PDA

Bekijk Volledige Versie : Factuur gestuurd, begunstigde bedrijf overgenomen



Ahmed
27/01/10, 01:56
Beste WHT'ers,

Ik heb in deze kwestie totaal geen ervaring.

Aan een bedrijf heb ik een factuur gestuurd voor geleverde diensten. Webhosting, domeinregistratie en ontwikkeling.

Vlak daarvoor werd ik gebeld door een concullega (ik weet overigens niet of deze hier actief is). met de melding dat dezelfde klant bij hun ook domeinnamen liet registreren en een website liet bouwen. Deze is bij hun nooit betaald. Hij waarschuwde mij voor deze klant.

Aangezien ik alles al afgerond had qua ontwikkelen was dit een beetje mosterd na de maaltijd. Factuur heb ik gestuurd met een verkort betaaltermijn.

Klant belde mij op, factuur ontvangen. Problemen met bank. Hij kon pas na 14 dagen betalen. Geen probleem opzich.

Om mijzelf in te dekken heb ik na die 7 dagen toch een herinnering gestuurd. Na 14 dagen nog steeds geen betaling. Hierna weer een herinnering cq. aanmaning gestuurd en diensten geblokkeerd (geheel volgens algemene voorwaarden)

Zoals verwacht belde klant mij op met de vraag waarom alles afgesloten was. Ik vertelde dat de factuur niet betaald is. Hij kon mij vertellen dat zijn bedrijf overgenomen was, en dat hij dacht dat hij nog deze week had om te betalen.

Ik krijg net een email binnen of ik de factuur nogmaals wil sturen met de gegevens van het nieuwe bedrijf. (Mijn klant is overgenomen door dat bedrijf). Met de mededeling dat wanneer hij de factuur ontvangen heeft, de betaling deze week plaats gaat vinden.

Word ik hier in het ootje genomen? Wat raden jullie mij aan om te doen in dit geval?

Phu
27/01/10, 02:02
Gewoon aanhouden aan de contractant.

Ondanks de overname heb jij niets met de nieuwe partij te maken.
pas als het contractueel is overeengekomen (op papier dus)

Tevens kan je bij de kamer van koophandel zo inzien of hij wel of niet is overgenomen
Mocht het niet lukken gewoon incasseren via gerechtsdeurwaarder dat hij is overgenomen maakt voor de gang van zaken niets uit.

Hoe weet je concullega dat jouw klant ook bij hun zit?

Ahmed
27/01/10, 02:09
Op de KvK site staat bedrijfsnaam van klant er gewoon nog in; geen opmerkingen daarbij. (eerder op de avond al gekeken)

concullega heeft whois gedaan op het domeinnaam. Deze klant had dezelfde in de .nl variant bij hun geregistreerd.

Mark17
27/01/10, 02:23
Zitten beide bedrijven op hetzelfde adres? Zo ja dan is de kans dat ze wat proberen vrij groot. Zeg bijv. dat je een nieuwe factuur stuurt en de oude zult crediteren als het nieuwe bedrijf de rekening per ommegaande voldoet vanaf hun rekening (die dus op die naam staat) en gebruik desnoods een aangepast omschrijving voor de betaling. Dan heb je je geld in ieder geval, enkel heb je administratief iets meer werk dan gepland.

Ahmed
27/01/10, 02:55
Hmm, nee het is een ander adres. Google leerde mij dat er een bedrijf daar gevestigd is.

Bedrijfsnaam van het bedrijf dat daar gevestigd is, komt overeen met het emailadres waarnaar de factuur gecc'ed dient te worden. (Had hij in zijn emailbericht gezet).

Ik denk dat ik morgen ga bellen naar dat bedrijf dat daar gevestigd is, kijken of zij ervanaf weten. Mocht dat zo zijn, dan lijkt het me veilig toch?

Wel een hele goede tip inderdaad. Nieuwe factuur maken!

Bedankt voor de reacties. Heeft iemand ervaring met zoiets?

santema
27/01/10, 02:58
Dit noemt men ook wel oplichten. Je hoeft er niet van wakker te liggen, de excuses blijven wel komen.

Ahmed
27/01/10, 02:59
No shit; maar gezien het bedrag waarover het gaat lig ik er wel wakker van.

santema
27/01/10, 03:02
No shit; maar gezien het bedrag waarover het gaat lig ik er wel wakker van.

Niet doen, wordt je niet beter van :). Je kunt gewoon het proces volgen, maar dergelijke mensen weten heel goed wat ze doen (helaas ervaring mee), geboren oplichters betalen niet, ook niet aan een incasso bureau.

Ik zou hem nog even een aangetekende brief sturen en dan lekker een incassobureau opzoeken, het is natuurlijk je eigen keuze, maar het gaat van het ene excuus naar de andere.

Ahmed
27/01/10, 03:05
Okay. Het is zonde. Ik ga morgen even dat bedrijf bellen dat gevestigd is op dat adres. Wanneer zij van niets weten dan lijkt het me duidelijk. Alles afsluiten en aangetekende sturen naar een postbusnummer (zucht)

ResellerHosting
27/01/10, 06:24
Okay. Het is zonde. Ik ga morgen even dat bedrijf bellen dat gevestigd is op dat adres. Wanneer zij van niets weten dan lijkt het me duidelijk. Alles afsluiten en aangetekende sturen naar een postbusnummer (zucht)

.NL domein kan niet naar een postbusnummer staan.

Verder kun je beter 30 dagen afwachten ipv nieuwe factuur te sturen en hierna ingebrekestelling sturen en een paar dagen gunnen, niet betalen uit handen geven.

Er zijn veel partijen die doodleuk onder hun verplichtingen proberen uit te komen.

Ahmed
27/01/10, 12:17
Ik heb net gebeld met het bedrijf op het adres, deze weten overal vanaf.

Navraag bij de KvK leert mij dat de opgegeven bedrijfsnaam niet op dat adres staat. Het bedrijf dat schijnbaar overgenomen is staat er nog wel in.

Ik denk dat ik dus een nieuwe factuur ga aanmaken en de oude pas crediteren wanneer nieuwe factuur betaald is.

Triloxigen
27/01/10, 12:18
Wat voor bedrijfsvorm is het?
Als het een eenmanszaak is kan er overgenomen wat ze willen, maar je afspraak is met de persoon zelf dan en dan wordt het pas overgenomen als de overnemende partij ook alle schulden overneemt en dat zie ik niet zomaar gebeuren.

Ahmed
27/01/10, 12:21
Wat voor bedrijfsvorm is het?
Als het een eenmanszaak is kan er overgenomen wat ze willen, maar je afspraak is met de persoon zelf dan en dan wordt het pas overgenomen als de overnemende partij ook alle schulden overneemt en dat zie ik niet zomaar gebeuren.

Bedrijfsvorm is een VOF. Zit er een vertraging op de KvK website wat betreft nieuwe aanmeldingen van bedrijven?

Triloxigen
27/01/10, 12:24
Bedrijfsvorm is een VOF. Zit er een vertraging op de KvK website wat betreft nieuwe aanmeldingen van bedrijven?

Bij een VOF weet ik niet hoe het precies zit, maar volgens mij geld bij overname dan hetzelfde.
Voordeel is dat je nu 2 (of meer) personen verantwoordelijk kan houden voor betaling van de factuur.

Ahmed
27/01/10, 12:28
Precies. Bedankt voor die info; dat wist ik niet van de eenmanszaken. Ik neem aan dat als ik dat bedrijf gebeld heb en deze weten overal vanaf en graag het factuur tegemoet zien dat het dan oke is?

Ik ga het in ieder geval proberen.

Triloxigen
27/01/10, 12:58
Precies. Bedankt voor die info; dat wist ik niet van de eenmanszaken. Ik neem aan dat als ik dat bedrijf gebeld heb en deze weten overal vanaf en graag het factuur tegemoet zien dat het dan oke is?

Ik ga het in ieder geval proberen.

Als ze de factuur willen betalen is het prima lijkt mij, het gaat jou er om dat het geld er komt.