PDA

Bekijk Volledige Versie : Extra telefoonlijn,VOIP... wat zijn de opties ?



Raimondo
14/01/10, 12:56
Hallo,

Op dit moment hebben wij thuis privé internet,digitaal tv en telefoon via Ziggo.
Nu wil ik dus voor de zaak ook bereikbaar zijn op een normaal telefoonnummer en niet alleen via mobiel.
Ook zou het handig zijn om faxen te kunnen versturen en ontvangen,het liefst digitaal.
Indien niet aanwezig wil ik het nummer doorschakelen naar mijn mobiel.
Nu zijn er zo veel opties en zie ik even door de bomen het bos niet meer.
Het is ook zo dat het modem en draadloos router van Ziggo beneden staan en dat de werkplek op de 2e verdieping is.
Een netwerkkabel wordt zowiezo naar de 2e verdieping gelegd voor de internetverbinding.

Wat gebruiken jullie en wat is jullie ervaring?

Ik neem aan dat ik bij Ziggo niet zomaar een extra lijn en nummer kan aanvragen en deze zakelijk gebruiken?

Ben benieuwd naar de reacties.

Groeten,
Richard

fmanders
14/01/10, 13:57
Kijk even op speakup.nl, deze bieden diverse oplossingen waaronder telefoon via oa voip en fax2email & email2fax.

Spyder01
14/01/10, 14:45
Ik neem aan dat ik bij Ziggo niet zomaar een extra lijn en nummer kan aanvragen en deze zakelijk gebruiken?


Je kunt gewoon een extra lijn en nummer aanvragen hoor. Het boeit hen niet of je er prive of zakelijk mee belt. Uit m`n hoofd kost dit € 5,- maand.

huizinga
20/01/10, 18:56
Ik zou voor VOIP gaan.

Je schaft een voip toestel aan (of met een ATA en dan een analoge telefoon) prikt je telefoon/ata in je internetverbinding en het werkt. (meeste VOIP telefoons hebben een 1 poort switch in zich zodat je vanuit je telefoon kunt doorlussen naar je pc en maar 1 kabel nodig hebt naar boven

Configuratie als doorschakeling bij geen gehoor, voicemail2email, fax2email ed. zijn gemakkelijk online in te stellen. Het is zelfs mogelijk om tijdsgestuurd (bijvoorbeeld buiten kantooruren) automatisch door te laten schakelen naar voicemail of mobiel.

Een voipnummer kost nog geen 5 euro per maand en daar kun je dit alles mee doen!

En nog een voordeel:
Wil je nog een extra nummer, 5 minuten en hij werkt! (meeste voip toestellen kunnen probleemloos meerdere lijnen aan)

Raimondo
20/01/10, 19:35
Ik zou voor VOIP gaan.

Je schaft een voip toestel aan (of met een ATA en dan een analoge telefoon) prikt je telefoon/ata in je internetverbinding en het werkt. (meeste VOIP telefoons hebben een 1 poort switch in zich zodat je vanuit je telefoon kunt doorlussen naar je pc en maar 1 kabel nodig hebt naar boven

Configuratie als doorschakeling bij geen gehoor, voicemail2email, fax2email ed. zijn gemakkelijk online in te stellen. Het is zelfs mogelijk om tijdsgestuurd (bijvoorbeeld buiten kantooruren) automatisch door te laten schakelen naar voicemail of mobiel.

Een voipnummer kost nog geen 5 euro per maand en daar kun je dit alles mee doen!

En nog een voordeel:
Wil je nog een extra nummer, 5 minuten en hij werkt! (meeste voip toestellen kunnen probleemloos meerdere lijnen aan)

Dat klinkt allemaal erg interessant.
Heb je misschien ook tips waar ik dit kan doen dan voor die 5 euro per maand ;)

MediaServe
20/01/10, 20:32
Ziggo is wel erg goedkoop, maar niet zo flexibel als een generieke VoIP aansluiting.

In jouw geval zou ik gewoon bij een VoIP provider een lijn aanvragen. Dit hoeft echt niet meer dan 10 euro per maand te kosten met een aankiesbaar telefoonnummer. Als je geen last wilt hebben van bekabeling dan kun je ook een Dect toestel nemen. In dat geval zou ik bijvoorbeeld een Siemens toestel adviseren.

BramuS
20/01/10, 21:46
Ik heb bij Budgetphone een prepaid nummer. Dit is gewoon een normaal telefoon nummer, kost 10 euro per jaar dacht ik zo. Echter heb je dus wel "beltegoed" nodig om uit te bellen. Daarnaast heb ik een eigen centrale opgezet (ook weer gekoppeld met een bedrijf waar ik werk zodat we onderling gratis kunnen bellen) zodat ik dus ook mijn eigen welkoms bericht kan laten horen aan klanten en dat ik de telefoon simpel kan doorschakelen zodat hij op mijn kantoor afgaat en op mijn mobiel.

Verder een Cisco 7940 telefoon gekocht via dit forum en werkt perfect! Heeft even wat tijd gekost ivm instellingen maar nu werkt hij perfect.

Marin
20/01/10, 21:52
Wij zitten bij belcentrale.nl Voor 4,99 heb je een nummer. VoIP toestel eraan en bellen maar ;)

huizinga
20/01/10, 23:57
<knip>
ik heb zelf een Grandstream GXP2020 op mijn bureau en een Siemens C470IP als draadloze dect set.

Yourwebhoster
21/01/10, 10:00
Zit er zelf ook naar te kijken. Nummer via voipq.nl en ik ben verder nog aan het kijken naar een eigen interne centrale die uitgaande belletjes via voipbuster.com of voipq.nl kan laten verlopen. Maar hier moet ik mij maar eens in verdiepen zodra ik tijd heb :)

huizinga
21/01/10, 10:12
Zit er zelf ook naar te kijken. Nummer via voipq.nl en ik ben verder nog aan het kijken naar een eigen interne centrale die uitgaande belletjes via voipbuster.com of voipq.nl kan laten verlopen. Maar hier moet ik mij maar eens in verdiepen zodra ik tijd heb :)

Ik weet niet wat voor centrale het is maar mocht het een ISDN centrale zijn dan kun je eens kijken naar de producten van AVM (fritzbox 7170) deze kan van een voipnummer een ISDN lijn maken die je dan gewoon weer in je bestaande centrale kan prikken.. Dit gebruiken wij vaak als we een bestaande centrale eenvoudig willen voorzien van VOIP lijnen..

Voor een analoge centrale zou ik voor een Grandstream/cisco of Linksys ATA gaan.. de linksys PAP2T is bijvoorbeeld erg eenvoudig en betaalbaar en heeft 2 lijnen in zich. De linksys SPA3102 kun je gebruiken als je ook nummerplans (meerdere voipaanbieders met automatische selectie aan de hand van gesprekskosten) wilt hebben.

Yourwebhoster
21/01/10, 10:16
Ik weet niet wat voor centrale het is maar mocht het een ISDN centrale zijn dan kun je eens kijken naar de producten van AVM (fritzbox 7170) deze kan van een voipnummer een ISDN lijn maken die je dan gewoon weer in je bestaande centrale kan prikken.. Dit gebruiken wij vaak als we een bestaande centrale eenvoudig willen voorzien van VOIP lijnen..

Voor een analoge centrale zou ik voor een Grandstream/cisco of Linksys ATA gaan.. de linksys PAP2T is bijvoorbeeld erg eenvoudig en betaalbaar en heeft 2 lijnen in zich. De linksys SPA3102 kun je gebruiken als je ook nummerplans (meerdere voipaanbieders met automatische selectie aan de hand van gesprekskosten) wilt hebben.
voip centrale, dus gewoon via software (trixbox). Ik weet niet hoe en wat, maar volgens mij moet het mogelijk zijn. Ik moet me er nog verder in verdiepen.
:lovewht:

MediaServe
21/01/10, 11:52
Trouwens als je wilt faxen met een analoge fax, zorg dan dat je sowieso T38 ondersteuning hebt.

Analoge modem + ATA + G711 = Vragen om problemen :)

Raimondo
21/01/10, 20:51
Hartelijk bedankt voor de reacties.
Voor wat betreft de telefoon ben ik er al uit,het wordt gewoon simpel een 2e lijn van Ziggo.
Maar nu ben ik alleen nog op zoek naar een aanbieder waar ik een faxnummer kan krijgen en ontvangen en versturen via mail.
Ik heb al verschillende aanbieders gezien vanaf €15 per maand en dan ook gelijk een jaarcontract.
En daar zit ik eigenlijk niet echt op te wachten.
Hebben jullie misschien nog ideeën voor wat betreft aanbieders?

Bedankt.

Bonomel
21/01/10, 23:34
Bij XOIP kan je via de mail een fax ontvangen, versturen moet via de website in de vorm van een PDF

AW-Hosting
22/01/10, 00:15
Wij zitten hier ook al een tijdje naar te kijken en hebben de diensten van Belcentrale.nl op het oog. Lees, ook hier op Webhostingtalk, veel verdeelde meningen / recensies. Iemand die mij meer kan vertellen over zijn/haar ervaringen met Belcentrale.nl?

Thanks!

huizinga
22/01/10, 03:28
Voor mail2fax zijn niet erg veel "goedkope" partners te vinden.

Wij werken met faxservice.nl, werkt prima maar toch ruim 10 euro per maand..

Er is misschien wel een samenwerking te bedenken. We delen de abonnementskosten en ieder zijn eigen verbruikskosten..?

AW-Hosting
22/01/10, 14:49
Was misschien een beetje onduidelijk, maar ik doelde meer op de VOIP (incl. netnummer) diensten van Belcentrale.nl
Fax gebruiken we namelijk nog gewoon "ouderwets" analoog.

dennis1309
22/01/10, 17:09
Wij zijn druk bezig met hosted.nl en testen bij callvoip en http://virtualpbx.nl/

We hebben nog geen keus kunnen maken.

huizinga
22/01/10, 18:35
Was misschien een beetje onduidelijk, maar ik doelde meer op de VOIP (incl. netnummer) diensten van Belcentrale.nl
Fax gebruiken we namelijk nog gewoon "ouderwets" analoog.

Fax werkt ook niet altijd even lekker op een voip lijn. zelfs icm t38 geeft het nogal eens problemen, halve verbindingen ed.

Vaak hebben bedrijven toch een vaste lijn nodig voor hun alarmcentrale, kun je die lijn mooi gebruiken voor uitgaande faxen(lijn even op anoniem zetten dan heb je ook niet het risico dat mensen dat nummer gaan gebruiken, elke fax print zijn nummer in zijn header bij het verzenden). Inkomende faxen netjes over fax2mail en klaar..

Exsilia
29/01/10, 18:37
Wij - Duocast - bieden VoIP maar ik raad het gebruik van VoIP over je 'normale' Internet lijn altijd af. Als je een torrent/ISO/usenet binnentrekt hapert je telefoongesprek en dat is natuurlijk erg vervelend. Nou kun je natuurlijk gaan traffic shapen maar in praktijk blijkt dat soho routers dat vaak niet ondersteunen en als ze het al ondersteunen werkt het vaak niet goed.

Onze ervaring is dat het gewoon veel klachten oplevert, zeker als je Internet connectie niet erg snel is. Een extra lijn op je Ziggo modem is daarom qua gesprekskwaliteit denk ik een stuk beter.

The-BosS
29/01/10, 23:57
Wij - Duocast - bieden VoIP maar ik raad het gebruik van VoIP over je 'normale' Internet lijn altijd af. Als je een torrent/ISO/usenet binnentrekt hapert je telefoongesprek en dat is natuurlijk erg vervelend. Nou kun je natuurlijk gaan traffic shapen maar in praktijk blijkt dat soho routers dat vaak niet ondersteunen en als ze het al ondersteunen werkt het vaak niet goed.

Onze ervaring is dat het gewoon veel klachten oplevert, zeker als je Internet connectie niet erg snel is. Een extra lijn op je Ziggo modem is daarom qua gesprekskwaliteit denk ik een stuk beter.

Dit is nu eens dikke zever, ik heb maar een 6mbit adsl lijn down en 640kbit up en heb geen problemen met mijn voip terwijl ik aan het updaten of downloaden ben. Hiervoor hebben ze immers vlan en qos uitgevonden lijkt mij.

Exsilia
30/01/10, 00:04
Dit is nu eens dikke zever, ik heb maar een 6mbit adsl lijn down en 640kbit up en heb geen problemen met mijn voip terwijl ik aan het updaten of downloaden ben. Hiervoor hebben ze immers vlan en qos uitgevonden lijkt mij.

Anders lees je gewoon niet wat ik schrijf. Zoals je kan lezen schreef ik al dat er oplossingen zijn in de vorm van voice vlans en QoS maar dat de standaard linksys/draytek/soho oplossingen die particulieren en MKB'ers hebben staan dit niet of niet goed ondersteunen.

Dat jij thuis een switch hebt die VLANs snapt en routers die QoS doen betekent niet dat iedereen dat heeft liggen.

The-BosS
30/01/10, 01:23
Dat jij thuis een switch hebt die VLANs snapt en routers die QoS doen betekent niet dat iedereen dat heeft liggen.

Iedere isp levert vandaag router/modems met vlan's om hun eigen diensten zoals voip en tv aan te bieden over dezelfde lijn. Dus waarom zou je in die routers dan niet gewoon een vlan extra kunnen aanmaken en qos regel. Trouwens we zitten hier ook niet op het huis tuin en keuken forum, dus zullen de meeste van ons op kantoor (thuis) wel toestellen staan hebben die vlan en qos aankunnen. Om voorbeeld te geven allemaal mijn cisco 79xx voip toestellen beschikken standaard over vlan mogelijkheid.

Exsilia
30/01/10, 11:00
Iedere isp levert vandaag router/modems met vlan's om hun eigen diensten zoals voip en tv aan te bieden over dezelfde lijn. Dus waarom zou je in die routers dan niet gewoon een vlan extra kunnen aanmaken en qos regel. Trouwens we zitten hier ook niet op het huis tuin en keuken forum, dus zullen de meeste van ons op kantoor (thuis) wel toestellen staan hebben die vlan en qos aankunnen. Om voorbeeld te geven allemaal mijn cisco 79xx voip toestellen beschikken standaard over vlan mogelijkheid.

Dat zie je toch echt verkeerd. Zowel DSL als Kabel providers bieden geen VoIP. DSL providers bieden VoDSL of VoATM en kabel boeren doen iets als een apart IP 'vlan' voor de Voice kant. Dit is iets compleet anders dan voice over dezelfde lijn duwen als waar je internet over heen loopt. In feite heb je 2 aansluitingen die compleet gescheiden zijn. De kabel/DSL boer hoeft dan geen QoS te doen. Dit is hetzelfde met bv. interactieve televisie van Ziggo. Er wordt een derde lijn toegevoegd aan je kabelmodem (Internet, voice en ITV). Die 3 aparte lijnen hebben elk bepaalde bandbreedte garanties zodat ze elkaar niet in de weg zitten. Je ITV zal dus niet haperen als je hard aan het downloaden bent. Terwijl als jij een filmpje van uitzendinggemist.nl bekijkt wel hapert als je ook nog 20 torrents hebt lopen. Alleen Telfort gebruikt voor zover ik weet echt SIP over de Internet verbinding en daarmee 'echt' VoIP.

Verder is het prachtig als je toestel VLAN en QoS aan kan, maar uiteindelijk moet elk apparaat waar 't verkeer door heen gaat 't snappen. Dus ook je routers en als je een druk netwerk hebt je switches. En dan blijf ik weer bij mijn standpunt dat de meeste soho routers dat niet kunnen.

Maargoed het is prachtig dat jij semi-prof netwerk spul thuis hebt staan en dat het bij jou allemaal prachtig werkt. Onze ervaring is dat de meeste consumenten en MKB'ers met een standaard modem/router van hun ISP dit niet hebben en dat die zich storen aan haperende telefoongesprekken.