PDA

Bekijk Volledige Versie : Audio stream relay



WH-Tim
15/12/09, 15:46
Heeft hier iemand ervaring met een audio stream te relayen? We willen vanaf 1 dsl verbinding naar een server streamen 24/7, en dan vanaf die server de audio doorsturen naar 2 andere servers. Daarvan is 1 een ipv4 server, de ander een ipv6 server.

Het meest belangrijke nog is dat server 1 maar 128kbits uitzendt, en de rest gewoon 192kbps. Is daar een soort van cap op te zetten, of een of ander programma er zelf 128kbps van maakt?

The-BosS
15/12/09, 16:05
Het is misschien wel even verstandig om te melden welke server je gebruikt en welke codec, bij bvb shoutcast kan je gewoon relay optie gebruiken. Om je bitrate te veranderen heb je een re-encoder nodig, meestal connect de re-encoder van je hoogste stream en zend (connect) dan door naar je andere streaming servers. Of je laat je oorspronkelijke bron 2 maal zenden in de verschillende bitrate. Dit alles in natuurlijk afhankelijk van de server software en client tools die je gebruikt.

WH-Tim
15/12/09, 16:24
Momenteel draait de boel op SAM Broadcaster die naar 2 Shoutcast servertjes streamt. Die sturen het dan weer door naar de luisteraars. Een normale 128 en een premium 192 stream.

Dat het relayen kan was ik al achter (ik had even gebeld met een bedrijf) maar die zegt ook dat het re-encoden van 192 naar 128 slechte resultaten gaan opleveren en geen stabiele software voor is?

The-BosS
15/12/09, 16:36
Dat het relayen kan was ik al achter (ik had even gebeld met een bedrijf) maar die zegt ook dat het re-encoden van 192 naar 128 slechte resultaten gaan opleveren en geen stabiele software voor is?

Dit kan ik helaas bevestigen, maar naast beetje kwaliteit verlies heb je ook het probleem dat er delay zit tussen de verschillende streams. En als radiozender probeer je dit wel zo veel mogelijk te vermijden. Voor een klant (radiozender) streamen wij ook de verschillende bitrate door vanop de locatie zelf. Dit is wel met orban software (aangezien ze orban hardware hebben ook), in 32bit aac+, 64kbit aac+, 128kbit mp3 en 3GP formaat. En zolang je upload op locatie het kan trekken, waarom dan niet. Ander voordeel dat je ook nog krijgt is dat je niet afhankelijk bent van de hoofd streaming server, want als deze down gaat kunnen de andere servers ook niet connecteren op de relay.

Lite-On
15/12/09, 16:58
Je kunt shoutcast heel gemakkelijk laten relayen. In de config file van shoutcast is te vinden hoe dat precies werkt :)

Ik zit zelf in de streaming, dus mocht je hulp nodig hebben betreft shoutcast relayen ;-)

Savvas
15/12/09, 17:10
Bij shoutcast enkel relayserver en relayport specificeren in je config, herstarten en klaar :)

ichosting
15/12/09, 17:19
Dat klopt allemaal, alleen wil Tim verschillende bitrates relayen. Dat kan niet met een standaard relay. Hiervoor moet je transcoden. Dit is inderdaad niet stabiel.

Mijn humble advice zou zijn om gewoon 2 streams op SAM in te stellen. Een met 192 en 1 met 128 kbps. Die van 128 kbps zou je dan later over meerdere servers kunnen relayen via Shoutcast.

ichosting
15/12/09, 17:33
Wat je zelfs nog kunt overwegen is een ICECAST stream. Daar kun je meerdere mountpoints op maken en dus zo op 1 stream account meerdere bitrates aanbieden.

http://1.2.3.4:8000/192kbps
http://1.2.3.4:8000/128kbps

Ook die kun je onderling relayen als je wilt.

WH-Tim
15/12/09, 17:55
Hahaha cool.