PDA

Bekijk Volledige Versie : rechtmatige eigenaar domeinnaam



edwinhermkens
16/01/10, 14:11
Beste WHT'ers,

Dit is al vaker voorgekomen op WHT en op internet maar toch wil ik het even aan jullie voorleggen, vooral gezien mijn gebrek aan juridische kennis.

de feiten:
- Mijn achternaam is Hermkens en wij hebben een bedrijf genaamd Hermkens organisatie BV.
- Domeinnaam hermkens.nl is in 2000, voor de oprichting van de BV, geregistreerd door blixem (domeinenbank.nl)

nu heb ik rondgekeken op wht en domjur.nl waarna ik op wht het volgende vond
http://www.webhostingtalk.nl/domeinnamen-algemeen/71043-domeinenbank-nl-achternaam.html Echter staat er in die case geen handelsnaam op het gewilde domein.

Ongeveer een jaar geleden heb ik bij domeinnbank een prijsopgave aangevraagd en het bedrag wat hier gevraagd werd vond ik onredelijk hoog.

Nu is mij algemeen bekend dat een handelsnaam die voor registratie van de website bestond veel kans maakt deze domein te claimen maar andersom dit vrijwel nooit het geval is. Echter in deze case is het domein nooit geëxploiteerd en is alleen geregistreerd met verkoop als doel.

Mijn vraag is in hoeverre dit laatste mijn positie kan versterken om de domeinnaam te claimen?
Zo ja is de geschillenregeling .nl domeinnamen de goede weg om dit aan te kaarten?

Alvast bedankt!

ps. kan dat dit onder Domeinnamen Algemeen hoort, mijn excuses in dat geval.

Phu
16/01/10, 14:23
Wie het eers komt, wie het eerst maalt bij deze.
Aangezien je kvk inschrijving als BV ook pas later is geweest dan de registratie van de .NL (door iemand anders ) heb je vrij weinig kans ondanks dat hij het wel of niet gebruikt.
Onze klant had dit ook met een .NL domein net 1 dag voor hij was ingeschreven bij de kvk was zijn domein voor zijn neus "geregistreerd" door een ander.

de mogelijkheid was het domein dan te kopen, wat is veel en wat is weinig ?
Ik zie domeinen van en naa onze klanten verhuisd worden voor xx.xxx dus net wat je een domein waard vind.

Juridisch kan je het proberen aan te vechten echter domeinbank doet niets illegaal
ze bieden het domein te koop aan en take it or leave it is het dan.

Marinus
16/01/10, 14:40
Ik geef je hier weinig kans mee, zoals je al uit de jurisprudentie kan opmaken sta je zeer zwak als jouw handelsnaam is geregistreerd na de domeinregistratie. Wat ik me kan herinneren, toen ik hiermee bezig ben geweest, is het zelfs zo dat je pas echt sterk staat als je merkrecht hebt op een bepaalde naam en dat merkrecht hebt verkregen voor registratie van de domeinnaam. Een handelsnaam geeft je niet automatisch recht op de domeinnaam, zelfs al gebruikte je de handelsnaam al voor de registratie van de domeinnaam.

Keizer
16/01/10, 15:11
Als je hem graag wilt hebben, biedt dan 1/3e van de vraagprijs en hoop dat je op 1/2 of 2/3 van de vraagprijs eindigt.

Hoe langer je wacht hoe meer ze willen hebben, helemaal nu je dit topic hebt aangemaakt.

De domeinnaam opeisen gaat in deze sowieso niet werken.

ResellerHosting
16/01/10, 17:59
de feiten:
- Mijn achternaam is Hermkens en wij hebben een bedrijf genaamd Hermkens organisatie BV.
- Domeinnaam hermkens.nl is in 2000, voor de oprichting van de BV, geregistreerd door blixem (domeinenbank.nl)


http://jure.nl/BK6883

Naar een advocaat gaan, je kunt sowieso eisen dat het domein gestaakt word en gestaakt blijft. Omdat het een inbreuk maakt op je handelsnaam.

Verder heeft Blixem er geen belang bij, en indien je aannemelijk kan maken dat ze er mee handelen (verkopen van domein is handelen) kun je hem mogelijk terug vorderen. Overigens die je dat alleen te verzoeken indien je het hof kunt overtuigen, omdat anders de vordering word afgewezen en juridische kosten elk voor eigen rekening is. (wat je ook niet wilt).
Blixem en andere domeinhandelaren zullen hun business niet gericht hebben op juridische claims, waardoor ze mogelijk eieren voor hun geld kiezen zodra ze een met grote kosten worden geconfronteerd.

Indien je op zeer korte termijn (deze week) stappen wilt ondernemen, kun je ons berichten, wij hebben twee zaken op stapel staan en een derde zaak kan mogelijk nog meer voordeel opleveren in de juridische kosten. (aangezien voorwerk gelijkwaardig is.)

Overigens geldt deze oproep voor iedereen die soortgelijke issue heeft.

Overigens 2 opmerkingen:

Registrant:
PAR001536-BLXIS
PARKNET BV
Kwikriem 17
5351SM BERGHEM
Netherlands

2) Bij KvK blijkt een hele rits bedrijven zelfde handelsnaam te hebben, als daar 1 in dezelfde branche zit als jezelf dan gaat het verhaal niet op.

3) Het is geen merk daar heb je geluk aan.

Het is algemeen bekend (en expliciet door KvK aangeraden) om een handelsnamen onderzoek te doen voordat je een handelsnaam gaat gebruiken.

Phu
16/01/10, 20:10
Het is algemeen bekend (en expliciet door KvK aangeraden) om een handelsnamen onderzoek te doen voordat je een handelsnaam gaat gebruiken.

Denk dat hij het domein naam wilt hebben omdat het een familie naam is.
Een onderzoek is mogelijk echter zie bij onbekendere familie namen niet zo snel dat het als een merk geregistreerd word (eurID praktijken uitgezonderd).

brinkie
16/01/10, 22:04
Nu is mij algemeen bekend dat een handelsnaam die voor registratie van de website bestond veel kans maakt deze domein te claimen maar andersom dit vrijwel nooit het geval is. Echter in deze case is het domein nooit geëxploiteerd en is alleen geregistreerd met verkoop als doel.

Je hebt geen zaak. Ze hadden het domein immers al geregistreerd voordat jij je bedrijf inschreef? Zie ook de site van de SIDN (http://www.sidn.nl/ace.php/c,727,4305,1,,,Ik_vermoed_dat_iemand_nl-domeinnamen_aan_het_kapen_is_Deze_persoon_heeft_ee n_aantal_nl-domeinnamen_geregistreerd_en_biedt_deze_nu_te_koop _aan_voor_een_aanzienlijk_bedrag_Mag_dit_zomaar_.h tml).

Mikey
16/01/10, 22:09
Je hebt geen zaak. Ze hadden het domein immers al geregistreerd voordat jij je bedrijf inschreef? Zie ook de site van de SIDN (http://www.sidn.nl/ace.php/c,727,4305,1,,,Ik_vermoed_dat_iemand_nl-domeinnamen_aan_het_kapen_is_Deze_persoon_heeft_ee n_aantal_nl-domeinnamen_geregistreerd_en_biedt_deze_nu_te_koop _aan_voor_een_aanzienlijk_bedrag_Mag_dit_zomaar_.h tml).

ik kan uit ervaring zeggen dat ondanks er kvk en merkenrecht inschrijving na de registratie gedaan is, je wel degelijk een zaak kunt hebben. Zolang je als eiseres maar goede argumenten hebt .... :)

brinkie
16/01/10, 23:12
ik kan uit ervaring zeggen dat ondanks er kvk en merkenrecht inschrijving na de registratie gedaan is, je wel degelijk een zaak kunt hebben. Zolang je als eiseres maar goede argumenten hebt .... :)

De naam waarom het gaat is veel te algemeen. Je kunt je afvragen of zoiets een rechtszaak waard is. Ik gok op 99,9% kans om het te verliezen.

WebSpeciaal
16/01/10, 23:50
Het lijkt mij inderdaad ook een te algemene naam. Er zijn toch aardig wat mensen die zo heten, kunnen ze ook nog zeggen dat ze het voor iemand anders die zo heet hebben geregistreerd. Vinden ze iemand die mee wil werken, dan ben je helemaal kansloos lijkt mij.

ResellerHosting
17/01/10, 02:39
Ik zie hierboven een aantal termen zoals "familienaam" en "algemene naam" deze termen komen in juridisch niet voor.

Het is gewoon handelsnamenwet (kort artikel 50 regels meen ik).
Als hij handel drijft onder naam XYZ en een ander partij doet dat niet, maar gebruikt wel een domeinnaam met XYZ, dan kan hij rechtbank verzoeken dat te staken en gestaakt houden. Ongeacht dat het domeinnaam eerder geregistreerd is. Het gaat erom dat de handelsnaam in economisch verkeer gebruikt word. De enige uitzondering is dat de handelsnaam niet de taal mag gijzelen. Dus een woord als "welkom" kan geen handelsnaam zijn.

De hier genoemde naam is geen woord, het is naam van een rechtspersoon en er wordt handel mee gedreven, daardoor ontstaat het handelsnaam recht van betreffende rechtspersoon.

Doordat huidige domeinhouder de handelsnaam (ogenschijnlijk) niet gebruikt, ontstaat daarmee verwarring. Zeker indien er nu content op staat die gelijkwaardig is als wat handelsnaam gebruiker handel in drijft (onder die naam.)

Echter blijkt uit KvK dat er meer bedrijven zijn die betreffende naam in hun handelsnaam/rechtspersoonnaam hebben staan.

Indien die in dezelfde markt bevinden zal een rechter niet kunnen beoordelen dat het handelsnaam recht enkel en aan hem toekomst en derhalve zijn verzoek gerechtigd is, dan zou eerst moeten worden vastgesteld wie de eerste handelsnamen rechten heeft opgebouwd.

Mijn opmerking dat het algemeen bekend is om eerst een handelsnamen onderzoek te doen voordat je een handelsnaam (of domeinnaam) gaat gebruiken slaat daar ook op.

Vroeger toen je nog een ondernemers diploma moest hebben (later kort vervangen door AOV) om een vestigingsvergunning te krijgen, werd daar een hele hoofdstuk aan gespendeerd.

Ik denk dat het weer tijd wordt dat je eerst een diploma moet hebben voordat je een onderneming mag inschrijven, scheelt erg veel rechtszaken als ook minder wanbeleid (en dus minder faillissementen)

edwinhermkens
17/01/10, 12:21
Bedankt voor het advies tot dusver,
Ik heb uitgestippeld wat nu als volgt te doen maar wil dit nog niet bekend maken gezien het feit dat ik uiteraard niet weet wie hier mee leest.

edwinhermkens
17/01/10, 12:25
Ik denk dat het weer tijd wordt dat je eerst een diploma moet hebben voordat je een onderneming mag inschrijven, scheelt erg veel rechtszaken als ook minder wanbeleid (en dus minder faillissementen)

Ik vind deze opmerking kant noch wal slaan omdat dit suggereert dat het in eerste instantie geen belang besteden aan de .nl domeinnaam suggereert dat er niet goed na is gedacht over het oprichten van de BV en de persoon in kwestie geen diploma's zou bezitten. Ik denk niet dat hier over valt te oordelen als je de feiten niet kent.

®on
17/01/10, 12:28
Ik roep zomaar even wat:
wat heeft een BV genaamd "Hermkens organisatie BV" voor rechten op hermkens.nl? Hermkensorganisatie.nl is vrij....

In hoeverre maakt dat verschil?

@ edwinhermkens: ik denk dat de opmerking van ResellerHosting meer in het algemeen bedoeld is, en niet specifiek aan jou gericht.

cfmweb
17/01/10, 13:10
En wat is er mis met hermkens.org die je nu hebt ? NL is ook niet alles..

Triloxigen
17/01/10, 19:13
http://jure.nl/BK6883

Naar een advocaat gaan, je kunt sowieso eisen dat het domein gestaakt word en gestaakt blijft. Omdat het een inbreuk maakt op je handelsnaam.

Dit gaat al niet op.
Handelsnaam en domeinnama verschillen;
- Hermkens organisatie BV
- Hermkens.nl
(als het Hermkenorganisatie.nl is het eerderg het geval)
Daarnaast wordt er in het artikel ook verwezen naar overeenkomstige markten wat ook niet het geval is.

Ik acht het zeer onwaarschijnlijk dat een rechter zegt dat je er recht op hebt.

ResellerHosting
17/01/10, 23:31
Dit gaat al niet op.
Handelsnaam en domeinnama verschillen;
- Hermkens organisatie BV
- Hermkens.nl
(als het Hermkenorganisatie.nl is het eerderg het geval)
Daarnaast wordt er in het artikel ook verwezen naar overeenkomstige markten wat ook niet het geval is.

Ik acht het zeer onwaarschijnlijk dat een rechter zegt dat je er recht op hebt.

Dit is slechts 1 van de vele jurisprudentie (toevallig de meest recentste die ik kon vinden).

Zie http://www.domjur.nl voor vele andere voorbeelden.

Het gaat erom of Hermkens Organisatie BV (de rechtspersoon) als Hermkens naar buiten treed, en derhalve dat ook éen van hun handelsnamen is.

Zoals eerder aangegeven zijn er meer bedrijven met Hermkens in hun bedrijfs- of als handelsnaam in Nederland en dan is het de vraag wie als eerste handelsnamen rechten heeft opgebouwd en in welke sector.

In kort geding kan dan b.v. wel worden besloten tot staken en gestaakt houden, maar dan moet Hermkens Organisatie BV via bodem procedure (2 jaar later) haar gelijk aantonen dat zij de enige gerechtigde zijn.

In ieder geval is wel duidelijk dat huidige houder er geen belang bij heeft en hiermee onrechtmatig het domeinnaam gebruikt.

Triloxigen
18/01/10, 00:14
In 5 zinnen zeg je eigenlijk nog steeds niks :p

Je bent erg tegenstrijdig, verdiep je iig eens even in de eerdere uitspraken en of ze daadwerkelijk wel matchen met deze situatie.

eaPeter
18/01/10, 14:09
Ik denk dat je in dit geval geen aanspraak kan maken op de domeinnaam, omdat je bedrijfsnaam niet overeenkomt en het domein er eerder was dan het bedrijf.