PDA

Bekijk Volledige Versie : Extra kosten ipv6-range



shuyg
21/12/09, 14:31
Ik heb aan mijn provider gevraagd of ik een ipv6 range kon krijgen. Ik heb nu alleen een ipv4 range en ik wil graag dat mijn infrastructuur geschikt is voor ipv6. Niet omdat ik het nodig heb, maar meer omdat ik vind dat ik moet helpen om als contentleverancier de kip-ei situatie te doorbreken.

Mijn provider vraagt nu extra geld om ipv6 aan te bieden. Niet alleen een eenmalig bedrag, maar ook een maandelijkse bijdrage.

Vinden jullie dat redelijk?
Moeten mijn leverancier bij bijvoorbeeld ripe extra kosten maken?

Ik ben van mening dat ipv6 ondertussen standaard geleverd moet gaan worden en dat extra maandelijkse kosten niet gepast zijn.

Piwi-Web
21/12/09, 14:37
Dat heb ik ook nog nooit gehoord.
Je provider zal toch ooit over moeten gaan op IPv6 en ik hoop dat men daar al mee bezig is!

Je provider hoeft geen extra kosten te maken bij Ripe bij mijn weten. Je wat moeite wel maar ripe doet niet zo moeilijk met ipv6 adresjes :)

Geert-Jan
21/12/09, 14:43
Eerst vertel je er niet bij wat voor soort afnemer je bent (contentleverancier?). Daarna, hoe levert je leverancier IPv6, native of tunnel?
Hoe wordt de IPv6 geroute, nog niet iedere netwerkleverancier kan dit leveren namelijk.
Het is een klein beetje kort door de bocht op deze manier, hij zal de IPv6 toch ook op je switch of server moeten krijgen.
Dat het de standaard moet gaan worden ben ik geheel met je eens.

@ Piwi, wanneer geef je eens een serieus post?

Marin
21/12/09, 14:45
Ja, het licht er ook een beetje aan wat het bedrag is natuurlijk. Ik zou me kunnen voorstellen dat hij je een paar euro rekent voor het reeksje.. Maar wat meer info zou welkom zijn.

Triloxigen
21/12/09, 14:46
Ik betaal ook voor mijn IP's, dat is ook helemaal niet zo vreemd lijkt mij?

martysmarty
21/12/09, 14:51
Meeste providers vragen wel wat voor een range. Sommigen niks, sommigen eenmalig setup fee, sommige maandelijkse fee. Zowerkt dat met IPv4, dus waarom niet met IPV6?

Piwi-Web
21/12/09, 15:07
@ Piwi, wanneer geef je eens een serieus post?

Nja, mijn ervaring is dat ik niets voor IP's, zowel IPv4 als IPv6, betaal en in mijn opzicht vindt ik het dus 'raar' wanneer je eenmalige + maandelijkse kosten gaat moeten betalen voor wat ip's.

Pur
21/12/09, 15:49
Meeste providers vragen wel wat voor een range. Sommigen niks, sommigen eenmalig setup fee, sommige maandelijkse fee. Zowerkt dat met IPv4, dus waarom niet met IPV6?

Ik zou niet willen zeggen dat de meeste providers dat doen....

Ik betaal zelf in ieder geval nergens geld voor noch mijn IPv4 noch mijn IPv6 adressen. Althans niet los..

Bij 1 partij betaal ik alleen een eenmalig bedrag als ik nog meer IP adressen zou wensen.

Bij IPv4 zou ik me nog kunnen voorstellen dat je een maandelijkse fee gebruikt om verspilling te ontmoedigen. Maar bij IPv6 lijkt mij (maar ik weet niet wat de partijen waar ik IP space afneem kwijt zijn aan RIPE) een eenmalige fee afdoende. Al zal ook dat niet helpen bij de adoptie van IPv6.

Randy
21/12/09, 15:59
Nja, mijn ervaring is dat ik niets voor IP's, zowel IPv4 als IPv6, betaal en in mijn opzicht vindt ik het dus 'raar' wanneer je eenmalige + maandelijkse kosten gaat moeten betalen voor wat ip's.

Wat is er raar aan? VLANS aanmaken, documentatie bijhouden. Het kost allemaal tijd en dus geld. Begin ik nog niet eens over de administratieve rompslomp bij RIPE. Een RIPE lidmaatschap kost je eenmalig 3000 euro en daarnaast komt er nog een bijdrage afhankelijk van je groote, beginnend bij ca. 1500 euro per jaar. Hoe meer ranges en AS nummers je hebt, hoe meer je moet betalen. Het is dus niet eens zo gek, om deze kosten door te belasten aan de gebruiker?!

Piwi-Web
21/12/09, 16:08
Het is dus niet eens zo gek, om deze kosten door te belasten aan de gebruiker?!

Dan zullen die kosten wel ergens anders in verwerkt zijn lijkt me (mbits bv.)

Nja, ok geef mijn fout toe =)

martysmarty
21/12/09, 16:58
Ik zou niet willen zeggen dat de meeste providers dat doen....

Ik betaal zelf in ieder geval nergens geld voor noch mijn IPv4 noch mijn IPv6 adressen. Althans niet los..

Bij 1 partij betaal ik alleen een eenmalig bedrag als ik nog meer IP adressen zou wensen.

Bij IPv4 zou ik me nog kunnen voorstellen dat je een maandelijkse fee gebruikt om verspilling te ontmoedigen. Maar bij IPv6 lijkt mij (maar ik weet niet wat de partijen waar ik IP space afneem kwijt zijn aan RIPE) een eenmalige fee afdoende. Al zal ook dat niet helpen bij de adoptie van IPv6.

Of ze het nu op je factuur/offerte specifiek zetten ja of nee, het zit altijd wel ergens verwerkt in de prijs.

Marinus
21/12/09, 17:24
Ik heb wel eens gehad dat er extra geld werd gevraagd voor een extra range IPv4 bij een rack. Dat was een vrij schappelijk bedrag (rond de 200 euro per jaar voor een /24). Ik weet dat er ook partijen zijn die rond de 1 euro per ip per maand vragen. Dat gaat bij IPv6 nogal in de papieren lopen natuurlijk ;)

Maar om je vraag te beantwoorden. Ik heb het tot nu toe ook nog niet meegemaakt dat er voor IPv6 extra geld werd gevraagd.

Pur
21/12/09, 18:08
Of ze het nu op je factuur/offerte specifiek zetten ja of nee, het zit altijd wel ergens verwerkt in de prijs.

Ja en nee.. Ja natuurlijk alleen de zon gaat voor niks op dus linksom of rechtsom betaal je er wel voor. Maar er zijn ook genoeg providers die je 'gratis' een extra setje ip adressen geven of een reeks. Oftewel wil je er meer kost je dat niks extra's. Terwijl je bij andere partijen inderdaad bedragen ziet van 1 euro per ip adres. En dat lijkt me toch niet geheel in proportie.

Geert-Jan
21/12/09, 18:11
Onzin, dan zit het ergens anders wel in verwerkt.

Pur
21/12/09, 18:18
Onzin, dan zit het ergens anders wel in verwerkt.

Ik haal mezelf dan maar aan: "Ja natuurlijk alleen de zon gaat voor niks op dus linksom of rechtsom betaal je er wel voor"

Ik geef alleen aan dat sommige partijen geen (extra) eenmalig bedrag vragen of een bedrag per maand als je meer ip adressen wil.

En tot nu toe heb ik nog geen argumenten gehoord die een prijs van 1 euro per ip adres per maand zouden rechtvaardigen.

WebXtra
21/12/09, 18:23
Het kost de isp geld om het in gebruik te nemen

-range aanvragen
-transit / peering verbindingen opzetten
-configuratie op overige netwerk aparatuur
-vlan's voor de betreffende klant aanmaken

ect. ect.

Om IPv6 te stumileren geven wij de ipv6 adresses als gratis optie mee met onze rackspace diensten.
Als IPv6 in een later stadium helemaal is ingeburgerd, zullen wij voor een IPv6 range ook ongetwijfeld wat gaan rekenen.
Alleen denk ik dat klanten maar eenmalig een IPv6 space bij ons aanvragen.

Marinus
21/12/09, 18:30
Het kost de isp geld om het in gebruik te nemen

-range aanvragen
-transit / peering verbindingen opzetten
-configuratie op overige netwerk aparatuur
-vlan's voor de betreffende klant aanmaken

ect. ect.

Om IPv6 te stumileren geven wij de ipv6 adresses als gratis optie mee met onze rackspace diensten.
Als IPv6 in een later stadium helemaal is ingeburgerd, zullen wij voor een IPv6 range ook ongetwijfeld wat gaan rekenen.
Alleen denk ik dat klanten maar eenmalig een IPv6 space bij ons aanvragen.

Eigenlijk vind ik dat gewoon bij service horen. Je neemt een dienst af, rackspace, en daarbij mag je service van de provider verwachten. Zoveel tijd kost zo'n range instellen nu ook weer niet.

Vergelijk het eens met een webdesigner die een website heeft opgeleverd waar later nog wat kleine aanpassingen aan moeten worden gedaan. Bijvoorbeeld , het wijzigingen van een zin of de correctie van een typefout. Dat is gewoon service van de zaak. Daar reken je ook niet minimaal een kwartier voor twee minuten werk.

WebXtra
21/12/09, 18:46
Eigenlijk vind ik dat gewoon bij service horen. Je neemt een dienst af, rackspace, en daarbij mag je service van de provider verwachten. Zoveel tijd kost zo'n range instellen nu ook weer niet.

Vergelijk het eens met een webdesigner die een website heeft opgeleverd waar later nog wat kleine aanpassingen aan moeten worden gedaan. Bijvoorbeeld , het wijzigingen van een zin of de correctie van een typefout. Dat is gewoon service van de zaak. Daar reken je ook niet minimaal een kwartier voor twee minuten werk.

Geen appels met peren gaan vergelijken.
Webdesign is maatwerk.
Rackspace is een combinatie van een aantal componenten.

Uiteindelijk betaal je ervoor, misschien hanteert de ene hoster er op papier niets voor, maar het moet ergens van betaald worden, dus zal hij/zij het je op een andere manier door berekenen.

Marinus
21/12/09, 19:15
Uiteindelijk betaal je ervoor, misschien hanteert de ene hoster er op papier niets voor, maar het moet ergens van betaald worden, dus zal hij/zij het je op een andere manier door berekenen.

Akkoord, daar zijn we het over eens. Ik vind het alleen vervelend als mijn provider voor elk wissewasje gaat rekenen. Dan kies ik liever een provider die dat niet doet waar mijn standaard rackprijs misschien wat hoger ligt. Dat is dan een van de overwegingen bij het kiezen van de provider in eerste instantie.

Tommi
21/12/09, 19:20
Akkoord, daar zijn we het over eens. Ik vind het alleen vervelend als mijn provider voor elk wissewasje gaat rekenen. Dan kies ik liever een provider die dat niet doet waar mijn standaard rackprijs misschien wat hoger ligt. Dat is dan een van de overwegingen bij het kiezen van de provider in eerste instantie.

Klopt, daar kies je dan aan het begin voor. Echter kun je niet bij een bestaand contract al weten dat je provider voor elk ip / wissewasje een rekening stuurt.

Maar in principe zou je hier best wel tot een akkoordje kunnen komen met je provider, de meeste zullen hier niet erg moeilijk over doen:)

Pur
21/12/09, 19:33
Het kost de isp geld om het in gebruik te nemen

-range aanvragen
-transit / peering verbindingen opzetten
-configuratie op overige netwerk aparatuur
-vlan's voor de betreffende klant aanmaken


Ik betwist ook niet dat het geld kost. Wel dat 1 euro per maand per IP adres een gerechtvaardigd bedrag is.

Wat jij hier noemt zijn mijn inziens eenmalige acties (waarbij een reeks aanvragen en transit/peering opzetten me niet 100% direct gerelateerd lijkt te zijn aan het feit dat ik een /26 oid wil). En daar wil ik best eenmalig voor betalen mits het maar een fair bedrag is.

The-BosS
21/12/09, 20:46
Als je er dan toch geen geld wil voor uitgeven kan je nog altijd kijken om zelf een tunnel met een /48 af te nemen bij bvb sixxs.net of he.net of... Buiten de tijd die het je kost om het formulier in te vullen en zelf je router daemon te installeren heb je verder geen kosten.

Dat de meeste providers al dan niet geld vragen voor ip adressen lijkt mij logisch aangezien Ripe membership ook geld kost. En hoe je draaid of keert maar het zal wel ergens in verwerkt zitten, je setup prijs van het rack, je mbit prijs, je huurgeld voor colo, administratieve kosten of gewoon als ip kosten aangegeven op je factuur. Jij kiest ten slotte voor die leverancier dus moet je de goede dingen en slechte dingen er ook maar bij nemen. Net zoals je kan zeggen zet ik mijn server 500km verder omdat het 50 euro per maand goedkoper is, of zet ik ze 5km verder en kost het 100 euro meer maar heb ik een korte responce tijd bij problemen.

Spyder01
21/12/09, 21:20
IP's hoeven mijn inziens niet voor niets, zeker niet omdat de betreffende partij waar je de IP's afneemt er ook voor betaald. Maar het ligt wel aan het bedrag. Een eenmalige fee (voor het aanmaken van een vlan e.d.), of een in verhouding staande jaarlijkse bijdrage is niet zo`n probleem.

Wat je betaald per IP of subnetje moet mijn inziens van diverse factoren afhangen.

martysmarty
21/12/09, 21:23
Wat je betaald per IP of subnetje moet mijn inziens van diverse factoren afhangen.


Dat inderdaad. Zo kan klant A met 1 servertje best € 0,50 per maand voor elk IP betalen, terwijl klant B met 5 racks eenmalig € 100,00 betaald voor een aantal ranges, bij dezelfde partij

Randy
21/12/09, 22:00
Zelf is het eerste IP gratis per server/apparaat. Extra IP's kosten € 1,- (verantwoord) of € 2,50 (onverantwoord) per maand. Daarnaast geldt een eenmalige set-up fee van € 35,-. Voor klanten met een eigen subnet worden de adressen ook op eigen naar in de RIPE database gezet. Voor IPv6 geldt enkel een eenmalige set-up fee.
Voor PI-space gelden andere prijzen. Deze beginnen bij € 350,- voor een aanvraag van veelal een /24 of /23 en een jaarlijkse onderhoudsfee van enkele tientjes.
Veel mensen hebben hier geen problemen mee. Immers, voor een normale server / VPS / Switch / APC betaal je niets. Enkel wanneer je extra IP's per apparaat nodig hebt komen er meerkosten in rekening. Een uitzondering geldt voor SSL-certificaten.
Ruim 98% van de klanten is zakelijk, veelal zelfs wederverkoper, en slechts een keer is iemand gevallen over de prijzen die in rekening gebracht worden. Bij het zien van de RIPE-fees en wat er bij komt kijken om extra (IPv4) space aan te vragen, kwam zij hierop terug. En het aanvragen van extra v4-space gaat de komende twee jaar alleen maar lastiger worden!

shuyg
21/12/09, 22:43
Ik merk dat de meningen nogal verschillen. Ik zal een aantal vragen beantwoorden.

Ik heb al een ipv4 reeks en daar betaal ik uiteraard voor. Ik heb absoluut geen bezwaar tegen eenmalige kosten omdat ze tijdens de looptijd toch wat instellingen moeten veranderen. Hardware moet in mijn ogen ondertussen toch echt ipv6 ondersteunen. Het zou niet zo mogen zijn dat een provider die apparatuur nu nog moet gaan aanschaffen.

Ik betaal natuurlijk al voor ipv4 traffic en dat zal net zo goed gaan gelden voor ipv6 traffic.

Als een provider voor mij en ipv6-range aanvraagt. Moet die daar dan (naast de ipv4 range) extra voor betalen aan ripe?

Randy
22/12/09, 11:15
Nee. RIPE werkt met een soort middeling om de prijscategorie te berekenen waarbinnen je uiteindelijk valt. Voor de meeste partijen hier zal dit doorgaans 'extra-small' zijn. Enkel telecom- en accessproviders schieten er nog wel eens uit. Wel moet je provider voor die IPv6 aan kan bieden een hoop werk verrichten aan de infra. Nog steeds niet alle hardware is geschikt, voor reundacy moet je tenminste twee uplink providers hebben die ook v6 ondersteunen, je medewerkers moeten getrained worden, de documentatie moet opgezet worden... Daar gaat het meeste geld toch wel inzitten.

Het prijsmodel gaat wel wijzigen. Waar ik eerder, al dan niet via mijn providers, elke paar maanden weer moest aankloppeb voor v4-space, hoef ik nu slechts eenmalig een v6-space aan te vragen en ben ik voor de rest van mijn leven klaar bij wijze van omdat er miljoenen adressen toegewezen worden.

(Los van wat de technologische veranderingen zullen zijn, doe zie ik nog niet in mijn glazen bol...) :lovewht:

Stewie
22/12/09, 15:51
Nee. RIPE werkt met een soort middeling om de prijscategorie te berekenen waarbinnen je uiteindelijk valt. Voor de meeste partijen hier zal dit doorgaans 'extra-small' zijn. Enkel telecom- en accessproviders schieten er nog wel eens uit.

Er zit ook een sterke tijdscomponent in die berekening. Zo vallen wij tegenwoordig in de categorie "medium (http://www.ripe.net/membership/indices/data/nl.interactive3d.html)" vanwege de vele extra IP blokjes.

bartjanm
06/05/10, 20:00
een administratie fee vindt ik zelf redelelijk, maar een bedrag per maand/jaar... Nee. Zoals de meeste al zeggen: de eerste range moet gewoon inclusief zijn. Als er specials zijn (pi space, veel ip's per host etc) dan snap ik de extra fee per maand.

ipv6 is over een tijdje even broodnodig als ipv4 nu. inclusief dus :)

ProServe
07/05/10, 12:21
Wij rekenen helemaal niets voor IP adressen bij de meeste diensten. We verwerken dit gewoon in de kostprijs van onze dienst, omdat we vinden dat als je bandbreedte aanbied, er gewoon IP adressen bij horen. Zonder kan je vrij weinig :)
Ook kan je het probleem krijgen dat klanten denken dat een IP(range) hun eigendom is, omdat ze er direct voor betalen.
Ik denk ook niet dat de RIPE dit als doel heeft gezien. Je moet werken vanuit de behoefte van IP adressen bij een klant, en niet hoeveel ze betalen.

marcussmit
07/05/10, 13:26
Precies. Tot in de redelijkheid ("RIPE policy") komen ip-adressen standaard bij de bandbreedte, dus inbegrepen in de kostprijs...

bartjanm
07/05/10, 20:07
Wij rekenen helemaal niets voor IP adressen bij de meeste diensten. We verwerken dit gewoon in de kostprijs van onze dienst, omdat we vinden dat als je bandbreedte aanbied, er gewoon IP adressen bij horen. Zonder kan je vrij weinig :)
Ook kan je het probleem krijgen dat klanten denken dat een IP(range) hun eigendom is, omdat ze er direct voor betalen.
Ik denk ook niet dat de RIPE dit als doel heeft gezien. Je moet werken vanuit de behoefte van IP adressen bij een klant, en niet hoeveel ze betalen.

:thumbup: Goed verwoord! Kan ik me alleen maar bij aansluiten.

het staat volgens mij ook ergens in de policy: dat een ip adres niet an sich verhuurt of verkocht kan worden, dat alleen een administratie fee mag.

Qweb
28/07/10, 22:12
Omdat we zo belachelijk veel IPv6 adressen hebben geven wij ze juist het eerste jaar gratis weg als men klant wordt of al bent. Beetje raar dat er juist een heffing over IPv6 adressen worden gevoerd imo. Overigens zit normaliter deze ook bij ons in de kostprijs van een dienst verwerkt.

shuyg
29/07/10, 09:04
Ik heb afgelopen week nogmaals en aanvraag gedaan en daarbij ook meteen gemeld dat ik geen abonnementskosten wil betalen. Ik heb ze ook laten weten dat ik in principe geen IPv6 nodig heb, maar dat ik vind dat het nu standaard moet zijn.
Ik heb geen probleem met setup-kosten. Eigenlijk vind ik dat de provider dit uit eigen beweging aan al hun klanten moeten aanbieden. De manier waarop ze dit nu doen zorgt er voor dat de acceptatie van IPv6 te langzaam gaat.
Volgens mijn provider is hun infrastructure helemaal IPv6 ready.

wonko
29/07/10, 09:38
Er zijn kosten verbonden aan IPv6, en aan IPs in het algemeen, en het staat elke business vrij om zijn prijszetting te bepalen. De kosten zijn zowel direct (RIPE lidmaatschap, setup en routering instellen, juiste apparatuur inkopen...) als indirect (opleiding personeel, documentatie, netwerkstructuur, DNS online houden...). Het is aan de klant om die partij te kiezen waarbij hij tevreden is.

Bij ons gaat het als volgt: bij een bestelling kan een fair-use aantal IP adressen verkregen worden, dit zit verrekend in de maandelijkse kost. Zijn er meer nodig, dan wordt er gerekend. IPv4 space is een hel om extra adressen te krijgen, en wordt moeilijker en moeilijker, het lijkt ons dan maar normaal dat we verspilling moeten ontmoedigen. IPv6 space is momenteel zonder maandelijkse kosten, maar mogelijks gaat dit ook in de toekomst veranderen.

shuyg
30/07/10, 12:28
Er zijn kosten verbonden aan IPv6, en aan IPs in het algemeen[...]

Ik neem al IPv4 af en daar betaal ik natuurlijk al voor. Juist omdat het lastig is/wordt om meer IPv4 te krijgen lijkt het me goed dat providers IPv6 gaan promoten/aanbieden.
De extra kosten (uitgezonderd setup) ten opzicht van IPv4 zie ik niet. Vandaar dat ik best een setup wil betalen, maar dat ik wel van mening ben dat ze gewoon IPv6 uit moeten delen. Vrijwel zoals jullie het ook doen dus...

BDigitinternetdiensten
30/07/10, 13:24
Ik weet ook niet hoeveel de ts aan ruimte heb, als hij bijv een heel rack heeft en er veel voor betaald. Kan ik wel begrijpen dat je er raar van op kijkt. ipv6 was per range gratis toch? Alleen betaal je als RIPE member ervoor. Dus niet helemaal gratis. Maar als hij maar 1u heeft en een eigen range wil. Kan ik het wel begrijpen:)

Qweb
31/07/10, 11:31
En we vinden ook dat wij als Hosting provider(s) een belangrijk rol hebben om de IPv6 adressen z.s.m. in gebruik te nemen en in gebruik te laten nemen bij onze klanten zodat de overstap van IPv4 naar IPv6 met bijvoorbeeld het "gratis" weggeven en het stimuleren hiervan sneller gaat.

shuyg
31/07/10, 19:08
Natuurlijk neem ik niet slechts 1U af. Gewoon een half rack met 127 IPv4's (subnet/vlan). Eenvoudig in een all-in prijs.

Maar goed Reasonnet blijft toch een maandelijks bedrag vragen. Deze keer met het argument dat ik "gratis" een IPv4 range heb gehad. In mijn beleving betaal ik gewoon voor wat ik afneem en dat is een half rack inclusief de ip's, wat traffic en natuurlijk stroom.