PDA

Bekijk Volledige Versie : Ik krijg mijn oude server niet terug uit colocatie



nalletje
15/01/10, 10:47
Goeiemorgen WHT,

Ik heb op het moment nog een co-locatie server hangen bij een bedrijf wat faillet is gegaan, echter hebben ze hun rekeningen van het datacenter niet betaald en krijgen wij hier ook geen toegang voor.

Inmiddels hebben we ons van het contract ontdaan, maar willen we natuurlijk wel onze server terug.

We hebben geprobeerd om met een inkoop bewijs van de betreffende server, onze server vrij te spelen. Geen succes.


Wat voor juridische stappen zou ik kunnen nemen voor mijn server?

Aan een kant vind ik ook dat het datacenter gelijk heeft dat er geen toegang verlengt word, echter word dit automatisch ook mijn probleem.


Alvast bedankt

Triloxigen
15/01/10, 10:48
Contact opnemen met de curator

ResellerHosting
15/01/10, 10:49
Welk bedrijf is er failliet en in welke datacenter sta je ?

Misschien zijn ze niet failliet maar is er sprake van een patstelling.

xSeries
15/01/10, 10:51
Formeel is de server eigendom van jou; dus je mag gerust eisen van het datacenter dat je je server terug kunt krijgen (mits je dat natuurlijk kunt bewijzen met inkoopnota met serienummers e.d.).
Mijn ervaring met de gemiddelde curator is dat het uitermate lang kan duren voor ze iets doen :-(

nalletje
15/01/10, 10:52
Welk bedrijf is er failliet en in welke datacenter sta je ?

Misschien zijn ze niet failliet maar is er sprake van een patstelling.

Ik ga geen namen noemen, het Bedrijf is al een paar maanden faillet, echter waarschijnlijk niet bekend op dit forum. Een klein bedrijf te Rotterdam.

Ze zijn met zekerheid faillet, de eigenaar van het bedrijf is niet te bereiken, echter krijgen we af en toe nog wel contact met de ex-werknemer. Deze heeft natuurlijk ook zijn problemen met de eigenaar.

nalletje
15/01/10, 10:53
Formeel is de server eigendom van jou; dus je mag gerust eisen van het datacenter dat je je server terug kunt krijgen (mits je dat natuurlijk kunt bewijzen met inkoopnota met serienummers e.d.).
Mijn ervaring met de gemiddelde curator is dat het uitermate lang kan duren voor ze iets doen :-(

Alles valt natuurlijk te proberen. Inkoopnota, Specificaties, wachtwoorden, serienummer, alles is aanwezig.

Lite-On
15/01/10, 10:56
Ik heb geen idee of het zal helpen, maar wellicht een aangetekende brief sturen naar het datacenter?
De situatie duidelijk uitleggen, en de aankoopnota en andere gegevens bijvoegen.

xSeries
15/01/10, 10:58
wellicht dat het een idee is om met een deurwaarder en de bewijzen naar toe te gaan ? In principe wordt jouw apparatuur gegijzeld...
Een deurwaarder is een gerechtspersoon dus die zou normaliter moeten kunnen bepalen in hoeverre het datacenter gelijk heeft. Dit is wel een belletje waard naar mijn idee.

nalletje
15/01/10, 11:04
Ik heb geen idee of het zal helpen, maar wellicht een aangetekende brief sturen naar het datacenter?
De situatie duidelijk uitleggen, en de aankoopnota en andere gegevens bijvoegen.

We hebben via de telefoon contact gehad met het datacenter, echter kregen we hier weer te horen dat we geen toegang zouden krijgen.


wellicht dat het een idee is om met een deurwaarder en de bewijzen naar toe te gaan ? In principe wordt jouw apparatuur gegijzeld...
Een deurwaarder is een gerechtspersoon dus die zou normaliter moeten kunnen bepalen in hoeverre het datacenter gelijk heeft. Dit is wel een belletje waard naar mijn idee.

We kunnen altijd een belletje wagen naar meer info, bedankt voor het idee :)

xSeries
15/01/10, 11:36
Veel succes; ik ben benieuwd...

oehTie
15/01/10, 11:44
wellicht dat het een idee is om met een deurwaarder en de bewijzen naar toe te gaan ? In principe wordt jouw apparatuur gegijzeld...
Een deurwaarder is een gerechtspersoon dus die zou normaliter moeten kunnen bepalen in hoeverre het datacenter gelijk heeft. Dit is wel een belletje waard naar mijn idee.

als de rechter toestemming geeft is een deurwaarder is inderdaad een gerechtspersoon. Tot die tijd mag een deurwaarder evenveel als mijn werkloze buurvrouw.

Als de curator niet reageert, kan je via de rechter een deurwaarder inschakelen. Zelfstandig heeft die man geen enkel recht en kan hij het dc vragen om de server maar terugeisen niet.

xSeries
15/01/10, 12:07
Een deurwaarder mag dit wel. Een deurwaarder mag ook geld incasseren van openstaande nota's; ook al is er nog GEEN gerechterlijke uitspraak.

Hier hoef je dus niet eerst voor naar de rechter; anders ben je weer 3 maanden verder voor die een uitspraak hebben gedaan...

BDigitinternetdiensten
15/01/10, 13:32
Laat me raden, hosting for you?:)

ResellerHosting
15/01/10, 13:32
Ik ga geen namen noemen, het Bedrijf is al een paar maanden faillet, echter waarschijnlijk niet bekend op dit forum. Een klein bedrijf te Rotterdam.

Ze zijn met zekerheid faillet, de eigenaar van het bedrijf is niet te bereiken, echter krijgen we af en toe nog wel contact met de ex-werknemer. Deze heeft natuurlijk ook zijn problemen met de eigenaar.

Waarom geen namen noemen? Faillissement register is gewoon openbaar!

De reden waarom ik naar beiden vroeg zodat ik mogelijk (indien ik ze persoonlijk ken) iets voor je had kunnen betekenen. Of indien je bak plat ligt dat hij tijdelijk in een ander rack online ging, of als je een storing had dat iemand hands-on support voor je verleende.

Er is overigens een reden waarom faillissement register openbaar is, zodat ze geen extra slachtoffers maken.

nalletje
15/01/10, 13:42
Waarom geen namen noemen? Faillissement register is gewoon openbaar!

De reden waarom ik naar beiden vroeg zodat ik mogelijk (indien ik ze persoonlijk ken) iets voor je had kunnen betekenen. Of indien je bak plat ligt dat hij tijdelijk in een ander rack online ging, of als je een storing had dat iemand hands-on support voor je verleende.

Er is overigens een reden waarom faillissement register openbaar is, zodat ze geen extra slachtoffers maken.

Dat is natuurlijk ook weer waar.

Mijn server is gewoon normaal online. Stekkers zijn niet getrokken voor zover ik weet.

Randy
15/01/10, 13:47
Een deurwaarder mag dit wel. Een deurwaarder mag ook geld incasseren van openstaande nota's; ook al is er nog GEEN gerechterlijke uitspraak.

Dat mag ik ook, maar of ik het krijg... Zonder vonnis kan een deurwaarder weinig doen.


Hier hoef je dus niet eerst voor naar de rechter; anders ben je weer 3 maanden verder voor die een uitspraak hebben gedaan...

Een kort geding kan binnen een week op de rol staan. In dit geval heb je ook meteen uitspraak denk ik zonder hier twee weken op te moeten wachten.

@TS; Je moet even contact opnemen met de curator. Het kan zijn, dat de Belastingdienst één van de schuldeisers is en dan heb je een groter probleem: bodembeslag. Dan is alles wat in het vestigingsadres aanwezig is - en mogelijk ook in de racks - van de BD.

jinxedworld
15/01/10, 13:54
Dat is natuurlijk ook weer waar.

Mijn server is gewoon normaal online. Stekkers zijn niet getrokken voor zover ik weet.

Tip, zorg dat je een backup hebt van alles wat op je server staat voor het geval je dat nog niet had gedaan :). Je weet maar nooit...

ResellerHosting
15/01/10, 14:09
Dat is natuurlijk ook weer waar.

Mijn server is gewoon normaal online. Stekkers zijn niet getrokken voor zover ik weet.

Heb je zelf in faillissement register gekeken ? Daar kun je namelijk ook naam van de toegewezen curator vinden.

Maar het lijkt mij sterk dat jouw bakje nog een paar maanden door blijft draaien.

Voor een faillissement zijn minimaal 2 schuldeisers nodig, alleen datacenter is niet voldoende, maar als personeel niet betaald is kunnen die twee samen wel faillissement aanvragen.

nalletje
15/01/10, 14:12
Heb je zelf in faillissement register gekeken ? Daar kun je namelijk ook naam van de toegewezen curator vinden.

Maar het lijkt mij sterk dat jouw bakje nog een paar maanden door blijft draaien.

Voor een faillissement zijn minimaal 2 schuldeisers nodig, alleen datacenter is niet voldoende, maar als personeel niet betaald is kunnen die twee samen wel faillissement aanvragen.

Heb ik net gedaan, kan ik helaas niet terugvinden in het register, er is ook geen KVK nummer meer te vinden sinds 2010.

Andere maatregelen kosten waarschijnlijk teveel, het is een goedkoop server en vervangbaar.


Bedankt allemaal :lovewht:

Tim.Bracquez
15/01/10, 14:14
Ik denk in de eerste instantie voor je die weg op moet gaan even denken of er belangrijke dingen op staan die niet offline mogen. Het zou wel eens kunnen dat je door al de contacten om je server terug te krijgen je een weekje of langer offline bent.

Dus lijkt het mij eerst even kijken, kan ik (indien nodig uiteraard) die spullen wat er op staat verhuizen (voor een tijdje bijvoorbeeld) naar een andere hoster, ik vermoed dat er genoeg hosters zijn die je voor 'nop' willen helpen voor een tijdje... (including me)
Nu lijkt het me een goed moment omdat je nog online bent om dat te doen.

Daarna gaan informeren bij de curator of hoe ze het hier boven uitleggen. Je kan gerust die nog terug krijgen, vaak duurt het wel...

Indien data belangrijk is/online moet blijven zorg voor en (tijdelijke) andere plaats om het onder te brengen

nalletje
15/01/10, 14:17
Ik denk in de eerste instantie voor je die weg op moet gaan even denken of er belangrijke dingen op staan die niet offline mogen. Het zou wel eens kunnen dat je door al de contacten om je server terug te krijgen je een weekje of langer offline bent.

Dus lijkt het mij eerst even kijken, kan ik (indien nodig uiteraard) die spullen wat er op staat verhuizen (voor een tijdje bijvoorbeeld) naar een andere hoster, ik vermoed dat er genoeg hosters zijn die je voor 'nop' willen helpen voor een tijdje... (including me)
Nu lijkt het me een goed moment omdat je nog online bent om dat te doen.

Daarna gaan informeren bij de curator of hoe ze het hier boven uitleggen. Je kan gerust die nog terug krijgen, vaak duurt het wel...

Indien data belangrijk is/online moet blijven zorg voor en (tijdelijke) andere plaats om het onder te brengen


Bedankt voor het aanbod :)

Data is een tijd terug overgezet, nadat ik me ontbonden had van het contract.

Nu is het een server die op het moment niks doet.

ResellerHosting
15/01/10, 14:20
Heb ik net gedaan, kan ik helaas niet terugvinden in het register, er is ook geen KVK nummer meer te vinden sinds 2010.

Andere maatregelen kosten waarschijnlijk teveel, het is een goedkoop server en vervangbaar.


Bedankt allemaal :lovewht:

Als ze niet failliet zijn, kun je ze in gebreke stellen en waarde + onkosten als vordering in rekening brengen. Vervolgens naar een incasso-advocaat.

Ik denk dat er sprake is van een pat-stelling.

Triloxigen
15/01/10, 14:29
Heb ik net gedaan, kan ik helaas niet terugvinden in het register, er is ook geen KVK nummer meer te vinden sinds 2010.

Andere maatregelen kosten waarschijnlijk teveel, het is een goedkoop server en vervangbaar.


Bedankt allemaal :lovewht:

Klinkt dan eerder als een uitschrijving en opheffing dan een faillisement?

nalletje
15/01/10, 14:32
Lijk er inderdaad wel op, maar toch heb ik een vermoeden dat ze het gewoon anders wouden regelen.

Het was een klein bedrijf, misschien hebben ze het opgeheven, omdat ze zo niet veder konden, te weinig schuldeisers misschien.


Ik ga het in ieder geval helemaal uitzoeken. Ik laat wel weten hoe het afloopt en wat er gaat gebeuren.

Bedankt voor alle reacties.

Yourwebhoster
15/01/10, 16:06
Misschien handig om andere gedupeerden te zoeken? Als je een naam plaatst dan kunnen anderen met je meezoeken:)

MediaServe
15/01/10, 21:53
@TS; Je moet even contact opnemen met de curator. Het kan zijn, dat de Belastingdienst één van de schuldeisers is en dan heb je een groter probleem: bodembeslag. Dan is alles wat in het vestigingsadres aanwezig is - en mogelijk ook in de racks - van de BD.

Valt het datacentrum dan onder de bodem van de schuldenaar?
Hoe zou dat gaan als je bijvoorbeeld wat losse colocated servers ergens hebt?

Ik ben wel eens benieuwd :)

Randy
16/01/10, 01:27
Geen idee. Als ik een pand huur, valt dat er wel onder. Als ik een rack huur ergens, waarom ook niet? Iets om even uit te zoeken...

dreamhost_nl
16/01/10, 12:31
Misschien slim om even (vrijblijvend) contact op te nemen met ICTrecht of een ander in ICT-gespecialieerd juridisch adviesbureau? Dan kun je dieper (lees: vollediger) op de zaak ingaan en voorkomt het speculatie van andere WHT-ers... ;)

ICTRecht
16/01/10, 13:56
Als de Belastingdienst bodembeslag legt bij de eigenaar van het datacenter, dan raakt dat volgens mij alle servers in dat datacenter. Bij bodembeslag mag de Bd de eigendomsrechten negeren en alles verkopen dat ze "op die bodem" aantreft, tenzij je als benadeelde tijdig een bezwaar indient bij de Bd. http://www.faillissement.nl/nl/banken/bank-en-fiscus/bodemrechtbodembeslag/ Doe je niks, dan ben je je colo server kwijt.

MediaServe
16/01/10, 14:02
Ik vind dat wel licht verontrustend om eerlijk te zijn. Ik denk dat er toch zeker meer dan 100 bedrijven in ons datacentrum aanwezig zijn, dus de kans dat wij daar last mee krijgen is relatief best groot dus. Ik ga dit zeker wel even navragen.

Sterker nog, als wij faillisement voor een klant aanvragen, dan kan het dus zijn dat wij daar zelf voor gaan opdraaien ;)

ICTRecht
16/01/10, 15:33
Hoezo als de klant failliet gaat? Mijn verhaal gaat alleen om eigenaren van een datacenter, niet gebruikers van rackspace daar. Als een individuele hoster failliet gaat, dan kunnen alleen diens servers in beslag genomen worden. Het datacenter is dan niet zijn "vloer". Of verhuren jullie ook vierkante meters datacenter?

MediaServe
16/01/10, 18:37
Hoezo als de klant failliet gaat? Mijn verhaal gaat alleen om eigenaren van een datacenter, niet gebruikers van rackspace daar. Als een individuele hoster failliet gaat, dan kunnen alleen diens servers in beslag genomen worden. Het datacenter is dan niet zijn "vloer". Of verhuren jullie ook vierkante meters datacenter?

Nee wij verhuren geen footprints, maar de initiële vraag ging juist over losse racks en losse colocatie.

Wij hebben bijvoorbeeld een klant met 5 racks. Als wij faillisement aanvragen voor deze klant, kunnen zijn racks dan onder het bodemrecht vallen? Of geldt dat pas bij de huur van een hele suite, of een hele verdieping? Ik snap dat dit grijs gebied is, maar ik ben wel benieuwd naar wat meer diepgang.

ICTRecht
17/01/10, 17:12
Ik heb even gezocht in de juridische literatuur maar ik kan niets vinden over bodembeslag bij hosters. Je moet dan met analogieen werken en dat is altijd riskant. Zo is het bijvoorbeeld zo dat als jij iemand op zolder laat wonen en hij een belastingschuld heeft er bodembeslag op *jouw huis* gelegd kan worden.

Meer diepgang in de Faillissementsgids (http://books.google.nl/books?id=fx8PFPPeaj8C&lpg=PA139&dq=bodembeslag&pg=PA138#v=onepage&q=bodembeslag&f=false) door J J Knol (p. 138 e.v.). Hij geeft als criterium "het perceel of gedeelte daarvan dat bij de belastingschuldige in gebruik is, en waarover hij onafhankelijk van anderen de feitelijke beschikking heeft", en daaronder kan best ook een stuk ruimte in een datacenter vallen. Een plek in een rack past minder goed in deze definitie.

In deze zaak (http://jure.nl/BB7549) werd beslag gelegd op de inventaris van een faciliterend bedrijf (ISS) waar je post kon laten ontvangen en dat de telefoon voor je opnam ("beslag gelegd: ... 1 grijsrode balie"). Volgens de Belastingdienst was het bedrijf met de schuld (Maraut) gevestigd op het adres waar de post heen gaat. Maar dat vond de rechter niet genoeg:

Het is onvoldoende aannemelijk geworden dat sprake is van feitelijk gebruik door Maraut van de kantoorruimte van ISS, dan wel dat Maraut feitelijk de beschikking had over het adres van ISS. Gelet op de aard van de dienstverlening van ISS kan het vestigingsadres van ISS derhalve niet als bodem van de belastingplichtige worden beschouwd en heeft de Ontvanger ten onrechte bodembeslag gelegd op aan ISS toebehorende zaken.
Maar dat is eigenlijk de enige zaak die ik kan vinden waar een dienstverlener met een bodembeslag te maken kreeg. Het is wat lastig extrapoleren van 1 zaak.

Apoc
17/01/10, 17:57
Gaat het bodemrecht niet simpelweg over wie eigenaar van de grond is (volgens het kadaster)? Ik was altijd in de veronderstelling dat dat het geval is.

Verder nog:


Bij bodembeslag mag de Bd de eigendomsrechten negeren en alles verkopen dat ze "op die bodem" aantreft, tenzij je als benadeelde tijdig een bezwaar indient bij de Bd.

Hoe kun je als buitenstaander weten of er al dan niet bodembeslag gelegd is - hoe kun je dat dus voor datacentra in de gaten houden? En hoe kun je bezwaar indienen (en binnen welke termijn)?

Ik denk dat dit voor iedereen die een server bij een andere partij colocated heeft draaien, interessant is om te weten.

MediaServe
17/01/10, 21:22
waarover hij onafhankelijk van anderen de feitelijke beschikking heeft

Daarmee vallen alle individuele hosters en colocatieklanten eigenlijk al af. Eigenlijk heeft alleen de eigenaar of huurder van het datacentrum die onafhankelijkheid.

Overigens bedankt voor de moeite en feedback :)

nalletje
18/01/10, 08:34
Voor zover ik de ex-werknemer heb kunnen verhoren, heeft de belastingsdienst er nog geen beslag op gelegd, echter doet de betreffende datacenter dit, omdat er nogal veel rekeningen niet betaald zijn.

Vorige maand (Volgens de ex-werknemer) zouden ze de stekers eruit trekken, echter werd er toen uit het niets een rekening betaald.

Laatste wat de ex-werknemer heeft vernomen is een gebroken been van zijn ex-werkgever.

Piwi-Web
18/01/10, 09:20
Het is allemaal heel vervelend natuurlijk maar ik denk dat je er toch zelf achteraan moet gaan. Wachten zal resulteren in de afsluiting van jouw server waarschijnlijk.
Misschien eens langs je hosters woonadres gaan om tekst en uitleg te vragen?

nalletje
18/01/10, 09:24
Het is allemaal heel vervelend natuurlijk maar ik denk dat je er toch zelf achteraan moet gaan. Wachten zal resulteren in de afsluiting van jouw server waarschijnlijk.
Misschien eens langs je hosters woonadres gaan om tekst en uitleg te vragen?

Dat hebben we natuurlijk al geprobeerd, helaas zonder enige succes.

groenleer
18/01/10, 09:44
Contact zoeken met de partij waar je levererancier zaken mee doet/deed.
Een en ander uitleggen en kijken of je samen tot een oplossing kunt komen.
Indien je niet gaat eisen dat je jouw server terug MOET hebben, en het met wederzijds respect probeert uit te zoeken kun je een redelijk eind komen.

Vaak zijn er wel methoden om je spullen tussentijds terug te krijgen. Belangrijk is wel dat je dit met respect moet aanpakken.

nalletje
18/01/10, 10:37
Contact zoeken met de partij waar je levererancier zaken mee doet/deed.
Een en ander uitleggen en kijken of je samen tot een oplossing kunt komen.
Indien je niet gaat eisen dat je jouw server terug MOET hebben, en het met wederzijds respect probeert uit te zoeken kun je een redelijk eind komen.

Vaak zijn er wel methoden om je spullen tussentijds terug te krijgen. Belangrijk is wel dat je dit met respect moet aanpakken.

Zoals eerder vermeld hebben we al contact gehad met het betreffende datacenter, en natuurlijk met wederzijds respect afgehandeld, echter verleend deze partij ons alsnog geen toegang, ook hebben wij voorgesteld om eventueel de inkoop factuur te brengen en een werknemer de betreffende server te gaan halen, zonder dat wij in de buurt komen van het rack, echter heeft dit ook geen nut gehad.

Apoc
18/01/10, 12:39
Zoals eerder vermeld hebben we al contact gehad met het betreffende datacenter, en natuurlijk met wederzijds respect afgehandeld, echter verleend deze partij ons alsnog geen toegang, ook hebben wij voorgesteld om eventueel de inkoop factuur te brengen en een werknemer de betreffende server te gaan halen, zonder dat wij in de buurt komen van het rack, echter heeft dit ook geen nut gehad.

Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk op papier hebt. Als jij bewijst dat het jouw eigendom is, en de apparatuur wordt desondanks toch gegijzeld, is het datacentrum in kwestie niet legaal bezig.

Uiteraard hoor je het eerst vriendelijk te vragen, desnoods een aantal keren. Maar als zij bot nee blijven zeggen, hoef jij niet eindeloos daar aan toe te geven. Op een gegeven moment is het simpelweg tijd om zelf actie te nemen. Wacht hier niet te lang mee.

Overigens begrijp ik je instelling niet helemaal. Enerzijds besteed je aardig wat tijd en moeite om de server terug te krijgen, anderzijds zeg je dat de server niet zo belangrijk is. Dat lijkt me wat tegenstrijdig. Als je er tijd en moeite aan wilt besteden, ga er dan helemaal voor. Of als je dat niet zit zitten, laat de zaak dan gewoon op z'n beloop en wacht rustig af.

nalletje
18/01/10, 13:07
Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk op papier hebt. Als jij bewijst dat het jouw eigendom is, en de apparatuur wordt desondanks toch gegijzeld, is het datacentrum in kwestie niet legaal bezig.

Uiteraard hoor je het eerst vriendelijk te vragen, desnoods een aantal keren. Maar als zij bot nee blijven zeggen, hoef jij niet eindeloos daar aan toe te geven. Op een gegeven moment is het simpelweg tijd om zelf actie te nemen. Wacht hier niet te lang mee.

Overigens begrijp ik je instelling niet helemaal. Enerzijds besteed je aardig wat tijd en moeite om de server terug te krijgen, anderzijds zeg je dat de server niet zo belangrijk is. Dat lijkt me wat tegenstrijdig. Als je er tijd en moeite aan wilt besteden, ga er dan helemaal voor. Of als je dat niet zit zitten, laat de zaak dan gewoon op z'n beloop en wacht rustig af.

Probeer altijd overal positief over te blijven, daardoor hou ik in mijn achterhoofd dat de server niet al te belangrijk is. Is hij gelukkig ook niet. Echter wil ik hem natuurlijk wel terug.

Maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat mijn andere bezigheden hieronder komen te leiden.

Apoc
18/01/10, 13:23
Dat begrijp ik, maar als ik je verhaal zo aan hoor, heb ik sterk de indruk dat het datacenter je niet serieus neemt.

Natuurlijk werkt het datacenter liever niet mee, omdat zij zo veel mogelijk grip op de zaak willen houden. Des te meer apparatuur in gijzeling, des te meer grip. Als zij jouw server kunnen vasthouden door simpelweg "nee" te verkopen, en jij er verder niet al te moeilijk over doet, dan is het alleen maar logisch dat ze daar bij blijven.

Heb je ze wel goed duidelijk gemaakt dat je weet wat jouw rechten zijn, en dat je vervolgstappen zult nemen als zij illegaal jouw server vast blijven houden?

Je zult hier naar mijn mening wat botter in moeten zijn. Het is begrijpelijk dat het datacenter liever geen medewerking verleent, omdat zij al gedupeerd zijn door jouw leverancier. Maar daar heb jij geen boodschap aan. Zij maken nu hun probleem, jouw probleem.

Nogmaals; dit zou nooit de eerste benadering moeten zijn. Echter heb je dat al geprobeerd, en dat leverde niets op.

ICTRecht
19/01/10, 13:44
@Apoc, @MediaServe: bedankt! Ik ga dit even in detail uitzoeken en wil er dan een apart artikeltje aan wijden.

nalletje
16/02/10, 15:14
We hebben uiteindelijk toch onze server teruggekregen met de samenwerking van het betreffende Datacenter.

Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk toch tot een overeenkomst gekomen :)

Nogmaals bedankt voor al jullie reactie.

Cybafish
17/02/10, 10:39
Gaat het bodemrecht niet simpelweg over wie eigenaar van de grond is (volgens het kadaster)? Ik was altijd in de veronderstelling dat dat het geval is.

Verder nog:



Hoe kun je als buitenstaander weten of er al dan niet bodembeslag gelegd is - hoe kun je dat dus voor datacentra in de gaten houden? En hoe kun je bezwaar indienen (en binnen welke termijn)?

Ik denk dat dit voor iedereen die een server bij een andere partij colocated heeft draaien, interessant is om te weten.

Bodembeslag wordt ingeschreven in het Kadaster...

ICTRecht
23/02/10, 17:45
Ik had beloofd hier wat over te schrijven, dus bij deze:
(Ook op http://weblog.ictrecht.nl/internet-service-providers/de-belastingdienst-over-de-vloer/)

De Belastingdienst heeft op grond van de Invorderingswet de mogelijkheid om “bodembeslag” te leggen bij belastingschulden. Dit is een bijzondere vorm van in beslag nemen, waarbij de belastinginspecteur alle zaken mag meenemen die zich op de ‘bodem’ van een persoon of bedrijf met belastingschuld bevinden. En ja, dat kunnen ook zaken zijn die van een ander zijn. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat men zaken in beslag neemt en verkoopt die niet van de echte schuldenaar zijn. Maar de wet werkt hier niet zoals misschien logisch lijkt: de inspecteur hoeft niet ter plekke uit te zoeken wat van de schuldenaar is, maar u moet bezwaar maken na een inbeslagname en pas dan krijgt deze zaken terug.

De term “bodembeslag” geeft al aan waar de grenzen liggen: het moet een ‘bodem’ zijn, een stuk grondoppervlak dus, waar zich roerende zaken (zoals servers, opslagmedia of software) op bevinden en waar de betrokken persoon “onafhankelijk van anderen de beschikking over heeft en recht heeft met uitsluiting van ieder ander”. Hieronder valt bijvoorbeeld de vloer van een gehuurd bedrijfspand, zodat de Belastingdienst de volledige inboedel van zo’n pand in beslag mag nemen. Dat “met uitsluiting van ieder ander” is trouwens minder streng dan het lijkt: ook een gezamenlijke gebruikte bodem valt eronder. Huurt iemand een kamer, dan valt de gezamenlijke keuken onder de ‘bodem’ en kan de magnetron worden meegenomen. Maar bij huur van een kluisje krijgt de huurder geen beschikking over een stuk grond, zodat bodembeslag hier niet mogelijk is.

In het geval van datacenters zal het er vanaf hangen wat er precies voor dienst wordt verleend. Een shared hostingaccount of dedicated server is geen bodem, want daarbij krijgt de klant alleen beschikking over een stukje opslag- en verwerkingscapaciteit op een systeem van de hoster. Zo’n server kan dus niet door de Belastingdienst worden meegenomen.

Bij een co-located server kan dat anders liggen. Daarbij mag de klant zijn eigen computerapparatuur stallen op een door de hoster aangewezen plek in het datacenter. Als duidelijk is afgesproken dat de server in een rack van de hoster komt te hangen, wordt geen ‘bodem’ gehuurd en is bodembeslag onmogelijk. Maar die duidelijkheid is helaas niet altijd terug te vinden in de hostingovereenkomst. Een contract dat bijvoorbeeld zegt dat de klant zijn eigen rack mag plaatsen en daarbij toegang krijgt tot het hele datacenter, kan worden gezien als bewijs dat hij in feite de ‘bodem van het datacenter’ huurde.

Bij verhuur van floorspace is het dus essentieel dat duidelijke grenzen worden vastgelegd, om te voorkomen dat de Belastingdienst het gehele datacenter als ‘bodem’ aanmerkt. En die grenzen zijn geen kwestie van alleen wat kleine lettertjes, ook de dagelijkse praktijk speelt een belangrijke rol bij het vaststellen of en welke ‘bodem’ precies van de betrokken klant is. Zo spelen deuren, hekken of andere afscherming een belangrijke rol, en zou een op de grond getekend vierkant met klantnummer wel eens de doorslag kunnen geven.

En ja, dit werkt ook omgekeerd: als het bedrijf bij wie u uw servers heeft gestald failliet gaat of een grote belastingschuld heeft, dan neemt de Belastingdienst ook uw servers mee. U zult dan bezwaar moeten maken en aantonen dat de servers van u zijn. Lukt dat niet, dan worden uw servers verkocht vanwege de belastingschuld van uw hoster. Hopelijk heeft u dus de bonnetjes nog.