PDA

Bekijk Volledige Versie : reverse dns



sante140
24/01/10, 15:27
Ik zit met wederom een giga probleem.

Mijn collocatie host heeft een aparte dns server.
op zich niets mis mee lijkt mij, maar kan geen reverse dns instellen voor domeinen van mezelf en mijn klanten.

Dus je begrijpt, problemen met gekwalificeerde mail adressen die steevast worden geweigerd.

Hoe kan ik nu zoiets oplossen?

mails daarover naar hem worden gewoon genegeerd, en ben dus echt radeloos.

dus wil op zoek naar alternatief, als het al bestaat

host verlaten is geen optie, op zich goeie gast, maar waarschijnlijk geen tijd om zijn mail te lezen, of teveel werk wat wel doorgerekend wordt.

KristianT
24/01/10, 15:30
Ik ben ook benieuwd naar de antwoorden, ik heb zelf 32 ip adressen tot mijn beschikking en ik heb ze alle 32 aan domein.tld laten koppelen.
Maar ik kan best begrijpen dat hier misschien nog wat risico's aan zitten.

Geert-Jan
24/01/10, 15:35
Hoe kan ik nu zoiets oplossen?
Je vragen beantwoordt zien binnen een afgesproken tijds limiet, of een hoster zoeken die die het online ondersteund.

Aangezien je rDNS maar eenmalig pr IP hoeft in te stellen, kan optie 1] al voldoende zijn.

sante140
24/01/10, 15:42
probleem is dit, hij beheert de dns server.

ik kan in de templates wel PTR records aanmaken, maar bij de domeinen laat hij deze vervolgens niet zien

Yourwebhoster
24/01/10, 15:46
De DNS servers die de rDNS heeft moet ingesteld worden, dit moet door je host gedaan worden tenzij je je eigen DNS servers kan gebruiken (dit kan niet bij alleen losse IP's).

Verder moet je je het volgende afvragen: host reageert niet, wat als de server/het netwerk plat ligt? Keuze is voor mij snel gemaakt, weg daar met mijn handel. Het geeft eventjes meerwerk, maar als je een goede nieuwe host hebt is de service stukken beter en hoef je niet met je handen in je haren te zitten. Ook hoef je niet dit soort topics@WHT te maken en komen je e-mails gewoon aan.

sante140
24/01/10, 15:54
Verder moet je je het volgende afvragen: host reageert niet, wat als de server/het netwerk plat ligt? Keuze is voor mij snel gemaakt, weg daar met mijn handel

https://www.yourwebhoster.eu/ Netwerk plat?

Yourwebhoster
24/01/10, 15:57
https://www.yourwebhoster.eu/ Netwerk plat?
Wat bedoel je? Als je denkt dat dit plat is, het is gewoon online ;-) Offtopic trouwens.

sante140
24/01/10, 16:02
voor mij niet, en was een reactie op dit on-topic antwoord btw.

krijg het niet te zien, met proxy wel trouwens

VinceSTM
24/01/10, 16:02
Ik zit met wederom een giga probleem.

Mijn collocatie host heeft een aparte dns server.
op zich niets mis mee lijkt mij, maar kan geen reverse dns instellen voor domeinen van mezelf en mijn klanten.

Dus je begrijpt, problemen met gekwalificeerde mail adressen die steevast worden geweigerd.

Hoe kan ik nu zoiets oplossen?

mails daarover naar hem worden gewoon genegeerd, en ben dus echt radeloos.

dus wil op zoek naar alternatief, als het al bestaat

host verlaten is geen optie, op zich goeie gast, maar waarschijnlijk geen tijd om zijn mail te lezen, of teveel werk wat wel doorgerekend wordt.

Ik neem aan dat het geen eigen IP-range is, dus je bent wat dat betreft sowieso afhankelijk van je netwerkbeheerder / hoster (zowel voor redelegatie als specificatie van de records). Als je zegt dat je hoster absoluut niet reageert (waarbij ik niet weet of dat alleen dit onderwerp betreft of ook bij andere problemen niet reageert) zou ik zeggen: pak je spullen en vertrek. Het niet reageren van je leverancier kan natuurlijk diverse oorzaken hebben, maar goed nieuws is het natuurlijk nooit.

(Of je leverancier heeft geen interesse in de problemen van zn klanten, of hij is/gaat failliet, of hij weet het niet óf hij heeft naast zn webhosting/coloaanbiedersbedrijf ook nog een vaste baan/studie/school of....)

sante140
24/01/10, 16:09
ik heb wel degelijk eigen ip ranges, en verhuizen is echt geen optie

weet niet wat het is, ook qua facturatie is het problematisch, betaalde facturen staan onbetaald of dubbel.

heb momenteel 1/4 rack, en wil na 12 maart overgaan op 1/2.

dit ivm 45 dagen ict bootcamp, vertek 27 januari naar India.

voordeel nu is dat ik geen stroom en bandbreedte krijg doorberekend en ook een fatsoenlijke betaalbare prijs heb.

Geert-Jan
24/01/10, 16:16
Kees, trek gewoon je conclusie.

Tevreden? lekker blijven zitten waar je zit.
Ontevreden? Daar klagen. wij kunnen geen rDNS voor je instellen en administratie op orde brengen.

Simpel toch?

sante140
24/01/10, 16:28
slecht geslapen?

vraag of er mogelijkheden zijn om dat extern op te lossen;)

VinceSTM
24/01/10, 16:29
ik heb wel degelijk eigen ip ranges, en verhuizen is echt geen optie

weet niet wat het is, ook qua facturatie is het problematisch, betaalde facturen staan onbetaald of dubbel.

heb momenteel 1/4 rack, en wil na 12 maart overgaan op 1/2.

dit ivm 45 dagen ict bootcamp, vertek 27 januari naar India.

voordeel nu is dat ik geen stroom en bandbreedte krijg doorberekend en ook een fatsoenlijke betaalbare prijs heb.

Als je eigen PI's hebt, ben je zelf verantwoordelijk voor de reverseDNS en kan je dat via je eigen maintainer in de RIPE database aanpassen. Het feit dat je dat niet weet, geeft mij te kennen dat je je ranges via je provider afneemt en hier geen sprake van PI-allocatie is.

Yourwebhoster
24/01/10, 16:30
slecht geslapen?

vraag of er mogelijkheden zijn om dat extern op te lossen;)
Nee, die zijn er niet. Kies een goede host of niet. Mijn ervaring met hosts die slechts factureren is dat ze of failliet gaan, of de facturen later ineen versturen.

sante140
24/01/10, 16:40
dan moeten we idd maar keer kijken voor een andere oplosing ,bijvoorbeeld iemand die dezelfde voorwaarden aan kan bieden.

uiteraard wel met een goede boekhoudding en reverse dns mogelijkheid

zit zelf in zeeland, server staan op dc easynet op Schiphol-rijk

VinceSTM
24/01/10, 17:07
dan moeten we idd maar keer kijken voor een andere oplosing ,bijvoorbeeld iemand die dezelfde voorwaarden aan kan bieden.

uiteraard wel met een goede boekhoudding en reverse dns mogelijkheid

zit zelf in zeeland, server staan op dc easynet op Schiphol-rijk

De vraag is: wat heb je liever? Een aanbieder die zijn kosten eerlijk rechtstreeks doorberekent of een aanbieder die kortingen geeft of dingen niet factureert waardoor hij zelf niet meer kan eten en failliet gaat.

lmp
24/01/10, 17:19
Mocht je een /24 hebben is het makkelijker om bij ripe je eigen DNS servers op te geven zodat ze direct daar in kunnen staan. Ook dit zal je hoster, of de partij waar je hoster afneemt dit instellen.

Heb je een kleine aantal IPs, is het voor je hoster mogelijk om eenmalig DNS records aan te maken, zodat er voor jou IP adressen een reverse in je eigen DNS ingesteld kan worden.

In beide gevallen moet je hoster een actie ondernemen, maar daarna heb je zelf het beheer over je reverse ip adressen.


De DNS servers die de rDNS heeft moet ingesteld worden, dit moet door je host gedaan worden tenzij je je eigen DNS servers kan gebruiken (dit kan niet bij alleen losse IP's).
Dit kan dus wel. Zelfs voor 1 IP adres.

VinceSTM
24/01/10, 17:36
Mocht je een /24 hebben is het makkelijker om bij ripe je eigen DNS servers op te geven zodat ze direct daar in kunnen staan. Ook dit zal je hoster, of de partij waar je hoster afneemt dit instellen.

Heb je een kleine aantal IPs, is het voor je hoster mogelijk om eenmalig DNS records aan te maken, zodat er voor jou IP adressen een reverse in je eigen DNS ingesteld kan worden.

In beide gevallen moet je hoster een actie ondernemen, maar daarna heb je zelf het beheer over je reverse ip adressen.


Dit kan dus wel. Zelfs voor 1 IP adres.

Is toch alleen via redelegation via de nameservers van je leverancier?

sante140
24/01/10, 17:50
heb idd een /24 + nog wat losse ip adressen

lmp
24/01/10, 18:03
Is toch alleen via redelegation via de nameservers van je leverancier?

RFC2317 - Classless IN-ADDR.ARPA delegation (http://www.faqs.org/rfcs/rfc2317.html)

sante140
24/01/10, 18:20
als ik onder mijn huidige prijs zit of gelijk voor half rack, kan ik wellicht (als terug ben van bootcamp) verhuizen, eerder gaat helaas niet, vertrek 27 januari

Yourwebhoster
24/01/10, 18:24
Dit kan dus wel. Zelfs voor 1 IP adres.
Lees wat er staat: je kan niet voor één IP adres je eigen DNS servers gebruiken.

lmp
24/01/10, 18:26
Lees wat er staat: je kan niet voor één IP adres je eigen DNS servers gebruiken.
Ik zou de URL met de RFC die ik eerder gepost heb, lezen.

Yourwebhoster
24/01/10, 18:29
Ik zou de URL met de RFC die ik eerder gepost heb, lezen.
Correct me if I'm wrong, maar per een subnet moet je de DNS servers opgeven en dit kan niet per IP (bij ripe dan).

lmp
24/01/10, 18:30
Correct me if I'm wrong, maar per een subnet moet je de DNS servers opgeven en dit kan niet per IP (bij ripe dan).
Wil je de RFC nu echt niet lezen?

VinceSTM
24/01/10, 18:30
RFC2317 - Classless IN-ADDR.ARPA delegation (http://www.faqs.org/rfcs/rfc2317.html)

Da's nieuw voor mij, thnx for the lesson :)

Yourwebhoster
24/01/10, 18:32
Wil je de RFC nu echt niet lezen?
Je kan het ook direct vertellen, heb hem net uitgeprint maar het is niet iets wat je direct gaat lezen.

1Ago
24/01/10, 18:34
Ik zou je ook aanraden die dingen te lezen, of tenminste eventjes snel te bekijken. Je kan er veel info uithalen en het helpt je echt bij zo'n problemen. :) RFC -> RTFM?

VinceSTM
24/01/10, 18:35
Je kan het ook direct vertellen, heb hem net uitgeprint maar het is niet iets wat je direct gaat lezen.

kom op, hoeveel regels is het nou?

Yourwebhoster
24/01/10, 18:37
10 paginas om precies te zijn, ik lees hem helemaal om stukken niet te missen.

lmp
24/01/10, 18:38
Je kan het ook direct vertellen
Dat heb ik zojuist gedaan, te samen met een (technische) volledige uitleg welke beschreven staat in een RFC. Dus hoeveel directer moet ik het nog vertellen?

Zelfs de titel van de RFC, welke ik ook in mijn post gezet heb, moet al genoeg aangeven dat het kan.

VinceSTM
24/01/10, 18:38
10 paginas om precies te zijn, ik lees hem helemaal om stukken niet te missen.

Veel voorbeelden en bronnen, inefficient paginagebruik... Je bent er zo doorheen ;)

Yourwebhoster
24/01/10, 18:39
Veel voorbeelden en bronnen, inefficient paginagebruik... Je bent er zo doorheen ;)
ja merk het, begin net te lezen :) Maar goed, een andere keer verder lezen, is goed om te weten. Toch maar weer eens verder gaan met die RFCs....

Bedankt iig en inderdaad, had even naar de titel moeten kijken (dit soort dingen print ik altijd uit, leeswerk doe ik het liefst nog altijd zonder een scherm).

t.bloo
24/01/10, 18:40
Zo heel veel is het niet inderdaad. Een van de auteurs is overigens een goede bekende van mij...

VinceSTM
24/01/10, 18:47
ja merk het, begin net te lezen :) Maar goed, een andere keer verder lezen, is goed om te weten. Toch maar weer eens verder gaan met die RFCs....

Bedankt iig en inderdaad, had even naar de titel moeten kijken (dit soort dingen print ik altijd uit, leeswerk doe ik het liefst nog altijd zonder een scherm).

E-reader FTW :P

Yourwebhoster
24/01/10, 18:49
E-reader FTW :P
Heb er nog steeds geen, ik wacht wel totdat ik het nut in zie en/of dankzij populariteit overgehaald ben....:thumbup:
Maarre dit gaat richting offtopic.

MediaServe
24/01/10, 20:33
Even weer ontopic..

Je moet bij RIPE kijken wie authorative is voor jouw IP adressen. Dat doe je door naar www.ripe.net te gaan en bij het WHOIS veld een IP adres in te vullen. Het gaat dan om het inetnum blok waar jouw IP onder valt. Dit blok kan één of meerdere mnt-by velden hebben. Deze maintainers zijn de enigen die de authorative DNS servers kunnen opzetten.

Meestal draaien er al DNS servers, dit kun je controleren door je domain blok op te zoeken. Voor zover ik weet delegeert RIPE alleen /24 blokken naar authorative DNS servers. Voor het IP 1.2.3.4 zoek je dus op het blok 3.2.1.in-addr.arpa. in de WHOIS van RIPE. Je hoort dan een domain object te krijgen waarin nserver velden staan. Hierin staan de DNS servers gedefiniëerd.

Is dit niet het geval dan moet dit dus eerst worden opgezet door een maintainer van het inetnum object. Zodra het domain object met DNS servers is opgezet kun je in de authorative DNS servers de PTR records laten toevoegen, of de beheerder van de authorative DNS servers zet een delegatie op naar jouw eigen DNS servers. Dit kan per IP worden bepaald en je bent niet afhankelijk van subnets.

Bij al deze stappen ben je dus afhankelijk van derde partijen, daar kun je niet omheen. Ik ga er in ieder geval vanuit dat je niet zelf de maintainer bent van het IP blok ;)

Exsilia
18/02/10, 18:41
Waar gaat dit nou weer over? De ISP van topic starter moet gewoon adequaat reageren op support mail. Niets RIPE en inetnum blokkken opzoeken... Als topic starter een server als colo ophangft bij ISP A die dat bij ISP B inkoopt dan zou het raar zijn als ISP B op verzoek van topic starter PTR records gaat wijzigen.

Yourwebhoster
18/02/10, 19:14
Waar gaat dit nou weer over? De ISP van topic starter moet gewoon adequaat reageren op support mail. Niets RIPE en inetnum blokkken opzoeken... Als topic starter een server als colo ophangft bij ISP A die dat bij ISP B inkoopt dan zou het raar zijn als ISP B op verzoek van topic starter PTR records gaat wijzigen.
Waarom kick jij de hele tijd oude topics? Het was al lang duidelijk allemaal, ook bij andere topics die je kicked.

VinceSTM
18/02/10, 19:18
Waarom kick jij de hele tijd oude topics? Het was al lang duidelijk allemaal, ook bij andere topics die je kicked.

*kuch* 100 posts

Yourwebhoster
18/02/10, 19:18
*kuch* 100 posts
Snap ik ook wel, maar het is meer om duidelijk te maken dit niet niet gewaardeerd word. Maar goed, daar hebben we onze modjes weer voor die met de punten voor adverteren kunnen spelen.