PDA

Bekijk Volledige Versie : SVN subversion client SSH



cfmweb
06/01/10, 19:18
Hallo luitjes,
Een klant van me wil graag SVN subversion client gebruiken voor ssh toegang.
Hij stuurde me het verzoek of ik dat effe wil installeren voor hem.

Nou heb ik geen idee wat het is en wat het doet, dus daar heb ik zo m'n bedenkingen bij. Ik heb wel gegoogled maar wordt er nog niet zoveel wijzer van. Zoals ik het nu begrijp is het een soort applicatie om bestanden te beheren over SSH. Maar waarom heeft ie daar iets anders dan het gebruikelijke voor nodig?
Ook vraag ik me af hoe het zit met de veiligheid, het is een shared hosting omgeving, en ik wil niet dat er andere gebruikers last van hebben.
Daarbij vraag ik me af als het een client is wat het dan op de server te zoeken heeft...
Iemand die het me uit kan/wil leggen?
vrgr Chris

Yourwebhoster
06/01/10, 20:12
SVN wordt met name gebruikt in de ontwikkeling, je kan éénvoudig bestanden downloaden met de huidige beschikbare versie en indien je de rechten hebt uploaden (automatisch wordt een nieuwe versie toegewezen). Ik heb me echter beperkt tot het gebruik van downloaden en uploaden, dus veel meer kan ik er niet over kwijt.

wiki (http://en.wikipedia.org/wiki/Subversion_%28software%29)

chielsen
06/01/10, 20:36
Een svn client doet eigenlijk niet veel meer dan bestanden downloaden en uploaden die ergens op een server staan. Het wordt veel gebruikt in opensource software of software ontwikkeling in het algemeen.

Je kan veel projecten, zoals bijvoorbeeld Zend Framework makkelijk up2date houden mbv SVN, als de klant toch al ssh toegang heeft is dat ook geen beveiligings risico.

Als hij zijn eigen repository wil, dan moet je een svn server deamon installleren. Hier komt vrij veel bij kijken qua configuratie en beveiliging, dat zou ik niet zomaar doen voor de klant (tenzij hij flink betaalt).

cfmweb
06/01/10, 20:39
Bedankt voor jullie reacties. Dit ga ik dus niet installeren op een shared hosting (budget) accountje van 0,99 per maand.

Of kan hij dit ook gebruiken zonder zijn eigen repository en is het dan eenvoudiger te installeren?

vrgr Chris

t.bloo
06/01/10, 20:56
Subversion is een dienst die wij speciaal aanbieden, het is niet echt moeilijk maar ook weer niet klik-en-klaar. De serverkant kun je beschikbaar stellen via een plugin in apache. Een client kant kun je alleen beschikbaar stellen via de commandline of het aanroepen van een executable vanuit een script. Dat zou ik niet zomaar doen op een shared server! Wij hebben daar speciale jailed shells voor, maar dat opzetten kost je wel een paar uurtjes/dagen.

Misschien kan je klant zijn webruimte mounten als netwerk schijf en dan gewoon de webruimte als doel opgeven in de subversion client op zijn PC. Daarvoor kun je een ftp-fs op de PC installeren of via een webdav share of iets dergelijks.

cfmweb
06/01/10, 21:14
Okee, ik heb het voorgesteld.
Als hij dit toch wil mag hij een vps afnemen, dan wil ik me er wel een keer in verdiepen ;)
Bedankt.

Marinus
06/01/10, 21:16
SVN is een veelgebruikte techniek om bij projecten waar meerdere mensen aan werken de broncode centraal op te slaan. Deze SVN server beheert de repositories op de server en houdt de verschillende versies van alle bestanden in die repository in de gaten. Individuele coders kunnen hun code en updates committen naar de repository waarna hun collega's deze vervolgens weer kunnen uitchecken om er zelf aan verder te werken. Enorm handig systeem.

De SVN client van de klant communiceert via SSH met de SVN server. Dat is waarschijnlijk wat jouw klant wil. Maar het lijkt me dat je niet standaard een SVN server hebt draaien, laat staan zomaar SSH toegang wil geven. Op zich gebruikt SVN niet veel, dus je zou een mini-vpsje aan je klant kunnen voorstellen?

chielsen
06/01/10, 22:01
Bedankt voor jullie reacties. Dit ga ik dus niet installeren op een shared hosting (budget) accountje van 0,99 per maand.

Of kan hij dit ook gebruiken zonder zijn eigen repository en is het dan eenvoudiger te installeren?

vrgr Chris

Ja, dat kan zoals ik al zei. Alleen de client installeren kost je 20 seconden werk en nauwelijks resources voor het gebruik. De klant moet dan dus al wel ssh toegang hebben tot de server (lijkt me niet helemaal voor 0.99 p/m de bedoeling maar goed).

Mikey
06/01/10, 23:10
Je kan het ook in combinatie met webdav, kun je ssh achterwege laten.