriteert mij. Eerder beweer je in mijn agenda te kunnen kijken, nu beweer je dat er de financiële middelen niet voor zijn.

Wat ik even heel duidelijk wil maken; het pand staat er al sinds 2002, wij hebben het pas een half jaar.. Wij zijn nog druk bezig met de VERBOUWING. Niet met de BOUW van het pand. Is dit wel duidelijk? :thumbdown:

machit
09/02/10, 15:01
Ja en ik vind dat brandblussing een essentieel onderdeel is van een datacenter. Ik vind het dan ook erg raar dat je hier pas naar kijkt terwijl het pand er al staat. Het komt op mij over alsof er de financiele middelen niet voor zijn. En dat kan natuurlijk, maar dan moet je denk ik gewoon blijven huren in een datacenter.



In het datacenter waar wij staan, staan wij nu 6 jaar. Daar is nog _nooit_ stroomuitval geweest. En toch vind ik het wel _heel erg fijn_ dat daar voor miljoenen aan generatoren en accu ruimtes staan. (Enige stroomonderbreking was een defecte schakelkast in 1 zaal, klanten met 2 feeds hebben daar geen hinder van gehad)



Die zijn gebaat bij het inleveren van elke vorm van redundantie?



Als die generator er in April staat dan heb je de financien er voor en dan had je 'm meteen wel bestelt bij de bouw van het pand. Zoals je zelf zegt is het wachten totdat er genoeg klanten staan zodat het financieel haalbaar is.



Ik heb gewoon kritiek op dergelijke datacenter initiatieven waarbij echt helemaal 0,0 meer aan redundantie beschikbaar is. Nogmaals, het product wat je nu levert heb ik ook in mijn bezemkast. Ik begrijp dat dat voor jou niet prettig is, want het zal een hoop geld gekost hebben, maarja.

Een goed datacenter (in de zin van redundantie en voorzieningen) is pas financieel haalbaar als het om serieuze vierkante meters gaat. De prijs per m2 gaat dan namelijk gewoon omlaag. Daarom twijfel ik ook sterk of al deze lokale datacenter initiatieven het hoofd wel boven water kunnen houden. Een keer een fikse stroomstoring (denk bv, helicoptertje over een hoogspanningslijn) en al je klanten zijn weg.

En dit probleem blijft overigens ook met een generator. Zoals ik al zei: Als generatoren altijd goed werken zijn er in datacentra nooit stroomstoringen. Maar het is altijd die techniek die het laat afweten (danwel generator, danwel ATS die faalt). En daarom is het hebben van een N+1 oplossing zo belangrijk. En ja, dat kost gewoon een hele grote berg met geld.

En daarnaast kun jij nu in deze situatie _nooit_ onderhoud plegen aan je stroom circuit. Je hebt er immers maar 1. Dus als er eens iets stuk gaat moet er met spoed meteen iets geregeld worden met whatever op dat moment voor handen is. Er zijn helaas voorbeelden genoeg dat monteurs onder tijdsdruk erg vervelende fouten maken.

Toch even uitgebreide reactie voor je:

-----
Ja en ik vind dat brandblussing een essentieel onderdeel is van een datacenter. Ik vind het dan ook erg raar dat je hier pas naar kijkt terwijl het pand er al staat. Het komt op mij over alsof er de financiele middelen niet voor zijn. En dat kan natuurlijk, maar dan moet je denk ik gewoon blijven huren in een datacenter.
-----

Jij neemt waarschijnlijk diensten af bij de grotere jongens, ik kan namelijk voldoende datacentra opnoemen welke wel degelijk prima functioneren maar ook niet beschikken over gasblus. Ik zeg niet dat het geen essentieel deel is, maar wat ik wel zeg is dat het voor een kleiner center niet haalbaar is.

-----
In het datacenter waar wij staan, staan wij nu 6 jaar. Daar is nog _nooit_ stroomuitval geweest. En toch vind ik het wel _heel erg fijn_ dat daar voor miljoenen aan generatoren en accu ruimtes staan. (Enige stroomonderbreking was een defecte schakelkast in 1 zaal, klanten met 2 feeds hebben daar geen hinder van gehad)
-----

Dan hebben die hun zaakjes er goed voor elkaar. Het gemiddelde center dat ik ken, heeft afgelopen jaren toch wel time outs gehad.

-----
Als die generator er in April staat dan heb je de financien er voor en dan had je 'm meteen wel bestelt bij de bouw van het pand. Zoals je zelf zegt is het wachten totdat er genoeg klanten staan zodat het financieel haalbaar is.
-----

En wat als ik het pand pas een half jaar heb? Het pand is niet nieuw, staat er sinds 2002.. En ik heb nooit gezegd dat ik die bestel als er voldoende klanten zijn. Ik heb gezegd dat ik deze pas wegzet als er voldoende racks volstaan. Het is onzin om voor 1 rack die diesel weg te zetten.

Als algemene toevoeging heb ik eigenlijk; houd je commentaar even voor je :yes: Ik hecht er weinig waarden aan, duidelijk is het al dat jij het er niet mee eens bent. Waarschijnlijk ben jij ook bereid om 800 / 1000 euro per rack uit te geven, er zijn natuurlijk ook voldoende partijen die dit liever niet doen.

santema
09/02/10, 15:17
Persoonlijk zou ik iets anders reageren, je had natuurlijk kritiek kunnen verwachten. Kun je mijn vragen ook beantwoorden :)?

Piwi-Web
09/02/10, 15:32
Dit wordt meer een bashtopic ...

machit
09/02/10, 16:07
@santema

Denk je dat een blussysteem per rack (neem aan dat je een gasvormig iets doet dan) succesvol is met open racks? Het lijkt mij sterk dat zo'n kastje de onderste server eventueel kan bereiken.


Ik heb van de week een gesprek met Saval. Deze kunnen mij natuurlijk veel meer vertellen. Echter weet ik dat dit al toegepast is in meerdere situaties.


Ten tweede heb ik wel sterke twijfels over je koelvermogen, bij 30-35 graden buiten wordt zo'n loods ook goed warm natuurlijk, is 125 KW (koelvermogen?) dan niet erg krap?


De koeling moet meer dan voldoende zijn. Met 125kw heb je per rack (op basis van 45 racks) 2,7 Kw beschikbaar. Dit is voldoende om voor ieder rack 12 ampere (constant belast) weg te koelen.


Een UPS per rack is natuurlijk niet verkeerd, maar hoe ga je dat qua onderhoud doen, hang je er een STS achter of..?


Wij gaan gebruik maken van MGE upssystems. Deze hebben een ingebouwde onderhoudsfunctie. Als deze ingeschakeld is kun je vrij werken aan de accu's. Zodat het materiaal erachter niet zonder spanning komt.


Persoonlijk zou ik wel direct voor een generator kiezen, die dingen kun je voor een paar euro al huren tegenwoordig, inclusief onderhoud etc.


Wat ik persoonlijk denk, wil je jezelf wel afhankelijk maken van een generator boer. Als wij een generator wegzetten zal het een koop worden en geen huur. Hiermee beperk je de invloed van derden op je infrastructuur.


Hoeveel stroom heb je beschikbaar? (link (http://94.100.116.116/864200001-864250000/864249901-864250000/864249982_6_qYi6.jpeg) & linkje (http://94.100.122.119/864200001-864250000/864249801-864249900/864249822_5_g-Fn.jpeg) & linkje (http://94.100.119.252/864200001-864250000/864249801-864249900/864249855_5_EOsa.jpeg)) Ziet er erg uit als de gemiddelde huis tuin en keuken installatie (hij zit immers wel op de datavloer, dus ik neem aan dat hij daar voor is?).


In de hoofdkast hebben wij de beschikking over een aansluiting van 250 ampere 3 fase. Kortom voor het volledige center hebben wij de beschikking over 750 ampere.

In de ruimte zijn onderverdeel stations aanwezig. Zoals je op de foto kunt zien. Deze hebben allemaal een aparte voeding vanaf de hoofdkast en zekeren de racks af op 16 ampere.

De verdeelkasten in de ruimte zijn voorzien van zekeringen, de hoofdverdeelkast is voorzien van automaten.

Apoc
09/02/10, 16:28
Als algemene toevoeging heb ik eigenlijk; houd je commentaar even voor je :yes:

Misschien moet je je afvragen of je dat niet beter tegen jezelf kunt zeggen. Ik begrijp dat je enthousiast over het project bent, maar je kunt beter eerst alles zelf goed op een rijtje zetten voordat je dit soort berichten post. Je kunt moeilijk van anderen vragen om niet te reageren; daar vraag je zelf om als je een persbericht naar buiten gooit.

Uiteraard begrijp ik dat je graag pre-sales wilt maken, maar dat kun je veel beter aanpakken door partijen individueel te benaderen, zodat je geen publieke uitlatingen hoeft te doen.

Het is vrij duidelijk dat dit bericht veel te vroeg naar buiten is gebracht, dat je er nog niet goed op voorbereid bent, en dat het grootste gedeelte van de plannen nog niet eens vast staat. Je komt daardoor onprofessioneel over - en je potentiële klanten lezen mee. Even voor de goede orde: ik wil zeker niet zeggen dat je onprofessioneel bezig bent, ik zeg enkel dat het zo over komt.

Tenslotte nog wel 1 opmerking: heb je wel marktonderzoek gedaan om te bekijken of er wel vraag is naar een regionaal budget datacenter? Budget en regionaal gaan niet echt samen als je het mij vraagt, tenzij het erg grootschalig is (en je gaf zelf al aan: dat is het niet).

Daarnaast zou ik toch ook zeker voor een investeerder of financiering zorgen, want je kunt het beter in een keer helemaal goed doen, dan er te komen met vallen en opstaan. Help je je reputatie 1 keer om zeep door een grote storing, dan blijft die negatieve aura je achtervolgen. Zelfs in een budgetdatacenter horen zaken als een generator er gewoon vanaf dag 1 te staan.

Mikey
09/02/10, 18:30
Ik hoop dat alle beterweters mekaar de hand kunnen schudden, en bij de volgende roddel ronde elkaar ook nog een schouderklopje geven. De meeste komen niet verder dan 1 server en fictief er 100 hebben. We zijn bijster trots op jullie, stakkers......

machit
09/02/10, 18:38
Misschien moet je je afvragen of je dat niet beter tegen jezelf kunt zeggen. Ik begrijp dat je enthousiast over het project bent, maar je kunt beter eerst alles zelf goed op een rijtje zetten voordat je dit soort berichten post. Je kunt moeilijk van anderen vragen om niet te reageren; daar vraag je zelf om als je een persbericht naar buiten gooit.

Uiteraard begrijp ik dat je graag pre-sales wilt maken, maar dat kun je veel beter aanpakken door partijen individueel te benaderen, zodat je geen publieke uitlatingen hoeft te doen.

Het is vrij duidelijk dat dit bericht veel te vroeg naar buiten is gebracht, dat je er nog niet goed op voorbereid bent, en dat het grootste gedeelte van de plannen nog niet eens vast staat. Je komt daardoor onprofessioneel over - en je potentiële klanten lezen mee. Even voor de goede orde: ik wil zeker niet zeggen dat je onprofessioneel bezig bent, ik zeg enkel dat het zo over komt.

Tenslotte nog wel 1 opmerking: heb je wel marktonderzoek gedaan om te bekijken of er wel vraag is naar een regionaal budget datacenter? Budget en regionaal gaan niet echt samen als je het mij vraagt, tenzij het erg grootschalig is (en je gaf zelf al aan: dat is het niet).

Daarnaast zou ik toch ook zeker voor een investeerder of financiering zorgen, want je kunt het beter in een keer helemaal goed doen, dan er te komen met vallen en opstaan. Help je je reputatie 1 keer om zeep door een grote storing, dan blijft die negatieve aura je achtervolgen. Zelfs in een budgetdatacenter horen zaken als een generator er gewoon vanaf dag 1 te staan.

@Apoc; wij zijn al ruim 1,5 jaar bezig met dit project. Ik ben van mening dat het prima loopt. Echter komt onze doelstelling niet overeen met die van de mensen op WHT.

Het bericht is niet te vroeg naar buiten gebracht, alleen de foto's zoals deze hier verschenen zijn waren niet echt de bedoeling. Dit geeft een vertekend beeld van de ruimte zoals deze gaat worden. Echter beken ik dat ik een paar uitspraken gedaan welke wellicht deze indruk bij je gewekt hebben. Het is onze doelstelling om een budget datacentra op te richten en voornamelijk voor eigen apparatuur. Dit staat er nu bijna en hiervoor is wel degelijk interesse.

Als ik naar de markt kijk zijn er diverse datacentra die het op dezelfde manier doen zoals wij. Kijk bijvoorbeeld naar een Concepts-ICT in Breda. Deze beschikken zover ik weet ook niet over diesel en brandblusinstallatie.

Wij hebben geen investeerde of financiering nodig voor bijvoorbeeld de aanschaf van een diesel en brandblus installatie. Wij hebben de afweging gemaakt wel of geen en hebben geconcludeerd dat het voorlopig niet nodig is. Zo hebben wij bijvoorbeeld 2 jaar gebruik gemaakt van de diensten bij Concepts-ICT in Breda en daar geen enkele stroomonderbreking meegemaakt. Slechts eenmaal maar dat was aangekondigd.

Ik heb er vertrouwen in en hoop dat dit topic op een plezierige manier verder gaat!

Ber|Art
09/02/10, 18:52
Laten we het netjes houden hier a.u.b.!! en stopen met zagen!

Ik wens MachIT veel succes met het nieuwe DC, het is voor mij iig dichtbij ik kom zeker een keer kijken.

En idd Concepts ICT heeft geen brandblusinstallatie en geen noodstroom voorziening in de vorm van een generator en toch heb ik daar de afgelopen 18 maanden 99,98% uptime gehaald. De enige outage was doordat Eurofiber een keer problemen had.

santema
09/02/10, 18:57
Ik denk dat jij 125 KW opgenomen vermogen bedoeld bij je airco, ik zat te denken aan 125 KW koelvermogen, dat is namelijk even een verschil, vandaar de verontwaardiging denk ik :).

Apoc
09/02/10, 19:09
@Apoc; wij zijn al ruim 1,5 jaar bezig met dit project. Ik ben van mening dat het prima loopt. Echter komt onze doelstelling niet overeen met die van de mensen op WHT.

Het bericht is niet te vroeg naar buiten gebracht, alleen de foto's zoals deze hier verschenen zijn waren niet echt de bedoeling. Dit geeft een vertekend beeld van de ruimte zoals deze gaat worden. Echter beken ik dat ik een paar uitspraken gedaan welke wellicht deze indruk bij je gewekt hebben. Het is onze doelstelling om een budget datacentra op te richten en voornamelijk voor eigen apparatuur. Dit staat er nu bijna en hiervoor is wel degelijk interesse.

Ik doel meer op het feit dat sommige informatie nog beter even achter de schermen kunt houden, juist omdat dingen die nog niet vast staan, speculatie oproepen. Dat kun je denk ik beter proberen te voorkomen. Ik bedoel dat overigens niet als kritiek maar meer als advies. Ik had in dat opzicht ook beter mijn mening m.b.t. noodstroom achterwege kunnen laten.


Als ik naar de markt kijk zijn er diverse datacentra die het op dezelfde manier doen zoals wij. Kijk bijvoorbeeld naar een Concepts-ICT in Breda. Deze beschikken zover ik weet ook niet over diesel en brandblusinstallatie.

Dat is een goed punt. Ik bedoelde het ook meer als vraag of je al dan niet de afweging gemaakt hebt. Zo ja, dan heb ik op dat gebied niets gezegd.


Wij hebben geen investeerde of financiering nodig voor bijvoorbeeld de aanschaf van een diesel en brandblus installatie. Wij hebben de afweging gemaakt wel of geen en hebben geconcludeerd dat het voorlopig niet nodig is. Zo hebben wij bijvoorbeeld 2 jaar gebruik gemaakt van de diensten bij Concepts-ICT in Breda en daar geen enkele stroomonderbreking meegemaakt. Slechts eenmaal maar dat was aangekondigd.

Zorg er in ieder geval voor dat je noodprocedures goed onderzocht en geregeld zijn, dan moet dat zeker goed komen. Als later blijkt dat voor onderhoud de hele infrastructuur plat moet, zou dat natuurlijk bezwaarlijk zijn.


Ik heb er vertrouwen in en hoop dat dit topic op een plezierige manier verder gaat!

Dat hoop ik ook zeker, en dat was ook zeker wat ik probeerde te zeggen; voorkom speculatie door plannen te presenteren die nog niet helemaal uitgewerkt zijn - dit soort speculatie heb je voor een groot gedeelte zelf in de hand. Plannen die nog niet helemaal vast staan, kun je in dat opzicht denk ik beter bespreken in een niet-persbericht topic, omdat een persbericht juist de indruk wekt dat het formeel al vastgelegd is (wat de indruk kan wekken dat zaken niet goed geregeld zijn - terwijl dat in realiteit helemaal niet zo is).

En uiteraard heel veel succes met het project!

nick@dcoostkamp
10/02/10, 09:42
veel succes!

Dirkje
10/02/10, 12:48
Ik hoorde je er al een keer over, maar het is dus zover. Succes ermee!

Lite-On
10/02/10, 16:34
@Machit,
Veel succes gewenst met de bouw van jullie datacenter! Ben benieuwd hoe het geheel eruit komt te zien wanneer alles klaar is!

HostingTotaal
11/02/10, 14:18
Als ik naar de markt kijk zijn er diverse datacentra die het op dezelfde manier doen zoals wij. Kijk bijvoorbeeld naar een Concepts-ICT in Breda. Deze beschikken zover ik weet ook niet over diesel en brandblusinstallatie.

Wij hebben geen investeerde of financiering nodig voor bijvoorbeeld de aanschaf van een diesel en brandblus installatie. Wij hebben de afweging gemaakt wel of geen en hebben geconcludeerd dat het voorlopig niet nodig is. Zo hebben wij bijvoorbeeld 2 jaar gebruik gemaakt van de diensten bij Concepts-ICT in Breda en daar geen enkele stroomonderbreking meegemaakt. Slechts eenmaal maar dat was aangekondigd.

Ik heb er vertrouwen in en hoop dat dit topic op een plezierige manier verder gaat!

Je vergelijking met ons gaat niet helemaal op, :nono: wij hebben namelijk bewust gekozen voor 2 volledige gescheiden power feeds. Zowel netwerk als leverancier volledig gescheiden dus.

Daarnaast begrijp ik dat je huidige businesscase het niet toe laat omdat je te weinig klanten hebt, maar dat het voor een klein datacenter niet rond te krijgen is geloof ik niet wij hebben ook maar 185m2 beschikbaar.

Daarnaast hebben wij wel een redundant centrale UPS systeem, genoeg aircos om het hele dc vol te zetten en is er al een aansluiting + schakelkast aanwezig voor een UPS.

Dat je ervoor kiest om een datacenter vlak tussen die van ons en interconnect te zetten :huh:

succes met de business!

santema
11/02/10, 14:20
Dat je ervoor kiest om een datacenter vlak tussen die van ons en interconnect te zetten :huh:


Tja, Amsterdam stikt er ook van. Daarnaast zie ik het probleem niet zo als het groot en deels om eigen apparatuur gaat.

HostingTotaal
11/02/10, 14:22
Hoeveel mensen c.q. bedrijven zitten er in Amsterdam per m2 in verhouding met Breda/omgeving?

santema
11/02/10, 14:28
Als ik kijk wat er allemaal leeg en te huur staat zou ik haast zeggen... :).

Maargoed, we weten beide dat dat helemaal geen meetstaaf is. We zitten in Drenthe en hosten in amsterdam. voor shared hosting en dedicated servers boeid de locatie al helemaal niet.

Ik denk dat de TS echt wel nagedacht heeft over zijn keuze :).

Stewie
11/02/10, 14:45
Hoeveel mensen c.q. bedrijven zitten er in Amsterdam per m2 in verhouding met Breda/omgeving?
Je reageert alsof je zelf klanten gaat verliezen, zo gepikeerd :)
Als in jouw ogen een amateur datacenter wordt gebouwd, laat het lekker z'n gang gaan. Concurrentie kan nooit kwaad.

dcopruiming
11/02/10, 17:35
in mijn opinie is dit meer een server ruimte dan een echt datacenter. Ik verbaas me steeds meer over mensen die 5 racks in een ruimte neerzetten en het een datacenter noemen.

Desalnietemin vind ik het een leuk project en wens jullie succes !
Heb je nog meer fotos online staan?