PDA

Bekijk Volledige Versie : ISP Belang: Nieuwsbrief/Persbericht 1-2010



ISP Belang
17/01/10, 15:57
Excuses leden communicatie & Wat speelt er volgens leden?
Allereerst onze welgemeende excuses voor het gebrek aan enige communicatie vanuit het bestuur van Stichting ISP Belang. Afgelopen maanden zijn we druk geweest met het opzetten van diverse initiatieven, waarbij elk van de losse initiatieven in onze ogen te triviaal waren om aan onze deelnemers te melden.

Zoals nu blijkt zijn de meeste van deze initiatieven uitgegroeid tot iets wezelijks, echter, is er bij een deel van onze deelnemers onbegrip ontstaan over het uitblijven van enig bericht. Het nieuwe jaar biedt ons nieuwe mogelijkheden en we willen daarom, samen met jullie, ISP Belang naar een hoger niveau tillen.

Een van de belangrijkste dingen voor ons als bestuur is de input vanuit het deelnemersveld. Wij kunnen initiatieven opzetten, maar als dit niet speelt onder de leden, is het draagvlak erg klein en zal het initiatief snel sneuvelen, daarnaast hebben wij als bestuursleden ook geen onuitputtelijke creativiteit en houden de initiatieven bij ons ook snel op. Een branchevereniging zoals deze leeft voor en door deelnemers, als bestuur kunnen we het niet alleen!

Nieuwsbrieven & Mailinglist
Om jullie, onze deelnemers, snel en informatief te kunnen bereiken, hebben wij besloten een maandelijkse (email)-nieuwsbrief op te zetten, aangevuld door een mailinglist. In de mailinglist kunnen wij als bestuur en jullie als deelnemers initiatieven voorstellen en opvolgen, draagvlakken onderzoeken enzovoorts.

Met de nieuwsbrieven, waarvan wij voornemens zijn deze elke eerste maandag van de maand te versturen, kunnen wij als bestuur een overzicht geven van de voorgestelde punten, aan jullie melden welke initiatieven zijn opgevolgd en eventueel al behaalde resultaten vertellen. Wil je je aanmelden voor de mailinglist, stuur dan een mail naar aanmelden@ispbelang.eu met in de body "subscribe mailinglist". Om dingen te delen met de andere aangesloten deelnemers kan je mailen naar mailinglist@ispbelang.eu.

IPv6 TF deelnemerschap / steunpunt ipv6
Een van de opgevolgde initiatieven is ons lidmaatschap van de Dutch IPv6 taskforce. Deze taskforce probeert partijen nader bijeen te brengen op het gebied van de introductie van IPv6, de opvolger van IPv4. In deze taskforce zitten accessproviders zoals Ziggo en KPN, contentproviders zoals webhosters, maar ook brancheorganisaties zoals ISP Connect en ISP Belang. Door al onze koppen bij elkaar te steken, is het mogelijk om diverse meningen te bespreken en een koers uit te zetten.

Zodoende leven we niet allen op ons eigen eilandje, maar worden er daadwerkelijk resultaten behaald en kijken we met z'n allen dezelfde kant op. Mochten er vragen zijn of ideeen over IPv6, is het handig en wenselijk dat jullie dat aan ons mailen (dit kan rechtstreeks op ipv6@ispbelang.nl). Bij de eerstvolgende meeting van de taskforce zullen wij dit aan de taskforce voorleggen en jullie naderhand informeren over de terugkoppeling of het resultaat.

SIDN deelnemerschap
Om meer te zeggen te krijgen binnen SIDN zijn we afgelopen juli deelnemer cat. 2 geworden. Zodoende worden wij meer betrokken bij besluitvorming en polls, zoals bijvoorbeeld op relatiedagen.

NMa: klacht afgewezen
Een van de eerste speerpunten van ISP Belang was natuurlijk de staffelkorting. Hiervoor hebben wij in januari 2009 een klacht ingediend bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit, omdat wij graag een uitspraak wensten over het misbruik van het monopolie in verband met de staffelkortingen. Helaas heeft de NMa besloten dat, omdat er ook andere tld's bestaan, er geen sprake is van een monopolie van de SIDN en is hierop onze klacht afgewezen. Hierdoor is het natuurlijk ook onmogelijk om een uitspraak te laten doen over of de staffelkortingen terecht zijn, in ieder geval door de NMa.

SIDN: Adviesraad deelnemers (samenwerking met ISP Connect en selectie van grootste SIDN deelnemers)
Tijdens het traject van de NMa hebben wij ons tevens aangesloten bij een ander initiatief inzake de inspraak van SIDN-deelnemers. Het is ons inziens onterecht dat wij, als deelnemers, onvoldoende of zelfs geen inspraak hebben in iets waar wij wel voor betalen.

Hierop zijn een selectie van de grootste SIDN-deelnemers en ISP Belang rond de tafel komen te zitten, waarna wij een aantal harde eisen hebben opgesteld over wat er moest veranderen bij SIDN. Hieruit ontstond een voorstel, wat onder andere de herinstallatie van de raad van deelnemers zou betekenen. Later heeft ook de andere brancheorganisatie, ISP Connect, zich bij dit initiatief aangesloten waardoor er een sluitend draagvlak is ontstaan wat door de SIDN niet meer te negeren valt. SIDN heeft dit ook ingezien en de directie heeft toegezegd te gaan kijken op welke manier deze adviesraad juridisch tot stand kan komen. Hierover meer op de eerstvolgende SIDN relatiedag.

Meeting februari diverse IT/Webhosting(ondersteunende) bedrijven
Hoewel -zeker voor ITbedrijven zoals onze deelnemers- communicatie via het internet een makkelijke manier blijft om elkaar op de hoogte te houden, leek het ons wenselijk ook een meeting te organiseren. Zo kan er op persoonlijk vlak van gedachten worden gewisseld met ons als bestuur, andere deelnemers en andere internet-gerelateerde organisaties. Deze meeting is inmiddels grotendeels opgezet en zal plaatsvinden op 17 februari 2010 om 17:00 in het pand van Openprovider, Nieuwe Binnenweg 137 te Rotterdam.

Hostmerk
Zoals wij in juli 2009 al vertelden, heeft ISP Belang het Hostmerk keurmerk geadopteerd om aan de ene kant de hostingmarkt aan te sporen hoge kwaliteit te bieden en aan de andere kant de eindgebruikers meer duidelijkheid te geven in welke kwaliteit en eerlijkheid verwacht kan worden van de hoster. Zoals Hostmerk nu staat, is het niet meer van deze tijd: het is wenselijk dat jullie als deelnemers hier meer invulling aan kunnen geven. Een poll hierover is op onze homepage te vinden, www.ispbelang.nl.

Ledenkorting SSL, Domeinnamen, Parallels
Omdat we voor onze leden niet alleen een spreekbuis naar de buitenwereld, maar een steunpunt op diverse vlakken willen zijn, hebben we voor deze nieuwsbrief een korting onderhandeld met een van onze leden, Openprovider.

Ledenkorting SpamExperts
Daarnaast hebben we een korting onderhandeld met SpamExperts. Namens dit lid, een van de grootste partijen in (dedicated) spamfiltering, mogen wij een korting aanbieden van 50% op de SpamExperts Dedicated setup fee en daarnaast nog eens een korting van 10% op de SpamExperts Domain ISP packages!

Ledenkorting HyperSpin
Tenslotte kunnen we een laatste korting aanbieden, namelijk 10% korting op de producten van HyperSpin.

De volledige nieuwsbrief/persbericht is te vinden op: www.ispbelang.nl (http://www.ispbelang.nl)

Apoc
17/01/10, 16:18
Dit is naar mijn mening niet wat eerder beloofd werd. In de nieuwsbrief zou nadere toelichting volgen over de afwijzing van NMa en het vervolg hiervan. Er wordt nu enkel wat informatie gegeven die reeds bekend was, zonder ook maar iets te noemen over wat er verder mee gaat gebeuren.

Het lijkt me toch wel zaak dat dit gerectificeerd wordt en dat er duidelijk gemaakt wordt wat er nu verder gaat gebeuren. Naar mijn mening is de staffelkorting de directe aanleiding geweest voor de oprichting van ISPbelang, en tot dusver is het eigenlijk het enige speerpunt geweest. Met andere woorden; tot dusver draait het bestaan van ISPbelang vooral om het aanvechten van die staffelkorting, en daar wordt nu (of in ieder geval in deze nieuwsbrief) niets mee gedaan.

Ledenkorting en een keurmerk en al dat soort dingen zijn van sterk ondergeschikt belang, en ik wil het zelfs een verspilling van moeite noemen zo lang er naar mijn mening te weinig aan de echte speerpunten gedaan wordt.

Er wordt daarnaast ook opgeroepen tot betrokkenheid van de deelnemers, maar dat moet wel vanuit het bestuur komen. Als je betrokkenheid wil, is het wel zaak dat daar de mogelijkheid toe gegeven wordt. Als bestuur moet je daarvoor initiatieven nemen. Tuurlijk, over een maand een meeting is een goede zaak, maar wat gebeurt er tot die tijd?

Ik vind het gebrek aan initiatief (waar ook het initiatief tot communicatie onder valt) sterk voor verbetering vatbaar is. Het is nu een initiatief wat geen initiatieven neemt.

Dit zijn een aantal stappen die genomen kunnen worden:

- Definieer eerst eens duidelijk wat nu precies de speerpunten zijn, en de "agressie" ervan. Met agressie bedoel ik: hoe ver wil men gaan om de doelen te bereiken. Hiermee doel ik voornamelijk op het feit dat het initiële standpunt van ISPbelang redelijk agressief was, maar dat dit al snel afgezwakt werd. Zoiets kun je niet doen; je moet in een zaak als deze een standpunt nemen en daar aan vasthouden. Bijstellen kan wel, maar afzwakken niet.

- Bepaal wat er precies nodig is om de doelen te bereiken

- Hou deelnemers beter op de hoogte over wat er gebeurd is, en wat de voornemens zijn voor de vervolgstappen. Er is dan nu wel een nieuwsbrief, maar hier staat niet de informatie in die er in zou moeten staan. Bijvoorbeeld de klacht die ingediend is, zou naar de deelnemers verstuurd moeten zijn, en de reactie van de NMa ook. En over vervolgstappen wordt helemaal niets gezegd.

- Geef de hele handel eens wat meer structuur. Er is nu een meeting georganiseerd, maar wat is de agenda? Of gaan we enkel koffie drinken en wat brainstormen? (zo ja; brainstormen doe je VOOR een meeting - aan de hand daarvan stel je een aantal agendapunten op en DIE bespreek je op de meeting).

Ik zou graag een reactie van het bestuur van ISPbelang zien.

Dit is overigens bedoelt als constructieve kritiek. Ik heb een groot gedeelte van de bovenstaande punten eerder al eens duidelijk gemaakt aan het bestuur van ISPbelang, maar er is tot de dag van vandaag niets verandert. Dat is dan ook de directe reden dat ik dit publiekelijk plaats - eveneens omdat ik denk dat dit de mening van een groot aantal anderen verwoordt.

ISP Belang
17/01/10, 17:41
De klacht bij de NMA is afgewezen op basis van het feit dat de SIDN géén monopolie bezit in de domeinnaammarkt en er op basis hiervan geen goed besluit kan worden genomen door de mededingingsautoriteit. Het onderzoek heeft wel uitgewezen dat kleine deelnemers per domeinnaam meer kosten dan grote deelnemers, maar ISP Belang is het tot dusver niet eens met de manier waarop dat is geconcludeerd. Naar onze mening zou dit gebaseerd moeten worden op basis van de deelnemersbijdrage, waarbij iedereen evenveel betaalt. Nu moeten wij samen met onze deelnemers gaan beslissen wat de nieuwe stappen zijn. We moeten tevens gaan onderzoeken of de nieuwe adviesraad deelnemers ons de mogelijkheid geeft om hier wat tegen te doen. Immers, als iedereen tegen die staffelkortingen is, zou dit tot gevolg kunnen hebben dat ze van binnenuit worden teruggedraaid.

De staffelkortingen zijn destijds een inzet geweest van PetitieSIDN, ISP Belang is als stichting veel breder opgezet, namelijk het samenbrengen en behartigen van de belangen van onze leden. Hierbij moet het initiatief juist bij onze leden vandaan komen, anders was het een stichting geweest met als doel: behartigen van de belangen van het bestuur. Zoals je in onze nieuwsbrief hebt kunnen lezen zijn de initiatieven die door het bestuur zijn uitgevoerd de volgende:

- Kortingen bij diverse hoster-ondersteunende partijen
- Keurmerk voor hosters
- Meepraten in de implementatie van IPv6
- Bijdrage adviesraad deelnemers SIDN
- Meeting/Conventie voor IT/Webhosting(ondersteunende) bedrijven

Dat zijn dingen die voor hosters erg interessant zijn. Als onze leden, waar jij ook bij behoort als ik het goed heb, daar niet achter staat: kom met nieuwe ideeën. Nogmaals, we zijn een organisatie voor het samenbrengen en behartigen van de belangen van onze leden. Hier moeten de leden zelf ook wat voor doen, namelijk hun belangen kenbaar maken! Dit proberen we vanaf heden te faciliteren door de mailinglist, waar ieder zijn of haar ideeen kenbaar kan maken

De meeting die georganiseerd is op 17 februari 2010 is een samenkomst tussen diverse bedrijven, waaronder al onze leden die daar behoefte toe hebben. Het moet dus niet gezien worden als een ledenvergadering an sich, maar meer een informele, gezellige ontmoeting waarbij we kunnen praten over de belangen van ISP’s.

gjtje
17/01/10, 19:04
Er zijn genoeg (potentiele) leden die ook een monitoring of spamfilter dienst aanbieden, is het niet wat vreemd dat zij mee betalen aan korting bij de concurrent?

Marin
17/01/10, 19:40
Er zijn genoeg (potentiele) leden die ook een monitoring of spamfilter dienst aanbieden, is het niet wat vreemd dat zij mee betalen aan korting bij de concurrent?

Voor €25,-?? ;)

gjtje
17/01/10, 19:48
't Gaat om het idee. ;)
Branche organisaties leveren volgens mij normaal gesproken geen diensten uit hun eigen doelgroep. Korting op bijv. administratie software of een collectieve verzekering, juridisch advies, etc, zou mij veel passender lijken. Er kan dan ook een pakket worden samengesteld speciaal gericht op de branche, i.p.v. stomweg dozen schuiven. De branche organisatie heeft dan een toegevoegde waarde anders dan een klein beetje korting geven.

ISP Belang
17/01/10, 20:09
Er zijn genoeg (potentiele) leden die ook een monitoring of spamfilter dienst aanbieden, is het niet wat vreemd dat zij mee betalen aan korting bij de concurrent?

De kortingen zijn aangeboden door de leveranciers en heeft ISP Belang niets gekost.

Pur
17/01/10, 21:22
De kortingen zijn aangeboden door de leveranciers en heeft ISP Belang niets gekost.

En als dank daarvoor worden de concullega's prominenter geplaatst op de website.

Ik ben het deels wel met gjtje eens. Het is veel interessanter om niet branche gerelateerde diensten goedkoper aan te kunnen bieden. Dus bijvoorbeeld inderdaad een deal te maken met Reeleezee of een verzekering inderdaad. Diensten waar het lastiger is voor individuele partijen om scherp in te kopen.

Bovendien sla ik niet stijl achterover van de aangeboden kortingen, die deels via WHT ook voor niet deelnemers gewoon opgaan.

Marin
18/01/10, 00:03
Ik zit zelf aangesloten bij ISPConnect. Daar kan ik bijvoorbeeld gebruik maken van Algemene Voorwaarden die speciaal voor ISPConnect leden zijn opgesteld.

Dat zijn toch dingen waar je als lid meer aan hebt. Indrdaad zou je ook aan verzekeringen of andere inkoopacties kunnen denken.

ISP Belang
18/01/10, 09:43
We horen graag wat jullie willen dus laat maar komen die opties, algemene voorwaarden vind ik idd goed. Ik hoop dat er veel mensen gaan komen op woensdag 17 Februari zodat we echt horen wat er leeft en wat men wil.

eaPeter
18/01/10, 15:06
We horen graag wat jullie willen dus laat maar komen die opties, algemene voorwaarden vind ik idd goed. Ik hoop dat er veel mensen gaan komen op woensdag 17 Februari zodat we echt horen wat er leeft en wat men wil.

Een gooi van mijn kant:

- Algemene Voorwaarden (eventeel tegen extra deelnemerbijdrage, bijvoorbeeld onderscheid tussen cat 1 en 2? (:P) Ik denk niet dat wij kunnen verwachten dat jullie voor 25 euro per jaar peperdure Algemene Voorwaarden gaan aanbieden
- Collectieve verzekeringen, zoals Aansprakelijkheidsverzekering, Zorgverzekering voor zelfstandig ondernemers of een pensioenplan voor zelfstandig ondernemers.
- Wat vaker meetings zoals jullie die nu op 17 februari organiseren

Tot zover, meer volgt ;)

santema
18/01/10, 17:50
De kortingen zijn aangeboden door de leveranciers en heeft ISP Belang niets gekost.

Vindt je het zelf niet raar dat jullie een klacht bij de nma indienen over de kortingen van SIDN, om vervolgens op de website korting voor ispbelang leden aan te bieden via een deelnemer die de sidn korting ontvangt?

Imho ben je de complete "onafhankelijkheid" alweer kwijt door dit soort dingen, het heeft geen enkele meerwaarde, maar het komt wel lekker commercieel over.

host3000
18/01/10, 18:03
Ach, korting is wel leuk om iets extra's voor leden te doen, maar of de keuze van de produkten nou zo gelukkig is. Doe maar 10% korting bij Office Centre of zo :yes:

Randy
18/01/10, 18:10
<knip>
On topic aub. Grappig bedoelde opmerking plaats je maar in de lounge.

host3000
18/01/10, 18:12
<knip>
On topic aub. Grappig bedoelde opmerking plaats je maar in de lounge.

Ber|Art
19/01/10, 11:45
Inschrijven voor de Openprovider, ISP belang en Spamexperts nieuwjaarsborrel kan op LinkedIn (http://events.linkedin.com/Openprovider-ISP-belang-en-Spamexperts/pub/208831)

Pur
19/01/10, 12:18
Vindt je het zelf niet raar dat jullie een klacht bij de nma indienen over de kortingen van SIDN, om vervolgens op de website korting voor ispbelang leden aan te bieden via een deelnemer die de sidn korting ontvangt?

Imho ben je de complete "onafhankelijkheid" alweer kwijt door dit soort dingen, het heeft geen enkele meerwaarde, maar het komt wel lekker commercieel over.

Nu alleen nog een antwoord :-)

ISP Belang
19/01/10, 18:14
Vindt je het zelf niet raar dat jullie een klacht bij de nma indienen over de kortingen van SIDN, om vervolgens op de website korting voor ispbelang leden aan te bieden via een deelnemer die de sidn korting ontvangt?

Imho ben je de complete "onafhankelijkheid" alweer kwijt door dit soort dingen, het heeft geen enkele meerwaarde, maar het komt wel lekker commercieel over.

Allereerst, waarom zou dat raar zijn? Sorry leden, we kunnen jullie korting aanbieden, maar omdat het van een 'foute' partij zou zijn (Openprovider heeft niet om de staffelkortingen gevraagd) gaan we jullie die tóch niet aanbieden? Hoe zie jij dat voor je?

Daarnaast, wij hebben absoluut geen commercieel oogpunt. Openprovider bood dit aan, wij geven dat door aan onze deelnemers.

En onafhankelijkheid, hoe zie je dat voor je? Het bestuur bestaat uit 3 ondernemers in (oa) de webhostingbranche. De leden zijn (bijna) allemaal webhosters. Hoe zie je dan totale onafhankelijkheid voor je?

Apoc
19/01/10, 18:41
Allereerst, waarom zou dat raar zijn? Sorry leden, we kunnen jullie korting aanbieden, maar omdat het van een 'foute' partij zou zijn (Openprovider heeft niet om de staffelkortingen gevraagd) gaan we jullie die tóch niet aanbieden? Hoe zie jij dat voor je?

Daarnaast, wij hebben absoluut geen commercieel oogpunt. Openprovider bood dit aan, wij geven dat door aan onze deelnemers.

En onafhankelijkheid, hoe zie je dat voor je? Het bestuur bestaat uit 3 ondernemers in (oa) de webhostingbranche. De leden zijn (bijna) allemaal webhosters. Hoe zie je dan totale onafhankelijkheid voor je?

Persoonlijk maakt dat me allemaal vrij weinig uit, zo lang andere leden dezelfde mogelijkheid wordt geboden.

Waar ik me meer aan stoor, is het feit dat er veel meer aandacht geschonken wordt aan zaken zoals ledenkortingen, dan aan de speerpunten zoals de klacht bij de NMa. De focus zou naar mijn mening vrijwel volledig daar op moeten liggen.

®on
19/01/10, 19:59
Heeft er al eens iemand uberhaupt dit laten weten aan ISPbelang? Of zijn we allen van het niveau "stuurlui aan wal" en gaan we morgen over toot de orde van de dag?

De discussie loopt natuurlijk deels via WHT, maar een email met daarin jouw ideeen kun je mi. ook prima kwijt via bestuur@ispbelang.nl.

Apoc
19/01/10, 20:30
Heeft er al eens iemand uberhaupt dit laten weten aan ISPbelang?

Jep, ook maanden terug al.

Ber|Art
21/01/10, 15:57
Forum ISP Belang op WHT: http://www.webhostingtalk.nl/webhostingtalk-lounge/157315-forum-isp-belang-op-wht.html