PDA

Bekijk Volledige Versie : Geld verdienen aan website als bedrijf, zonder btw betaling?



Consument
20/12/09, 00:40
Goedenavond allemaal.

Ik ken al geruime tijd een website welke in het bezit is van een bedrijf. Deze website (een online text-based spelletje) heeft de mogelijkheid extraatjes te 'kopen' doormiddel van 'donaties'. Deze donaties kosten €5.00,- per stuk, en kunnen worden betaald via zowel iDeal, als SMS/Wallie/IVR etc.

Dit bedrijf krijgt hiervoor de volle pond, gezien het ook een eigen SMS-server heeft.

Ik vraag me af of dit mag, gezien het bedrijf niks fysieks verkoopt, en toch een vrij groot bedrag ontvangt.

Zijn er regels wat betreft het vragen om donaties/verkopen van digitale 'producten' en zo ja, wat zijn de grenzen, wat kan wel, wat kan niet?

kutagh
20/12/09, 00:48
Volgens mij moet er gewoon BTW worden afgedragen aangezien je een dienst aanbiedt voor geld.

Marin
20/12/09, 01:01
Volgens mij moet er gewoon BTW worden afgedragen aangezien je een dienst aanbiedt voor geld.

Nou, dat ligt eraan. Bieden ze een dienst aan of vragen ze gewoon om een donatie? Vrij doneren mag iedereen.

EDIT: Ik lees nu dat je voor die "donatie" een extratje krijgt. Dus in principe koop je. Als het een BTW plichtig bedrijf is, zullen ze dat netjes moeten opgeven.

Consument
20/12/09, 01:09
Ik zal even een voorbeeld geven:

Je hebt een 'poppetje' in het spel, waarmee je het spel speelt. Het is een spel met een maffia-genre. Je kunt een donatie doen, waarna je (in hun woorden) als dank, een beloning krijgt. Dit kan bijvoorbeeld een 'wapen', of 'speelgeld' zijn. Dit zijn slechts getalletjes in de database, dus niet fysiek een product.

Naar mijn mening dus wel, en het is volgens mij dus ook BTW plichtig.

Als je in mijn geval zoiets tegenkomt, wat kun je daar het beste mee doen?

Marin
20/12/09, 01:11
Als je in mijn geval zoiets tegenkomt, wat kun je daar het beste mee doen?

Nou, hoe weet je zo zeker dat ze niet keurig BTW afdragen dan? Tja, wat je het beste kan doen als je het zeker weet?

Optie 1: Lekker laten gaan, en hopen dat ze gelukkig worden met die paar tientjes
Optie 2: De belastingdienst inschakelen, al zullen die niet hard lopen voor een paar tientjes.

Consument
20/12/09, 01:19
Nou, hoe weet je zo zeker dat ze niet keurig BTW afdragen dan? Tja, wat je het beste kan doen als je het zeker weet?

Optie 1: Lekker laten gaan, en hopen dat ze gelukkig worden met die paar tientjes
Optie 2: De belastingdienst inschakelen, al zullen die niet hard lopen voor een paar tientjes.

Ehm, paar tientjes? Het gaat om zo'n vijf à zesduizend donaties per jaar. Dat maal €5,- maakt toch al snel zo'n gemiddeld 25.000,-. Niet niks als je het mij vraagt..

Marin
20/12/09, 01:20
Maar hoe weet je zo zeker dat ze geen belasting afdragen?

Consument
20/12/09, 01:23
Maar hoe weet je zo zeker dat ze geen belasting afdragen?

Ik ken de persoon in kwestie, en deze heeft altijd beweert dat het allemaal legaal is wat hij doet, gezien het naar zijn mening om vrijwillige donaties gaat, waar de donateurs een bedankje voor krijgen.

Marin
20/12/09, 01:27
Dan zou ik zeggen: bel de belastingdienst, hang de klikspaan uit. Dan zullen zij bepalen of ze erachteraan gaan. Of dat hij inderdaad legaal bezig is.

Rik
20/12/09, 02:40
Hij kan dat evt ook opvoeren op zijn inkomstenbelasting en op die fiets er belasting over betalen (de totale inkomsten). Denk echter dat het gewoon een BTW afdracht betreft, zeker als hij als 'bedrijf' wordt/is aangemerkt.

DutchTSE
20/12/09, 12:42
En ik weet niet hoe het belasting technisch zit maar vind wel dat je een cadeau mag krijgen voor je donaties. En al mocht het niet, wie maakt jou (@TS) dan de persoon die dit moet gaan melden?
Denk eens na voor je wat zegt.. een "kado krijgen voor donaties" is toch gewoon hetzelfde als wat kopen? Of ga jij altijd naar de supermarkt en zeg je tegen de manager "ik heb hier voor 11.90 euro aan boodschappen, ik doneer jou 10 euro en dan geef jij me de boodschappen kado, en aangezien jij geen BTW hoeft af te dragen betaal ik zonder BTW". :stupid:

Wynand
20/12/09, 13:27
Denk dat het er wat vanaf hangt hoe het aangebracht wordt.. Online discussieborden geven gebruikers ook wel'ns een extra ondertitel als "donateur" of geven gebruikers de mogelijkheid tot een subscription. Hoeveel gaming clans geven hun leden via zulke leuke geautomatiseerde systemen wel geen toegang? Wordt gezien als een donatie om een en ander draaiende te houden (of er winst uit komt, bij sommige vast wel) en krijg je ook op een bepaalde manier extra's mee (toegang tot forumonderdelen, reserved gameserver slots,..). Hier wordt in principe ook iets verkocht.
Is in mijn ogen weinig anders aan dan in bovenstaand voorbeeld. Als er gezegd wordt "doneer €5 en je krijgt dit wapen" of "doneer €5 en krijg een gratiz extratje" zijn ook al weer verschillende dingen. Al met al denk ik niet dat er hier veel mensen om gaan springen, maar als je graag klikspaan gaat spelen staat je dat vrij natuurlijk...

Derek-Jan
20/12/09, 13:34
Als je bv via targetpay of mollie dit soort 'donaties' regelt word er gewoon btw berekent over de bedragen die je ontvangt.

Indien je een particulier bent word je exclusief btw uitbetaalt, indien je een bedrijf bent word de btw meebetaalt en verwerk je dit gewoon in je aangifte.

Niets aan de hand dus lijkt mij.

Yourwebhoster
20/12/09, 14:09
Als je bv via targetpay of mollie dit soort 'donaties' regelt word er gewoon btw berekent over de bedragen die je ontvangt.

Indien je een particulier bent word je exclusief btw uitbetaalt, indien je een bedrijf bent word de btw meebetaalt en verwerk je dit gewoon in je aangifte.

Niets aan de hand dus lijkt mij.
Mollie draagt geen btw af bij ideal zover ik weet.

Triloxigen
20/12/09, 14:09
Ehm, paar tientjes? Het gaat om zo'n vijf à zesduizend donaties per jaar. Dat maal €5,- maakt toch al snel zo'n gemiddeld 25.000,-. Niet niks als je het mij vraagt..

Wat is het probleem?
Google verdiend per maand wel meer?

Je koopt toch gewoon extra's, ik zie niet in op wat voor manier het uberhaupt vreemd is?


Bovendien hebben ze misschien wel een eigen sms server (betwijfel ik), maar daar draag je ook gewoon iets van 40% af aan de telco. Overigens snap ik dat verband niet met het kopen.

Derek-Jan
20/12/09, 14:35
Mollie draagt geen btw af bij ideal zover ik weet.

Klopt, over wallie ook niet. Hier moet je dan zelf nog de btw van berekenen en afdragen. Maar ik zie het probleem van TS niet zo, er zijn zoveel websites die inkomsten hebben zonder btw nr oid.

Ben er ook niet altijd blij mee, maar om daar nu m'n tijd in te gaan steken?

tikkeltje afgunst van ts ?