PDA

Bekijk Volledige Versie : Webmin of SysCP?



clanerz
31/01/10, 00:25
Beste forumleden,

Ik heb mezelf vandaag ook eindelijk eens een account aangemaakt nadat ik al enkele keren hier binnen ben gevallen om informatie of tips te zoeken en heb nu dus zelf een vraag waar ik niet helemaal een duidelijk antwoord kon vinden.

Ik heb nu een aantal weken een Dedicated server in Nürnberg en ben nog steeds bezig met het instellen van deze server. Ik ben zelf een aantal dagen bezig geweest met Webmin en uiteindelijk ben ik naar SysCP gewisseld om daar eens een kijkje te nemen.

Persoonlijk vind ik voor iemand die net begint met een dedicated SysCP wat makkelijker maar Wedmin is dan weer wat flexibeler. Op internet las ik wat over de veiligheid van SysCP en dat dit nu zo best zou zijn dus zit ik nu te twijfelen tussen beide.

Gezien ik nog een paar dagen heb om de configuratie te voltooien gezien het contract bij de vorige provider opgezegd is zou ik dus graag wat tips van jullie willen krijgen.

Warvoor wordt de server gebruikt?

Op de server staan 7 domein namen, met 5 websites en een forum dat vrij druk bezocht wordt. Naast de sites word er natuurlijk ook gebruik gemaakt van MySql (Bepaalde databases zitten al over de 150b) en een mail.

De mails worden door de server zelf afgehandeld dus hij fungeert ook als mailserver. De DNS wordt momenteel handmatig bij gehouden maar dat mag van mij uit ook wat makkelijker (Ik dacht hier aan BIND)

Informatie over de Server:

OS: Debian 5.0 Lenny LAMP
CPU: Intel® Core™ i7-920 Quad-Core
RAM: 8 GB DDR3 RAM
HDD’S: 2 x 750 GB SATA-II HDD (Software RAID 1)

Groetjes,
Stan

clanerz
31/01/10, 01:50
Sorry voor de foutjes, kan ze helaas niet meer wijzigen

vDong
31/01/10, 13:25
Persoonlijk vind ik voor iemand die net begint met een dedicated SysCP wat makkelijker maar Wedmin is dan weer wat flexibeler. Op internet las ik wat over de veiligheid van SysCP en dat dit nu zo best zou zijn dus zit ik nu te twijfelen tussen beide.


Laatste keer dat ik naar de code keek van syscp had ik daar meer vertrouwen in dan in webmin, in de kern is het beter opgebouwd, minder dingen die als root hoeven te draaien, betere modulaire opbouw.

Wat ik uit je post niet echt duidelijk kan halen is wat je vraag eigenlijk is.

Tim.Bracquez
31/01/10, 14:28
Als ik het goed begrijp zoek je een 'hosting' systeem om snel je domeinen te kunnen toevoegen?

Zelf zou ik meer te spreken zijn van webmin, mogelijk virtualmin als het enkel om het 'hosten van sites gaat'?

Zoek je hosting panels heb je nog een hoop keuze
* http://www.openpanel.com/
* http://www.ispconfig.org/
* http://lxlabs.com/software/kloxo/
* http://isp-control.net/
* ... etc

Zelf moet ik zeggen dat SysCP een eenvoudig ding is, en daar houdt het dan ook mee op. Speciale uitgebreide dingen ga je er niet mee kunnen doen, waarbij je webmin gewoon modulair kan uitbreiden. Of dit een voordeel of nadeel is hangt af wat je wenst!

clanerz
01/02/10, 01:06
Wat ik uit je post niet echt duidelijk kan halen is wat je vraag eigenlijk is.

Waar het eigenlijk om ging was de beveiliging van beide panels. Hier heb ik nu mij antwoord op, bedankt :)


Als ik het goed begrijp zoek je een 'hosting' systeem om snel je domeinen te kunnen toevoegen?

Zelf moet ik zeggen dat SysCP een eenvoudig ding is, en daar houdt het dan ook mee op. Speciale uitgebreide dingen ga je er niet mee kunnen doen, waarbij je webmin gewoon modulair kan uitbreiden. Of dit een voordeel of nadeel is hangt af wat je wenst!

Ja, nou het hoeft niet perse, gezien ik er geen klanten op host. Het zou alleen iets tijd besparen. Ik neem morgen eens een kijkje op de links die je gaf, misschien vind ik daar nog wat interessants.

Anders ga ik gewoon terug naar Webmin, ik heb toch zat boeken liggen om dit te kunnen instellen, theoretisch hoef ik na het installeren van de image die ik van de provider heb alleen nog maar Postfix en SpamAssassin er op te zetten (En natuurlijk even beveiliging instellen) dus zoveel werk is dit ook niet meer.

Ik ga toch even jullie tips opvolgen en een lijst maken met wat ik precies wil doen en moet gebruiken en kijk dan eens naar de functies van de diverse panels. Denk dat dit het makkelijkst is om een goede keuze te treffen.

Edit:

Ik ben trouwens nog ICT beheerder in opleiding dus als bepaalde vragen af en toe wat “noobish” over komen dienen deze ter uitbreiding van mijn kennis :P

Jimmy1987
01/02/10, 03:09
Op zich zijn er geen "noobie" vragen, alleen vragen die al een hoop keer zijn beantwoord. Niemand weet alles en iedereen is ooit begonnen waar jij ook bent ;)

clanerz
04/02/10, 00:04
Klopt dan ook weer :)

Heb SysCP er ondertussen weer af... zat helaas een bèta versie in de Image van de provider met alle gevolgen van dien (Bug met system settings ezv). Dan maar eens zelf ISPconfig geïnstalleerd. Tot nu toe vrij tevreden, het is alleen ontzettend wennen als je van Confixx af komt.

Zal waarschijnlijk nog even duren voordat ik me echt vast heb gezet op een Panel. DirectAdmin beviel mij ook aardig.

Bedankt voor jullie tips :)