PDA

Bekijk Volledige Versie : Sponsoring



®on
09/01/10, 14:19
Op dit moment sponsor ik enkele sites, voornamelijk charitatieve instellingen en organisaties. Daar staat verder weinig tegenover en dat is prima.

Daarnaast sponsor ik de site van een club Android-enthousiastelingen. Al met al groeien zij flink, en ben ik me aan het bezinnen op de sponsoringsovereenkomst: ze trekken knap wat traffic. Hoe pakken jullie dit aan? Welke mogelijkheden maken jullie gebruik van als het om sponsoring gaat? Linkjes, banners, advertorials? Andere mogelijkheden?

Randy
09/01/10, 14:25
Een keer eerder met een dergelijk gebeuren (telefoons) een overeenkomst gesloten. Destijds was het nog makkelijker met 'nieuwsbrieven' dan nu. Ik zorgde voor een gedeeltelijke vulling van de nieuwsbrief met een advertorial en de advertentie-opbrengsten op de website en in de nieuwsbrieven werden op een 60/40 verdeeld. Een en ander is destijds vastgelegd in een simpele duurovereenkomst van 3-jaar. Na die 3 jaar was de rek er ook wel uit (unlocktijd) en ben ik uitgestapt.

Marinus
09/01/10, 14:32
Wij sponsoren een charitatieve instelling waar we eigenlijk niks voor terugvragen. Dat is maar een kleine site dus daar hoeft ook niks tegenover te staan. Daarnaast sponsoren we een sporter, daar staan we onderaan de site met een banner en bij de sponsors vermeld en we worden vaak voor feestjes van hem uitgenodigd ;) Bij een bekende studentenband staan we in de programmaboekjes en op de flyers die ze uitdelen bij optredens en uiteraard met banner op de site.

Trafego
09/01/10, 15:35
Ik heb in het verleden ook wel een en ander gesponsord maar ben er wel vanaf gestapt moet ik eerlijk zeggen, of het levert simpel weg niets op of ze maken gebruik van de situatie waardoor er eigenlijk meer verwacht word dan je wilt geven.. en daar sta je dan.

Indien ze nu veel traffic gaan trekken (en jou dus meer onkosten gaan opleveren) zou ik persoonlijk ze contacteren en een gesprekje aangaan dat de kosten en baten elkaar beetje gaan ontlopen. Wellicht kom je er dan met ze aan uit en zien ze gezien hun eigen groei ook wel een kleine bijdrage te leveren richting jou. al dan niet in extra promotie of real cash.

Serveo
09/01/10, 16:04
Op dit moment sponsor ik enkele sites, voornamelijk charitatieve instellingen en organisaties. Daar staat verder weinig tegenover en dat is prima.

Daarnaast sponsor ik de site van een club Android-enthousiastelingen. Al met al groeien zij flink, en ben ik me aan het bezinnen op de sponsoringsovereenkomst: ze trekken knap wat traffic. Hoe pakken jullie dit aan? Welke mogelijkheden maken jullie gebruik van als het om sponsoring gaat? Linkjes, banners, advertorials? Andere mogelijkheden?

Misschien kun je bedingen dat je hoofdsponsor o.i.d. bent? Daarmee wil ik zeggen dat ze jouw bedrijf nadrukkelijk in de communicatie naar buiten moeten meenemen. Ik kan me voorstellen dat ze wel eens bijeenkomsten hebben of een maandelijkse mailing naar alle klanten. Daarnaast is het inderdaad slim om de gebruikelijke dingen hierin op te nemen.

ichosting
09/01/10, 16:16
Ron,

Ik zou gewoon eens met ze om tafel gaan en daar eens goeie afspraken voor te maken.
Voor sponsoring lijkt het me meer dan redelijk dat ze ook aandacht aan je bedrijf besteden. Dat doe jij immers ook aan hun?

Alhoewel er inderdaad veel zijn die misbruik van de situatie maken, lijkt me een goed gesprek niet overbodig. Je zou dan inderdaad iets kunnen afspreken in de trant van een banner op de mainsite (goed duidelijk) of op een andere manier reclame. En misschien zelfs wel een kleine vergoeding bij overschrijding van bepaalde afspraken.

Zou gewoon eens overleggen.

®on
09/01/10, 17:09
Overleg is (was) reeds gaande. Enerzijds heb ik zoiets van: jullie uit de hand gelopen hobby ga ik niet langer bekostigen, op wat basiszaken na. Anderzijds, en vandaar dit topic: wellicht valt er voor mij(n bedrijf) wel wat uit te halen. Dat kan puur exposure zijn, die ik nu niet goed benut, of op een andere manier.

Thanks for the input so far!

Trafego
09/01/10, 17:28
wellicht idee: overleg of een domeinnaam checker geplaatst kan worden welke vervolgens op jouw website de domeinnaam checkt en sales promoot :)

t.bloo
09/01/10, 20:44
In het verleden sponsoring gedaan door een afgebakend pakket met 100% korting weg te geven. Gewoon debiteur aangemaakt, maar de basis rekening zelf betaald als het ware. Alle meerverbruik is dan ook meerverbruik en dat is dan ook duidelijk afgebakend en kun je in principe ook in rekening brengen. Blijf je nog zitten met de vraag hoe je er munt uit kunt slaan natuurlijk, als je dat wilt.

®on
10/01/10, 01:08
Blijf je nog zitten met de vraag hoe je er munt uit kunt slaan natuurlijk, als je dat wilt.
Direct munt uit slaan is het mij nooit om te doen geweest. Ik geloof wel in exposure en het mond-tot-mond principe als het om sponsoring gaat.

Ik heb inmiddels een aantal opties aangeboden, oa. nav. dit topic (waarvoor mijn dank).

santema
10/01/10, 11:49
We doen weinig aan sponsoring, 1 dedicated server in ruil voor een banner en een mailing zo nu en dan. Ik heb werkelijk geen idee hoeveel traffic ze gebruiken, ik kijk er ook niet naar.

wwwer
19/01/10, 23:51
In de doelgroep waar ik mij op richt heb ik een paar sponsor projecten lopen. Krijg er wat reclame voor terug en vindt het prima. Maar als het te wordt zal ik het zeker eens aankaarten met de eigenaar en een oplossing samen zoeken.

Stichtingen betalen bij mij vaak wat minder.

WH-Tim
20/01/10, 02:51
Ik zit met exact hetzelfde Ron. Een hobby die ik sponsor van iemand: een online webradio. Sinds kort de grootste in zijn genre en al maanden lang keihard bovenaan in google op het duurste keyword. Zonder optimalisatie. Het dataverkeer stijgt exponentieel en de inkomsten blijven laag. Ook ik zoek oplossingen, maar omdat het mijn branche niet is steek ik er het liefst zo min mogelijk tijd in..

ResellerHosting
20/01/10, 06:00
Voorop gesteld dat iedereen zijn eigen visie heeft richting sponsoring.

Hobbies, clubs etc.. mogen gerust wat geld kosten, immers iemand die aan schilderen doet is jaarlijks zo een paar honderd euro aan materiaal kwijt. Iemand die aan brandstof radiografische hobby's doet idem dito.

Zodra mensen het in een club verband gaan doen, (pre-stichting/pre-vereniging) kunnen ze heus wel een paar tientjes bij elkaar krijgen om voor de hosting te betalen.

Vroeger zag je dat met clans voor verschillende online games ook en die betaalden honderden euro's per jaar voor een gameserver. Gevolgd door een periode van sponsor zoekende tieners.

Ik denk dat er nog maar weinig partijen in Nederland een dedicated gameserver gaat sponsoren inruil voor een banner op de website, omdat er een paar tieners een mailtje sturen met hun intentie.

Wat ik ook bemerk dat sinds een jaar of zo het aantal sponsoring verzoeken zijn afgenomen. Kennelijk zijn hobbies/intenties van anderen ook crisis gevoelig :-).

Aan de andere kant hoef je niet alles gratis te leveren, zo kan het zijn dat een project die je naar het hart staat (zoals milieu) extra bandbreedte nodig heeft en je ze derhalve dat gratis GUNT.

Daar gaat het uiteindelijk om GUN je iemand of een organisatie voor een bepaald project iets, zonder tegen prestatie, als je daar volmondig ja op kan antwoorden, dan zit het goed. Pas in tweede instantie kun je gaan denken aan een voor beide partijen nuttige compensatie (korting aan leden van vereniging of zo).

Zodra een gesponsorde site gewoon geld gaat verdienen en dus commercieel is geworden, word het tijd om je relatie te herbekijken, je zult dan ook merken hoe erg je sponsoring is gewaardeerd, doordat ze elders op zoek gaan naar goedkopere/gratis hosting. (geen grap, mensen onthouden negatieve dingen en vergeten positieve dingen)

Als een bepaalde project maatschappelijk en in Nederland toegevoegde waarde heeft (in ons optiek) willen wij ze best zonder tegen prestatie hosten. Tenminste totdat ze terrabytes aan traffic trekken en blijkt dat ze tonnen aan subsidies ontvangen.
(wat kan voorkomen)

En een brei en haak club met 1000 leden en haar een eigen pand in haar bezit, hoeft bij ons niet aan te kloppen.

Vaak onderschat je hoe vermogend een "liefdadigheidsinstelling" is, terwijl sommige organisaties (zoals een paar achter giro 555) het presteren miljoenen op de beurs te verliezen.

De ratten in onze samenleving weten heel goed hoe je de samenleving en dus ook ondernemers een poot uit kunt draaien.
Dus wees wel kritisch, uiteindelijk GUN jij iemand met de beste intenties iets.

ps: Indien je al een reden hebt om er publiekelijk over te posten, zit het je kennelijk dermate dwars dat je niet meer kunt spreken dat jij het hen van harte gunt, wat geen reden mag zijn om een relatie tegen wil en dank voort te blijven zetten. Tenzij je er commercieel wijzer van kunt worden uiteraard.

aristo
20/01/10, 07:30
Wij sponsoren enkele radiostreams. In ruil een banner op de site.
Zijn heel gesloten clubs, dus geloof niet dat we er ooit extra omzet uitgehaald hebben.
Voor "mond op mond" reclame wel geschikt.
Altijd gedeeltelijke sponsoring, waarbij inkoopkosten er (grotendeels) weer uit komen.

Vrgr. Eef

Jorem
20/01/10, 09:04
Ik host een aantal websites voor een stichting. Dit was er eerst 1 en werden er met de jaren steeds meer.
Ik heb nu gewoon een bovengrens aangegeven. Tot een bepaalde hoeveelheid traffic is het voor mij, daarboven betalen ze de kosten die ik ook moet betalen voor de verzette traffic (zonder winst, maar puur dat het mij niks kost).

Heb gemerkt dat ze nu ineens wakker geschud zijn en de sites aangepast hebben en scheelt de helft van de traffic.
Ging bij hun om het verkleinen van de vele gescalde wandposter formaat foto's. En kleiner maken van audio en video streams.

Als mensen weten dat het ze niks kost zullen ze weinig moeite doen om te zorgen dat ze weinig data verzetten. Hangt er een prijskaartje aan dat zijn ze dit vaak wel. Dus gewoon je grens stellen.

Apoc
20/01/10, 10:42
Op dit moment sponsor ik enkele sites, voornamelijk charitatieve instellingen en organisaties. Daar staat verder weinig tegenover en dat is prima.

Daarnaast sponsor ik de site van een club Android-enthousiastelingen. Al met al groeien zij flink, en ben ik me aan het bezinnen op de sponsoringsovereenkomst: ze trekken knap wat traffic. Hoe pakken jullie dit aan? Welke mogelijkheden maken jullie gebruik van als het om sponsoring gaat? Linkjes, banners, advertorials? Andere mogelijkheden?

Het belangrijkste als sponsor zijnde is dat je dicht bij de doelgroep staat (dat geldt natuurlijk niet voor charitatieve instellingen, maar daar gaat het ook niet om). Het sponsoren van een volleybal vereniging, om maar als willekeurig voorbeeld te noemen, heeft als webhost vrijwel geen zin (tenzij je het simpelweg leuk vind om te doen, maar dat is een andere benadering).

Biedt als sponsor zijnde iets aan de bezoekers van de website die je sponsort, waar ze ook echt iets aan hebben. Dingen als ledenkortingen/bezoekerskortingen, en ook nuttige freebees, doen het goed.

Wees daarnaast betrokken bij de site die je sponsort. Heeft de site in kwestie een forum of blog; wees daar prominent aanwezig. Staan ze op een beurs, of doen ze mee aan een evenement, of organiseren ze zelf een evenement; wees daar ook aanwezig.

Om een lang verhaal kort te maken; de essentie is interactie. Two-way communication.

Veel bedrijven zetten ergens een banner neer (digitaal op een website, of fysiek bij bijvoorbeeld een sportveld) en doen er verder weinig/niets aan. Dat is gewoon een gemiste kans - dan kan je het naar mijn mening net zo goed niet doen.

®on
20/01/10, 11:01
Ik zit met exact hetzelfde Ron
Het is opgelost, in die zin dat we uit elkaar gaan. Ik heb ze een aantal opties en mogelijkheden voorgelegd, waaronder een aantal suggesties uit dit topic. 1 daarvan was: verhuizen. Men heeft voor die optie gekozen.

Voor mij een prima les, want het sponsoren op deze manier doe ik niet meer.
Na hun succesvol op weg geholpen te hebben, is dit blijkbaar de dank die je ervoor krijgt.

Apoc
20/01/10, 11:29
Ik zit met exact hetzelfde Ron. Een hobby die ik sponsor van iemand: een online webradio. Sinds kort de grootste in zijn genre en al maanden lang keihard bovenaan in google op het duurste keyword. Zonder optimalisatie. Het dataverkeer stijgt exponentieel en de inkomsten blijven laag. Ook ik zoek oplossingen, maar omdat het mijn branche niet is steek ik er het liefst zo min mogelijk tijd in..

Lijkt me vrij simpel: geef aan dat je ze zo veel wilt sponsoren als nodig, maar dat je wel verwacht een gelijkwaardige tegenprestatie te krijgen. In elk reclameblok een spotje van jouw bedrijf lijkt me dan niet onredelijk.

Steek er wel WAT tijd in, want betrokkenheid is belangrijk als je het tot een succes wilt maken. Start initiatieven waar de luisteraars iets mee kunnen. Vooral als een actie exclusief is voor een bepaalde groep mensen, kan dit aanslaan.

WH-Tim
20/01/10, 12:11
ps: Indien je al een reden hebt om er publiekelijk over te posten, zit het je kennelijk dermate dwars dat je niet meer kunt spreken dat jij het hen van harte gunt, wat geen reden mag zijn om een relatie tegen wil en dank voort te blijven zetten. Tenzij je er commercieel wijzer van kunt worden uiteraard.

Die laatste zin ben ik helemaal niet met je eens. Dat zou kunnen, maar mag je er dan niets over vertellen en/of vragen? Juiste de discussie brengt ideeën voort.


Wij sponsoren enkele radiostreams. In ruil een banner op de site.
Zijn heel gesloten clubs, dus geloof niet dat we er ooit extra omzet uitgehaald hebben.
Voor "mond op mond" reclame wel geschikt.
Altijd gedeeltelijke sponsoring, waarbij inkoopkosten er (grotendeels) weer uit komen.

Is dat een stille hint? ;)


Lijkt me vrij simpel: geef aan dat je ze zo veel wilt sponsoren als nodig, maar dat je wel verwacht een gelijkwaardige tegenprestatie te krijgen. In elk reclameblok een spotje van jouw bedrijf lijkt me dan niet onredelijk.

Steek er wel WAT tijd in, want betrokkenheid is belangrijk als je het tot een succes wilt maken. Start initiatieven waar de luisteraars iets mee kunnen. Vooral als een actie exclusief is voor een bepaalde groep mensen, kan dit aanslaan.

Ik heb er wel wát aandacht ingestoken gelukkig. Ik heb een volledig DJ planningssysteem voor ze geschreven wat geen enkele andere radio heeft. Hiermee kunnen ze tot maanden vooruit alle djs en sets al inplannen die geautomatiseerd dan afgespeeld worden op die tijden, na het aflopen van het huidige nummer. Heel handig voor hun! Inclusief een lineup systeem met namen en foto's e.d. . En dan nog een round robin systeem in PHP om de gebruikers gelijkmatig over de servers te verdelen. En ik ben actief. Laat ik het zo zeggen: ik sta heel kort bij de beheerder en hij weet dat ik het niet voor niets doe. Samen kijken we naar mogelijkheden om eraan te verdienen, maar dat schiet nog niet zo op. Terwijl wel de bezoekersaantallen al blijven stijgen..

Apoc
20/01/10, 12:47
Ik heb er wel wát aandacht ingestoken gelukkig. Ik heb een volledig DJ planningssysteem voor ze geschreven wat geen enkele andere radio heeft. Hiermee kunnen ze tot maanden vooruit alle djs en sets al inplannen die geautomatiseerd dan afgespeeld worden op die tijden, na het aflopen van het huidige nummer. Heel handig voor hun! Inclusief een lineup systeem met namen en foto's e.d. . En dan nog een round robin systeem in PHP om de gebruikers gelijkmatig over de servers te verdelen. En ik ben actief. Laat ik het zo zeggen: ik sta heel kort bij de beheerder en hij weet dat ik het niet voor niets doe. Samen kijken we naar mogelijkheden om eraan te verdienen, maar dat schiet nog niet zo op. Terwijl wel de bezoekersaantallen al blijven stijgen..

Zo te horen mist er net een trigger om de luisteraars aan te zetten om tot actie over te gaan (je website bezoeken). Ik zou het probleem voornamelijk in die hoek zoeken. Enkel het noemen van je naam levert een beetje naamsbekendheid op, maar vrijwel geen bezoekers. Probeer eens een speciale actie ("KORTING!" "GRATIS!" "UITSLUITEND VOOR LUISTERAARS VAN..") die aansluit bij de doelgroep. Prijsvragen (bij voorkeur onder leiding van de DJ's - er vanuit gaande dat ze af en toe ook praten) doen het ook goed.

cfmweb
20/01/10, 18:21
Het is opgelost, in die zin dat we uit elkaar gaan. Ik heb ze een aantal opties en mogelijkheden voorgelegd, waaronder een aantal suggesties uit dit topic. 1 daarvan was: verhuizen. Men heeft voor die optie gekozen.

Voor mij een prima les, want het sponsoren op deze manier doe ik niet meer.
Na hun succesvol op weg geholpen te hebben, is dit blijkbaar de dank die je ervoor krijgt.

Ach, soms is uit elkaar gaan de beste oplossing.
Schijnbaar werden je diensten niet dusdanig gewaardeerd dat ze bereid waren om ervoor te betalen. Maar zoals eerder opgemerkt zal het hen nog wel eens tegenvallen als ze op zoek gaan naar een goedkope aanbieder hiervoor.

Zelf sponsor ik enkele websites, drie webdesigners, een buurtvereniging en ook van sportverenigingen waarbij ik, of mijn zoontjes betrokken zijn. Ik geef alleen zelden iets gratis weg.
Ik sponsor dan bijvoorbeeld 30% korting op de factuur. Wel nadat ik eerst heb berekend wat ik er minimaal aan over wil houden ...

De webdesigners krijgen gratis hosting voor zichzelf, maar niet voor hun klanten, dat werkt wel goed.

Ik doe dat voornamelijk voor de naamsbekendheid in de gemeente waar ik woon. Op de sportverenigingen komen allerlei soorten mensen, en de websites worden goed bezocht. Als mijn naam of banner er dan onder staat draagt dat toch weer iets bij.

Toen ik nog een autobedrijf had adverteerde ik echt in de meest waardeloze krantjes en boekjes; van de vogelvereniging tot en met de voetbalvereniging.
Maar toen stond ik ook met auto's op braderieën, beurzen, bij de wielerronde en weet ik waar allemaal niet. De mensen leerde je kennen en gunde je wat.

Ik denk alleen dat bij webdesign en webhosting een muisklik (te) makkelijk is gemaakt, en mensen veel meer naar de prijs kijken. En dan nog.. de eerste 10 zoekresultaten worden misschien nog bekeken, maar als je daar niet bij staat..

pdu
20/01/10, 19:31
Het is opgelost, in die zin dat we uit elkaar gaan. Ik heb ze een aantal opties en mogelijkheden voorgelegd, waaronder een aantal suggesties uit dit topic. 1 daarvan was: verhuizen. Men heeft voor die optie gekozen.

Voor mij een prima les, want het sponsoren op deze manier doe ik niet meer.
Na hun succesvol op weg geholpen te hebben, is dit blijkbaar de dank die je ervoor krijgt.

Het is en blijft vreemd vanuit onze perspectief, je helpt iemand/een organisatie vervolgens wil je een dialoog aan en opeens zijn ze weg (vaak naar een betaalde hosting provider).

Je kunt een parallell trekken met geld lenen, iemand komt naar je toe met een zielig verhaal (huur/energie/gas etc..) en 's middags nadat je geld geleend hebt zie je ze schoenen kopen. Anders mans geld/spullen/infrastructuur heeft geen enkele waarde voor mensen zolang het gratis/gemakkelijk is verkregen.