PDA

Bekijk Volledige Versie : One.com opzeggen



janvl
07/01/10, 15:25
Bericht van One.com:

"Beste heer,

Het domein is verhuisd nadat het abonnement reeds verlengd was.

OPZEGGEN

Omdat u niet tenminste 35 dagen voor het einde van de abonnementsperiode heeft opgezegd is het abonnement reeds automatisch met een jaar verlengd. U kunt nu per volgend jaar opzeggen. Openstaande facturen dienen uiteraard nog wel voldaan te worden."

Te lang gewacht met opzeggen dus :-( als ik eens Google komt dit blijkbaar nog voor. Iemand een idee hoe ik hier vanonder geraak? Ik krijg al herinneringsbrieven. Of wordt het toch maar een jaar extra betalen?

Erik H.
07/01/10, 15:31
Dat zijn de Algemene Voorwaarden waar je akkoord mee bent gegaan. Lijkt me een duidelijk gevalletje waarin One.com volledig in haar recht staat.

Tenzij je aantoonbaar wel tijdig hebt opgezegd ?

Het valt me op dat mensen tegenwoordig niet meer de moeite cq. het fatsoen nemen om tijdig op te zeggen. Dit is geen direct verwijt aan TS (ik ken het verhaal niet) maar meer iets wat ik in het algemeen constateer het afgelopen jaar...

Domenico
07/01/10, 15:31
Heel simpel, je zal hier met de beste wil nooit onder uit kunnen komen. Je bent gewoon te laat dus je zal gewoon moeten betalen hoe sneu het ook lijkt.

janvl
07/01/10, 15:44
Spijtig, daar gaat 27.83 euro.
Ik heb daar nog een 10-tal domeinen dus dat wordt allemaal controleren.

Mensen die willen opzeggen bij one.com zijn alvast gewaarschuwd, doe het tijdig!

Erik H.
07/01/10, 15:46
Mensen die willen opzeggen bij one.com zijn alvast gewaarschuwd, doe het tijdig!

Waar slaat dat nou op ?

Ik wil dan graag toevoegen...
- Mensen die hun huurhuis willen opzeggen ... doe het tijdig!
- Mensen die hun NS jaarkaart willen opzeggen ... doe het tijdig!
- Mensen die hun [vul willekeurig iets in] ... doe het tijdig!

janvl
07/01/10, 15:49
Ik bedoel er alleen mee dat de voorwaarden van one.com wel erg in hun voordeel zijn. Nu betaal ik een jaar extra, zonder er iets voor in de plaats te krijgen. Er zijn wel meer bedrijven die dit doen, en telkens hangen mensen vast aan een abonnement dat ze niet (meer) willen.

Domenico
07/01/10, 15:52
Ik bedoel er alleen mee dat de voorwaarden van one.com wel erg in hun voordeel zijn. Nu betaal ik een jaar extra, zonder er iets voor in de plaats te krijgen. Er zijn wel meer bedrijven die dit doen, en telkens hangen mensen vast aan een abonnement dat ze niet (meer) willen.

Ik ken geen hoster die dit niet zo geregeld heeft. Dit is normaal zaken doen en ook in andere branches gewoon standaard. Domeinen worden over het algemeen vooruit betaald door de hosters dus misschien dat je het dan beter begrijpt.

BLAST3R
07/01/10, 15:53
Ik bedoel er alleen mee dat de voorwaarden van one.com wel erg in hun voordeel zijn. Nu betaal ik een jaar extra, zonder er iets voor in de plaats te krijgen. Er zijn wel meer bedrijven die dit doen, en telkens hangen mensen vast aan een abonnement dat ze niet (meer) willen.

Jij gaat toch akkoord met de voorwaarden? Dan moet je jezelf ook houden aan die voorwaarden. En als daar in staat dat je moet opzeggen binnen een termijn en je zou het hier van jouw kant niet mee eens zijn, had je nooit een bestelling moeten plaatsen/akkoord moeten gaan met de voorwaarden.

Dit is gewoon een 'normale' gang van zaken.
Algemene voorwaarden zijn er niet voor niets, en als ze je niet aanstaan had je niet bij One.com moeten bestellen.

ichosting
07/01/10, 15:53
Ik bedoel er alleen mee dat de voorwaarden van one.com wel erg in hun voordeel zijn. Nu betaal ik een jaar extra, zonder er iets voor in de plaats te krijgen. Er zijn wel meer bedrijven die dit doen, en telkens hangen mensen vast aan een abonnement dat ze niet (meer) willen.

Maar dat had je dan toch kunnen zien in de voorwaarden die je toen hebt ondertekend? Als je niets aangeeft, wordt het verlengd. Ze kunnen niet ruiken dat je wilt stoppen lijkt me. En als je er een maand later mee komt, dan zijn er alweer kosten gemaakt.

De een verlengd het dan met een maand/kwartaal een ander een jaar. Hangt ervan af hoe het in de voorwaarden staat waar je mee akkoord bent gegaan, schijnbaar.

Geert-Jan
07/01/10, 15:54
Ik bedoel er alleen mee dat de voorwaarden van one.com wel erg in hun voordeel zijn. Nu betaal ik een jaar extra, zonder er iets voor in de plaats te krijgen. Er zijn wel meer bedrijven die dit doen, en telkens hangen mensen vast aan een abonnement dat ze niet (meer) willen.

Duas dat vindt je vreemd, maar vind vindt je er dan van als je gas en electra leverancier geen verplichtingen zouden hebben, morgen zorgen opzegtermijn de kraan dicht mogen draaien?

janvl
07/01/10, 16:06
In dit geval had ik een domeinnaam verhuisd, ongeveer 10 maanden na registratie bij one.com. Ik dacht dat daarmee het contract afgelopen was, maar blijkbaar niet dus. Goed ja, juridisch niets aan te doen, ik ben akkoord gegaan met de voorwaarden.

De vergelijking met elektriciteit en gas vind ik niet opgaan, als je stopt met betalen, waarom zouden ze dan niet het recht hebben om te stoppen met het leveren van hun diensten? In de andere richting, als je wil overschakelen naar een andere leverancier, moeten ze dan blijven aanrekenen voor de hele periode dat je geen gebruik maakt van hun diensten?

Marin
07/01/10, 16:12
In de andere richting, als je wil overschakelen naar een andere leverancier, moeten ze dan blijven aanrekenen voor de hele periode dat je geen gebruik maakt van hun diensten?

Als jij te lui en laks bent om tijdig op te zeggen? en hun administratieve sorus op hun hals laat halen (crediteren enzo)? JA!

janvl
07/01/10, 16:42
Misschien heb ik dit op het verkeerde forum gepost. In de essentie gaat het erom dat ik voor iets betaal dat ik niet gewild heb, iets dat "automatisch" voor mij verlengd is, terwijl de indruk gewekt wordt dat het abonnement al is afgelopen na een domein transfer.

Maar goed, blijkbaar zijn er toch mensen die graag munt slaan uit deze praktijken. Juridisch ok, maar ethisch..?

daveww
07/01/10, 16:47
In dit geval had ik een domeinnaam verhuisd, ongeveer 10 maanden na registratie bij one.com. Ik dacht dat daarmee het contract afgelopen was, maar blijkbaar niet dus. Goed ja, juridisch niets aan te doen, ik ben akkoord gegaan met de voorwaarden.Daar gaat het fout 'je dacht', ook wij hebben in onze AV staan dat een opzegging bijv 1 mnd voor einde contract uiterlijk bij ons binnen dien te zijn. Indien deze later binnenkomt wordt het contract alsnog verlengd en gefactureerd en dient dit betaald te worden. Hij zal dan met de eerst volgende mogelijkheid opgezegd worden.

De vergelijking met elektriciteit en gas vind ik niet opgaan, als je stopt met betalen, waarom zouden ze dan niet het recht hebben om te stoppen met het leveren van hun diensten? In de andere richting, als je wil overschakelen naar een andere leverancier, moeten ze dan blijven aanrekenen voor de hele periode dat je geen gebruik maakt van hun diensten?Dit staat altijd allemaal in de AV, als je daar niet mee eens bent moet je simpelweg geen contract/overeenkomst aangaan.

"Beste heer,

Het domein is verhuisd nadat het abonnement reeds verlengd was.Volgens mij wordt het verhaal een beetje anders, als ik de zin lees heb je de domeinnaam verhuisd nádat deze al was verlengd.

Meeste providers verlengen de diensten stilzwijgend met een jaar. Ongeacht of de tijd tussen je verlenging en verhuizing nu minuten, uren of dagen betreft de kosten blijven gelijk bij de domeinnaam.

ichosting
07/01/10, 16:49
De vergelijking met elektriciteit en gas vind ik niet opgaan, als je stopt met betalen, waarom zouden ze dan niet het recht hebben om te stoppen met het leveren van hun diensten? In de andere richting, als je wil overschakelen naar een andere leverancier, moeten ze dan blijven aanrekenen voor de hele periode dat je geen gebruik maakt van hun diensten?


Ja je dient te blijven betalen zolang je bent overeengekomen ja. Ook al stop je halverwege de periode. Als je voor 2 jaar een overeenkomst tekent en je stapt na 6 maanden al over, dan betaal je de resterende 1,5 jaar nog gewoon. Ook al zit je ergens anders. Dat ben je overeengekomen.

Domenico
07/01/10, 16:50
Misschien heb ik dit op het verkeerde forum gepost. In de essentie gaat het erom dat ik voor iets betaal dat ik niet gewild heb, iets dat "automatisch" voor mij verlengd is, terwijl de indruk gewekt wordt dat het abonnement al is afgelopen na een domein transfer.

Maar goed, blijkbaar zijn er toch mensen die graag munt slaan uit deze praktijken. Juridisch ok, maar ethisch..?

Laten we het eens omdraaien. Domeinnamen en hosting worden niet automatisch verlengd en jij bent vergeten te verlengen. Pats, je domein weg en je site weg. Is dat zo beter geregeld dan?

Ook voor de hosters werkt het zo en de domeinnamen die wij voor onze registreren en beheren worden ook elk jaar automatisch verlengd en ook wij worden daarvoor aangeslagen. Het werkt nu eenmaal zo en het is aan de klant om contracten op tijd op te zeggen. Sorry maar dit heeft niets te maken met munt slaan uit maar gewoon met common sense.

chielsen
07/01/10, 16:52
Nederlandse bedrijven mogen echter niet meer. Maar ja, dan zit je bij one.com verkeerd.

Marin
07/01/10, 17:00
Als je domein bij een domeinkaper lag omdat je was "vergeten" te verlengen, had je dan je mond gehouden en gedacht "eigen schuld"? Of had je dan helemaal moord en brand geschreeuwd?

Triloxigen
07/01/10, 17:05
In dit geval had ik een domeinnaam verhuisd, ongeveer 10 maanden na registratie bij one.com. Ik dacht dat daarmee het contract afgelopen was, maar blijkbaar niet dus. Goed ja, juridisch niets aan te doen, ik ben akkoord gegaan met de voorwaarden.

De vergelijking met elektriciteit en gas vind ik niet opgaan, als je stopt met betalen, waarom zouden ze dan niet het recht hebben om te stoppen met het leveren van hun diensten? In de andere richting, als je wil overschakelen naar een andere leverancier, moeten ze dan blijven aanrekenen voor de hele periode dat je geen gebruik maakt van hun diensten?

Als jij stopte met betalen zullen ze je de dienst ook stopzetten, maar ook dan gaan ze je wel houden ana je betalingsverplichting.
De vergelijking met Electra en gas was dus eigenlijk wel terecht :p

janvl
07/01/10, 17:43
Als je domein bij een domeinkaper lag omdat je was "vergeten" te verlengen, had je dan je mond gehouden en gedacht "eigen schuld"? Of had je dan helemaal moord en brand geschreeuwd?

Ik heb nog bij een webhoster shared hosting gehad, daar ging de procedure zo: tegen het einde van de termijn kreeg ik een herinneringsmail met de vraag om de webhosting + domein met een jaar te verlengen. Ik heb dan maar een transfer gedaan naar een andere webhost, om welke reden weet ik niet meer.

Er werd dus geen automatische factuur gestuurd, en er moest niets gecrediteerd worden. De factuur kwam na de betaling. Ik vind dit gewoon een veel eerlijkere gang van zaken. Dit is al een tijd geleden, misschien is dit nu eerder een uitzondering.

Ik behoor zelf tot die 98% van de bevolking die maar op "I accept" klikt, in de veronderstelling dat het wel goed zal zijn. Vandaar ook mijn "waarschuwing" voor one.com: op tijd opzeggen.

®on
07/01/10, 17:56
Eerlijk of niet, je bent zelf akkoord gegaan en had even moeten kijken hoe de procedure met betrekking tot opzeggen is/was. "Ervan uit gaat dat"... is niet aan te raden.

daveww
07/01/10, 17:59
Ik behoor zelf tot die 98% van de bevolking die maar op "I accept" klikt, in de veronderstelling dat het wel goed zal zijn. Vandaar ook mijn "waarschuwing" voor one.com: op tijd opzeggen.De waarschuwing heeft voor mij als waarde "logisch", bijna alle hosting bedrijven die ik ken verlengen stilzwijgend en moet gewoon vroegtijdig opgezegd worden.

Heb zelf nog geen bedrijf gezien/gehad die een mail stuurt met herinnering van je hosting/domein.

Triloxigen
07/01/10, 18:32
Ik heb nog bij een webhoster shared hosting gehad, daar ging de procedure zo: tegen het einde van de termijn kreeg ik een herinneringsmail met de vraag om de webhosting + domein met een jaar te verlengen. Ik heb dan maar een transfer gedaan naar een andere webhost, om welke reden weet ik niet meer.

En als je vergeet te verlengen omdat je de email niet had gezien dan hadden hun het zeker ook gedaan ;-)

Je wil niet weten wat de gevolgen kunnen zijn als een domein vervalt...

Niels L
07/01/10, 19:09
Jongens jongens :P Ik wil geen politie agentje spelen (doe ik het toch he!) maar het punt is nu wel duidelijk. Lijkt me vertandig een slotje op te gooien dus ?

Groeten

®on
07/01/10, 19:59
Heb zelf nog geen bedrijf gezien/gehad die een mail stuurt met herinnering van je hosting/domein.
Wakker worden zou ik je dan mee willen geven. Er zijn zat bedrijven die hier reeds een start mee gemaakt hebben, en dit naar volle tevredenheid gebruiken.

cyberbootje
07/01/10, 22:14
Wakker worden zou ik je dan mee willen geven. Er zijn zat bedrijven die hier reeds een start mee gemaakt hebben, en dit naar volle tevredenheid gebruiken.

Inderdaad, wil net zeggen ken er al heel veel....
Hier al inmiddels meer dan een jaar mee begonnen, gewoon automatisch mailtje kan echt geen kwaad.

Maar als er om een of andere reden geen opzegging volgt(mail wel of niet gehad) dan wordt het zeer zeker verlengen.

Erik H.
08/01/10, 00:04
Nederlandse bedrijven mogen echter niet meer. Maar ja, dan zit je bij one.com verkeerd.

Wat bedoel je? Je haalt toch niet ook de verkeerde wetswijziging aan die niet van toepassing is op webhosting he ;-)

chielsen
08/01/10, 00:15
Wat bedoel je? Je haalt toch niet ook de verkeerde wetswijziging aan die niet van toepassing is op webhosting he ;-)

Oh? Ik dacht voor domeinnamen alleen niet.

Ernie B
08/01/10, 12:51
One.com gokt met hun voorwaarden op de laksheid van zijn klanten.. ik vind dit geen nette en klantvriendelijke manier. Maar ja.. het is een manier en het mag zo.
Ik heb persoonlijk liever klanten die bij mij blijven omdat zij tevreden zijn met mijn dienstverlening en niet omdat ze de kalender niet goed in de gaten houden..

Wouter-Ospito
08/01/10, 17:24
Nederlandse bedrijven mogen echter niet meer. Maar ja, dan zit je bij one.com verkeerd.

Lees eerst dit eens: http://weblog.ictrecht.nl/internet-service-providers/verkorte-opzegtermijn-telecomcontracten-ook-voor-providers/


One.com gokt met hun voorwaarden op de laksheid van zijn klanten.. ik vind dit geen nette en klantvriendelijke manier. Maar ja.. het is een manier en het mag zo.
Ik heb persoonlijk liever klanten die bij mij blijven omdat zij tevreden zijn met mijn dienstverlening en niet omdat ze de kalender niet goed in de gaten houden..

Die mening gaat nog wel veranderen, zodra je een serieus aantal klanten hebt. Als je niet het risico wilt lopen dat een domein/hostingpakket verloren gaat omdat iemand vergeet te verlengen dan zal je automatisch moeten verlengen. Alles bij houden en in de gaten houden of iedereen die moet verlengen wel heeft geantwoord, is onbegonnen werk. Het is dus of stilzwijgend verlengen of handmatig verlengen met de kans op verlies van domein/data. De enige tussenoplossing die er dan dus is, is een herinneringsmail sturen, maar toch automatisch verlengen. Kan, maar ik zie de toegevoegde waarde er niet zo van in. Waarom moet een bedrijf de administratie van de consument gaan lopen bijhouden/in de gaten lopen houden. Ik moet ook m'n eigen administratie in de gaten houden, dan mag dat toch zeker ook wel van de consument verwacht worden?! Bovendien krijg je dan weer van die grapjassen die bij hoog en bij laag gaan beweren dat ze die mail nooit gehad hebben, en nou toch aan een verlengd contract vast zitten. Nee, dankje.

chielsen
08/01/10, 17:53
Ah ok, dat wist ik niet. Ik snap het verschil alleen niet? Waarom zou het wel bij je adsl mogen en niet bij een hostingcontract (vanuit het oogpunt vd beleidsmakers).

cyberbootje
08/01/10, 18:07
Dit gaat nu redelijk offtopic maar moet het toch even kwijt.



Alles bij houden en in de gaten houden of iedereen die moet verlengen wel heeft geantwoord, is onbegonnen werk. Het is dus of stilzwijgend verlengen of handmatig verlengen met de kans op verlies van domein/data.

Helemaal mee eens!



De enige tussenoplossing die er dan dus is, is een herinneringsmail sturen, maar toch automatisch verlengen. Kan, maar ik zie de toegevoegde waarde er niet zo van in. Waarom moet een bedrijf de administratie van de consument gaan lopen bijhouden/in de gaten lopen houden.

Waarom geen toegevoegde waarde? misschien voor providers niet maar voor consumenten zeer zeker wel hoor, meer dan een geheugensteuntje is het niet en toch erg handig.



Bovendien krijg je dan weer van die grapjassen die bij hoog en bij laag gaan beweren dat ze die mail nooit gehad hebben, en nou toch aan een verlengd contract vast zitten. Nee, dankje.
Voorwaarden blijven hetzelfde hoor, zolang er geen bevestiging komt vanuit de provider hoeven zij er niet op te rekenen dat het opgezegd wordt.
Meer dan een extra stukje service is het niet....

Triloxigen
08/01/10, 18:39
One.com gokt met hun voorwaarden op de laksheid van zijn klanten.. ik vind dit geen nette en klantvriendelijke manier. Maar ja.. het is een manier en het mag zo.


Dat is onzin, als je een bedrijf runt wil je resultaten weten en niet op het laatste moment dat ineens alles kan veranderen. Dit vanwege bijvoorbeeld inkoop.
Kan ook niet zeggen dat het onredelijk is een maand van tevoren?

Maar jij waarschuwt al je klanten dus netjes van tevoren en houd precies bij wat wanneer vervalt en je stuurt ze allemaal even een mailtje.
En wat als ze niet reageren?

Wouter-Ospito
09/01/10, 18:27
Dit gaat nu redelijk offtopic maar moet het toch even kwijt.


Helemaal mee eens!


Waarom geen toegevoegde waarde? misschien voor providers niet maar voor consumenten zeer zeker wel hoor, meer dan een geheugensteuntje is het niet en toch erg handig.


Voorwaarden blijven hetzelfde hoor, zolang er geen bevestiging komt vanuit de provider hoeven zij er niet op te rekenen dat het opgezegd wordt.
Meer dan een extra stukje service is het niet....

Omdat je nu al van die grappenmakers hebt die hun eigen regels denken te kunnen maken en denken aan bepaalde services (waar ze niet voor betalen, maar bijv. wel tijdelijk gratis toegang toe hadden) rechten te kunnen ontlenen. Ondanks dat je op papier in je recht sta, wil je dat soort discussies gewoon niet. M.i. wordt het met zo'n service alleen maar erger en krijg je dit soort discussies dus vanzelf (ik noem maar wat: mag jij je klant gaan bewijzen a.d.h.v. maillogs dat die mail toch echt verzonden is). Simpelweg op zo'n verzoek antwoorden met 'dat gaan we niet bewijzen', roept alleen maar meer wantrouwen op, en dus zal je dit toch doen. Maar uiteindelijk zal die betreffende klant je waarschijnlijk toch nog niet geloven.

Nee, ik blijf er bij dat iedereen verantwoordelijk is voor het bijhouden van z'n eigen administratie. Bovendien zouden hosters dan dus tijd (= geld) moeten steken in het opzetten van zo'n systeem. Terwijl het eigenlijk onze taak helemaal niet is.


Ah ok, dat wist ik niet. Ik snap het verschil alleen niet? Waarom zou het wel bij je adsl mogen en niet bij een hostingcontract (vanuit het oogpunt vd beleidsmakers).

Dat zal je de beleidsmakers moeten vragen :). Maar een simpel punt wat ik zou kunnen bedenken is dat domeinen vaak ook per jaar ingekocht moeten worden door de leverancier.

cyberbootje
09/01/10, 20:04
Omdat je nu al van die grappenmakers hebt die hun eigen regels denken te kunnen maken en denken aan bepaalde services (waar ze niet voor betalen, maar bijv. wel tijdelijk gratis toegang toe hadden) rechten te kunnen ontlenen. Ondanks dat je op papier in je recht sta, wil je dat soort discussies gewoon niet. M.i. wordt het met zo'n service alleen maar erger en krijg je dit soort discussies dus vanzelf (ik noem maar wat: mag jij je klant gaan bewijzen a.d.h.v. maillogs dat die mail toch echt verzonden is). Simpelweg op zo'n verzoek antwoorden met 'dat gaan we niet bewijzen', roept alleen maar meer wantrouwen op, en dus zal je dit toch doen. Maar uiteindelijk zal die betreffende klant je waarschijnlijk toch nog niet geloven.

Nee, ik blijf er bij dat iedereen verantwoordelijk is voor het bijhouden van z'n eigen administratie. Bovendien zouden hosters dan dus tijd (= geld) moeten steken in het opzetten van zo'n systeem. Terwijl het eigenlijk onze taak helemaal niet is.


Klopt helemaal wat je zegt, ben er ook zeer zeker mee eens.

Ergens zit er wel een verschil in klanten, wij zijn zulke klaplopers liever kwijt dan rijk.
We hebben inderdaad een aantal keer gehad dat een klant zei van, ik heb hem niet gehad waarop wij weer vertelden dat het een extra service is en niet iets om op te vertrouwen.

Klant bleef vriendelijk en nam z'n verlies en deed gelijk een afmelding voor dat domein alvast voor het volgend jaar.
Als de klant dan ook niet moeilijk doet dan komen wij hem wel weer tegemoet met een extra korting op de factuur wat hij dan erg waardeert.

Wat ik wil zeggen is, als je denkt dat het iets bijdraagt en als je klanten die je aantrekt redelijk vertrouwt dan geeft dat alleen maar meerwaarde aan de service.
Als je veel klanten hebt die nogal graag verkassen en voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten dan kan je het idd beter niet doen want dan krijg je alleen maar gezeur.

BsHosting
09/01/10, 20:46
De consument moet gewoonweg altijd verantwoordelijk gehouden worden voor zijn eigen daden, het gepamper van de overheid is nergens voor nodig.

Consumenten weten alles wel te vinden als men korting krijgt en bv een kado, maar als men dan verlengd word weet men ineens niets meer.

Dat gaat met hosting zo, maar ook met andere abonnementen.

Wat is de volgende stap dat je de consument erop moet wijzen dat ie na het schijten ook zijn kont moet afvegen etc.
Dat is wel waar we naar toe gaan in dit land.

Wouter-Ospito
09/01/10, 22:40
Als je veel klanten hebt die nogal graag verkassen en voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten dan kan je het idd beter niet doen want dan krijg je alleen maar gezeur.

Dat niet alleen. Wij werken zelf voornamelijk met zakelijke klanten (80-90% van onze klantengroep is zakelijk gebruiker), en die hebben over 't algemeen de zaakjes een stuk beter op orde dan de particuliere klant. Het grootste deel van onze klantengroep heeft zo'n service dan ook niet nodig (weten zelf wanneer ze eventueel moeten opzeggen). Bovendien zal een klant nooit naar ons toe komen omdat we 't goedkoopste waren op dat moment (waardoor je dus inderdaad die figuren aantrekt die voor een euro korting per jaar weer net zo snel vertrekken en waar je dan dit soort gezeur mee krijgt). Wij hebben (gelukkig) sowieso erg weinig opzeggingen en de enige klanten waar we dan weleens dit soort grappen mee meemaken (te laat opzeggen doordat duidelijk hun eigen administratie niet op orde is en dan alles er aan proberen te doen om niet te hoeven verlengen) zijn eigenlijk particulieren. Echt opvallend bij deze groep is dat ze pas een keer gaan nadenken over opzeggen, als de dienst al is verlengd/gefactureerd (wanneer er dus al kosten gemaakt zijn), bijna nooit er voor. Veel ligt aan de manier van handelen van die klanten, normaal zijn wij ook helemaal niet zo moeilijk en best coulant in dit soort gevallen, maar ze verpesten het vaak voor zichzelf door te denken dat ze zelf wel even de regels bepalen. Als ze nou gewoon eens eerlijk zouden zeggen "Joh, ik ben helemaal vergeten op te zeggen, sorry, zou dit misschien nog geannuleerd kunnen worden?", dan heb je me (enkele bijzonder situaties daargelaten). Maar ja...

Zoals al door een paar andere aangegeven, het wordt tijd dat de overheid stop met het betutellen van mensen, en mensen eens eigen verantwoordelijkheid nemen.

Apoc
10/01/10, 14:13
iets dat "automatisch" voor mij verlengd is, terwijl de indruk gewekt wordt dat het abonnement al is afgelopen na een domein transfer.

Dat is toch wel een redelijk cruciaal punt. Kun je toelichten op wat voor manier je van mening bent dat die indruk gewekt wordt? Als dit veroorzaakt is door een foutieve aanname die je zelf gemaakt hebt, dan staat de leverancier volledig in zijn recht door te stellen dat je die fout zelf gemaakt hebt en dat je gewoon aan de voorwaarden vast zit. Echter, wanneer de leverancier zelf iets verkeerd heeft uitgelegd en jij hierdoor het idee had dat alles geregeld was, dan zou jij wel eens in je recht kunnen staan (ik betwijfel dat daar sprake van geweest zal zijn, maar het zou kunnen).

Ik zou dat dan ook voornamelijk eens nagaan.

rené1
11/08/10, 20:24
Spijtig, daar gaat 27.83 euro.
Ik heb daar nog een 10-tal domeinen dus dat wordt allemaal controleren.

Mensen die willen opzeggen bij one.com zijn alvast gewaarschuwd, doe het tijdig!


hier ook : één dag te laat de one.com-miserie opgezegd en 50 e boete plus verwijl-intresten plus nieuw jaar-abonement komt op 90,04 e !!!! menslief

NOOIT MEER one.com :nono:

daveww
11/08/10, 21:50
Hoezo een 'boete' omdat je te laat hebt opgezegd?
Bij ons wordt dan het contract als nog met één jaar verlengd en dan met eerstvolgende mogelijkheid opgezegd en dient de factuur betaald te worden. Opzegging dient bij ons uiterlijk 1 maand vóór einde contract bij ons binnen te zijn.

Verder indien men bij ons wegverhuisd, moet het contract als nog opgezegd worden. Dit omdat het een contract is en niet automatisch ná 1 jaar wordt beëindigd conform de AV.

Geert-Jan
11/08/10, 21:57
Dit omdat het een contract is en niet automatisch ná 1 jaar wordt beëindigd conform de AV.
Dat is een kromme zin....?

daveww
11/08/10, 22:08
Dat is een kromme zin....?Heb de zin nog eens gelezen en begrijp het meteen,.. even jip-janneke: Er zijn mensen die denken zodra een domeinnaam wegverhuisd wordt dat het contract ook meteen beëindigd wordt/is.

Echter willen niet alle klanten zodra de domeinnaam is verhuisd het contract opzeggen (hosting) omdat ze die nog willen gebruiken (zonder of wellicht met domein die ze in eigen beheer hebben).

Er staat op de website duidelijk vermeld dat indien men de domeinnaam wegverhuisd, dit geen opzegging is. Ze moeten dan evengoed schriftelijke opzeggen.

Indien een opzegging later dan 1 maand vóór einde van het cotract bij ons binnen komt dan wordt het contract alsnog met één (of anders vermeld) jaar verlengd en met de eerstvolgende mogelijkheid (dus na verlenging) beëindigd.

LB-Media
11/08/10, 22:27
Jah erg vervelend dat je contract direct een jaar wordt verlengd, persoonlijk doe ik dit niet, kun je gewoon per maand opzeggen.

Maarja gebeurd nog heel erg vaak dat je abonnement van de webhosting of iets anders gewoon met een jaar verlengd word.

Ik dacht zelf dat er iets kwam dat je bijvoorbeeld met je telefoon maandelijks kan opzeggen ofzo, ook al ben je er nog geen jaar.

Erik H.
11/08/10, 22:45
Ik dacht zelf dat er iets kwam dat je bijvoorbeeld met je telefoon maandelijks kan opzeggen ofzo, ook al ben je er nog geen jaar.

Klopt, raadpleeg je juridisch adviseur of favoriete zoekmachine. Maar dat geldt dus EXPLICIET niet voor hostingdiensten....

daveww
11/08/10, 23:00
Ik dacht zelf dat er iets kwam dat je bijvoorbeeld met je telefoon maandelijks kan opzeggen ofzo, ook al ben je er nog geen jaar.Je kunt (bijv bij ons) ook vandaag bestellen en morgen opzeggen. Afhankelijk wat je gekozen hebt (opzeggen per direct of per einde contract) wordt je contract gewoon beëindigd.

Het opzegtermijn is om ervoor te zorgen dat men niet enkele dagen of week voor einde contract gaat opzeggen óf als net de domeinnamen weer zijn verlengd en gefactureerd.

M.b.t. opzeggen / verlengen bij telecom gaat dit veel anders, hiervoor kun je zoals Erik je al adviseerd een juridisch adviseur raadplegen.

rené1
12/08/10, 06:57
Hoezo een 'boete' omdat je te laat hebt opgezegd?
.

sorry : schadebeding (zo noemen zij dat)

LB-Media
12/08/10, 21:23
het klopt dat dit voor telecom bedrijven al wel zo is maar voor webhosting (http://www.lb-media-is-een-spammer.nl) bedrijven geld dit inderdaad niet, maar zou er misschien ook moeten komen.

Bij anderen kun je bijvoorbeeld gewoon per maand opzeggen als je wilt.

Ik snap best als de domeinnaam net weer voor een jaar betaald hebt deze in rekening wordt gebracht, maar dan alleen de domeinnaam en niet de webhosting (http://www.lb-media-is-een-spammer.nl).

Maarja ik hoor heel veel slechte verhalen laatste tijd over ONE mbt het opzeggen van hun contract.

cyrano
13/08/10, 02:08
De OP is natuurlijk juridisch in fout.

Maar het kan klantvriendelijker. Mijn hosting bedrijf geeft gewoon een telefoontje bij verhuizen of opzeggen van een domein, omdat ze weten dat het niet altijd duidelijk is voor de klant. Juridisch moeten ze dat niet, maar het maakt wel dat ik er klant blijf, ook al zijn ze wat duurder.

daveww
13/08/10, 02:19
LB-Media ten eerste wederom leuk geprobeerd ;-)
Ik snap best als de domeinnaam net weer voor een jaar betaald hebt deze in rekening wordt gebracht, maar dan alleen de domeinnaam en niet de webhosting (http://www.lb-media-is-een-spammer.nl).Hier ben ik het niet mee eens;

Als men akkoord gaat met de AV dan weten ze gewoon dat (in ons geval) na verhuizing ze de diensten alsnog moeten opzeggen. Eveneens dat als ze te laat opzeggen alsnog één jaar wordt verlengd en gefactureerd.

Het is bij ons ook mogelijk maandelijks op te zeggen, echter minimaal 1mnd vóór einde contract.

Je zou dus simpel gezien nu kunnen bestellen en morgen opzeggen, echter zullen er geen kosten worden gecrediteerd.

LB-Media
13/08/10, 09:16
Daar heb je opzicht wel gelijk in, als het in de algemene voorwaarden staat en je hebt ervoor getekend dan is het niet anders...

SebastiaanStok
13/08/10, 11:10
"het klopt dat dit voor telecom bedrijven al wel zo is maar voor webhosting bedrijven geld dit inderdaad niet, maar zou er misschien ook moeten komen."
Dat gaat er ook komen in 2011/12, maar hoe dat eruit gaat zien is allemaal nog erg onduidelijk :)

Met een jaar verlengen is voor nu alleen verboden voor de telecom sector, en let op! Dit geld alleen voor particulieren klanten. Niet voor zakelijk.

Met langer dan een jaar verlengen (volgens mij alleen particulier) is voor elke branche verboden.


Je kunt (bijv bij ons) ook vandaag bestellen en morgen opzeggen. Afhankelijk wat je gekozen hebt (opzeggen per direct of per einde contract) wordt je contract gewoon beëindigd.
Geld dit voor domeinen of webhosting? Bij webhosting heeft een particuliere klant recht 7 dagen retourrecht (wet koop of afstand).

daveww
13/08/10, 11:25
Geld dit voor domeinen of webhosting? Bij webhosting heeft een particuliere klant recht 7 dagen retourrecht (wet koop of afstand).Wij bieden enkel webhosting incl. domeinnaam aan. Het is bij ons niet mogelijk om enkel webhosting te bestellen. Dat enkel bij webhosting wet koop op afstand is, is bekend.

Systeembeheren
22/08/10, 14:02
De voorwaarde om tijdig op te zeggen is niet meer dan redelijk en gewoon onderdeel van het contract.

Dezo
23/08/10, 10:32
Ik heb nog bij een webhoster shared hosting gehad, daar ging de procedure zo: tegen het einde van de termijn kreeg ik een herinneringsmail met de vraag om de webhosting + domein met een jaar te verlengen. Ik heb dan maar een transfer gedaan naar een andere webhost, om welke reden weet ik niet meer.

Er werd dus geen automatische factuur gestuurd, en er moest niets gecrediteerd worden. De factuur kwam na de betaling. Ik vind dit gewoon een veel eerlijkere gang van zaken. Dit is al een tijd geleden, misschien is dit nu eerder een uitzondering.

Ik behoor zelf tot die 98% van de bevolking die maar op "I accept" klikt, in de veronderstelling dat het wel goed zal zijn. Vandaar ook mijn "waarschuwing" voor one.com: op tijd opzeggen.

Er zijn heus heel wat hosters en registrars die deze procedure toepassen. Het lijkt me ook de meest eerlijke procedure.

Dezo
23/08/10, 10:39
Alles bij houden en in de gaten houden of iedereen die moet verlengen wel heeft geantwoord, is onbegonnen werk. Het is dus of stilzwijgend verlengen of handmatig verlengen met de kans op verlies van domein/data. De enige tussenoplossing die er dan dus is, is een herinneringsmail sturen, maar toch automatisch verlengen. Kan, maar ik zie de toegevoegde waarde er niet zo van in.

Je stuurt een mail met het feit dat men moet betalen om zijn hosting en domeinnaam te verlengen voor een bepaalde periode en een datum wanneer de betaling moet binnen zijn. Als men niet betaald is het verlengd, anders niet .. lijkt me simpel.

Natuurlijk is stilletjes zwijgen en verlengen wel eenvoudiger en je hebt dan ook een groot percentage mensen die het opzeggen vergeten zijn en toch nog een extra jaartje betalen. Maar of dat nu echt ethisch is ?

BsHosting
23/08/10, 13:16
Je kunt alles voor een klant blijven onthouden, de klant heeft zelf ook een verantwoordelijkheid.

Een vb gesm abbo's men klaagt steen en been maar als men een nieuw toestel mag uitzoeken weet men ineens wel wanneer hun abbo afloopt.

Je kan idd een mail sturen, dan zeg jij de naam op want klant reageert niet, jij een rechtszaak aan je broek want het was een belangrijke naam en klant had de mail niet gezien.

Ik blijf erbij de klant mag zijn eigen zaakjes best zelf op orde houden, ik durf te wedden als jij van te voren aangeeft als u volgend jaar verlengd krijgt u een playstation kado dat ze 6 mnd van te voren al komen ja ik verleng wel hoor.

Of ga jij je boekhouding ook overlaten aan je klanten.


Je stuurt een mail met het feit dat men moet betalen om zijn hosting en domeinnaam te verlengen voor een bepaalde periode en een datum wanneer de betaling moet binnen zijn. Als men niet betaald is het verlengd, anders niet .. lijkt me simpel.

Natuurlijk is stilletjes zwijgen en verlengen wel eenvoudiger en je hebt dan ook een groot percentage mensen die het opzeggen vergeten zijn en toch nog een extra jaartje betalen. Maar of dat nu echt ethisch is ?

Arieh
23/08/10, 14:51
Opzeggen zonder bevestiging met de klant is natuurlijk riskant, kan eventueel nog bekeken worden per doelgroep. Maar even een geautomatiseerd berichtje naar de klant toe van uw pakket verloopt over een maand kan een hoop ellende voorkomen. Gewoon maar lekker laten verlengen terwijl de klant er allang geen gebruik meer van maakt is je goed recht, maar leuk is anders. Vaak weten klanten helemaal niet dat ze moeten opzeggen, en als men al geen gebruik meer maakt van de hosting vergeet je zelfs dat je überhaupt nog zoiets hebt lopen.

BsHosting
23/08/10, 15:02
Ja en als de klant dan niet reageert opzeggen, en klant stelt jouw aansprakelijk simpel zat.

Hebben consumenten dan het verstand van een goudvis ofzo "Vaak weten klanten helemaal niet dat ze moeten opzeggen" elke boerenlul weet dat je diensten als je ze niet meer wilt op zult moeten zeggen.

Er zit een verschil tussen het niet weten of gewoonweg TE LAM zijn om het op te zeggen, en dat is juist net de doelgroep waar het fout gaat altijd.

Het is allemaal mooi alles afschuiven naar de ondernemer, wat is de volgende stap dat je klant jou gaat bellen of jij weet of ie vandaag al gegeten heeft of gescheten.

Een consument mag zelf ook eens nadenken.



Maar even een geautomatiseerd berichtje naar de klant toe van uw pakket verloopt over een maand kan een hoop ellende voorkomen. Gewoon maar lekker laten verlengen terwijl de klant er allang geen gebruik meer van maakt is je goed recht, maar leuk is anders. Vaak weten klanten helemaal niet dat ze moeten opzeggen, en als men al geen gebruik meer maakt van de hosting vergeet je zelfs dat je überhaupt nog zoiets hebt lopen.

Arieh
23/08/10, 15:16
Ik blijf er bij dat veel mensen bij het bestellen van hosting het idee hebben dit eenmalig te doen, zoals je een printer besteld oid. De focus ligt meer op wat de klant op dat moment wil met een website en dat het een dienst is die automatisch verlengt wordt komt geen seconde in hun op. Ik zie het bezwaar niet om een (automatisch) mailtje te sturen. En dan kan je alsnog verlengen bij geen bericht. Of je moet de consument principieel willen opvoeden, of er een slaatje uit willen slaan..

BsHosting
23/08/10, 15:28
Ik blijf er bij dat veel mensen bij het bestellen van hosting het idee hebben dit eenmalig te doen, zoals je een printer besteld oid.

Dat is gewoon een kwestie van niet KUNNEN OF WILLEN lezen, er staat duidelijk bij periode 1 jaar.
Staat er bij een printer ook niet bij he.

Dat heeft niks met oplichten te maken, maar dat de klant zelf maar eens moet leren denken en lezen.

Als je er bij zet u krijgt een ps3 gratis weten ze wel dat ze een abbo hebben, maar als ze dat niet krijgen ligt het ineens aan de ondernemer.

Arieh
23/08/10, 15:42
Als je er bij zet u krijgt een ps3 gratis weten ze wel dat ze een abbo hebben, maar als ze dat niet krijgen ligt het ineens aan de ondernemer.

Dat mag zo zijn, maar moet de klant dan maar afgestraft worden omdat hij dat wanneer hij niets krijgt hij niet beseft dat hij aan een contract zit? Komt overigens nog bij, dat je bij een gsm abbo je maandelijks betaalt en je allemaal kopieën moet opsturen.


Dat is gewoon een kwestie van niet KUNNEN OF WILLEN lezen, er staat duidelijk bij periode 1 jaar.
Staat er bij een printer ook niet bij he.Maar er staat op diezelfde pagina niet, u moet een maand van te voren opzeggen. Dat staat dan weer verstopt in de AV die niemand leest.

En dan krijg je dus dit. Klant ontvangt factuur en had er totaal niet ongerekend. Neemt contact op met de hoster, 'ik maakte er helemaal geen gebruik meer van'. Hoster: Tja u moet 't een maand van te voren opzeggen. Klant 'Nouja zeg :('. Klant zit met een pakket wat hij niet gebruikt, negatieve ervaring met het bedrijf. En waarom? Omdat de klant maar de AV moet gaan lezen? Ik zie dit als een stukje service naar je klant toe om deze hierover goed in te lichten. Ofwel op de website zelf vooraf de bestelling, of een mailtje. Maar goed, ieder z'n eigen mening..

The-BosS
23/08/10, 15:49
Ik kan BsHosting hier heel goed in volgen, wat is er verkeerd aan een email zenden om klant te vragen om te verlengen. Doet hij het niet account/domein op suspend/delete, je ging er toch mee akkoord dat het voor een periode van 1 jaar was (of aangeduide periode). Dan moet de klant achteraf ook niet komen zagen van dit was wel mijn bedrijfswebsite of mijn webshop of ... Dan had die zijn zaken maar beter op orde moeten houden. En zoals BsHotsting al aangaf, als klanten gelokt worden met gratis gsm's of andere dingen dan tekenen ze maar al te graag in op de diensten zelfs al weten ze niet eens wat voor dienst en voor hoe lang die loopt.

@Arieh: Wat maakt het uit of de klant nog gebruikt maakt van de dienst of niet, als je een huis huurt en er niet in woont moet je toch ook nog huur betalen. Of als je 14 dagen op reis bent moet je toch ook gewoon voor een maand huur betalen.

BsHosting
23/08/10, 15:49
Maar er staat op diezelfde pagina niet, u moet een maand van te voren opzeggen. Dat staat dan weer verstopt in de AV die niemand leest.

Dus gewoon laksheid van de klant, klant verklaard nl wel in ieder geval bij ons en zal bij anderen net zo zijn ik verklaar de AV gelezen te hebben en ben hiermee akkoord.

Dat die zelfde klant dan achteraf verklaart ik heb het niet gelezen is dan toch echt zijn eigen fout.

Arieh
23/08/10, 15:54
Tja ik probeer slechts de kant van de consument te belichten. De klant zit ook in de fout, maar als je ziet dat de consument op dit vlak vaak de fout in gaat, en je kunt er wat aan doen, waarom zou je dat niet doen? Ik heb het hier over een simpel mailtje wat een verschil kan maken. Het hoeft niet, het kan.

En de klant verklaard de AV wel gelezen te hebben, maar doet dit 9/10 keer niet. Dat mag duidelijk zijn.

BsHosting
23/08/10, 15:59
Het gaat niet alleen om het mailtje, wat dan als de klant niet reageert.
Jij zegt het domein op was immers voor 1 jaar en klant laat niks horen.

Dan kan je weer aankomen staat in de AV ben je akkoord mee gegaan maar ja die heeft ie dus dan ook niet gelezen.

Moet de klant gepamperd worden, omdat de klant eigenlijk onder curatele hoort te staan want een klant die zelf niet kan denken hoort ook geen pakketten of diensten af te sluiten dan, die hoort een bewindvoerder te hebben.

Geloof jij het zelf, klant weet verdommes goed wat ie afsluit en houd zich van de domme als ie weer moet betalen.

Ik durf er om te wedden als je ten tijde van het afsluiten erbij zet volgend jaar betalen is een ps3 krijgen dan weten ze het maanden van te voren al te melden verlengen ja of nee, maar staat er geen kado dan is men ineens blind en oost indisch doof schijnbaar.

The-BosS
23/08/10, 16:01
En de klant verklaard de AV wel gelezen te hebben, maar doet dit 9/10 keer niet. Dat mag duidelijk zijn.

Dat is dan de klant zijn probleem, wie zijn gat verbrand moet op de blaren zitten.

Arieh
23/08/10, 16:20
Geloof jij het zelf, klant weet verdommes goed wat ie afsluit en houd zich van de domme als ie weer moet betalen.

In dat geval is de klant goed op de hoogte, maar is hij het dus vergeten. Een herinnering zou 'm dan ook helpen. Jij als hoster hebt zelf een bedrijf opgezet en weet hoe dit allemaal werkt, en zal dan ook wanneer je zelf iets koopt of afsluit beter letten op dergelijke zaken. Een normale consument leest zeer zelden de AV. Zeker als het om een xx bedrag per jaar gaat. Je zou eens een timer van min. 5 minuten oid op je AV scherm kunnen zetten en dat men helemaal naar onderen moet hebben gescrold, en dan pas kunnen bestellen, kijken hoeveel klanten je overhoudt.

En ik proef hier een soort van wrok tegenover klanten. Het is simpel, of je stuurt een e-mailtje en je voorkomt onnodige verlenging (en nogmaals, bij geen bericht kun je alsnog wel verlengen en factureren), of je doet niets en je zit met vervelende situaties en incasso's. Als je kunt kiezen, waarom dan toch nummero 2. Maar goed, ik ben er nu wel klaar mee. Ik ben in ieder geval blij met bedrijven die dit wel doen.

hanskind
23/08/10, 16:28
Op het moment dat een domain van provider A naar provider B wordt verhuisd, wordt provider A niet meer voor de registratie kosten belast. Ook wanneer Provider A het domain voor meerdere jaren heeft vast gelegd en dus betaald, is het logisch dat de klant hier voor is belast. Er is dus bij een verhuizing geen geldelijk verlies bij de provider waar het domain weg wordt gehaald.

Ik heb het altijd vreemd gevonden dat er providers zijn die nadat een domain bij hen weg verhuisd is, met een beroep op hun ALV, de klant blijft belasten voor het domain, dat niet meer onder het technische en registratie beheer van de provider staat.

ALV zijn een goed ding, maar hier riekt het naar mijn mening toch wel erg naar willens en wetens de klant geld afhandig maken.

Overigens zien we ook iets anders. Een hosting pakket wordt opgezegd, omdat de klant naar een andere provider wenst over te stappen. Het opzeggen van het hosting pakket wordt door de provider, eventueel met een beroep op zijn ALV, tevens gezien als een beëindiging van het domain. Afhankelijk van de registry, kan dat vervelende gevolgen hebben. We hebben al een aantal malen een .nl domain om die redenen tegen kosten uit de quarantaine moeten halen.

En dan hebben we ook nog providers die een domain op hun eigen naam zetten. De klant is dan niet de juridisch eigenaar. Het zal niet veel voorstellings vermogen kosten wat dat voor ellende oplevert.

BTW, wij als providers hebben een zorgplicht. Het is te simpel om je te beroepen op je ALV,

Hans Kind

BsHosting
23/08/10, 16:29
En ik proef hier een soort van wrok tegenover klanten. Het is simpel, of je stuurt een e-mailtje en je voorkomt onnodige verlenging (en nogmaals, bij geen bericht kun je alsnog wel verlengen en factureren),

Dat is geen wrok, ik heb alleen een hekel aan mensen die gewoonweg niet kunnen of willen lezen alleen als het hun uitkomt.

Ook al stuur je een mailtje en de klant reageert niet zit je op het zelfde punt als nu, of je verwijderd alles met alle gevolgen van dien of je verlengd het met ook alle gevolgen van dien.

Mij is altijd geleerd goed te lezen waar je mee akkoord gaat en zo werkt het in het dagelijkse leven ook.

Als jij rattegif gaat halen wordt jij ook geacht dat je de gebruiksaanwijzing leest, kan je naderhand ook niet aankomen ben doodziek geworden want dacht dat het dropjes waren om op te eten .

Sommige mensen drijven te ver door met de verantwoordelijkheid af te schuiven, wanneer ik iets doe is dat mijn verantwoordelijkheid niet die van een ander.

Maar tegenwoordig zoekt men allerlij uitwegen om niet zelf verantwoordelijk te zijn.


Ik heb het altijd vreemd gevonden dat er providers zijn die nadat een domain bij hen weg verhuisd is, met een beroep op hun ALV, de klant blijft belasten voor het domain, dat niet meer onder het technische en registratie beheer van de provider staat

Verhuizen wil niet zeggen dat je je abbo niet op hoeft te zeggen.
Of moet de ondernemer elke klant achter zijn kont aanzitten, wat is de volgende stap dat je zelf de rekening voor de klant nog gaat betalen of dat je zijn kont moet afvegen als ie gaat schijten.

Een klant kan zelf heel goed denken alleen vertikken sommige dat gewoonweg.

In jou denkwijze is de flitspaal ook schuldig die mij flitste vorige week, maar nee ik reed te hard simpel zat dus mijn verantwoording.

Niet alles afschuiven op een ander, maar zelf eens verantwoording nemen voor je eigen daden en falen, niet alles lekker afschuiven omdat dat zo makkelijk is.

Wat is er mis mee als je een domein verhuisd om het netjes ff op te zeggen.

Net een klant van mij ook heeft een domein verkocht netjes een mailtje van de klant domein word verhuisd ik ga akkoord gooi jij het domein uit je boekhouding zodat ik geen factuur meer krijg.

Dus het kan wel het ligt gewoon aan de lamzakkerij van sommige.

En ja je kan een klant mailen, je kan een brief sturen maar als een klant de av al niet kan lezen leest ie de rest ook niet.

Klanten die niet willen betalen lezen precies wat ze zelf willen lezen, had er vorig jaar 1 niet opgezegd maar betalen ho maar.
Na diverse emails en brieven geen reactie dus deurwaarder, waar komt de klant mee aan ik heb geen factuur gehad maar wel in een reply op de mail waar de factuur in zat.

Kortom ik blijf erbij iedereen is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen daden en overeenkomsten.

SebastiaanStok
23/08/10, 16:52
Bij ons is het als volgt geregeld (voor webhosting).

Bij een contract dat langer dan 6 maanden duurt, krijgt de klant twee maanden voor verlening een e-mail met de mededeling dat het contract verlengt word.
Als hier geen gehoor aan word gegeven wordt het contract gewoon verlengt.

Maar het is wel mogelijk om aan te geven dat het contract niet meer verlengt moet worden.
Na de contractperiode word het contract dan beëdigt.
Wel krijgt de klant verschillende malen de melding dat de account zal komen te vervallen en dat dan alle website gegevens verloren gaan!

Tevens heeft klant de mogelijkheid om de eerstvolgende contractperiode in te korten tot 1 maand. Dus als hij nu een jaar contract heeft, en deze wil omzetten naar een contract van één maand met stilzwijgende verlening kan deze dat aangeven en de nieuwe contractperiode is dan korter (de huidige blijft gewoon doorlopen).

De reden waarom we geen jaarcontracten verplicht stellen, is om deze redenen, als de klant kiest voor een langere periode krijgt deze dat als korting terug :)


En stilzwijgende verlening hoef je heus niet alleen in het contract dan wel AV te vermelden.

Gewoon bij de bestelling zelf vermelden om de klant te helpen,.


U gaat dit contract aan voor de periode van <een jaar/X maanden>, na deze periode zal uw contract automatisch worden verlengt met <een jaar/X maanden>.

Als u het contract wilt stopzetten, moet u dit uiterlijk één maand voor het aflopen van de periode aan ons melden.

Voor de webhosting ontvangt u <jaarlijks/maandelijks> een factuur.



OT:
Over domme mensen gesproken.
http://www.bizz.nl/7716-u-bent-verantwoordelijk-voor-stomme-werknemers.html

hanskind
23/08/10, 17:09
Ach, ik wordt te oud voor dit soort discussies. Bij ons heeft de klant altijd gelijk, ook als hij het heeft.

rgds

Hans Kind

cyrano
23/08/10, 19:53
Ach, ik wordt te oud voor dit soort discussies. Bij ons heeft de klant altijd gelijk, ook als hij het heeft.

rgds

Hans Kind

Nou daar koop ik nog wel eens wat :-)

orbitdiensten
23/08/10, 21:17
Helaas zul je nog een jaar moeten betalen inderdaad, ze zijn niet de enige die zulke opzeg termijnen hanteren. Het is inderdaad zelf GOED opletten.

hanskind
24/08/10, 16:12
Had me voorgenomen hier niet verder op te reageren, maar kan het niet laten :smartass:

Je kan van alles en nog wat opnemen in je ALV, maar deze kunnen niet in strijd zijn met wetgeving, algemeen geaccepteerd gedragsregels en redelijkheid en billijkheid.

Bij een juridisch beoordeling van een dergelijke zaak, zal een rechter kijken naar de feiten.

Een van de feiten zal zijn dat de provider een dienst factureert, die hij niet heeft geleverd. Immers zoals ik al eerder schreef, na de verhuizing van het domain naar provider b, zal provider a niet meer worden belast voor de kosten van het domain.

Ook kan een rechter, op basis van redelijkheid en billijkheid, bepalen dat het beëindigen van een hosting account bij provider A, zoals omschreven in de ALV van provider A, tevens gezien kan worden als het beëindigen van de overeenkomst inzake het domain provider A. Dit mede op basis van het feit dat provider A, na een verhuizing, niet meer voor de kosten van het domain wordt belast.

Los van alles hier ge- en beschreven. Een klant heeft besloten om ergens anders te hosten. Er zijn voor de provider geen inkoop kosten meer voor het domain, waarom dan zo moeilijk doen. Onze ervaring is dat wanneer er in dergelijke situaties soepel en flexibel wordt omgegaan met de situatie, dat alleen maar als positief door de klant wordt ervaren.

Moeilijk doen en tegenwerken leid tot een negatieve ervaring van de klant, en die zal dat uitdragen binnen zijn relaties en netwerk. Of een relatief klein bedrag dat allemaal waard is, ik vraag het mij af.

Hans Kind

The-BosS
25/08/10, 14:34
Ik snap je redenering wel, maar vergeet ook niet dat het verhuizen van een domeinnaam reden moet zijn voor het automatisch opzeggen van een totaal paket en dat dit dan nog moet gebeuren.

Laat ik even jouw voorbeeld in een praktische alledaags vb omzetten. Je huurt een huis (provider) en bent er niet tevreden van, je besluit een ander huis (provider) te zoeken. Na een tijd heb je dit gevonden en besluit je te verhuizen. Je verhuist je meubels etc naar de nieuwe woning. Daarmee wil dat nog niet zeggen dat je automatisch je huur van je oude woning opgezegd hebt, bij deze moet je nog altijd huur betalen voor je oude woning (lees hosting).

RayManZ
25/08/10, 19:22
Dat klopt natuurlijk wat je zegt, maar je kunt als dienstverlener ook proactief zijn en vragen of hij/zij zijn pakket wil behouden. Zo creëer je ook good-will bij je klanten wat ook belangrijk is.

Men verkoopt webhosting + domeinnaam. Zonder domeinnaam werkt de webhosting niet dus is het logisch dat deze ook opgezegd wordt. Helaas werkt niet iedereen zo.

Vaak zie je dat dit te maken heeft met de grote van het bedrijf. Een eenmanszaak blijkt vaak veel soepeler dan een grote BV.

The-BosS
25/08/10, 20:16
Dat klopt natuurlijk wat je zegt, maar je kunt als dienstverlener ook proactief zijn en vragen of hij/zij zijn pakket wil behouden. Zo creëer je ook good-will bij je klanten wat ook belangrijk is.

Men verkoopt webhosting + domeinnaam. Zonder domeinnaam werkt de webhosting niet dus is het logisch dat deze ook opgezegd wordt. Helaas werkt niet iedereen zo.

Vaak zie je dat dit te maken heeft met de grote van het bedrijf. Een eenmanszaak blijkt vaak veel soepeler dan een grote BV.

Waarom zou je dan geen webhosting los kunnen verkopen volgens jou, subdomein werkt toch ook. Wat als ik nou bvb een status pagina wil op status.domein.tld op een andere host buiten je eigen datacenter/netwerk etc.

RayManZ
25/08/10, 20:23
Dat bedoel ik niet. Los kan prima. Er zijn genoeg klanten die elders hun domeinnamen inkopen en webhosting bij ons.

Ik doelde meer op het feit dat men een het samen afneemt en vervolgens hun domeinnaam verhuist naar een andere hosting provider. Dan weet je eigenlijk voor 99% zeker dat men ook geen hosting meer nodig heeft.

Pur
26/08/10, 00:05
Men verkoopt webhosting + domeinnaam. Zonder domeinnaam werkt de webhosting niet dus is het logisch dat deze ook opgezegd wordt. Helaas werkt niet iedereen zo.



Ik doelde meer op het feit dat men een het samen afneemt en vervolgens hun domeinnaam verhuist naar een andere hosting provider. Dan weet je eigenlijk voor 99% zeker dat men ook geen hosting meer nodig heeft.

Volgens mij verklaar je nu toch iets andere dingen. Webhosting zonder domein kan prima dus het statement "zonder domeinnaam werkt de webhosting niet" is onzin. Dat gaat alleen op als de klant je zou vragen het domein op te heffen.

Ik heb het zelf ook wel eens gedaan eerst een domein verhuisd maar het www record gewoon naar het oude hosting pakket verwezen. Zorgt voor een soepelere verhuizing omdat je niet afhankelijk bent wanneer je domein nou verhuisd (want dat is nog altijd tricky, het kan 1 dag duren, 5 dagen of de latende provider kan op 2.5 dag besluiten toch maar goed te keuren).

En zo zijn er ook klanten die naar ons toe willen komen maar eerst hun oude hosting willen uitzitten omdat ze daar toch al betaald voor hebben (en er geen onoverkomelijke problemen zijn) ook dan verhuizen we soms het domein wel alvast in overleg met de klant zodat de verhuizing later velen malen soepeler verloopt.

En ik ben het op zich wel met beide zijden eens. Ja je kan pro-actief de klant benaderen of hij dan ook zijn hosting pakket wil opzeggen, aan de andere kant ben ik het 10000% eens met mensen die zeggen dat het de klants eigen verantwoordelijkheid is om op tijd op te zeggen. Ze verhuizen blijkbaar wel hun domein, dus hoe moeilijk kan het zijn om je dan ook nog even te beseffen van oh ja zal pro-actief even een mail sturen om het hele hosting pakket op te zeggen.

De overheid zou de consumenten wat minder moeten betuttelen wat dat betreft.

daveww
26/08/10, 00:26
Ik ben het volledig eens met de toelichting van Pascal (Pur)

Snap ook niet waarom RayManZ zegt dat als men domeinnaam verhuisd ook meteen hosting opgezegd moet worden en dat dat logisch zou zijn.

Als we opzeggingen ontvangen zien we 9 van de 10x dat men kiest "einde contract" i.p.v. "per direct" simpelweg wat Pascal zegt omdat hier toch voor betaald is.