PDA

Bekijk Volledige Versie : Is dit de normale gang van zaken?



centiveo
10/01/10, 12:46
Ik heb een hostingpartner het volgende voor.

Wij huren bij hen een dedicated server. Die server kost nu geen stukken van mensen maar mij lijkt het volgende toch niet echt te kunnen:

De voorbije 30 dagen is de harde schijf in onze server erin geslaagd om drie keer defect te geraken.

Eén defecte harde schijf is gewoon een ongeluk.

Een 2de defecte schij kan puur toeval zijn.

Maar in 30 dagen een 3de defecte schijf lijkt mij geen toeval te zijn.

Volgens mij heeft het hostingbedrijf gewoon de harde schijf vervangen door een reeds gebruikt exemplaar. Omdat ze blijkbaar snel defect zijn zullen die schijven waarschijnlijk wel langer dan een week in een andere server hebben gezeten.

Nochtans heeft dit bedrijf een goede reputatie. Is het normaal dat er in de hostingbranche gewerkt wordt met 2de hands materiaal?

Dit is binnen onze contractperiode ook niet het eerste incident. Er is ook een behoorlijk dramatisch ander geweest, maar dat even ter zijde.

Kunnen wij tegen deze partij iets ondernemen? Mij lijkt het professionalisme ver zoek als je 2de (of derde?)- hands materiaal in een server stopt?

santema
10/01/10, 12:53
Het is natuurlijk even de vraag wanneer materiaal gebruikt is. In principe zeg ik ja. Mocht het voorkomen dat een klant een server bij ons annuleert dan gebruiken we die in de meeste gevallen opnieuw, echter wel na een uitvoerige controle (ook de hdd check etc).

Als we kapotte hardware vervangen is dat in 99 % van de gevallen nieuw, simpelweg omdat het om losse onderdelen gaat.

Ik heb geen idee welk OS je gebruikt, maar je zou de serienummers van de hardeschijf moeten kunnen uitlezen, dan kun je via de website van de fabrikant zo kijken hoe oud ze zijn.

centiveo
10/01/10, 12:55
Centos is ons OS.

Hoe kan ik dat serienummer uitlezen?

centiveo
10/01/10, 12:59
Ik kan de server nu niet meer via SSH bereiken. Van deze schijf zal ik dus de datum niet meer kunnen natrekken.

Trafego
10/01/10, 13:05
De uitspraak dat je er direct vanuit gaat dat er 2dehands materiaal gebruikt word vind ik eigenlijk iets te snel gezegd, het kan voorkomen en vooral met HDD en geheugen parts dat er een slechte batch geleverd is.

Hierdoor kan het inderdaad komen dat er op korte termijn meerdere zelfde type HDD's de geest geven. Mijn inzien kun je beste even contact opnemen met de hoster in kwestie en vragen om een andere batch HDD.

vDong
10/01/10, 13:08
De voorbije 30 dagen is de harde schijf in onze server erin geslaagd om drie keer defect te geraken.
Eén defecte harde schijf is gewoon een ongeluk.
Een 2de defecte schij kan puur toeval zijn.
Maar in 30 dagen een 3de defecte schijf lijkt mij geen toeval te zijn.


Als dit RAID is met dezelfde schijven is dit helaas mogelijk, dan geloof ik de hoster zeker dat het om nieuwe schijven gaat. Ik heb helaas vaker meegemaakt dat een serie schijven vrijwel gelijk en zeer kort na de ingebruikname overlijden. Er zit soms een slechte serie tussen. De spares kunnen dan ook uit dezelfde serie zijn.

JanSmit
10/01/10, 13:15
en waarom zou je niet nog goede tweede hands materiaal hergebruiken? In een goede server opstelling heb je een raid config. Tenminste een mirror set en mocht een schijf kapot gaan, dan druk je er een nieuwe in en de data wordt weer gerepliceerd. Ook "leven" de schijven tegen woordig langer dan vroeger.

Lijkt me dat je als als server boer nog schijven hebt die nog goed zijn (moet natuurlijk wel even gecontroleerd worden), je deze zonder extra kosten moet kunnen hergebruiken. Gevolg zou namelijk zijn dat je een hele stapel disken hebt liggen die prima te gebruiken zijn, echter vanwege policy weg moet weg gooien omdat de klant alleen maar nieuwe wil. Komt niet ten goede van de prijs voor de klant en het milieu.

gr

jan

Tim.Bracquez
10/01/10, 13:18
Soms moet je blij zijn met 2de hands materiaal... Hier de ervaring, nieuwe schijven falen sneller dan schijven die toch al een maand of 3 draaien... Google had ook zo'n groot onderzoek daaromtrend en daarin zag je duidelijk dat de schijven (nieuw) sneller de geest gaan geven dan schijven die het al een jaar doen zonder problemen.

The-BosS
10/01/10, 13:32
De uitspraak dat je er direct vanuit gaat dat er 2dehands materiaal gebruikt word vind ik eigenlijk iets te snel gezegd, het kan voorkomen en vooral met HDD en geheugen parts dat er een slechte batch geleverd is.

Hierdoor kan het inderdaad komen dat er op korte termijn meerdere zelfde type HDD's de geest geven. Mijn inzien kun je beste even contact opnemen met de hoster in kwestie en vragen om een andere batch HDD.


Als dit RAID is met dezelfde schijven is dit helaas mogelijk, dan geloof ik de hoster zeker dat het om nieuwe schijven gaat. Ik heb helaas vaker meegemaakt dat een serie schijven vrijwel gelijk en zeer kort na de ingebruikname overlijden. Er zit soms een slechte serie tussen. De spares kunnen dan ook uit dezelfde serie zijn.

Klopt helemaal, zo heb ik zelf ook al meegemaakt dat 16 hd's binnen een maand kapot waren en 4 zelf binnen de week (allemaal uit zelfde bestelling). Na onderzoek bleek het dus om een fabrieksfout te gaan, het beste wat je dus kunt doen is vragen aan je hoster om bvb eens een ander merk te proberen. Verder maakt het ook niet zoveel uit of er HD's uit andere servers gebruikt zouden worden, want ervaring leert dat eens een HD goed draaid deze ook goed blijft draaien. Mits deze onder normale omstandigheden behandeld wordt, ik heb hier zelf nog SCSI 4.3 GB HD's die al 12/13 jaar oud zijn en nog steeds werken. Idem met bvb nog oudere schijven 500MB van P33Mhz of 10GB hd's.

DutchTSE
10/01/10, 13:38
Kunnen wij tegen deze partij iets ondernemen? Mij lijkt het professionalisme ver zoek als je 2de (of derde?)- hands materiaal in een server stopt?
Ik ken een grote partij (ook hier aanwezig) waar je een Dell R200 besteld maar een Dell 860 van 3 jaar oud geleverd krijgt (als je erover klaagt komen ze aan dat je nu 2x 250 GB schijven hebt ipv 2x 160 GB, alsof je er blij mee moest zijn).. zal me niets verbazen als het om dezelfde partij gaat.

Professionaliteit was daar ook ver te zoeken, en geeft dus wel aan dat het gebruikelijk is ;)

Wij leveren tot nu toe alle dedicated servers nieuw, vanwege de lage hoeveelheid opzeggingen krijgen we ook eigenlijk niet de kans apparatuur te hergebruiken (apparatuur ouder dan 3 jaar gebruiken we sowieso niet).

brinkie
10/01/10, 14:48
Volgens mij heeft het hostingbedrijf gewoon de harde schijf vervangen door een reeds gebruikt exemplaar. Omdat ze blijkbaar snel defect zijn zullen die schijven waarschijnlijk wel langer dan een week in een andere server hebben gezeten.

Belast je de HDD mischien extreem?

Een "gebruikte" HDD hoeft geen probleem te zijn. Een verstandige hoster test z'n servers/HDD's eerst een tijdje (paar dagen tot een week burn-in test). Dan is zo'n schijf feitelijk ook "gebruikt". Maar wel betrouwbaarder, hoop ik dan maar, dan een die zo vers uit de verpakking komt.

vDong
10/01/10, 15:22
Belast je de HDD mischien extreem?

Dat zou nooit een reden van falen moet zijn.

YolkNet
10/01/10, 21:15
om het serienummer van je harde schijf uit te lezen:
hdparm-I / dev / hda
of probeer hdparm-i / dev / hda

Of misschien kun je hier iets mee: http://translate.google.nl/translate?hl=nl&sl=en&tl=nl&u=http%3A%2F%2Fwww.opensubscriber.com%2Fmessage%2F centos%40centos.org%2F7159973.html&anno=2