PDA

Bekijk Volledige Versie : Prijs van een serverroom?



ukipuki
03/01/10, 23:41
We zijn bezig met het opzetten van een eigen bedrijf. Wij gaan ons richten op dedicated servers, colocation en verkoop/verhuur van apparatuur. Wij zouden graag een schatting willen krijgen wat een server room voor 25 racks ongeveer. Dit dient gewoon voor ons bedrijfsplan te kunnen opstellen. En om de product prijs te kunnen vast leggen.

Piwi-Web
03/01/10, 23:55
Ik denk dat je beter daarvoor enkele datacentrums kan aanschrijven. Geef dan wel wat meer informatie wat voor eisen je allemaal hebt. Denk aan koelcappaciteit, hoeveelheid stroom (wat ook gekoelt moet kunnen worden), hoeveel vierkante meter en nog veel meer.

Ook zou ik eens nagaan als 25 racks wel realistisch is.

Marin
03/01/10, 23:58
Ik denk dat 15-20K per maand vrij normaal is. Maar het is inderdaad verstandig om even contact op te nemen met een DC

DUR0N
04/01/10, 00:12
In belgie een 100mbit lijn laten leggen naar een iets of wat gunstige locatie is 5k per maand minimum. Afbieden want de winstmarges zijn multipliers.
25 racks, tussen de 16a en 32a stroom, dubbel rekenen voor de koeling.
Contract aangaan met een energieleverancier (onderhandelen!)
andere posten: airco, racks en kabels, routers, ups/generator om de grootste op te noemen.
Protips: zien dat je voor airco en power contracten hebt waardoor je hun zonder gemor uit hun bed moogt bellen. SLA's schrikken af dus probeer 2-3 contacten te hebben, als het dan toch mis gaat kan je eentje een hoop geld schuiven en dan graakt het toch snel opgelost.

Piwi-Web
04/01/10, 00:14
In belgie een 100mbit lijn laten leggen naar een iets of wat gunstige locatie is 5k per maand minimum. Afbieden want de winstmarges zijn multipliers.
25 racks, tussen de 16a en 32a stroom, dubbel rekenen voor de koeling.
Contract aangaan met een energieleverancier (onderhandelen!)
andere posten: airco, racks en kabels, routers, ups/generator om de grootste op te noemen.
Protips: zien dat je voor airco en power contracten hebt waardoor je hun zonder gemor uit hun bed moogt bellen. SLA's schrikken af dus probeer 2-3 contacten te hebben, als het dan toch mis gaat kan je eentje een hoop geld schuiven en dan graakt het toch snel opgelost.

Hij gaat geen eigen DC beginnen geloof ik :smartass:

DUR0N
04/01/10, 00:19
Aha, dus eigenlijk een suite dan? Zal wel rond 1k per rack hangen in Belgie. Power en volume erbij, non-high-density.

Yourwebhoster
04/01/10, 00:28
Aha, dus eigenlijk een suite dan? Zal wel rond 1k per rack hangen in Belgie. Power en volume erbij, non-high-density.
Zie geen verschil eigenlijk tussen room en suite:whistling:
Je kan zoals aangegeven het beste DC's in België contacteren. Aangezien een suite niet zomaar iets is zou ik gelijk voor een belletje gaan.

Verder zou ik bekijken of het wel nodig is om direct te starten in een eigen suite. Het is niet geheel gek om in een suite van een derde te starten en bij eventuele doorgroei verder te gaan in een eigen suite. Eventueel kan je ook kiezen om racks te resellen, vaak krijg je bij hogere afname korting waardoor je de racks goedkoper kan aanbieden of waardoor je meer winst kan maken.

Bij de vraag hoeveel zou een suite kosten en dat voor een beginnend bedrijf vraag ik mij dan af waarom je direct in een eigen room zou willen beginnen, niet wetend of het überhaupt wel een succes gaat worden wat verkoop betreft.

MediaServe
04/01/10, 00:43
Tussen de 300 en 400 per maand, per rack, moet geen probleem zijn om te krijgen qua prijs. Stroom ligt in Nederland tussen de 10 en 20 cent per kWh bij datacentrums met normale tarieven. Netwerk is heel erg verschillend, maar met een redelijke commitment moet 10 euro per Mbps geen probleem zijn.

Zodra je business plan serieuze vormen krijgt kun je het beste met wat bedrijven contact opnemen die een eigen datacentrum of netwerk beheren.

ukipuki
04/01/10, 11:04
Ik ben blij met jullie reacties, het is inderdaad zo dat je het bekijkt is het soms beter een rack te huren bij een derde partij, of om een afspraak te maken bij afname van meerdere racks, wij wilden even bekijken wat d kost prijs per rack verschilt tussen een eigen suite zal ik nu maar zeggen anders denken mensen dat ik een eigen datacenter wil op zetten :-D en het huren van een rack. Het huren van een licht gemiddeld tussen de 600 en de 900 euro mits een beetje dataverkeer... daar in tegen dachten wij met een eigen suite aan een kost prijs tussen de 300 en 400 euro te zitten per rack. om zo ook aantrekkelijke prijzen voor de verhuur van een rack.

Ik wil ook even vertellen dat wij van plan waren 11u rack te gaan aanbieden dit wordt weinig gedaan, zelfs bij grote spelers zie je dit niet, waarom niet?

En de bedoeling van ons bedrijf is enkel te richten op dedi en colo. en het is een tendens dat bedijven buiten de IT zelf de IT niet meer willen verzorgen, aankoop, onderhoud alle dure uitgaven en dit graag door een extern bedrijf willen laten doen.

Stewie
04/01/10, 12:02
Is de locatie dan nog wel van belang?

ukipuki
04/01/10, 12:51
nee locatie opzich is niet van belang nederland of belgie maakt niet zo uit.

Piwi-Web
04/01/10, 14:26
Zoals je weet is België een stuk duurder dan Nederland. Ook weet je dat in Nederland de hostingwereld +/- verzadigd is en dat de concurrentie groot is.
Zou je iets willen beginnen moet je eerst uitzoeken wie je klanten gaan worden. Voor dedicated servers maakt dat uiteraard niet veel uit omdat die niet locatiegebonden zijn maar voor colocatie veelal wel!

ukipuki
04/01/10, 14:55
Voor ons persoonlijk zou het niet uitmaken of we nu in brussel zitten of in amsterdam, als we gaan kijken naar de prijs dan zeg ik amsterdam, maar zoals je inderdaad zelf al zei, begin dan maar eens met colo, er zijn zoveel bedrijven die dit doen, daarom hebben wij ook een specifieke doelgroep, wij gaan ons niet echt richten op particulieren maar meer op klein tot middel grote bedrijven die hun kost prijs van hun IT afdeling willen terug dringen door middel van colocation mangement of dedicated mangement. Dit willen wij gaan doen met kwaliteit. Daarom vinden wij het leuker als wij met een bedrijf afspreken dat we ook kunnen vertellen dat wij ons eigen netwerk hebben, ons eigen suite, dus dat de stap om naar ons toe te komen ook veel kleiner maakt..

Maar heb nog steeds dat vraagje, waarom wordt er zo weinig gebruik gemaakt van 11u racks?

t.bloo
04/01/10, 15:04
11u als in een kwart rack? Dat is omdat er zoveel kosten bij komen dat de mensen die dat interessant vinden, vaak lang shared blijven zitten en dan soms naar een heel rack gaan. Power managament, netwerk switches, toegang etcetera, is allemaal hetzelfde voor een kwart en een heel rack. Daarnaast is er weinig keus in afgeschermde kwart racks, dus het is ook lastiger fysiek te realiseren. Maar misschien is het een gat in de markt!

ukipuki
04/01/10, 15:25
Ja wij persoonlijk zouden 11u, 22u en 46u racks willen gaan gebruiken. En de stap voor 11u te huren tegen over een 22u rack is volgens ons iets sneller.... Zo zal hun apparatuur ook altijd in een private rack staan. Wat veiliger maakt.

Piwi-Web
04/01/10, 16:14
Naar private racks is vraag, maar veel is het niet. Je moet kijken als de kosten opwegen tegen de opbrengsten.

ukipuki
04/01/10, 16:51
Ja we moeten zeker nog alle aspecten bekijken, het is zelfs niet zeker dat wij een suite gaan huren omwille van de grote hap die deze natuurlijk neemt uit het budget, we hebben wel een groot start kapitaal om dit te kunnen doen, maar je moet je vloer ook nog vol krijgen é... Daarom is het misschien om ook straks eens te gaan kijken of er bedrijven die met een suite zitten die ook toelaten dat je eigen racks mee brengt... zo kunnen we nog steeds een beetje doen wat we willen... Omtrent dat heb ik dan weer een vraagje, je kan als je zelfs al een eigen rack hebt een eigen IP range aanvragen, maar kan je ook als je bv paar eigen racks hebt een eigen netwerk opzetten? Want je zit toch in het netwerk van je provider??? Ik weet wel dat dit bij een neutraal dc mogelijk is maar dan zijn de racks duurder dan je een suite huurt... dus is een rack op zich dan weer goed koper bij een andere provider... allemaal een beetje moeilijk. je moet met zoveel dingen rekening houden om een goede inschatting van de kosten die er bij komen kijken.. ok iedereen kan de dag van vandaag webhosting en domeinnamen aanbieden dit is tegenwoordig kinderspel aan het worden... maar als je verder gaat kijken dus wat wij willen doen dan is het volledig een ander verhaal. Want een suite kost al snel 10.000 p/m en dan heb je er nog niets staan en heb je nog geen netwerk, nog geen IP Range, niets dus de kosten die er bij komen kijken zijn enorm. Toch willen wij wel alle aspecten bekijken en zien wat er mogelijk is.

Yourwebhoster
04/01/10, 17:30
Ik zou zeggen neem contact op met bedrijven die verhuren, zij kunnen je meer vertellen hierover. Afhankelijk van het bedrijf mag je fiber lijntjes neerleggen naar de racks, maar of dit overal zo is...

ukipuki
04/01/10, 17:43
Bedankt allemaal voor jullie reacties, ik ga morgen eens wat rondbellen voor wat offertes zodat we een goed businessplan kunnen opstellen.

We Dare
05/01/10, 16:36
Daarnaast is er weinig keus in afgeschermde kwart racks, dus het is ook lastiger fysiek te realiseren. Maar misschien is het een gat in de markt!

Er is voldoende keus maar de grote fabrikanten (Rittal, Minkels) produceren deze kasten vaak alleen op bestelling waardoor de prijs vele malen hoger ligt dan bij een volledig rack.
Daarnaast nemen klanten die een 1/4 rack willen dit vaak af omdat het goedkoper is dan een volledig rack, door de meerprijs in de aanschafwaarde van een dergelijk rack is het voor een DC bijna onmogelijk dit door te berekenen aan de klant.
Zeker met de gescheiden stroom en rack prijzen tegenwoordig is het al snel voordeliger om een heel rack te nemen zonder deze geheel vol te hangen dan een 'duur' 1/4 compartiment.

Spyder01
05/01/10, 16:46
Er is voldoende keus maar de grote fabrikanten (Rittal, Minkels) produceren deze kasten vaak alleen op bestelling waardoor de prijs vele malen hoger ligt dan bij een volledig rack.
Daarnaast nemen klanten die een 1/4 rack willen dit vaak af omdat het goedkoper is dan een volledig rack, door de meerprijs in de aanschafwaarde van een dergelijk rack is het voor een DC bijna onmogelijk dit door te berekenen aan de klant.
Zeker met de gescheiden stroom en rack prijzen tegenwoordig is het al snel voordeliger om een heel rack te nemen zonder deze geheel vol te hangen dan een 'duur' 1/4 compartiment.

Elk 1/4 compartiment is ook apart stroom nodig, heb je normaal 1 kWh meter per rack, ben je dan al 4 nodig (immers, per klant moet je het stroomverbruik meten en berekenen). Dat en het feit dat een rack met 1/4 of 1/2 compartimenten een stuk duurder zijn, maar het erg oninteressant. Als je het doorrekent is een klant met een gewoon 1/1 rack voordeliger uit.

Niels L
05/01/10, 21:06
Ga eens even praten met het dc in steenbergen (weet niet of ik namen mag noemen?) ligt vlak aan de Belgische grens. Het is een mooi en vooral kwalitatief hoogstaand datacenter wat veel uitbreidingsmogelijkheden biedt.

Succes !

DUR0N
05/01/10, 21:12
Of iets rond Rotterdam. Peren op de E19 van't begin tot het einde. :)

Stewie
05/01/10, 21:31
Er zijn voldoende mogelijkheden in Rotterdam ja ;)

Younghosting
12/04/10, 17:41
Een private cage/ suite/ room kun je rond de 110 eu per vierkante meter afnemen of ca. 350 eu per footprint (zonder rack). daarbij komt natuurlijk de stroom en de beschikbaarheid van de stroom (ge-alloceerde KvA) en dat verschilt per periode en per locatie. (ca 180 eu per maand per KvA) Dan heb je het daarwerkelijke gebruik nog wat per maand achteraf in rekening wordt gebracht.

Als je het over kwaliteit hebt raad ik InterXion aan. Zij hebben inmiddels 6 datacentra in Nederland en zitten in 11 europesche landen. AMS5 is een hele mooie locatie. Ook zitten ze o pde gyroscoopweg en zijn zij carrier neutraal.

Voor wat betreft de 11U racken loop je tegen een operationeel probleem aan, afhankelijk welk DC je hiervoor kiest. Per footprint wordt vaak een hoeveelheid stroom gealloceerd. Dat betekend dat je bij een footprint met rackspaces van 11U wel eens een probleem kunt krijgen met je stroomvoorziening. Als een van de 3 11U racken een behoorlijke hoeveelheid stroom opsnoept, heb je kans dat de andere 11U rackspaces geen of minder stroom tot hun beschikking hebben en daarmee kun je de stroomgarantie niet afgeven in een SLA. Of nog erger, je beveiliging slaat uit zodat meerdere klanten direct zonder stroom zitten. Bij een dergelijke oplossing moet je hier zeker rekening mee houden aangezien je kwaliteit wilt bieden en geen beperking op gebruik. Ook daarmee kun je Interxion gebruiken waarbij 32 Amp. per footprint aangeboden kan worden.