PDA

Bekijk Volledige Versie : Wanneer rendabel registratie domeinnamen



robertkeus
29/12/09, 13:42
Hallo, Wij verkopen al enkele jaren meerdere domeinen als reseller. Ik vroeg mij af wanneer het rendabel wordt voor .nl en .com domeinnamen om deze zelf te gaan registreren. Dus bij hoeveel domeinen haal je de kosten eruit om dit te mogen doen?

xSeries
29/12/09, 13:46
Tja; wanneer je alleen naar de centen kijkt heb je voor .nl een lidmaatschap SIDN nodig.
Wanneer je dat afzet tegen het prijsverschil tussen rechtstreeks bij SIDN of via reseller kun je uitrekenen hoeveel je er moet hebben wil je break-even draaien.

Voor andere tld's gelden natuurlijk andere regels en ook bijvoorbeeld minimale hoeveelheden domeinen die je moet registreren. SIDN tilt daar niet zo zwaar aan.

Marin
29/12/09, 13:46
Das toch een simpel rekensommetje? (voor alleen de kosten dan)

Pak je huidige tarieven, pak de sidn tarieven en contributie en reken het uit.

Dan moet je ook nog je systemen aanpassen waarschijnlijk, neem dit ook mee.

robertkeus
29/12/09, 13:52
Ja dat begrijp ik, maar ik dacht misschien is het algemeen bekend dat bijvoorbeeld bij 100 domeinen je wel break-even loopt. Moet je trouwens voor elke extensie een aparte contributie betalen?

xSeries
29/12/09, 13:54
Je break-even point is voor ieder anders (tenminste wanneer je ook nog je hardware en investering in de koppeling meeneemt).
De ene heeft namelijk 2 nameservers die op 1 fysieke server draaien met een control-panel; de andere heeft 3 fysieke nameservers op 3 verschillende locaties waardoor de hardware en hostingkosten hoger uitvallen.

De abonnementskosten zijn per registry uiteraard. Dit zijn allemaal verschillende instanties (b.v. SIDN voor .NL; dns vzw voor .BE; etc. etc).

robertkeus
29/12/09, 13:57
Oké ik snap het, dank je wel voor de informatie!

Domenico
29/12/09, 15:47
Robert, als ik naar jullie website kijk zou ik wel eens willen weten waarom je dit er zo graag bij wilt nemen. Ben je niet tevreden over je huidige reseller?

robertkeus
29/12/09, 15:54
Ik snap je vraag niet helemaal. Wij zijn toch reseller voor een registrant?

Cakkie
29/12/09, 16:30
Ik denk dat hij bedoelt dat jullie domeinnaam registratie niet tot jullie core business behoort. Het is een extra service dat je een domein kan aanbieden aan je klant, maar of het nu effectief de moeite loont om hiervoor deelnemer te worden is natuurlijk de vraag.

Met 100 domeinnamen kom je per jaar ongeveer op 1200 euro uit. Het is vooral de lidmaatschap (ongeveer 800 euro, ofwel 8 euro per naam) dat hier in doorweegt. Hoe meer namen je hebt dus hebt, hoe goedkoper het wordt.

Los van de SIDN factuur, moet je ook rekening houden dat je waarschijnlijk met extra administratie zal zitten.

Het zal dus vooral afhangen van wat je nu betaalt. Als het verschil in kost groot genoeg is om de bijkomende kosten te dekken, dan zou je het kunnen overwegen. Is dat niet het geval, dan kan je beter op zoek gaan naar een goede reseller, want er zijn er wel te vinden waar het voor minder dan 12 eur kan.

xSeries
29/12/09, 16:34
En wat ook meetelt; wil je er tijd in steken als bedrijf; of is het makkelijker voor je om te doen waar je goed in bent; en de rest uitbesteden aan bedrijven die doen waar ZIJ goed in zijn...

robertkeus
29/12/09, 16:37
oh oké ik dacht al dat Dominico zoiets bedoelde. Ja je hebt gelijk, dat wilde ik in eerste instantie inderdaad ook antwoorden. Wij zijn zeer tevreden met onze huidige reseller, alleen ik had eigenlijk even het Dagobert Duck syndroom en dacht: "kunnen we niet meer verdienen als wij het zelf gaan doen." Maar jullie hebben gelijk: Schoenmaker, blijf bij je leest.