PDA

Bekijk Volledige Versie : The Cloud: welke diensten bied jij?



stiller
19/01/10, 13:23
Net als Larry Ellison weet ik ook niet precies wat de 'cloud' nou precies betekent, maar laten we hosted applications, SaaS en de cloud gewoon op een hoop gooien. Welke diensten bieden jullie buiten de 'reguliere' hosting? Laten we proberen om alles maar één keer te noemen, zodat de kleinere producten ook aan bod komen. We kunnen later altijd nog nieuwe topics starten per categorie, o.i.d.

Laat ik dan meteen aftrappen met: open source mail & collaboration. Scalix, Zarafa, Zimbra.

nugget
19/01/10, 13:34
Hi,

Naast hosting en VPS bieden wij ook diensten aan op het gebied van:
- Zimbra
- Advies trajecten
- Virtuele kantooromgevingen

Ik snap alleen het doel niet helemaal van je topic? Wat wil je bereiken?

sdetroch
19/01/10, 13:42
Shared MS Exchange hosting, gecombineerd met BlackBerry pushdiensten.

stiller
19/01/10, 13:42
- Zimbra
- Advies trajecten
- Virtuele kantooromgevingen

Advies valt eigenlijk buiten deze discussie. Wat voor virtuele kantooromgevingen?



Ik snap alleen het doel niet helemaal van je topic? Wat wil je bereiken?

Persoonlijke interesse. Zie het als een informeel marktonderzoekje. In de VS springen nieuwe, innovatieve hosted apps als paddestoelen uit de grond. Hoe staat dat in NL?

stiller
19/01/10, 14:28
Shared MS Exchange hosting, gecombineerd met BlackBerry pushdiensten.
In eigen beheer, of als reseller?

Kreft
19/01/10, 14:30
Hoe staat dat in NL?

Geen idee hoe het bij SaaS zit, PaaS denk ik geheel onbestaande, maar wat betreft IaaS zijn er in ieder geval al enkele zeer interessante partijen. Al kunnen we stellen dat het cloud aanbod in NL en BE nog betrekkelijk laag is. Stilletjes aan begint het wat te komen, maar er is nog VEEL werk aan de winkel..

Mocht het je interesseren, ik kan je zeker aanraden een cloudstorm bij te wonen, altijd hopen bijleren en lekker netwerken achteraf. In maart is er eentje in Antwerpen en in mei in Amsterdam. Meer info, zie website:

http://www.cloudstorm.org/

Ik ben momenteel zelf hard aan het werken rond een startup in de cloud, het betreft initieel IaaS, met later de release van een cloud management platform. En we zien wel hoe het daarna verder loopt.

Wat betreft Iaas heb ik dus reeds behoorlijk marktonderzoek gevoerd, denk de meest indrukwekkende is A-Server. Alsook het vroegere Q-Layer (nu Sun en vermoedelijk nu Oracle..), maar Q-Layer technologie steekt eigenlijk ook bij A-Server onder de motorkap, alsook die van het andere zuster bedrijf B-Virtual.

gjtje
19/01/10, 14:40
Cloud begint nog al een synoniem te worden voor hosted.

sdetroch
19/01/10, 15:19
In eigen beheer, of als reseller?

Volledig in eigen beheer (en whitelabel naar onze resellers), meer info en wat achtergrondinfo indien interesee op http://www.exch.eu

stiller
19/01/10, 15:26
Geen idee hoe het bij SaaS zit, PaaS denk ik geheel onbestaande, maar wat betreft IaaS zijn er in ieder geval al enkele zeer interessante partijen. Al kunnen we stellen dat het cloud aanbod in NL en BE nog betrekkelijk laag is. Stilletjes aan begint het wat te komen, maar er is nog VEEL werk aan de winkel..

Even wat synoniemen uit de doeken doen:
Software as a Service (http://en.wikipedia.org/wiki/SaaS): Lijkt het meest op application hosting, maar is on-demand en schaalbaar.
Platform as a Service(http://en.wikipedia.org/wiki/PaaS): Biedt een hardware + software stack, soms inclusief development omgeving. Lijkt op hosting van een scriptomgeving.
Infrastructure as a Service (http://en.wikipedia.org/wiki/IaaS
): Denk aan een superschaalbare VPS.


Mocht het je interesseren, ik kan je zeker aanraden een cloudstorm bij te wonen, altijd hopen bijleren en lekker netwerken achteraf. In maart is er eentje in Antwerpen en in mei in Amsterdam. Meer info, zie website:

http://www.cloudstorm.org/

Bedankt voor de tip, ziet er interessant uit.



Ik ben momenteel zelf hard aan het werken rond een startup in de cloud, het betreft initieel IaaS, met later de release van een cloud management platform. En we zien wel hoe het daarna verder loopt.

Wat betreft Iaas heb ik dus reeds behoorlijk marktonderzoek gevoerd, denk de meest indrukwekkende is A-Server. Alsook het vroegere Q-Layer (nu Sun en vermoedelijk nu Oracle..), maar Q-Layer technologie steekt eigenlijk ook bij A-Server onder de motorkap, alsook die van het andere zuster bedrijf B-Virtual.
Hoe verhouden die zich tot bijvoorbeeld EC2?

avanmessen
19/01/10, 17:49
Wij bieden "hosted intranet" aan in de vorm van een VPS per klant met
privé hosting, e-mail met webmail en anti-spam, FTP server, Samba en
PPTP VPN voor teleworking bvb.

Volledig door ons beheerd, trafiek gaat over VPN en kan door ons dus
ook gefiltered worden, dit maakt trouwens ook deel uit van de service.

Dus eigenlijk hosted intranet en firewall.

Ijsbox
19/01/10, 18:05
Wij bieden "Hosted spamfilter" oftewel het filteren van inkomende e-mail op spam/virus voordat het bij de server van de klant aankomt.

gjtje
19/01/10, 18:21
Wat is daar nou "cloud" aan?

martinvandebelt
19/01/10, 18:24
Tegenwoordig is alles "cloud".

Ijsbox
19/01/10, 18:33
Wat is daar nou "cloud" aan?

volgens wikipedia*: Cloud Computing is een parallel computersysteem waarbij de software verdeeld is tussen meerdere computers op het internet.

Niet dat wikipedia altijd de meest betrouwbare bron is, maar als je dit leest is cloud computing dus alles waarbij de software op meerdere systemen op internet draait.

*) http://nl.wikipedia.org/wiki/Cloud_computing

davinci
19/01/10, 18:51
volgens wikipedia*: Cloud Computing is een parallel computersysteem waarbij de software verdeeld is tussen meerdere computers op het internet.

Niet dat wikipedia altijd de meest betrouwbare bron is, maar als je dit leest is cloud computing dus alles waarbij de software op meerdere systemen op internet draait.

*) http://nl.wikipedia.org/wiki/Cloud_computing

2 vpsjes met powerdns in master en slave -> CLOUD!!
Maw een hoop geblaat...

Jesperw
19/01/10, 19:16
Wij bieden op ons grote virtualisatie platform (op 2 datacenters) virtuele servers aan, maar van kleine server tot multi datacenter loadbalancing en clustering. Is dat Cloud genoeg?

Randy
19/01/10, 19:43
Een cloud heeft eigenlijk drie kenmerken:
- Beheer en hardware is niet meer bij de klant
- Enkel betalen naar gebruik. Geen CAPEX, enkel OPEX
- Elastisch/Schaalbaar. Zowel naar boven als naar onder.

Rik
19/01/10, 20:05
De Cloud = en blijft een hype-woord en is niets nieuws....
Vanmorgen nog leuke column over gelezen toevallig:


Hoe vaak heb ik nu al over cloud computing geschreven? Ik kan
het zelf niet meer bijhouden. Jaar na jaar al wordt voorspeld dat
we onze servers en toepassingen niet meer in ons eigen
rekencentrum hoeven te zetten, maar dat we die ‘ergens in een
wolk’ van computers gaan plaatsen.

Ik ben niet de enige die over cloud computing schrijft.
Wereldwijd geeft Google 33 miljoen hits voor deze kreet, in
Nederland alleen al meer dan 100.000. Maar vrijwel niemand zoekt
op het web naar cloud computing, blijkt uit een onderzoekje dat
ik heb laten doen. Het is dan ook spotgoedkoop om te bieden op de
advertenties die Google naast deze zoekresultaten laat zien.
Hosting is een veel populairder zoekvraag, daar wordt voor een
klik meer dan 10 euro betaald, voor dedicated hosting zelfs veel
meer.

Je zou kunnen denken dat de doorsnee it-er blijkbaar
conservatief is, en zijn spulletjes veel liever op zijn eigen
ijzer heeft staan dan ze in een cloud te zetten. Ik betwijfel
dat.

De pagina's die Google vindt voor cloud computing zijn meestal
verhalen van trendwatchers, consultants en columnisten. Kortom,
ik zou ze zelf geschreven kunnen hebben... De pagina's die over
dedicated hosting gaan zijn meestal afkomstig van leveranciers
van die producten. Als potentiële klanten zoeken naar
oplossingen zoeken ze blijkbaar niet naar clouds. Maar men
gebruikt ze wel. Dat blijkt uit de enorme groei die clouds van
Amazon, Google en Microsoft doormaken.

Cloud computing is blijkbaar een containerbegrip, en
containerbegrippen verkopen niet. De supermarkt adverteert toch
ook niet met 'voedsel te koop!', maar met 'voordeelpak Goudse
kaas!'. Het punt is dat cloud computing een brede en diverse
waaier aan diensten omvat. Rijp en groen. Dat loopt uiteen van
het al jaren bestaande ‘e-mail in de cloud', tot fundamenteel
nieuwe applicatieomgevingen zoals Google's App Engine en
Microsoft's Azure.

Kortom, de les is weer: leer de taal van de klant spreken, want
die is niet op zoek naar containerbegrippen. De it-industrie
heeft dus als uitdaging om uit te vinden waar ze wel naar zoeken.

*********************
Deze column wordt in de Computable gepubliceerd.

Kreft
19/01/10, 21:21
Hoe verhouden die zich tot bijvoorbeeld EC2?

A-Server biedt Datacenter-as-a-Service diensten aan, zowel hosted als on-premise solution. Ze mikken echter enkel op ISP's, en dus in zekere zin niet echt te vergelijken met Amazon aangezien je er als particuliere klant bijvoorbeeld niet terecht kan. En het is voornamelijk gemaakt om reselling te gaan doen.

Q-Layer is verantwoordelijk voor de management interface, wordt zowel door A-Server en Sun (Open Cloud Platform) gebruikt. B-Virtual maakt cloud storage solutions, worden denk ik eveneens dor A-Server gebruikt.

stiller
19/01/10, 22:57
Wij bieden "hosted intranet" aan in de vorm van een VPS per klant met
privé hosting, e-mail met webmail en anti-spam, FTP server, Samba en
PPTP VPN voor teleworking bvb.

Volledig door ons beheerd, trafiek gaat over VPN en kan door ons dus
ook gefiltered worden, dit maakt trouwens ook deel uit van de service.

Dus eigenlijk hosted intranet en firewall.

Interessant. Mag ik vragen wat voor pakket(ten) je hiervoor gebruikt?

stiller
19/01/10, 23:16
Wat betreft het algemene cloud verhaal: Ik ben het met de critici eens dat het gewoon de zoveelste marketspeak is voor hosted omgevingen. Maar dat neemt niet weg, dat er tegenwoordig meer verschillende hosted, schaalbare, on-demand diensten worden aangeboden. Ik ben benieuwd wat voor zaken in NL worden aangeboden en of daar al echt vraag naar is.

WHT-ers nemen onderling al van alles bij elkaar af, maar durven de eindgebruikers dat ook al? Is er al voldoende vertrouwen? Zijn de producten duidelijk? Hoe staat het met aansprakelijkheid, SLA's? Zou je zelf een hosting business op een externe virtuele omgeving durven te draaien? Waarom blijven veel klanten liever gewoon dedicated huren?