PDA

Bekijk Volledige Versie : Is een webhostingbedrijf starten nog wel rendabel?



Raimondo
03/01/10, 20:35
Beste forumleden,

Allereerst wens ik jullie een succesvol en een gezond 2010!
Ik wil me ook even voorstellen.
Mijn naam is Richard,36 jaar en woonachtig in Schoonhoven.
Op dit moment maak ik gebruik van een WW regeling zoals zovele op dit moment.
Aangezien mijn interesses liggen op het gebied van domein en webhosting ben ik mezelf aan het verdiepen om daar verder mee te gaan.
Aangezien ikzelf de technische kant van webhosting niet machtig ben zou ik dit willen uitbesteden.
Maar nu eerst de vraag: Is een webhosting bedrijf en het aanbieden van domeinen nog wel rendabel deze tijd?
Ik weet dat er een heleboel mensen topics hebben geopend betreft het starten van een webhostingbedrijf,maar ik heb echt serieuze plannen en wil dit ook gaan voorleggen bij het UWV.
Nu weet ik ook dat hier uiteraard hostingbedrijven aanwezig zijn en misschien niet altijd positief tegen nieuwe starters aankijken,maar graag zou ik wel een eerlijk antwoord willen hebben.
Met alle begrip voor de jonkies met mooie ideeën ben ik dus echt serieus aan het kijken voor mogelijkheden.
Ik weet dat het runnen van een webhostingbedrijf niet over rozen gaat en dat er heel veel tijd in gaat zitten,maar dat hoort nu eenmaal bij het mooie vak van ondernemer zijn.

Graag zou ik van jullie wat reacties willen hebben.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken en ik hoop dat jullie mij en mijn idee met respect willen behandelen.

Met vriendelijke groet,
Raimondo

Marin
03/01/10, 20:43
Raimondo,

Exact de vraag die jij stelt is al meerdere malen gesteld, gebruik de zoekfunctie eens. Dan kom je http://www.webhostingtalk.nl/bedrijfsvoering-van-een-hostingbedrijf/147173-starten-van-hosting-bedrijf-nog-wel-mogelijk.html tegen

Dan, ik ben zelf van mening dat het nog wel kan. Mits je je maar blijft onderscheiden. Ik denk dat het een groot nadeel is dat je zelf de technische kennis niet hebt. Uitbesteden zorgt voor een grote kostenpost, en je kunt nooit snel reageren bij problemen, storingen e.d.

Mijn vraag zou dan ook zijn, wat wil je zelf gaan doen? Zeker als je je bedenkt dat alles (veel) te automatiseren is.

Mijn advies; Rendabel, ja mits je zelf de kennis hebt.

DUR0N
03/01/10, 20:44
Zolang er iemand iets mee verdient, kan je proberen het beter te doen. Extra service bijvoorbeeld, en dat hoeft niet veel te zijn.

WebMeso
03/01/10, 20:49
Misschien een idee om eerst met een reseller account te beginnen. Dan wordt de technische kant al automatisch uitbesteed aangezien jij dan zelf niks hoeft te hosten. Zo heb je ook een kans om eerst wat meer websites te hosten, zodat je een klantenbestand kan opbouwen.

Raimondo
03/01/10, 20:50
Raimondo,

Exact de vraag die jij stelt is al meerdere malen gesteld, gebruik de zoekfunctie eens. Dan kom je http://www.webhostingtalk.nl/bedrijfsvoering-van-een-hostingbedrijf/147173-starten-van-hosting-bedrijf-nog-wel-mogelijk.html tegen

Dan, ik ben zelf van mening dat het nog wel kan. Mits je je maar blijft onderscheiden. Ik denk dat het een groot nadeel is dat je zelf de technische kennis niet hebt. Uitbesteden zorgt voor een grote kostenpost, en je kunt nooit snel reageren bij problemen, storingen e.d.

Mijn vraag zou dan ook zijn, wat wil je zelf gaan doen? Zeker als je je bedenkt dat alles (veel) te automatiseren is.

Mijn advies; Rendabel, ja mits je zelf de kennis hebt.

Dank je voor je reactie,ik ga zeker dat andere topic eens rustig doorlezen.
Wat kennis betreft bedoel ik Linux kennis,dat heb ik dus niet.
Kennis wat betreft DA,Cpanel of andere Control Panels,opzetten van accounts en dergelijke is geen enkel probleem.
Het gaat mij meer om de technische Linux kant en als er eventueel andere technische problemen met de server zijn.
Zou het wel of niet rendabel zijn dan echt afhangen van de technische kennis?
Ik begrijp uiteraard wel dat het beter is om zelf die kennis te hebben om op die manier de kosten te drukken en het zelf in de hand te houden.
Maar te denken aan een managed dedicated server,dat heeft toch ook weer zijn voordelen ten opzichte van alles in eigen beheer....

Marin
03/01/10, 20:52
Raimondo,

Zoals WebMeso oppert, begin met een reseller account. Je kunt dan alle techniek uitbesteden en zelf DA e.d. bedienen.

Zo kun je op een makkelijke en goedkope manier "uittesten" of de markt er nog voor je is. Als je groter wordt, stap dan over op managed dedicated.

Raimondo
03/01/10, 20:53
Misschien een idee om eerst met een reseller account te beginnen. Dan wordt de technische kant al automatisch uitbesteed aangezien jij dan zelf niks hoeft te hosten. Zo heb je ook een kans om eerst wat meer websites te hosten, zodat je een klantenbestand kan opbouwen.


Een reseller account lijkt mij niet handig aangezien je dan toch ook weer afhankelijk ben van de andere accounts op die server.
En ik wil natuurlijk voorkomen dat klanten zien dat ik een reseller ben,dus zou ik eerder voor een managed dedicated gaan of desnoods een VPS.
Uiteraard moet het zo zijn dat ik degene ben die de hosting aanbiedt en daarom vind ik een reseller geen optie,maar dat is puur mijn mening.
Aan de andere kant zijn de kosten om te starten met een reseller account weer stukken lager,en uitbreiden kan later altijd.
Beide opties hebben zijn voor- en nadelen.

martinvandebelt
03/01/10, 21:00
Er bestaan whitelabel reseller paketten waar het in ieder geval moeilijker is voor de einduser om te ontdekken waar er gehost wordt.

Een beetje technisch aangelegd persoon kan echt wel ontdekken waar jij je services afneemt. En dan maakt het niet uit of het gaat om een reseller-pakket of een virtuele server.

Bij reseller gaat het er juist om dat jij er een toegevoegde waarde aan geeft. Dan maakt het namelijk helemaal niks uit of je reseller bent of niet.

Daarbij komt, met een reseller pakket hoef je zelf de kennis van het beheer niet in huis te hebben. Dat is dus verreweg het voordeligst. En hoeveel succesvolle hosters zijn er niet begonnen met een reseller pakket ? :)

Pur
03/01/10, 21:01
Maar te denken aan een managed dedicated server,dat heeft toch ook weer zijn voordelen ten opzichte van alles in eigen beheer....

Maar welke toegevoegde waarde denk je dan te kunnen leveren? Mijn inziens kun je namelijk overal geld mee verdienen als je maar een toegevoegde waarde hebt. Dat kan service zijn, maar als je geen of weinig verstand hebt van het onderliggende systeem kun je daar dus al niet snel acteren en dus ook niet onderscheiden.

Dus de vraag die je jezelf moet stellen is waar kan ik mezelf ten opzichte van de andere webhosters onderscheiden.

Raimondo
03/01/10, 21:17
Maar welke toegevoegde waarde denk je dan te kunnen leveren? Mijn inziens kun je namelijk overal geld mee verdienen als je maar een toegevoegde waarde hebt. Dat kan service zijn, maar als je geen of weinig verstand hebt van het onderliggende systeem kun je daar dus al niet snel acteren en dus ook niet onderscheiden.

Dus de vraag die je jezelf moet stellen is waar kan ik mezelf ten opzichte van de andere webhosters onderscheiden.

Het is zeer zeker van belang om te weten hoe ik me kan onderscheiden ten opzichte van de vele concurrenten,hier valt of staat alles mee.
Nu weet ik wel dat de meeste(lees:veel) hosting bedrijven alleen de accounts opzetten en verder niet veel doen voor de klanten.
Aangezien ik diverse hosting accounts bij diverse partijen heb afgenomen weet ik onderhand wel waar ik over praat.
Ik wil me dus meer gaan richten op specifieke service en daar heb ik dan ook geen technische kennis voor nodig,het gaat erom dat de klanten tevreden zijn en de service krijgen die ze verwachten.
Wel van belang is dat het hosting bedijf waar ik de server of reseller ga afnemen weet waar ze over praten en snel kunnen handelen bij problemen,dit is voor wezenlijk belang voor mijn klanten en uiteindelijk voor mezelf.

Pur
03/01/10, 21:25
Ik wil me dus meer gaan richten op specifieke service en daar heb ik dan ook geen technische kennis voor nodig,het gaat erom dat de klanten tevreden zijn en de service krijgen die ze verwachten.

Hoe denk je dat dan te doen? Want veel meer dan ze aandacht geven kun je dan niet want je bent - volgens jezelf - niet technisch onderlegd. Kun je als een klant een technisch probleem X heeft hier dan wel een oplossing voor bedenken of ga je alleen tussen persoon zijn? Want ook jouw tijd kost geld natuurlijk, en service verlenen kost dus geld.



Wel van belang is dat het hosting bedijf waar ik de server of reseller ga afnemen weet waar ze over praten en snel kunnen handelen bij problemen,dit is voor wezenlijk belang voor mijn klanten en uiteindelijk voor mezelf.

Een hosting bedrijf zal je zonder SLA waarschijnlijk niet als 1e helpen. Als jij service wil bij het bedrijf waar jij je dienst verlening gaat onderbrengen dan kost dat ook geld waarbij je in de vorm van een SLA response tijden afspreekt.

En misschien levert bedrijf Y je altijd een snelle response zonder SLA, maar dat garandeert niet dat when the shit hits the fan dat ie dan opeens ook nog zo snel is... Daar heb je een SLA voor nodig.

WebMeso
03/01/10, 21:31
Heb je al nagedacht over hoe je klanten gaat trekken. De kosten kunnen erg oplopen aangezien je feitelijk nog geen klant hebt, maar wel al meerdere hoge kosten. Zoals de kosten voor een (managed) dedicated server als je daarvoor kiest. Het lijkt mij dat je de meeste klanten binnen wilt trekken m.b.v. een goede website en daarbij natuurlijk ook een goede domeinnaam.

Heb je al gekeken naar een domeinnaam of heb je er al een op het oog of misschien zelfs al in bezit. Kan je zelf een goede website bouwen of moet je deze kosten ook nog ophoesten?

Raimondo
03/01/10, 21:44
Hoe denk je dat dan te doen? Want veel meer dan ze aandacht geven kun je dan niet want je bent - volgens jezelf - niet technisch onderlegd. Kun je als een klant een technisch probleem X heeft hier dan wel een oplossing voor bedenken of ga je alleen tussen persoon zijn? Want ook jouw tijd kost geld natuurlijk, en service verlenen kost dus geld.



Een hosting bedrijf zal je zonder SLA waarschijnlijk niet als 1e helpen. Als jij service wil bij het bedrijf waar jij je dienst verlening gaat onderbrengen dan kost dat ook geld waarbij je in de vorm van een SLA response tijden afspreekt.

En misschien levert bedrijf Y je altijd een snelle response zonder SLA, maar dat garandeert niet dat when the shit hits the fan dat ie dan opeens ook nog zo snel is... Daar heb je een SLA voor nodig.


Het ligt er natuurlijk maar net aan wat voor technische aspecten naar voren komen,het is natuurlijk niet zo dat ik helemaal niets ken,anders was ik ook niet met het idee gekomen.
Zodra het gaat om echte Linux problemen of het hosten van speciale applicaties,ja,dan wordt het wat lastiger voor me.

Voor mij is het wel van belang dat ik zaken ga doen met een hosting bedrijf waar ik een goede SLA kan krijgen,anders heeft het geen zin.
Uit ervaring weet ik dat er een heleboel zijn die zeggen dat het allemaal geen probleem is,maar zodra er problemen zijn,dan begint de ellende.
Daarom zal ik alles op papier willen hebben.

Raimondo
03/01/10, 21:47
Heb je al nagedacht over hoe je klanten gaat trekken. De kosten kunnen erg oplopen aangezien je feitelijk nog geen klant hebt, maar wel al meerdere hoge kosten. Zoals de kosten voor een (managed) dedicated server als je daarvoor kiest. Het lijkt mij dat je de meeste klanten binnen wilt trekken m.b.v. een goede website en daarbij natuurlijk ook een goede domeinnaam.

Heb je al gekeken naar een domeinnaam of heb je er al een op het oog of misschien zelfs al in bezit. Kan je zelf een goede website bouwen of moet je deze kosten ook nog ophoesten?

Ik heb zeker al nagedacht over het aantrekken van klanten,daar zal veel werk in gaan zitten,maar dat is de uitdaging.
Zoals bij elke onderneming zal je daar creatief in moeten zijn en doorzetten.

Een domein is geen enkel probleem,heb er een aantal ,anders is een nieuwe domein zo geregeld.

Ook wat betreft de website heb ik ervaring met Wordpress en/of Joomla,dus dat zal het probleem ook niet zijn.
Verder wat grafische vormgeving voor de site kan ik uit besteden,hier heb ik mijn connecties voor.

Marin
03/01/10, 21:51
Ook wat betreft de website heb ik ervaring met Wordpress en/of Joomla,dus dat zal het probleem ook niet zijn.
Verder wat grafische vormgeving voor de site kan ik uit besteden,hier heb ik mijn connecties voor.

Het spijt me heel erg maar met een wordpress/joomla site ga je er niet komen..

Hoe ga je om met wat support vraagjes als:

"Ik krijg al 3 dagen geen mail binnen"
"Mijn site doet het niet, er komt een mysql warning"
"Kunt u een extra mysql database aanmaken"
"Kunt u mij vertellen wat een A record is en hoe ik deze instel"

Ga je dit alles doorzetten naar je technische partij?

Triloxigen
03/01/10, 21:56
Maak een financieel plan, vergeet niet jezelf salaris te betalen en de kosten van het inhuren van de kennis die je zelf niet hebt.
Kijk daarbij hoeveel klanten je nodig hebt voor een salaris en je moet zelf al een groot deel van je vragen kunnen beantwoorden.
Wij weten natuurlijk niet wat je aan inkomen nodig hebt.

Raimondo
03/01/10, 21:58
Het spijt me heel erg maar met een wordpress/joomla site ga je er niet komen..

Hoe ga je om met wat support vraagjes als:

"Ik krijg al 3 dagen geen mail binnen"
"Mijn site doet het niet, er komt een php warning"
"Kunt u een extra mysql database aanmaken"
"Kunt u mij vertellen wat een A record is en hoe ik deze instel"

Ga je dit alles doorzetten naar je technische partij?

Waarom zou ik er met een Joomla of Wordpress site niet komen,er zijn er een heleboel die hiermee werken,zou niet weten waarom dit niet zou kunnen.

De support vraagjes in je voorbeeld kan ik zlef wel oplossen,zover gaat mijn technische kennis gelukkig wel.

Raimondo
03/01/10, 22:03
Maak een financieel plan, vergeet niet jezelf salaris te betalen en de kosten van het inhuren van de kennis die je zelf niet hebt.
Kijk daarbij hoeveel klanten je nodig hebt voor een salaris en je moet zelf al een groot deel van je vragen kunnen beantwoorden.
Wij weten natuurlijk niet wat je aan inkomen nodig hebt.

Dat is zeker de bedoeling en wel grappig eigenlijk dat je de eerste bent die hierover begint.
Een financieel plan is zeker onderdeel van de stappen die ik ga maken.
Op dit moment ben ik mezelf aan het verdiepen in de kosten,vandaar ook dit topic.
Maar je hebt helemaal gelijk,een financieel plan geeft duidelijkheid in de gehele situatie.
En mijn inkomen hoeft niet hoog te zijn hoor,als ik maar normaal kan leven...oja,ik leef rustig aan hoor.
Wel moet ik ervan kunnen leven met een gezin met 3 kinderen,als dat niet kan,dan houdt het natuurlijk snel op.
En ik zal ook moeten kijken of ik het in de toekomst natuurlijk ook allemaal alleen kan blijven doen,anders komen er extra kosten bij.

Marin
03/01/10, 22:05
Wel moet ik ervan kunnen leven met een gezin met 3 kinderen,als dat niet kan,dan houdt het natuurlijk snel op.

Ga ervanuit dat je het eerste jaar niet met een salaris van 2200 bruto thuis gaat komen...

Triloxigen
03/01/10, 22:13
Dat is zeker de bedoeling en wel grappig eigenlijk dat je de eerste bent die hierover begint.
Een financieel plan is zeker onderdeel van de stappen die ik ga maken.
Op dit moment ben ik mezelf aan het verdiepen in de kosten,vandaar ook dit topic.
Maar je hebt helemaal gelijk,een financieel plan geeft duidelijkheid in de gehele situatie.
En mijn inkomen hoeft niet hoog te zijn hoor,als ik maar normaal kan leven...oja,ik leef rustig aan hoor.
Wel moet ik ervan kunnen leven met een gezin met 3 kinderen,als dat niet kan,dan houdt het natuurlijk snel op.
En ik zal ook moeten kijken of ik het in de toekomst natuurlijk ook allemaal alleen kan blijven doen,anders komen er extra kosten bij.

Bij het starten van een onderneming kun je meestal uitgaan dat je de eerste 3 jaar niet winstgevend bent.
De vraag daarnaast is ook of je dergelijke risico's wel kunt nemen met kinderen..

Raimondo
03/01/10, 22:16
Ga ervanuit dat je het eerste jaar niet met een salaris van 2200 bruto thuis gaat komen...

Waarop baseer je dat dan als ik vragen mag?

chielsen
03/01/10, 22:18
Hoe ga je aan klanten komen? Heb je al een netwerk van potentiële klanten of je moet je gaan invechten via google ed. Ook al kan je meerwaarde bieden (wat er eg lastig is met deze markt), via een site met wat adwords advertenties is dat erg lastig over te brengen.

Ik zou het persoonlijk niet doen als ik niet al een grote potentiële klantenkring had. Als je bijvoorbeeld ook websites klust voor klanten, of cms systemen aanbiedt kan je veel makkelijker klanten vinden dan als pure webhoster.

WebMeso
03/01/10, 22:20
Dat is zeker de bedoeling en wel grappig eigenlijk dat je de eerste bent die hierover begint.
Een financieel plan is zeker onderdeel van de stappen die ik ga maken.
Op dit moment ben ik mezelf aan het verdiepen in de kosten,vandaar ook dit topic.
Maar je hebt helemaal gelijk,een financieel plan geeft duidelijkheid in de gehele situatie.
En mijn inkomen hoeft niet hoog te zijn hoor,als ik maar normaal kan leven...oja,ik leef rustig aan hoor.
Wel moet ik ervan kunnen leven met een gezin met 3 kinderen,als dat niet kan,dan houdt het natuurlijk snel op.
En ik zal ook moeten kijken of ik het in de toekomst natuurlijk ook allemaal alleen kan blijven doen,anders komen er extra kosten bij.

Denk er ook aan dat je geen pensioen gaat opbouwen met een bedrijf. Dit geld zal je ook nog apart moeten zetten of een of andere speciale regeling hiervoor afsluiten. Ik denk dat het voor bijna niemand het rendabel is als je je alléén op het webhosten richt. De marges op deze producten zijn toch meestal laag, waardoor je een zeer grote klantenkring zal nodig hebben om alleen met webhosting genoeg te kunnen verdienen. Het zal dus sowieso een tijd duren voordat je genoeg klanten hebt en dat het voor jou rendabel wordt.

Bakker ICT
03/01/10, 22:23
Beste Richard,

Net zoals andere al aangeven, probeer je zelf te onderscheiden, dan moet het zeker nog mogelijk zijn.

Je kan er uiteindelijk zeker van leven, maar het is uiteraard wel risico hoe lang dit gaat duren voordat dat eenmaal kan. Schat zelf in hoe snel je je bestaande en evt nieuwe netwerk kan gebruiken om hier klanten uit te betrekken, en welke voordelen je ze kan bieden tov huidige partijen waar ze mee werken.

Wat mogelijk is, is dat je een partij vindt die je begeleidt in het groeien tot een echt hosting bedrijf, helpt bij het oplossen van problemen en je hier een soort van in opleidt. Uiteraard moeten beiden partijen hier in het vertrouwen hebben dat je elkaar hierdoor versterkt. Op dit moment hebben we ook zoon constructie, welke als erg prettig wordt ervaren.

Marin
03/01/10, 22:23
Waarop baseer je dat dan als ik vragen mag?

Eigen ervaring en dat van veel concullega's. Kijk naar de markt, kijk naar de prijzen...

Simpel rekensommetje

je betaald 60,- per maand voor een managed dedi. (en dan zit ik erg laag)
Je verkoopt je paketten voor 5,- per maand (en dan zit ik hoog) dan moet je direct 12 paketten verkopen om quitte te gaan.. Voor jou 2200 bruto moet je nog een hoop paketten wegzetten (maandelijks). Dat gaat je de eerste 1 a 2 (en wellicht 3) jaar niet echt gebeuren.

En dan neem ik niet eens alle kosten mee als:

- boekhouder (60,- p/u)
- Je pc/laptop
- licenties (windows, office, adm software)
- serverlicenties (DA, e.d.)
- KVK
- Noodpotje
- etc
- etc
- etc

Met kinderen e.d. zou ik je dit afraden..

Thijs
03/01/10, 22:25
Eigen ervaring en dat van veel concullega's. Kijk naar de markt, kijk naar de prijzen...

Simpel rekensommetje

je betaald 60,- per maand voor een managed dedi. (en dan zit ik erg laag)
Je verkoopt je paketten voor 5,- per maand (en dan zit ik hoog) dan moet je direct 12 paketten verkopen om quitte te gaan.. Voor jou 2200 bruto moet je nog een hoop paketten wegzetten (maandelijks). Dat gaat je de eerste 1 a 2 (en wellicht 3) jaar niet echt gebeuren.

En dan neem ik niet eens alle kosten mee als:

- boekhouder (60,- p/u)
- Je pc/laptop
- licenties
- etc
- etc
- etc

Met kinderen e.d. zou ik je dit afraden..

Paketten van 5 euro per maand ? Dan heb je met je manieren van support nog plenty of tijd om een extra baan erbij te nemen.

Die bedragen blijven echt lachertjes.

Pur
03/01/10, 22:25
Het ligt er natuurlijk maar net aan wat voor technische aspecten naar voren komen,het is natuurlijk niet zo dat ik helemaal niets ken,anders was ik ook niet met het idee gekomen.
Zodra het gaat om echte Linux problemen of het hosten van speciale applicaties,ja,dan wordt het wat lastiger voor me.

De wereld is natuurlijk wel groter dan weten waar je moet klikken binnen Plesk of DirectAdmin. In het ideale geval kun je een hoop problemen zelf oplossen en hoef je alleen voor de wat lastigere uitdagingen naar je "achterban".

En de support vragen vam Digistate daar zijn er nog 1001 meer van te bedenken en dan moet je dus blind kunnen vertrouwen op je technische partij (en in het slechtste geval zijn dat woorden op een loos stukje papier).

Raimondo
03/01/10, 22:27
Bij het starten van een onderneming kun je meestal uitgaan dat je de eerste 3 jaar niet winstgevend bent.
De vraag daarnaast is ook of je dergelijke risico's wel kunt nemen met kinderen..

Dat van die 3 jaar is een regel die ik inderdaad eerder heb gehoord.
Tja,ik heb er zelf ook aan zitten denken of het verstandig is om voor mezelf te beginnen met kinderen.
Ik denk dat ik er voor mezelf zeker aan toe ben en mijn vrouw staat er ook achter,alleen moet het financieel wel haalbaar zijn.
zoals ik al aangaf heb ik op dit moment geen werk en heb ik een WW uitkering,ik wil dit verhaal ook meenemen in het gesprek met mijn werkcoach aanstaande woensdag.
Dat ik voor mezelf wil beginnen is iets waar ik al tijden mee bezig ben en heb al diverse ideeën in mijn hoofd waaronder dit idee en het starten van een webshop.
Aangezien ik toch zeer geïnteresseerd ben in hosting en domeinnamen wil ik dit plan verder gaan uitwerken.

vDong
03/01/10, 22:39
Aangezien mijn interesses liggen op het gebied van domein en webhosting ben ik mezelf aan het verdiepen om daar verder mee te gaan.

Wat ik in de meeste reacties hiervoor mis is:
Top!, ga ervoor, beter iets voor jezelf beginnen dan afwachten!


Aangezien ikzelf de technische kant van webhosting niet machtig ben zou ik dit willen uitbesteden.
Maar nu eerst de vraag: Is een webhosting bedrijf en het aanbieden van domeinen nog wel rendabel deze tijd?
<knip>
Nu weet ik ook dat hier uiteraard hostingbedrijven aanwezig zijn en misschien niet altijd positief tegen nieuwe starters aankijken,maar graag zou ik wel een eerlijk antwoord willen hebben.
Met alle begrip voor de jonkies met mooie ideeën ben ik dus echt serieus aan het kijken voor mogelijkheden.


Ondanks dat er velen je zullen vertellen dat er geen enkele mogelijkheid is om in deze tijd met een nieuw webhostingbedrijf te beginnen.....kan ik je vertellen dat ik die verhalen al jaren hoor.

Dit forum is bedoeld om elkaar te helpen, dus probeer er van te profiteren, de negatieve reacties van anderen horen er nu eenmaal bij.

Raimondo
03/01/10, 22:43
Het begint al een aardig topic te worden met alle voor- en nadelen,tenminste,ik zie eigenlijk alleen maar nadelen tot nu toe.
Maar goed,de realiteit moet ik onder ogen zien en mezelf niet blind staren op iets moois en rijk rekenen.
Het is uiteraard ook de bedoeling dat ik reseller ga worden voor domeinnamen in vele extensies.
Ik moet me alleen nog verdiepen in de kosten.
Verder zit ik te denken om meer te gaan aanbieden wat betreft Wordpress,installaties,designs,onderhoud,kortom alles wat met Wordpress te maken heeft.
Dit als een extra toevoeging op het gehele pakket.
Verder wil ik een online back-up service gaan aanbieden,kortom,ik heb meerdere ideeën in mijn hoofd.
Alleen moeten deze ideeën wel uitgewerkt worden en haalbaar zijn en voor een starter zal dit inderdaad moeilijk zijn om alles vanaf de bodem op te bouwen.
Het zou inderdaad mooi zijn als ik met een partij ga samenwerken waar ik mee kan groeien en die mij ook support kan geven,maar die zijn er maar weinig denk ik.
Wat ik eigenlijk van de meeste hier begrijp is dat het niet haalbaar zou zijn en een te groot risico om te starten als je een gezin heb met drie kinderen.
Maar is dat risico er eigenlijk niet altijd als je voor jezelf ga beginnen?
Ik denk ook dat het een kwestie is van lef hebben,gewoon doen en rustig aan opbouwen.
Ik moet natuurlijk één belangrijk punt niet vergeten,er moeten uiteraard genoeg inkomsten zijn om met het gezin te kunnen leven.

Pur
03/01/10, 22:44
Wat ik in de meeste reacties hiervoor mis is:
Top!, ga ervoor, beter iets voor jezelf beginnen dan afwachten!


Ondanks dat er velen je zullen vertellen dat er geen enkele mogelijkheid is om in deze tijd met een nieuw webhostingbedrijf te beginnen.....kan ik je vertellen dat ik die verhalen al jaren hoor.

Dit forum is bedoeld om elkaar te helpen, dus probeer er van te profiteren, de negatieve reacties van anderen horen er nu eenmaal bij.

Volgens mij zijn de reacties overwegend denk om dit, denk om dat en dat is volgens mij niet per definitie negatief. Niks mis mee met een potentiële starter pointers om aan te denken mee te geven in ieder geval.

En wat ik al zei, in elke business is de mogelijkheid te starten zolang je jezelf maar kan onderscheiden.

Daarnaast ga ik niet zeggen top! ik zeg doen! omdat ik dat geen goed advies vind voor iemand die ik niet persoonlijk ken en dus zijn kwaliteiten niet ken. Niet iedereen is een ondernemer ook al denkt diegene van wel tenslotte.

En zeker als je een gezins situatie hebt moet je 2 keer nadenken over of je wel ondernemer wil zijn want ondernemen == risico en je wil je gezin niet in een afgrond storten voor iets wat ooit een goed idee leek en iedereen om je heen zegt top! doen! zonder kritische noot...

Marin
03/01/10, 22:47
Wat ik in de meeste reacties hiervoor mis is:
Top!, ga ervoor, beter iets voor jezelf beginnen dan afwachten!


Ondanks dat er velen je zullen vertellen dat er geen enkele mogelijkheid is om in deze tijd met een nieuw webhostingbedrijf te beginnen.....kan ik je vertellen dat ik die verhalen al jaren hoor.

Dit forum is bedoeld om elkaar te helpen, dus probeer er van te profiteren, de negatieve reacties van anderen horen er nu eenmaal bij.

Negatieve reacties? Misschien probren wij TS ervan te behoeden dat zijn kinderen straks niets te eten hebben? Als TS zou zeggen dat hij alleen woont en weinig lasten heeft en/of een paar ton over heeft zou ik inderdaad zeggen "ga ervoor"

Pur
03/01/10, 22:49
Wat ik eigenlijk van de meeste hier begrijp is dat het niet haalbaar zou zijn en een te groot risico om te starten als je een gezin heb met drie kinderen.
Maar is dat risico er eigenlijk niet altijd als je voor jezelf ga beginnen?
Ik denk ook dat het een kwestie is van lef hebben,gewoon doen en rustig aan opbouwen.

Niet altijd, sommige mensen hier hebben hun bedrijf ongetwijfeld ook rustig opgebouwd naast een (fulltime) job. Of rustig aan laten groeien. Anderen gaan naar een bank of hebben zelf al wat cash waar ze op terug kunnen vallen.

En als jij denkt een briljant concept te hebben dan is het iets meer een kwestie van lef hebben. Maar tot nu toe heb ik nog niets gehoord waarmee jij je echt gaat onderscheiden. Want er zijn genoeg partijen die extra service leveren, of een full internet service bedrijf zijn en dus van alleen hosting tot full blown internet site kunnen leveren.

Raimondo
03/01/10, 22:50
Negatieve reacties? Misschien probren wij TS ervan te behoeden dat zijn kinderen straks niets te eten hebben? Als TS zou zeggen dat hij alleen woont en weinig lasten heeft en/of een paar ton over heeft zou ik inderdaad zeggen "ga ervoor"


Dat is zeker waarheid,als ik alleen was geweest,dan was het allemaal een stuk makkelijker.
Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het nu niet zou kunnen,alleen is er meer risico en de vraag is : wil en kan ik dat risico nemen?
Ik ga dit zeker nog eens met mijn vrouw bespreken ondanks dat zij er helemaal achter staat,aangezien zij zelf ook nog een aantal uren in de week werkt en als het nodig is kan ze ook meer werken.

Marin
03/01/10, 22:52
Bespreek het met het UWV... Misschien hebben zij er ook ideeen over...

Raimondo
03/01/10, 22:52
Niet altijd, sommige mensen hier hebben hun bedrijf ongetwijfeld ook rustig opgebouwd naast een (fulltime) job. Of rustig aan laten groeien. Anderen gaan naar een bank of hebben zelf al wat cash waar ze op terug kunnen vallen.

En als jij denkt een briljant concept te hebben dan is het iets meer een kwestie van lef hebben. Maar tot nu toe heb ik nog niets gehoord waarmee jij je echt gaat onderscheiden. Want er zijn genoeg partijen die extra service leveren, of een full internet service bedrijf zijn en dus van alleen hosting tot full blown internet site kunnen leveren.

Is er dan eigenlijk nog wel een manier om je te onderscheiden ten opzichte van de menigte,dat is natuurlijk de grote vraag.
We hebben het wel over onderscheiden,maar door het grote aanbod is dit wel moeilijker geworden.

Pur
03/01/10, 22:55
Dat is zeker waarheid,als ik alleen was geweest,dan was het allemaal een stuk makkelijker.
Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het nu niet zou kunnen,alleen is er meer risico en de vraag is : wil en kan ik dat risico nemen?
Ik ga dit zeker nog eens met mijn vrouw bespreken ondanks dat zij er helemaal achter staat,aangezien zij zelf ook nog een aantal uren in de week werkt en als het nodig is kan ze ook meer werken.

Bedenk ook dat je bij een eenmanszaak persoonlijk aansprakelijk bent. Dus dat het geen kwestie is van als ik niet genoeg geld verdien gaat mijn vrouw extra werken maar dat je dus ook een eventueel huis of ander kapitaal inzet mocht het fout lopen.

Zorg in zo'n geval ook zeker voor goede algemene voorwaarden zodat het risico zoveel mogelijk ingeperkt kan worden. ICTRecht kan al op maat gemaakte algemene voorwaarden leveren vanaf ik meen 500 euro (simpel hosting bedrijf) tot een 1000 euro als je meer zaken levert

Pur
03/01/10, 22:58
Is er dan eigenlijk nog wel een manier om je te onderscheiden ten opzichte van de menigte,dat is natuurlijk de grote vraag.
We hebben het wel over onderscheiden,maar door het grote aanbod is dit wel moeilijker geworden.

Soms is het ook een kwestie van een lange adem en diepe zakken hebben zodat een bedrijf de tijd krijgt om te groeien en het netwerk van klanten uit te breiden.

Misschien kun je een niche markt vinden op het vlak waar je voorheen werkzaam was. Daar heb je ervaring mee en je weet wat er speelt en dus waar gangbare partijen wellicht tekort schieten.

DUR0N
03/01/10, 22:58
Veel wijze woorden in deze thread. Ik zou der ook niet aan beginnen als enige job, en met veel verplichtingen. Tussen de soep en de patatten starten en dan zien of het sustainable is.

SmilieBG
03/01/10, 23:00
Beste Raimondo - niet doen!

Ten minste, niet op manier zoals je dat net beschreven hebt. Laat mij dat even nader verklaren.

Toen ik 26 was, heb ik zelf een bedrijf begonnen in het ICT (software outsourcing). Ik heb een zeer goede (vaste) baan daarvoor laten zitten en me 100% in me eigen bedrijf ingezet.

Ik zal je een paar punten noemen, waar ik zelf tegen aanliep en waar men - met name in begin niet echt over nadenkt:

- Reken maar erop dat je zeker in eerste jaar (al dan niet in eerste 3 a 5 jaren) minimaal 12 uur per dag 'moeten' werken. Anders kom je - in je eentje - niet aan alles toe; en om iemand te betalen zal het hoogstwaarschijnlijk financieel niet haalbaar zijn; ik heb geen kinderen, ben samenwonend en vond het uiterste zwaar om door de dag te komen (24 uur is dan simpelweg te weinig);
- vergeet administratie niet; ik had dit zwaar ondergeschat - maar wil je het fatsoenlijk doen, dan heb je minimaal 1 a 2 uurtjes daarvoor nodig per dag (denk aan schrijven van de documentatie, opstellen van plannen, boekhouding e.d.); het is echt niet iets wat je 'even tussen door kan doen', ten minste - niet in mijn geval;
- reken maar erop dat je in eerste jaar weinig tot geen financiële zekerheden zal hebben; ene maand kan het prima gaan - twee daarop volgende veel minder - dan drie uitstekende etc; dit is een situatie waar je niet echt zwaar op kan leunen i.t.t. vaste loon;
- pensioen - of beter gezegd - gebreke daarvan;
- als je tocht beslist om dit voort te zetten - sluit een waterdichte verzekering! Het kost wel wat - maar doe het! Het gebrek aan verzekering heeft in mijn geval geleid tot genoodzaakt stopzetten van mijn bedrijf.

---
In mijn geval - werd ik (langdurig) ziek - en ik heb na 2 1/2 jaren moeten kijken hoe mijn bedrijf als de sneeuw voor de zon verdween.

---

Mijn advies zou zijn:
- zoek een vaste baan, dat hoeft niet voor 40uur per week te zijn - begin met bv 32 uren per week;
- Werk 's avonds (als kinderen slapen) aan je bedrijf, begin met 'low budget' hosting zodat je geen 24/7 support moet bieden;
- Werk in de weekenden / vrije dagen aan je bedrijf om netwerk op te bouwen;
- Als je 12 maanden na vandaag ~1.000 verkochte domeinen hebt (met, danwel zonder hosting) - dan heb je al een klanten portfolio en zal je dat veel makelijkker en met minder risico kunnen 'uitbreiden' naar extra diensten;
- Neem geen contractuele verplichtingen op je zelf - dat wilt zeggen: reseller abonnement waar je elke maand ervan af kan; stel voor dat maar 'iets' tussen komt (zoals ziekte in mijn geval) - dan zit je ten minste nergens aan 'vast' en kan je al volgende maand kosten onderdrukken...

Mja, zo kan ik nog een hele tijd doorgaan. Ik ben van plan om binnenkort het gehele toestanden rondom mezelf / mijnbedrijf op 'papier' te zetten en ergens te publiceren zodat andere mensen daar niet op stuk gaan....

Ik wens je in iedere geval veel succes en sterkte om juiste beslissing te nemen!

Mvg,
Aleks

Thomas.R
03/01/10, 23:05
Is het niet zo dat de UWV juist dit soort gedrag stimuleert? Kun je wanneer je in de WW zit je uitkering niet behouden (voor 6 maanden toch?) zolang je niet genoeg winst maakt? Natuurlijk loop je risico's maar die kun je beperken.

Laat je gewoon goed adviseren, WHT is een goed begin maar een boekhouder zal ook niet verkeerd zijn bijv.

Succes!

Triloxigen
03/01/10, 23:15
Het begint al een aardig topic te worden met alle voor- en nadelen,tenminste,ik zie eigenlijk alleen maar nadelen tot nu toe.

Wat denk je dat zelf de voordelen zijn van voor jezelf te beginnen, of specifiek in de hosting biz te gaan beginnen?

Overigens begrijp ik tot nu toe dat je alles gaat inhuren, eigenlijk huur je je complete bedrijf in. Dat hoeft niet erg te zijn als je genoeg marge maakt maar ik betwijfel eerlijk gezegd of dat rendabel zal zijn in de huidige centenmarkt.




Is het niet zo dat de UWV juist dit soort gedrag stimuleert? Kun je wanneer je in de WW zit je uitkering niet behouden (voor 6 maanden toch?) zolang je niet genoeg winst maakt? Natuurlijk loop je risico's maar die kun je beperken.

Dit lijkt te liggen aan je adviseur, persoon A beweert iets totaal anders dan persoon B (herkenbaar bij de belastingdienst).
Mijn broer had een soortgelijk probleem en die mocht zich niet inschrijven want die was dan meteen zijn ww kwijt (zijn werkgever was failliet).
Terwijl ik ook verhalen hoor dat ze idd meewerken aan een tijdelijke door betaling.

Piwi-Web
03/01/10, 23:25
Jammer dat je niet zo technisch bent maar alles is te leren! Van webhosting alleen wordt je zeker niet rijk maar de services eromheen meestal wel.
Ik zowel hosting als web development. Het fijne aan web development is dat je de klant zelf ook van hosting, servers en colocatie mag voorzien.
Bovenstaande is trouwens mijn ervaring. Marges zijn erg laag, langdurige contracten schrikt meestal af en de concurrentie is moordend. Je zal je dus echt moeten gaan onderscheiden maar ben bang voor je dat met beperkte technische kennis dit zeker niet makkelijk gaat worden waardoor ik je dus ook aanraad eerst kennis te vergaren (leren) en kennissen te krijgen (kennissen zijn soms belangrijker dan kennis!).

Verder heeft SmilieBG goede tips gegeven die je zeker niet moet vergeten. Ook hier ben ik tegen de lamp gelopen op administratief gebied want dat is zeker geen lolletje en er zitten de nodige uren in. Ligt er natuurlijk ook aan in welke branche je zit en hoeveel je verkoopt (en als je een eenmanszaak, v.o.f., b.v., o.i.d bent).

Ik zou zowieso eerst eens een financieel plan gaan maken. Vrijblijvende offertes aanvragen voor de kennis die je zelf niet hebt en die je dus in zult moeten kopen (design etc.). In het financieel plan kan je al vrij vlug zien als jouw idee haalbaar is.

Ik wens je in ieder geval veel succes maar denk er goed over na zeker met de kids erbij. Het zal je niet verbazen maar vele zijn jong begonnen (zo ook ik) en liepen/lopen wat minder risico's dan als je 36 bent uiteraard :)

Raimondo
04/01/10, 00:00
Dit topic bevat al zeer veel informatie en ik ben al een stuk wijzer geworden.
Dat er haken en ogen aan zitten,dat wist ik van te voren al.
Maar heel fijn om de ins en outs te lezen en de ervaringen van forumleden.
Al met al blijkt het dus een lastige opgave te worden.
Mede door mijn gezinssituatie en de hosting branche waar ik absoluut niet alleen ben.
Dit is natuurlijk wel een mooie uitdaging al moet ik wel opletten dat het risico niet te groot wordt.
Ik ga het zeker voorleggen bij het UWV aanstaande woensdag,en inderdaad ze stimuleren dit gedrag,maar dan moet het wel in het plaatje passen.
Toch blijf ik het een moeilijk verhaal vinden om jezelf te onderscheiden.
Ik wil uiteraard niet alle support en kennis inkopen,dat zou niet haalbaar zijn en zeker niet goed om zo voor jezelf te beginnen.
Al ben ik er wel een voorstander van om bepaalde zaken te outsourcen.

Spyder01
04/01/10, 00:03
Je loopt bij het UWV, dan zou ik eerlijk gezegd het idee van voor jezelf beginnen tijdelijk laten varen. Ze bieden als het goed is ook opleidingsmogelijkheden (zeker als je al langer in de WW loopt). Goed gecertificeerde systeembeheerders is nog altijd vraag naar (zonder vind je ze genoeg). Als je zo`n cursus kunt doen via hun, krijg je in ieder geval de nodige kennis. Of dit nu met Windows of Linux is doet er niet zoveel toe (alleen qua licentiekosten, maar er zijn nog altijd meer Linux dan Windows hosters).

Iets om over na te denken denk ik dan maar :)

Piwi-Web
04/01/10, 00:04
Toch blijf ik het een moeilijk verhaal vinden om jezelf te onderscheiden.
Ik wil uiteraard niet alle support en kennis inkopen,dat zou niet haalbaar zijn en zeker niet goed om zo voor jezelf te beginnen.
Al ben ik er wel een voorstander van om bepaalde zaken te outsourcen.

Zoals ik al zei is kennissen soms belangrijker dan kennis. Met outsourcen is dan ook helemaal niets mis natuurlijk maar het is wel een eis dat je het technische plaatje na verloop van tijd ook kent. Je zou kunnen oefenen op een lokale pc thuis waar je vmware workstation o.i.d. opzet, daar linux op en begin maar. Met een paar boeken en het hele grote internet + een zoekmachine (Google) kom je al heel ver! En wanneer je iets niet weet en nergens kan terugvinden kan je altijd hier een discussie openen.

Zoals je zegt zitten er haken en ogen in de hostingbusiness maar die zijn er toch in elke branche ;)

chielsen
04/01/10, 00:07
Waarom je vooral negatieve reacties krijgt is omdat het een zeer competitieve markt is en je tot nu toe nog niks aan hebt gehaald waarin jij meer waarde kan bieden.
Ik zie maar 2 manieren hoe je het kan redden en dat is of uitblinken in technische kennis / kunde of uitblinken in commerciële vaardigheden (en startkapitaal).

Nu heb je aangegeven het eerste te missen en ik heb nog weinig over het tweede gehoord. Kan je niet beter eerst een baantje in de sector te nemen zodat je een beter overzicht krijgt van de markt en allerlei technische kennis bijleert.

Als positief punt kan ik je meegeven dat je er wel serieus over nadenkt, maar misschien moet je dan toch gewoon het advies van de meeste aannemen, en niet gaan beginnen.

Raimondo
04/01/10, 00:20
Het is inderdaad zo dat elke branche zijn voor en nadelen heeft.
Daarom is het zo belangrijk dat je iets doet wat je leuk vind en waar je plezier in hebt.
De hosting en domeinen branche heeft mij altijd al aangesproken,alleen is het jammer dat ik die specifieke technische kennis niet heb,maar kennisen krijgen en kennis vergaren is altijd te leren ook al ben ik 36...;-)
Het is fijn om eerlijke reacties te krijgen,ik zie ze ook niet als negatief maar als realiteit.
Maar aan de andere kant laat ik me niet snel uit het veld slaan en ben ik een echte doorzetter die tot het einde gaat.
Ik ben ook wel zo verstandig om mezelf niet voor de gek te houden,maar waar een wil is,is een weg en voor elk probleem is een oplossing.

vDong
04/01/10, 00:33
Het is inderdaad zo dat elke branche zijn voor en nadelen heeft.
Daarom is het zo belangrijk dat je iets doet wat je leuk vind en waar je plezier in hebt.
De hosting en domeinen branche heeft mij altijd al aangesproken,alleen is het jammer dat ik die specifieke technische kennis niet heb,maar kennisen krijgen en kennis vergaren is altijd te leren ook al ben ik 36...;-)
Het is fijn om eerlijke reacties te krijgen,ik zie ze ook niet als negatief maar als realiteit.
Maar aan de andere kant laat ik me niet snel uit het veld slaan en ben ik een echte doorzetter die tot het einde gaat.
Ik ben ook wel zo verstandig om mezelf niet voor de gek te houden,maar waar een wil is,is een weg en voor elk probleem is een oplossing.

Ik denk niet dat leeftijd erg boeiend is....motivatie is een stuk belangrijker, net zoals de wil om te leren.
Dat zelfde advies zal ik zowel aan een 18 jarige als aan een 36 jarige geven.

Ik ben zelf ook al de 30 gepasseerd en ik heb niet het idee dat ik gestopt ben met nieuwe dingen leren.

Randy
04/01/10, 01:21
Dat van die 3 jaar is een regel die ik inderdaad eerder heb gehoord.
Tja,ik heb er zelf ook aan zitten denken of het verstandig is om voor mezelf te beginnen met kinderen.
Ik denk dat ik er voor mezelf zeker aan toe ben en mijn vrouw staat er ook achter,alleen moet het financieel wel haalbaar zijn.
zoals ik al aangaf heb ik op dit moment geen werk en heb ik een WW uitkering,ik wil dit verhaal ook meenemen in het gesprek met mijn werkcoach aanstaande woensdag.
Dat ik voor mezelf wil beginnen is iets waar ik al tijden mee bezig ben en heb al diverse ideeën in mijn hoofd waaronder dit idee en het starten van een webshop.
Aangezien ik toch zeer geïnteresseerd ben in hosting en domeinnamen wil ik dit plan verder gaan uitwerken.

Winstgevend kun je ook vanaf de eerste week zijn. Dat was ik ook. Ik richt me alleen niet op de overbeviste hostingvijver, maar ga net een schaal hoger zitten. Beheer en managed services voor derden. Daarnaast moet ik het vooral hebben van werkuren, niet van eurohosting.

Ik weet niet wie voor de begeleiding zorgt (IMK?) maar kijk vooral breed, zonder jezelf en je eigen kwaliteiten uit het oog te verliezen. Dat techniek en beheer niet je ding is, is niet erg. Mijne wel, maar moet er weer niet aan denken support te moeten leveren aan eindgebruikers.

Staar je verder niet blind op prijzen. Ook hosting kan nog steeds een normale prijs opleveren wanneer je daadwerkelijk een toegevoegde waarde kunt bieden. Een winkelpand huur je ook niet voor 5 euro per maand, waarom je online zaak dan wel?

Verder moet je vooral inkopen bij betrouwbare partijen. Vermijd de onderkant van de markt, vraag voor je zaken doet eerst even een KVK-uittreksel op om er zeker van te zijn dat je niet met een 17-jarige student te maken hebt en zorg voor goede automatisering.

Raimondo
04/01/10, 09:53
Randy,

Dank je voor je informatie.
Zelf ben ik er eigenlijk van overtuigd dat het zou kunnen lukken.
Alleen moet ik nog wel het een en ander op een rijtje zetten aan belangrijke zaken en kosten.
Het KvK en belasting verhaal is mij geheel duidelijk,het gaat meer om de operatieve zaken als inkopen webhosting,reseller of managed dedicated.
Waar ga ik mijn domeinen afhandelen,in eerste instantie ook via resellegr denk ik,is het voordeligst voor mij.
Hoe kan ik bestel processen eenvoudiger maken door middel van te automatiseren,welke software is hier voor nodig.
Klanten automatisch domein beschikbaarheid laten zien via de website en direct domeinen laten registreren.
Dit zijn nog maar een aantal zaken van de vele die bekeken en geregeld moeten worden.
Kortom,ik weet echt wel dat er een hoop bij komt kijken.
Maar goed,voor niets gaat de zon op en een goed begin is het halve werk.

Serveo
04/01/10, 10:02
Randy,

Dank je voor je informatie.
Zelf ben ik er eigenlijk van overtuigd dat het zou kunnen lukken.
Alleen moet ik nog wel het een en ander op een rijtje zetten aan belangrijke zaken en kosten.
Het KvK en belasting verhaal is mij geheel duidelijk,het gaat meer om de operatieve zaken als inkopen webhosting,reseller of managed dedicated.
Waar ga ik mijn domeinen afhandelen,in eerste instantie ook via resellegr denk ik,is het voordeligst voor mij.
Hoe kan ik bestel processen eenvoudiger maken door middel van te automatiseren,welke software is hier voor nodig.
Klanten automatisch domein beschikbaarheid laten zien via de website en direct domeinen laten registreren.
Dit zijn nog maar een aantal zaken van de vele die bekeken en geregeld moeten worden.
Kortom,ik weet echt wel dat er een hoop bij komt kijken.
Maar goed,voor niets gaat de zon op en een goed begin is het halve werk.

Beste Raimondo,

Hosting is nog altijd rendabel, mits je je kunt onderscheiden van de concurrenten. Wat jij hiervoor nodig hebt is een goed ondernemingsplan waarin alles goed is uitgewerkt. Mijn advies is om niet alleen het financiële gedeelte (zoals eerder opgemerkt) uit te voeren, maar ook de andere aspecten ervan. Wanneer je dit hebt gedaan kun je het plan voorleggen aan alle instanties die je nodig hebt bij de financiering en het UWV.

Ik heb nog wel ergens een voorbeeld opzet, mocht je hier niet uitkomen.

Raimondo
04/01/10, 10:07
Beste Raimondo,

Hosting is nog altijd rendabel, mits je je kunt onderscheiden van de concurrenten. Wat jij hiervoor nodig hebt is een goed ondernemingsplan waarin alles goed is uitgewerkt. Mijn advies is om niet alleen het financiële gedeelte (zoals eerder opgemerkt) uit te voeren, maar ook de andere aspecten ervan. Wanneer je dit hebt gedaan kun je het plan voorleggen aan alle instanties die je nodig hebt bij de financiering en het UWV.

Ik heb nog wel ergens een voorbeeld opzet, mocht je hier niet uitkomen.

Beste,

Hartelijk dank voor het meedenken,dat waardeer ik enorm.
Ik zou zeker een voorbeeld opzet kunnen gebruiken als basis,ik zou deze dan ook graag van je willen ontvangen.
Nogmaals hartelijk dank voor je aanbod.

xaban
04/01/10, 11:47
Raimondo:
Ik wil je niet de-motiveren echter denk er heel goed over na!

Ik ben zelf al jaren lang in twijfel of ik het wel of niet ga doen, een (web)hosting bedrijf starten. Ik heb zelf voldoende kennis van Linux/Windows/Hardware/Software + certificaten. Naast hosting zou ik ook webdevelopment kunnen doen. Wat ik probeer te zeggen: Ik heb de kennis en ervaring echter doe ik het nog steeds niet, in jouw geval zou ik het dus helemaal al niet doen.

Een server huren, een control panel en een leuke website opzetten, dat kan iedereen wel simpel gezegt. Maar daarna? Hoe ga je aan de klanten komen? Hoe wil je de eerste jaar of jaren overleven?

In ieder geval: Denk er goed over na, en mocht je iets willen beginnen, succes!

Raimondo
04/01/10, 12:01
Ik ben er ook zeker goed over na aan het denken,ik ga niet over 1 nacht ijs.
Dat ik na het opzetten van alles er nog lang niet ben en dat ik aan klanten moet zien te komen lijkt mij een duidelijke zaak.
Maar dat is natuurlijk niet alleen maar in de hosting branche,maar met alles zo.
Ondernemen is durven,lef hebben en risicos spreiden.
Soms moet je ook niet te moeilijk denken,en gewoon de stap durven nemen en er gewoon voor gaan.

Spyder01
04/01/10, 12:08
Soms moet je ook niet te moeilijk denken,en gewoon de stap durven nemen en er gewoon voor gaan.

In dit geval gaat dat alleen niet, omdat je ook een vrouw en 2 kinderen hebt. Als je dan in de sores komt, kom je ook goed in de sores. Daarom moet je eerst alles eens goed op papier bekijken en met alles rekening houden en goed verzekeren.

Raimondo
04/01/10, 12:41
In dit geval gaat dat alleen niet, omdat je ook een vrouw en 2 kinderen hebt. Als je dan in de sores komt, kom je ook goed in de sores. Daarom moet je eerst alles eens goed op papier bekijken en met alles rekening houden en goed verzekeren.

Vanzelfsprekend zal ik dit zeer goed bekijken,dat bedoelde ik ook met risico's spreiden.
Ik ga me er eens goed in verdiepen en zoals ik al eerder aangaf zal ik dit ook met mijn UWV werk coach gaan bespreken aanstaande woensdag.
De wil en het doorzettingsvermogen is er zeker wel,alleen moet het wel op een verantwoorde manier gebeuren.

Serveo
04/01/10, 13:25
Beste,

Hartelijk dank voor het meedenken,dat waardeer ik enorm.
Ik zou zeker een voorbeeld opzet kunnen gebruiken als basis,ik zou deze dan ook graag van je willen ontvangen.
Nogmaals hartelijk dank voor je aanbod.

Kun je jouw mailadres even naar mij PM'en of voldoet je msn adres?

Raimondo
04/01/10, 13:53
Kun je jouw mailadres even naar mij PM'en of voldoet je msn adres?

Beste,

Inderdaad mijn MSN adres is tevens het mailadres.
Alvast hartelijk dank.

xaban
04/01/10, 16:52
Misschien een idee om een bestaande bedrijf over te nemen? Heb je in ieder geval een 'basis' aan klanten.

WebXtra
04/01/10, 17:04
Ben je al met het UWV gaan praten?

Het risico is is dat je ww vervalt op het moment dat je je laat inschrijven bij het kvk.
Wellicht kun je bij de gemeente ook eens informeren naar een starters krediet?
Dat geld zou je kunnen uitgeven aan promotie e.d.

Ik vermoed dat je nu niet veel geld overhoud met je ww uitkering, maar wellicht een idee om nu alvast ergens een goedkoop vps-je of thuis een test server neer te zetten en mee gaan "stoeien" zodat alvast een basis kunt leggen aan je serverbeheer-kennis.

Pur
04/01/10, 17:37
Ik vermoed dat je nu niet veel geld overhoud met je ww uitkering, maar wellicht een idee om nu alvast ergens een goedkoop vps-je of thuis een test server neer te zetten en mee gaan "stoeien" zodat alvast een basis kunt leggen aan je serverbeheer-kennis.

Of als je geen PC over hebt thuis even spelen met het installeren van Linux binnen VMWare Player of Virtualbox of iets dergelijks.

Randy
04/01/10, 17:45
Er gelden goede regels om te starten vanuit een uitkeringssituatie. Ook de financiering is daarbij tot een ~30K geregeld. Wel is het vanuit de WW via het CWI lastiger dan vanuit de bijstand via het BBZ. Veel mensen hebben een fikse naheffing ontvangen van het CWI doordat de (voorbereidings)uren niet juist gerapporeerd waren. Google is your friend in deze.
Verder herhaal ik het nogmaals: focus je niet teveel op techniek. In het voorbereidingsjaar dat komen gaat ben je druk genoeg en heb je onvoldoende tijd om volledig bekwaam te worden op het gebied van systeembeheer. Andere zaken zijn veel belangrijker. Juist zaken, die je niet kunt uitbesteden en die je de ondernemer maken.

Raimondo
04/01/10, 18:11
Ik ga zowiezo woensdagmorgen het hele verhaal voorleggen bij het UWV,ik hoop dat ze hierin mee willen gaan.
Het is natuurlijk zo dat ik nu met een WW uitkering niet veel geld over heb om te investeren,dus zal ik of heel klein moeten beginnen en veel zelf doen en misschien is er een mogelijkheid voor een starterskrediet via UWV of gemeente.
Wat betreft een starterskrediet zal ik me in moeten verdiepen wat mogelijk is,ik wil ook weer niet teveel krediet op me nek gaan halen.
Ik las net ook al een hele goede opmerking dat ik me niet teveel moet gaan richten om meer technische kennis te krijgen en/of leren,maar meer verdiepen in het marketing en ondernemers gedeelte.
Dit vond ik dus een terechte en goede opmerking,zo denk ik er dus ook over.
Technische kennis is natuurlijk belangrijk,maar de marketing en ondernemers kant van het verhaal zijn nog belangrijker voor mij.
Ik ben iedereen ook zeer dankbaar voor het geven van advies en informatie.
Mijn excuses als ik niet iedereen zijn vragen en/of opmerkingen heb beantwoord.
Ik ben nog steeds gemotiveerd om deze business in te gaan,eigenlijk ben ik nog meer gemotiveerd dan ik eigenlijk al was :thumbup:
Ondanks de misschien wat negatieve opmerkingen heb ik er heel veel zin in en zal ik dit met beide handen aanpakken en er vol voor gaan.
Uiteraard ga ik jullie op de hoogte houden van alles,ik laat jullie ook weten hoe mijn gesprek met het UWV is gegaan.
Meer tips,advies,kritiek en de rest is natuurlijk van harte welkom.

cfmweb
04/01/10, 19:05
=knip=
Meer tips,advies,kritiek en de rest is natuurlijk van harte welkom.

In dat geval wil ik je mijn ervaring hierin ook nog wel geven.

Twee en een half jaar geleden ben ik gestopt met mijn eigen bedrijf in een ander vakgebied.
Ik bedacht toen dat het leuk zou zijn om van m'n hobby's m'n beroep te maken. Ik wilde dat toen ook erg graag, maar toen ik erachter kwam dat m'n concurrentie voornamelijk bestond uit jongetjes van 14 jaar die vanaf hun slaapkamertje hostingdiensten aanboden, was ik toch wel teleurgesteld.

Als je een gezin te onderhouden hebt, heb je nou eenmaal een inkomen nodig, en met € 1,50 per hostingpakketje per maand moet je duizenden klanten hebben wil je daar van kunnen leven. Als je daarbij geen startkapitaal en weinig kennis van zaken hebt wordt het extra lastig. Ik ben vervolgens op zoek gegaan naar een baantje bij een wedesign bedrijf, maar dan kom je erachter dat schoolverlaters dat ook kunnen.. en die hoeven geen hypotheek te betalen, dus die zijn bereid om het voor de helft te doen van het salaris dat jij nodig hebt om rond te komen.

In deze oververzadigde markt zul je je moeten specialiseren in iets om je te onderscheiden. Met een lage prijs (het idee van de meeste jongeren die hieraan beginnen) red je het niet; google maar eens op "goedkope webhosting".
Op dit moment heb ik een baan in een ander vakgebied welke prima valt te combineren met de uit-de-hand-gelopen hobby. Het ziet er naar uit dat ik die baan de komende jaren ook nog wel nodig zal hebben. Het is meer in de orde van grootte dat ik over een paar jaar een dag per week minder zou kunnen gaan werken in die baan.
Ondertussen groeit de aanwezige kennis gestaag en krijg ik de "problemen" gedoseerd op m'n bordje. Vorig jaar heb ik er een bedrijfje bij overgenomen en is de administratie grotendeels geautomatiseerd.
Het is allemaal wel te doen, maar ik ben er nog lang niet. De inkomsten komen voornamelijk uit de webdesign die ik aanbiedt. Aan de andere kant ben ik niet afhankelijk van de inkomsten van mijn bedrijfje en heb ik geen vestigingskosten.

Het voordeel is nu dat ik met niets, iets heb gemaakt en daar ben ik reuze trots op. Als ik dit met veel plezier kan blijven doen vind ik het prima, en misschien dat ik er ooit van kan eten, maar dat zien we dan wel weer.

Just my 2 cents..
Ik had geen zin om het mooier voor te stellen dan het is.

t.bloo
04/01/10, 20:35
Ik sluit me helemaal aan bij cfmweb. Mijn hosting activiteit is ook een nevenactiviteit waar ik niet helemaal van kan leven, maar ik streef dat ook niet na. Op prijs ga je het nooit winnen van de vele pubers die voor een schijntje het internet resellen :) dus je zult iets anders moeten bedenken om je mee te onderscheiden. Uit ervaring kan ik vertellen dat het best mogelijk is om in een niche markt een bedrijf op te bouwen.

Het is wel handig als je een dikke portemonee mee brengt, dan kun je investeren als het technisch nodig is en niet pas als het financieel kan. Dat kan je net de winter doorhelpen :D in geval van problemen. Basis technische kennis is een must om snel op kleine problemen in te kunnen spelen. Ik raad je af om een eigen server te nemen (colocatie) tenzij je vanwege je niche hele specifieke wensen hebt. Laat de leverancier maar onderdelen op voorraad houden voor hardware storingen. Dat heb ik vroeger niet gedaan maar dat zou ik nu zeker anders doen. Zeker als de reistijd naar het datacenter zwaar telt omdat je ver weg woont.

Tijd vliegt in de hosting business. Vanmorgen bijvoorbeeld een uurtje offline geweest door een stroomstoring, dat lijkt net niets 0,01% op jaarbasis, maar er hingen binnen een kwartier 10 klanten aan de lijn! Zet je eigen website nooit op de server met klanten, dan blijf je altijd bereikbaar in geval van storingen! :wacko:

Ieder datacenter en ieder netwerk en iedere server en iedere leverancier kent storingen en daar zul je in deze branche iedere keer meteen last van hebben. Daar moet je dus ook op inspelen. Ik raad je daarom aan om bij twee verschillende bedrijven op verschillende locaties een server te huren. Dat kost een paar centen en die moet je wel hebben bij de start. Reken zeker op zo'n 5000 euro per jaar voor techniek voor een kleine setup. Daar komen nog kosten voor domeinen etcetera bij, maar die kunnen groeien met je klantenbestand. Administratie en aanverwante diensten afhankelijk van wat je zelf kunt 2000 euro. En dan nog huisvesting (nihil want zolderkamer?), communicatie (internet plus telefoon), transport (nihil want gehuurde servers), 1000 euro minimaal. En je bruto salaris (2500?) plus vakantiegeld plus pensioen, kortom je zult een plan moeten maken om ten minste tegen de 50000 euro per jaar exclusief btw binnen te harken... :surrender:

ResellerHosting
04/01/10, 22:09
Maar nu eerst de vraag: Is een webhosting bedrijf en het aanbieden van domeinen nog wel rendabel deze tijd?

Ja. Juist als je geen technische kennis hebt.

Dit klinkt haaks op wat velen beweren, maar er zijn maar weinig van de 8000 hosting bedrijven die ECHT technische hebben, of daar een opleiding voor genoten hebben. Vaak helemaal al niet toen ze begonnen, bovendien was er 16 jaar geleden geen opleiding e.d. mogelijk je rolde het vak gewoon in.

Wat wij dagelijks zien dat jongeren en ouderen die nog nooit linux server hebben ingericht met succes hun broodwinning deels of volledig halen uit webhosting en gerelateerde diensten.

Je kunt o.a. bij een ander een resellerspakket afnemen, waarbij je nooit de technische problemen zelf hoeft op te lossen, en meestal voordat jij of je klant ze constateert ze al verholpen zijn. Dus technische kennis is niet nodig.

Wel moet je basis kennis en terminologie kennen, zodat je wel een beetje weet wat alles betekend en waar het voor is.

Ook is je succes afhankelijk van hoe jij je uniek kunt profileren ten opzichte van anderen aanbieders. Hierbij gaat het met name om de toegevoegde waarde in combinatie met je marketing.

Wij zien regelmatig klanten die "alleen maar" middels een CMS (zoals Joomla) een website kunnen bouwen en middels een MKB pakket van een paar honderd euro een site voor lokale MKB bouwen en middels de hosting + domeinnaam en eventueel onderhoudscontract daar een continue inkomsten bron aan overhouden. (wij weten niet hoeveel, maar zien wel aan het aantal domeinregistraties hoe goed/slecht het met ze gaat, hierop is onze risico management mbt onze debiteuren op gebaseerd namelijk).

Wel dien je te zorgen dat je tot dat je er van kunt leven je vaste lasten kunt betalen. Veel (zolderkamer) hosting bedrijven, zitten op een omzet van onder de 50.000 per jaar en daarvan kun je niet al je vaste lasten van betalen, laat staan investeringen doen.

Dat is ook de doelgroep die uiteindelijk bij ons uit komen, omdat ze veel kosten niet meer hoeven te maken.

Randy
04/01/10, 22:56
Even wat anders, los van hosting. Hoe is je grafische kant. Kun je zelf templates ontwerpen, deze integreren in een CMS en de content van een website verzorgen? Heb je een goed zakelijk netwerk waar je deze diensten kunt aanbieden? Ik zit even aan een huureenwebsite-concept te denken, waarbij je nog wel fatsoenlijke marges kunt halen. En ook dit zijn abonnementsdiensten, dus inkomsten zijn vast als jij goed met je klanten om weet te gaan.

Ooit, lang geleden heb ik een BBZ traject gestart, nadat ik overspannen was en in de leun kwam. Vandaar dat ik de opties ken. Uiteindelijk heb ik dit traject afgekapt en ben ik gewoon begonnen. Mede door een groot zakelijk netwerk (achtergrond in de media, enkele jaren als redacteur/verslaggever/fotograaf gewerkt) had ik lettelijk binnen enkele dagen voldoende opdrachten om de eerste maanden door te komen.

Het is dat je niet om de hoek zit, anders was ik graag eens met je om de tafel gaan zitten om te kijken waar mogelijkheden liggen.

Spyder01
04/01/10, 23:21
Even wat anders, los van hosting. Hoe is je grafische kant. Kun je zelf templates ontwerpen, deze integreren in een CMS en de content van een website verzorgen? Heb je een goed zakelijk netwerk waar je deze diensten kunt aanbieden? Ik zit even aan een huureenwebsite-concept te denken, waarbij je nog wel fatsoenlijke marges kunt halen. En ook dit zijn abonnementsdiensten, dus inkomsten zijn vast als jij goed met je klanten om weet te gaan.

Ooit, lang geleden heb ik een BBZ traject gestart, nadat ik overspannen was en in de leun kwam. Vandaar dat ik de opties ken. Uiteindelijk heb ik dit traject afgekapt en ben ik gewoon begonnen. Mede door een groot zakelijk netwerk (achtergrond in de media, enkele jaren als redacteur/verslaggever/fotograaf gewerkt) had ik lettelijk binnen enkele dagen voldoende opdrachten om de eerste maanden door te komen.

Het is dat je niet om de hoek zit, anders was ik graag eens met je om de tafel gaan zitten om te kijken waar mogelijkheden liggen.


Daar even verder op borduren, sprak voor een paar weken terug iemand die een "website in een dag" concept hanteerd. Eerst wordt er uiteraard met de klant gesproken en dan wordt het design gemaakt. Het ligt net aan de aanpak of zoiets te doen is. Maar het is wel onderscheidend en zeker wanneer je echt goede sites in elkaar zet.

Yourwebhoster
04/01/10, 23:29
Omdat je zelf aangeeft dat je niet over de nodige technische kennis beschikt zou ik starten met meer budget oplossingen, tenminste als je nu wilt beginnen. Waar ik eerst mij zou starten is alles op een rijtje zetten, zoals een bestel systeem als bijvoorbeeld WHMCS waarin koppelingen met oa Cpanel, DirectAdmin en TransIP voor domeinregistratie is. Dit systeem is niet duur en voldoet om mee te starten.

Het voordeel van budget hosting is dat klanten niet teveel van je mogen verwachten. Betalen ze meer, dan verwachten ze dus meer (oa expertise). In de tussentijd (of als je je bedrijfje uitstelt) kan je op een VPS dingetjes uit proberen. Kies bijvoorbeeld een controle paneel die je specifiek wilt gebruiken voor shared web hosting omgeving en probeer hier zoveel mogelijk over uit te vinden, hier @ WHT vind je zeker nuttige info over. Door onder andere te googelen vind je ook veel informatie over de do's and don'ts, en nuttige tips die het leven van een systeem beheerder kunnen vergemakkelijken.

Je zegt dat je je zelf onder ander in Joomla en wordpress wilt specialiseren, maar heb je al een idee hoe je aan klanten voor deze service komt? Een veel gemaakte fout is ik start het op, post een beetje op fora en dan komen mijn klanten zelf wel. Wat je moet doen in zo'n geval is actief op zoek gaan op meerdere fora naar klanten die hierin geïnteresseerd zijn. Om te starten kan je op sitedeals.nl mogelijk klanten vinden, hoewel hier ook koopjesjagers heb. Maar goed, dit moet je zelf verder uit zoeken. Het begin is hard, maar als alles goed gaat krijg je mond-op-mond reclame, niks kan mond-op-mond reclame overtreffen. Je moet niet verwachten dat dit na tien klanten al gebeurt (hoewel dit heel goed zou kunnen, maar je moet het plaatje niet te mooi maken voor jezelf).

Wat ik ook zeker zou afraden (zeker gezien je geen startkapitaal hebt) is volledig of zelfs half te leunen op dit bedrijf als inkomsten. Zoek op zijn minst werk waarbij je jezelf en je gezin kan voeden, liefst met nog wat geld dat je over houd. Dat geld kan je gebruiken voor oa promotie. Waar je verder ook rekening mee moet houden is dat je het eerste jaar geen tot nauwelijks inkomsten voor jezelf hebt, je moet zelfs rekening houden met verlies dat je mogelijk maakt. Niets is zeker in een ondernemerswereld, het is zeker mooi om hier in te starten maar houd rekening met dit soort zaken. Dit wordt vaak zwaar onderschat.
Waar je ook rekening mee moet houden is dat je niet op vakantie kan tenzij je een vervanger regelt. Je moet tenslotte support kunnen blijven bieden, omdat het via internet gaat meestal (en tel. eventueel via voip) en omdat je zelf de servers niet beheerd zou dit vanaf elke locatie kunnen. Maar, je moet wel de tijd reserveren hiervoor. Iets wat niet altijd gewaardeerd kan worden door je gezin, nou hoeft dit niet zo te zijn maar iets waar je wel rekening mee moet houden.

Ik wil je hiermee niet ontmoedigen, maar een paar punten waar je rekening mee moet houden en goed over na moet denken.

Raimondo
04/01/10, 23:38
Design/grafische achtergrond en kennis heb ik helaas niet,anders had ik uiteraard een veel breder pakket kunnen aanbieden.
Het zou mij dus echt puur om hosting en domeinregistraties gaan.
Wat betreft die 50000,daar zat ik inderdaad zelf ook al aan te denken.
Dit zou ongeveer 4000 per maand zijn,als budget hoster zou dit een aardig probleem worden.
Maar andere kant even simpel gerekend ,zou je dan toch al snel rond 500-700 klanten moeten hebben.
Als ik heel eerlijk ben zou dit vrij lastig worden,maar nogmaals niets is onmogelijk.
Ik moet het ook echt hebben van buitenstaanders ,heb eigenlijk niemand in mijn relaties waar ik mee kan beginnen.
Al met al een hele uitdaging.

Randy
05/01/10, 00:36
Geen 50K investeren. Begin eens met 500 euro spaargeld. Michelle (http://www.miesart.nl/) maakt je voor 150 euro een huisstijl, Lid worden van ISP-Connect (http://www.ispconnect.nl/) kost je 200 euro per jaar (en dan heb je je Algemene Voorwaarden specifiek voor hosting en andere zaken, normaal kost je dit vanaf (http://ictrecht.nl/specialismen/tarieven.php) 550 euro) en je neemt een resellerpakket. Moet je alleen nog iemand je website laten maken.
Wanneer er inkomsten zijn, kun je altijd nog gaan kijken naar uitbreidingen. Begin eerst eens binnen je eigen netwerk en kring om te kijken wat je daar kunt betekenen.

ResellerHosting
05/01/10, 00:37
Design/grafische achtergrond en kennis heb ik helaas niet,anders had ik uiteraard een veel breder pakket kunnen aanbieden.


Daar heb je veel cursussen voor.
Echter een cursus en een legale licentie op b.v. Photoshop kost wel geld.

Wat ik ooit eens heb begrepen dat CWI/UWV omscholingscursussen vergoed, dus als dat (nog?) bestaat heb je daarin mogelijkheden.



Het zou mij dus echt puur om hosting en domeinregistraties gaan.
Wat betreft die 50000,daar zat ik inderdaad zelf ook al aan te denken.
Dit zou ongeveer 4000 per maand zijn,als budget hoster zou dit een aardig probleem worden. Maar andere kant even simpel gerekend ,zou je dan toch al snel rond 500-700 klanten moeten hebben.


Omzet is geen inkomsten !
50.000 omzet doen je o.a.:
Marketingkosten
Communicatie kosten
(reseller)hosting kosten
domein kosten
eventuele ingehuurde expertise kosten
reis en onkosten
electra
gemeentelijke, afvalstoffen en oppervlaktewater heffingen (toch al gauw 1000 euro per jaar)
etc.. vanaf te trekken.

Daarna gaat inkomsten belasting er vanaf (eenmanszaak), wat dan over blijft is dan inkomsten.

Van die 50.000 blijft hooguit tussen de 15.000 en 25.000 aan netto loon over.
Daar moet je indien je (hosting) techniek zelf doet tussen de 60 en 80 uur per week voor werken op onregelmatig tijden voor werken. (klant is koning)
Ook kun je tegenslagen (b.v. auto/server defect) en verplichte investeringen (groei) er niet uit financieren.

Dat is geen vetpot en houd je niet lang vol, sterker nog indien je dergelijke capaciteiten hebt kun je ook in deze tijd voor tussen 50.000 en 100.000 bruto in loondienst werken. (headhunters lijken sinds de feestdagen actiever dan ooit)



Als ik heel eerlijk ben zou dit vrij lastig worden,maar nogmaals niets is onmogelijk.
Ik moet het ook echt hebben van buitenstaanders ,heb eigenlijk niemand in mijn relaties waar ik mee kan beginnen.
Al met al een hele uitdaging.

Heb jij weleens een kruiwagen met geld voor je deur gevonden nadat er werd aangebeld ?

Als je gaat ondernemen, neem je gecalculeerde risico's waarvan je niet 100% vooraf kunt weten wat het resultaat is. Zoals iemand anders al schreef je dient wel rekening te houden met je gezin (indien van toepassing) en of ondernemerschap wel voor je is weggelegd. Veel ondernemers maken de fout dat ze ergens in blijven geloven terwijl ze al (technisch) failliet zijn. Je moet dus wel rationeel blijven denken en soms veel moeite moeten doen terwijl je nut/noodzaak op korte termijn er niet van inziet. (lees: ervaart)

Maar als je een beetje handig bent met computers en gelikte sites met een CMS kunt maken, hoef niet de technische kennis te hebben om dat te kunnen hosten, maar ben je beter af als je een werkende systeem hebt om het te marketen.

De groenteboer om de hoek, heeft mogelijk lage eisen en vind b.v. 500 euro voor een site eenmalig inclusief 1e jaar hosting/domeinnaam/support en daarna 25 euro voor domeinnaam jaarlijks + 75 euro voor hosting jaarlijks zeer schappelijk, als je hem dan ook voor 100 euro/jaar een support contract weet te verkopen en hij tevreden is en blijft heb je het eerst jaar maar 100 nieuwe klanten nodig en elk jaar daarna neemt de noodzaak voor nieuwe klanten af. (zolang ze tevreden blijven en hun diensten verlengen.)

1 klant in 3,5 dag vinden en "verwerken" is goed te doen, zeker als je een routine voor maakt waarin je marketing en afwikkeling goed op elkaar is afgestemd.

Er is een algemene boeren wijsheid: Degene die het minst van een product af weet, kan het meeste ervan verkopen.

Ik vond die opmerking 20 jaar geleden ook nergens op slaan, maar tot nu toe klopt het wel telkens. Degene die je gaat overtuigen om iets af te nemen weet er nog minder vanaf namelijk en een diehard programmeur die iets goeds gemaakt heeft, kan zijn noviteiten alleen verkopen aan iemand die op zijn niveau acteert.

Zoals ik al eerder schreef hebben wij ook een paar 65+ers als klant, die er leuk mee verdienen, maar die zullen hun vaste lasten middels hun pensioen afdekken.

Tot slot kun je ook gewoon "zwart" beginnen, moreel verwerpelijk, maar vele bedrijven (waaronder de eerste ISP's in Nederland) zijn met zwart geld begonnen. Je merkt vanzelf wel of je in je kennis/vrienden kring je diensten kunt afzetten en als je het goed doet druppelen de klanten vanzelf binnen. Mond op mond is qua marketing onverslaanbaar.

Mark17
05/01/10, 01:00
Design/grafische achtergrond en kennis heb ik helaas niet,anders had ik uiteraard een veel breder pakket kunnen aanbieden.
Het zou mij dus echt puur om hosting en domeinregistraties gaan.
Wat betreft die 50000,daar zat ik inderdaad zelf ook al aan te denken.
Dit zou ongeveer 4000 per maand zijn,als budget hoster zou dit een aardig probleem worden.
Maar andere kant even simpel gerekend ,zou je dan toch al snel rond 500-700 klanten moeten hebben.
Als ik heel eerlijk ben zou dit vrij lastig worden,maar nogmaals niets is onmogelijk.
Ik moet het ook echt hebben van buitenstaanders ,heb eigenlijk niemand in mijn relaties waar ik mee kan beginnen.
Al met al een hele uitdaging.

Wat je ook kunt overwegen om de kosten in het begin te minimaliseren is om ipv de reseller die Randy genoemd heeft te kiezen voor een los hosting pakket voor jezelf (simpele shared hosting) bij dezelfde partij waar je in de toekomst de hosting in wil kopen. Zoek bijvoorbeeld een partij die uitgebreide mogelijkheden bied (denk aan shared hosting + reseller hosting + colocatie + dedicated + VPS). Zodra een klant "meer" dan shared hosting zoekt dan kun je het daar inkopen (of met ze in overleg gaan om het te regelen). Zoek een partij waar je het meeste ook "whitelabel" kunt resellen en het hoeft geen enkele belemmering te zijn, je koopt in wat je nodig bent en niks meer. Bij de betere partijen zijn hierover zeker goede afspraken te maken (eventueel zelfs met iets voor als je er mee moet stoppen in de toekomst dat ze je klanten overnemen tegen dat je alle contracten met klanten uit moet zitten).

Zodra je meer afneemt kun je ook onderhandelen over de inkoopprijzen en toch het voordeel behouden van een uitgebreid diensten pakket dat je aan kunt bieden. Je zult dan wel duurder zijn dan de partij waar je inkoopt (marge), maar dit kun je verklaren door bijvoorbeeld:
- Ruimere tijden waar binnen je bereikbaar bent.
- Betere service (klant wil een email adres, jij stelt het in. klant wil een database, jij regelt het).
- Zodra jij veel dingen doet die anders je leverancier zou moeten doen zal die eerder tot lagere prijzen bereid zijn (het scheeld hem tijd en tijd = geld).
- Lever aanvullende diensten (bijv.: CMS online zetten, wordpress online zetten, site voor de klant beheren (ze mailen de tekst en jij doet de rest), jij zorgt voor het design (die koop je weer in en zet je een marge op)).

De aanvullende diensten (al dan niet met huur een complete site zoals Randy genoemd heeft) zou zeer interessant kunnen zijn voor je klanten. Daarnaast vinden sommige klanten een persoonlijke benadering belangrijk (en dat kan bij enkele zeer grote partijen weer niet, daar zijn het praktisch nummers).

Ga je naar een "huur een website" concept dan kun je het rustig over iets andere tarieven hebben dan "hier een kaal webhosting pakket". Afhankelijk van de sector (zorg voor kennis over die sector!) waar je je op richt kan dit verschil zeer groot worden. Mocht je het goed doen met een goede service en een goede aanvullende dienst dan is 50 tot 100 euro/maand (met setupkosten in de buurt van de inkoopkosten van het design) voor een "huur een website" pakket zeer redelijk lijkt mij. Ga er dan wel vanuit dat het gauw 15 minuten aan support per maand kost. Dit hoeft echter geen bezwaar te zijn (zijn er veel klanten en gaat het goed dan kun je mogelijk met je vrouw overleggen dat zij ook een gedeelte doet en er niet extra bij gaat werken bij een ander bedrijf als dit meer geld opbrengt of leuker is voor haar). Afhankelijk van hoe je het doet kan het nog steeds zeer rendabel zijn, maar het is wel afhankelijk van wat jezelf kunt doen en hoe goed de support van je leverancier is.

Raimondo
05/01/10, 08:45
Wat een geweldig advies geven jullie hier zeg,perfect.
Zoals ik jullie begrijp zal je andere diensten moeten aanbieden omdat hosting alleen niet rendabel zal zijn.
Zou het een idee kunnen zijn om ook diverse design aan te bieden en dit bij derden in te kopen?
Ik weet namelijk dat er meerdere bedrijven zijn die zo werken.
Zij onderhandelen en bemiddelen en het uiteindelijke werk wordt uitbesteed.
Verder wil ik me ook gaan specialiseren in Wordpress onderhoud,installaties en alles wat met Wordpress te maken heeft.
Onderhouden van websites wil ik ook in mijn pakket gaan aanbieden.
Ik kan dan zelf wel geen webdesigner zijn,maar dit hoeft probleem te zijn.
Ik ben zelf mening dat outsourcing helemaal niet verkeerd is,het kan juist heel positief zijn.

santema
05/01/10, 11:09
Afhankelijk van wat je door een ander wilt laten doen ben je op de lange termijn duurder uit. Je kunt bijvoorbeeld hosting, virtuele servers, dedicated servers, colocatie etc resellen, je hebt dan geen eigen (hoge) investeringen, maar op lange termijn ben je duurder uit.

Yourwebhoster
05/01/10, 12:17
Afhankelijk van wat je door een ander wilt laten doen ben je op de lange termijn duurder uit. Je kunt bijvoorbeeld hosting, virtuele servers, dedicated servers, colocatie etc resellen, je hebt dan geen eigen (hoge) investeringen, maar op lange termijn ben je duurder uit.
Je kunt daarmee beginnen en later als je voldoende kennis en/of kapitaal met je eigen spullen verder gaan.

Raimondo
05/01/10, 13:13
Zit er in eerste instantie aan te denken om te beginnen met een VPS en een apart pakket voor de bedrijfs website.
Domeinen registeren ga ik beginnen met MDR.
Verder zal ik kijken of ik met WeFact ga beginnen.
Natuurlijk heb ik een huisstijl nodig,die kan ik via een kennis laten maken.
Design kan ik misschien ook wel via een kennis laten doen,anders uitbesteden.
Ik begreep dat WeFact "het"programma is om te gebruiken in de hosting branche,of zijn er nog andere alternatieven?
Dit zijn even een aantal dingen waar ik mezelf mee bezig hou op dit moment.

®on
05/01/10, 13:48
"Het programma" bestaat niet. Tenzij volledig op maat. Vrijwel alle panels hebben voor- en nadelen. Overigens lijkt me het punt van UWV en je gezin nu wat onder te sneeuwen in je enthousiasme. Persoonlijk zou ik gezin bovenaan in je lijst zetten, daarna UWV en dan pas de diverse adviezen die je hier leest.

Raimondo
05/01/10, 13:59
"Het programma" bestaat niet. Tenzij volledig op maat. Vrijwel alle panels hebben voor- en nadelen. Overigens lijkt me het punt van UWV en je gezin nu wat onder te sneeuwen in je enthousiasme. Persoonlijk zou ik gezin bovenaan in je lijst zetten, daarna UWV en dan pas de diverse adviezen die je hier leest.

Nee hoor,mijn gezin en het UWV staan nog steeds op 1.
Ik zit echt te popelen om morgen dat gesprek te hebben en kijken wat hier uit voort kan komen.
Zolang ik dat gesprek nog niet heb gehad valt er ook nog niets te beginnen.
Ik ben alleen vast aan het verdiepen wat er allemaal bij komt kijken,dat lijkt me wel verstandig.
Zelf ben ik ook heel realistisch,hoe leuk en interessant ik deze branche ook vind,het moet wel rendabel zijn en ik moet het gezin normaal kunnen onderhouden.
Een risico wil ik wil nemen,maar het risico moet wel verantwoord zijn.

®on
05/01/10, 14:05
Nee hoor,mijn gezin en het UWV staan nog steeds op 1.
Okee, mooi. Lijkt me wel zo verstandig.

Raimondo
05/01/10, 14:12
En dat zal ook zo blijven hoor ;-)
Ben nog steeds bezig om te kijken wat de verdiensten kunnen zijn als ik zou beginnen met webhosting en domeinen.
Zoals ik al van meerdere begreep zijn de marges vrij laag en zul je een hoop klanten moeten hebben om een boterham te kunnen verdienen.
Rijk worden zal ik er niet van,en daar gaat het mij ook niet om.
Het gaat mij erom dat ik geld kan verdienen met iets wat ik interessant en leuk vind.
Daarom zal ik me niet gaan begeven in de wereld van "Budget Hosting"daar zijn er vele van en valt geen droge boterham mee te verdienen.
Zit zelf meer te denken aan het middensegment,kwaliteit gaat voor de lage prijzen.
Misschien is het ook iets om Online Back Up en Hosted Exchange reseller te worden als extra dienst?

Triloxigen
05/01/10, 23:32
Mocht je een marge hebben van 10%, zitten in de mainstream van de markt heb je ongeveer 16.000 klanten nodig om er een boterham mee te verdienen. En dan zit je nog net iets onder modaal.

Raimondo
06/01/10, 00:25
Is 16000 niet een beetje veel...
Kun je dit misschien toelichten?

Bakker ICT
06/01/10, 00:29
Wat noem je mainstream, als je er van uit gaat dat je 16k aan klanten hebt voor 1 euro per maand... Richard moet zich juist onderscheiden, en dat doe je niet door aan de budget kant te gaan zitten.

santema
06/01/10, 01:12
Mocht je een marge hebben van 10%, zitten in de mainstream van de markt heb je ongeveer 16.000 klanten nodig om er een boterham mee te verdienen. En dan zit je nog net iets onder modaal.

Dat is dus compleet afhankelijk van de omzet ;).

Raimondo
06/01/10, 08:13
Dat is dus compleet afhankelijk van de omzet ;).

Inderdaad,daarom vond ik het ook maar een vreemde opmerking.

Yourwebhoster
06/01/10, 09:21
Inderdaad,daarom vond ik het ook maar een vreemde opmerking.
Het is een vreemde opmerking, maar wel iets waar je goed rekening mee moet houden ;-)

Serve-xs
06/01/10, 10:59
Een resellerpakketje nemen om te beginnen lijkt mij de beste keuze. Je zult moeten investeren in het oprichten van een onderneming. Via je connecties (huisstijl, website, etc.) kun je vast wel aantrekkelijke prijzen afspreken.

Een webhosting bedrijfje met enkele klanten kun je best na je tijd of parttime doen mits je dagelijks en op elk moment van de dag bereikbaar bent (dus ook als je voor een werkgever werkt op dat moment).

Als je in eerste instantie een hosting bedrijf/webshop voor ernaast start in plaats van full time werk loopt je gezin ook minder risico.

Thomas.R
06/01/10, 11:26
Je moest vandaag toch naar het gesprek toe? Hoe ging 't?

Raimondo
06/01/10, 11:37
Je moest vandaag toch naar het gesprek toe? Hoe ging 't?

Jij hebt er goed op gelet hoor :thumbup:
Ik ben inderdaad vanmorgen geweest en het is zeer positief.
Van het UWV krijg ik tot 22 februari de tijd voor het oriënteren en voorbereiden.
Mocht ik ervoor willen gaan ,dan krijg ik daarna nog eens 6 maanden de tijd van hun.
In de periode krijg ik gewoon mijn WW uitkering en hoef ik ook niet te solliciteren.
Ik ben erg blij dat het gesprek zo goed is verlopen en ze waren heel meewerkend.
Nu maar eens verder gaan met voorbereiden :lovewht:

WebMeso
06/01/10, 11:42
Oke, leuk voor je. :) Ik zou ook eens proberen te informeren naar het microkrediet wat beschikbaar is gesteld voor startende ondernemers.

Raimondo
06/01/10, 15:45
Oke, leuk voor je. :) Ik zou ook eens proberen te informeren naar het microkrediet wat beschikbaar is gesteld voor startende ondernemers.

Waar kan ik daarvoor informeren,nooit van microkrediet gehoord eigenlijk.
Ik denk dat ik het krediet binnen de familie ga houden ;-)

WebMeso
06/01/10, 15:51
Dat was volgens mij een initiatief wat te maken had met maxima. Weet niet meer precies hoe het zit dan zou je even moeten googlen.

Yourwebhoster
06/01/10, 15:54
Dat was volgens mij een initiatief wat te maken had met maxima. Weet niet meer precies hoe het zit dan zou je even moeten googlen.
Volgens mij weet de kvk hier wel wat van af of je gemeente. Een belletje naar de KVK kan geen kwaad, overigens hebben ze ook informatie dagen en kan je een afspraak maken voor inlichting (tegen betaling).

Randy
06/01/10, 15:57
Even zoeken op BBZ-regeling. Voor starters vanuit een bijstandsuitkering geldt deze regeling. Of het voor ww-trekkers ook zo is weet ik niet. Vanuit de ww krijg je wél 26 weken sollicitatievrijstelling en eventueel begeleiding. Houdt er wel rekening mee dat dit een voorschot is, en je je uren moet bijhouden. Veel mensen zijn hier al mee in de problemen gekomen met fikse naheffingen.

Ik weet niet hoe lang je je hand al op loopt te houden, maar na 2 jaar wordt een ww-uitkering vanzelf omgezet in een bijstandsuitkering. En dan zijn de mogelijkheden aanzienlijk gunstiger. (30K krediet, consulting, sollicitatievrijstelling, tot maximaal 3 jaar bijstand 'om even', etc.)

Triloxigen
06/01/10, 16:46
Is 16000 niet een beetje veel...
Kun je dit misschien toelichten?

Het is ook wat kort door de bocht hoor, maar niet onrealitisch.

2500,- salaris
je wisnt is afhankelijk van vele factoren, je hebt namelijk veel inkoop(/huur);
- Hardware
- Software
- Server/Software kennis
- Administratie

Dingen als pand, auto, etc laat ik even in hetmidden dit kun je vanuit huis doen met de eigen bekende auto.

Als je dan 10% winst maakt is het niet eens zo gek slecht denk ik, even van uit gaan dat de winst je salaris is. Niet geheel juist aangezien winst het deel minus je salaris is eigenlijk.

Als je dan voor 1,50 pakketjes verkoop kom je ongeveer daar uit.

santema
06/01/10, 18:27
Dat was volgens mij een initiatief wat te maken had met maxima. Weet niet meer precies hoe het zit dan zou je even moeten googlen.

als je in Afrika woont kun je inderdaad 100 euro lenen met microkrediet ;).

cfmweb
06/01/10, 18:28
En dan komt de belastingdienst nog eens met een paar mooie blauwe enveloppen en blijkt dat je voor de kat z'n viool hebt gewerkt..

Triloxigen
06/01/10, 18:47
En dan komt de belastingdienst nog eens met een paar mooie blauwe enveloppen en blijkt dat je voor de kat z'n viool hebt gewerkt..

Maar dat is bij iedere baan ;x

Serveo
06/01/10, 19:02
als je in Afrika woont kun je inderdaad 100 euro lenen met microkrediet ;).

In Nederland zijn dacht ik vergelijkbare initiatieven, maar waar Maxima mee bezig is is inderdaad microkrediet in derdewereldlanden.

WebMeso
07/01/10, 19:41
als je in Afrika woont kun je inderdaad 100 euro lenen met microkrediet ;).

Klopt en als je iets verder had gekeken op google dan zie je dat maxima ook lid is van de raad van microkrediet in Nederland. Het microkrediet kan oplopen tot €35.000 http://www.qredits.nl/assets/Downloads/Maxima-microkrediet-staat-hier-ook-op-kaart.pdf

vDong
07/01/10, 20:12
Jij hebt er goed op gelet hoor :thumbup:
Ik ben inderdaad vanmorgen geweest en het is zeer positief.
Van het UWV krijg ik tot 22 februari de tijd voor het oriënteren en voorbereiden.
Mocht ik ervoor willen gaan ,dan krijg ik daarna nog eens 6 maanden de tijd van hun.
In de periode krijg ik gewoon mijn WW uitkering en hoef ik ook niet te solliciteren.
Ik ben erg blij dat het gesprek zo goed is verlopen en ze waren heel meewerkend.
Nu maar eens verder gaan met voorbereiden :lovewht:

Mooi dat ze zo meewerkend zijn!

Laat ons zeker weten hoe het verder gaat.

Raimondo
07/01/10, 21:26
Ik ga jullie zeker op de hoogte houden.
Ben nu wat aan het berekenen,en ik moet inderdaad een hoop mensen gelijk geven.
Om een beetje rendabel te zijn moet je rond de 1000 klanten hebben als je gewone shared en reseller hosting aanbiedt.
Nu is dat wel heel veel,maar niets is onmogelijk natuurlijk.
Maargoed,ik blijf doorrekenen en brainstormen naar meer ideeën.

Triloxigen
07/01/10, 21:31
Mag ik vragen hoe je aan de berekening van 1000 bent gekomen? Ik vind het zelf namelijk nogal weinig?

Misschien heeft iemand in ieder geval nog iets aan je berekening.

Yourwebhoster
07/01/10, 21:46
Als je een excelletje neemt, daar de inkoopkosten per hosting pakket neemt, en dan de prijs die je wilt en in een kolom via excel automatisch uit laat rekenen hoeveel winst je dan hebt, dan doe je in een hokje hoeveel winst je wilt hebben en laat je excel uitrekenen hoeveel klanten je nodig hebt.

Bijgevoegd een voorbeeld, hier is natuurlijk niet met andere kosten rekening gehouden dus houdt daar rekening mee!

vDong
07/01/10, 22:19
Als je een excelletje neemt, daar de inkoopkosten per hosting pakket neemt, en dan de prijs die je wilt en in een kolom via excel automatisch uit laat rekenen hoeveel winst je dan hebt, dan doe je in een hokje hoeveel winst je wilt hebben en laat je excel uitrekenen hoeveel klanten je nodig hebt.

Bijgevoegd een voorbeeld, hier is natuurlijk niet met andere kosten rekening gehouden dus houdt daar rekening mee!

Met een eigen VPS kan de kostprijs flink omlaag, zeker als het een stevige is met dedicated resources (en niet zoals sommige hier aanbieden 50 vpssen per core)

Controlpanels zijn in principe wel prijzig, dat kan 25-30ct per account zijn, terwijl de hosting dat ook is.

Triloxigen
07/01/10, 22:22
Als je een excelletje neemt, daar de inkoopkosten per hosting pakket neemt, en dan de prijs die je wilt en in een kolom via excel automatisch uit laat rekenen hoeveel winst je dan hebt, dan doe je in een hokje hoeveel winst je wilt hebben en laat je excel uitrekenen hoeveel klanten je nodig hebt.

Bijgevoegd een voorbeeld, hier is natuurlijk niet met andere kosten rekening gehouden dus houdt daar rekening mee!

Dit is natuurlijk wel heel plat gezegd, want de kostprijs van een hostingpakket is dus niet de server / accounts = kostprijs.

Yourwebhoster
07/01/10, 22:25
Sorry, vergeten te melden dat hierbij van een reseller pakket. Zoals ik al zei is het een voorbeeld en heb ik het enkel toegevoegd indien je weinig ervaring met Excel, dan kan je dezelfde manier gebruiken om rekensommetjes te maken (met =[vakveldnaam]/[vakveldnaam]). Just-in-case ;)

Edit: Het is natuurlijk erg rauw en als je enkel op dit excelletje rekent dan weet ik niet wat er van terecht gaat komen, maar met zoiets zet je een goede stap richting het begin.

Triloxigen
07/01/10, 22:50
Ik vind het niet echt een goede stap in de richting, hierdoor vergeten velen juist belangrijke zaken zoals;

- Belastingen (en dan niet alleen de btw)
- Verzekeringen
- Software pakketten
- Office supplies
- Boekhouder
- KvK kosten
- andere operationele kosten

(en dan laten we kantoor, personeel en auto nog even achterwege)

Yourwebhoster
07/01/10, 22:52
Ik vind het niet echt een goede stap in de richting, hierdoor vergeten velen juist belangrijke zaken zoals;

- Belastingen (en dan niet alleen de btw)
- Verzekeringen
- Software pakketten
- Office supplies
- Boekhouder
- KvK kosten
- andere operationele kosten

(en dan laten we kantoor, personeel en auto nog even achterwege)
Het is een begin, ik ga niet alles voorkauwen. Iedereen heeft het moeten doen, maar een voorbeeld zoals het in excel kan berekend worden is het wel, dat is mijn punt. Eventueel google je nog wat tips hier en daar bij als je verder niet bekend bent met Excel.

brinkie
07/01/10, 23:06
Ik ga jullie zeker op de hoogte houden.
Ben nu wat aan het berekenen,en ik moet inderdaad een hoop mensen gelijk geven.

Ik zag dat je een gesprek bij het UWV hebt gehad en je "WW mag houden". Dat is niet waar. De uren die je werkt moeten worden verrekend met je WW-uitkering (ad 70%). De WW-uitkering wordt, over de eerste 6 maanden, gezien als een voorschot. Je gaat dus een lening aan, feitelijk, gefinancieerd tegen 0% rente, door het UWV **).

Het UWV zegt hier zelf over:

Van uw werkcoach kunt u toestemming krijgen om maximaal 26 kalenderweken uw eigen onderneming te starten terwijl u uw uitkering houdt. Dit noemen we de startperiode. U hoeft tijdens de startperiode niet te solliciteren. U krijgt uw uitkering in deze startperiode als voorschot uitbetaald. Na ruim 2 jaar **) verrekent UWV uw inkomsten als zelfstandige met uw uitkering. Dan wordt berekend of u het voorschot (gedeeltelijk) terug moet betalen. UWV bepaalt uw inkomen op basis van de belastingaanslagen van de Belastingdienst.

Dus moet je nauwgezet een uren-administratie bij gaan houden. Ook als je dus een middag zit te plussen en te minnen moet je die uren rekenen. Bijkomende voordeel: die uren mag je ook weer van de belasting aftrekken van je winst (zelfs van je verlies). Ook uren die gemaakt zijn als je bedrijf nog niet formeel bestaat. Oftewel: de 'voorbereidingsfase', die tellen ook mee. Anderzijds mag je ook alle kosten in de voorbereidingsfase meerekenen. Informeer bij de belastingdienst hiervoor.

Maar let goed op dus: wat je bij de belastingdienst aftrekt aan uren, wordt door het UWV ook gezien als gewerkte uren en wordt dus in mindering gebracht op de WW-uitkering.

Bereken dus de verloren uren WW-uitkering en zet die af tegen de winst die je verwacht te maken / per uur. Er zijn nogal wat mensen die dit soort zaken uit het oog verliezen, ook de UWV-medewerkers willen nog wel eens verzuimen dit soort zaken mee te delen aan de starters... (UWV Werkbedrijf ben je geweest denk ik?).

Let ook op dit soort zaken:

De inkomensrisico's worden niet meer gedekt door de WAO, ZW en WW voor de uren dat u ondernemer bent. U kunt zich bij particuliere verzekeraars verzekeren voor de WAO en WW. (bron (http://www.startbedrijf.nl/artikel/UWV))

**) addertje onder het gras: de verrekening wordt dus pas na 2 jaar gedaan. Je netto-uitkering wordt dan bruto van je teruggevorderd. Dat verschil tussen bruto-netto mag jij weer gaan zien verhalen bij de belastingdienst, in 2013... Ik zou zeggen: zoek nu alvast maar een goede accountant, want je wordt gek van het gezeik wat je gaat krijgen met de belastingdienst en UWV in 2013 want dat zal ook ongeveer het moment zijn dat je naast een aanslag over 2012 voor het eerst een aanslag (voorheffing) over 2013 gaat krijgen -- dat is namelijk meestal pas na het 2e jaar.

Zie ook:
http://www.uwv.nl/een_eigen_bedrijf/eigen-bedrijf-starten/Vanuit-een-WW-uitkering/index.aspx

Nb. ik heb niet alles in deze thread gelezen, maar ga er vanuit dat je een éénmanszaak wilt starten in eerste instantie.

jeffrey
08/01/10, 09:36
Is bovenstaande gebaseerd op je eigen ervaringen?

Bmad
20/02/10, 16:41
Jij hebt er goed op gelet hoor :thumbup:
Ik ben inderdaad vanmorgen geweest en het is zeer positief.
Van het UWV krijg ik tot 22 februari de tijd voor het oriënteren en voorbereiden.
Nu maar eens verder gaan met voorbereiden :lovewht:


en hoe lopen de voorbereidingen ????

@SmilieBG
Heb je je ervaringen al op papier gezet? zoja ik zou ze heel graag willen lezen :)

@Serveo
Zou ik dat voorbeeld ook eens mogen zien ??

Met vriendelijke groet
Marijn

Bakker ICT
06/03/10, 15:46
Richard! Hoe gaat het er nu mee ? Draai je nu al ?

Thewizzard
15/03/10, 22:33
We zijn alweer een paar dagen verder, ik heb het topic ook nog is geheel door gelezen.
We zijn denk ik allemaal wel benieuwd hoe je gaat starten.

Zoals de meesten al verteld hebben een reseller pakket is het best voor je zeker als je zelf de kennis niet hebt.

Wij zijn ook begonnen 4 jaar geleden met een reseller pakket de eerste tijd was het echt heel moeilijk om aan klanten te komen en hoe ga je dat doen! het is allemaal al beschreven.
Ondertussen zijn wij al wel gegroeid naar ondertussen 6 dedicated servers en de 7e komt er aan maar het blijft een moeilijke tak van sport.

Ook wij geven je de tip om alles goed bij te houden zeker voor de uwv ze controleren echt alles.
Een KvK inschijving is verstandig bij hen kan je cursussen volgen.
Bij de Belastingdienst kan je ook allerlij info krijgen zeer belangrijk als beginner en hou er rekening mee dat je controle kan krijgen met wat je doet!

Let wel vaak is zo'n iemand die je op bezoek krijgt een leuke tip gever als je goed luisterd naar wat die je kan vertellen.
Normaal kost zo'n iemand veel geld! en gratis belasting advies wie wil dat nou niet.

In veel gevallen is er geld terug te krijgen van de belasting van een aantal jaren geleden, zeer handig als je moet investeren in Licenties van software want hou er rekening mee niet alles is gratis opensource wil niet zeggen gratis!!!!

MusicMaestro
22/03/10, 09:49
Wat jij hiervoor nodig hebt is een goed ondernemingsplan waarin alles goed is uitgewerkt. Mijn advies is om niet alleen het financiële gedeelte (zoals eerder opgemerkt) uit te voeren, maar ook de andere aspecten ervan. Wanneer je dit hebt gedaan kun je het plan voorleggen aan alle instanties die je nodig hebt bij de financiering en het UWV.

Ik heb nog wel ergens een voorbeeld opzet, mocht je hier niet uitkomen.Hoi Serveo,

Was jij ook op webhostingday? Volgens mij heb ik je niet gesproken in ieder geval.. Als je me die voorbeeld opzet kunt PM-en of mailen, dan heb ook ik daar veel interesse in. Niet omdat ik zelf te lui ben een plan te schrijven, maar omdat ik beter werk n.a.v. een goed praktijk-voorbeeld. Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje als Raimondo.

Alvast dank!