PDA

Bekijk Volledige Versie : Geschillencommissie webhosting<->klant?



violacase
05/02/10, 12:24
Ik heb sinds een half jaart een VPS staan bij een webhoster. Ik krijg het kreng NIET aan de praat. Via Xen plaatste ik (tot treurens toe) een OStemplate voor Ubuntu op het ding. Upgraden de boel en installeren van LAMP en PhpMyAdmin.
Dat is alles. Simpel toch? 15 minuten werk.
Maar dan... Proberen Wordpress te installeren... De browser gaat in de wachtstand en de server komt niet uit de Apache/Mysqld-processen. Wat ik ook probeer qua configuratie-instellingen: zelfde verhaal.
Nu heb ik ze bijna huilend verzocht zélf eens dat ding functioneel in de lucht te brengen. Spaarzame trage reacties en spaarzame technische tips via het ticket-systeem waar ik niks aan heb omdat ik dat zélf onderhand ook wel had uitgeprobeerd. Als ik ze telefonisch probeer te bereiken krijg ik een bandje dat ik alleen een medewerker krijg als ik een SLA-overeenkomst heb afgesloten.
Ik betaal nu al een half jaar trouw maar heb nog niks produktiefs kunnen doen. Dit valt toch onder de noemer wanprestatie? Waar doe ik mijn beklag? Hoe krijg ik mijn centen terug?

Triloxigen
05/02/10, 12:32
Wat ben je overeengekomen/ wat heb je besteld?
Als je geen beheer bent overeengekomen zijn ze daar ook niet verantwoordelijk voor natuurlijk.

violacase
05/02/10, 13:06
Ik heb sec de VPS afgenomen met een tweetal domeinen die verwijzen naar de (toekomstige) website. Geen SLA-overeenkomst voor ondersteuning. Leek mij niet nodig en is ontzettend duur. (Ik ben maar een arm particuliertje)
Hoezo zijn ze er dan niet 'verantwoordelijk' voor? Je mag toch aannemen dat zo'n VPS doet wattie hoort te doen? Ik heb het vermoeden dat de OStemplate gewoon té gedateerd is (Ubuntu 4.x) en dat upgrading daardoor tekort schiet. Correct me where I am wrong.
Maar ja.. Dan blijven die laatste 3 vragen van mijn oorspronkelijke post nog steeds onbeantwoord.

Apoc
05/02/10, 13:19
Die OStemplate; is die geleverd door de provider, of heb je die zelf ergens gevonden en geupload?

Op die 3 vragen bestaan geen eenduidig antwoord, want dat hangt van diverse factoren af. De vraag is: functioneert de VPS niet, of doe jij iets verkeerd?

Als de VPS niet functioneert, dan heb je helemaal gelijk. Maar als jij iets verkeerd doet, dan is dat niet de verantwoording van de provider - tenzij je een overeenkomst voor het beheer van de VPS hebt.

Ik zou eens aan de provider voorstellen dat zij onderzoeken wat het probleem is, en dat als jij gelijk hebt en de VPS niet goed functioneert, je het geld wat je voor de afgelopen 6 maanden terug gecrediteerd krijgt. En als het blijkt dat de provider niet fout zat, jij hen betaalt voor de werkzaamheden die ze uitgevoerd hebben voor het onderzoek.

Ik heb overigens sterk de indruk dat het hier om een VPS van hooguit een tientje per maand gaat. Tja.

Randy
05/02/10, 13:56
Bij een VPS koop je resources in (CPU, DISK, TRAFFIC, MEM). Verder niets. De provider hoeft dus enkel te zorgen dat deze resourses beschikbaar zijn. Wat jij inhoudelijk doet is aan jezelf, hier hoeft je provider zonder SLA geen support op te geven. Zelfs met SLA is dit lastig te doen omdat klanten volledige toegang hebben. Als ze al een SLA afgeven, kan dit hooguit op basis van best effort zijn wanneer je zelf ook toegang hebt.

Wel ben ik van mening dat Ubuntu 4.x niet meer van deze tijd is. Je geeft aan dat het versie 4 is. Dit zal 4.10 moeten zijn, die stampt uit oktober 2004. Ubuntu geeft 1,5 jaar support op haar distributies (3 jaar op desktop LTS en 5 jaar op server LTS). Heeft de provider deze beschikbaar gesteld?

Wat je zou kunnen proberen is zelf upgraden (do-release-upgrade) maar de versie die op 4.10 volgt is ook niet meer beschikbaar dus dat zal weinig zin hebben.

violacase
05/02/10, 14:01
@Apoc:
De templates zijn voorgeïnstalleerd door de hoster en kan ik kiezen in Xen.
Dat is een heel goed voorstel. Ik heb het zo aan de hoster voorgelegd. Dank voor de tip.
En ja, het gaat om een hele goedkope VPS. Toch... Dat ontslaat ze toch niet van de verantwoordelijkheid dat wat ze verkopen ook dient te werken?
En die vraag wat betreft een geschillencommissie: bestaat er zoiets in webhostersland, of is het allemaal nog steeds snelle-jongens-snel-binnen-als-het-kan?

violacase
05/02/10, 14:06
@Randy:
Heel verhelderend. Zo had ik er nog niet naar gekeken. Van het bestaan van do-release-upgrade was ik niet op de hoogte. Heb ik weer wat te studeren.

Piwi-Web
05/02/10, 14:18
@Apoc:
De templates zijn voorgeïnstalleerd door de hoster en kan ik kiezen in Xen.
Dat is een heel goed voorstel. Ik heb het zo aan de hoster voorgelegd. Dank voor de tip.
En ja, het gaat om een hele goedkope VPS. Toch... Dat ontslaat ze toch niet van de verantwoordelijkheid dat wat ze verkopen ook dient te werken?
En die vraag wat betreft een geschillencommissie: bestaat er zoiets in webhostersland, of is het allemaal nog steeds snelle-jongens-snel-binnen-als-het-kan?

Ik zou dan aan de hoster even vragen voor een up2date template (zou niet zo moeilijk moeten zijn maar verder geen ervaring met Xen!).
Betreft de support. Als de VPS werkt en je ontvangt de recourses waarvoor je betaald hebben zij hun job goed gedaan. Wanneer je support wilt ontvangen zul je moeten betalen dat zal bij menig andere hoster echt niet anders zijn.
Werkt de VPS niet dan heb je natuurlijk volledig gelijkt maar dat kan ik niet uit je verhaal afleiden (want wat werkt er nu niet:huh:).

EDIT: En ik geloof dat er geen geschillencommissie speciaal voor hosting bestaat ... Correct me if I'm wrong!

violacase
05/02/10, 14:25
Bij een VPS koop je resources in (CPU, DISK, TRAFFIC, MEM). Verder niets. De provider hoeft dus enkel te zorgen dat deze resourses beschikbaar zijn. Wat jij inhoudelijk doet is aan jezelf, hier hoeft je provider zonder SLA geen support op te geven. Zelfs met SLA is dit lastig te doen omdat klanten volledige toegang hebben. Als ze al een SLA afgeven, kan dit hooguit op basis van best effort zijn wanneer je zelf ook toegang hebt.

Wel ben ik van mening dat Ubuntu 4.x niet meer van deze tijd is. Je geeft aan dat het versie 4 is. Dit zal 4.10 moeten zijn, die stampt uit oktober 2004. Ubuntu geeft 1,5 jaar support op haar distributies (3 jaar op desktop LTS en 5 jaar op server LTS). Heeft de provider deze beschikbaar gesteld?

Wat je zou kunnen proberen is zelf upgraden (do-release-upgrade) maar de versie die op 4.10 volgt is ook niet meer beschikbaar dus dat zal weinig zin hebben.
@Randy:


Als u denkt dat experts duur zijn, wacht dan maar af tot u ziet wat amateurs u kosten!

Zo is het maar net...

cfmweb
05/02/10, 21:29
Non conformiteits principe ?
Als je benzine in een auto gooit mag je ook verwachten dat het kreng start toch?
Kortom, je mag van een product verwachten dat het doet waarvoor het ontworpen is lijkt mij (maar ik ben natuurlijk geen jurist en heb een paar biertjes op ;) )

BsHosting
05/02/10, 21:37
Je vergelijk gaat nergens over in dit geval.

Natuurlijk mag je verwachten dat ie start maar misschien gooi jij er wel diesel in ipv benzine dan start ie ook niet meer.

Als je een umanaged VPS neemt betekend het gewoonweg alles zelf doen en kan je je niet verschuilen dat iets niet werkt, zolang het geen hardware falen is.


Non conformiteits principe ?
Als je benzine in een auto gooit mag je ook verwachten dat het kreng start toch?
Kortom, je mag van een product verwachten dat het doet waarvoor het ontworpen is lijkt mij (maar ik ben natuurlijk geen jurist en heb een paar biertjes op ;) )

Triloxigen
05/02/10, 21:59
Non conformiteits principe ?
Als je benzine in een auto gooit mag je ook verwachten dat het kreng start toch?
Kortom, je mag van een product verwachten dat het doet waarvoor het ontworpen is lijkt mij (maar ik ben natuurlijk geen jurist en heb een paar biertjes op ;) )

Klopt dan toch ook, je kunt er toch ook een OS opzetten.

Als jij een auto koopt en je hebt geen rijbewijs dan kun je daar de verkoper toch ook niet aansprakelijk voor stellen ;)

cfmweb
06/02/10, 01:00
Klopt dan toch ook, je kunt er toch ook een OS opzetten.

Als jij een auto koopt en je hebt geen rijbewijs dan kun je daar de verkoper toch ook niet aansprakelijk voor stellen ;)

Getver.. wat ben jij gevat vanavond :drunk:

wonko
07/02/10, 09:41
om de vergelijking nog iets verder te trekken: De vergelijking van systeembeheer met een autobestuurder is fout. Ik zou systeembeheer eerder vergelijken met een garagist. Afhankelijk van de keuze van auto, circuit en omstandigheden is de garagist eentje die ofwel in de plaatselijke garage werkt, eentje die het als hobby doet, of eentje die in F1 of Nascar werkt...

(...En een webmaster is dan een autobestuurder (waarbij benzine inkappen gelijk staat met een database inladen ;-)))

SebastiaanStok
07/02/10, 12:07
EDIT: En ik geloof dat er geen geschillencommissie speciaal voor hosting bestaat ... Correct me if I'm wrong!

Ja en nee :)
Er is geen geschillencommissie op zich zelf. Maar als de aanbieder is aangesloten bij een branche verenging of keurmerk die wel een geschillencommissie hebben kan je daartoe wenden.

Bij thuiswinkel.org werkt dit echter NIET voor VPS neem ik aan ;)