PDA

Bekijk Volledige Versie : Stichting ISP Belang trekt klacht bij NMa in



SIDN
05/01/10, 15:10
SIDN is geïnformeerd dat de stichting ISP Belang haar klacht bij de NMa, over de vorig jaar door SIDN geïntroduceerde staffelkorting, heeft ingetrokken. Deze stap van de stichting volgt op een eerder bericht dat SIDN had ontvangen, waaruit bleek dat de klacht zou worden afgewezen.Sinds de stichting ISP Belang de klacht in april 2009 had ingediend, heeft SIDN een paar keer contact gehad met de NMa om de kortingsregeling toe te lichten. Deze uitkomst bevestigt de toetsing op juridische toelaatbaarheid die wij zelf voor de invoering van de kortingsregeling hebben laten uitvoeren. Dat de invoering van de kortingsregeling desondanks onder een groep kleinere registrars tot onvrede leidde, hebben wij uiteraard betreurd. Wij onderzoeken op welke wijze wij ons prijsbeleid kunnen voeren, zonder dat dit tot commotie onder de registrars leidt.

Meer... (http://www.sidn.nl/ace.php/c,727,6229)

Pirus
05/01/10, 15:36
slechte kopieer en plak werk.

Erik H.
05/01/10, 15:37
slechte kopieer en plak werk.

Hoe bedoel je ? Dit is de SIDN rss feed ....

WH-Tim
05/01/10, 18:13
OK SIDN, en wanneer krijgen we uitsluitsel over jullie onderzoek? Of gaat dat gewoon weer de kast in na deze publicatie?

ISP Belang
05/01/10, 18:21
Een van de eerste speerpunten van ISP Belang was natuurlijk de staffelkorting. Hiervoor hebben wij in januari 2009 een klacht ingediend bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit, omdat wij graag een uitspraak wensten over het misbruik van het monopolie in verband met de staffelkortingen. Helaas heeft de NMa besloten dat, omdat er ook andere tld's bestaan, er geen sprake is van een monopolie van de SIDN en is hierop onze klacht afgewezen.

Daarnaast is er geconcludeerd dat grote deelnemers per domein minder kosten dan kleine deelnemers en er derhalve geen probleem zou moeten zijn.

ISP Belang zal aan haar leden voorleggen of er andere, verdere stappen moeten worden ondernomen.

pdu
05/01/10, 19:56
Een van de eerste speerpunten van ISP Belang was natuurlijk de staffelkorting. Hiervoor hebben wij in januari 2009 een klacht ingediend bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit, omdat wij graag een uitspraak wensten over het misbruik van het monopolie in verband met de staffelkortingen. Helaas heeft de NMa besloten dat, omdat er ook andere tld's bestaan, er geen sprake is van een monopolie van de SIDN en is hierop onze klacht afgewezen.

Daarnaast is er geconcludeerd dat grote deelnemers per domein minder kosten dan kleine deelnemers en er derhalve geen probleem zou moeten zijn.

ISP Belang zal aan haar leden voorleggen of er andere, verdere stappen moeten worden ondernomen.

Beste,

Is er NMa er niet op gewezen dat er voor Nederland en de identiteit van Nederland er geen andere keuze is dan .NL.

Misschien moet er een redelegatie verzoek komen, SIDN blijkt incompetent en jaagt keer op keer haar eigen "leden" in het harnas.

Ook wederom uitstellen van EPP geeft daar weer blijk aan. Griep is geen excuses om iets wat je jaren geleden al had moeten invoeren (ipv geld in DRS te stoppen) niet op tijd te kunnen opleveren.

Serveo
05/01/10, 20:25
OK SIDN, en wanneer krijgen we uitsluitsel over jullie onderzoek? Of gaat dat gewoon weer de kast in na deze publicatie?

Ik denk het laatste. Ik ben eigenlijk benieuwd naar de klanttevredenheidsonderzoek van SIDN of doen ze daar niet aan?

xserve
05/01/10, 21:45
Is er NMa er niet op gewezen dat er voor Nederland en de identiteit van Nederland er geen andere keuze is dan .NL.
Daar zullen ze wel op gewezen hebben, maar maakt toch nog steeds niet uit?

Het feit dat je alleen bij BMW een nieuwe BMW kunt kopen betekend toch niet dat ze een monopolie hebben?

Zo kun je ook gewoon voor andere extensies kiezen als je de voorwaarden van de SIDN niet bevallen. Het is niet zo dat je geen 'domeinnaam' kunt krijgen buiten de SIDN om. Dat je liever een .nl hebt, maakt het nog geen monopolie. (Net zoals BMW geen monopolie heeft, ook al wil je misschien liever een BMW dan een Dacia.)

WH-Tim
05/01/10, 22:04
Ik denk het laatste. Ik ben eigenlijk benieuwd naar de klanttevredenheidsonderzoek van SIDN of doen ze daar niet aan?

Daar kwam uit dat de relatiebeheerder die er onlangs uitgeschopt is zijn werk beter doet dan de SIDN. Hij scoorde een hoger gemiddelde dan SIDN met al zijn clubjes bij elkaar. Ik verheug me ook al op de publicatie ervan!

DutchTSE
05/01/10, 22:07
Zo kun je ook gewoon voor andere extensies kiezen als je de voorwaarden van de SIDN niet bevallen. Het is niet zo dat je geen 'domeinnaam' kunt krijgen buiten de SIDN om. Dat je liever een .nl hebt, maakt het nog geen monopolie. (Net zoals BMW geen monopolie heeft, ook al wil je misschien liever een BMW dan een Dacia.)

Dus eigenlijk zijn al die rechtszaken tegen Intel en Microsoft ook onzin, want de klant/gebruiker kan altijd nog voor wat anders kiezen? Volgens mij dacht Neelie daar heel anders over.

Wouter-Ospito
05/01/10, 22:19
Daar zullen ze wel op gewezen hebben, maar maakt toch nog steeds niet uit?

Het feit dat je alleen bij BMW een nieuwe BMW kunt kopen betekend toch niet dat ze een monopolie hebben?

Zo kun je ook gewoon voor andere extensies kiezen als je de voorwaarden van de SIDN niet bevallen. Het is niet zo dat je geen 'domeinnaam' kunt krijgen buiten de SIDN om. Dat je liever een .nl hebt, maakt het nog geen monopolie. (Net zoals BMW geen monopolie heeft, ook al wil je misschien liever een BMW dan een Dacia.)

Slechte vergelijking. Een .NL domeinnaam is in het huidige economische verkeer een standaard geworden. Het is voor veel mensen gebruikelijk als ze een website van een bedrijf zoeken om de naam van het bedrijf + .nl in te tikken in hun browser. Ondanks dat er een boel BMW's rond rijden, is het niet vanzelfsprekend dat iedereen een BMW voor de deur heeft staan. Bovendien vinden mensen je niet aan de hand van je BMW, maar wel aan de hand van je domeinnaam. Als bedrijf dat in Nederland diensten levert kan je simpelweg niet om .NL heen, je kan wel heel goed om BMW heen.

Maar daar nog los van, het gaat vooral om de kleinere deelnemers die gedupeerd worden, niet om de eindklant (die merkt er ook niet zo heel veel van). Zou er eens een eindklant zijn die om .NL heen kan/wil, dan nog kan je dit als hoster niet. Jouw klanten willen immers .NL domeinen over het algemeen. De kleinere hosters, die met handen en voeten aan SIDN gebonden zijn, worden nu onterecht benadeeld. Zeker als je ziet dat er nu partijen zijn die onder de inkoopprijs van de kleinere deelnemers kunnen verkopen door de staffelkortingen. Grotere deelnemers hadden al een voordeel doordat ze de bijdrage konden spreiden over meerdere klanten, met de staffelkortings-regeling maken ze dit verschil te groot. Wat is er bijvoorbeeld mis mee om deelnemers te verplichten dat ze minimaal de normale jaarprijs (voor kortingen) + 10% moeten berekenen bij het verkopen. Geef je de grote deelnemers toch het voordeel wat Roelof graag wil (waarom eigenlijk? Krijgt hij toevallig zo af en toe is wat toegeschoven?), zonder de kleinere op de markt bij voorbaat te benadelen. Ook geen heel groot succes als je het mij vraagt, maar beter dan zoals het nu is.

Als het aan mij ligt dan lijkt het mij een heel goed plan en een zegen voor de branche als Roelof aan de WW gaat en SIDN een officieel overheids orgaan wordt. Ik was hier lang geen voorstander van, maar ik denk dat het zo onderhand de enige optie is die openblijft. SIDN is en blijft incompetent.

maxnet
05/01/10, 22:58
Ben wel benieuwd naar de argumentatie van de NMa.

In Nederland heeft .nl een marktaandeel van 70%, gevolgd door .com welke slechts 14% heeft (aldus de SIDN website.)
Als dat geen dominante positie is, wat is dat dan wel?

Is verder ook meegewogen dat de "kortingsregeling" met terugwerkende kracht is ingevoerd?

Marinus
05/01/10, 23:01
Ben wel benieuwd naar de argumentatie van de NMa.

In Nederland heeft .nl een marktaandeel van 70%, gevolgd door .com welke slechts 14% heeft (aldus de SIDN website.)
Als dat geen dominante positie is, wat is dat dan wel?

Is verder ook meegewogen dat de "kortingsregeling" met terugwerkende kracht is ingevoerd?

Dat van dat percentage is een goed argument. Heeft ISP Belang dat ook in haar argumentatie naar de NMa meegenomen? Een korte versie van de argumentatie van de NMa staat overigens in het andere topic.

Erik H.
05/01/10, 23:25
Ben wel benieuwd naar de argumentatie van de NMa.

In Nederland heeft .nl een marktaandeel van 70%, gevolgd door .com welke slechts 14% heeft (aldus de SIDN website.)
Als dat geen dominante positie is, wat is dat dan wel?

Is verder ook meegewogen dat de "kortingsregeling" met terugwerkende kracht is ingevoerd?

Precies, 2 goede punten.

Met alle respect, die vergelijking met de BMW hierboven raakt kant noch wal. Op die manier kunnen we ook wel stellen dat je geen Nederlandse tv zenders zou hoeven kijken (want er zijn ook russische) en je hoeft thuis geen internet want ze hebben het in de bibliotheek ook. En dan zou het openbaar vervoer zich ook nergens wat van hoeven aantrekken want je kan alles ook lopen... zucht. Erg scheve vergelijking, sorry.

Het punt is toch ook dat SIDN geen commerciële onderneming is maar een stichting die zowel voor de kleine als de grote klanten een gelijk belang zou moeten hebben? En ze hebben een monopolie op het gebied van de NEDERLANDSE domeinmarkt, of je dat nou linksom of rechtsom bekijkt.

Mikey
05/01/10, 23:51
Als het aan mij ligt dan lijkt het mij een heel goed plan en een zegen voor de branche als Roelof aan de WW gaat en SIDN een officieel overheids orgaan wordt. Ik was hier lang geen voorstander van, maar ik denk dat het zo onderhand de enige optie is die openblijft. SIDN is en blijft incompetent.

Wat houd je tegen om de kar te trekken ?

Spyder01
05/01/10, 23:59
Voor deelnemers als TransIP is dit natuurlijk wel leuk. Zij krijgen een fikse korting en pakken dus meer omzet/winst. Want de klant gaat echt niet minder betalen voor z`n .NL domein bij hen en vele andere registrars.

MediaServe
06/01/10, 00:29
Of kleine ondernemers per domein duurder zijn valt nog te bezien. Ze zorgen in ieder geval voor meer omzet per domein. Een provider met 100 domeinnamen kan immers de jaarlijkse contributie maar spreiden over 100 domeinnamen, zodat je zo 10 euro per domeinnaam inbrengt bij SIDN. Terwijl een provider met 10000 domeinnamen nog niet eens de helft daarvan betaalt.

Als de 300 kleinste deelnemers nu zouden stoppen als deelnemer bij SIDN en alles bij een grote reseller zouden afnemen, dan loopt SIDN zeker een kwart miljoen euro per jaar mis, terwijl ze grofweg dezelfde onkosten houden. Immers het aantal wijzigingen, verhuizingen, registraties en dergelijke zou er niet anders van worden.

Jammer dat SIDN deze oneerlijke concurrentie nog eens extra bevordert. Eerlijker zou juist zijn als ze hetzelfde zouden doen als bijvoorbeeld RIPE doet. Dat je juist meer abonnementskosten moet betalen als je meer gaat afnemen.

Zeer incompetent van SIDN en dat is jammer, aangezien ze je niet om ze heen kunt voor .NL-domeinnamen.

Wouter-Ospito
06/01/10, 12:51
Wat houd je tegen om de kar te trekken ?

Ik heb bewust gekozen om in de hostingbranche te werken, betekend dat dan dat ik geen commentaar mag hebben op dingen waar ik in het dagelijks leven als hoster mee te maken heb? Of dat ik dan zelf die kar maar moet trekken als ik er commentaar op heb? Ik heb gekozen om hoster te zijn, niet anders. Zo zijn er ook weer andere mensen die voor een bepaald vak gekozen hebben, als die dan incompetent zijn moet daar wat aan gebeuren. Maar (normaalgesproken) toch niet door degene die er wat over te klagen heeft, diegene heeft immers (vaak) al werk.

Mikey
06/01/10, 13:12
Ik heb bewust gekozen om in de hostingbranche te werken, betekend dat dan dat ik geen commentaar mag hebben op dingen waar ik in het dagelijks leven als hoster mee te maken heb? Of dat ik dan zelf die kar maar moet trekken als ik er commentaar op heb? Ik heb gekozen om hoster te zijn, niet anders. Zo zijn er ook weer andere mensen die voor een bepaald vak gekozen hebben, als die dan incompetent zijn moet daar wat aan gebeuren. Maar (normaalgesproken) toch niet door degene die er wat over te klagen heeft, diegene heeft immers (vaak) al werk.

Ik zeg toch niet dat je moet, maar vraag wat je tegen houd om het te doen. Klagen is makkelijk, veel klagen is makkelijk. Alleen de ervaring leert op moment er wat gedaan moet worden, niemand thuis is maar wel kan klagen. Zie mijn twee berichten overigens niet als een persoonlijke aanval, want zo zijn ze in ieder geval zeer zeker niet bedoeld.

Wouter-Ospito
06/01/10, 13:30
Ik zeg toch niet dat je moet, maar vraag wat je tegen houd om het te doen. Klagen is makkelijk, veel klagen is makkelijk. Alleen de ervaring leert op moment er wat gedaan moet worden, niemand thuis is maar wel kan klagen. Zie mijn twee berichten overigens niet als een persoonlijke aanval, want zo zijn ze in ieder geval zeer zeker niet bedoeld.

Nou, wat me tegenhoudt is dus dat ik al een baan heb waar ik m'n handen vol aan heb. Bovendien denk ik dat ik ook niet de aangewezen persoon ben op die functie en zou ik het ook nog niet eens willen.

Ik begrijp je punt, maar normaalgesproken klaag ik niet zo snel over dit soort zaken, zeker niet publiekelijk. Maar met het commerciele gedrag van SIDN (en dan voornamelijk sinds Roelof aan de macht is), begin ik wel behoorlijk klaar te raken. Ik heb mijn beklag al regelmatig aan SIDN rechtstreeks gedaan, maar zoals vele ook ervaren zullen hebben, is dat echt zonde van je tijd. Enige wat je dan nog 'uit frustratie' kan doen is een publiekelijk beklag. Als relatief kleine deelnemer hebben wij natuurlijk ook niet meer in te brengen. En het selecte groepje grote deelnemers dat hierbij gebaat is, hoor je (vanzelfsprekend) ook niet tot nauwelijks.

SIDN is een stichting, geen winstoogmerk dus. Ze gedraagt zich wel zo, terwijl ze een nationaal belang dienen. M.i. is de enige goede manier om dit gedrag permanent de kop in te drukken om SIDN te 'nationaliseren' en een 'back-to-basics' programma voor SIDN op te stellen. Stel, dat SIDN nu weer 'back-to-basics' zou gaan maar in de huidige vorm (als stichting), wie geeft ons als deelnemers dan de garantie dat er in de toekomst niet een nieuwe Roelof in z'n BMW/Mercedes (of wat was 't?) aan komt zetten en vergelijkbare geintjes flikt? M.i. is er dus meer één permanente oplossing. Is dit overigens geen punt voor Stichting ISP Belang om dit bij de politiek aan te kaarten? Of ziet ISP Belang hier zelf niks in?

//Edit

Off-topic: En weer blijkt SIDN niet in staat te zijn om de boel ook technisch op orde te houden. Weer een wachtrij in de mailqueue van 54 minuten op dit moment (www.registrymonitor.nl). Ik hou m'n hart vast voor DRS5...