PDA

Bekijk Volledige Versie : Domeinnaam met gedeeltelijke naam van een ander bedrijf



KoenK
02/02/10, 20:18
Goedenavond,

Een klant van mijn heeft vandaag schriftelijk via een advocaat (waarom zou je het eerst vriendelijk vragen, tooch?) te horen gekregen dat zijn domeinnaam té veel lijkt op dat van een concurrerend bedrijf lijkt.

Het gaat om de volgende strekking, de domeinnaam is fictief;

domeinnaam van mijn klant: supercarwash.nl
domeinnaam van de concurrent: carwash.nl

De bedrijfsnaam van de concurrent is een veelvoorkomend (engels) woord. Als het nou een heel specifiek woord zonder betekenis zou zijn, dan lijkt me de zaak duidelijk, maar nogmaals, zowel de domein- als bedrijfnaam van de concurrent is een standaard, veelvoorkomend woord.

De bedrijfnaam van mijn klant, betreft echter het nederlandse woord, in dit geval carwash. Hij bezit dus zowel superautowas.nl als supercarwash.nl.

Hoe dit aan te pakken? De domeinnaam gewoon overdragen om erger te voorkomen? Of niet bij de pakken neer gaan zitten en je niet zomaar laten pesten door de grote jongen? De concurrent is in dit geval een zéér groot en bekend bedrijf.

WebMeso
02/02/10, 20:26
Het is erg moeilijk te bepalen, omdat wij de echte namen van de 2 domeinnamen niet weten.
Maar zit diegene ook in dezeflde branche? Is de domeinnaam / bedrijfsnaam als merkrecht vastgelegd?

Als het een veel gebruikt woord is waar de domeinnaam / bedrijfsnaam uit bestaat en iemand anders zet er een ander woord voor dan kan dit volgens mij nooit inbreuk maken op een bedrijfsnaam of er teveel op lijken.

Marin
02/02/10, 20:33
Laat je niet direct bang maken door brieven van advocaten op duur papier. Zoek eerst even uit hoe het werkelijk zit. Daarbij is het belangrijk om te weten wat de branche van beide klanten is, wanneer de namen zijn geregistreerd en wanneer er een eventueel merkrecht is vastgelegd.

KoenK
02/02/10, 21:02
Beide bedrijven zitten in dezelfde branch, ze zijn directe concurrenten van elkaar, mijn klant is het kleine 'boefje', de concurrent in dit geval de grote jongen.

De concurrent heeft in dit geval al veel langer een geclaimde domein- en bedrijfsnaam, namelijk ettelijke jaren, mijn klant enkele maanden.

Het gaat echter specifiek om het feit dat het een compleet normaal en veelgebruikt woord is, wat onderdeel uit maakt van het domein.

ResellerHosting
02/02/10, 22:25
Beide bedrijven zitten in dezelfde branch, ze zijn directe concurrenten van elkaar, mijn klant is het kleine 'boefje', de concurrent in dit geval de grote jongen.

De concurrent heeft in dit geval al veel langer een geclaimde domein- en bedrijfsnaam, namelijk ettelijke jaren, mijn klant enkele maanden.

Het gaat echter specifiek om het feit dat het een compleet normaal en veelgebruikt woord is, wat onderdeel uit maakt van het domein.

Je geeft zelf al het antwoord.

Overigens is er een reden om het niet vriendelijk te verzoeken, daar gaat soms weken aan correspondentie overheen, terwijl je na eerste sommatie en reactie (of het uitblijven daarvan) na een paar weken voor rechtbank kunt staan. Ook wil je niet in de situatie terecht komen dat iemand je wil afpersen voor een bedrag die net niet een kort geding aantrekkelijk maakt (een paar duizend euro), daarmee zou je iemand belonen en staat hij een week later met een nieuwe gelijkende naam op het internet.
Zeker als het een concurrent is wil je via een vonnis je handelsnaam beschermen, zodat elke volgende keer dat hij het weer doet meteen met een dwangsom kunt confronteren.

Overigens is het algemeen bekend dat je een handelsnaam onderzoek moet doen, via KvK.nl kun je al zien of iets een handelsnaam is.

Een eerlijke advocaat zal je een zaak serieus bekijken en je een advies verstrekken. (je hebt ook advocaten die liever niet willen procederen als ook advocaten die juist uren willen schrijven, aangezien zij ook last hebben van de recessie)

Triloxigen
02/02/10, 23:14
De bedrijfsnaam is dus niet overeenkomend.
Wat voor handel wordt er gedreven op de website van de concurrent, wordt het enkel doorgelinkt of wordt de naam actief gebruikt?
Hoe zit het met regisrtatie data domeinnaam en die van het bedrijf/handelsnaam.
En is er een trademark?

Marin
02/02/10, 23:15
Maar.. is er een geregistreerd merk??? Daar heb je nog geen antwoord op gegeven. Dat is hier wel van belang.

wbakker-letsgoonline
02/02/10, 23:34
Zover ik het lees is het gewoon bang makerij, carwash is een Engels woord waar geen merknaam op genomen kan worden. Nu proberen ze via een advocaat hun zogenaamde merknaam te verdedigen.

Lijkt me verstandig als je klant juridische informatie in te winnen bij een juridische kantoor of persoon.

Marin
02/02/10, 23:45
mjh carwash was hier een voorbeeld he. "bright" is ook een geregistreerd woordmerk. En ook nog een doorgaans engels woord. Toch staat het in het BOIP. Heb met dat woord ervaring ;)

WH-Tim
03/02/10, 05:51
Als het te generiek is kun je het merkrecht ongeldig laten verklaren, dan doekt het merkrecht op. Die generieke merkinschrijvingen stammen nog uit het verleden toen dat wel nog mocht.

BsHosting
03/02/10, 06:40
Zo simpel zal dat ook niet gaan denk ik zo.

asta
03/02/10, 09:48
Daarnaast gaat dan ook nog eens de regel op of ze in elkaars gebied opereren.
Als de ene in limburg zit en de ander in het kopje noord holland dan zal het moeilijk worden voor de grote jongen om deze naam te claimen.

Ik zie dat www.carwash.nl een bedrijf is die wasstraten levert, helaas is de site supercarwash niet online waardoor ik hun core business niet kan zien.
Als zij alleen auto's wassen dan is er geen verband en zal het "boefje" de naam met succes mogen behouden vermoed ik.

Dan nog iets, de handelsnaam www.carwash.nl is niet de volledige naam hier staan nog een naam voor.
Ik denk mede hierom dan ook dat hij geen recht heeft de naam carwash te mogen claimen als merknaam.

De naam carwash heeft ook een publieke betekenis, of je deze zomaar kan claimen?

Marin
03/02/10, 10:06
Maar asta e.a. Misschien is het handig als jullie de post van TS eens goed lezen?

TS schrijft toch vrij duidelijk dat "carwash" slechts een voorbeeld is en dat hij de echte naam niet bekend maakt. We kunnen dus allemaal wel heel wild gaan checken op merknamen voor "carwash" e.d. maar dat heeft niet zoveel nut...

Om goed te kunnen bepalen wat wel/niet mogelijk is zal TS met iets meer info moeten komen.

KoenK
03/02/10, 10:39
Ik neem aan dat het weinig kwaad kan, het gaat om de volgende domeinen.

sunrisecarglass.nl (mijn klant) en zoals jullie kunnen raden, de grote jongen, carglass.nl.

Carglass is volgens het BOIP een geregistreerd merk.

De core-business van mijn klant ligt niet op het vervangen/repareren van ruiten zoals Carglass, maar op het tinten ervan. Het vervangen/repareren is een extra geleverde service, zeg 20% van hun werkzaamheden. Hierdoor is het weldegelijk concurrentie, denk ik?

asta
03/02/10, 10:58
Sorry, ik had daar overheen gelezen.

Ik denk in dit geval dat er dan wel een probleem is.
Carglass heeft Nederland als werkgebied dus daar heeft jouw klant wel een probleem.
Ze hebben overlappende werkzaamheden, dit gaat zeker weten ook problemen geven.

Maar wat ik mij afvraag is hoe hij ingeschreven staat bij de KvK, daar zal hij denk ik nooit die naam hebben kunnen gebruiken, over het algemeen wijzen ze je namelijk op soortgelijke bedrijven met een soortgelijke naam.

Ik adviseer jou om de advocaat te benaderen en deze door te verwijzen naar de klant.
Jij bent in mijn ogen niet de partij waar zij zich toe moeten wenden, maar ik vermoed dat jouw klant niet reageert op de communicatie van carglass waardoor de advocaat nu probeert via een andere weg contact te krijgen.
Dus netjes aangeven dat ze bij de eigenaar van het domein aan moeten kloppen en daar tot een oplossing dienen te komen.

DotNetFreak
03/02/10, 13:03
Carglass is bij het merkenbureau geregistreerd, Sunrise Carglass niet. Duidelijker kan het niet :stuart:

Als je klant geprobeerd had Sunrise Carglass te registeren, zou Carglass destijds wellicht een oppositieprocedure gestart zijn. Grote kans dat die oppositie ook ontvankelijk verklaard zou zijn. Zo ging de registratie voor Lowie Ballonvaarten niet door wegens oppositie van het merk Lowe.

Wil je het zeker weten, kan je klant alsnog trachten Sunrise Carglass te registreren en/of aansturen op een juridische uitspraak. Kans op succes lijkt me echter alles behalve gegarandeerd.

Merkenrecht staat overigens los van KvK, domeinnaam etc. Best mogelijk dat je een domeinnaam al jaren hebt, iemand de naam als merk registreert en jij het domein vervolgens moet afstaan.

Domenico
03/02/10, 13:27
Merkenrecht staat overigens los van KvK, domeinnaam etc. Best mogelijk dat je een domeinnaam al jaren hebt, iemand de naam als merk registreert en jij het domein vervolgens moet afstaan.

Heb je hier een voorbeeld van uit het verleden? Als je de naam eerder gebruikt voordat het merk is geregistreerd is er niets aan de hand hoor.

Cybafish
03/02/10, 13:34
Carglass is bij het merkenbureau geregistreerd, Sunrise Carglass niet. Duidelijker kan het niet :stuart:

Als je klant geprobeerd had Sunrise Carglass te registeren, zou Carglass destijds wellicht een oppositieprocedure gestart zijn. Grote kans dat die oppositie ook ontvankelijk verklaard zou zijn. Zo ging de registratie voor Lowie Ballonvaarten niet door wegens oppositie van het merk Lowe.

Wil je het zeker weten, kan je klant alsnog trachten Sunrise Carglass te registreren en/of aansturen op een juridische uitspraak. Kans op succes lijkt me echter alles behalve gegarandeerd.

Merkenrecht staat overigens los van KvK, domeinnaam etc. Best mogelijk dat je een domeinnaam al jaren hebt, iemand de naam als merk registreert en jij het domein vervolgens moet afstaan.

Dat is gewoon onzin.

Merkenrecht is ter bescherming van een naam, niet om met terugwerkende kracht zaken te claimen.

Marin
03/02/10, 15:17
Merkenrecht staat overigens los van KvK, domeinnaam etc. Best mogelijk dat je een domeinnaam al jaren hebt, iemand de naam als merk registreert en jij het domein vervolgens moet afstaan.

Daar ben ik het ook zeker niet mee eens. Als zij het merk registreren nadat jij je domein al hebt kan het zeker niet met terugwerkende kracht.

Zou mooi zijn. Ik wil het domein heideman.nl wel hebben. Kost me nu een klap geld. Maar dan leg ik toch ff voor 250 euro het merk vast?? Briefje op duur papier sturen en gaan ;)

Apoc
03/02/10, 15:51
Ik neem aan dat het weinig kwaad kan, het gaat om de volgende domeinen.

sunrisecarglass.nl (mijn klant) en zoals jullie kunnen raden, de grote jongen, carglass.nl.

Carglass is volgens het BOIP een geregistreerd merk.

De core-business van mijn klant ligt niet op het vervangen/repareren van ruiten zoals Carglass, maar op het tinten ervan. Het vervangen/repareren is een extra geleverde service, zeg 20% van hun werkzaamheden. Hierdoor is het weldegelijk concurrentie, denk ik?

Dat kun je schudden. Carglass is geen Nederlands generiek woord. Het komt niet in onze taal voor. Daarnaast is het dezelfde branche (autobranche, en dan ook nog eens specifiek gericht op ruiten). En ook is het laatste gedeelte van de naam identiek aan hun merknaam.

In dit geval zou ik zeggen; bespaar jezelf (of je klant) een hoop geld en moeite, en sta de naam gewoon af. Dit is naar mijn mening iets wat je met geen mogelijkheid kunt winnen, al gooi je er een miljoen tegenaan.

Ik ben overigens geen jurist, dus beschouw bovenstaande als niet-professioneel advies. Als je er echt 100% zeker van wilt zijn, zou ik toch ook nog een jurist raadplegen. Maar persoonlijk zou ik zeggen: maak er dan gewoon "Sunrise-autoruiten" van (ik zou dan niet wachten en de naam gelijk vastleggen, voordat iemand anders het doet).

Triloxigen
03/02/10, 15:57
Wat ik wilde gaan typen komt neer op het verhaal van Apoc, ik ga daar dus in mee.

KoenK
03/02/10, 16:29
Duidelijk verhaal, hartelijk dan voor de antwoorden.

Ik ga het m'n klant voorleggen en blijf er zelf ver vandaan ;)

DotNetFreak
04/02/10, 16:54
Heb je hier een voorbeeld van uit het verleden? Als je de naam eerder gebruikt voordat het merk is geregistreerd is er niets aan de hand hoor.

Ja, er was de zaak smartpoint.nl, het domein werd in 2000 geregistreerd. In 2002 werd smartpoint als woordmerk gedeponeerd door een andere partij. In 2003 heeft die vervolgens het merkrecht doen gelden en de houder van smartpoint.nl diende het domein binnen 24u na betekenis van het vonnis over te dragen.

De houder heeft nog aangevoerd dat het woordmerk ter kwader trouw geregistreerd werd, omdat de andere partij vooraf kon nagaan dat smartpoint.nl al ingenomen was, maar die redenering werd niet gevolgd.


Dat is gewoon onzin. Merkenrecht is ter bescherming van een naam, niet om met terugwerkende kracht zaken te claimen.

Ik vind de realiteit ook vaak onzin :yes::yes:. Desalniettemin is het de realiteit, zie jurisprudentie ivm smartpoint.nl


Daar ben ik het ook zeker niet mee eens. Als zij het merk registreren nadat jij je domein al hebt kan het zeker niet met terugwerkende kracht.

Het blijkt toch te kunnen hoor...

Domenico
04/02/10, 17:12
Inderdaad, de rechters in Nederland (en waar dan ook) kunnen soms met rare onlogische uitspraken komen.

Maar was smartpoint.nl dan wel in gebruik? Was het een bedrijf dat al iets deed onder die naam? Kan me echt niet voorstellen dat dan je naam alsnog afgepakt kan woren.

Domenico
04/02/10, 17:13
Kijk dat dacht ik al: http://www.domjur.nl/ace.php/c,5,2222,,,,Smartpoint_-_Wesspoint.html?ACE_Id=eb3da2c77c309ce3da8c290a047 650d5


De eerdere registratie van een domeinnaam staat niet in de weg aan een later merkdepot te goeder trouw indien de houder van de domeinnaam het merk niet op normale wijze heeft gebruikt. Het enkel geregistreerd houden van een website zonder daaraan daadwerkelijk een website te koppelen levert geen normaal gebruik op. De intentie om de domeinnaam in de toekomst te gaan gebruiken kan, indien voldoende aannemelijk, in de weg staan aan het merkdepot, in dit geval blijkt deze intentie nergens uit.

Kortom, als je gewoon al handel drijft onder dezelfde naam is er nooit iets aan de hand. Zou mooi zijn zeg!

Apoc
04/02/10, 17:58
Kortom, als je gewoon al handel drijft onder dezelfde naam is er nooit iets aan de hand. Zou mooi zijn zeg!

Dan nog - ik vind die uitspraak wel gedurfd hoor. In principe zegt dat vonnis dat je met een (nieuw) woordmerk je elke geregistreerde maar niet-actieve domeinnaam kunt claimen.

Domenico
04/02/10, 18:11
Dan nog - ik vind die uitspraak wel gedurfd hoor. In principe zegt dat vonnis dat je met een (nieuw) woordmerk je elke geregistreerde maar niet-actieve domeinnaam kunt claimen.

Dat zegt dat vonnis wel ja. Ben ik het ook niet echt mee eens maar zo is het wel. Raar is dat de volgende uitspraak er lijnrecht tegenover staat.

http://www.domjur.nl/ace.php/c,5,1403,1,0,,Proctor_-_Magenta.html


Magenta heeft voor de registratie van de domeinnaam ariel.nl betaald ten behoeve van een van haar werknemers die de site uitsluitend gebruikt voor privé-activiteiten die geheel los staan van de werkzaamheden van Magenta. Niet is gebleken dat hij met zijn activiteiten op de website economisch voordeel beoogt. Van merkinbreuk is geen sprake. De activiteiten op de website ariel.nl doen geen afbreuk aan het onderscheidend vermogen of de reputatie van het merk Ariel. Een tijdelijk lege site is onvoldoende voor het oordeel dat deze niet actief wordt gebruikt.

Niets is zeker, dat is duidelijk. ;)

Apoc
04/02/10, 18:30
Dat zegt dat vonnis wel ja. Ben ik het ook niet echt mee eens maar zo is het wel. Raar is dat de volgende uitspraak er lijnrecht tegenover staat.

Die uitspraak staat er niet lijnrecht tegenover. Ze zeggen dat het feit dat het tijdelijk niet gebruikt werd, het nog geen inactieve site maakt. Daarmee zeggen ze eigenlijk dat als de site helemaal niet actief was geweest, het een ander verhaal geweest zou zijn en de domeinnaam dan wellicht toch afgestaan zou moeten worden (maar daar is nu dus geen sprake van omdat de domeinnaam eerder wel actief was).

Maar ik kan me wel voorstellen dat er andere uitspraken zijn die er wel lijnrecht tegenover staan.

Ik vraag me overigens ook af hoe een "parked domain" beoordeeld wordt. Het domein wordt dan niet echt gebruikt, maar anderzijds toch ook weer wel.

kutagh
05/02/10, 01:10
Dan moet je dus de definitie van een actieve site krijgen. Maar een parked domain kun je argumenteren dat de eigenaar hem niet actief gebruikt, noch door zijn bedrijf.

Triloxigen
05/02/10, 01:47
Dan moet je dus de definitie van een actieve site krijgen. Maar een parked domain kun je argumenteren dat de eigenaar hem niet actief gebruikt, noch door zijn bedrijf.

Ik heb domeinnamen met reclame banners, het is dus eigenlijk een geparkeerde website.
Maar deze banners zorgen wel voor inkomsten waardoor het wel een actieve website is.

En wat als iemand het domeinnaam enkel gebruik voor mailverkeer, ben je ook zuur..

kutagh
05/02/10, 09:39
Ik heb domeinnamen met reclame banners, het is dus eigenlijk een geparkeerde website.
Maar deze banners zorgen wel voor inkomsten waardoor het wel een actieve website is.

En wat als iemand het domeinnaam enkel gebruik voor mailverkeer, ben je ook zuur..

Voorbeeld: figuratief website hostingonthefly.com, ander figuratief bedrijf heeft merknaam onthefly en werkt in dezelfde branche. Op de website zelf staat een blog die betrekking heeft op je bedrijf, met daarnaast google ads.

Volgens mijn definitie ("Maar een parked domain kun je argumenteren dat de eigenaar hem niet actief gebruikt, noch door zijn bedrijf.") is het dan geen parked domain, omdat het actief voor een bedrijf wordt gebruikt.
Of als jij alleen emailt vanaf dat domein, bijvoorbeeld newsletters die betrekking hebben op je bedrijf, kan dat dan weer als actief worden beschouwd volgens mijn definitie (je gebruikt hem immers als onderdeel van het bedrijf).


Maar goed, mijn definitie is niet per se de definitie van de rechter. Jurisprudentie zal noodzakelijk zijn.

ICTRecht
05/02/10, 17:26
@KoenK Ik denk dat je klant erg zwak staat. Bij bijvoorbeeld de geschillenregeling voor .nl domeinnamen (Wipo) is een generieke toevoeging als sunrise niet voldoende om de verwarring weg te halen. Aangezien sunrisecarglass een (jonger) concurrerend bedrijf is zal het gebrek aan een legitiem belang makkelijk aantoonbaar zijn. Dit geldt ook voor het kwade trouw vereiste van de registratie en/of het gebruik van de domeinnaam (hij kende carglass immers al).

Indien je inkomsten genereert via banners wordt de domeinnaam gebruikt in het economisch verkeer (en is dus actief). Ook bij emailverkeer is er sprake van gebruik(leuke case voor de liefhebber: koekjesmerk oreo versus emaildienst van een particulier en haalt bakzeil DNL2009-0044)