PDA

Bekijk Volledige Versie : load vps meten



copyfile
06/01/10, 12:58
Is er een makkelijk script of een site waarmee ik de load van mijn vps kan meten ? ik heb nu wel een script waarmee ik de load zie op het moment dat ik dat script aanroep, maar ik wil eigenlijk een grafiek hebben van de hele dag/week/maand zo kan ik zien op welke moment eventueel problemen zitten en wanneer ik aan mijn tax ben qua de server. Weet iemand hier iets voor ? Het liefst iets wat een beetje makkelijk te installeren is want heb weinig ervaring met linux (vps is managed dus wees niet bang :) )

marsipulami
06/01/10, 13:01
Server density heeft daar leuke grafiekjes voor, ze hadden laatst een actie voor WHT leden misschien dat deze nog wordt verlengd.

BramuS
06/01/10, 13:07
Je zou cacti kunnen proberen, kun je leuke grafiekjes mee maken van onder andere de load. Hier zijn genoeg how-to's voor te vinden.

Geert-Jan
06/01/10, 13:22
MRTG.
Munim.

copyfile
06/01/10, 13:31
Ben begonnen om Server density te proberen, de free optie bied genoeg functies. Zelfs voor mij als linux leek was het appeltje eitje dit te installeren. Ga het even een tijdje uitproberen. Bedankt allemaal voor jullie hulp. Als ik meer opties nodig heb ga ik verder kijken naar de door jullie aangegeven opties !!

Keizer
06/01/10, 13:32
http://www.serverdensity.com/

deze is duidelijk geschikt voor jou, niet aan die andere rommel beginnen

SD maakt elke minuut een snapshot van je server zodat je dat later kan bekijken waar het probleem zat...

copyfile
06/01/10, 13:39
Gebruik die nu idd en lijkt prima te zijn voor me :)

copyfile
06/01/10, 19:14
Ik heb toch nog wel even een vraagje. Wat betekend b.v. een cpu load van 1 ? en wanneer gebruik je de cpu maximaal en/of vanaf wanneer wordt alles slomer ?

The-BosS
06/01/10, 19:55
Om het even uit de wiki te halen:


For example, one can interpret a load average of "1.73 0.50 7.98" on a single-CPU system as:

during the last minute, the CPU was overloaded by 73% (1 CPU with 1.73 runnable processes, so that 0.73 processes had to wait for a turn)
during the last 5 minutes, the CPU was underloaded 50% (no processes had to wait for a turn)
during the last 15 minutes, the CPU was overloaded 698% (1 CPU with 7.98 runnable processes, so that 6.98 processes had to wait for a turn)

copyfile
06/01/10, 20:50
Dus eigenlijk alles boven de 1 is verkeerd aangezien dit wachten betekend wat weer betekend dat je site slomer is toch ?!

DC^
06/01/10, 21:02
Dus eigenlijk alles boven de 1 is verkeerd aangezien dit wachten betekend wat weer betekend dat je site slomer is toch ?!

Dit betekent dat de load op je server hoger is, en als er een nieuwe opdracht uitgevoerd moet worden duurt het langer voor hij begint met verwerken van de desbetreffende opdracht.

copyfile
06/01/10, 21:32
Ja oke dan heb ik dat goed begrepen. Alleen wanneer is de load nu echt te hoog? Als hij constant boven de 1 is, of merendeel van de tijd ?

Pur
06/01/10, 22:44
Ja oke dan heb ik dat goed begrepen. Alleen wanneer is de load nu echt te hoog? Als hij constant boven de 1 is, of merendeel van de tijd ?

Dat hangt dus onder andere af van hoeveel CPU's je ter beschikking hebt.

The-BosS
06/01/10, 22:52
Als het langdurig boven de 1 zit is het niet goed omdat je proccessen dan constant moeten wachten tot ze aan de beurt zijn. Hou er wel even rekening mee dat met meerdere cores/cpu's het cores/cpus X 1 mag zijn van load. Dus heb je een quadcore of 2 x dualcore dan mag de load 4 zijn, etc. Server load is tevens niet gelijk aan cpu load, ik zou je dan ook aanraden om dit even te lezen. (http://en.wikipedia.org/wiki/Load_(computing))

copyfile
06/01/10, 23:00
Ik heb even gekeken en zit een Intel(R) Xeon(R) CPU E3110 @ 3.00GHz in. Dus 2 cores. Dit zou beteken veilig een load tot 2. Maakt het nog uit dat ik op een vps zit of is dit altijd het zelfde ?

1Ago
06/01/10, 23:11
Hangt ervan af of je ook beide cores toegewezen gekregen hebt.
Meeste VPS pakketten zijn met 1 CPU.

Maar ja, een "veilige" load zou tot 2 zijn in dat geval.
Het maakt niet uit of je op een VPS zit of niet. Meeste betrouwbare VPS'n draaien tegenwoordig op bare-metal.

The-BosS
06/01/10, 23:40
Dit hangt inderdaad af van hoe je vps ingesteld is, krijg je een dedicated core of meerdere dedicated cores. Zit je op een shared core, wat meestal het geval is 0.25 of 0.5. Wat wil zeggen dat je met bvb 4 of 2 vps'en gebruik maakt van dezelfde core. Andere hypervisors kunnen bvb mhz/ghz gaan toekennen ongeacht de cores, hangt er dus vanaf wat je precies afneemt en of je paravirtueel of hyper virtueel draaid.

Maar laat ons stellen dat als je bvb backups maakt, updates doet of iets installeerd het geen kwaad kan dat je load even naar boven gaat. Zit je echter met een constant hoge load door bvb zware database, druk bezochte php scripts, etc dan zou ik me toch zorgen beginnen maken.