PDA

Bekijk Volledige Versie : Invloed Apple tablet (iSlate / iPad)



stiller
26/01/10, 09:51
Morgen wordt hoogstwaarschijnlijk de tablet geïntroduceerd door Apple. In 2007 hebben zij met de iPhone voor een sterke toename in mobiel browser gezorgd. Ook mobiele (web)applicaties zijn toen voor het eerst echt doorgebroken. Zal de tablet iets vergelijkbaars doen?

nielsrenselaar
26/01/10, 09:57
Wellicht, indien het een tablet is met 3G (en dus een simkaart) dan zie ik mooie mogelijkheden in bijvoorbeeld schetsapplicaties. Echter, het betreft een relatief groot apparaat. Een iPhone is natuurlijk "compact" en pak je er wat sneller even bij om iets op te zoeken dan een tablet. Het zal dus niet zo'n groot invloed op het mobiel internet gebruik hebben als de iPhone an sich, al verwacht ik wel dat er wederom een nieuwe standaard neergezet wordt.

stiller
26/01/10, 10:24
Wellicht, indien het een tablet is met 3G (en dus een simkaart) dan zie ik mooie mogelijkheden in bijvoorbeeld schetsapplicaties. Echter, het betreft een relatief groot apparaat. Een iPhone is natuurlijk "compact" en pak je er wat sneller even bij om iets op te zoeken dan een tablet. Het zal dus niet zo'n groot invloed op het mobiel internet gebruik hebben als de iPhone an sich, al verwacht ik wel dat er wederom een nieuwe standaard neergezet wordt.

Ik verwacht inderdaad dat er een 3G voorziening aanwezig is. Een tablet formaat lijkt me erg geschikt voor forensen. In de trein krantje of tijdschrift downloaden. In de auto als GPS met live updates.

Piwi-Web
26/01/10, 10:59
Kosten: 900 euro :)

Ze vragen er wel weer wat voor :p

MMaI
26/01/10, 11:41
voor dat bedrag had je toch ook al lang de tablets van bijvoorbeeld lenovo?
die hebben ook geen markt revolutie veroorzaakt, dus zie ik dat niet snel veranderen met deze tablet. Verder zal alles draaien op een closed-source, volledig dichtgetikte omgeving zoals de iPhone, en voor dat bedrag zullen de meeste mensen liever een hele pc willen kopen met bijbehorende vrijheden.

Voor de prijs van 900 euro kun je ook 3 jaarabonnementen nemen op een willekeurige krant

Pur
26/01/10, 11:41
Ik verwacht inderdaad dat er een 3G voorziening aanwezig is. Een tablet formaat lijkt me erg geschikt voor forensen. In de trein krantje of tijdschrift downloaden. In de auto als GPS met live updates.

Daarvoor had je natuurlijk al de netbooks met wifi. En een tablet pc is wat dat betreft ook niet nieuw.

Van wat ik zie lijkt het me voor in de trein toch niet zo makkelijk, als je een mailtje tikt kan je buurman gezellig meelezen.

Piwi-Web
26/01/10, 11:51
Van wat ik zie lijkt het me voor in de trein toch niet zo makkelijk, als je een mailtje tikt kan je buurman gezellig meelezen.

Dat kan met een netbook/laptop/telefoon (als het moet) ook...
Ik zie er tot nu toe eigenlijk niets in. Leuke gadget maar daar blijft het dan ook wel bij.

GlobalServe
26/01/10, 12:02
Nee, de tablet zal niet voldoende verkopen om echt invloed te hebben.

Ben een mac fan, maar tablet pc's zijn volgens mij toch nog nergens doorgebroken.
Ik zie ze persoonlijk weinig in een bedrijfsomgeving.

Netbook zie je dan wel enorm veel.

stiller
26/01/10, 12:51
Er bestonden ook al smartphones voor de iPhone, toch zal niemand ontkennen dat ze die markt flink hebben aangepakt. Het is inmiddels bijna ondenkbaar dat je een telefoon zonder wifi en 3G verkoopt. Ook touchscreens zijn inmiddels alledaags. Ik verwacht dat Apple iets vergelijkbaars met de tablet markt zal doen, die op dit moment slaapt (voor zover die bestaat). Wat de prijs betreft: Hoogstwaarschijnlijk zal ook dit apparaat gebundeld worden verkocht met flinke kortingen. Ook deels ad-supported zie ik als mogelijkheid.

Domenico
26/01/10, 13:42
Ik wil dat tablet eerst eens zelf bekijken. Als ik eind februari in Miami ben voor de Parallels Summit hoop ik dat hij daar al te koop is zodat ik even een Apple store binnen kan lopen. Waarschijnlijk is het dan ook beter om al mijn pasjes in het hotel te laten. ;)

De hosting business beinvloed dit product natuurlijk 0,0%. Ik zou niet weten wat dit ding anders doet dan een laptop al jaren kan. Het zal in eerste instantie gewoon een hebbeding zijn, gewoon een iPhone met een wat groter scherm en krachtigere processor.

chielsen
26/01/10, 14:06
Er bestonden ook al smartphones voor de iPhone, toch zal niemand ontkennen dat ze die markt flink hebben aangepakt. Het is inmiddels bijna ondenkbaar dat je een telefoon zonder wifi en 3G verkoopt. Ook touchscreens zijn inmiddels alledaags. Ik verwacht dat Apple iets vergelijkbaars met de tablet markt zal doen, die op dit moment slaapt (voor zover die bestaat). Wat de prijs betreft: Hoogstwaarschijnlijk zal ook dit apparaat gebundeld worden verkocht met flinke kortingen. Ook deels ad-supported zie ik als mogelijkheid.

De iphone has juist geen 3G terwijl concurrenten (n95 bijvoorbeeld) dat al wel hadden.
Het enige dat er gebeurd is is dat meer mensen nu een smartphone hebben omdat het meer plug en play is geworden. Qua techniek kwamen ze niet echt met iets nieuws.

stiller
26/01/10, 14:07
Ik wil dat tablet eerst eens zelf bekijken. Als ik eind februari in Miami ben voor de Parallels Summit hoop ik dat hij daar al te koop is zodat ik even een Apple store binnen kan lopen. Waarschijnlijk is het dan ook beter om al mijn pasjes in het hotel te laten. ;)
Hmmm, daar zeg je wat. Nu heb ik nog een reden om naar Miami te gaan. Waar had ik die airmiles gelaten...



De hosting business beinvloed dit product natuurlijk 0,0%. Ik zou niet weten wat dit ding anders doet dan een laptop al jaren kan. Het zal in eerste instantie gewoon een hebbeding zijn, gewoon een iPhone met een wat groter scherm en krachtigere processor.

Het is denk ik niet zozeer wat het kan, maar hoe je het gebruikt.

martysmarty
26/01/10, 14:13
Tablet is voor in DC wel erg handig, heb een oude, waar nog met pennetje moet worden gewerkt, beetje irritant, maar handiger dan laptop (als je geen tafeltje ofzo hebt)

Ben dus al op zoek naar een nieuwe. Vriendin-lief gaat in April naar New York, wellicht kan zij wat kopen daar, iemand nog tips? Kom je daar zo de duane mee door op de terugweg?

stiller
26/01/10, 14:16
De iphone has juist geen 3G terwijl concurrenten (n95 bijvoorbeeld) dat al wel hadden.
Het enige dat er gebeurd is is dat meer mensen nu een smartphone hebben omdat het meer plug en play is geworden. Qua techniek kwamen ze niet echt met iets nieuws.

Ok, mijn Sony K800 had ook al 3G, maar het was nog niet bepaald gemeengoed. Dat had ook weinig zin, omdat de meeste telefoons extreem slechte browsers hadden. Dat is nu ook juist mijn punt: Apple maakt bestaande (maar wel nieuwe) technologieën populair en toegankelijk.

Om te zeggen dat het qua techniek niets nieuws is, is net zoiets als beweren dat de Tesla niets nieuws is, omdat de T Ford ook al een auto was :) Innovaties genoeg in de iPhone, lijkt me.

Marinus
26/01/10, 14:35
Ik ben ook benieuwd wat Apple er mee gaat doen. Ze hebben al eerder naar een tablet gekeken (rond 2001/2002) maar konden toen geen toegevoegde functionaliteit bedenken. Dus als ze er nu wel mee komen betekent dat wel dat ze iets nieuws hebben bedacht voor tablets. Ben benieuwd naar morgen maar nog wel skeptisch of het daadwerkelijk nuttig zal zijn. iPhone was super omdat je nu mail, telefoon en agenda in een had, maar de toegevoegde waarde van een tablet device bij een MacBook Air en een iPhone zie ik nog niet. Ik laat me graag verrassen door Jobs en co!

nugget
26/01/10, 14:42
Ik ben benieuwd, tablet lijkt me handig. Denk ook dat het eraan ligt wat je er wel/niet mee kan doen.

In de trein kan ik nu ook al internetten, film kijken etc etc.

Ik denk dat het wel een revolutie kan veroorzaken als je er direct kranten, artikelen etc op kan openen. Meer de functionaliteit van een E-reader bedoel ik dan.

:) als ik geld over heb zou ik er zelf wel een halen :P

Pur
26/01/10, 14:44
Ok, mijn Sony K800 had ook al 3G, maar het was nog niet bepaald gemeengoed. Dat had ook weinig zin, omdat de meeste telefoons extreem slechte browsers hadden.

Onzin, zo'n beetje alle telefoons die op dat moment uitkwamen (en er nut voor hadden) hadden 3G behalve de iPhone op dat moment.

Dat de browsers misschien niet helemaal het je van het waren en niet zaken zoals YouTube konden verwerken zal best zo zijn. Al was de 1e generatie iPhone volgens mij ook niet erg Youtube compatible...



Dat is nu ook juist mijn punt: Apple maakt bestaande (maar wel nieuwe) technologieën populair en toegankelijk.


Volgens mij kun je ook dat niet zo hard stellen. Het is meer dat de technologie vooruit schrijdt en er dus kleinere toestellen met een normale batterijduur en een groter scherm komen.

Je kan aan Apple wel toeschrijven dat ze met gadgets komen die er ook mooi uitzien. En omdat het oog ook wat wil vallen veel consumenten daarvoor. En dat op zich is bijzonder maar dat maakt het nog niet dat Apple 'de markt openbreekt'.

stiller
26/01/10, 14:46
Lijkt me gaaf om zo'n ding als toetsenbord & muis te gebruiken voor mijn desktop. Moeten ze wel een hele grote maken, natuurlijk. Krijg je zoiets:
http://video.google.com/videosearch?client=safari&rls=en&q=wacom+cintiq&oe=UTF-8&um=1&ie=UTF-8&ei=u_FeS4mGII7KjAfxkMjADA&sa=X&oi=video_result_group&ct=title&resnum=7&ved=0CDoQqwQwBg#

chielsen
26/01/10, 14:57
Je kan aan Apple wel toeschrijven dat ze met gadgets komen die er ook mooi uitzien. En omdat het oog ook wat wil vallen veel consumenten daarvoor. En dat op zich is bijzonder maar dat maakt het nog niet dat Apple 'de markt openbreekt'.

Precies. Eigenlijk het enige waar ze een doorbraak mee maakten was de ipod. Hun andere producten zijn eigenlijk gewoon evoluties op al bestaande producten, gegoten in een mooi jasje met een goed imago.
Maar omdat apple met die ipod zijn onwijs gehyped merk is geworden is nu alles wat ze uitbrengen een meesterwerk. Daarbij helpt het wel dat ze niet honderden soorten en maten aan telefoons uitbrengen.

Ik heb zelf ook een iphone, maar er waren ook alternatieven. Het is een mooi apparaat, maar niet baanbrekend, zeker niet qua technologieen.

Marinus
26/01/10, 15:14
Precies. Eigenlijk het enige waar ze een doorbraak mee maakten was de ipod. Hun andere producten zijn eigenlijk gewoon evoluties op al bestaande producten, gegoten in een mooi jasje met een goed imago.
Maar omdat apple met die ipod zijn onwijs gehyped merk is geworden is nu alles wat ze uitbrengen een meesterwerk. Daarbij helpt het wel dat ze niet honderden soorten en maten aan telefoons uitbrengen.

Ik heb zelf ook een iphone, maar er waren ook alternatieven. Het is een mooi apparaat, maar niet baanbrekend, zeker niet qua technologieen.

wat je vergeet is dat Apple enorme zorg besteedt aan het gebruiksvriendelijk houden van hun apparaten. De UI van de iPhone was toendertijd veel beter doordacht dan die van Nokia of Samsung telefoons, en al helemaal beter dan Windows Mobile.

Het ziet er goed uit maar de functionaliteit is ook echt wel beter dan de concurrentie.

gjtje
26/01/10, 15:57
Gebruikersvriendelijkheid is geen functionaliteit. ;)

Voordeel voor Apple is dat ze totaal buiten de box kunnen denken, ze maken iets nieuws.
Nokia, HTC, etc maken al 100 jaar toestellen, die kunnen niet in eens breken met het traditionele ontwerp, tenzij ze een tweede lijn gaan ontwikkelen.

Pur
26/01/10, 16:01
Gebruikersvriendelijkheid is geen functionaliteit. ;)


En is bovendien heel erg subjectief...

Ik vind de Nokia's heel gebruikersvriendelijk namelijk.

En qua telefoon vind ik de HTC Hero met Android op sommige punten veel mooier/beter dan de iPhone. Als je alle voors en tegens naast elkaar legt is het een close call overigens.

Maar Apple is veel meer een hype inderdaad dan vooruitstrevend. Prachtige gadgets daar niet van. Maar men weet wel heel goed hoe men een hype moet creëren daar. En van 'niets bijzonders' een hype maken is natuurlijk ook een kwaliteit.

Triloxigen
26/01/10, 16:32
Ik zou niet weten wat dit ding anders doet dan een laptop al jaren kan.

Dat is mijn verwachting ook.
Het is een Macbook Air met een omgedraaid scherm naar mijn idee. Er zal dus niks veranderen dan.

stiller
26/01/10, 16:35
Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat er een normale OS X op zal draaien. Eerder een volledig gesloten iPhone OS-achtige. Geen macbook dus.

martysmarty
26/01/10, 16:38
Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat er een normale OS X op zal draaien. Eerder een volledig gesloten iPhone OS-achtige. Geen macbook dus.

Dan is het gelijk al een afvaller

stiller
26/01/10, 16:53
Dan is het gelijk al een afvaller
Voor jou? Of als verkoopsucces?

Norman
26/01/10, 17:31
Ik vermoed dat er wel nieuwe websites worden ontwikkeld die meer touchscreen vriendelijk zijn.

Apoc
26/01/10, 18:15
Morgen wordt hoogstwaarschijnlijk de tablet geïntroduceerd door Apple. In 2007 hebben zij met de iPhone voor een sterke toename in mobiel browser gezorgd. Ook mobiele (web)applicaties zijn toen voor het eerst echt doorgebroken. Zal de tablet iets vergelijkbaars doen?

Mobiele telefoons hebben niets veranderd aan de hosting business. Websites op zich zijn erdoor veranderd, en er is een veelvoud aan mobiel verkeer ten opzichte van een paar jaar terug, maar de hosting ervan staat daar helemaal los van.

nugget
26/01/10, 20:45
Ik vermoed dat er wel nieuwe websites worden ontwikkeld die meer touchscreen vriendelijk zijn.

Hier kan nog wel eens wat in zitten, sommige sites zijn met een telefoon nauwelijks te bedienen, ook gebruikersgemak is vaak ver te zoeken.

Pur
26/01/10, 22:08
Hier kan nog wel eens wat in zitten, sommige sites zijn met een telefoon nauwelijks te bedienen, ook gebruikersgemak is vaak ver te zoeken.

Maar dat lijkt me een duidelijke keuze van de site eigenaar. Je site is zodanig om te bouwen dat ie op een mobiel goed te lezen is en er op te navigeren valt.

Alleen voor menig site is de mobiele bezoeker helemaal niet zo interessant. Ik surf ook niet heel vaak naar de plaatselijke fietsenwinkel op mijn mobiel. Dat gaat toch om actualiteit, nieuws sites, blogs, youtube, uitzending gemist.

Triloxigen
26/01/10, 22:45
Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat er een normale OS X op zal draaien. Eerder een volledig gesloten iPhone OS-achtige. Geen macbook dus.

Heb je hier ook onderbouwing voor? het lijkt mij namelijk wel logisch.

De poll is overigens ook erg suggestief.

stiller
27/01/10, 09:21
Heb je hier ook onderbouwing voor? het lijkt mij namelijk wel logisch.
Als er een 3G voorziening in zit is duidelijk: Apple en de carriers zullen nooit root toegang geven tot een 3G device. Maar daarbuiten zijn ook genoeg redenen om dit aan te nemen. Apple heeft ruwweg twee product categorieën PC's (iMac, macbook) en content platforms (iPod, iPhone, Apple TV). Over die laatste willen zij totale controle hebben en alle content via hun eigen kanaal aanbieden. Verder leent het platform zich ook niet goed voor 'klassieke' toepassingen. Met beperkte batterij, CPU en geheugen, laat Apple je liever geen achtergrond processen draaien.



De poll is overigens ook erg suggestief.

Suggestief waarvan?

Apoc
27/01/10, 09:28
Alleen voor menig site is de mobiele bezoeker helemaal niet zo interessant. Ik surf ook niet heel vaak naar de plaatselijke fietsenwinkel op mijn mobiel. Dat gaat toch om actualiteit, nieuws sites, blogs, youtube, uitzending gemist.

Dat ben ik echt totaal niet met je eens. Als je op je mobiel naar de site van een fietsenwinkel gaat, dan is dat hoogstwaarschijnlijk om het adres of telefoonnummer op te zoeken. Dat is in het verkoopproces een cruciaal moment. Deze gegevens moeten dan ook makkelijk vindbaar zijn. Kan de bezoeker het makkelijk vinden, dan heeft de fietsenwinkel korte tijd later waarschijnlijk een klant erbij. Kan de bezoeker het niet vinden, dan heb je kans dat hij de website van de concurrent wel vindt..

Ik durf zelfs te zeggen dat mobiel verkeer gemiddeld gezien interessanter is dan normaal verkeer. Mobiel verkeer is vaak gerichter, omdat het toch iets meer moeite kost om mobiel een website te laden en te bekijken dan normaal verkeer (waar enorm veel 'surfers' bij zitten die per toeval op je site terecht zijn gekomen, en ook binnen 2 seconden weer weg zijn).

AlexanderOnline
27/01/10, 10:32
Video van HP z'n 'slate' (ze kunnen wel timen ;)) http://tweakers.net/nieuws/65179/hp-slate-tablet-is-al-vijf-jaar-in-ontwikkeling.html
Leuke gadget

stiller
27/01/10, 14:16
Video van HP z'n 'slate' (ze kunnen wel timen ;)) http://tweakers.net/nieuws/65179/hp-slate-tablet-is-al-vijf-jaar-in-ontwikkeling.html
Leuke gadget

Ze grijpen de gelegenheid, niet mis mee. Maar het feit dat een fabrikant als HP mee moet surfen op de publiciteit rondom de tablet om een prul van 1500 Euro te promoten, zegt mij genoeg. Iedere innovatie binnen dat bedrijf is al lang geleden gestopt, behalve misschien in het (high-end) server segment.

Pur
27/01/10, 14:26
Ze grijpen de gelegenheid, niet mis mee. Maar het feit dat een fabrikant als HP mee moet surfen op de publiciteit rondom de tablet om een prul van 1500 Euro te promoten, zegt mij genoeg. Iedere innovatie binnen dat bedrijf is al lang geleden gestopt, behalve misschien in het (high-end) server segment.

Een "prul" die 1500 dollar had moeten kosten in 2008. Maar volgens mij leven we niet meer in 2008

Je komt nu wel erg over als een apple fanboy voor wie alleen Apple goed kan doen.

stiller
27/01/10, 14:35
Een "prul" die 1500 dollar had moeten kosten in 2008. Maar volgens mij leven we niet meer in 2008

Je komt nu wel erg over als een apple fanboy voor wie alleen Apple goed kan doen.

Ach kom, dit is toch overduidelijk marketinggezwets. Vijf jaar in ontwikkeling, 1500 in 2008, een demo op CES. Vaporware, iemand? Ze hebben gewoon een oud prul van stal gehaald om te kunnen zeggen dat ze er mee bezig zijn. Daar heeft Apple niets mee te maken. Je komt nu wel erg over als iemand die mensen met kritiek automatisch Apple fanboys noemt.

Bedrijven met een clue releasen echte producten: Google, Palm, Apple, ja zelfs MS. Bedrijven zonder clue hebben altijd een 'project' dat 'later dit jaar' toch echt 'revolutionair' zal zijn en veel beter dan wat morgen gereleased wordt. Echt waar. Heus.

Pur
27/01/10, 14:39
Ach kom, dit is toch overduidelijk marketinggezwets. Vijf jaar in ontwikkeling, 1500 in 2008, een demo op CES. Vaporware, iemand? Ze hebben gewoon een oud prul van stal gehaald om te kunnen zeggen dat ze er mee bezig zijn. Daar heeft Apple niets mee te maken. Je komt nu wel erg over als iemand die mensen met kritiek automatisch Apple fanboys noemt.


Ik zeg dat je overkomt als een fanboy omdat je spullen van HP een prul noemt en daarmee nogal vooringenomen overkomt. Ze laten tenminste iets zien. Van Apple heb je alleen geruchten dat er iets aankomt.

Overigens is 1500 dollar iets van 950 euro nu, volgens mij was dat ook de prijs die voor de iSlate van apple de ronde deed... In 2010 dus...

stiller
27/01/10, 14:47
Ik zeg dat je overkomt als een fanboy omdat je spullen van HP een prul noemt en daarmee nogal vooringenomen overkomt. Ze laten tenminste iets zien. Van Apple heb je alleen geruchten dat er iets aankomt.
Ik ben ook vooringenomen, alleen heeft dat niets met Apple te maken. Ik heb gewoon dit zelfde verhaal al honderd keer gehoord, van tig bedrijven. Ze laten iets zien wat ik niet kan kopen en wellicht nooit zal kunnen kopen. Het is niet eens duidelijk waarom ik dat ding zou willen kopen, als hij ooit verschijnt. Vandaar een prul. Als blijkt dat het een supercool product is en het over een maand in de schappen ligt, noem ik het geen prul meer, akkoord? Apple heeft alleen aangekondigd dat ze iets gaan aankondigen. Wat wij daar van maken is ons probleem. Geruchten rondom de Nexus was hetzelfde verhaal. Sterke bedrijven releasen, zwakke bedrijven kondigen aan, het liefst een jaar eerder.




Overigens is 1500 dollar iets van 950 euro nu, volgens mij was dat ook de prijs die voor de iSlate van apple de ronde deed... In 2010 dus...
Dollar, euro, whatever. De prijs is irrelevant, want het product bestaat niet.

Pur
27/01/10, 14:51
Ik ben ook vooringenomen, alleen heeft dat niets met Apple te maken. Ik heb gewoon dit zelfde verhaal al honderd keer gehoord, van tig bedrijven. Ze laten iets zien wat ik niet kan kopen en wellicht nooit zal kunnen kopen. Het is niet eens duidelijk waarom ik dat ding zou willen kopen, als hij ooit verschijnt. Vandaar een prul. Als blijkt dat het een supercool product is en het over een maand in de schappen ligt, noem ik het geen prul meer, akkoord? Apple heeft alleen aangekondigd dat ze iets gaan aankondigen. Wat wij daar van maken is ons probleem.

Ach hou toch op zeg.. Alsof Apple het niet superprettig vind dat er een hele hype rondom hun producten ontstaat en dat "iedereen" reikhalzend uitkijken naar wat ze nu weer zullen presenteren en het liefst vanavond nog voor de Applestore liggen om het product ongezien te kopen.

Nee dat zal Apple heel erg vervelend vinden en ze zullen ook alles in hun macht doen om de hype te voorkomen....

martysmarty
27/01/10, 15:06
We zullen het zien over een paar uur.

Kan er Mac op? Grote kans dat ik er een neem, hoewel ik nog nooit een Mac heb gehad zelf.
Gaat er Iphone OS op, net zo afgebakend als Iphone zelf? Laat dan maar...

stiller
27/01/10, 15:06
Ach hou toch op zeg.. Alsof Apple het niet superprettig vind dat er een hele hype rondom hun producten ontstaat en dat "iedereen" reikhalzend uitkijken naar wat ze nu weer zullen presenteren en het liefst vanavond nog voor de Applestore liggen om het product ongezien te kopen.

Nee dat zal Apple heel erg vervelend vinden en ze zullen ook alles in hun macht doen om de hype te voorkomen....

Ik ben het met je eens, dat Apple zich waarschijnlijk helemaal gek lacht om de gratis publiciteit die hun geheimzinnigheid oplevert. Overigens denk ik niet dat dat de reden is om zo gesloten te zijn, want het periodiek aankondigen van nieuwe features voor een toekomstige release levert volgens mij toch meer publiciteit op. Nee, de echte reden is dat Apple wel degelijk doodsbang is, dat als zij een jaar tevoren een product aankondigen, er meteen honderd bedrijven zijn die iets met vergelijkbare features op de markt gooien, een maand voor hun release. Een beetje wat nu gebeurt, maar dan erger.

Google doet hetzelfde. Als iedereen van te voren had geweten, wat Wave precies zou worden, dan hadden de Aziatische kopieerapparaten meteen overuren gedraaid. Maar nu het bestaat en revolutionair blijkt te zijn (of het ook bruikbaar is, is een tweede), gebruikt iedereen toch liever het Google product. Sterker nog, je hoort vaak genoeg: Waarom zou je product X gebruiken, dat doet Google toch ook al?

Maar de houding van Apple is geen teken van zwakte, terwijl het blogbericht van HP dat natuurlijk wel is, op de dag van de Apple aankondiging.

Apoc
27/01/10, 15:20
Bedrijven met een clue releasen echte producten: Google, Palm, Apple, ja zelfs MS.

Uh, door wie werd de HP Slate gepresenteerd, en van welk bedrijf is hij de CEO?

Ik begrijp je punt wel, maar ik vind dat wel erg voorbarig. Wacht het eerst gewoon eens af, en doe dan dergelijke uitspraken.

Tuurlijk, MS en HP lopen hier Apple achterna, en zijn daarom misschien wat minder innovatief te noemen dan Apple. Aan de andere kant; zo innovatief is Apple hiermee nu ook weer niet. Er zijn al jaren soortgelijke producten op de markt, en Apple gooit er simpelweg een leuk jasje, een bekende interface en een zooitje gepatenteerde functies (die ook allemaal al bestonden) tegenaan. Innovatief? Mwa.. nee. Slim? Dat wel.

De heren van MS en HP zijn ook niet achterlijk, en het lijkt me heel sterk dat ze op de proppen zullen komen met iets wat minder goed werkt dan het product van Apple (want dan zouden zichzelf heel erg voor paal zetten). Als ik er naast zit en MS/HP brengen een kloteproduct op de markt, dan heb je helemaal gelijk - maar daar is het nu nog te vroeg voor om dat te zeggen.

stiller
27/01/10, 15:42
Uh, door wie werd de HP Slate gepresenteerd, en van welk bedrijf is hij de CEO?

Klopt, dat vond ik ook erg genant. Neemt niet weg dat MS wel vernieuwende producten lanceert, soms met succes (Xbox, Surface, Bing), soms niet (Zune, Vista).



Ik begrijp je punt wel, maar ik vind dat wel erg voorbarig. Wacht het eerst gewoon eens af, en doe dan dergelijke uitspraken.

Zoals ik al zei: Ik noem het een prul, omdat er nog niets is. Als het uiteindelijke product goed blijkt te zijn, noem ik dat geen prul.



Tuurlijk, MS en HP lopen hier Apple achterna, en zijn daarom misschien wat minder innovatief te noemen dan Apple. Aan de andere kant; zo innovatief is Apple hiermee nu ook weer niet. Er zijn al jaren soortgelijke producten op de markt, en Apple gooit er simpelweg een leuk jasje, een bekende interface en een zooitje gepatenteerde functies (die ook allemaal al bestonden) tegenaan. Innovatief? Mwa.. nee. Slim? Dat wel.

Afhankelijk van hoe je innovatie definieert. Hebben ze een quantum chip ontworpen? Nee. Hebben ze een geweldig multi-touch scherm ontwikkeld? Ja. Hebben ze een touch-vriendelijke GUI ontwikkeld? Ja. Draaien ze dezelfde OS core op hun desktops als telefoons? Ja. Met "een leuk jasje, een bekende interface en een zooitje gepatenteerde functies" kan je ieder product ter wereld omschrijven.



De heren van MS en HP zijn ook niet achterlijk, en het lijkt me heel sterk dat ze op de proppen zullen komen met iets wat minder goed werkt dan het product van Apple (want dan zouden zichzelf heel erg voor paal zetten).

Daar ga ik wel van uit, gezien hun trackrecord.

Pur
27/01/10, 15:42
Maar de houding van Apple is geen teken van zwakte, terwijl het blogbericht van HP dat natuurlijk wel is, op de dag van de Apple aankondiging.

Dat blog bericht werd maandag al geplaatst bij HP, dat het nu pas is opgepikt door tweakers kun je HP niet de schuld van geven.

De Youtube promo is zelfs al begin januari online gezet.

Pur
27/01/10, 15:46
Zoals ik al zei: Ik noem het een prul, omdat er nog niets is. Als het uiteindelijke product goed blijkt te zijn, noem ik dat geen prul.

Ik blijf die redenering erg krom vinden. de iSlate is er ook nog niet en toch speculeer je daarover al hoe die de wereld gaat veranderen.

De HP Slate zijn al promo video's van te zien en is het design al bekend en dat is dan een prul?

Ik vind zulke vooringenomenheid echt nergens op slaan.

stiller
27/01/10, 15:46
Dat blog bericht werd maandag al geplaatst bij HP, dat het nu pas is opgepikt door tweakers kun je HP niet de schuld van geven.

De Youtube promo is zelfs al begin januari online gezet.

Dat is waar. Dan zal het hier wel niets mee te maken hebben. Niemand kon toen al weten dat Apple een tablet zou gaan presenteren.

Pur
27/01/10, 15:49
Dat is waar. Dan zal het hier wel niets mee te maken hebben. Niemand kon toen al weten dat Apple een tablet zou gaan presenteren.

Je argument was dat het zwak was om een blog bericht te plaatsen op de dag van de aankondiging door Apple. Nu haal je er weer een argument bij om je gelijk te halen.

Maar goed, wees gerust de #1 fan van Apple, hun producten zjin allemaal geweldig en de rest bakt er niks van.

Ik heb niks verder met HP of met Apple dus mij zal het boeien.

stiller
27/01/10, 15:58
Ik blijf die redenering erg krom vinden. de iSlate is er ook nog niet en toch speculeer je daarover al hoe die de wereld gaat veranderen.

De HP Slate zijn al promo video's van te zien en is het design al bekend en dat is dan een prul?

Ik vind zulke vooringenomenheid echt nergens op slaan.

Ik ben niet HP. Ik heb geen aandelen Apple. Ik geef geen aankoop adviezen. Ik mag speculeren. Als Apple zo'n presentatie zou geven, zou ik het ook een prul noemen. Apple heeft ook prullen ontwikkeld, zoals de Apple TV. Waar-de-loos. Maar Apple komt dan ook niet met slappe promo's. Zij ontwikkelen en brengen uit. En dan promoten ze er maar lekker op los.

Jij noemt het vooringenomenheid, ik noem het ervaring.

stiller
27/01/10, 16:10
Je argument was dat het zwak was om een blog bericht te plaatsen op de dag van de aankondiging door Apple. Nu haal je er weer een argument bij om je gelijk te halen.
Ik gaf aan dat de exacte datum niet heel veel uitmaakt voor mijn oorspronkelijke argument.



Maar goed, wees gerust de #1 fan van Apple, hun producten zjin allemaal geweldig en de rest bakt er niks van.

Ik heb niks verder met HP of met Apple dus mij zal het boeien.

Serieus? Dan waren die zes posts in een Apple (en een beetje HP) thread een beetje zonde van je tijd. Ik vond het in elk geval een leuke discussie en ik hoop dat je je het allemaal niet te persoonlijk neemt. Dan blijf ik lekker de #1 fan van Apple ;)

Pur
27/01/10, 17:05
Serieus? Dan waren die zes posts in een Apple (en een beetje HP) thread een beetje zonde van je tijd. Ik vond het in elk geval een leuke discussie en ik hoop dat je je het allemaal niet te persoonlijk neemt. Dan blijf ik lekker de #1 fan van Apple ;)

Ach neuh zonde van mijn tijd zou ik het niet willen noemen dan had ik me niet in de discussie gemengd. Want zoals gezegd ik heb verder weinig met HP of met Apple (behalve een iPod en een switch).

Ik kijk dan ook niet reikhalzend uit naar de aankondiging van wie dan ook. En als Apple komt met een mooie gadget prima ze maken over het algemeen qua look and feel mooie producten waar veel andere producten nog een puntje aan kunnen zuigen..
En dan kijk ik vervolgens meewarig naar de mensen die over een tijdje daadwerkelijk voor een Apple Store gaan liggen om er maar als eerste een te hebben. :-)

En ach het houdt me van de straat he :-)

Domenico
27/01/10, 19:12
Ja hoor daar issie dan, de iPad! -> http://live.ubergizmo.com/

Domenico
27/01/10, 19:13
Oja, ik wil hem! :D

Domenico
27/01/10, 19:16
http://www.blogsdna.com/6485/watch-live-coverage-of-apple-event-on-27th-january-2010-online.htm

martysmarty
27/01/10, 20:19
Oja, ik wil hem! :D

Bleh, Iphone OS dus, alleen apps via iTunes. Valt gelijk af hier.

Dan toch maar weer kijken naar de Lenovo Tablet :)

Domenico
27/01/10, 21:02
Bleh, Iphone OS dus, alleen apps via iTunes. Valt gelijk af hier.

Dan toch maar weer kijken naar de Lenovo Tablet :)

Ooit van een jailbreak gehoord? :D

Domenico
27/01/10, 21:05
http://www.apple.com/ipad

timmeh
27/01/10, 21:37
Het is zeker een mooi apparaat.

Zal zeker voor bepaalde mensen heel handig kunnen zijn, alleen heb ik al een macbook 13" en een iphone dus zou niet echt weten wanneer ik dan dat ding zou pakken.

AlexanderOnline
27/01/10, 22:56
Leuk speelgoed. Of het het kopen waard is, betwijfel ik. Dat je niet eens kan multitasken is al vet irritant (dus geen muziek op achtergrond als je ondertussen de mail zou checken). iPhone OS is qua UI leuk maar vrij beperkt verder. Daarnaast blijft lezen op een scherm vervelend, en dat is alleen relax met een e-reader. Dus ik weet het niet. 10" is niet een formaat wat je in je zak stopt maar de functionaliteit is imo te beperkt om als netbook of laptop vervanger soms mee te nemen.

Henky!
27/01/10, 23:14
Een 'gadget' op zich denk ik. Leuk hebbedingetje maar wat moet je er mee.....

gjtje
28/01/10, 10:05
Mensen die niet zo goed zien kunnen 't als tomtom gebruiken ...
Of je hangt hem in de keuken i.p.v. de papieren familie kalender, kan je meteen je boodschappen door beamen naar albert.nl (of thuisbezorgd.nl).

Hij is ook wel handig als portable elektronisch bordspel, de meeste spellen als ganzenbord en monopoly moeten daar toch wel op weer te geven zijn.

Tim.Bracquez
28/01/10, 11:03
Hij is ook wel handig als portable elektronisch bordspel, de meeste spellen als ganzenbord en monopoly moeten daar toch wel op weer te geven zijn.
en met de multi touch kan je er echte pionnetjes opzetten :)

Apoc
28/01/10, 11:38
Zoals ik al zei: Ik noem het een prul, omdat er nog niets is. Als het uiteindelijke product goed blijkt te zijn, noem ik dat geen prul.

Ehm, juist ja. Ten tijde dat je dat schreef was er ook nog geen iPad.


Afhankelijk van hoe je innovatie definieert. Hebben ze een quantum chip ontworpen? Nee. Hebben ze een geweldig multi-touch scherm ontwikkeld? Ja.

Eh, dat had de iPhone ook al. Dat is dus geen nieuwe innovatie.


Hebben ze een touch-vriendelijke GUI ontwikkeld? Ja.

Ze hebben inderdaad een menu met grote symbooltjes. Meer is het niet. Is daarnaast wederom niets nieuws.


Draaien ze dezelfde OS core op hun desktops als telefoons? Ja.

En? Gezien de snelheden van smartphones kan dat tegenwoordig met vrijwel iedere kernel.


Met "een leuk jasje, een bekende interface en een zooitje gepatenteerde functies" kan je ieder product ter wereld omschrijven.

Mijn punt is dat de iPad niets bijzonders is qua innovatie. Het formaat bestaat al jaren, en alle functies ervan ook (die zijn gewoon allemaal overgenomen uit eerdere Apple producten). Het kan best een nuttig product zijn, maar innovatief kun je het nauwelijks noemen.

Apoc
28/01/10, 11:45
en met de multi touch kan je er echte pionnetjes opzetten :)

Mis ik nu wat, of kan je dan net zo goed een echt bordspel spelen? Ik vind het persoonlijk echt verschrikkelijk kansloos wanneer dat soort traditionele dingen plaats moeten maken voor technologie.

Ik zag recentelijk een nieuwe versie van Monopoly, waarbij het briefgeld was vervangen door een soort chipcard. Daar snap ik dan ECHT niets van. Voor kinderen is het geweldig om een beetje met die briefjes te moeten klooien (als een soort kassa), en daarnaast leren ze er ook nog eens een beetje mee hoofdrekenen. En dan ga je dat vervangen door iets geautomatiseerd. Verschrikkelijk.

Technologie is leuk en kan voor vele dingen interessant en nuttig zijn, maar laat de traditionele dingen ook een beetje in hun waarde.

stiller
28/01/10, 11:47
Ehm, juist ja. Ten tijde dat je dat schreef was er ook nog geen iPad.



Eh, dat had de iPhone ook al. Dat is dus geen nieuwe innovatie.



Ze hebben inderdaad een menu met grote symbooltjes. Meer is het niet. Is daarnaast wederom niets nieuws.



En? Gezien de snelheden van smartphones kan dat tegenwoordig met vrijwel iedere kernel.



Mijn punt is dat de iPad niets bijzonders is qua innovatie. Het formaat bestaat al jaren, en alle functies ervan ook (die zijn gewoon allemaal overgenomen uit eerdere Apple producten). Het kan best een nuttig product zijn, maar innovatief kun je het nauwelijks noemen.

Als je niet eens de moeite neemt om de discussie te volgen, waarom reageer je dan? Bovenstaande punten gingen ook over de iPhone. Ik neem niet eens de moeite om op de rest te reageren.

Apoc
28/01/10, 12:00
Als je niet eens de moeite neemt om de discussie te volgen, waarom reageer je dan? Bovenstaande punten gingen ook over de iPhone. Ik neem niet eens de moeite om op de rest te reageren.

Dat was mijn punt nu juist: misschien moet je zelf eens wat beter lezen.

Jij quote dit stukje van mij:


Tuurlijk, MS en HP lopen hier Apple achterna, en zijn daarom misschien wat minder innovatief te noemen dan Apple. Aan de andere kant; zo innovatief is Apple hiermee nu ook weer niet. Er zijn al jaren soortgelijke producten op de markt, en Apple gooit er simpelweg een leuk jasje, een bekende interface en een zooitje gepatenteerde functies (die ook allemaal al bestonden) tegenaan. Innovatief? Mwa.. nee. Slim? Dat wel.

Lees vooral even de dikgedrukte rode woorden. Ik had het dus specifiek over de iPad, en jij reageerde daarop met innovaties die voor Apple in het algemeen gelden (hetgeen dus al nergens op sloeg).

Ik zei: de iPad is nauwelijks innovatief te noemen. De reden dat ik dat zei, was omdat jij de slate van HP een prul noemt, en de iPad niet. Dat vind ik onterecht. Op het moment van schrijven waren ze allebei niet op de markt, en jij refereerde naar de iPad niet als "prul", met als motivatie dat de iPad iets innovatiefs zou zijn. Dat vind ik dus absoluut onterecht, omdat ik de iPad niet als innovatief beschouw.

®on
28/01/10, 12:02
Mis ik nu wat, of kan je dan net zo goed een echt bordspel spelen? Ik vind het persoonlijk echt verschrikkelijk kansloos wanneer dat soort traditionele dingen plaats moeten maken voor technologie.
http://www.funnyordie.co.uk/videos/167d70800c/the-ipad

marsipulami
28/01/10, 12:03
http://www.funnyordie.co.uk/videos/167d70800c/the-ipad

Die is schitterend :lovewht:

Apoc
28/01/10, 12:05
http://www.funnyordie.co.uk/videos/167d70800c/the-ipad

Geniaal! Dat verwoord vrijwel letterlijk wat ik bedoel.

Niet dat ik het nut er niet van inzie - dat zeker wel. Maar ik vind het echt kansloos wanneer er allerlei technologische oplossingen bedacht worden voor niet-bestaande problemen.

stiller
28/01/10, 12:13
Lees vooral even de dikgedrukte rode woorden. Ik had het dus specifiek over de iPad, en jij reageerde daarop met innovaties die voor Apple in het algemeen gelden (hetgeen dus al nergens op sloeg).

Oh, ik had dus uit die woordjes moeten opmaken, dat je het al over de iPad had? Maar daar was nog niets over bekend, dus hoe wist je dat dan? Dat is helemaal mooi: conclusies trekken over een product waar nog niets over bekend is.



Ik zei: de iPad is nauwelijks innovatief te noemen.

Dat kon je op dat moment alleen nog niet weten.



De reden dat ik dat zei, was omdat jij de slate van HP een prul noemt, en de iPad niet. Dat vind ik onterecht.

Dat mag je vinden.



Op het moment van schrijven waren ze allebei niet op de markt, en jij refereerde naar de iPad niet als "prul", met als motivatie dat de iPad iets innovatiefs zou zijn.

Ehm, ik refereerde niet aan de iPad als prul, omdat er nog helemaal niets over bekend was. Misschien is dat logischer?



Dat vind ik dus absoluut onterecht, omdat ik de iPad niet als innovatief beschouw.
Tsja, dat kan je nu vinden. Ze hebben weliswaar dit keer zelfs hun eigen system-on-a-chip ontworpen en gefabriceerd, maar ik vind het product ook eerder een evolutie dan een revolutie.

stiller
28/01/10, 12:17
http://www.funnyordie.co.uk/videos/167d70800c/the-ipad

Peter Serafinowicz heeft een hele serie van dat soort apple reclames gemaakt:
YouTube- YouTube - Mactini -The Peter Serafinowicz Show Christmas Special - BBC Two-CosmoPod.mp4

Apoc
28/01/10, 12:23
Oh, ik had dus uit die woordjes moeten opmaken, dat je het al over de iPad had?

Ik weet dat je nog vrij weinig posts hebt, maar je weet wat de titel van dit topic is?


Maar daar was nog niets over bekend, dus hoe wist je dat dan? Dat is helemaal mooi: conclusies trekken over een product waar nog niets over bekend is.

Dat kon je op dat moment alleen nog niet weten.

Helaas, maar dat was al wel bekend.


Ehm, ik refereerde niet aan de iPad als prul, omdat er nog helemaal niets over bekend was. Misschien is dat logischer?

Nee, want dat is met het product van HP exact hetzelfde.


Tsja, dat kan je nu vinden. Ze hebben weliswaar dit keer zelfs hun eigen system-on-a-chip ontworpen en gefabriceerd, maar ik vind het product ook eerder een evolutie dan een revolutie.

Dan zijn we het daar in ieder geval over eens. Maar wel een gefaalde evolutie, als je het mij vraagt:

- Geen multitasking (wtf?)
- Geen flash
- 3G ondersteuning enkel voor de VS (en bijvoorbeeld met T-mobile werkt het niet)
- Niet geschikt als e-reader i.v.m. backlight (echte ereaders hebben geen backlight, hetgeen vele malen prettiger leest)

Met andere woorden; het is niet veel meer dan een uitvergrote ipod touch met wat meer functies. Naar mijn mening een aardige faal.

stiller
28/01/10, 12:42
Ik weet dat je nog vrij weinig posts hebt, maar je weet wat de titel van dit topic is?
Erm, ja ik ben de TS. Het feit dat ik geen duizenden posts heb op WHT heeft daar niet zoveel mee te maken.



Helaas, maar dat was al wel bekend.

Echt waar, was het al bekend? Eigenlijk best stom dan dat al die journalisten helemaal naar die aankondiging zijn gekomen, als het al bekend was. Kan je me de volgende keer dan een PM sturen, nostradamus? Dan weet ik of ik aandelen apple moet kopen.



Nee, want dat is met het product van HP exact hetzelfde.

Heb ik me dan de presentaties van Ballmer en HP verbeeld? Nee, toch niet, hier is het nog steeds: http://tweakers.net/nieuws/65179/hp-slate-tablet-is-al-vijf-jaar-in-ontwikkeling.html



[...]
Met andere woorden; het is niet veel meer dan een uitvergrote ipod touch met wat meer functies. Naar mijn mening een aardige faal.
Het lijkt mij wel een handig ding. Die dingen die jij noemt, vind ik niet zo belangrijk. Zou hem voornamelijk gebruiken voor wat browsen, mail, films kijken op de bank of in het vliegtuig.

Apoc
28/01/10, 12:56
Echt waar, was het al bekend? Eigenlijk best stom dan dat al die journalisten helemaal naar die aankondiging zijn gekomen, als het al bekend was. Kan je me de volgende keer dan een PM sturen, nostradamus? Dan weet ik of ik aandelen apple moet kopen.

Specifieke details waren weliswaar niet bekend, maar het feit dat er geen nieuwe innovaties bij betrokken waren, was weldegelijk bekend. Maar dat hangt een beetje van je definitie van innovatie af. Persoonlijk noem ik het implementeren van bestaande technieken geen innovatie (en ja; er was reeds bekend dat daar sprake van is).


Heb ik me dan de presentaties van Ballmer en HP verbeeld? Nee, toch niet, hier is het nog steeds: http://tweakers.net/nieuws/65179/hp-slate-tablet-is-al-vijf-jaar-in-ontwikkeling.html

Misschien moet je eens beginnen met het lezen van details, dat maakt namelijk nogal wat verschil:


De vice-president sluit af met de belofte dat hardware-specificaties en de naam van het apparaat in de loop van het jaar bekend gemaakt zouden worden. Ook zou nog aan de benodigde content-overeenkomsten voor de Slate gewerkt worden. Een indicatie van een introductiedatum gaf hij echter nog niet af.



Het lijkt mij wel een handig ding. Die dingen die jij noemt, vind ik niet zo belangrijk. Zou hem voornamelijk gebruiken voor wat browsen, mail, films kijken op de bank of in het vliegtuig.

Zoals ik al zei kan het voor specifieke gebruikers best nut hebben. Maar Steve Jobs presenteerde het als iets wat een netbook zou kunnen vervangen en zelfs beter zou zijn dan een netbook - en daar is echt totaal geen sprake van. En daarnaast is een netbook ook nog eens goedkoper. In dat opzicht vind ik het een gigantisch gefaald product - en ik zou het eigenlijk wel grappig vinden als de HP Slate al die tekortkomingen niet heeft.

Persoonlijk denk ik dat dit een gigantische vergissing van Apple is. Ze hebben dit te veel gehaast en niet goed doordacht. Apple heeft tot nu toe vrijwel enkel producten uitgebracht die perfect aansluiten bij de behoefte van heel veel consumenten (en dan vooral producten die al bestonden, maar dan met nieuwe features om het lekkerder te laten werken, en met oplossingen voor ergernissen van producten van concurrenten). Zo lang je die reputatie hoog houdt, zullen veel mensen blindelings producten van zo'n bedrijf blijven kopen. Maar breng je dan 1 product uit wat nogal wat tekortkomingen heeft, dan kan dat vertrouwen ook heel snel weer verdwijnen.

stiller
28/01/10, 13:05
Specifieke details waren weliswaar niet bekend, maar het feit dat er geen nieuwe innovaties bij betrokken waren, was weldegelijk bekend. Maar dat hangt een beetje van je definitie van innovatie af. Persoonlijk noem ik het implementeren van bestaande technieken geen innovatie (en ja; er was reeds bekend dat daar sprake van is).

Onzin. Er was nog niets aangekondigd, dus er was nog niets bekend. Punt.



Misschien moet je eens beginnen met het lezen van details, dat maakt namelijk nogal wat verschil:

De hardware specificaties en de naam. Nou en? Ik zie dat ding toch voor me neus in dat filmpje?



Zoals ik al zei kan het voor specifieke gebruikers best nut hebben. Maar Steve Jobs presenteerde het als iets wat een netbook zou kunnen vervangen en zelfs beter zou zijn dan een netbook - en daar is echt totaal geen sprake van. En daarnaast is een netbook ook nog eens goedkoper. In dat opzicht vind ik het een gigantisch gefaald product - en ik zou het eigenlijk wel grappig vinden als de HP Slate al die tekortkomingen niet heeft.

Prima, ga jij lekker op je dinky toy netbook werken. Wow, lekker multi-tasken op mijn 9" scherm met 512MB, vet man! Ik weet niet hoe het met jou zit, maar als ik wil multitasken, heb ik gewoon een laptop. Met fatsoenlijke specs. En een scherm waar ik geen microscoop bij nodig heb. Dit is een consumenten device, om te browsen, mailen en nog wat zaken. Volgens mij doet hij dat prima.



Persoonlijk denk ik dat dit een gigantische vergissing van Apple is. Ze hebben dit te veel gehaast en niet goed doordacht.
Ja, daar staan ze wel om bekend. Het overhaast en ondoordacht op de markt brengen van nieuwe producten. Daarom mislukken ze ook bijna allemaal.

Apoc
28/01/10, 13:19
Onzin. Er was nog niets aangekondigd, dus er was nog niets bekend. Punt.

Heh, goed, als jij dat wilt denken :) Het feit dat iets nog niet officieel is aangekondigd en dat er nog niets bekend is, zijn twee verschillende dingen.


De hardware specificaties en de naam. Nou en? Ik zie dat ding toch voor me neus in dat filmpje?

Ah, en jij kunt daar uit opmaken dat het een prul is.


Prima, ga jij lekker op je dinky toy netbook werken. Wow, lekker multi-tasken op mijn 9" scherm met 512MB, vet man! Ik weet niet hoe het met jou zit, maar als ik wil multitasken, heb ik gewoon een laptop. Met fatsoenlijke specs. En een scherm waar ik geen microscoop bij nodig heb.

Een netbook hoeft niet per se zo klein te zijn. Een netbook is niets meer dan een relatief goedkope en relatief kleine laptop. Voor de prijs van de iPad heb je een laptop die de iPad in elk opzicht overtreft.


Ja, daar staan ze wel om bekend. Het overhaast en ondoordacht op de markt brengen van nieuwe producten. Daarom mislukken ze ook bijna allemaal.

Je hebt de rest van mijn motivatie voor het gemak maar overgeslagen? JUIST het punt dat vrijwel alle eerdere producten van Apple een succes zijn, maakt dit zo'n gigantische misser.

Maar goed, het is me inmiddels wel duidelijk dat je een Apple fanboy bent - daar valt geen behoorlijke discussie mee te voeren. Het feit dat je de HP slate een prul noemt, en de Apple iPad niet (terwijl je van beide producten net zo weinig af wist), spreekt boekdelen.

stiller
28/01/10, 13:46
Heh, goed, als jij dat wilt denken :) Het feit dat iets nog niet officieel is aangekondigd en dat er nog niets bekend is, zijn twee verschillende dingen.

Als jij uitgaat van niets meer dan geruchten, waarom verwijt je mij dan dat ik uitga van een presentatie van HP zelf?



Ah, en jij kunt daar uit opmaken dat het een prul is.

Volgens mij wat dat wel het uitgangspunt van deze discussie. In tegenstelling tot sommige mensen hier, heb ik geen glazen bol waar ik op vertrouw. Ik beoordeel op wat ik zie.



Een netbook hoeft niet per se zo klein te zijn. Een netbook is niets meer dan een relatief goedkope en relatief kleine laptop.
Ja, haha. Zo ken ik er nog wel een. Als je de definitie maar genoeg oprekt, heb je altijd gelijk.



Voor de prijs van de iPad heb je een laptop die de iPad in elk opzicht overtreft.

Dat hangt denk ik af van wat je ermee wilt doen. Een laptop van €350 is voor mij geen zinvolle investering. Voor jou misschien wel.



Je hebt de rest van mijn motivatie voor het gemak maar overgeslagen? JUIST het punt dat vrijwel alle eerdere producten van Apple een succes zijn, maakt dit zo'n gigantische misser.

Ik hoef toch niet je hele verhaal te quoten? Het is juist zo grappig dat je eerst zegt dat Apple alleen maar producten uitbrengt die perfect op de wensen aansluiten. Ook weet je kennelijk dat ze al jaren met dit product bezig zijn. Maar nu weet jij opeens beter wat de mensen willen? Sterker nog: Je denkt dat door dit product het consumentenvertrouwen in apple zal afnemen. Geestig.



Maar goed, het is me inmiddels wel duidelijk dat je een Apple fanboy bent - daar valt geen behoorlijke discussie mee te voeren. Het feit dat je de HP slate een prul noemt, en de Apple iPad niet (terwijl je van beide producten net zo weinig af wist), spreekt boekdelen.
Ah, de fanboy kaart! Daar zou eigenlijk een Godwin's law voor moeten zijn. Ik heb de HP slate een prul genoemd. Ik heb überhaupt geen mening gegeven over de iPad *voor* de release. Nu zeg ik alleen dat het me wel een handig ding lijkt, meer niet. En dan ben ik een fanboy? Maar zelf durf je allerlei grootse uitspraken te doen over apple en de markt. Pot : Ketel?

Triloxigen
28/01/10, 14:01
Een grote iPod, leuk, maar wat moet en kun je er nu concreet mee?

Hij is te groot om zich als iPod voor te kunnen doen en te klein (resources/os) als laptop.

stiller
28/01/10, 14:32
Een grote iPod, leuk, maar wat moet en kun je er nu concreet mee?

Hij is te groot om zich als iPod voor te kunnen doen en te klein (resources/os) als laptop.

Mee eens, als iPod is het waardeloos. Ik zie me al met dat ding gaan sporten.
Wat Apple vind dat je ermee moet doen, vind je hier: http://www.apple.com/ipad/features/

Persoonlijk lijkt het mij inderdaad handig voor:
- browsen
- mailen
- films kijken
- GPS in mijn auto
En niet geschikt voor:
- boeken (lees liever van papier)
- iPod (te groot)
- foto's (doe ik niet aan)
- contact, calendar, notes etc. (heb al een iphone)

Voor zware apps heb ik een PC. (coden/admin, design, bittorrent, whatever). Ik denk dat het echte nut nog moet blijken door de apps die ervoor worden ontwikkeld.

Domenico
28/01/10, 15:16
Tja ik denk dat de meesten hier op dit moment het grotere plaatje missen.

Maar eerst even een ander voorbeeld. 2.5 jaar geleden had ik net na Amerikaanse de launch de eerste iPhone in handen. Het had zeker vele dingen niet zoals 3G, GPS en noem maar op die andere phones al wel hadden. Wat het wel had was de superieure interface en de geweldige ervaring (zeker in die tijd). De eerste keer dat ik de demo zag wist ik al dat ik dat ding wilde hebben, call me stupid maar ok. Tenminste tot aan de launch (jaar later!) in Nederland en eigenlijk nog ver daarna hebben mensen mij voor gek verklaart en vonden ze het maar een raar en onhandig ding. Sommigen zagen er wel iets in maar de meesten moesten er niets van hebben en dachten 'daar heb je hem weer met zijn nieuwerwetse gadgets waar je geen fl*kker aan hebt'. De rest is geschiedenis...

Het groter plaatje van deze iPad is dat het inderdaad vele dingen niet heeft (multitasking enzo word wel gefixed na een jailbreak en 3G doe je gewoon via je phone) maar daar gaat het ook helemaal niet om. Dit is de eerste in een rij van een hele nieuwe ontwikkeling. Binnen nu en enkele jaren ligt dit ding of varianten ervan bij iedereen thuis op tafel of op het toilet voor mijn part. Het is inderdaad een puur consumentenproduct en er zijn wel tig ideeen voor te verzinnen. Bijvoorbeeld, je kijkt een televisieprogramma en het ding synced met je televisie en schotelt je een custom scherm voor speciaal gemaakt voor/door dat programma. Alle info, realtime chat/twitter/social whatever, polls, interactie, bestellen met druk op de knop (reklames) ja ik kan nog wel even doorgaan. Dit is de toekomst en gaat voor 100% gebeuren.

Veel kan nu al door 'nerds' zoals wij en ja we hebben die uberpc ergens in huis staan en de iPhone en een notebook en een mediacenter die alles linkt maar het gaat in dit geval over mainstream. Dit gaat net zo gewoon worden als een televisie, computer, internet, koelkast etc. etc. en daar gaat deze iPad over.

Die andere tablets zoals de eerder genoemde van HP missen het hele punt. Wat heb ik aan windows 7 als ik op de bank zit en gewoon even wil browsen of twitteren of wat nieuws wil lezen? Of je het nu wel of niets vind dit ding gaat het helemaal worden. Het mooie is dat je het niet hoeft te kopen omdat het geen eerste levensbehoefte is maar van al die nee zeggers 2.5 jaar geleden hebben nu allemaal een iPhone.

Dit patroon komt steeds weer terug en persoonlijk heb ik dit dan ook al vaker meegemaakt. Computer? Who needs it! Internet? Hahahaha, losers only!

:smartass:

t.bloo
28/01/10, 15:25
De iPad heeft een bijzonder snelle processor, de Apple A4. Zal wel een ARM processor zijn, maar de mensen die er al mee hebben gespeeld zijn helemaal lyrisch over de snelheid.

Dat zou wel eens een belangrijke invloed op de mobiele markt kunnen hebben. Snel, zuinig, fraai en werkt. Dat is een goede combinatie voor adoptie door de consument.

chielsen
28/01/10, 15:35
Domenico je verzint nu allemaal dingen die nog lang niet te doen zijn met dat apparaat. Ik heb ook pas een iphone genomen sinds de 3gs want ik wil wel die dingen die het mist.
Hoe kan je een product verdedigen als je het eigenlijk over de 3e generatie hebt die nog niet eens op de tekentafel ligt?

Het is een mobiel apparaat, alleen niet handzaam, zelfs niet om in een stationaire toestand (de trein ofzo) relaxed te gebruiken.
Als ik een film ga kijken wil ik toch niet 1.5 uur zo'n apparaat vasthouden. Dan zet ik liever een netbook op mijn koffiehouder.

Al met al is het net niks. En snap echt niet dat mensen koste wat kost hun favoriete fabrikant moeten verdedigen. Ik dacht dat hier wel aardig objectieve en intelligente mensen kwamen.

stiller
28/01/10, 15:40
De iPad heeft een bijzonder snelle processor, de Apple A4. Zal wel een ARM processor zijn, maar de mensen die er al mee hebben gespeeld zijn helemaal lyrisch over de snelheid.

De CPU is waarschijnlijk inderdaad een ARM licentie. Maar de A4 is een SoC. Er zullen genoeg custom circuits in zitten voor deze specifieke taak.

Domenico
28/01/10, 15:40
Domenico je verzint nu allemaal dingen die nog lang niet te doen zijn met dat apparaat. Ik heb ook pas een iphone genomen sinds de 3gs want ik wil wel die dingen die het mist.
Hoe kan je een product verdedigen als je het eigenlijk over de 3e generatie hebt die nog niet eens op de tekentafel ligt?

Het is een mobiel apparaat, alleen niet handzaam, zelfs niet om in een stationaire toestand (de trein ofzo) relaxed te gebruiken.
Als ik een film ga kijken wil ik toch niet 1.5 uur zo'n apparaat vasthouden. Dan zet ik liever een netbook op mijn koffiehouder.

Al met al is het net niks. En snap echt niet dat mensen koste wat kost hun favoriete fabrikant moeten verdedigen. Ik dacht dat hier wel aardig objectieve en intelligente mensen kwamen.

Huh? Je begrijpt denk ik niet wat ik heb gezegd. Ik ga zeker GEEN film kijken op dat ding. Het is slechts een extensie met extra mogelijkheden. Alles wat ik ik heb gezegd kan al op dit moment, zelfs zonder de iPad. :)


Hoe kan je een product verdedigen als je het eigenlijk over de 3e generatie hebt die nog niet eens op de tekentafel ligt?

Dat heet 'out of the box' denken! Ik zit zelf al bij generatie 10 en ik denk de ontwerpers van dit soort dingen ook...

Oh, ik heb helemaal niets extra's met Apple hoor. Bij mij gata het echt over het product en wat kan ik er mee. Heb zelf wel wat Apple producten maar ik ga dat bedrijf zeker niet verdedigen als er niets te verdedigen valt. Het is nu toevallig Apple die met de iPhone kwam maar dat kon net zo goed elke andere fabrikant zijn. Of niet...

En ja je zal altijd trendsetters en trendvolgers hebben. Jij gaat pas voor de 3e genratie dus je bent duidelijk een volger (no offence!). Ik heb plezier gehad vanaf dag 1 met de iPhone en daar had ik echt geen 3G voor nodig hoor.

chielsen
28/01/10, 15:47
Buiten de doos denken heeft alleen niks met het huidige product te maken.
Dat heet science-fiction :)

Ik neem producten die mij iets bieden wat ik wil hebben. Ten tijde van de iphone 1 was dat nog niet.
En als ik ergens niet aan doe is het trends. Dan wel volgen dan wel zetten (iig niet bewust).

stiller
28/01/10, 15:51
Domenico je verzint nu allemaal dingen die nog lang niet te doen zijn met dat apparaat. Ik heb ook pas een iphone genomen sinds de 3gs want ik wil wel die dingen die het mist.
Hoe kan je een product verdedigen als je het eigenlijk over de 3e generatie hebt die nog niet eens op de tekentafel ligt?

Omdat dit een hardware platform (en OS stack) is. De meeste dingen die Domenico noemt zijn met een software update te regelen. Ik heb ook gewacht tot de iPhone 3G uitkwam, maar miljoenen mensen niet.



Het is een mobiel apparaat, alleen niet handzaam, zelfs niet om in een stationaire toestand (de trein ofzo) relaxed te gebruiken.
Als ik een film ga kijken wil ik toch niet 1.5 uur zo'n apparaat vasthouden. Dan zet ik liever een netbook op mijn koffiehouder.

Het is het formaat van een A4-tje! Hoe is dat niet handzaam? Als je 1,5 uur een film wilt kijken, zet je hem toch ergens op een standaard? Netbook op koffiehouder lijkt me ook niet echt praktisch.



Al met al is het net niks. En snap echt niet dat mensen koste wat kost hun favoriete fabrikant moeten verdedigen. Ik dacht dat hier wel aardig objectieve en intelligente mensen kwamen.
Ook weer zo'n redenering van niks. Omdat het voor jou niets lijkt, zijn mensen de mensen die het wel wat vinden meteen niet objectief of intelligent. Ben jij dan wel objectief?

Apoc
28/01/10, 15:53
Domenico,

Wat jij omschrijft, zit wel wat in, maar dat is (nog) toekomstmuziek. Ondertussen gaat de technologie ook gewoon weer verder, en tegen de tijd dat het zover is, is dit apparaat alweer hopeloos outdated. Met andere woorden: in dat opzicht heb je er nu niets aan.

Je zou dan kunnen zeggen; die markt moet zich nog ontwikkelen en dit is stap 1. Het punt is dat als daar sprake van zou zijn, Apple het ook op die manier zou moeten marketen (en dat doen ze absoluut niet). En juist in dat opzicht vind ik het een gemiste kans.

Je kan dan ook nog zeggen dat je het kan jailbreaken - maar zo ken ik er nog wel een paar.. maar daar is het product niet voor bedoeld, en zo zal het in het gemiddelde huishouden ook zeker niet gebruikt worden. Als je het jailbreakt zie ik inderdaad genoeg mogelijkheden, maar dan kun je niet echt meer van een iPad spreken zoals Apple het bedoeld heeft.

Ik geloof wel dat als dit apparaat verder doorontwikkeld wordt en makkelijk gebruikt kan worden voor de dingen die jij omschrijft, er zeker markt voor zal zijn. Maar dan zijn we waarschijnlijk toch wel weer een paar generaties verder.

Met andere woorden: het product zoals het er nu ligt, vind ik een gemiste kans. Met wat meer tijd/moeite had Apple dit tot een veel nuttiger apparaat kunnen ontwikkelen. Het is NU niets meer dan een grote ipod touch, en ik denk niet dat heel veel mensen daar op zitten te wachten (tenzij je er zelf inderdaad mee gaat klooien met jailbreak en eigen applicaties - maar dat is een heel ander verhaal en gaat misschien voor 1% van de gebruikers op).

stiller
28/01/10, 16:03
Domenico,
Wat jij omschrijft, zit wel wat in, maar dat is (nog) toekomstmuziek. Ondertussen gaat de technologie ook gewoon weer verder, en tegen de tijd dat het zover is, is dit apparaat alweer hopeloos outdated. Met andere woorden: in dat opzicht heb je er nu niets aan.

Dat is wel erg extreem. Er zijn miljoenen mensen nog erg tevreden met hun 1st gen iPhone. De iPhone 3G wordt nog steeds nieuw verkocht. De 3GS is sneller, maar de vorige modellen zijn nog niet direct obsoleet.



Je zou dan kunnen zeggen; die markt moet zich nog ontwikkelen en dit is stap 1. Het punt is dat als daar sprake van zou zijn, Apple het ook op die manier zou moeten marketen (en dat doen ze absoluut niet). En juist in dat opzicht vind ik het een gemiste kans.

Dat kunnen ze als bedrijf gewoon niet doen. Ze hebben nu sales nodig om het product verder te ontwikkelen.



Je kan dan ook nog zeggen dat je het kan jailbreaken - maar zo ken ik er nog wel een paar.. maar daar is het product niet voor bedoeld, en zo zal het in het gemiddelde huishouden ook zeker niet gebruikt worden. Als je het jailbreakt zie ik inderdaad genoeg mogelijkheden, maar dan kun je niet echt meer van een iPad spreken zoals Apple het bedoeld heeft.

Jailbreaks zijn inderdaad niet relevant.



Ik geloof wel dat als dit apparaat verder doorontwikkeld wordt en makkelijk gebruikt kan worden voor de dingen die jij omschrijft, er zeker markt voor zal zijn. Maar dan zijn we waarschijnlijk toch wel weer een paar generaties verder.

Bedenk wel hoe snel de ontwikkelingen van de iPhone zijn gegaan. De SDK kwam in 2008 uit. Er zijn nu 150.000 applicaties. Drie miljard downloads.

Triloxigen
28/01/10, 16:07
Mee eens, als iPod is het waardeloos. Ik zie me al met dat ding gaan sporten.
Wat Apple vind dat je ermee moet doen, vind je hier: http://www.apple.com/ipad/features/

Persoonlijk lijkt het mij inderdaad handig voor:
- browsen
- mailen
- films kijken
- GPS in mijn auto
En niet geschikt voor:
- boeken (lees liever van papier)
- iPod (te groot)
- foto's (doe ik niet aan)
- contact, calendar, notes etc. (heb al een iphone)

Voor zware apps heb ik een PC. (coden/admin, design, bittorrent, whatever). Ik denk dat het echte nut nog moet blijken door de apps die ervoor worden ontwikkeld.

Browsen, maar wel met safari dus hoe compatible.
Film kijken, is een laptop dan niet vele malen handiger. Zeker als je moet gaan decoderen, vraag me af of die iPad dat trekt.
Waar zou je tv willen kijken daarop eigenlijk?

Een eReader heeft een heel ander soort scherm wat vele malen rustiger is, de iPad heeft een normaal scherm daar ga je niet even lekker een boekje op lezen. (Sowieso..boeken... :p)

Domenico
28/01/10, 16:10
Rome is niet in 1 dag gebouwd! Kijk dat veel beleidsmakers en industrieen blijven slapen wil nog niet zeggen dat je zelf niet voorruit kan denken. Deze 1e generatie iPad kan eigenlijk alles al wat beschreven heb dus daar ligt het niet aan. Het is nu aan de contentproviders om er wel of niet iets mee te gaan doen. Nu lopen we in nederland wat dit betreft al hopeloos achter en dat zal altijd wel zo blijven dus wat dat betreft maak ik mezelf geen illusies.

Diegene die een full powered pc in tablet vorm wil komt ook wel aan zijn trekken want ook daar is een markt voor. Het toetsenbord zoals we kennen zal gaan verdwijnen of iig minder vertegenwoordigd gaan zijn als input device. Ik denk niet dat mijn visie over televisie kijken echt begrepen word maar een leuk aspect als voorbeeld is wel het twitteren tijdens uitzendingen. Kijk vanavond maar eens naar de wereld draait door en ga op je notebook eens naar twitterfall.com en gebruik de hashtag #dwdd en je zal zie wat ik bedoel. En dit is slecht een van de vele voorbeelden...

Leuk om te zien op het internet is dat iedereen wel een mening heeft over de iPad. Raar dat iedereen over de specs loopt te zeiken terwijl dat nu juist het minst belangrijke is (vanuit de consument gezien!).

Hier de mening van Hitler:

YouTube- Hitler responds to the iPad

Apoc
28/01/10, 16:13
Dat is wel erg extreem. Er zijn miljoenen mensen nog erg tevreden met hun 1st gen iPhone. De iPhone 3G wordt nog steeds nieuw verkocht. De 3GS is sneller, maar de vorige modellen zijn nog niet direct obsoleet.


Dat kunnen ze als bedrijf gewoon niet doen. Ze hebben nu sales nodig om het product verder te ontwikkelen.


Jailbreaks zijn inderdaad niet relevant.


Bedenk wel hoe snel de ontwikkelingen van de iPhone zijn gegaan. De SDK kwam in 2008 uit. Er zijn nu 150.000 applicaties. Drie miljard downloads.

Je zou het naar mijn mening minder met de iPhone moeten vergelijken;

- Iedereen heeft een telefoon; dit wordt als noodzaak gezien
- Een telefoon schaf je veel makkelijker aan doordat het niet zo veel kost in combinatie met een abonnement

Ik denk dat er toch veel minder mensen zomaar zo'n iPad zullen kopen, vooral omdat het gewoon een stukje overtuiging mist.

Tuurlijk, ik zie de technische mogelijkheden ervan wel. Om maar iets te noemen; een interactieve afstandsbediening, inclusief programmainfo, previews, noem maar op. In dat opzicht zie ik de iPhone als gadget voor onderweg, de iPad als gadget voor thuis. Maar juist in dat opzicht ontbreekt er nog zo veel, terwijl er zo veel mogelijkheden zijn. Apple zou daar (naar mijn mening) vanaf het eerste moment op ingezet moeten hebben.

Triloxigen
28/01/10, 16:14
Je hebt ook zeker een punt dat het wel toekomst is, maar ik had toch echt iets krachtigers verwacht.
Meer een macbook air met scherm aan de buitenkant. Zodat je het gemak van de iPad hebt maar wel de kracht van een echt systeem en dus ook kan photoshoppen of wat dan ook.
Het is allemaal zo net-niet, wat eigenlijk ook de iPhone was...

stiller
28/01/10, 16:21
Browsen, maar wel met safari dus hoe compatible.

On 24 February 2009, the Safari 4 beta was the first fully functional browser to pass Acid3.
http://en.wikipedia.org/wiki/Acid3



Film kijken, is een laptop dan niet vele malen handiger.

Nee, waarom? Ik heb geen toetsenbord nodig bij een film. En het lijkt me sterk dat mijn laptop 10 uur non-stop film kan draaien op 1 accu.



Zeker als je moet gaan decoderen, vraag me af of die iPad dat trekt.

H.264 video up to 720p, 30 frames per second, Main Profile level 3.1 with AAC-LC audio up to 160 Kbps, 48kHz, stereo audio in .m4v, .mp4, and .mov file formats; MPEG-4 video, up to 2.5 Mbps, 640 by 480 pixels, 30 frames per second, Simple Profile with AAC-LC audio up to 160 Kbps, 48kHz, stereo audio in .m4v, .mp4, and .mov file formats
http://www.apple.com/ipad/specs/
Dus ja, maar bij voorkeur H.264, want daar heeft ie dedicated hardware voor.



Waar zou je tv willen kijken daarop eigenlijk?

Niet, films. In het vliegtuig. In een hotel zonder on-demand (ze zijn er nog).



Een eReader heeft een heel ander soort scherm wat vele malen rustiger is, de iPad heeft een normaal scherm daar ga je niet even lekker een boekje op lezen. (Sowieso..boeken... :p)
Ik vind een eReader ook niet prettig lezen. Een paperback kost een paar euro.

Apoc
28/01/10, 16:21
Je hebt ook zeker een punt dat het wel toekomst is, maar ik had toch echt iets krachtigers verwacht.
Meer een macbook air met scherm aan de buitenkant. Zodat je het gemak van de iPad hebt maar wel de kracht van een echt systeem en dus ook kan photoshoppen of wat dan ook.
Het is allemaal zo net-niet, wat eigenlijk ook de iPhone was...

Daar ben ik het dan weer helemaal niet mee eens. Wat jij omschrijft zou duurder zijn, en ik denk niet dat daar veel markt voor zou zijn geweest.

De iPhone vind ik ook alles behalve net-net. Technisch gezien is het gewoon de beste smart-phone die er is. Het enige wat me daaraan tegenstaat is dat je het moet jailbreaken om er echt wat mee te kunnen - maar vanuit Apple's oogpunt is dat dan wel weer logisch.

martysmarty
28/01/10, 16:28
Hap Hap Hap :lovewht:

stiller
28/01/10, 16:28
Je zou het naar mijn mening minder met de iPhone moeten vergelijken;

- Iedereen heeft een telefoon; dit wordt als noodzaak gezien
- Een telefoon schaf je veel makkelijker aan doordat het niet zo veel kost in combinatie met een abonnement

Ik denk dat er toch veel minder mensen zomaar zo'n iPad zullen kopen, vooral omdat het gewoon een stukje overtuiging mist.

Tuurlijk, ik zie de technische mogelijkheden ervan wel. Om maar iets te noemen; een interactieve afstandsbediening, inclusief programmainfo, previews, noem maar op. In dat opzicht zie ik de iPhone als gadget voor onderweg, de iPad als gadget voor thuis. Maar juist in dat opzicht ontbreekt er nog zo veel, terwijl er zo veel mogelijkheden zijn. Apple zou daar (naar mijn mening) vanaf het eerste moment op ingezet moeten hebben.

Ik ben het met al je punten eens, behalve de laatste. Ik denk dat het belangrijker is voor Apple om nu al in de markt te springen, ook al is de iPad nog niet de holy handgrenade die hij ooit zal zijn. Als ze langer hadden gewacht om al die functionaliteit in huis te ontwikkelen, hadden:
a) Concurrenten het gat gevuld met allerlei devices die 1 of 2 dingen erg goed kunnen.
b) De developers geen platform gehad om voor te ontwikkelen.
Het grote voordeel van de iPad is, dat er nu al een veel grotere groep bedrijven is, die ervoor kunnen ontwikkelen. De iPhone had een aanlooptijd waarin dev's dingen moesten leren als objective-c en cocoa touch. Diezelfde dev's kunnen nu meteen aan de slag.

stiller
28/01/10, 16:38
Hier de mening van Hitler:

YouTube- Hitler responds to the iPad (http://www.youtube.com/watch?v=lQnT0zp8Ya4)
Dat was hilarisch.

Apoc
28/01/10, 16:40
Ik ben het met al je punten eens, behalve de laatste. Ik denk dat het belangrijker is voor Apple om nu al in de markt te springen, ook al is de iPad nog niet de holy handgrenade die hij ooit zal zijn. Als ze langer hadden gewacht om al die functionaliteit in huis te ontwikkelen, hadden:
a) Concurrenten het gat gevuld met allerlei devices die 1 of 2 dingen erg goed kunnen.
b) De developers geen platform gehad om voor te ontwikkelen.
Het grote voordeel van de iPad is, dat er nu al een veel grotere groep bedrijven is, die ervoor kunnen ontwikkelen. De iPhone had een aanlooptijd waarin dev's dingen moesten leren als objective-c en cocoa touch. Diezelfde dev's kunnen nu meteen aan de slag.

Daar zit wat in, maar ik vraag me anderzijds toch ook af of dat wel zo is.

1. Als Apple hun lippen stijf op elkaar gehouden zou hebben, dan betwijfel ik dat er veel concurrenten geweest zouden zijn die zich ermee bezig zouden houden. Je ziet het met HP; als Apple niet met de iPad bezig was geweest, zou HP er waarschijnlijk ook niet veel mee gedaan hebben. Apple heeft wat dat betreft de macht om een nieuw product heel makkelijk populair te maken, andere bedrijven hebben dat niet (of veel minder).

2. Voor de iPhone zijn er zoveel applicaties omdat er zo veel gebruikers zijn (en niet andersom). Het is dus wel handig dat het apparaat vanaf dag 1 massaal gekocht wordt, en daarvoor is de iPad voor velen denk ik niet interessant genoeg.

Als je het mij vraagt, zou het slimmer zijn geweest als ze de lippen nog 6 maanden stijf op elkaar gehouden zouden hebben en er ondertussen wat extra populaire features aan toe te voegen.

Neem nu dat voorbeeld van de interactieve afstandsbediening wat ik eerder noemde; er zijn gigantisch veel mensen die daar het nut wel van in zouden zien, hetgeen veel potentiële klanten over de streep kan trekken. Als ze zoiets (en soortgelijke features) eraan toegevoegd zouden zijn, zou het grote publiek het veel minder als "grote ipod touch" zien, omdat het behalve het grotere scherm ook echt toegevoegde waarde heeft.

chielsen
28/01/10, 17:05
Omdat dit een hardware platform (en OS stack) is. De meeste dingen die Domenico noemt zijn met een software update te regelen. Ik heb ook gewacht tot de iPhone 3G uitkwam, maar miljoenen mensen niet.


Ja misschien, maar niets om ons heen ondersteunt dat en ook de ipad heeft er nog niks van weg. Zoals hij zegt is dat toekoms muziek en heeft dus niks met het product wat net aangekondigd is te maken.
Dat jij en miljoenen mensen zo makkelijk voor de apple campagnes valt betekent nog niet dat het een baanbrekend product is.



Het is het formaat van een A4-tje! Hoe is dat niet handzaam? Als je 1,5 uur een film wilt kijken, zet je hem toch ergens op een standaard? Netbook op koffiehouder lijkt me ook niet echt praktisch.


Omdat je er een tas voor nodig hebt. En je kan niet fatsoenlijk werken op zo'n apparaat. Moet je dan naast je laptopkoffer en je rugzak voor je broodtrommel nog een tas meenemen voor dit apparaat wat feitelijk naast je laptop en iphone niks te voegen heeft?
En ik weet niet of je wel eens in een trein hebt gezeten, maar een laptop op je koffiehouder (die plaat die je boven je schoot heb) kijkt prima. Of moet ik ook nog weer een houder kopen en meesleuren (als die er al zijn).




Ook weer zo'n redenering van niks. Omdat het voor jou niets lijkt, zijn mensen de mensen die het wel wat vinden meteen niet objectief of intelligent. Ben jij dan wel objectief?

Tja als je maar niet inziet dat er toch weinig vernieuwends aan dit ding is dan moet het wel een van de twee zijn. Als je dan ook nog vergelijkbare producten bij voorbaat afschiet dan neig ik naar het subjectieve.
Zelf ben ik objectief genoeg. Het interesseert mij niet zo veel of apple wel of geen succes heeft, maar ik kan slecht tegen dat ophemelende gedoe als het onterecht is.

Het enige wat ik zie is het zoeken naar exotische mogelijkheden waarin de ipad eventueel handig zou zijn. Volgens mij zegt dat genoeg over de werkelijke bruikbaarheid.

Domenico
28/01/10, 17:16
Het heeft allemaal te maken met visie. Iets wat ik (te)weinig zie hierboven... :rolleyes:

chielsen
28/01/10, 17:17
Hehe dit is precies wat het is:
http://www.dumpert.nl/mediabase/807491/09e17926/nieuw_van_apple_.html

Domenico
28/01/10, 17:17
Het enige wat ik zie is het zoeken naar exotische mogelijkheden waarin de ipad eventueel handig zou zijn. Volgens mij zegt dat genoeg over de werkelijke bruikbaarheid.

Gesproken als een echte eindgebruiker. Die ene als laatste in de rij. ;)

chielsen
28/01/10, 17:20
Nou ja als de verdediger van de ipad in dit topic al zo ver gezochte voorbeelden moet geven dan liggen ze iig niet voor het oprapen. Moet ik enthousiast zijn als ik zelf heel hard en diep moet gaan nadenken waar het eventueel potentieel handig voor zou zijn?

Kijk de ontwikkeling is misschien leuk. Jij bent net als ik een optimist die de goede kanten ziet en de kansen. Heb het dan daarover, niet over de iPad, want dat is gewoon nog niks.

stiller
28/01/10, 17:24
Daar zit wat in, maar ik vraag me anderzijds toch ook af of dat wel zo is.

1. Als Apple hun lippen stijf op elkaar gehouden zou hebben, dan betwijfel ik dat er veel concurrenten geweest zouden zijn die zich ermee bezig zouden houden. Je ziet het met HP; als Apple niet met de iPad bezig was geweest, zou HP er waarschijnlijk ook niet veel mee gedaan hebben. Apple heeft wat dat betreft de macht om een nieuw product heel makkelijk populair te maken, andere bedrijven hebben dat niet (of veel minder).

2. Voor de iPhone zijn er zoveel applicaties omdat er zo veel gebruikers zijn (en niet andersom). Het is dus wel handig dat het apparaat vanaf dag 1 massaal gekocht wordt, en daarvoor is de iPad voor velen denk ik niet interessant genoeg.

Als je het mij vraagt, zou het slimmer zijn geweest als ze de lippen nog 6 maanden stijf op elkaar gehouden zouden hebben en er ondertussen wat extra populaire features aan toe te voegen.

Neem nu dat voorbeeld van de interactieve afstandsbediening wat ik eerder noemde; er zijn gigantisch veel mensen die daar het nut wel van in zouden zien, hetgeen veel potentiële klanten over de streep kan trekken. Als ze zoiets (en soortgelijke features) eraan toegevoegd zouden zijn, zou het grote publiek het veel minder als "grote ipod touch" zien, omdat het behalve het grotere scherm ook echt toegevoegde waarde heeft.

Mijn oorspronkelijke comment weggeklikt. Interessante punten. Time will tell.

Apoc
28/01/10, 17:27
Het heeft allemaal te maken met visie. Iets wat ik (te)weinig zie hierboven... :rolleyes:

Er zijn mensen met visie en mensen met daadkracht ;) Die 2 gaan niet vaak samen.


Nou ja als de verdediger van de ipad in dit topic al zo ver gezochte voorbeelden moet geven dan liggen ze iig niet voor het oprapen. Moet ik enthousiast zijn als ik zelf heel hard en diep moet gaan nadenken waar het eventueel potentieel handig voor zou zijn?

Als eindgebruiker? Nee. Als ondernemer? Ja.

Domenico
28/01/10, 17:30
Nou ja als de verdediger van de ipad in dit topic al zo ver gezochte voorbeelden moet geven dan liggen ze iig niet voor het oprapen. Moet ik enthousiast zijn als ik zelf heel hard en diep moet gaan nadenken waar het eventueel potentieel handig voor zou zijn?

Kijk de ontwikkeling is misschien leuk. Jij bent net als ik een optimist die de goede kanten ziet en de kansen. Heb het dan daarover, niet over de iPad, want dat is gewoon nog niks.

Ik had het over de iPad en de vele varianten die nog gaan komen. Verder vededig ik niet zo veel maar sta ik wel versteld van het rechlijnige denken. Alsof je alleen maar dingen kunt en mag bedenken die per direct bruikbaar zijn. Dan zouden mensen zoals een Leonardo da Vinci helemaal geen bestaansrecht meer hebben en alle vrijdenkers, ontwerpers en uitvinders altijd worden uitgehoond en worden doodgegooit met de zeer middelmatige uitspraak 'Wat hebben we daar nu weer aan?'. Sure, ik heb er niets aan dus het is compleet nutteloos. Dream on!

:lovewht:

chielsen
28/01/10, 17:32
Als eindgebruiker? Nee. Als ondernemer? Ja.

Ah ok, maar dat is dan ook juist omdat er nog dingen aan missen lijkt mij.
Ik denk dat de mensen bij dell en asus ook opgelucht adem halen. Geen wolkje aan de lucht.

Ik heb het ook niet over jou, ook niet in dat stukje dat ik je aanspreekt. Dat gaat over stiller.

Ik heb er nu wel weer genoeg van.

@Stiller, waarom ben je dan niet zo positief over de producten van HP? Ga daar eens lekker toepassingen voor zoeken.
Dat er miljoenen mensen aan de Windows vista zaten betekent toch ook niet dat het een baanbrekend product is?

Les 1 ondernemerschap is de 5p's. Product is daar maar 1 van. Dat die andere 4 compenseren verandert daar niks aan.

stiller
28/01/10, 17:33
Dat jij en miljoenen mensen zo makkelijk voor de apple campagnes valt betekent nog niet dat het een baanbrekend product is.

Dat is precies wat het betekent. Als miljoenen mensen er voor vallen - ik zeg niet dat dat gebeurt, is het een baanbrekend product. Noem het marketing, noem het reclame, noem het geluk.



Omdat je er een tas voor nodig hebt. En je kan niet fatsoenlijk werken op zo'n apparaat. Moet je dan naast je laptopkoffer en je rugzak voor je broodtrommel nog een tas meenemen voor dit apparaat wat feitelijk naast je laptop en iphone niks te voegen heeft?
En ik weet niet of je wel eens in een trein hebt gezeten, maar een laptop op je koffiehouder (die plaat die je boven je schoot heb) kijkt prima. Of moet ik ook nog weer een houder kopen en meesleuren (als die er al zijn).

Je hebt ook een tas nodig voor je laptop. Het is niet gemaakt om op te werken (hoewel het wel kan). Ik ben niet Pinkeltje, er is naast mijn broodtrommel ook nog ruimte voor een A4-tje in mijn rugzak. Ik heb wel eens in de trein gezeten, maar er gaan weken voorbij, dat ik er geen films zit te kijken.



Tja als je maar niet inziet dat er toch weinig vernieuwends aan dit ding is dan moet het wel een van de twee zijn. Als je dan ook nog vergelijkbare producten bij voorbaat afschiet dan neig ik naar het subjectieve.
Zelf ben ik objectief genoeg. Het interesseert mij niet zo veel of apple wel of geen succes heeft, maar ik kan slecht tegen dat ophemelende gedoe als het onterecht is.

Het enige wat ik zie is het zoeken naar exotische mogelijkheden waarin de ipad eventueel handig zou zijn. Volgens mij zegt dat genoeg over de werkelijke bruikbaarheid.
Domenico noch ik hebben het product opgehemeld, maar we zien het potentieel. Volgens mij is het zoeken naar nieuwe toepassingen van dit soort producten juist een heel goed teken.

stiller
28/01/10, 17:37
Ah ok, maar dat is dan ook juist omdat er nog dingen aan missen lijkt mij.
Ik denk dat de mensen bij dell en asus ook opgelucht adem halen. Geen wolkje aan de lucht.

Ik denk dat de mensen bij dell en asus vooral opgelucht adem halen, dat jij niet in hun R&D afdeling werkt ;)

chielsen
28/01/10, 17:39
Sure probeer anders op de man joh. Je hebt niet eens enig idee wat ik doe.

Apoc
28/01/10, 17:43
Ik had het over de iPad en de vele varianten die nog gaan komen. Verder vededig ik niet zo veel maar sta ik wel versteld van het rechlijnige denken. Alsof je alleen maar dingen kunt en mag bedenken die per direct bruikbaar zijn.

Mwa, het hoeft niet, maar als het kan, dan is het ook wel verstandig om het per direct nuttig te maken. Ik zeg zeker niet dat het nutteloos is, maar Apple had het toch wel wat meer invulling kunnen geven, JUIST om aan eindgebruikers duidelijk te maken wat de mogelijkheden voor de toekomst zijn.


Dan zouden mensen zoals een Leonardo da Vinci helemaal geen bestaansrecht meer hebben en alle vrijdenkers, ontwerpers en uitvinders altijd worden uitgehoond en worden doodgegooit met de zeer middelmatige uitspraak 'Wat hebben we daar nu weer aan?'. Sure, ik heb er niets aan dus het is compleet nutteloos. Dream on!

Klopt helemaal, maar je kan je dan wel afvragen of die denkfout bij de eindgebruiker of bij Apple ligt. Als je het mij vraagt ligt dat toch grotendeels bij Apple. Of laten we het zo zeggen; Apple had toch wel wat beter hun best kunnen doen om anderen te overtuigen van de mogelijkheden, in plaats van simpelweg de features van de ipod touch over te nemen. Juist DAT (en dan doel ik dus enkel op de marketing) vind ik een gemiste kans.

stiller
28/01/10, 17:43
Sure probeer anders op de man joh.
Je bent bekend met het verschijnsel emoticon? Misschien moet je het allemaal niet te serieus nemen.



Je hebt niet eens enig idee wat ik doe.

Gokje: iDeal implementatie en integratie?

Apoc
28/01/10, 17:44
[edit] Te laat..

Domenico
28/01/10, 17:46
Oh, een mod noemde net nog het SMS voorbeeld. Nou daar geloofde echt niemand in en het was ook alleen maar een bijproduct 14 jaar geleden.

Je kan niet alles beoordelen op het moment van uitvinden of op de introductie zelf. Zelfs de uitvinder van de auto werd uitgelachen. "We hebben al een paard en wagen en dat is goed genoeg!". Sorry maar het vergt een bepaald soort mens om verder te denken dan zijn neus lang is. De rest blijft gewoon roepen "Wat hebben we daar nu aan?!" en gaat rustig verder met alledaagse dingen. Althans, totdat ze de buren, familie, filmster of Frans Bauer product x zien gebruiken en denken, he dat is toch wel heel erg handig. ;)

chielsen
28/01/10, 17:51
Ja 3% van mijn tijd.
Ben mijn master elektrotechniek aan de TU Delft aan het afronden.

Maar ja ik blijf het liefst stil staan in de tijd en afwachten tot andere mensen het helemaal voor me uitgezocht hebben toch?

Domenico
28/01/10, 17:55
Kom jongens, laten we het vooral gezellig houden!

Apoc
28/01/10, 17:59
Ja 3% van mijn tijd.
Ben mijn master elektrotechniek aan de TU Delft aan het afronden.

Maar ja ik blijf het liefst stil staan in de tijd en afwachten tot andere mensen het helemaal voor me uitgezocht hebben toch?

Is niet tegen jou persoonlijk bedoelt, maar wat jij omschrijft, zo denkt 99.99% van de samenleving.

KUT! <- dat is voor de sfeer.

Triloxigen
28/01/10, 18:57
http://en.wikipedia.org/wiki/Acid3
Het gaat erom waar websites op werken, als je echt denkt dat alle websites volgens de regels gemaakt zijn vergis je je echt.



Nee, waarom? Ik heb geen toetsenbord nodig bij een film. En het lijkt me sterk dat mijn laptop 10 uur non-stop film kan draaien op 1 accu.

En waar ga je dan film kijken met zo'n ding? Ik zie het echt niet.
En ik wil weleens zien dat dat ding 10 uur film aankan, ik geloof er niet veel van.


Niet, films. In het vliegtuig. In een hotel zonder on-demand (ze zijn er nog).
Op die plaatsen heb ik liever een laptop, die kun je neerzetten en je kunt er meer mee doen.



:drunk:

Tim.Bracquez
28/01/10, 20:13
Ontoppic!:
Niet zo'n Apple fan maar toch even de keynote in de background opgezet. Moet wel zeggen dat die games er op leuk lijken (ook al game ik niet zo graag).

Is zo'n dingetje dat ik eens ga kopen als ik het tegen kom 'in de winkel' en ik de mastercard of bankpas op zak heb... maar denk eerlijk gezegd dat de beperkte functionaliteit voor thuisgebruik me snel naar'n laptop gaat laten verlangen...

Een speeltje voor onderweg zou ik het ook niet gelijk noemen omdat die daarvoor net iets te groot is? Had vroeger zo'n multi media speleterje met hard drive, past net in de hand en groot genoeg voor op het vliegtuig...

Mijn idee, leuk speeltje dat je in een opwelling koopt maar niet altijd even handig

Apoc
28/01/10, 20:47
Persoonlijk zie ik er vooral wel nut in als gadget om apparaten in het huis aan te sturen, bijvoorbeeld de TV; met andere woorden; een interactieve afstandsbediening. Als je al ziet dat er 200+ euro wordt neergeteld voor een Logitech Harmony afstandsbediening, dan lijkt het me wel duidelijk dat dat iets is waar men wel voor wil betalen. En dit apparaat kan natuurlijk nog veel meer (althans.. potentieel..)

Domenico: nog iets grappigs - ik weet niet of je 24 weer volgt (seizoen 8), maar in aflevering 5 (die was gisteren in de VS op tv) heeft Jack in zn auto een apparaat wat echt vrijwel identiek oogt aan de iPad (enkel de bezel/behuizing ziet er anders uit, meer industrieel). Ik vraag me toch af of dat toeval is (ik denk het wel want er werd geen nadruk op gelegd). Maar het was in ieder geval wel grappig om dat nu zo te zien terwijl dit topic loopt. Als je het terug wilt zien: S08E05 - op ongeveer 15 minuten vanaf het begin (Jack krijgt dan wat informatie door op dat apparaat ipv op zijn telefoon) :)

Edit: nog even opgezocht - zie plaatje

chielsen
28/01/10, 20:56
Dat kan ik nu ook al met mijn iphone, werkt wel chill.

Dat nieuwe kantoor van ctu is ook volgepropt met coole gadgets, ziet er wel slick uit. Maar juist als ze dingen in series als 24 gaan gebruiken is het vaker voor de coolheidsfactor en niet zozeer omdat het nuttig is. Zo zie je ook vrij vaak zo'n surface ed.

Apoc
28/01/10, 21:01
Dat kan ik nu ook al met mijn iphone, werkt wel chill.

Dat nieuwe kantoor van ctu is ook volgepropt met coole gadgets, ziet er wel slick uit. Maar juist als ze dingen in series als 24 gaan gebruiken is het vaker voor de coolheidsfactor en niet zozeer omdat het nuttig is. Zo zie je ook vrij vaak zo'n surface ed.

Uiteraard, dat is gewoon allemaal sensatie, vaak gesponsord door Dell of Apple (o.i.d.). Maar neem nou alleen al het feit dat in vrijwel elke serie een IT ruimte donker is met allemaal lampjes - ik bedoel, wat heeft dat nu weer voor meerwaarde.

Maar het viel me gewoon op toen ik het net zat te kijken - en op zich zou zoiets in een politieauto ook best nut kunnen hebben voor opsporing en dergelijke.

Overigens; zo'n industriele behuizing is denk ik ook wel wenselijk. Als je al kijkt hoe vaak mijn afstandsbediening op de grond valt.. dat kan nooit goed gaan. Maar dan moet ik ook wel zeggen dat alle apparaten die ik gebruik enorm hufter-proof moeten zijn.

dhmedia
01/02/10, 19:07
De i phone is uitvoerig getest door mijn kids (per ongeluk) en die is best wel stevig kan ik vertellen... dus apple kan het wel... ben benieuwd met die ipad...

MiesArt
01/02/10, 19:52
Ik ben groot Apple fan, de iPad is een leuk hebbedingetje maar zie niet echt een grote impact op de markt voor me door zijn komst. Wellicht in de toekomst als hij over meer functies beschikt of men er meer aan gewend is..

Ahmed
01/02/10, 20:25
Tja. Iedereen zag al van mijlenver aankomen dat de iPad eraankwam. Het is een leuk hebbedingetje, voor in de huiskamer. Neerzetten als een veredeld digitaal fotolijst en af en toe oppakken als je snel iets wilt opzoeken en te lui bent om naar boven te lopen.

Persoonlijk denk ik dat het zakelijk geen potten gaat breken. Te onhandig met typen? 30 accessoire kopen om fatsoenlijk een slideshow te laten zien op een beamer.

Hij ziet er echt fijn uit, maar functioneel? Dan kun je denk ik beter wachten op versie 2. Zeker dat daar een camera in gaat komen (is geen toeval dat Apple opeens wel voip over 3G toestaat). Maarja echt oordelen kan niemand denk ik. Ik stel voor iedereen over een paar weken/maanden naar de dichtstbijzijnde Apple Premium Reseller en dat ding in je hand nemen. At the moment ben ik meer dan tevreden met mijn iPhone en MBP.

Trouwens ik mis multitasken op de iPhone niet. Alle belangrijke apps draaien al op de achtergrond, maar ik denk dat het op de iPad weldegelijk zeer functioneel kan zijn.

Marin
01/02/10, 23:06
Trouwens ik mis multitasken op de iPhone niet. Alle belangrijke apps draaien al op de achtergrond, maar ik denk dat het op de iPad weldegelijk zeer functioneel kan zijn.

Toch wel een beetje, dan zou Pushmail misschien werken ;)

Randy
01/02/10, 23:40
MultiTasking komt straks met iPhoneOS 4.0 wel denk ik.
Aan de andere kant, ik ben geen vrouw. Dus kan maar 1 ding tegelijk :)

Marin
01/02/10, 23:58
MultiTasking komt straks met iPhoneOS 4.0 wel denk ik.
Aan de andere kant, ik ben geen vrouw. Dus kan maar 1 ding tegelijk :)

tunnelvisie :P

stiller
02/02/10, 13:33
Toch wel een beetje, dan zou Pushmail misschien werken ;)

Push mail werkt op die van mij prima over activesync. Net als agenda en contacten.

hdewit
02/02/10, 14:56
Push mail werkt op die van mij prima over activesync. Net als agenda en contacten.

Dus multitasking is overbodig ;)

MiesArt
02/02/10, 16:57
Als je de huidige iPhone jailbreaked is multitasking al mogelijk volgens derde, ik heb geen iPhone dus kan het niet bevestigen. En zoals Randy zegt, de 4.0 krijgt het ook volgens de geruchten..

Ahmed
02/02/10, 19:49
Toch wel een beetje, dan zou Pushmail misschien werken ;)

Inderdaad. Pushmail werkt gewoon.

@ MiesArt; klopt. App heet Backgrounder, maar echt veel nut heeft 't niet. Ik gebruik het nooit eigenlijk. Enige App waarbij ik het zou gebruiken is Twitterific, maar dat heeft geen nut want tweets worden dan toch niet opgehaald, zelfs draait de app op de achtergrond.

Pur
09/03/10, 10:04
HP laat weer wat van zich horen:

http://www.wired.com/gadgetlab/2010/03/hp-slate-strikes-at-the-ipad/

Pur
09/03/10, 11:33
En Microsoft: http://www.engadget.com/2010/03/05/microsofts-courier-digital-journal-exclusive-pictures-and-de/

gjtje
09/03/10, 11:35
Die van Microsoft zie ik dan wel weer een markt voor, dit is veel meer een nette vervanger voor een "gewone" agenda, dagboek, schrift, boek, etc.

Pur
09/03/10, 11:38
Die van Microsoft zie ik dan wel weer een markt voor, dit is veel meer een nette vervanger voor een "gewone" agenda, dagboek, schrift, boek, etc.

Yep, ziet er leuk uit in ieder geval. Agenda/notitieblok on steroids :)