PDA

Bekijk Volledige Versie : Kilometerheffing, wat is jouw mening?



MediaServe
23/01/10, 15:56
Zoals niemand is ontgaan wordt over enige periode de BPM afgeschaft voor de aanschaf van een nieuwe auto. Ter compensatie van de gederfde inkomsten voor het Nederlandse wegennet ligt er een plan op tafel voor kilometerheffing.

Dit plan beschrijft dat er in iedere auto een apparaatje moet komen die de gereden kilometers, tijden en je locatie registreert aan de hand van GPS registraties. Je betaalt dus meer mee aan het wegennet als je veel rijdt, ook zal je in de toekomst meer gaan betalen als je op drukke wegen rijdt tijdens de spitsuren. Hierdoor worden files naar verwachting stukken minder. Van de andere kant betaal je geen motorrijtuigenbelasting meer en wordt de BPM afgeschaft op nieuwe auto's.

Het grootste nadeel is voor mensen die heel veel rijden of een milleu onvriendelijke auto hebben. Het grootste voordeel is dus voor mensen met een dure of zuinige auto die niet veel rijden. Ook wordt het door kilometerheffing financiëel aantrekkelijker om twee auto's te hebben, aangezien je in feite geen extra belasting betaalt op je tweede auto.

Wat vind jij van de oplossing met GPS apparatuur in de auto?

Uitstekend, dit is de eerlijkste en eenvoudigste manier om de kosten te delen onder de deelnemers van het verkeer. De voordelen wegen ruimschoots op tegen de nadelen.

Ik ben het eens met deze oplossing. Hoewel ik nog wel veel nadelen zie denk ik dat er geen beter alternatief is.

Kilometerheffing is prima, maar dan wel via de brandstofprijs. Ik wil geen apparaatje in mijn auto die alles registreert. Als de accijns op brandstof hoger wordt betalen buitenlanders in Nederland ook mee aan het wegennet.

Ik heb liever een middenweg waarbij mensen nog wel deels BPM of motorrijtuigenbelasting betalen, maar dat juist rijden op de snelwegen extra wordt belast door middel van het heffen van tol.

Ik ben tegen kilomterheffing in het algemeen. Ik heb liever dat de BPM en de motorrijtuigenbelasting in stand blijft zoals nu reeds het geval is. Mensen die veel rijden moeten niet meer gaan betalen dan mensen die weinig rijden.

Ik heb een beter voorstel en dit licht ik toe in mijn reactie.

chielsen
23/01/10, 16:14
Het gaat ook vooral om spitsrijden he. Zolang je buiten de spits rijdt zou je niet zoveel meer moeten betalen als dat je nu doet (misschien wel minder).
Maar net als de ov-chipkaart vind ik dit ook een slecht systeem. Laat ze gewoon lekker accijns op brandstof heffen en OV goedkoper (dan wel in de spits) maken.
Je kan een kortingskaart kopen waarom je 40% korting op de trein krijgt, maar niet in de spits. Tja met wie wil je dan concureren? Met de auto of jezelf.

Gewoon langere / meer treinen/bussen in de spits met korting. Accijns wat omhoog om autorijden / onzuinig rijden te ontmoedigen. Simpel toch. Scheelt ook weer miljarden investeren.

Triloxigen
23/01/10, 16:17
Ik weet nu nog steeds niet wat het mij per kilometer echt gaat kosten, op basis daarvan maak ik de afweging of ik voor of tegen ben.
Ik heb 2 auto's en rijd zelden tijdens de spits. Maar voor de cijfers zover bekend ligt het omslag punt voor mij bij 7500 km per jaar wat belachelijk weinig is.

Hoewel personal tracking devices niet zo best vind..

ju5t
23/01/10, 16:19
Een omslachtige implementatie door de overheid? Nee, dan maar extra accijns op de brandstofprijs. Vele malen simpeler en effectiever.

Apoc
23/01/10, 16:35
Ik heb een beter voorstel en dit licht ik toe in mijn reactie.

Een heel groot gedeelte van de wegenbelasting, accijnzen en BPM, gaat helemaal niet terug naar het wegennet. Als 100% van deze belastingen terugging naar het wegennet, zou ik nergens problemen mee hebben, maar daar is geen sprake van.

Dit wordt nu gewoon als melkkoe gebruikt, en daar zou eerst maar eens een einde aan gemaakt moeten worden. Laat simpelweg 100% van de belastinginkomsten van het wegennet terug gaan naar het wegennet, en los daarmee het fileprobleem op.

Als er daardoor tekorten ontstaan in andere begrotingen (die niets te maken hebben met het wegennet), dan moet dat geld maar uit relevantere belastinginkomsten gehaald worden.

chielsen
23/01/10, 16:39
Apoc das wel heel makkelijk. Maar bijvoorbeeld milieusubsidies moeten ook betaald worden.
Als iedereen lekker met zijn auto loopt te stinken mogen ze daar ook wel in bijdragen.

Apoc
23/01/10, 16:50
Apoc das wel heel makkelijk. Maar bijvoorbeeld milieusubsidies moeten ook betaald worden.
Als iedereen lekker met zijn auto loopt te stinken mogen ze daar ook wel in bijdragen.

Tuurlijk, maar dat is direct gerelateerd aan het gebruik van het wegennet.

Ik heb het over zaken die totaal niets te maken hebben met het wegennet. Lees dit maar eens, is een artikel (weliswaar uit 2007) van het AD:


De automobilist wordt gebruikt als een supermelkoe door het kabinet. Uit onderzoek van de stichting Bovag-Rai blijkt dat van de 16,6 miljard euro aan verkeersbelasting vorig jaar slechts 1,9 miljard werd besteed aan het Nederlandse hoofdwegennet.

Het komt er dus op neer dat automobilisten slechts 11,4 procent van wat ze aan de overheid betalen voor zaken als bpm, wegenbelasting, btw en brandstofaccijns, terug zien in verbetering en uitbreiding van de snelwegen. Dit blijkt uit de uitgave ‘Mobiliteit in Cijfers Auto’s 2007’ van Stichting Bovag-Rai.

Dit jaar stijgen de belastingopbrengsten via de portemonnee van de automobilist verder naar 17,3 miljard euro. Van dit bedrag wordt ongeveer 2 miljaard in het wegennet geïnvesteerd.

Uit het cijferwerk van de Bovag-Rai blijkt verder dat de kale prijs van een liter eur-95 per 11 juni van dit jaar 58 cent bedroeg, terwijl de automobilist er aan de pomp € 1,50 voor moest betalen.

Een gigantisch gedeelte van de opbrengsten, wordt in een totaal andere hoek (die niets te maken heeft met het wegennet of het gebruik ervan) uitgegeven.

chielsen
23/01/10, 17:03
Dat artikel zegt niets over uitgaven aan (in)directe gevolgen van het autorijden.
Wat dacht je van politie, strooiers, zorg (ongelukken), scholing(verkeersregels, verkeersexamens op basisschool) en milieu. Ik schud nu maar wat uit mijn mouw, maar dit is wel een erg gekleurd artikel.

oehTie
23/01/10, 17:13
de gps mag alleen door de politie bekeken worden als er aanleiding voor is. Stel je bent mogelijk betrokken bij misdrijven. Helaas is het dan bijna altijd zo dat de gegevens toch wel bekeken worden en alleen worden gebruikt als dat nuttig lijkt te zijn. Dan wordt er wel wat verzonnen om ze als bewijs te mogen gebruiken.

Moet wel zeggen, voor mij wordt het goedkoper. Ik rijdt bijna alleen maar motor, daar gaat voorlopig geen kmheffing voor gelden en de motorbelasting is maar 65 euro per jaar ofzo. Maar het idee van gps tracking ben ik niet voor. Qua kosten is het voor mij wel nuttig.

Apoc
23/01/10, 17:20
Dat artikel zegt niets over uitgaven aan (in)directe gevolgen van het autorijden.
Wat dacht je van politie, strooiers, zorg (ongelukken), scholing(verkeersregels, verkeersexamens op basisschool) en milieu. Ik schud nu maar wat uit mijn mouw, maar dit is wel een erg gekleurd artikel.

Ik zeg ook niet dat die 11,4% alles is wat er aan het wegennet en het gebruik daarvan wordt uitgegeven. Echter meer dan de helft van de belastinginkomsten van het wegennet, gaan niet terug naar het wegennet (en gerelateerde zaken zoals jij noemde). En daar draait het me nu juist om.

Triloxigen
23/01/10, 17:26
de gps mag alleen door de politie bekeken worden als er aanleiding voor is. Stel je bent mogelijk betrokken bij misdrijven. Helaas is het dan bijna altijd zo dat de gegevens toch wel bekeken worden en alleen worden gebruikt als dat nuttig lijkt te zijn. Dan wordt er wel wat verzonnen om ze als bewijs te mogen gebruiken.

Dus als je een snelheids overtreding maakt van 2km te hard dan kun je meteen de boete thuis verwachten.
Want de politie vind dat ongetwijfeld nuttig.

chielsen
23/01/10, 17:40
Ik zeg ook niet dat die 11,4% alles is wat er aan het wegennet en het gebruik daarvan wordt uitgegeven. Echter meer dan de helft van de belastinginkomsten van het wegennet, gaan niet terug naar het wegennet (en gerelateerde zaken zoals jij noemde). En daar draait het me nu juist om.

Wat is je bron dan? Daar staat niks van over in jouw artikel.
Die zaken die ik noemde kosten behoorlijk wat geld, natuurlijk wordt dat uit meerdere potten betaald want zorg is niet alleen puur voor mensen die ongelukken hebben, maar het geld is snel op als je het verdeelt over al die zaken.

Dus ik ben benieuwd naar jou bron die vertelt dat al het geld naar ontwikkelingshulp oid gaat.

BsHosting
23/01/10, 18:23
Voor politie etc zijn andere potjes en die vallen niet in de categorie voor KM heffing.

Ik ben in het geheel tegen daar de wegenbelasting dit kwartaal is gestegen en de diesel nog steeds de hoogste is van heel Europa.

De vervuiler betaald zou een goed alternatief zijn maar die eikels in de 2e kamer gaan er ook niks aan betalen ondanks hun dure vervuilende bakken.

De burger betaald voor de speeltjes van de overheid, daarom betaald men daar ook bv geen ziektekosten verzekering etc etc.
Maar hun premie zit er wel bij ons allemaal bij.

Als ze met dat geld de wegen eens zouden onderhouden dan waren de wegen niet zo slecht, hier in de buurt ook wegen vol met gaten maar 1 miljoen voor een dom draaiend huis wat kunst moet zijn is er wel.

En de teller stopt nog niet want de motor is al weer kapot gegaan, omdat de gemeente eigenwijs is, er wordt een minimum snelheid voorgeschreven maar men gaat daar onder zitten en brand de motor wederom door.

Apoc
23/01/10, 18:28
Wat is je bron dan? Daar staat niks van over in jouw artikel.
Die zaken die ik noemde kosten behoorlijk wat geld, natuurlijk wordt dat uit meerdere potten betaald want zorg is niet alleen puur voor mensen die ongelukken hebben, maar het geld is snel op als je het verdeelt over al die zaken.

Dus ik ben benieuwd naar jou bron die vertelt dat al het geld naar ontwikkelingshulp oid gaat.

‘Mobiliteit in Cijfers Auto’s 2007’ van Stichting Bovag-Rai. Ik heb dat destijds zelf nagekeken.

gjtje
23/01/10, 18:48
@BsHosting: Wat wil je nou? De vervuiler moet betalen maar accijns op benzine mag niet? Denk dat je dat er bloemetjes parfum uit je uitlaat komt?
Tuurlijk betaal je voor de overheid, de overheid wordt nou eenmaal betaald door het volk. Als het niet via de wegenbelasting is komt het wel via een andere weg binnen.


Ik vind KM heffing een prima idee alleen is het nog al omslachtig in ons kleine landje. Lijkt mij een moeilijk project om efficiënt te implementeren.

De auto is gewoon veel te gemakkelijk, zolang dat kan is er geen alternatief. Er zal nooit een bus of trein komen die voor je huis stopt wanneer je dat wil en dan direct naar je bestemming rijdt dus als wij OV als alternatief willen zien moet er een bewustzijn gekweekt worden waarin wij snappen dat het gewoon niet kan dat iedereen maar met z'n gat in de auto gaat zitten. Dat past niet, al breed je de A2 uit naar 25 rijstroken.

Financieel lijken mensen nog het makkelijkste te bewegen om naar alternatieven te kijken (OK, OV maakt ook niet zo'n beste beurt op dit moment) en dan is KM heffing en nette oplossing waarbij én onnodig spitsrijden wordt afgestraft en de vervuiler betaald. Wegenbelasting is natuurlijk een stuk socialer, iedereen betaalt mee.
Kijk maar naar het parkeer beleid in Amsterdam, sinds parkeren € 6 per uur kost is er overal plek. De buitenwijken worden wel voor misbruikt gratis parkeren maar er zijn mensen die naar alternatieven kijken.

Of je lost het op z'n Japans op en niet iedereen gaat om 09:00 aan het werk en om 17:30 naar huis naar de gekookte aardappels maar smeert het uit over 24 uur.

McRox
23/01/10, 18:51
Ik zeg ook niet dat die 11,4% alles is wat er aan het wegennet en het gebruik daarvan wordt uitgegeven. Echter meer dan de helft van de belastinginkomsten van het wegennet, gaan niet terug naar het wegennet (en gerelateerde zaken zoals jij noemde). En daar draait het me nu juist om.

Zoals chielsen al zei, de auto veroorzaakt vele indirecte schade voor de gehele maatschappij. Milieu vervuiling bijvoorbeeld die hogere uitgaven in de zorg veroorzaakt, co2 uitstoot die voor verwarming van de aardbol en dus ook zeespiegel doet stijgen -> dijken moeten hoger gebouwd worden, verzekeringen die meer risico lopen en dus meer zullen vragen. En zo kan je heel wat meer factoren bedenken die indirect door automobilisten veroorzaakt wordt.

Maar deels heb je wel gelijk, geld wat niet aan de gevolgen van automobilisten wordt besteed, is geld wat teveel betaald wordt door de automobilisten en dus een zeer "schadelijke" belasting is, omdat het onterecht voor verkeerde herverdelingen zorgt en welvaart kost. Maar ja, noem één belasting die geen welvaart kost.. :) Alle belastingen zijn schadelijk.. Niet voor niets zorgt belasting voor inefficiëntie en verlies van welvaart. In tegenstelling tot de amerikanen kiest EU over het algemeen voor minder efficiëntie, maar wel voor een iets beter sociaal verdeelde inkomen/welvaart.

Ahmed
23/01/10, 18:58
Ik snap niet echt hoe dit het file-probleem terug gaat dringen. Werkend Nederland die in een andere stad werkt dan zijn woonplaats zal toch met de auto gaan. Sowieso wanneer de OV-tarieven gelijk blijven. Een OV-jaarkaart kost nog steeds wel wat.

Persoonlijk lijkt het mij 3x niks dat je 24/7 te volgen bent. Ook wat betreft te hard rijden e.d.

GPS is niet op de meter nauwkeurig; wordt er een correctie toegepast na een x aantal kilometers om de nauwkeurigheid te waarborgen?

Wat gebeurt er als Europa met de tegenhanger van GPS komt? Kan het systeem daar ook op werken?

chielsen
23/01/10, 19:14
Ze hoeven niet op de meter je route te weten. Ze kijken alleen welk wegen je hebt genomen en weten hoe lang die zijn.

Wat betreft de galileo compatibiliteit, denk je echt dat ze bij de overheid vooruit denken?

Trouwens, heb net nog wat berichten over de ov-chip kaart gelezen. Er is heel wat gezeik met de kortingsregel die om 9 uur in gaat. Zo kan je pas om 8.55 inchecken (en moet je dus wellicht rennen als je trein om 9.01 vertrekt) wil je korting krijgen.
Ook was het eerst mogelijk in 2 etappes te reizen. Als jouw trein om 8.54 weggaat, koop je een kaartje tot het dichtsbijzijnde station waar hij later dan 9 uur vertrekt. Je koopt dan ook weer een kaartje vanaf dat station met korting.
Dat kan allemaal vooraf, dus geen probleem.

Wat mij betreft mogen ze die hele regel dus echt meteen afschaffen. Stimuleer eens mensen om in de spits de trein te nemen!!

Spyder01
23/01/10, 19:14
Ik ben tegen op dit moment:

- Je bent overal te volgen, dat is nu al erg genoeg
- Hoge boetes tot gevangenisstraf als hij niet (goed) werkt. Hoe je dan moet merken dat hij het niet doet, komt maar geen antwoord op
- De vraag is of ik voordeliger of even duur uit ben (met verschillende kilometerblokken)
- Ben voorstander van het aanpakken van files en een methode om de spits korter te maken
- Openbaar vervoer is na al die jaren nog steeds niet makkelijk, het is duurder dan met de auto, je kunt niet op plaats van bestemming uitstappen (meestal) en regelmatig vertraging (met de auto kun je er wat filetijd bij rekenen en dus op tijd zijn)
- What's next

Ahmed
23/01/10, 19:39
Ze hoeven niet op de meter je route te weten. Ze kijken alleen welk wegen je hebt genomen en weten hoe lang die zijn.

Wat betreft de galileo compatibiliteit, denk je echt dat ze bij de overheid vooruit denken?

Trouwens, heb net nog wat berichten over de ov-chip kaart gelezen. Er is heel wat gezeik met de kortingsregel die om 9 uur in gaat. Zo kan je pas om 8.55 inchecken (en moet je dus wellicht rennen als je trein om 9.01 vertrekt) wil je korting krijgen.
Ook was het eerst mogelijk in 2 etappes te reizen. Als jouw trein om 8.54 weggaat, koop je een kaartje tot het dichtsbijzijnde station waar hij later dan 9 uur vertrekt. Je koopt dan ook weer een kaartje vanaf dat station met korting.
Dat kan allemaal vooraf, dus geen probleem.

Wat mij betreft mogen ze die hele regel dus echt meteen afschaffen. Stimuleer eens mensen om in de spits de trein te nemen!!

Dan nog. Als ik ergens stop en uitstap, en GPS denkt dat ik 3 meter verderop gestopt ben, dan krijg je na een [insert groot getal] aantal keer toch een wezenlijk verschil.

En ja. De overheid denkt daar niet over na; ze willen dit snel gaan invoeren zonder echt met alles rekening te houden. Wat gebeurt er als er een dikke storing is? Mogen we dan gratis rijden? De overheid kennende krijg je een dikke naheffingsaanslag op het gemiddeld aantal km van de vorige maand. Lekker dan als je net naar de andere kant van Nederland gereden hebt om op vakantie te gaan.

Wat als persoon x een gps scrambler in zijn auto zet? Mag hij dan gratis rijden?

Zoals ik al zei; met de huidige ov-tarieven en bijbehorende ongemakken (niemand gooit zichzelf voor een auto, wel voor een trein), pakt toch iedereen wel de auto.

Zo heel eerlijk is het overigens niet. Ik ben meer voor een kilometerprijs per type auto. Waarbij grootvervuilers meer betalen per gereden km en in de spits dan kleine zuinige auto's.

Ik ben niet per definitie tegen dit besluit, mocht deze er komen. Maar dan wel eerlijk en goed doordacht. En niet alleen invoeren om de staatskas te spekken.

Mikey
23/01/10, 20:48
Aangezien ik de discussie hierover zwaar zonde vind van de tijd, ongeacht de discussie en eindconclusie hebben we nu eenmaal een politiek kabinet wat liegt, bedriegt en gewoon hun zin doordrijft. Als je wel eens tweede kamer tv kijkt, dan springen daar nog eens de tranen in je ogen. Het doet me denken aan mij schooltijd tot 12 jaar, zo gedroegen wij ons ook....

Ik heb destijds een autoweek bewaard ( nr 41 van 2008) waarin Luc van Bussel (directeur van oa. profile tyrecenter) zijn verhaal doet over een nieuwe politieke partij. In dit artikel staan een aantal mooie opsommingen waar onder andere beschreven wordt hoe de verloop van het wegennet gaat. Je ziet in dit overzicht duidelijk toen de milieu rakkers de mogelijkheid kregen om tegen plannen te procederen de groei ook inkakte. Het is toch van de zotte dat iemand in groningen zijn beklag kan doen over een stuk (snel)weg in maastricht ?

De groei van het snelwegennet zit als volgt in mekaar
1927 - 1940 (121 km)
1940 - 1945 (64 km)
1945 - 1955 (114 km)
1956 - 1973 (1212 km)
1973* - 1991 (867 km)
1991 - 2007 (170 km)

* Rondom hier speelde er ook al een olie crisis, en was het voor Joop den Uyl op dat moment de reden ivm de oliecrisis de boel nagenoeg stil te leggen. Dit is helaas nooit meer teruggedraaid. Gemeentes daarentegen groeien als kool, de rijks en provinciale wegen worden er gewoon bij gelegd, alleen het snelwegen net blijft gigantisch achter.

De groei van het totaal aantal autos in nederland er langs leggen geeft een prachtig beeld dat de overheid de plank sterk misslaat, en vervolgens ons al domme nederlander aan de kant zet en er ons probleem van maakt:

1900 - 200
1910 - 2.000
1920 - 10.000
1930 - 70.500
1940 - 155.500
1950 - 224.000
1960 - 685.900
1970 - 2.694.000
1980 - 4.589.000
1990 - 5.760.000
2000 - 7.226.000
2007 - 9.267.882


De motorfietsen in nederland zijn in deze aantallen niet eens meegerekend.

Sinds 1973 zijn er dus ongeveer 6,5 miljoen auto's bijgekomen ten op zichte van 1037 km snelweg.

Voor 1973 lag er 1511 km snelweg en waren er ongeveer 3 miljoen auto's.

Nu ligt er in totaal (2007) 2548 km snelweg en rijden er ruim 9 miljoen auto's....

Ik denk dat het probleem sterk bij de overheid ligt, en niet bij de consument en gebruikers. Wanneer men spreekt van maatschappelijk belang zouden een grootdeel van de milieu bezwaren linea recta van tafel afgeveegd worden. Er zal een keus gemaakt moeten worden, doorgroeien, of de bewuste keus stil(ler) blijven staan en ons autorijders gewoon op kop houden en de eurotjes uit de zak schudden. Ergens houd het een keer op en zullen ze het fileprobleem met een victorie af kunnen stempelen. Maar wat is er dan werkelijk opgelost ? Groei, innovatie, of de files ?

Apoc
23/01/10, 21:08
Goed verhaal Mikey.

Wat ik daar nog wel op vind aansluiten, is dat de boomknuffelaars wat dat betreft zichzelf tegenspreken. Zij roepen altijd dat er niet meer snelwegen/rijstroken bijgebouwd moeten worden (milieu, natuur, blah blah), maar ondertussen levert dat enkel meer files op (= veel meer uitstoot).

Het zou mooi zijn als er eens een onderzoek gedaan zou worden om te bekijken hoeveel uitstoot een extra rijstrook kost, ten opzichte van hoeveel het bespaart. Ik ben er redelijk zeker van dat een extra rijstrook een heleboel besparing oplevert. Als dat de conclusie van een goed onderzoek is, dan heb je dan tenminste ook geen last meer van dat eeuwige natuurgeneuzel.

Daarnaast vind ik dat de aanpak van de overheid nergens op slaat. Bekijk eerst eens hoe het fileprobleem ECHT opgelost kan worden, en bereken wat voor kosten daarmee gemoeid gaan. Dan pas ga je kijken wat voor belastingmaatregelen daarvoor noodzakelijk zijn. Er wordt momenteel andersom geredeneerd.

Tenslotte: ik vind dat er ook te weinig gekeken wordt naar alternatieve oplossingen. Spreiding is daarbij een sleutelwoord. Probeer het verkeer over een grotere periode te spreiden, maar ook over een groter oppervlak (in de zin van; gooi eens wat meer industrie/bedrijventerreinen/etc neer buiten de randstad).

gjtje
23/01/10, 21:26
De A4 met 5 rijstroken staat ook regelmatig pot dicht, alleen meer asfalt lost het probleem niet op. Wij kunnen helemaal niet overweg met zoveel asfalt, iedereen blijft krampachtig links rijden als de spitsstrook open is, we hebben veel te veel op en afritten, elkaar geen ruimte geven want iedereen wil 30 seconden eerder thuis zijn dan de ander.

Waarom zou iedereen die in de perifeer woont met de auto moeten komen? Als je daar gaat wonen weet je dat je elke dag een stuk moet afleggen naar 't werk, dan kan je er ook rekening mee houden dat je dit met een alternatief vervoersmiddel kan doen. Tuurlijk er zijn zat mensen die ´t nodig hebben maar net zo veel zat mensen die de hele dag op hun kont op kantoor zitten en verder nooit buiten de deur komen.

Mensen willen niet dus wat de overheid zal doen, mensen zullen tegen zijn want ojee, de auto zou wel eens minder aantrekkelijk kunnen worden.
Wat werkt? Een crediet krisis, een stuk minder files als de benzine enorm duur is. Wanneer autorijden duurder wordt zijn alternatieven opeens wel aantrekkelijk.

De overheid doet er heel veel aan om bedrijven buiten de randstad te krijgen met enorme subsidies en andere voordelen, ze willen niet.

Mikey
23/01/10, 21:32
Wat werkt? Een crediet krisis, een stuk minder files als de benzine enorm duur is. Wanneer autorijden duurder wordt zijn alternatieven opeens wel aantrekkelijk.


Het jammere met deze opzet is dat de minder bedeelde dratisch in koopkracht achteruit gaan, duurdere benzine / diesel wordt uiteindelijk doorberekend aan de consument. AH zal toch zijn spullen aangevoerd moeten krijgen. De overheid is ivm de accijns en de btw nog steeds de lachende derde... En aangezien iedereen hier ook zijn lcd tv moet kunnen kopen, zal de minder bedeelde weer geholpen worden met een verhoging of eenmalige gift. Hiermee wordt het cirkeltje rond, en zijn juist de beter bedeelden de verliezende vierde...

gjtje
23/01/10, 21:48
´t Voordeel van rekeningrijden is dat dit beter gereguleerd kan worden per sector dan accijns op brandstof.
Rekeningrijden is ook een sociale maatregel, ik kan ´t zo niet vinden maar er zal wel een relatie zitten tussen het aantal gereden kilometers en het salaris. We hebben nou eenmaal een land dat een goed ontwikkeld sociaal systeem heeft (hebben we uiteindelijk allemaal een keer profijt van).

Mikey
23/01/10, 21:58
Het probleem lost zich met rekening rijden niet op, maar zal voor een tijdelijke oplossing zorgen. Waarna er vervolgens aan alle kanten prijzen omhoog gaan, we er met zijn allen aan gewend raken en alsnog rijden, weer lekker slikken en vervolgens weer in de file staan. Neem nou de benzine prijs van vorig jaar, iedereen sprak erover, op dit moment begint de prijs weer langzaam die kant op te klimmen, je hoort er echter niemand meer over... Het vreemde is dat de olie prijs stukken lager is, de dollar welliswaar iets lager is maar dit verschil niet kan verantwoorden. We leven nu eenmaal in een land waar een graai cultuur ( witten boorden criminaliteit ) gedoogd wordt. We hebben zelfs geen andere keus.

Ik zelf ben voorstander van tolpoortjes en/of vignetten. De landen die deze methode's gebruiken steken ook al die opbrengsten terug in het snelwegennet. Neem als voorbeeld, tsjechie, italie, oostenrijk, frankrijk etc etc. Daar betaald de gebruiker, echter betaald de gebruiker extra voor de snelweg, en niet voor de provinciale weg. Waarom zou het daar wel kunnen en hier niet ? Is het omdat onze regering weigert de financiële lekkages op te ruimen en liever meer bij mekaar harkt om vervolgens het volgende gat te dichten ? We zijn al bedeeld met een van de zwaarste belastingstelsels, echter moet er ooit wel een grens getrokken worden. Via deze weg beland je uiteindelijk in een soort moderne communisme. Iedereen is gelijk, diegene die hard zijn best doet wordt afgestraft met extra belastingen... Om diegene die liever uit zijn neus at op school ook op een sociaal normaal niveau te krikken. En vergis je hierin niet, ik ben me ervan bewust dat niet iedereen over dezelfde capaciteiten beschikt of uiteindelijk zal beschikken, maar als je een star in the middle bent, is het financieel aantrekkelijker zeker in de toekomst lekker te verhuizen :) Misschien is dat wel de oplossing :p

gjtje
23/01/10, 22:23
Discussie dwaalt een beetje af ;) maar met 1,5+ modaal kunnen we daar moeilijk wat over zeggen, denk dat maar weinig mensen voor hun lol in de bijstand zitten, zo'n vet pot is het niet.

In Frankrijk heb je voor een tolweg een normaal alternatief, iets minder luxe en snel, daar is hier in Nederland geen plek voor. Die routes lopen hier door dorpen die al enorm last hebben van sluipverkeer dat de files wilt omzeilen.

Als je i.p.v. via de A1 via de provinciale weg van Amsterdam naar Naarden rijdt ben je meer dan een uur bezig, i.p.v. 20 minuten.

De benzine prijs scheelt nog altijd meer dan 15 cent per liter met vorig jaar en hij daalt weer. ;)

Mikey
23/01/10, 22:32
Haha klopt, ik probeer ook aan te geven dat het probleem veel dieper ligt en niet zal verdwijnen met een kilometer heffing.

De landen waar ze zo werken hebben inderdaad een redelijk prettig alternatief, maar om nou te zeggen dat er in nederland geen ruimte is, is iets wat we mekaar aanpraten. Als er geld is, is er ruimte. Als je kijkt hoe nijmegen aan de rand van de waal bij lent gewoon een waterbuffer legt en daar bestaande woonhuizen voor moeten wijken en er iets omslachtigs voor terug komt (een verlenging van (centrum)nijmegen over het water), dan moet dat met asfalt ook wel kunnen :)

Ik kan hier btw uren over mee discussieren ;), alleen gezien hoe men ermee omgaat zonde van ieders zijn tijd......

Henky!
23/01/10, 22:32
Wat ik daar nog wel op vind aansluiten, is dat de boomknuffelaars wat dat betreft zichzelf tegenspreken. Zij roepen altijd dat er niet meer snelwegen/rijstroken bijgebouwd moeten worden (milieu, natuur, blah blah), maar ondertussen levert dat enkel meer files op (= veel meer uitstoot).

Het zou mooi zijn als er eens een onderzoek gedaan zou worden om te bekijken hoeveel uitstoot een extra rijstrook kost

Dit soort dingen zijn allang onderzocht. En feit is, meer asfalt lost de files enige tijd op maar na die enige tijd staan ze er weer net zo hardnekkig.

En nadat je 12 rijstroken hebt aangelegd zul je toch een keer rechtsaf moeten. Of, als die 12 rijstroken richting Amsterdam legt, hoe moeten al die auto's dan vervolgens de stad in?

Ander onderzoek. In Londen en Stockholm hebben ze nu enige jaren ervaring met betaling voor rijden in de spits. En die ervaringen zijn bijzonder gunstig. Sterker, de bevolking wil niet meer anders.

Henky!
23/01/10, 22:37
Als er geld is, is er ruimte. Als je kijkt hoe nijmegen aan de rand van de waal bij lent gewoon een waterbuffer legt en daar bestaande woonhuizen voor moeten wijken en er iets omslachtigs voor terug komt (een verlenging van (centrum)nijmegen over het water), dan moet dat met asfalt ook wel kunnen :)

Ik kan hier btw uren over mee discussieren ;), alleen gezien hoe men ermee omgaat zonde van ieders zijn tijd......

Die waterbuffer bij Lent moest van de regering. En niet geheel onlogisch vanwege de waterafvoer en de scherpe bocht in de rivier waar Nijmegen aan is gebouwd. Dat kan problemen opleveren zoals we in de jaren negentig zagen.

Verder denk ik dat Nijmegen heel mooi gaat worden. Een centrum waar een rivier doorheen stroomt.

En wees gerust, er komt een boel nieuw asfalt. Zelfs een nieuwe brug over de Waal.

systemdeveloper
23/01/10, 22:49
Leuk toch; de overheid heeft weer het zoveelste plan om het reilen en zeilen van de burgers te monitoren, probeert dit te verkopen aan aan het gepeupel onder het mom van 'beter, eerlijker, voordeliger', hangt een glimmende euro voor de neus van de burger... en dan is er niemand die al die regeltjes eens naast elkaar legt.... apart.

De eerste die met zijn fikken aan mijn auto komt om er een gps kastje voor km registratie in te bouwen, of dat nu verplicht is of niet, kan vluchten voor zijn leven.

Nu hoop ik stiekum dat elke gedetacheerde freelancer in de randstad op het idee komt om een belastingvrije oldtimer te kopen en elke maand 4-5000km aan 19 cent het stuk gaat declareren. Benieuwd met welk 'plan' ze dan komen...

my 37 cents

Mikey
23/01/10, 23:04
^^ briljant, nog een grote smile op de zaterdag avond :)

gjtje
23/01/10, 23:25
Moet je wel met de meterstand knoeien. ;)

Blacky
24/01/10, 00:02
Ik vind het een oneerlijk iets. Alleen weer gunstiger voor de mensen met dikkere beurs.
Daarnaast is het ook niet mileuvriendelijk want als ik 100km rijdt met een auto'tje wat 1:20 rijdt, verbruik ik minder benzine en dus minder schadelijke uitstoot dan een wagen die 1:7 doet in verbruik. We betalen echter hetzelfde.

Dan is een vergoeding op de brandstof veel eerlijker en milieuvriendelijker en heb je dus echt "de vervuiler en verbruiker betaald" in 1 keer.
Oke men is als de dood dat de grensrijders dus over de grens gaan tanken, zal best, maar dat compenseert zich wel door al die buitenlanders die ook in Nederland rijden en dus meebetalen (d.m.v. hier tanken) aan de belasting.

Nadeel is dat je op die wijze geen spitstarief kunt invoeren.

Eigenlijk is het allemaal al aan de orde geweest, maar een gps is niet goed voor de privacy. Daarnast vraag ik me af wie het allemaal gaat inbouwen en wie er dan voor de kosten moet opdraaien.

Daarnaast wordt het alleen maar duurder want een gemiddelde rijder doet zo'n 12000 km per jaar... dat is nu nog gunstiger maar straks met 6,7 cent per kilometer ben je dan ongeveer het dubbele kwijt als je nu kwijt bent aan wegenbelasting per jaar, voor een gemiddelde auto die nu ongveer 464 euro per jaar doet (wordt dan 804 euro), tel uit je verlies.
Dus wat Eurlings beweerd dat het goedkoper zou worden is regelrechte nonsens als je het op termijn bekijkt.

Daarnaast had die idioot ook nog het lef om te beweren dat hij het niet erg vond dat mensen die met een auto van 500 euro rijden ook maar wat meer betalen. Klaarblijkelijk vergeet hij er bij na te denken dat mensen met minimum en lage inkomens vaak een duurdere auto niet betalen kunnen.
Daarnaast kun je ook een auto kopen van 500 euro die nog 1:16 rijdt. Kortom, de lagere klassen mogen niet meer autorijden, daar wordt het namelijk te duur voor.
En ja op die manier krijg je wel minder auto's op de wegen. Asociaal beleid noem ik zoiets.

chielsen
24/01/10, 00:08
Meer asfalt lost wenig op. Het staat vooral vast omdat mensen ook weer van de snelweg af moeten. Zoals al gezegd, wat heeft 10 rijbanen naar amsterdam voor zin als je in de stad vast staat?
Er is nog regelmatig file hier in delft, puur omdat de parkeerplaats van de ikea vol staat en mensen dus niet van de afslag kunnen.

Vergelijken met andere landen is erg lastig. Daar is veel meer ruimte en is het veel makkelijker genoeg banen aan te leggen die toch niks anders doen dan 500km rechtdoor met 3 afslagen. In nederland zit je met allerlei knooppunten waar verkeer bij elkaar komt en weer weg moet.
Dat is een beetje 1000 TByte/s kabels door de oceaan leggen terwijl je nog met een modem aan het inbellen bent.

BsHosting
24/01/10, 00:34
De oude vervuilers de zgn oldtimers zijn vele malen vervuilender en die worden ontzien dus kan je al nagaan hoeveel verstand men in den Haag heeft.

Men probeert hier altijd allerlei uitvluchten te verzinnen om het file probleem aan te pakken, maar het fileprobleem komt 1 door te weinig rijstroken op bepaalde punten en 2 door het stomme verkeersbeleid in dit land.

Je gaat van 80 naar 120, dan mag je weer 80 of 100 en dat veroorzaakt gewoonweg files.
De spitsstrook gaat open als het te druk is, want dat bespaart uitstoot, dat bepaart 0,0 want de auto's rijden allang en breed op die weg alleen dan op 3 banen ipv 4.

In bv Duitsland heb je dit soort rare fratsen niet en ook geen files zo als hier.

gjtje
24/01/10, 00:45
Duitsland is ook net zo druk bevolkt als Nederland...
Ze hebben trouwens ook rekeningrijden in Duitsland, voor vrachtauto's.

BsHosting
24/01/10, 01:06
De wegen in Duitsland worden ook vele malen beter onderhouden dan in NL.

De Duitsers hebben NL allang en breed uit staan lachen om dit rekeningrijden stond laatst ergens op Elsevier als ik me niet vergis.

In NL wil men een probleem aanpakken zonder de oorzaak aan te pakken dat is het hetzelfde als dweilen met een open kraan.

ResellerHosting
24/01/10, 01:42
de gps mag alleen door de politie bekeken worden als er aanleiding voor is. Stel je bent mogelijk betrokken bij misdrijven. Helaas is het dan bijna altijd zo dat de gegevens toch wel bekeken worden en alleen worden gebruikt als dat nuttig lijkt te zijn. Dan wordt er wel wat verzonnen om ze als bewijs te mogen gebruiken..

Alles wat voor commissie van Traa verboden was voor de politie is gelegaliseerd.

Het witwassen van bewijs is een specialisme van politie, Meld misdaad anoniem is al meerdere malen misbruikt hiervoor. (melding waterschade, om reden te hebben een pand te betreden vol met wapens.)

Bovendien hoeven MiVD/FIOD/AIVD zich niet aan politie voorwaarden te houden. Immers b.v. belastingontduiking is erg simpel middels dit soort middelen op te sporen.

En als je weet dat vandaag de dag elke agent met voor hem verklaarbare reden je internet en telefoon gegevens kan opvragen (binnen kort vanaf zijn werkplek), dan is toch de vraag welke privacy t.o.v. internet/telefoon gegevens je beschermt t.o.v. rekeningrijden.
Je kunt GSM positie opvragen, zodat je nu al (tot 6 maanden terug) al kunt weten waar die GSM is geweest. Dan kun je toch niet meer zeggen dat je privacy schend als je de auto gegevens er naast houd ?

Verder maakt overheid zich vaker gebruik van list en bedrog, of beter FUD (Fear, Uncertainty and Doubt), om iets er doorheen te krijgen.

Ze gebruiken als argument dat BPM kan worden afgeschaft, maar ze vertellen er niet bij dat de meeste landen geen BPM hebben en dat Europese Unie al in 2006 hebben besloten dat in 10 jaar BPM uit elk lidstaat moet zijn verdwenen.
Kilometer beprijzing is geen verbetering, maar een vervanging om belasting inkomsten op peil te houder, en nog liever te kunnen verhogen.

Openbaar vervoer als alternatief in de spits is belachelijk, iedereen die in de randstad in de spits met OV heeft gereisd, weet dat het niet prettig is als je een half uur als sardine in de trein moet staan. En dat is niet iets van de laatste tijd, maar tien jaar geleden ook al zo. Bovendien is het rijden met je eigen auto op dit moment altijd goedkoper dan reizen met OV en sneller.

Ze kunnen dan ook beter naar mijn mening brandstof prijzen in Europees verband verhogen. Een retourtje met trein kost € 7,00 tussen b.v. Haarlem CS en Amsterdam CS dat is 20 KM heen en 20 KM terug. Met een diesel auto haal je makkelijk 1 op 20, dus heen en terug kost je nu iets van € 2,20 en als je een goede opdrachtgever/werkgever hebt zal hij je van uitrij kaart of gratis parkeerplaats voorzien. (indien hij dat wenselijk acht).

Als je diesel nu eens in Europees verband verhoogt naar € 3,50 per liter en ander auto belastingen afschaft, dan sla je meerdere vliegen in één klap, als eerste OV en auto worden een gelijkwaardige keuze (wat het nooit is geweest), mensen zullen uit eigen beweging een zuinige auto gaan kopen, je verdeeld lasten/lusten eerlijker over de samenleving. Immers iemand die het niet kan betalen, zal waarschijnlijk ook niet een functie in onze samenleving bekleden die noodzaak van een auto (of beter regelmatig auto gebruik) minder hebben, dan iemand die als vertegenwoordiger werkt.
Bedrijven zullen uit zichzelf wel de brandstof kosten in rekening gaan brengen en kunnen btw toch terug vorderen, zonder dat je ze dwingt om buiten/om de spits heen te ondernemen.

Wat er nu gaande is, is voor niemand goed. Als eerste betalen we nu al te veel aan brandstof (o.a. kwartje van Kok), BPM en MRB is alleen voor nieuwe zuinige auto's afgeschaft, waardoor je gedwongen wordt om een nieuwe auto te kopen. De MRB is voor de meeste bestaande auto's verhoogd. En straks kun je je nog niet afgeschreven auto beter in de spits laten staan omdat je nogmaals moet gaan betalen.

Het idee achter kilometer beprijzing is simpel, gewoon net als meeste andere markten, vraag en aanbod handel, veel verkeer hoge prijzen, weinig verkeer lage prijzen. Je zult dus wegen file vrij kunnen houden als je dynamisch gaat beprijzen, echter verdwijnt hiermee gelijk de noodzaak om te investeren in het wegennet en openbaar vervoer. Ze zeggen wel dat alle inkomsten gebruikt gaan worden voor wegennet. Maar als je jaarlijks alleen al 1 miljard euro kwijt bent om het systeem operationeel te houden, vraag ik me toch af hoe dat zich verhoud tot huidige systeem. Linksom/rechtsom betalen wij die operationele kosten toch. Bovendien bij huidige systeem komt maar een fractie van onze belastingen weer terug bij OV en wegennet.
Overheid kan helemaal niet zonder de huidige inkomsten en helemaal niet in deze tijden.
Ook zal het straks zinloos zijn om flitspalen te plaatsen, immers je kan volautomatisch trajectcontrole doen.

De file problematiek hebben niet te maken met dat er veel meer auto's zijn, maar meer in het feit dat investeringen in wegen en OV achter zijn gebleven.
Ook is er geen enkele aanmoediging om woon- werk verkeer te verkorten.
Dat heeft weer te maken dat er een groot (betaalbaar) woning tekort is.
Ook zijn ze zo slim geweest om Vinex gebieden langs bestaande snelwegen aan te leggen zonder dat er een bedrijven terrein in de buurt is, even een afrit er aan gooien en klaar is kees. Of een hele provincie bouwen zonder aan naburige werkgelegenheid te denken (Flevoland).

Ook is onze wegenwet nog al centraal geregeld. We hebben snelwegen en autowegen. Autowegen worden door provincies bedacht en volgens mij vind daar geen of amper overleg op nationaal niveau. Hierdoor hebben onze snelwegen voor elk dorp een afrit. Ze kunnen beter (zoals in Frankrijk en Duitsland) minder afritten op snelweg. En bij de afritten meer regionale wegen. Zodat je diversiteit hebt die minder gevoelig is.

Bij kilometerbeprijzing zullen mensen die naar hun werk moeten er voor kiezen om snelweg te mijden, dus die zullen en nog grotere verkeershinder gaan veroorzaken op autowegen en b-wegen, die hierop niet zijn ingericht, met meer verkeersellende en slachtoffers als gevolg. (Amsterdam staat in de spits vast, maar binnendoor kun je nog wel ontkomen, zolang je snelweg en ring maar mijd).

Ik ben overigens niet tegen kilometerbeprijzing, maar wel met incompetentie en misleiding waarin we in het project worden geforceerd. Als een ritje naar een klant strak 25 euro kost, zullen mensen die dat in rekening kunnen brengen, toch dat ritje maken. Als daar tegen over staat dat ik naast verzekering geen andere kosten aan me auto heb, kwartje van kok eraf gaat, accijnzen verlaagd worden, kan ik er goed mee leven.

En de 65+ ers die maandelijk 1000 euro te besteden hebben, kunnen dan ook een auto bekostigen en zullen zelden tijdens de spits verstoppingen veroorzaken.

Het is alleen jammer dat de overheid (zoals met veel dingen) niet gewoon open en eerlijk durft te zeggen dat we meer gaan betalen en dat ze het geld zoals nu voornamelijk NIET aan de wegen of OV gaan spenderen. Ik denk dat de meeste zakelijke rijders die straks 100 euro per maand meer betalen en weten dat het naar geld naar verplegers en (betere) onderwijs gaat, dat niet erg zullen vinden. Zolang het maar niet naar banken gaat of subsidies en andere onzinnige projecten.

Apoc
24/01/10, 02:58
Meer asfalt lost wenig op. Het staat vooral vast omdat mensen ook weer van de snelweg af moeten.

2 baans afritten aan beide kanten van de snelweg (dus ook afritten naar links). Er moet veel groter gedacht worden om dit probleem op te lossen. In de VS werkt dit prima. Niet dat er daar geen file's staan, maar gezien de gigantische hoeveelheid auto's valt het relatief mee.

Tuurlijk, dit vereist grote infrastructurele aanpassingen, maar uiteindelijk kom je hier toch niet omheen. Zo lang de economie groter wordt en er geen goed, betrouwbaar en goedkoop openbaar vervoer is, zal de hoeveelheid auto's alleen maar toenemen.

Er zijn ook wel andere effectieve grootschalige oplossingen, zoals geautomatiseerde snelwegen d.m.v. autotreinen (hetgeen binnen de randstad en grote steden prima realiseerbaar is) - maar dat is natuurlijk nog een grotere investering.

Er zijn nog diverse andere oplossingen, maar die zijn veel grootschaliger dan de plannen die men nu heeft (sterker nog; er wordt enkel maar gedacht over hoe men zo veel mogelijk kan uitmelken, op een zo'n eerlijk mogelijke manier - maar niet over structurele oplossingen). Naar mijn mening zou men juist veel grootschaliger moeten denken, omdat zwaar wordt onderschat hoe groot dit probleem is en hoeveel groter het nog gaat worden.


Zoals al gezegd, wat heeft 10 rijbanen naar amsterdam voor zin als je in de stad vast staat?

In het centrum van een stad kom je vast te staan, daar kom je nauwelijks nog omheen.

Ten eerste: het belangrijkste is dat de afvloeiwegen (voornamelijk de provinciale- en hoofdwegen die naar steden lijden) goed doorstromen. Daarin zit een aanzienlijk probleem, en ook dat kan opgelost worden door die afvloeiwegen breder te maken. Dat verkeer komt dan weliswaar op een gegeven moment ook vast te staan op die afvloeiwegen, maar dan staat men in ieder geval niet op de snelweg meer (waardoor de snelweg beter doorstroomt).

Ook voor de doorstroom binnen de steden is een goede oplossing: geen auto's meer in het centrum. Bouw grote parkeergarage's buiten de centra (met goede doorstroom van en naar deze garage's), en werk met geautomatiseerd openbaar vervoer.

Hoe je het ook wendt of keert; er moet simpelweg veel meer geïnvesteerd worden in de infrastructuur. Eigenlijk zou ook het bedrijfsleven hierin moeten investeren; als hun werknemers kortere reistijd hebben, levert dat aanzienlijke voordelen op.

Maar ik wijk nu aardig van het onderwerp af. Persoonlijk weet ik niet zo goed wat ik moet denken van kilometerheffing d.m.v. GPS. Waar ik vooral een beetje bang voor ben, is dat dit slechts de eerste stap is, en dat dit later ook voor allerlei andere doeleinden gebruikt kan worden. Aan de andere kant, kan je je ook weer afvragen hoe goed/slecht dat is. Daarmee bedoel ik: de mogelijkheid tot opsporing kan ook de nationale veiligheid verhogen, en de mogelijkheid tot snelheidsregistratie verhoogt de veiligheid uiteindelijk ook (hoewel ik dit persoonlijk totaal niet zou toejuichen, maar dat is voornamelijk omdat ik vind dat de maximale snelheid omhoog moet). Maargoed, anderzijds kun je dan ook weer zeggen dat men dan ook maar geen auto's met meer dan 100PK toegestaan zouden moeten worden (voor de duidelijkheid: dat ben ik totaal niet van mening - dat gaat dwars tegen mijn geloof in).

Wat betreft hoe snel de minister nu wil schakelen: er mag best eens actie worden ondernomen, dat wordt namelijk wel eens tijd. Maar er wordt veel te weinig gekeken naar het daadwerkelijk oplossen van het probleem, en ook de plannen lijken veel te ondoordacht.

Ik zou zeggen: hou in ieder geval het tempo hoog, maar werk de plannen beter uit, en kijk meer naar structurele oplossingen.

Blacky
24/01/10, 03:03
en dat dit later ook voor allerlei andere doeleinden gebruikt kan worden. Aan de andere kant, kan je je ook weer afvragen hoe goed/slecht dat is.
Dan moet je nu maar even de ANWB enquete hierover gaan doen, dan weet je ook meteen dat er plannen zijn (of in elk geval al gedachten daarover) om later services aan te bieden aan bestuurders via of d.m.v. het kastje voor degenen die dat willen en eventueel ook in bepaalde gevallen criminaliteit tegen te gaan.
Dus neeeeeejj... uw privacy is niet in het geweer..... nee nu niet. Maar daarom bestaan uitspraken als "wij kunnen nu nog geen uitlatingen doen over de toekomst aangezien niet eens zeker is of het er komt, dus zover denken wij niet".
Oftewel, kip en ei verhaal en op die manier een mooie wijze om zich onder de toekomstplannen uit te maken zonder antwoord te geven.

Henky!
24/01/10, 14:19
De wegen in Duitsland worden ook vele malen beter onderhouden dan in NL.

De Duitsers hebben NL allang en breed uit staan lachen om dit rekeningrijden stond laatst ergens op Elsevier als ik me niet vergis.

Daar kloppen een aantal zaken niet. In de eerste plaats wordt ook de Duitse automobilist geteisterd door files.

En in de tweede plaats zijn de snelwegen daar helemaal niet zo goed onderhouden. Wel in de voormalige DDR waar ze gloednieuw zijn maar in West Duitsland maakt men de grap: Als je wilt weten hoe de wegen in de voormalige DDR eruit zagen moet je hier komen rijden..

Tenslotte kijkt men juist met belangstelling naar ons GPS systeem. Ze zijn daar begonnen met tolpoorten (voorlopig alleen voor vrachtwagens) maar ook dat was een omvangrijke, technische investering. Mogelijke alternatieven hebben zeker de belangstelling in Duitsland.


In NL wil men een probleem aanpakken zonder de oorzaak aan te pakken dat is het hetzelfde als dweilen met een open kraan.

En wat is dan jouw oplossing? Alsmaar asfalt bijplempen heeft tot nu toe niets geholpen.

Mikey
24/01/10, 14:46
En wat is dan jouw oplossing? Alsmaar asfalt bijplempen heeft tot nu toe niets geholpen.

Heb je mijn post een stuk verder omhoog bekeken, daar zie je dat er conform de auto groei absoluut niet veel gedaan is om meer snelwegen neer te leggen. Sterker nog, de overheid doet vrij weinig en zadelt ons als autorijder er lekker mee op. Wou je zeggen dat auto rijden minder aantrekkelijk maken zonder een goed alternatief 'Dé oplossing' zou zijn ? .Een deel erbij leggen zal wel een druk verlager kunnen worden. Maar ik wil ook niet zeggen dat dat de oplossing is.

systemdeveloper
24/01/10, 14:57
Ze kunnen ook de dorpen gewoon voorzien van hoge-snelheids autowegen/sluiproutes.
Dan kunnen de wa verzekerden rustig over de autowegen tuffen en kan de forens met gevoel voor avontuur en casco verzekering, lekker uitdagend en legaal over de sluipwegen.

Door de autorijder niet continue met idiote elektronische smilies en borden met '30' te irriteren, krijgt deze meer plezier in het rijden en zal dus ook meer geld ervoor over hebben.

Dus ik zeg: Een vignet met toestemming om met 120 km/uur over de sluipwegen te scheuren voor een toeslag die de extra co2 uitstoot compenseerd.

eaPeter
24/01/10, 14:59
Op zich heb ik niet zo'n probleem met kilometerheffing, maar er zijn wat punten die ik belangrijk vind.

1. Privacy met betrekking tot het GPS tracken. De overheid moet een goede regelgeving en controle hiervoor hebben.

2. Het kastje. Het zit in het zicht, en kan hierdoor afleiden ( meer ongelukken? ). Goede regelgeving als het kastje defect is ( het is namelijk niet altijd de schuld van de gebruiker).

VinceSTM
24/01/10, 15:04
Op zich heb ik niet zo'n probleem met kilometerheffing, maar er zijn wat punten die ik belangrijk vind.

1. Privacy met betrekking tot het GPS tracken. De overheid moet een goede regelgeving en controle hiervoor hebben.

2. Het kastje. Het zit in het zicht, en kan hierdoor afleiden ( meer ongelukken? ). Goede regelgeving als het kastje defect is ( het is namelijk niet altijd de schuld van de gebruiker).

Zeker bij de krenterige Nederlander: ooh, deze kilometer kost me x eurocent *gruwel*..

Daarnaast, het werkt op basis van GPS. Als je dan een loodslab over je gps-ontvanger hangt, sta je volgens het systeem stil (same voor tunnels). Echter, als de regelgeving, geheel conform de nederlandse staat, onvolledig wordt uitgevoerd, zullen de gegevens van je GPS-kastje als bewijs kunnen dienen voor locatie-gebonden boetes, zoals snelheidsboetes.

systemdeveloper
24/01/10, 15:07
Op zich heb ik niet zo'n probleem met kilometerheffing, maar er zijn wat punten die ik belangrijk vind.

1. Privacy met betrekking tot het GPS tracken. De overheid moet een goede regelgeving en controle hiervoor hebben.

2. Het kastje. Het zit in het zicht, en kan hierdoor afleiden ( meer ongelukken? ). Goede regelgeving als het kastje defect is ( het is namelijk niet altijd de schuld van de gebruiker).
En het feit dat je voor vele euro's iets koopt dat eigenlijk niet helemaal van jou is? Je koopt een auto, dan moet je toch het recht hebben om elke mm van dat ding aan gort te rammen als je daar zin in hebt?
Maar alle regelgeving ter wereld gaat gewoon niet verhelpen dat die gegevens vroeg of laat toch op straat liggen of misbruikt worden en dan?

VinceSTM
24/01/10, 15:11
En het feit dat je voor vele euro's iets koopt dat eigenlijk niet helemaal van jou is? Je koopt een auto, dan moet je toch het recht hebben om elke mm van dat ding aan gort te rammen als je daar zin in hebt?
Maar alle regelgeving ter wereld gaat gewoon niet verhelpen dat die gegevens vroeg of laat toch op straat liggen of misbruikt worden en dan?

De enige oplossing is door het niet op te slaan. Door het aan het eind van de rit rechtstreeks te berekenen en alleen het eindbedrag op te slaan + anonieme statistieken in fileregistratiesystemen noteren. Zo is er geen route aan de gebruiker vast te binden.

eaPeter
24/01/10, 15:12
What VinceSTM said :)

systemdeveloper
24/01/10, 15:27
De enige oplossing is door het niet op te slaan. Door het aan het eind van de rit rechtstreeks te berekenen en alleen het eindbedrag op te slaan + anonieme statistieken in fileregistratiesystemen noteren. Zo is er geen route aan de gebruiker vast te binden.
En de eerste die roept 'bewijs maar dat die afstand gereden is' blaast het hele systeem op want noch jij, noch de overheid kan dan iets bewijzen.
En 'anoniem' is ook relatief als het uit jouw gpsbakkie gelezen moet worden.

Los daarvan kun je, voor hooguit 200 euro aan hardware, zelf je fake gps signaal bouwen zodat het dingetje denkt dat je het hele jaar in de garage hebt gestaan. Of zelfs een gps signaal blokker, nog makkelijker. In mijn garage heb ik tenslotte ook geen gps signaal.

Ik denk toch echt niet dat dit plan veel toekomst heeft.

VinceSTM
24/01/10, 15:28
En de eerste die roept 'bewijs maar dat die afstand gereden is' blaast het hele systeem op want noch jij, noch de overheid kan dan iets bewijzen.
En 'anoniem' is ook relatief als het uit jouw gpsbakkie gelezen moet worden.

Los daarvan kun je, voor hooguit 200 euro aan hardware, zelf je fake gps signaal bouwen zodat het dingetje denkt dat je het hele jaar in de garage hebt gestaan. Of zelfs een gps signaal blokker, nog makkelijker. In mijn garage heb ik tenslotte ook geen gps signaal.

Ik denk toch echt niet dat dit plan veel toekomst heeft.

*eerste bestelling plaatst*

systemdeveloper
24/01/10, 15:42
*eerste bestelling plaatst*
Koop direct even een rollenbank om de stand van je motormanagement in de blok te verklaren ;)

santema
24/01/10, 16:39
Achja, KM heffing, we kunnen er lang en kort over praten, maar laat duidelijk zijn dat het slechts één doel dient, het innen van meer belastinggeld.

Daarnaast is het nu alleen voor de KM prijs, straks komen daar doodleuk de boetes bij "je hebt 125 KM afgelegd in 50 minuten op de snelweg, dat is 150 km/h" Niet veel later komt daar nog meer bij.

Voor de buurman met 5 KM in de week met zn diesel is het erg intessant, ik ga circa 10 x zoveel betalen als de prijs echt 7 cent per KM wordt. Die 7 cent is naturlijk slechts de begin prijs, ik verwacht dat we binnen 5 jaar zeker op 15 cent zitten.

Wie wil in 2017 deze post quoten?

santema
24/01/10, 16:42
Als dit trouwens écht de files op zou lossen sta ik er 100% achter, daar heb ik die paar honderd euro in de maand wel voor over. Het duurt nu ~ 30 minuten om vanaf databarn de coentunnel in te komen. Als je binnendoor wilt sta je fijn op de A1 in 10 KM file. Ik geloof er helaas niet in dat het ook maar iets uitmaakt.

santema
24/01/10, 16:43
Koop direct even een rollenbank om de stand van je motormanagement in de blok te verklaren ;)

Die kun je wel terugzetten als het echt nodig is.

Sander-
24/01/10, 17:50
Waar in mijn ogen nu aan voorbij gegaan wordt zijn de volgende zaken:

- Met het invoeren van de kilometerheffing blijft de accijns op de brandstof ook. De mensen die eigenlijk al betalen voor het meer gebruiken van de auto betalen dan eigenlijk dubbel.

- Als de kilometerheffing ingevoerd wordt betekent dit dat veel mensen die nu 1 auto hebben ineens wel een 2e ernaast gaan zetten, aangezien die toch relatief weinig kost en eigenlijk alleen voor "gebruik" betaald wordt. Het totale wagenpark zal daardoor mijn inziens verder gaan groeien. Hierdoor wordt de parkeerproblematiek in de woonwijken, maar ook rond winkelcentra en in grote steden, flink groter. En is dat dan goed voor het milieu?

santema
24/01/10, 17:56
- Als de kilometerheffing ingevoerd wordt betekent dit dat veel mensen die nu 1 auto hebben ineens wel een 2e ernaast gaan zetten, aangezien die toch relatief weinig kost en eigenlijk alleen voor "gebruik" betaald wordt. Het totale wagenpark zal daardoor mijn inziens verder gaan groeien. Hierdoor wordt de parkeerproblematiek in de woonwijken, maar ook rond winkelcentra en in grote steden, flink groter. En is dat dan goed voor het milieu?


Geen probleem toch, alleen maar extra euro's voor den haag. Parkeervergunningen, parkeermeters etc.

VinceSTM
24/01/10, 19:02
Koop direct even een rollenbank om de stand van je motormanagement in de blok te verklaren ;)

Gewoon resetten, hoezo? :P

BsHosting
24/01/10, 20:39
Alles word ook in den Haag voorgesteld als beter voor het milieu.

Het milieu wordt er alleen niet beter van maar wel de salarisen van die mafkezen in de 1ste en 2e kamer.
Men verzint allerlei smoesjes om de burger te naaien.

Lukt de ene verhoging niet dan maakt men wel weer een andere maar het daadwerkelijke probleem oplossen daar heeft men geen kaas van gegeten.

Zolang dit kabinet er blijft zitten blijft men geld over de balk gooien voor onzin en blijven er stiekeme verhogingen komen om hun eigen hachje te redden.

In andere landen kan men het wel oplossen hier niet, dat zie je aan de HSL, dat zie je aan het fileprobleem en dat zie je aan de OV chipkaart.
En die fouten mogen wij met zijn allen ophoesten met weer een belastingverhoging of andere onzin.

MediaServe
24/01/10, 20:49
Overigens worden locatiegegevens volgens de rijkswaterstaat niet verzonden via het systeem, maar blijft deze informatie in de auto zelf. Alleen de kilometerregistratie wordt verzonden, namelijk via een GPRS of UMTS verbinding. Deze terugkoppeling verloopt eens per week, dus niet constant. Het zal dus ook technisch onmogelijk zijn om te zien waar een auto op een bepaald moment rijdt, aangezien de GSM/UMTS radio dan simpelweg UIT staat.

Gebruik je een GPS verstoorder (jammer) of pak je het apparaat in lood of iets dergelijks, dan loop je het risico om gepakt te worden dankzij scans door de politie. De boetes en zelfs gevangenisstraffen zijn niet mild te noemen. Dus knoeien met de techniek zal waarschijnlijk niet erg verstandig zijn.

Er zijn nog wel wat opvallende puntjes...

- Gaat een kastje defect, dan dien je dat binnen 8 uur te melden bij het RDW, anders krijg je een bekeuring!

- Gaat het kastje defect als je bijvoorbeeld net vakantie hebt, dan betaal je tijdens je vakantie gewoon door alsof je nog hetzelfde rijdt als de afgelopen drie maanden.

- Als je jouw auto verkoopt dan dien je de data uit het kastje te verwijderen, als je dat vergeet dan kan de nieuwe eigenaar van de auto al jouw afgelegde ritten inzien. Dit lijkt mij een vrij ernstig privacy punt, vooral als je jouw auto verkoopt aan een bekende.

Maar er zijn ook positieve puntjes...

- Je kunt het kastje eenvoudig combineren met bijvoorbeeld navigatiesoftware.

- Je kunt het kastje uitbreiden met de mogelijkheid om privé en zakelijke kilometers te registreren.

Trouwens als je de auto met een autoambulance zou vervoeren - dus de locatie van de auto veranderen zonder kilometers te registreren - dan kun je een onderzoek van de RDW verwachten en moet je bewijzen dat je geen kilometers hebt gemaakt. Leuk voor mensen met bijvoorbeeld een raceauto die eigenlijk zelden op de openbare weg komt.

Henky!
24/01/10, 23:12
Heb je mijn post een stuk verder omhoog bekeken, daar zie je dat er conform de auto groei absoluut niet veel gedaan is om meer snelwegen neer te leggen. Sterker nog, de overheid doet vrij weinig en zadelt ons als autorijder er lekker mee op. Wou je zeggen dat auto rijden minder aantrekkelijk maken zonder een goed alternatief 'Dé oplossing' zou zijn ? .Een deel erbij leggen zal wel een druk verlager kunnen worden. Maar ik wil ook niet zeggen dat dat de oplossing is.

Nogmaals, er is onderzoek dat aantoont dat meer asfalt uiteindelijk alleen maar tot meer files zal leiden.

Dus, als dat de oplossing niet is zullen we toch iets anders moeten bedenken.

BsHosting
24/01/10, 23:25
Nogmaals, er is onderzoek dat aantoont dat meer asfalt uiteindelijk alleen maar tot meer files zal leiden.


Die onderzoeken in NL kennen we onderhand wel.
Zolang er nog bedrijven zijn die mensen uit bv Amsterdam laten werken in bv Limburg en vice versa heb je al een groot deel mensen in de spits op de weg waar alternatieven voor zouden kunnen zijn maar dat hangt van die bedrijven af.

Zoals eerder gemeld in NL loopt men achter de feiten aan en zoekt men geen oplossing maar een verschuiving van de problemen.

En daar zijn we allemaal de dupe van maar het probleem zal er ook met km heffing nog steeds zijn er zijn geen goede alternatieven.

Die werknemers zullen toch op hun werk moeten komen.

De oorzaak waarom hier in NL wel veel files zijn en bv in Duitsland etc niet ligt niet aan het aantal afritten of wat dan ook maar 1 simpel probleem wat men ook als melkkoe gebruikt, nl SNELHEID het is al diverse malen aangetoond dat 120-140 een goede snelheid is en een betere doorstroming te weeg brengt.

Voer daarbij in dat vrachtwagens altijd uiterst rechts moeten blijven en elkaar niet in mogen halen tussen 07.00 - 20.00 uur op elke weg.
Gisteren richting Breda 2 baans weg en jawel weer een Pool die zonodig moet inhalen met zijn 1km per uur harder en jawel de file word achter hem al geboren.

Dat aanpakken levert veel meer winst op en minder files dan heel het idee van Eurlings.
Alleen is de oorzaak aanpakken voor die vent veel te moeilijk helaas.

Triloxigen
24/01/10, 23:47
Ik denk dat een goede stap zal zijn dat thuiswerken interessant kan zijn, maak meer zaken aftrekbaar net zoals het in een kantoorpand op naam van het bedrijf staat.

Henky!
24/01/10, 23:47
Die onderzoeken in NL kennen we onderhand wel.

Dus, dan die onderzoeken maar niet serieus nemen? Das natuurlijk ook een vorm van creatieve oplossing :-).


Zoals eerder gemeld in NL loopt men achter de feiten aan en zoekt men geen oplossing maar een verschuiving van de problemen.

Die onderzoeken stellen dus dat het plempen van alsmaar meer asfalt een verschuiving van het probleem is. Je lost de file niet op maar je verplaatst hem. Een bijkomend effect is dat meer asfalt leidt tot meer auto's. Schiet ook al niet op.


De oorzaak waarom hier in NL wel veel files zijn en bv in Duitsland etc niet ligt niet aan het aantal afritten of wat dan ook maar 1 simpel probleem wat men ook als melkkoe gebruikt, nl SNELHEID het is al diverse malen aangetoond dat 120-140 een goede snelheid is en een betere doorstroming te weeg brengt.

Over Duitsland hebben we het al gehad. Ook daar zijn file's en daarin bevind ik mij helaas regelmatig. En dat ondanks (of wellicht zelfs dankzij) de onbeperkte maximumsnelheid die daar geldt.

Een betere doorstroming bereik je door iedereen even snel te laten rijden. Zoals in Amerika waar dankzij strenge controles en hoge boetes (ik kreeg er zelf ook één) iedereen in een rijtje achter elkaar rijdt en niet of nauwelijks inhaalt.

Maar ik vermoed dat dit niet jouw rijstijl is en dat jij dus medeveroorzaker bent van de file's :-).

santema
25/01/10, 01:57
De oorzaak waarom hier in NL wel veel files zijn en bv in Duitsland etc niet ligt niet aan het aantal afritten of wat dan ook maar 1 simpel probleem wat men ook als melkkoe gebruikt, nl SNELHEID het is al diverse malen aangetoond dat 120-140 een goede snelheid is en een betere doorstroming te weeg brengt.

Voer daarbij in dat vrachtwagens altijd uiterst rechts moeten blijven en elkaar niet in mogen halen tussen 07.00 - 20.00 uur op elke weg.
Gisteren richting Breda 2 baans weg en jawel weer een Pool die zonodig moet inhalen met zijn 1km per uur harder en jawel de file word achter hem al geboren.

Dat aanpakken levert veel meer winst op en minder files dan heel het idee van Eurlings.
Alleen is de oorzaak aanpakken voor die vent veel te moeilijk helaas.

Prachtig, laten we met zn allen 140 gaan rijden op de ring van Amsterdam, dan is het probleem helemaal opgelost :thumbdown:.

En een inhalende vrachtwagen veroorzaakt echt geen file hoor.

Files onstaan omdat grote massa's mensen gelijktijdig over hetzelfde stukje weg moeten, dat past gewoon niet. Meer asfalt helpt echt wel, alleen maar voor het stuk waar je het aanlegt. Er komt nu bijvoorbeeld een extra coentunnel, dat zal een groot deel van de opstopping oplossen, echter stroomt het verkeer dan sneller door naar de A1 (via A10) en A8 waardoor dar de files onstaan, zolang je niet alles aanpakt (wat mij onmogelijk lijkt) blijft het flile probleem.

Het onaantrekkelijk maken van autorijden is wellicht een goede oplossing, maar mensen gaan echt niet hun baan opzeggen om te voorkomen dat ze veel aan autorijden kwijt zijn. Als wonen in Amsterdam aantrekkelijk (prijs/wachttijd/locatie etc) was, ging ik echt wel 200 meter van het datacenter af wonen, maar ik heb weinig behoefte om in die drukte te gaan zitten, dan rijdt ik wel 2 keer per week 360 km (= 220 euro per maand aan KM heffing).

Kort samen gevat zijn mensen meer geld kwijt, hebben minder te besteden, kopen minder, bedrijven hebben minder omzet/winst, hebben minder personeel en aan het einde van de rit blijft iedereen werkloos thuis :sorcerer:.

Ik stoor me er niet aan, ik ga lekker om 11 uur richting Amsterdam, als ik snel ben ben ik voor de file aan weer weg, als ik langer werk heb ga ik lekker achter de file aan en doe ik wat extra werk.

santema
25/01/10, 01:59
De spitstroken worden in Nederland ook ontzettend goed benut. Op een enkeling na rijdt er helemaal niemand, iedereen rijdt kop aan kont op de 2 overige banen.

Blacky
25/01/10, 02:51
Ja omdat die banen niet of niet tijdig open gaan. Geef wat meer info over die banen en maak meer bekend wanneer wel en niet. Er is bij veel mensen nog teveel onduidelijkheid over wanneer die wel en niet benut mogen worden.


Nogmaals, er is onderzoek dat aantoont dat meer asfalt uiteindelijk alleen maar tot meer files zal leiden.
Dat zal best kloppen want het aantal auto's zal toch stijgen, maar dat betekent alleen dat je ondanks alles toch meer asfalt nodig zult hebben maar ook dat dit het file probleem niet zal verhelpen.
Je zult dus moeten zorgen dat er minder auto's op de weg komen. De kilometerheffing brengt dat teweeg, hoofdzakelijk bij de lage inkomens en minima en daarom alleen al is die regeling een oneerlijke en onredelijke oplossing. Dan hebben we het nog niet eens over andere nadelen.
Leuk als straks je kastje stuk is en je weet het niet en je zult een boete krijgen of zoals met de energiemaatschappijen maakt men wel een "schatting" van wat je verreden hebt omdat je in die tijd wel eens de kilometerstand gemanipuleerd zou kunnen hebben.

Designerhosting
25/01/10, 03:14
Het verhaal van gelijke snelheden gaat denk ik wel op. Ik heb wel eens een video gezien uit andere landen van het instappen van mensen in de trein/metro. Daar stond men netjes in de rij en niet zoals hier te dringen. In totaal ging dat veel vlotter dan hier.

BsHosting
25/01/10, 08:24
En een inhalende vrachtwagen veroorzaakt echt geen file hoor

Dat denk jij, als er op een tweebaans weg midden in de spits zo 1 gaat inhalen en doet er welgeteld 10 minuten over ( en ja ik heb het zelf bijgehouden ) om zijn 2 voorgangers in te halen slechtmet s 1 km verschil dan vormt daar vanzelf een file achter.


Ik stoor me er niet aan, ik ga lekker om 11 uur richting Amsterdam, als ik snel ben ben ik voor de file aan weer weg, als ik langer werk heb ga ik lekker achter de file aan en doe ik wat extra werk.

2x per week of 5x per week erg groot verschil veel mensen kunnen nl niet later wegrijden ivm hun werk.


Files onstaan omdat grote massa's mensen gelijktijdig over hetzelfde stukje weg moeten, dat past gewoon niet. Meer asfalt helpt echt wel, alleen maar voor het stuk waar je het aanlegt. Er komt nu bijvoorbeeld een extra coentunnel, dat zal een groot deel van de opstopping oplossen, echter stroomt het verkeer dan sneller door naar de A1 (via A10) en A8 waardoor dar de files onstaan, zolang je niet alles aanpakt (wat mij onmogelijk lijkt) blijft het flile probleem.


Dat het drukker wordt ben ik met je eens maar het probleem is wel degelijk beter op te lossen dan nu het geval is.
Extra asfalt helpt deels, er komen meer mensen in het land dus vanzelfsprekend krijg je meer auto's.

Je kan zorgen dat bedrijven verplicht worden om thuiswerken te promoten en absoluut niemand dagelijks van bv Limburg naar Amsterdam laten rijden, maar lokaal personeel zoeken of een erg goede verhuisregeling aanbieden.
Je wilt niet weten om hoeveel mensen dit gaat dit zijn er geen 10 maar duizenden die dit probleem hebben.

Alles is op te lossen maar de oplossingen die den Haag bedenkt zullen altijd de kleine ondernemers en de particulieren treffen noot de hogere inkomens.

Files ontstaan niet alleen door het vele verkeer, files onstaan oa door:

Ongelukken
Inhalende vrachtwagens of slakken die met 80km per uur op de snelweg rijden.
Trasjectcontrole of losse flitsers, automobilisten gaan vol in de rem soms en jawel je hebt alweer een stuk langzaam rijdend verkeer wat uiteindelijk tot files lijd.

Onnodig afsluiten van een spitsstrook, laat die strook gewoon open 24 uur en er vormt geen file meer, nu vormt ie wel omdat niemand weet wanneer je er wel of niet mag rijden.

Wegwerkzaamheden die veel te lang duren, of half gedaan worden en maand na maand weer opnieuw gedaan moeten worden.

En zo zijn er nog meer zaken waardoor het vastloopt.

gjtje
25/01/10, 08:46
Op drukke wegen mogen vrachtwagens helemaal niet inhalen tijdens de spits, wordt best streng op gecontroleerd maar zou nog strenger kunnen.

Er staan gigantische borden met wanneer de spitsstrook open is, regelmatig herhaald. De spitsstrook is vaak ook de vluchtstrook dus als de spitsstrook niet nodig is, kan deze prima als vluchtstrook gebruikt worden, heb je er ook geen last van als er iemand met pech staat.
Bestuurders kunnen of willen niet lezen, misschien moeten ze daar iets aan doen.

Bestuurders die vol in de remmen gaan bij een flitspaal moeten ze direct een nekschot geven, als je te hard rijdt heb dan ook de ballen om de boete te betalen.
Nog erger zijn bestuurders die blijkbaar niet weten hoe hun snelheidsmeter werkt en zelfs als ze niet te hard rijden nog gaan remmen.

'k Ben ook een voorstander van telewerken maar ook daar kom je dan weer bij de mensen uit, de discipline ontbreekt bij veel mensen om net zo productief te zijn als wanneer de baas mee kijkt over hun schouder. Veel situaties zal het prima gaan, heel veel andere ook niet.

t.bloo
25/01/10, 08:49
Onnodig afsluiten van een spitsstrook, laat die strook gewoon open 24 uur en er vormt geen file meer, nu vormt ie wel omdat niemand weet wanneer je er wel of niet mag rijden.

Ondanks de hopeloze onzin die hier allemaal voorbijkomt, wil ik hier toch wel even op reageren. Je beweert nu doodleuk dat één van de oplossingen voor de file juist mede het probleem veroorzaakt! :drunk:

BsHosting
25/01/10, 09:29
Op drukke wegen mogen vrachtwagens helemaal niet inhalen tijdens de spits, wordt best streng op gecontroleerd maar zou nog strenger kunnen

Er word inderdaad gecontroleerd maar precies als hun er zin in hebben schijnbaar, die Pool die aan het inhalen was daar zat notabene 3 auto's erachter een politiewagen maar is die pool aangehouden NEE staat er een verbod JA.


Er staan gigantische borden met wanneer de spitsstrook open is, regelmatig herhaald. De spitsstrook is vaak ook de vluchtstrook dus als de spitsstrook niet nodig is, kan deze prima als vluchtstrook gebruikt worden, heb je er ook geen last van als er iemand met pech staat.
Bestuurders kunnen of willen niet lezen, misschien moeten ze daar iets aan doen.


Ben ik wel met je eens maar er zijn ook plekken met een extra spitsstrook en daarnaast een vluchtstrook dus kan die gewoonweg altijd open zijn.
Het verkeer meteen al spreiden is vele malen beter dan het pas te doen als het al te laat is.
Af en toe lijkt het er inderdaad op dat mensen hun rijbewijs bij een pakje boter hebben gekregen.

Ik zelf zit nu nog heel vaak op de weg maar heb in mijn leven ettelijke miljoenen kilometers gereden en als ik zie hoe automobilisten rijden zakt mijn broek spontaan af.

Zullen we het er niet over hebben hoeveel mensen je met slecht weer bv sneeuw met alleen een stukje voorruit schoon ziet rijden, roept Spee wel mooi daar staan boetes op maar ja als de politie er naast staat en geen enkele moeite doet vraag ik me toch af aan wie die opdracht gegeven is om te controleren, ik zou gelijk artikel 5 geven en opnieuw laten lessen.


Bestuurders die vol in de remmen gaan bij een flitspaal moeten ze direct een nekschot geven, als je te hard rijdt heb dan ook de ballen om de boete te betalen.
Nog erger zijn bestuurders die blijkbaar niet weten hoe hun snelheidsmeter werkt en zelfs als ze niet te hard rijden nog gaan remmen.


Daar geef ik je van 1 kant wel gelijk in van de andere kant wordt er zo mooi gezegd dat snelheid de ongevallen veroorzaakt maar het is juist de geniepige wijze waarop de politie controleert die de ongevallen veroorzaakt.

Ikweet niet of je wegmisbruikers gisteren hebt gezien aanhanger voldoet niet aan de eisen en is niet goed gemonteerd man krijgt een boete maar mag wel doorrijden terwijl het wel gevaarlijk is.

Buiten dat is het flitsen niet voor de veiligheid maar om gewoonweg geld binnen te halen, her op de a58 staat men te flitsen 2 kanten weet je op welke wijze matrixborden aan die ze speciaal neer hebben gezet met 80km ipv 120 omdat er SMOG zou zijn daar.

KNMI weet van niks maar zo kan men lekker legaal flitsen daar je immers de matrixborden moet opvolgen.
Als het mistig is mag je gewoon 120 maar als de lucht helderblauw is staan ze er met die smoes.

Dan vind ik het niet gek dat automobilisten gekke fratsen gaan uithalen door vol in de remmen te gaan omdat men een zgn smogalarm gebruikt om te flitsen.

Een maat van mij is daar geflitst en heeft toen het KNMI opgebeld over het zgn smog alarm weet je wat die zeiden, als de bekeuring binnen is hebben wij graag een copie want wij zijn degene die dat alarm afgeven en wij hebben dat niet gedaan.


Je beweert nu doodleuk dat één van de oplossingen voor de file juist mede het probleem veroorzaakt!

Zie jij een verbetering dan ik niet.
Het verkeer rijd 24 uur per dag maar men gebruikt een stuk weg alleen als het drukker is, laat die rechtse spitsstrook open en laat er vrachtwagens rijden en op de overige 4 banen het normale verkeer.
Maar nee die oplossing is te simpel voor de heren ambtenaren, men verschuift liever het probleem dan het op te lossen.

eMiz0r
25/01/10, 11:25
Een omslachtige implementatie door de overheid? Nee, dan maar extra accijns op de brandstofprijs. Vele malen simpeler en effectiever.

En waar moet de overheid zn belastingcenten dan vandaan halen als iedereen ineens hybride gaat rijden? En een van de redenen waarom we hier van die enorme opstoppingen hebben is omdat doorsnee NL'ers niet kunnen autorijden. Al rijdt een compleet peleton auto's 160 op de snelweg, zijn er altijd nog figuren die bang zijn voor een bonnetje en 100 blijven kachelen (en uiteindelijk een vrachtwagen met 3km/u verschil gaan inhalen, zonder het gas aan te raken). MEERIJDEN met het verkeer zou een hoop schelen, maar dan ligt die vieze flitsbrigade weer tussen de struiken.

santema
25/01/10, 11:33
En waar moet de overheid zn belastingcenten dan vandaan halen als iedereen ineens hybride gaat rijden? En een van de redenen waarom we hier van die enorme opstoppingen hebben is omdat doorsnee NL'ers niet kunnen autorijden. Al rijdt een compleet peleton auto's 160 op de snelweg, zijn er altijd nog figuren die bang zijn voor een bonnetje en 100 blijven kachelen (en uiteindelijk een vrachtwagen met 3km/u verschil gaan inhalen, zonder het gas aan te raken). MEERIJDEN met het verkeer zou een hoop schelen, maar dan ligt die vieze flitsbrigade weer tussen de struiken.

Nu wil ik een lagere snelheid niet direct linken aan het niet kunnen rijden, maar ik ben het volledig met je eens qwa rijden. De meeste mensen weten niet wat je moet doen met die 2 dingen aan de zijkant van de auto (wij noemen dat spiegels), die hendeltjes aan het stuur (ook wel richting aanwijzers genoemd) en dingen als op tijd in- en uitvoegen, snelheid maken etc is de meesten ook nog onbekend.

Edit, en natuurlijk het onvoorstelbare links plakken van mensen die 100 rijden terwijl de rest 120 gaat, en ook nog jammeren als je er rechts voorbij gaat. Hetzelfde soort volk rijdt op de middelste baan als er 3 zijn (net zo onnodig links, maar iets minder irritant) etc. Ook het "twijfelen" is ontzettend irritant, dan gaan ze afremmen, kijken, nadenken en weer optrekken, vervolgens weer afremmen om toch maar de bocht om te gaan. Zonder te generaliseren wil ik toch opmerken dat het vaak vrouwen zijn die "de fout" in gaan.

Hier van Roden naar Groningen is een 80 KM weg met flitspalen, ik vermoed dat die dingen niets doen want 90% rijdt 60, valt ook niet mee die verkeers regels, dat begrijp ik wel.

eMiz0r
25/01/10, 11:37
Hehe, maar dat zijn wel die mensen die liggen te zeiken als iemand een keer bumperkleeft of áls je een bekeuring krijgt "ja moet je maar niet te hard rijden he!". Godsamme, ondertussen zorgen voor enorme opstoppingen en schade aan de economie, maar hè, een ander heeft het altijd gedaan!

Ik snap dat nie. Als je naast een vrachtwagen zit, hem met amper verschil inhaalt en je minstens 40/50 auto's achter je links ziet hangen.. dan moet er toch een lampje gaan branden? :P

BsHosting
25/01/10, 11:44
Nu wil ik een lagere snelheid niet direct linken aan het niet kunnen rijden, maar ik ben het volledig met je eens qwa rijden. De meeste mensen weten niet wat je moet doen met die 2 dingen aan de zijkant van de auto (wij noemen dat spiegels), die hendeltjes aan het stuur (ook wel richting aanwijzers genoemd) en dingen als op tijd in- en uitvoegen, snelheid maken etc is de meesten ook nog onbekend.

Daar ben ik het ook mee eens en daar zou eens veel harder tegen opgetreden mogen worden maar nee men flitst liever of gaat onzinnige bekeuringen uitschrijven.

Ik heb er hier ook weer 1 maar liefst 156 euro door een rood stoplicht, surinaams groen kan het weleens zijn ( oranje ) maar nooit rood.
Niet aangehouden geen foto en het leuke is ik zat aantoonbaar bij klanten aan de andere kant van de stad.

Opmerking officier van justitie de eed van een agent weegt zwaarder dan de verklaring van de bestuurder of u nu wel of niet aangehouden bent en of er nu wel of geen foto is.
Maw we gaan gewoonweg lekker een kenteken opschrijven en bekeuren zo.

Maar ja deze zaak komt duidelijk voor en win ik alsnog maar het kost je weer tijd en geld.


Zonder te generaliseren wil ik toch opmerken dat het vaak vrouwen zijn die "de fout" in gaan.


Het is wel vaak zo dat het vrouwen zijn maar de aso rijders zijn veel vaker lease auto's of oude mensen die nog denken dat ze in de jaren 40 rijden.

santema
25/01/10, 11:46
BShosting, het boeit echt helemaal niets of een vrachtwagen in de spits "inhaalt" aangezien de snelheid toch dermate laag is dat het overige verkeer niet harder kan, bij 80/90 KM/h kun je in mijn ogen niet echt van file spreken (niet in de spits rond de drukke steden tenminste).

Het veranderd ook niets aan het verhaal hoe vaak in de week je naar Amsterdam gaat tussen 2 en 5 keer zit namelijk geen verschil als je buiten de files rijdt.

Traject controle helpt juist bij het oplossen van files en het voorkomen van ongelukken (veroorzaker van file).

De spitsstrook 24/7 open? Ja, dat lijkt me inderdaad een veilige oplossing ;). Een spitsstrook voorkomt imho geen files, het bevorderd slechts de doorstroming. En als iemand de dom is om niet te begrijpen dat je er niet op mag met een rood kruis, maar wel met een groene pijl...

De A7 heeft 2 banen en een strook die niet altijd open is, daar staan minder files als op de A10 met 3 banen zonder strook :). Eerst zeg je dat minder asfalt het probleem niet/deels oplost en vervolgens dat er geen files meer zijn als de spitsstrook 24/7 open is ->|

BsHosting
25/01/10, 12:00
Ik zeg niet dat het probleem 100% opgelost is met spitsstrook maar het kan wel helpn afhankelijk van de drukte op de weg.

Maak er een gewone rijbaan van en laat het 120 rijden dat scheelt erg veel.


Traject controle helpt juist bij het oplossen van files en het voorkomen van ongelukken (veroorzaker van file).

Traject contole heeft 1 nut dat is het spekken van de staatskas en niks anders.
Snelheid word altijd gebruikt als oorzaak maar het grootste deel ongelukken gebeurt juist door dit soort beperkingen of door mensen die gewoonweg niet capabel zijn om te rijden.

[QUOTE][ het boeit echt helemaal niets of een vrachtwagen in de spits "inhaalt" aangezien de snelheid toch dermate laag is dat het overige verkeer niet harder kan, bij 80/90 KM/h kun je in mijn ogen niet echt van file spreken (niet in de spits rond de drukke steden tenminste).
/QUOTE]

Tuurlijk boeit dat wel de vrachtwagen heeft 1 veel meer tijd nodig om op snelheid te komen, en 2 houd het wel degelijk verkeer op.

Ik heb zelf op de vrachtwagen gezeten en weet wat voor gekke chauffeurs er rond rijden om die ene minuut ergens eerder te zijn haalt men 10 min nodeloos in.

Om maar te zwijgen nog van het associale volk in een personenauto wat meent dat ze formule 1 kunnen rijden en met niemand rekening houden.

Wat zou je denken van die gekken die zonder ook maar richting aan te geven ineens een afslag zien en voor de vrachtwagen komen waardoor die vol in de remmen mag en er wederom een opstopping ontstaat.

Het probleem is wel degelijk op te lossen door niet op snelheid te kijken uitzonderingen daar gelaten, maar eens op dit soort fratsen meteen het rijbewijs in te nemen zowel van personen auto's als vrachtwagens.

eMiz0r
25/01/10, 12:13
Ik heb toch flink wat kilometers in Amerika gereden en ja, meer asfalt helpt ABsoluut! Niet dat halve werk wat we hier in Nederland doen. Het heeft geen zin om de A4 2 stroken te verbreden om 3km verderop vervolgens die 2 stroken weer weg te halen. Het vergt grondige aanpassingen aan onze infrastructuur die inmiddels al bijna 30 (!) jaar verouderd en bijna ongewijzigd is.

Spyder01
25/01/10, 12:32
Hier van Roden naar Groningen is een 80 KM weg met flitspalen, ik vermoed dat die dingen niets doen want 90% rijdt 60, valt ook niet mee die verkeers regels, dat begrijp ik wel.

Die dingen doen sowieso niets :innocent: al is het VHT de laatste tijd weer druk in het Noorden, dus zullen die palen ook wel weer een rolletje krijgen. De laatste 3 maand heb ik ze niets zien doen.


Hehe, maar dat zijn wel die mensen die liggen te zeiken als iemand een keer bumperkleeft of áls je een bekeuring krijgt "ja moet je maar niet te hard rijden he!".

Ik heb ook altijd last van bumperklevers voor me.

santema
25/01/10, 12:34
We hebben van die nieuwe digitale "flits" palen, daar zit sowieso geen rolletje meer in :). Ik denk trouwens wel dat ze het doen, maar overdag zijn ze in elk geval nutteloos als alle huismoederd even naar groningen gaan.

Spyder01
25/01/10, 12:45
We hebben van die nieuwe digitale "flits" palen, daar zit sowieso geen rolletje meer in :). Ik denk trouwens wel dat ze het doen, maar overdag zijn ze in elk geval nutteloos als alle huismoederd even naar groningen gaan.

Klopt, is ook zo. Maar er is ook nog een gedeelte met oude palen toch? Bij de Vrijbuiter zijn het wel van die nieuwe witte palen (wit; flits snelheid en roodlicht).

BsHosting
25/01/10, 13:19
Klopt, is ook zo. Maar er is ook nog een gedeelte met oude palen toch? Bij de Vrijbuiter zijn het wel van die nieuwe witte palen (wit; flits snelheid en roodlicht).

Hier staan ook veel digitale palen maar ook nog gewone maar 1 die oud is hebben ze gewoon een digitale ingezet schijnbaar met SD kaartje want dagelijks komen ze langs om hem aan een laptop te hangen en over te copieeren en terug te zetten.

De andere digitale die gaan rechtstreeks naar het cjib.

eMiz0r
25/01/10, 13:25
Hier staan ook veel digitale palen maar ook nog gewone maar 1 die oud is hebben ze gewoon een digitale ingezet schijnbaar met SD kaartje want dagelijks komen ze langs om hem aan een laptop te hangen en over te copieeren en terug te zetten.

Das ook het toonbeeld van "hoe kan ik anno 2010 zo inefficient mogelijk werken". De uren die aan dat soort ongein worden besteed kunnen ze ook op straat rondlopen. Meteen overvloed aan blauw op straat :D

BsHosting
25/01/10, 13:33
Als ze al rondlopen is het alleen om te controleren en kentekens op te schrijven maar als er ergens ingebroken is etc dan heeft dat geen prio.

Maar wel bij een winkelcentrum rondlopen of ze gestolen fietsen zien, op het station waar er 100den staan die gestolen zijn zie je ze niet, want dan moeten ze werken 1 fiets onderzoeken is al vermoeidend genoeg.

De prioriteiten die men stelt kloppen van geen kanten maar ja wat doen we er aan.

Blacky
25/01/10, 17:01
en 100 blijven kachelen (en uiteindelijk een vrachtwagen met 3km/u verschil gaan inhalen, zonder het gas aan te raken).
Oh dus jij zegt dat vrachtwagens dan 97 rijden? Dan moeten ze daar maar iets aan doen, die mogen maar 80 en 85 wordt nog oogluikend toegestaan omdat elke chauffeur er over aan het mauwen is.

Overigens ben ik het met BShosting eens. Vrachtwagens veroorzaken wel degelijk opstoppingen in het verkeer die uit kunnen lopen tot file's.
Ik ben zelf 7 jaar touringcarchauffeur geweest en dan kom je nogal wat gestunt op de weg tegen en ook het geneuzel van vrachtwagens met die 1 of 2 km verschil. Er komen hele rijen auto's achter, waardoor er 2 problemen ontstaan.
Enerzijds duurt het lang eer die vrachtwagen voorbij is, met name als er meerdere in te halen voertuigen zijn (geldt ook voor sommige caravanbestuurders en andere veel te langzaam rijders). Daardoor duurt het dus ook oplopend langer voor al het verkeer er achteraan eer weer alles op gang is, aangezien ook niet meteen iedereen op het gas gaat trappen daarna.
Bijkomend punt zijn dan nog de notoire links rijders die altijd haast hebben. Je ziet dan zo'n treintje auto's allemaal links achter zo'n vrachtwagen rijden terwijl de rechter baan totaal vrij is of nauwelijks een kip op zit. Neem dan even wat gas terug en verdeel de boel. Met de touringcar hoefde ik zo vrij weinig te blijven "hangen", laat staat het gevaar van kettingbotsing want bijna iedereen hangt dan gewoon te kort op elkaar in zo'n situatie.

Oplossingen? Met name vrachtwagens tijdens de spits en op drukke plekken alleen rechts en zeer goed en regelmatig controleren.
Wet invoeren tegen gevaarlijke langzaamrijders. Durf je niet, neem dan niet de autosnelweg maar de rijkswegen.
Notoire linksrijders en onvoldoende afstand, wordt nu al veel tegen gedaan, mag best nog meer.
Dringers en jagers van de weg af halen.
Zelf fatsoen tonen, dus fatsoenlijk ritsen en niet blijven jagen tot op het laatste punt om maar iedereen voorbij te kunnen etc.
Niet blijven staren naar ongelukken aan de andere kant van de weg maar gewoon doorrijden.

En dan zelf wat meer op tijd vertrekken, afspraken beter plannen, wat meer rust in de tent brengen onderweg. Dan kan men ook met het verkeer meerijden.

Maar ook die argumenten zijn hier allemaal al genoemd dacht ik. Het verhaal van de vrachtwagen is echter wel degelijk het geval leert de ervaring.

Triloxigen
25/01/10, 19:16
Dit is echt weer een heel typische discussie op WHT..

santema
25/01/10, 19:18
Ik vraag me trouwens in hoeverre er doorgerekend is met "het kost de mensen minder" Ik kan me zo voorstellen dat ik gewoon mijn KM prijs omhoog gooi, ik ben vast niet de enige, supermarkten, winkels en restaurants zullen dit ook doen. De tarieven van TNT gaan omhoog want 7 cent per KM tik hard aan. Is dit ook allemaal meegenomen in de berekening of is er nog niemand geweest die daar over nagedacht heeft?

BsHosting
25/01/10, 19:27
Ik denkdat elk bedrijf er al wel over heeft nagedacht alleen den Haag snapt gewoonweg niet dat ze de economie gewoonweg om zeep helpen zo.

In den Haag rekent men net andersom he, met het kost de mensen minder bedoelen zichzelf schijnbaar want iedereen is duurder uit.
Degene die goedkoper uit zijn, zijn dus wederom de topinkomens die zich een auto kunnen veroorloven van 1 a 2 ton.

De gewone man kan dat niet en gaat er hoe je het ook keert of draait heel hard op achteruit.

De wegenbelasting is al gestegen.
De km prijs komt uiteindelijk neer op veel meer betalen dan je nu betaald.
Op BPM kan je besparen maar dat telt niet vanaf een normale nieuwe middenklasser je schiet er nl dan niks mee op.

Stel dat iemand nu 300 euro pj aan wegenbelasting betaald, en voor zijn werk veel moet rijden die betaald straks een veelvoud van 300 euro.
Dus welk voordeel heb je dan NIKS, want de benzine zal ook blijven stijgen en die man valt niet in de klasse voor bpm met zijn 2e handse auto.

Een klant van mij had het uitgerekend die kwam op 2700 euro pj uit tegen 500 nu.



Ik vraag me trouwens in hoeverre er doorgerekend is met "het kost de mensen minder" Ik kan me zo voorstellen dat ik gewoon mijn KM prijs omhoog gooi, ik ben vast niet de enige, supermarkten, winkels en restaurants zullen dit ook doen. De tarieven van TNT gaan omhoog want 7 cent per KM tik hard aan. Is dit ook allemaal meegenomen in de berekening of is er nog niemand geweest die daar over nagedacht heeft?

santema
25/01/10, 19:38
Die BPM afschaffing gaat geleidelijk, maar de prijzen bij de dealer gaan geleidelijk omhoog, daar merken we niets van omdat A de auto goedkoper wordt door de BPM en B er steeds nieuwe modellen komen.

Door die BPM afschaffing worden gebruikte auto's (gekocht voor de afschaffing) een stuk minder waard.

Het er op voor of achteruit gaan heeft niets met inkomen te maken, maar puur met wat je rijdt. De buurman doet 5 KM per week met zn diesel, die gaat er zeker op vooruit, ik ga minstens 10 keer zoveel betalen bij 7 cent per KM. Het is slechts een start tarief, want hé, 20 miljard nodig voor een omgevallen bank? Dan doen we even de KM prijs een cent omhoog. De overheid wil minder rijden absoluut niet stimuleren want de auto's is gewoon de grootste melkkoe die er in Nederland bestaat.

Maar nogmaals, als dit écht de files oplost sta ik als eerste in de rij voor zo'n kastje, maar zorg dan AUB ook dat de doseerlichten in amsterdam sneller werken zodat het geen half uur duurt om op de ring te komen (200 meter).

BsHosting
25/01/10, 20:05
Deels wel kan jij een bak van 2 ton kopen dan profiteer je anders niet.


Het er op voor of achteruit gaan heeft niets met inkomen te maken, maar puur met wat je rijdt

Je buurman gaat er ook niet op vooruit of het moet zijn dat ie een bak koopt van 100.000 +
De bpm op zijn auto is nl allang en breed betaald dus per saldo gaat ie er op achteruit.
Niemand rekent dat mee maar het hoort er net zo goed bij.

Dat ie nu minder betaald is leuk maar daar heeft ie de jaren van te voren al flink zat voor betaald.

Dit systeem lost geen files op immers mensen die moeten werken zullen toch gaan, of denk je dat de werkeloze of iemand anders bv opa en oma etc s'morgens lekker in de spits gaan rijden omdat ze dat leuk vinden.

Dus de files blijven, we zitten met een kastje in onze maag en zijn lekker uitgeknepen en dan komt den Haag erachter ja het werkt niet.

Miljarden wederom weggegooid en die mag de burger weer ophoesten dus gaan we weer een belasting invoeren om de blamage van het KM kastje te vergoeden.

Files los je op door goede infrastructuur en niet door de burger te laten betalen om in de spits te rijden.

Spitstarief is hoger dat klopt maar je betaald straks 24 uur per dag.

Maar wat is de volgende stap, betalen om te mogen schijten op je eigen plee, of heel je inkomen meteen aan de Haag overboeken en dat je dan voedselbonnen krijgt etc

Ze zijn hard op weg omdat voor elkaar te krijgen, de gemiddelde consument met een modaal inkomen kan het straks gewoonweg niet meer betalen om uberhaubt nog auto te rijden.

Henky!
25/01/10, 23:36
Dit systeem lost geen files op immers mensen die moeten werken zullen toch gaan, of denk je dat de werkeloze of iemand anders bv opa en oma etc s'morgens lekker in de spits gaan rijden omdat ze dat leuk vinden.

Nou, hier zijn wel degelijk maatregelen voor te bedenken en zodra dat geld op gaat leveren zullen mensen en bedrijven dat ook gaan doen. We hadden al het bouwvakkersbusje (samen rijden) en met rekeningrijden zullen oplossingen als thuiswerken, openbaar vervoer, gedeeld vervoer of flexibelere werktijden serieus worden toegepast. Alleen al omdat het met dit soort oplossingen goedkoper wordt.

Goede zaak dus. En betalen per kilometer vind ik ook een stuk eerlijker dan al die belastingen.

Tenslotte, ik heb hier al vaker gezegd dat meer asfalt geen oplossing is. Althans niet tegen files.

Nog meer tenslotte, een strenge handhaving van de toegestane snelheid helpt ook. Veel files worden veroorzaakt door een onrustig verkeersbeeld. En dat zijn niet alleen die vrachtwagens maar ook die veel te snelle Audies.

BsHosting
25/01/10, 23:53
We hadden al het bouwvakkersbusje (samen rijden) en met rekeningrijden zullen oplossingen als thuiswerken, openbaar vervoer, gedeeld vervoer of flexibelere werktijden serieus worden toegepast

Samen rijden kan handig zijn als je met zijn allen in dezelfde straal woont en dezelfde werktijden hebt.
Openbaar vervoer is 1 duurder dan de auto en ook nog eens weersafhankelijk , en je vergeet 1 ding hoe komt men op het station.
Ja bus dan zal ie wel moeten rijden en op tijd.

Dus kortom het openbaar vervoer is hier niet geschikt voor de prijzen stijgen ook steeds dus is het geen alternatief en al zeker niet voor mensen die ook nog regelmatig moeten reizen.

Betalen per km is ook eerlijker maar dan ook heel de belasting weg dus ook het kwartje van kok en mijn betaalde bpm etc etc terugbetalen.

Dan is het eerlijk, nu niet want nu profiteerd alleen degene die een auto van meer dan een ton kan rijden anders schiet je er niks mee op.

Maar Eurlings gaat al de fout in met het verhaal dat het niet duurder word en dat word het wel.
Werd het geld nu gebruikt voor de infra te verbeteren dan was er nog over te denken maar wij mogen met zijn allen het geld financieren die hun over de balk gooien bv de hsl lijn etc.

Ze hebben veel ideeen maar iets goed ten uitvoer brengen kunnen ze in den Haag gewoonweg niet.
En alleen met dat kastje ben je er niet het is straks Big Brother is watching you en jij wordt 24 uur per dag gevolgd.
Dat ontkend men maar in de 1ste en 2e kamer zijn nog nooit en te nimmer goede dingen gekomen voor het volk.

Wel alles voor hun eigen hachje.

Zelfde met de ziekenfonds ach duurder dat kan men wel betalen das nodig voor de zorg, dikke sjaak ermee zelf hoeven ze niks te betalen dus wat maakt hen het uit he.
IPV de oorzaak aan te pakken oa riante bonussen etc pakken ze de burger weer, waarom omdat ze zichzelf liever verrijken en wij mogen dat betalen.

Het buitenland lacht NL gewoonweg uit en nog snapt men het niet.

Meer asfalt is een oplossing wel degelijk, minder asfalt is ook minder bevoorrading van de winkels op den duur dus jij geen eten meer dat is nl het gevolg.

NL blijft nog in de jaren 50 hangen wat bertreft infra.

Uiteraard is er nog 1 oplossing dat is per direct de grenzen dicht gooien dan komen er ook geen mensen meer bij hier en ook geen auto's etc.
Maar het blijft hier volstromen dus gevolg is ook meer auto's op de weg

®on
26/01/10, 09:25
Wat een hoop beter-weter gedoe...... He Erwin, als jij het toch allemaal zo goed weet: doe eens iets met die kennis van je! Of blijft het bij borrelpraat?

BsHosting
26/01/10, 09:30
Wat een hoop beter-weter gedoe...... He Erwin, als jij het toch allemaal zo goed weet: doe eens iets met die kennis van je! Of blijft het bij borrelpraat?

Als jij nu eens bij de DISCUSSIE blijft en je persoonlijke mening over de kwestie eens geeft of is dat te moeilijk voor je.

Jij bent dus een KUDDE loper, want als den Haag het beslist is het ok.
Ieder mens mag een mening hebben en dat heeft niks met beter weten te maken een keer logisch nadenken zou je al veel helpen.

®on
26/01/10, 09:35
Haha, dat bedoel ik nou net. Je komt met een eigen gecreeerd feit, plakt daar een conclusie aan vast en dan smijt je deze in het topic.

Je hebt niet door, dat je hiermee vrijwel ieder topic waarin je deelneemt, volledig om zeep helpt door je agressieve manier van discussieren. Mensen haken af, en dat is zonde.

Anyway, on topic maar weer. Zie het maar een als een veredelde mod-break, om je weer tot zinnen te brengen,

Triloxigen
26/01/10, 11:52
Weten jullie al wat je moet gaan betalen dan?

BsHosting
26/01/10, 12:01
Het hele tarief staat niet vast maar globaal al wel en daar ga je dus echt wel op achteruit.

P.s Ron gewoon een bericht weghalen is ook niet netjes ik vroeg alleen maar of bij jullie kranten en tv wel bestonden.
Alles wat ik zeg is al eerder besproken in zowel de krant als op tv en dan ga jij dat bericht wissen.

//pardon? Er is niets weggehaald door mij. Je mag te pas en te onpas conclusies trekken, maar geen onzin uitkramen aub :thumbdown:

Triloxigen
26/01/10, 12:06
Maar met dat globale tarief kwam ik uit op een omslagpunt van 7500 km per jaar wat echt belachelijk weinig is en het dus inderdaad voor bijna iedereen duurder is.

Piwi-Web
26/01/10, 12:08
Weten jullie al wat je moet gaan betalen dan?

Kort maar Krachtig? Nee :)

Mij is het allemaal wat onduidelijk hoe ze het nu willen regelen en leg dan een beetje de link met de OV chipkaart wat ook snel-snel is ingevoerd en waar daarna blijkt dat het allemaal voor geen meter werkt met o.a. oploaden etc.

Ik zie er op zich het hele voordeel voor ons als burger niet van in. De regering zegt dat je minder zal moeten betalen maar is dat wel waar? Niemand weet namelijk echt wat hij dadelijk precies moet gaan betalen per KM.

Toevallig een artikel (http://www.rnw.nl/nl/nederlands/article/telegraaflezers-nee-tegen-kilometerheffing)in de telegraaf gelezen zonet waar 90 % van de lezers nee stemt enkel en alleen omdat het het fileprobleem niet oplost.
Lijkt mij een duidelijk signaal naar de politiek toe!
Willen ze het fileprobleem oplossen mogen ze eerst eens iets gaan doen aan het OV. De NS eens onder hun kont trappen dat ze meer treinen inzetten EN ze op tijd laten rijden!

Zo vindt ik dat het kastje in de auto je privacy toch wel schaad. Ze kunnen je overal volgen. Misschien dat ze er direct een autodiefstalkastje van maken want dan heeft het nog een klein voordeel :)

Ik denk dat het er niet komt maar de tijd zal het ons leren :rolleyes:

Marin
26/01/10, 12:17
Wat vinden jullie dan van plan B; de tolpoorten?

Persoonlijk denk ik dat dat nog wel een aardig systeem zou zijn. Je kunt ervoor kiezen om de boel te omzeilen. Mensen die niet willen betalen gaan wel binnendoor (oke, of dat goed is weet ik ook niet) maar dat kan iets beter zijn voor het fileprobleem.

Die KM heffing geldt overal. Als ik mijn auto verplaats van het begin naar het eind van de straat kan ik al betalen...

In Frankrijk werkt dit wel goed volgens mij. Al zijn de wegen daar wel wat ruimer, langer en met minder afslagen.

Piwi-Web
26/01/10, 12:19
In Frankrijk werkt dit wel goed volgens mij. Al zijn de wegen daar wel wat ruimer, langer en met minder afslagen.

Zoals je zelf al zegt. Het kan wel maar denk dat de gierige hollanders dan binnendoor gaan waardoor die wegen ook vast lopen.
Tolpoortjes bevorderen de doorstroming trouwens nu ook niet echt ;)

BsHosting
26/01/10, 12:20
Dat is ook het probleem in dit land als een ambtenaar iets in zijn kop heeft moet het ook gebeuren of het nu werkt of niet.

Als andere landen zegen o.a. met die OV dat gaat niet werken blijven ze hier geld in een bodemloze put gooien.

Dan word men wakker en gaat iets anders invoeren en wie is de dupe van dat alles de burger.

Ik zou het liever zijn dat als men faalt het meteen uit hun eigen zak vergoed mag worden kijken of ze dan nog zo werken.


In Frankrijk werkt dit wel goed volgens mij. Al zijn de wegen daar wel wat ruimer, langer en met minder afslagen.

In Spanje ook weet je wat mijn schoonvader altijd zegt als ie hier is ( spanjaard) Nederland is gek volkomen gek, gemeentebelasting , wegenbelasting noem maar op, weet je wat ze in Spanje betalen compleet dus Gemeente en Wegentoeslag 100 euro per jaar totaal.

En de wegen zijn nog beter als in dit land.

Tol zou een alternatief zijn dat klopt maar dan wel op de knelpunten en niet 24 uur per dag door het het land heen.

Marin
26/01/10, 12:21
Tolpoortjes bevorderen de doorstroming trouwens nu ook niet echt ;)

Maar dat kun je automatiseren.. Chipje voor de ruit die registreert wanneer ik onder zo'n poort doorrij. Of fotootje van de nummerplaat. Trajectcontrole noemen ze dat nu toch ;)

Piwi-Web
26/01/10, 12:22
Maar dat kun je automatiseren.. Chipje voor de ruit die registreert wanneer ik onder zo'n poort doorrij. Of fotootje van de nummerplaat. Trajectcontrole noemen ze dat nu toch ;)

True, zo ver niet nagedacht inderdaad maar je zal toch op de rem moeten (ok dat doe je al als je in de file zit :p)

Henky!
26/01/10, 13:07
Iets anders dan. Luchtvervuiling levert jaarlijks 18.000 doden op. Het autoverkeer draagt daar behoorlijk aan bij. Het redden van levens dus als argument voor rekeningrijden.

VinceSTM
26/01/10, 13:14
Iets anders dan. Luchtvervuiling levert jaarlijks 18.000 doden op. Het autoverkeer draagt daar behoorlijk aan bij. Het redden van levens dus als argument voor rekeningrijden.

Dus wat je eigenlijk wil zeggen is dat we een bedrag aan de levens moeten koppelen?

eMiz0r
26/01/10, 14:29
Iets anders dan. Luchtvervuiling levert jaarlijks 18.000 doden op. Het autoverkeer draagt daar behoorlijk aan bij. Het redden van levens dus als argument voor rekeningrijden.

Tijd dat de overheid meer asfalt gaat aanleggen en de infrastructuur over de kop gooit, zodat niet half Nederland dagelijks 2u in de file fijnstof (vieze smerige #*&(@^ diesels) uit loopt te stoten voor noppes.

Als een trechter volloopt kan je toch 2 dingen doen? Minder aanvoeren of de boel verbreden, werkt praktisch allebei.

Ik weet niet of Halsema dr vieze roetkachel al de deur uit heeft gedaan? Zou een hoop luchtvervuiling schelen :D Ik verga werkelijk in mn eigen auto als je die troep inhaleert.

Triloxigen
26/01/10, 15:08
Simpel, er zijn geen alternatieven.
Einde verhaal.

BsHosting
26/01/10, 18:26
Iets anders dan. Luchtvervuiling levert jaarlijks 18.000 doden op. Het autoverkeer draagt daar behoorlijk aan bij. Het redden van levens dus als argument voor rekeningrijden.

Drugs levert ook zoveel doden op, alcohol ook zullen we meteen alles afschaffen of zwaarder belasten.

Luchtvervuiling is zeer relatief heb je weleens bij de Botlek gestaan wat daar de lucht ingestoomd wordt dat haal je met een miljoen auto's in 10 jaar niet eens.
Daar moet je zijn als het om vervuiling gaat, of illegaal afval dumpen noem maar op.

Het is makkelijk de automobilist aan te pakken die heeft geen alternatief en moet maar meewerken.

Maar vergeet 1 ding niet vriend dankzij die auto's heb jij eten op je bord liggen, immers geen transport is ook geen bevoorrading.

Heb je ook weleens gekeken hoeveel de militaire luchtvaart vervuilt in de lucht met hun verkenningsvluchten of oefeningen dagelijks.
Of wat te denken van die apaches die dagelijks over Nederland vliegen om foto's te maken van ZOLDERS waar een warme gloed afkomt ivm wietplantage.

Het vervuilt allemaal, en alles wordt geschoven dat de aarde gaat smelten maar het is nog niet eens aangetoond want als je de wetenschappers moet geloven waren we 100 jaar geleden allemaal al kapot geweest.

Zonder economie en transport ligt heel Nederland op zijn gat geloof mij maar.

Je hoeft het niet te geloven maar als het hier 2 dagen vriest zie je het effect al.

Sommige leven nog in de prehistory schijnbaar, alles is ongezond voor het milieu als je ze hoort maar ook thuis hebben die mensen een computer staan, een tv en andere luxe, maar geheel op zonne energie draait men niet laat staan dat men alles recyceld tot aan het plee water toe.

Maar wel commentaar hebben op auto's want die zijn vervuilend, ja die oldtimers ja als je ze start dat de rook om je oren vliegt maar niet de huidige auto's.

Die eerste groep zou eigenlijk veel zwaarder belast moeten worden milieutechnisch gezien, ze vervuilen immers veel meer.

eaPeter
26/01/10, 19:01
Dus wat je eigenlijk wil zeggen is dat we een bedrag aan de levens moeten koppelen?

Dat is nou het HSL-principe. We "calculeren" de doden in bij een project.

VinceSTM
26/01/10, 19:03
Dat is nou het HSL-principe. We "calculeren" de doden in bij een project.

Mag ik een aantal 'medewerkers' aanbevelen?

*kuch*

Henky!
26/01/10, 23:31
Drugs levert ook zoveel doden op, alcohol ook zullen we meteen alles afschaffen of zwaarder belasten.

Dat is een onzin vergelijking. Door drugs te gebruiken breng je alleen jezelf schade toe. Een auto beschadigt de fietser die wacht achter zijn uitlaat.

In Amsterdam sterven jaarlijks ongeveer 1000 mensen als gevolg van fijnstof (bron GGD). Daamee is fijnstof een grotere doodsoorzaak dan bijvoorbeeld roken (levensgevaarlijk dan ook dat rokers tegenwoordig buiten moeten staan).

En dan ga je natuurlijk beginnen over koeien en vliegtuigen maar het autoverkeer draagt zeker in grote mate bij aan fijnstof. Heel Amsterdam autovrij zou honderden doden schelen per jaar.

Tenslotte, je blijft maar pleiten voor asfalt. Maar ook vandaag verscheen er weer een nieuw onderzoek (universiteit Nijmegen) dat bevestigd dat meer asfalt leidt tot meer autogebruik en uiteindelijk dus tot evenlange files. Lost dus niets op.

Reden, meer snelweg leidt tot meer autogebruik. Voordeel van bijvoorbeeld een kilometerheffing, mensen stappen niet zomaar meer in de auto maar gaan eerst kijken wat dat gaat kosten.

Tenslotte, ik heb al vaker gewezen op de goede resultaten met betrekking tot rekening rijden in Londen en Stockholm. Iedereen blij daar. Google eens zou ik zeggen.

ResellerHosting
26/01/10, 23:44
Dus wat je eigenlijk wil zeggen is dat we een bedrag aan de levens moeten koppelen?

Denk je dat er al niet reeds een bedrag aan leven hangt?

Het is on ethisch om kostprijs van een leven te bespreken, maar in de praktijk zijn wij minder waard als wat we denken. Verzekeraars, overheid, medici etc.. werken allemaal met kosten/baten, en we betalen allemaal niet goed aan bijvoorbeeld genoemde partijen dat rechtvaardigt dat zij meer aan ons zullen verspillen dan vice versa.

In dat optiek is het ook onzinnig om te praten over doden door verkeer of door milieu, immers doodgaan het is inherent aan het risico dat je neemt door te leven.

Aan de andere kant bij de meeste mensen klinkt zo een argument wel interessant.

santema
26/01/10, 23:47
Er is maar één manier om de files terug te dringen, dat is het auto gebruik ontmoedigen en tegelijkertijd een goed alternatief te bieden. Het eerste gebeurd al jaren, het tweede helaas nog niet.

BsHosting
26/01/10, 23:51
Door drugs te gebruiken breng je alleen jezelf schade toe

Zeker niet bekend met vuile drugskikkers die ongelukken veroorzaken.


In Amsterdam sterven jaarlijks ongeveer 1000 mensen als gevolg van fijnstof (bron GGD). Daamee is fijnstof een grotere doodsoorzaak dan bijvoorbeeld roken (levensgevaarlijk dan ook dat rokers tegenwoordig buiten moeten staan).


Fijnstof komt niet alleen van buiten vriend binnenshuis heb je dat ook vraag maar aan astma patienten.


Reden, meer snelweg leidt tot meer autogebruik. Voordeel van bijvoorbeeld een kilometerheffing, mensen stappen niet zomaar meer in de auto maar gaan eerst kijken wat dat gaat kosten.

De files worden niet veroorzaakt door de mensen die ff gaan rijden maar wel door woonwerkverkeer.
Meer gebruik en meer auto's ligt er aan dat de grenzen openzijn en Nederland steeds meer aantrekkelijk word immers werken hoef je dan niet hier, ff pootje ophouden en uitkering erbij + weer een paar auto's op de weg erbij.

Dat ligt echt niet aan het asfalt maar wat er NL binnen blijft komen.

santema
26/01/10, 23:54
BShosting, misschien is het handig als je je antwoorden typt, 10 minuten wacht en ze dan eerst zelf nog eens leest?

ResellerHosting
26/01/10, 23:56
Er is maar één manier om de files terug te dringen, dat is het auto gebruik ontmoedigen en tegelijkertijd een goed alternatief te bieden. Het eerste gebeurd al jaren, het tweede helaas nog niet.

Vroeger was het gewoon dat je op of nabij fabriek woonde waar je werkte.
Tegenwoordig is het normaal dat je een goedkope vinex huis hebt langs de A9 en het goedkoopst is dan boven de noordzee kanaal en ergens in de driehoek Amsterdam, Utrecht en Zeeland gaat werken.

Enige remedie is volgens mij dan ook is afschaffen hypotheek rente aftrek, hypotheken hooguit 5 keer jaar inkomen. Hypotheek garantie naar 150.000 euro terug brengen en vooral veel bouwen. Winsten van sociale woningbouw bedrijven geheel belasten indien ze er niet mee gaan bouwen.

Een huis dat 20 jaar geleden 150.000 GULDEN (70.000 Euro deed) kost vandaag de dag 350.000 Euro. Dat is geen villa ofzo, maar gewoon een klein eengezinshuisje met 130m2 woon ruimte en voor en achter tuintje.

En projectontwikkelaars en sociale woningbouw, die doen niets anders dan in de buurt zelfde soort huizen te bouwen en tegen die bedragen te verkopen, terwijl hun kostprijs een derde is. Zo houd je een markt kunstmatig hoog.

De grote correctie moet nog gaan plaatsvinden.

Mark17
27/01/10, 00:11
Vroeger was het gewoon dat je op of nabij fabriek woonde waar je werkte.
Tegenwoordig is het normaal dat je een goedkope vinex huis hebt langs de A9 en het goedkoopst is dan boven de noordzee kanaal en ergens in de driehoek Amsterdam, Utrecht en Zeeland gaat werken.

Enige remedie is volgens mij dan ook is afschaffen hypotheek rente aftrek, hypotheken hooguit 5 keer jaar inkomen. Hypotheek garantie naar 150.000 euro terug brengen en vooral veel bouwen. Winsten van sociale woningbouw bedrijven geheel belasten indien ze er niet mee gaan bouwen.

Een huis dat 20 jaar geleden 150.000 GULDEN (70.000 Euro deed) kost vandaag de dag 350.000 Euro. Dat is geen villa ofzo, maar gewoon een klein eengezinshuisje met 130m2 woon ruimte en voor en achter tuintje.

En projectontwikkelaars en sociale woningbouw, die doen niets anders dan in de buurt zelfde soort huizen te bouwen en tegen die bedragen te verkopen, terwijl hun kostprijs een derde is. Zo houd je een markt kunstmatig hoog.

De grote correctie moet nog gaan plaatsvinden.

Leuk idee, maar hoe wil je dat doen als in een huis een stel woont waarvan de werkplek circa 100km uit elkaar liggen? Ze promoten het werken met 2 personen per huishouden immers ook...

Mark17
27/01/10, 00:14
Er is maar één manier om de files terug te dringen, dat is het auto gebruik ontmoedigen en tegelijkertijd een goed alternatief te bieden. Het eerste gebeurd al jaren, het tweede helaas nog niet.

Het OV is inderdaad (helaas) geen goed alternatief. De reistijd van een aantal routes vanaf hier is beduidend langer (2 tot 3 keer zolang). Daarnaast is het niet mogelijk het OV te gebruiken als het mogelijk is dat je pas na middernacht weer thuis komt (rijd geen bus/trein meer). Als ze dit aanpakken wordt het OV een beter alternatief (naast dat het duurder is tov de auto in veel gevallen).

eMiz0r
27/01/10, 11:05
@Henky,

Auto's op aardgas of LPG stoten nog amper fijnstof uit, minder dan benzine-auto's en VEEEEEEEEEELE malen minder dan dieselauto's (zo'n roetfilter verlaagt de fijnstofuitstoot van een dieselauto met 90%, maar is nog steeds belachelijk veel hoger dan een benzine-auto).

Echter: van ons lieve kabinet wordt je gestraft in de vorm van een fikse wegenbelasting als je op LPG of aardgas wilt gaan rijden. Hoezo dubbele agenda?

eMiz0r
27/01/10, 11:23
Leuk idee, maar hoe wil je dat doen als in een huis een stel woont waarvan de werkplek circa 100km uit elkaar liggen? Ze promoten het werken met 2 personen per huishouden immers ook...

Alle kleine beetjes helpen natuurlijk. Het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek en meer bouwgrond toekennen zou een hoop schelen aan woon-werk verkeer. Werken in Amsterdam en lekker wonen is niet mogelijk als je minder dan een half miljoen te besteden hebt aan je huis.....

Corruptie maakt bouwgrond in Nederland ook duur. Gemeenteambtenaren tippen projectontwikkelaars op aankomende wijzigingen van een bestemmingsplan. Die kopen snel landbouwgrond van de boeren op voor een prikkie en verkopen dit voor de hoofdprijs aan de gemeente.

Bijkomend feit is dat landbouwgrond in Nederland zo'n 70% van het totaaloppervlak beslaat. In vierkante meters:

Landbouwgrond 22858
Bos & natuur 4840
Bebouwd 3379
Semi-bebouwd 528
Verkeer 1160
Recreatie 963
Totaal land 33728

Bouwgrond wordt ook kunstmatig duur gehouden door zo weinig mogelijk toe te wijzen in bestemmingsplannen.

1 hectare grond in Nederland kost c.a. 39.000 euro en is daarmee het duurst in de EU. In vergelijking tot de grote landbouwlanden in de Europese Unie liggen de grondprijzen in Nederland uitzonderlijk hoog. Zo lag de prijs voor een hectare grond in Duitsland in 2006 op circa 9.000 euro. Daar bestaan overigens wel grote verschillen per deelstaat en zijn er er regio's waar vergelijkbare prijzen worden betaald als in Nederland. In nieuwe lidstaten van de Europese Unie ligt de prijs voor een hectare grond echter nog rond 1500 tot 2000 euro per hectare.

Genoeg offtopic :D