PDA

Bekijk Volledige Versie : BIT verlaagt de energieprijs voor klanten



WidoP
18/12/09, 11:09
Stroomkosten dalen met bijna 25 procent

Ede 18 december 2009 – Zakelijke Internet service provider BIT (http://www.bit.nl) verlaagt de prijzen voor stroom voor al zijn colocatie klanten. Per 1 januari 2010 heeft BIT een 3-jarig contract afgesloten met een nieuwe energieleverancier. Hierdoor zijn de kosten voor stroom met bijna 25 procent afgenomen. Alle colocatie klanten profiteren van dit voordeel en betalen daarom nog maar 10,1 c/kWh in plaats van de 13,5 c/kWh. BIT is hiermee een van de goedkoopste datacenters van Nederland. Uiteraard werkt BIT alleen met groene stroom.

Transparanter
De één op één doorberekening van het kostenvoordeel is voor BIT een volgende stap in het transparant maken en houden van haar dienstverlening. BIT voorzag elke rack al van een eigen kilowattuurmeter. Hierdoor betaalt elke klant alleen voor zijn eigen stroomafname. Het hypermoderne datacenter van BIT heeft voldoende ruimte voor nieuwe en bestaande klanten en beschikt ook over voldoende stroom. Iets dat in de Randstad niet vanzelfsprekend is.

Alex Bik, Technisch Directeur bij BIT: "Klanten reageren uiteraard positief op het nieuws. Er zijn er zelfs die naar aanleiding van de prijsverlaging apparatuur vanuit datacenters in Amsterdam naar BIT verhuizen. Niet zo verwonderlijk als je weet dat sommige datacenters prijzen rekenen die drie keer zo hoog zijn als die van ons."

Meer stroom zorgt voor aparte aansluiting
Door de uitbreiding van de BIT-datacenters is het stroomverbruik verder toegenomen. Hierdoor is het voor BIT niet meer mogelijk om gebruik te maken van de standaard infrastructuur van de netbeheerder. BIT krijgt daarom een aparte aansluiting van 10kV. Om deze aansluiting mogelijk te maken moet BIT over bijna een kilometer graafwerkzaamheden uitvoeren om de afstand naar een onderstation te overbruggen.

Spyder01
18/12/09, 16:01
Netjes, meestal blijft de klant mooi meer betalen en zit een ander z`n zakken ermee te vullen. Wie gaat de kosten betalen van het graven van een sleuf van 1km?

Yourwebhoster
18/12/09, 17:04
Netjes, meestal blijft de klant mooi meer betalen en zit een ander z`n zakken ermee te vullen. Wie gaat de kosten betalen van het graven van een sleuf van 1km?
De klant:lovewht:

Mooi om te horen, helaas een stukje verder voor mij.

DC^
18/12/09, 18:21
Mooi om te horen! :)

24x7group
18/12/09, 18:37
Zeer mooie prijzen! Hier kunnen andere datacenters een voorbeeld aan nemen.

gjtje
18/12/09, 20:50
Nou is 1 op 1 doorberekenen van de stroomkosten ook gewoon verplicht maar toch mooi. ;)

Netfeed
18/12/09, 21:00
Een leuk kerstcadeau voor hun klanten :)

Mikey
18/12/09, 23:20
Nou is 1 op 1 doorberekenen van de stroomkosten ook gewoon verplicht maar toch mooi. ;)

mwah, je doet gewoon een herberekening op je huidige investering, afschrijving en je komt uiteindelijk tot de conclusie dat er meer gereserveerd moest worden.... Resultaat zelfde prijs voor klant, lagere inkoop voor jezelf, en uiteindelijk een potje waar een mooie meevaller uiteindelijk in zit :thumbup:

wbakker-letsgoonline
18/12/09, 23:32
Mooie ontwikkeling, eerdere toen wij begonnen waren de prijzen bij BIT er hoog maar nu valt dat weer mee.. Toch eens kijken wat de mogelijkheden voor ons zijn.

MediaServe
19/12/09, 12:39
Erg netjes, gemiddeld genomen dus € 17,00 euro per ampère :)

Hoeveel ampère mag je maximaal gebruiken in een cabinet?

Wido
19/12/09, 12:53
Nou is 1 op 1 doorberekenen van de stroomkosten ook gewoon verplicht maar toch mooi. ;)Komt die nonsense weer naar voren toe. 1 op 1 is onzin, je hebt namelijk ook een interne infrastructuur die geld kost.

Dit kan je of in de rackprijs/vloerprijs doen, of gewoon in de kWh's door berekeken.

DutchTSE
19/12/09, 13:24
Komt die nonsense weer naar voren toe. 1 op 1 is onzin, je hebt namelijk ook een interne infrastructuur die geld kost.

Dit kan je of in de rackprijs/vloerprijs doen, of gewoon in de kWh's door berekeken.
Alleen kost bij de een de infrastructuur 35 Euro per ampere en bij de ander 10 Euro per ampere (bij wijze van spreke)... ik zal eerder verbaast kijken als iedereen het 1:1 (stroom + kosten interne infra) doorberekend dan dat er partijen zijn die er ook winst mee boeken.

Wido
19/12/09, 13:32
Alleen kost bij de een de infrastructuur 35 Euro per ampere en bij de ander 10 Euro per ampere (bij wijze van spreke)... ik zal eerder verbaast kijken als iedereen het 1:1 (stroom + kosten interne infra) doorberekend dan dat er partijen zijn die er ook winst mee boeken.En dat ligt ook weer helemaal aan het business model van het bepaalde DC. Je rack kan bijv maar 200 per maand kosten, alleen is de stroom dan duurder, maar het kan ook andersom.

Zo heeft iedereen zijn eigen model voor een DC. Ook ligt het er weer aan hoe zuinig het DC is, hoe lager de EUE / PUE, hoe lager (in theorie!) de stroomkosten voor de eindgebruiker zijn.

Rik
19/12/09, 16:19
Mooi voor de klanten, goed te zien dat ook de verlagingen nu gewoon doorgevoerd worden. Ik houd wel van dat nieuwe 'open' ondernemen waarbij je meer werkt op basis van 'partnership' en 'samen het beste eruit halen, voor beide partijen'. Klant kan hier winst mee pakken (is goedkoper uit) en ook BIT heeft voordeel door een snellere aanwas van klanten.

Netjes heren!

The-BosS
19/12/09, 17:25
En dat ligt ook weer helemaal aan het business model van het bepaalde DC. Je rack kan bijv maar 200 per maand kosten, alleen is de stroom dan duurder, maar het kan ook andersom.

Zo is dat Wido, wat de meeste hier blijkbaar vergeten is dat noodgenerators, ups, airco en onderhoud aan die dingen ook betaald moet worden. Zo zijn er datacenters die de aankoop van die dingen delen over het aantal racks dat ze verhuren en bij de rackprijs rekenen. En zo zijn er ook DC's die dit achteraf bij de stroom rekenen of als initieel setupkosten.

Bit doet een stap in de goede richting die meer datacenters zouden mogen volgen.

WidoP
20/12/09, 13:05
Hoeveel ampère mag je maximaal gebruiken in een cabinet?

Wij kunnen tot 96 A leveren in een rack.

WidoP
20/12/09, 13:08
Komt die nonsense weer naar voren toe. 1 op 1 is onzin, je hebt namelijk ook een interne infrastructuur die geld kost.

Dit kan je of in de rackprijs/vloerprijs doen, of gewoon in de kWh's door berekeken.

Wij rekenen met een opslag van 50% voor de interne infra en niet te vergeten kosten voor koeling. Die 10,1 cent per kWh is dus onze inkoop incl. een verhoging van 50%.

Wido
20/12/09, 13:12
Wij rekenen met een opslag van 50% voor de interne infra en niet te vergeten kosten voor koeling. Die 10,1 cent per kWh is dus onze inkoop incl. een verhoging van 50%.Dan hebben jullie een nette inkoop!

Triloxigen
20/12/09, 13:14
Gisteren op het nieuws dat energie gemiddeld 23% goedkoper wordt volgend jaar door goedkopere olie.
Zou dit voordeel dan niet ook bij andere DC's zichtbaar (gaan) zijn?

Randy
20/12/09, 13:18
Ja en nee. De stroomprijs ijlt doorgaans een jaar na op de olieprijs, omdat er met gemiddelden van het voorgaande jaar gerekend wordt. Even afwachten dus...

Triloxigen
20/12/09, 13:19
Ja en nee. De stroomprijs ijlt doorgaans een jaar na op de olieprijs, omdat er met gemiddelden van het voorgaande jaar gerekend wordt. Even afwachten dus...

Klopt, de olie was een jaar geleden nog veel goedkoper dan nu. Daarom zou het inmiddels allang al doorberekend moeten zijn.
(Bij stijgingen in 3 maanden, bijdalingen pas na een jaar blijkbaar).

WidoP
20/12/09, 13:26
Gisteren op het nieuws dat energie gemiddeld 23% goedkoper wordt volgend jaar door goedkopere olie.
Zou dit voordeel dan niet ook bij andere DC's zichtbaar (gaan) zijn?

Dat zal net zoals dat bij ons het geval was ook wel van contracten afhankelijk zijn. Dit nieuwe contract heeft een looptijd van 3 jaar. Als de prijzen komend jaar stijgen hebben wij het goed gedaan, als ze gaan dalen niet. Aan de andere kant willen klanten ook weten waar ze aan toe zijn en wil je als DC geen kortlopende contracten aangaan.

Jeeves_
21/12/09, 14:48
Erg netjes, gemiddeld genomen dus € 17,00 euro per ampère :)

Hoeveel ampère mag je maximaal gebruiken in een cabinet?

Tot 96 Ampere hebben we spullen redelijk op de plank liggen..

Jeeves_
21/12/09, 14:49
Overigens kun je op http://www.watkostmijnstroom.nl/index.php/datacenterstroom een beetje vergelijken tussen de verschillende datacenters. Staat jouw dc er niet bij? Mail even naar info@watkostmijnstroom.nl wat je per kwh betaalt, dan kan dat er bijgezet worden.

Rik
21/12/09, 14:54
Tot 96 Ampere hebben we spullen redelijk op de plank liggen..


10KV = ~150 AMP?
Met 96AMP per cabinet gaat dat wel erg hard denk ik?

Yourwebhoster
21/12/09, 14:56
10KV = ~150 AMP?
Met 96AMP per cabinet gaat dat wel erg hard denk ik?
Ik heb maar eventjes natuurkunde gehad, maar voltage heeft niets te maken met de hoeveelheid beschikbare A toch?

Edit:
Lees dit anders:

Wij kunnen tot 96 A leveren in een rack.

Volgens mij zit ik goed:sweatdrop:

Randy
21/12/09, 15:04
10KV = ~150 AMP?
Met 96AMP per cabinet gaat dat wel erg hard denk ik?

Vergeet niet de omrekening van 3 naar 1 fase en van 400 Volt naar 230! Al kun je met bovenstaande gegevens helemaal niets. Voor het gemak ga ik er even vanuit dat de nieuwe infra straks 3x 630 Ampére is bij 400 Volt na de eigen transformator. Je kunt zelf uitrekenen, wat er dus ongeveer overblijft.

Bij een 3-fase aansluiting is het maximale doorgaans 3x250A dat leverbaar is op de meeste plekken in Nederland (bij 400 volt). Een en ander afhankelijk van de beschikbaarheid en locatie.

Rik
21/12/09, 15:12
Vergeet niet de omrekening van 3 naar 1 fase en van 400 Volt naar 230! Al kun je met bovenstaande gegevens helemaal niets. Voor het gemak ga ik er even vanuit dat de nieuwe infra straks 3x 630 Ampére is bij 400 Volt na de eigen transformator. Je kunt zelf uitrekenen, wat er dus ongeveer overblijft.

Bij een 3-fase aansluiting is het maximale doorgaans 3x250A dat leverbaar is op de meeste plekken in Nederland (bij 400 volt). Een en ander afhankelijk van de beschikbaarheid en locatie.

Clear ,-)

alexbik
23/12/09, 17:13
Even een paar opmerkingen:

@Triloxigen: De in de media aangekondigde verlagingen van energieprijzen gaat over consumentenprijzen. Voor grootverbruik gelden dagprijzen, offertes zijn vaak ook maar korter dan een dag geldig. Het is dus een kwestie van op het juiste moment toeslaan en de prijs dan voor langere tijd vastzetten.

@Rik:

We krijgen 10kV binnen van de netbeheerder, en dat gaat vervolgens een paar trafo's in die er 400/230V (400 tussen de fasen onderling en 230 tussen fase en nul) van maken. De klant krijgt uiteraard geen 10kV in zijn rack. Afgezien van het feit dat dat levensgevaarlijk is, heb ik ook nog geen servers gezien met een 10kV aansluiting :D

@Randy:

De maximale stroom die we uit het lichtnet kunnen halen is geen 630A per fase, maar zo'n 5800A per fase. Met 630A zou 't vlot op zijn :) Bij 230V tenminste. Aan de 10kV kant is dat 'maar' ongeveer 127A (ja, als je dat na gaat rekenen klopt het niet helemaal, wat er uit het lichtnet komt is niet precies 10kV maar 10500V.

Dat aanleggen van die kabel (ongeveer 100K) betalen we zelf, in ruil daarvoor gaan de transportkosten die we aan de netbeheerder betalen iets omlaag (een deel van 't transport hebben we immers zelf al betaald).

Triloxigen
23/12/09, 17:32
De in de media aangekondigde verlagingen van energieprijzen gaat over consumentenprijzen. Voor grootverbruik gelden dagprijzen, offertes zijn vaak ook maar korter dan een dag geldig. Het is dus een kwestie van op het juiste moment toeslaan en de prijs dan voor langere tijd vastzetten.

Maar ik neem aan dat dat zakelijke prijzen ook omlaag gaan.
Ik begrijp dat het voor een contract uitmaakt wat het op dat moment is, maar volgens mij hebben de meeste langlopende contracten mbt de prijzen?
Daarnaast zullen de dagprijzen toch ook niet tussen de 5 en 25% schommelen?

Rik
23/12/09, 22:48
@ Alexbik

Zo bedoel de ik het natuurlijk ook niet ;)