PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe stel ik mijn DNS in? De mail lukt niet...



Corinne80
12/12/09, 12:07
Beste allemaal,

Ik heb sinds kort een dedicated server voor mijn website bij Leaseweb.
Het domein voor deze server wordt gehost bij Yourhosting.

In het controlpanel van Yourhosting heb ik netjes de DNS van het domein aangepast naar het IP adres van mijn server, en dat werkt ook prima.

Echter ik heb geen idee wat ik moet invullen om mijn mails binnen te krijgen. Wat ik ook probeer, ze blijven binnen komen via de server van Yourhosting.

Misschien heb ik toch iets over het hoofd gezien, ik heb o.a. Linux/DA/dovecot, en dit zijn de DNS gegevens ("domein" is even een synoniem):


NS domein.nl -> ns3.firstfind.nl (NS van Yourhosting)
NS domein.nl -> ns4.firstfind.nl
A localhost.domein.nl -> 127.0.0.1
A domein.nl -> 95.2**.**.** (IP van mijn nieuwe server)
A *.domein.nl -> 95.2**.**.**
A mail.domein.nl -> 95.2**.**.**
MX-10 domein.nl -> mail.domein.nl
MX-20 domein.nl -> mx1.****.net (fallback Yourhosting)
MX-30 domein.nl -> mx2.****.net
CNAME ftp.domein.nl -> domein.nl
CNAME pop.domein.nl -> domein.nl
CNAME smtp.domein.nl -> domein.nl
CNAME www.domein.nl -> domein.nl
CNAME pop3.domein.nl -> domein.nl


Zowel verzenden als ontvangen zou over mijn eigen server moeten gaan, maar alles gaat via de server van Yourhosting ( server35.firstfind.nl ), terwijl deze toch al een poosje niet meer in de DNS gegevens voor zou moeten komen.
Is mail.domein.nl zoiezo wel goed om in te vullen? Heb ik er goed aan gedaan om hiervoor ook een A record aan te maken?
Ik heb de CNAME van mail.domein.nl moeten verwijderen want anders kon ik er geen MX record van maken.
Als ik in DA een mail adres aanmaak zegt deze wel dat zowel inkomende als uitgaande server mail.domein.nl is.
Heb ik het zo wel goed gedaan?

Alvast bedankt!

Ramon Fincken
12/12/09, 12:14
Hmm 2 dingen:

1) Het domein staat bij YH, dus die moet weten waar je nameservers staan.
> Waar je NS staan daar moet je de boel aanpassen. Stel ze staan bij YH, dan heeft t geen zin om records in je LW server te doen, want die worden niet " gezien " .

Kun je wat meer duidelijkheid verschaffen waar je welke gegevens en NS hebt staan en draaien?

2) Dit zal het wel niet zijn, maar als je op server A een domein hebt staan en in feite je site op server B... weet ik dat het vaak voorkomt dat als er nog een hosting op server A staat mail die via server A wordt verstuurd lokaal bij server A wordt afgeleverd, ook al ziet de hele wereld dat je site op server B staat.

Corinne80
12/12/09, 13:12
Hoi,

Ik heb bij Leaseweb een dedicated server en die heb ik de naam
ns1/ns2.mijndomein.nl gegeven.

Dit domein staat gehost bij Yourhosting, maar hier heb ik dus voor zover dat mogelijk is de records verwezen naar het IP adres van mijn nieuwe server.
Ik kan de nameservers van het domein bij Yourhosting niet aanpassen.

Om nog een voorbeeld te geven:

Ik heb de website automaten-exploitatie.nl op dit moment gehost bij Starthosting. Ik heb de hele website overgezet naar mijn dedicated server. Ik heb vervolgens bij Starthosting in het controlpanel de DNS gegevens gewijzigd zodat ze naar het IP van mijn dedicated verwijzen.
Dat gedeelte werkt prima, wanneer je nu automaten-exploitatie.nl intikt, dan kom je ook netjes op de website op mijn dedicated terecht.

Ik heb een A record aangemaakt: mail.automaten-exploitatie.nl
Ik heb bij de MX10 ingevuld: mail.automaten-exploitatie.nl

Maar toch worden ook deze mails nog steeds ontvangen en verzonden door de mailserver van Starthosting.
Dit is waar ik echt helemaal niks meer van snap, volgens de dnssniffer is de mailserver toch online.

Ramon Fincken
12/12/09, 14:41
Als een externe tool zoals dnssniffer ziet dat server B ( bij leaseweb ) keurig een mailserver draait ... zou iedereen dat moeten doen ..

Maar echt alle mail komt bij Yourhosting binnen? Kun je eens kijken of er geen fouten in je mailserver bij leaseweb zitten waardoor mail naar leaseweb weer bij Yourhosting ( door de priority ) terecht komt?
Kun je in de logs zien dat er wel mail aankomt maar deze doorgestuurd wordt naar de Yourhosting mailserver?

En dan nog een vraag, hoe/waar haal je bij Yourhosting dan alles binnen? Heb je er nog hosting voor dat domain op draaien ( denk aan punt #2 van mij in eerdere reply ) ?

Randy
12/12/09, 14:46
Je mail record staat goed, alleen het MX record nog niet. De sterretjes zijn van de provider van yourhosting, maar die managed provider uit Alkmaar waar de servers van YH gehuistvest zijn, staan in het cencuurfilter op WHT.



[root@adam html]# dig mx automaten-exploitatie.nl | grep mx
; <<>> DiG 9.3.6-P1-RedHat-9.3.6-4.P1.el5 <<>> mx automaten-exploitatie.nl
automaten-exploitatie.nl. 86355 IN MX 20 mx1.****.net.
automaten-exploitatie.nl. 86355 IN MX 30 mx2.****.net.
mx2.****.net. 677 IN A 85.158.202.246
mx1.****.net. 677 IN A 85.158.200.78
[root@adam html]# dig a mail.automaten-exploitatie.nl | grep mail
; <<>> DiG 9.3.6-P1-RedHat-9.3.6-4.P1.el5 <<>> a mail.automaten-exploitatie.nl
;mail.automaten-exploitatie.nl. IN A
mail.automaten-exploitatie.nl. 86324 IN A 95.211.29.16
[root@adam html]# whois 95.211.29.16 | grep LeaseWeb
descr: LeaseWeb B.V.

Ramon Fincken
12/12/09, 14:56
Ik zie wat over het hoofd Randy:

A mail.domein.nl -> 95.2**.**.**
MX-10 domein.nl -> mail.domein.nl
MX-20 domein.nl -> mx1.****.net (fallback Yourhosting)
MX-30 domein.nl -> mx2.****.net

MX10 gaat toch naar mail.domein.nl welke op het nieuwe juiste IP staat?

Corinne80
12/12/09, 14:57
Bedankt voor jullie reacties, @Randy, hoe kan ik dat zelf goed zetten? Of is dat iets wat bij de provider moet gebeuren?
Ik heb toch een MX1 record wat verwijst naar mail.automaten-exploitatie.nl?
Die mx1 en mx2 zijn de fallback servers van Starthosting in dit geval.

Patrick_st
12/12/09, 16:23
Echter ik heb geen idee wat ik moet invullen om mijn mails binnen te krijgen. Wat ik ook probeer, ze blijven binnen komen via de server van Yourhosting.


Hoe haal je de mail binnen en hoe weet je dat dit via de servers van Yourhosting loopt?

Als ik hiervandaan een nslookup doe dan staan je MX records goed.
Ik kan ook via telnet verbinding met de mailserver maken dus dat ziet er allemaal goed uit.

Corinne80
13/12/09, 20:58
Dat zie/merk ik omdat de mails in de mailbox van Yourhosting terecht komen, en omdat ik als ik in de headers van de mails kijk, dan zie ik nog steeds server35.firstfind staan als afzender.

Ik heb er wel een hostingpakket aan gekoppeld zitten bij YH, ik zal morgen even een los domein registreren zonder hosting en kijken of het dan anders gaat.

XBL
13/12/09, 21:14
Gaat dit ook mail die van andere providers komt? Zoals eerder genoemd: mail die vanaf de oude server wordt verzonden, komt waarschijnlijk in de oude inbox terecht.

Voor mij is het nog onduidelijk om welk domein het gaat. Wil je die hier op het forum plaatsen? In dat geval is het veel makkelijker je verder te helpen.

Yourwebhoster
13/12/09, 21:20
@Randy, ik krijg het volgende:

automaten-exploitatie.nl. 86388 IN MX 10 mail.automaten-exploitatie.nl .
automaten-exploitatie.nl. 86388 IN MX 20 mx1.****.net.
automaten-exploitatie.nl. 86388 IN MX 30 mx2.****.net.

Wellicht dat het nog eventjes nodig had om het allemaal door te voeren?

@TS, hoe haal je de mailtjes op? Het kan zijn dat de afzender server35.xx is als je de niet aangepast hebt (neem overigens aan dat dit verzonden e-mails zijn vanaf die server naar andere e-mail adressen en niet de ontvangende account), ik weet niet of je dit op je eigen domein draait? En verder, heb je deze ook:


domein TXT "v=spf1 a mx ip4:[ip] ~all"

dreamhost_nl
14/12/09, 08:35
Wijzig dit is :

automaten-exploitatie.nl. 86388 IN MX 10 mail.automaten-exploitatie.nl
in:

automaten-exploitatie.nl. 86388 IN MX 10 mail.automaten-exploitatie.nl.
(let op het verschil in de afsluitende punt)

Yourwebhoster
14/12/09, 09:48
Wijzig dit is :

automaten-exploitatie.nl. 86388 IN MX 10 mail.automaten-exploitatie.nlin:

automaten-exploitatie.nl. 86388 IN MX 10 mail.automaten-exploitatie.nl.(let op het verschil in de afsluitende punt)
Nu je het zegt...:) Naja zondag dus:rolleyes:

dreamhost_nl
14/12/09, 16:01
Tunnelvisie hebben we allemaal wel 'ns last van... :)
Het zal het vast wel doen na die aanpassing.