PDA

Bekijk Volledige Versie : Domeinnaam lijkt op bedrijfsnaam en domeinnaam



Fremo
15/12/09, 16:10
Het volgende ter discussie:

Mijn bedrijfsnaam is netjes ingeschreven bij KvK.
Ik gebruik een domeinnaam welke gelijk is aan mijn bedrijfsnaam,
bijvoorbeeld:

Bedrijfsnaam: mijnbedrijf
Domeinnaam: http://www.mijnbedrijf.nl
en ook: http://mijn-bedrijf.nl

Nu is er een ander en die gaat in dezelfde branche artikelen aanbieden en gebruikt als domeinnaam:

http://www.mijn-bedrijfs.nl

Met andere woorden:

er wordt een 's' achter geplakt.

Ik heb het bedrijf al aangeschreven maar die weigert elke medewerking.
Het moge duidelijk zijn dat ik van mening ben dat de domeinnaam teveel lijkt op mijn bedrijfsnaam en de door miij gebruikte en geregistreerde domeinnamen, welke ook nog eens van eerdere datum zijn dan het andere bedrijf.

Wat zou juist zijn in deze?
Graag jullie mening, cq adviezen

Peuk
15/12/09, 16:18
Is je concurrent ook ingeschreven bij de KvK?

The-BosS
15/12/09, 16:26
Is je concurrent ook ingeschreven bij de KvK?

Uit mijn onderzoek neem ik aan van wel, en bij de KvK staat zijn bedrijfnaam met een "s" er achter. Alhoewel ik toch een vermoeden heb dat er kwaad opzet in het spel is, als ik de bedrijfsnaam en hun primaire website bekijk.

Of je hier iets aan kunt doen heb ik geen idee, denk dat je hiervoor best even contact opneemt met een jurist.

Fremo
15/12/09, 16:27
Is je concurrent ook ingeschreven bij de KvK?

Die is wel ingeschreven, maar onder een hele andere naam en met hele andere produkten, welke niets van doen hebben met de site die ze er nu bij hebben.

Geert-Jan
15/12/09, 16:28
en als extra toegevoegde handelsnaam?

Fremo
15/12/09, 16:28
Uit mijn onderzoek neem ik aan van wel, en bij de KvK staat zijn bedrijfnaam met een "s" er achter. Alhoewel ik toch een vermoeden heb dat er kwaad opzet in het spel is, als ik de bedrijfsnaam en hun primaire website bekijk.

Of je hier iets aan kunt doen heb ik geen idee, denk dat je hiervoor best even contact opneemt met een jurist.

De concurrent staat met een hele andere bedrijfsnaam ingeschreven.
Ze hebben naast hun bestaande domeinnamen er een domeinnaam bij genomen die zo goed als identiek is aan mijn bedrijfsnaam en mijn domeinnamen.
Hier een quote van de andere partij:

<quote>Bovendien kunt u niet ontkennen dat onze website een totaal ander uiterlijk heeft dan uw website en om die reden ook geen concurrenten van elkaar zijn.<quote>

The-BosS
15/12/09, 16:42
De concurrent staat met een hele andere bedrijfsnaam ingeschreven.
Ze hebben naast hun bestaande domeinnamen er een domeinnaam bij genomen die zo goed als identiek is aan mijn bedrijfsnaam en mijn domeinnamen.

I know, daarom dat ik toch ook vertelde dat er kwaad opzet in het spel is. Want ik denk niet dat je als je normaal primair met gezondheid en herbal extracten bezig bent even beslist om jouw sector er bij te nemen.

Maar zoals ik eerder al voorstelde praat er eens over met SIDN zelf of met een jurist, want op zich mag iedereen een vrije domeinnaam registreren.

Peuk
15/12/09, 17:13
I know, daarom dat ik toch ook vertelde dat er kwaad opzet in het spel is. Want ik denk niet dat je als je normaal primair met gezondheid en herbal extracten bezig bent even beslist om jouw sector er bij te nemen.

Maar zoals ik eerder al voorstelde praat er eens over met SIDN zelf of met een jurist, want op zich mag iedereen een vrije domeinnaam registreren.Lijkt mij eerder met de KvK en inderdaad met een jurist.

Thijs
15/12/09, 19:38
Het is opzich vrij simpel.

Wie het eerst komt wie het eerst maalt.

Je mag aanspraak maken op bedrijfsnamen welke teveel op die van jou lijken als je eerder ingeschreven bent.

De persoon welke zich ingeschreven heeft zoals jij vertelt is daar ook voor gewaarschuwd bij de KvK toen hij zich inschreef, dit is verplicht door de KvK te doen.

The-BosS
15/12/09, 19:54
Het is opzich vrij simpel.

Wie het eerst komt wie het eerst maalt.

Je mag aanspraak maken op bedrijfsnamen welke teveel op die van jou lijken als je eerder ingeschreven bent.

De persoon welke zich ingeschreven heeft zoals jij vertelt is daar ook voor gewaarschuwd bij de KvK toen hij zich inschreef, dit is verplicht door de KvK te doen.

Zoals ik al eerder kwam te vertellen, heeft de persoon die het domein geregistreerd heeft een totaal andere branche waar hij actief in is. En is het domein met de extra "s" pas veel later geregistreerd dan de TS. En dat hij het dan nog eens gebruikt om juist hetzelfde te verkopen als de TS (wat zijn branche niet is volgens KvK) doet wel echt vermoeden dat hier kwaad opzet in het spel is.

Apoc
15/12/09, 20:05
Beste oplossing = jurist dit af laten handelen.

Als daar geen geld voor is:

- Zelf situatie aan KvK voorleggen en advies vragen
- Zelf situatie aan SIDN voorleggen en advies vragen

Phu
15/12/09, 20:56
voor een paar honderd euro gewoon je naam als merk deponeren

(register.boip.int) even controleren of hij niet al door iemand anders bestaat
duurt wel enige tijd maar als blijkt dat JIJ eerder was dan die andere kan je hem op die manier terug claimen.

SIDN doet vrij weinig we hebben een klant die heeft een zeer goed lopende webwinkel
de concurent maakt de website na echter bij klikken op het product
komt hij op een andere pagina uit volgens de SIDN moet je dit maar via WIPO uitvechten.

Merken registeren deponeren is niet de snelste maar wel een van de beste manieren anders blijft het een welles nietes verhaal van wie er eerder was dan.


Beste oplossing = jurist dit af laten handelen.

Als daar geen geld voor is:

- Zelf situatie aan KvK voorleggen en advies vragen
- Zelf situatie aan SIDN voorleggen en advies vragen

Niet lullig bedoelt ofzo hoor; maar als je geen geld hebt waarom onderneem je dan :)

Fremo
15/12/09, 20:56
SIDN doet er niets mee. Die stellen zich op standpunt dat een ieder vrij is om welke vrije domeinnaam dan ook, te registreren. Sidn houdt zich niet bezig met de juridische kant.




- Zelf situatie aan SIDN voorleggen en advies vragen

Phu
15/12/09, 20:57
SIDN doet er niets mee. Die stellen zich op standpunt dat een ieder vrij is om welke vrije domeinnaam dan ook, te registreren. Sidn houdt zich niet bezig met de juridische kant.

Zoals ik al zei die zeggen dan ga naar de arbitrage commisie als die een eindoordeel hebben ondernemen we pas actie.

Apoc
15/12/09, 21:17
Niet lullig bedoelt ofzo hoor; maar als je geen geld hebt waarom onderneem je dan :)

Er is een groot verschil tussen "geen geld hebben" en " geen budget hebben voor"

Fremo
15/12/09, 22:11
gaat om recht en niet om budget o.i.d.
maar dat is ook het probleem niet hoor....

Thijs
15/12/09, 23:20
voor een paar honderd euro gewoon je naam als merk deponeren

(register.boip.int) even controleren of hij niet al door iemand anders bestaat
duurt wel enige tijd maar als blijkt dat JIJ eerder was dan die andere kan je hem op die manier terug claimen.

SIDN doet vrij weinig we hebben een klant die heeft een zeer goed lopende webwinkel
de concurent maakt de website na echter bij klikken op het product
komt hij op een andere pagina uit volgens de SIDN moet je dit maar via WIPO uitvechten.

Merken registeren deponeren is niet de snelste maar wel een van de beste manieren anders blijft het een welles nietes verhaal van wie er eerder was dan.



Niet lullig bedoelt ofzo hoor; maar als je geen geld hebt waarom onderneem je dan :)



En gedeponeerde handelsnaam als merk is niet direct een merk dat je kunt claimen.

Phu
16/12/09, 02:50
En gedeponeerde handelsnaam als merk is niet direct een merk dat je kunt claimen.

Misschien heb ik het verkeerd uitgelegd waar ik op doelde was
als je je handelnaam gaat deponeren als een merk bij een merken register je sterker staat dan als je hem alleen als handelsnaam gebruikt.

Ja je krijgt een brief van de kamer van koophandel dat iemand opeens een soortgelijke handelsnaam inschrijft maar als jij appels verkoopt en hij loodgieter is dan mag dat gewoon.

Of bedoel jij weer wat anders Thijs ?

Apoc
16/12/09, 09:19
Ja je krijgt een brief van de kamer van koophandel dat iemand opeens een soortgelijke handelsnaam inschrijft maar als jij appels verkoopt en hij loodgieter is dan mag dat gewoon.

Volgens mij klopt dat niet. Als de twee namen nagenoeg identiek zijn, maakt de branche niet uit. Het gebeurt in de praktijk wel eens, maar dat heeft dan meer te maken met het feit dat die namen:

- Generiek zijn
- Er niet vastgesteld kan worden wie er eerder was
- Het simpelweg voor de eigenaars van de merken niet uit maakt

t.bloo
16/12/09, 09:32
maar als jij appels verkoopt en hij loodgieter is dan mag dat gewoon.

Ik denk niet dat ik "coca cola knuffelberen" mag gaan verkopen.

Pur
16/12/09, 10:56
Volgens mij klopt dat niet. Als de twee namen nagenoeg identiek zijn, maakt de branche niet uit. Het gebeurt in de praktijk wel eens, maar dat heeft dan meer te maken met het feit dat die namen:

- Generiek zijn
- Er niet vastgesteld kan worden wie er eerder was
- Het simpelweg voor de eigenaars van de merken niet uit maakt

Een dame die wij vorige week spraken zei dat de KvK geen handelsnamen mag weigeren ook al zijn ze (nagenoeg) identiek. Uiteindelijk de verantwoording van diegene die ze inschrijft dus.

Daarom heeft een zusterbedrijf waarschijnlijk ook 2 collega bedrijven met exact dezelfde naam maar dan in compleet andere branches..

Pur
16/12/09, 11:00
Ik denk niet dat ik "coca cola knuffelberen" mag gaan verkopen.

Maar ik mag mijn online autoleasebedrijf waarschijnlijk wel Leaseweb noemen. Even aangenomen dat Leaseweb geen geregistreerd merk is...

ICTRecht
16/12/09, 12:48
Het verschil is dat Coca-Cola een beroemd merk is en daarom automatisch in ALLE productcategorieƫn bescherming krijgt. Leaseweb is niet beroemd en heeft daarom alleen bescherming in de klassen waarvoor het merk gedeponeerd is (webhosting etcetera). Een autoleasebedrijf mag zich dus Leaseweb noemen.

Bij handelsnamen geldt verder dat je moet kijken naar wat men feitelijk doet en niet waarvoor men bij de KVK is ingeschreven.

Erik H.
16/12/09, 13:53
Ik denk niet dat ik "coca cola knuffelberen" mag gaan verkopen.

Maar wel coca knuffelberen ;-)