PDA

Bekijk Volledige Versie : Factuurkorting voor snelle betalers



pid
10/12/09, 16:30
Momenteel zijn wij aan het overwegen om factuurkorting toe te gaan passen voor klanten die snel te betalen.

Met andere woorden: betaal de factuur binnen 14 kalenderdagen en ontvang 3-5% korting (op het totaalbedrag), wordt er later betaald dient het originele bedrag te worden voldaan.
Indien de klant het kortingsbedrag overmaakt na 14 kalenderdagen, krijgt de klant een herinnering voor de overige 3-5% (dit kan een kanttekening zijn omdat het weer een impact oplevert voor de administratie).

In bedrijfsleven, en dan zeker bij grotere partijen handhaven deze methode. Ik ben benieuwd of het interessant is de factuurkorting te gebruiken voor de grotere bedragen om klanten te 'belonen' voor snel te betalen.

Ik was benieuwd, zijn er bedrijven hier op WHT die deze methode al gebruiken? En zoja, wat is je ervaring hiermee?
Wat vind je sowiezo van deze methode?

XBL
10/12/09, 16:45
Goeie methode (lijkt op kortingen bij autoincasso). Uiteindelijk moet je natuurlijk die korting (en de kosten van het administreren daarvan) tegen de kosten van het te laat betalen afwegen.

Overigens kan je er ook voor kiezen om de korting op een volgende factuur te berekenen. Scheelt een hoop administratie.

Mikey
10/12/09, 16:45
Wat je nu doet toepassen is factuur korting ipv betalings korting.

Bij een betalingskorting heb je je factuur 100%, de klant hoeft binnen 14 dagen maar 97% te betalen. Wanneer hij dit niet doet boek je een deelbetaling, zodat je het resterende bedrag over blijft :)

Overigens wat je ermee bereikt om klanten sneller te laten betalen is het vergroten van je liquiditeit, klanten die structureel te laat betalen kun je een kredietbeperkings som opleggen.

En een klein punt waar je op _moet_ letten, bij een betalingskorting is de plek waar je je btw berekend.

pid
10/12/09, 17:00
Wat je nu doet toepassen is factuur korting ipv betalings korting.


Ik denk dat ik hier mee in de war ben, ik bedoel dus eigelijk betalingskorting.
De vraag blijft echter staan; zijn er bedrijven hier die dit reeds gebruiken? of wat vind je ervan zoiets te gaan gebruiken...?

Spyder01
10/12/09, 17:07
Een klant van ons schrijft bijvoorbeeld een factuur uit van € 129,- excl. BTW. Hierover rekent hij 3%, dat bedrag wat die 3% vertegenwoordigt hoef je als klant niet te betalen als je binnen 14 dagen betaald. Betaal je later, dan betaal je dus als het ware 3% rente, of hoe je het noemen wilt.

Mikey
10/12/09, 17:09
Ik denk dat ik hier mee in de war ben, ik bedoel dus eigelijk betalingskorting.
De vraag blijft echter staan; zijn er bedrijven hier die dit reeds gebruiken? of wat vind je ervan zoiets te gaan gebruiken...?

We passen dit zelf toe, maar je moet zelf bepalen vanaf wanneer. Een betalingskorting op 25 euro zet geen zoden aan de dijk. Wat levert het je op als bepaalde klanten direct / sneller betalen, en wat is het je waard :)

pid
10/12/09, 17:13
We passen dit zelf toe, maar je moet zelf bepalen vanaf wanneer. Een betalingskorting op 25 euro zet geen zoden aan de dijk. Wat levert het je op als bepaalde klanten direct / sneller betalen, en wat is het je waard :)

Wij wilde dit gaan toepassen op bedragen boven de 250 EUR (ex BTW.)

Mikey
10/12/09, 17:26
Wij wilde dit gaan toepassen op bedragen boven de 250 EUR (ex BTW.)

Ik kan niet voor je bepalen of dat rendabel is, je weet zelf wat je marge is. Verder houd er rekening mee dat niet alle klanten er aan mee zullen doen, ook hun zullen de afweging maken :)

maartenb
10/12/09, 20:15
Op zich geen slecht idee, ik ken zo geen bedrijven die het toepassen. Ik zie alleen wel een aantal problemen. Inderdaad hoe ga je het administratief toepassen, maar ook wat doe je met conflicten met klanten die zeggen dat ze op tijd betaald hebben maar dat de bank het bijvoorbeeld vastgehouden heeft? Dat kost allemaal weer extra tijd.

MediaServe
10/12/09, 20:25
Ik heb zelf ook wel eens met die gedachten gespeeld. Aangezien we toch met abonnementsdiensten werken, gewoon een korting beloven op de eerstvolgende factuur, met een percentage van de tijdig betaalde factuur.

Ik zou als voorwaarde wel stellen dat er geen achterstallige facturen meer mogen zijn. Anders gaan klanten de nieuwste factuur tijdig betalen terwijl er misschien nog wel oude facturen open staan. Dan ga je wanbetalers alsnog een korting geven ;)

Tim.Bracquez
10/12/09, 20:57
Hier krijgen klanten gewoon een extra loyaliteits korting zal ik zo maar zeggen bij extra bestellingen en zie ik gelijk altijd of deze goed betaald of niet aan de hand van een 'marker' (hierachter zit een berekening)

Enja in support & extra's krijgen die met een fluo groene marker meer....

Speelde ook al eens in het hoofd om dit op facturen voor vernieuwende diensten toe te passen maar is ook niet handig als mensen met vaste betalingen werken. (dan veranderd het bedrag als ze niet goed betalen en maken ze voorgaande factuur bedrag over en loopt het helemaal soep; is nog iets waar naar gekeken moet worden)

Savvas
10/12/09, 21:18
Auto suspend en late fees doen ook wonderen ;)

Klanten waarmee andere afspraken zijn gemaakt markeren we simpelweg als uitzondering.

SF-Jeroen
10/12/09, 21:55
Precies, gewoon na 14 dagen een late fee, dan wordt de factuur vanzelf hoger. Als er dan het oorspronkelijke bedrag wordt betaald rekent WHMCS bijvoorbeeld gewoon het verschil uit en houdt de factuur om het restbedrag open.

Mikey
10/12/09, 23:05
Op zich geen slecht idee, ik ken zo geen bedrijven die het toepassen. Ik zie alleen wel een aantal problemen. Inderdaad hoe ga je het administratief toepassen, maar ook wat doe je met conflicten met klanten die zeggen dat ze op tijd betaald hebben maar dat de bank het bijvoorbeeld vastgehouden heeft? Dat kost allemaal weer extra tijd.

Heel simpel, jouw boekdatum bij de bank is leidend. Gewoon duidelijk spelregels opstellen, hoe duidelijker je bent des te meer weet met waar ze aan toe zijn. Overigens een klant die betalingskorting krijgt binnen 14 dagen en vervolgens op dag 14 overboekt, is helemaal niet geschikt voor zulke constructies.

De toepassing wordt veel toegepast in de retail, daar kan het zelfs zo zijn dat als je het hele jaar goed betaald, je eind van het jaar 2 a 3 % van je inkoop terug krijgt, veel bedrijven zetten dat gelijk om in goederen. Dit is goed voor je balans, zowel begin als eind :)


Auto suspend en late fees doen ook wonderen ;)

Klanten waarmee andere afspraken zijn gemaakt markeren we simpelweg als uitzondering.

Een late fate, beter genoemd krediet beperkings(som) is eigenlijk niet eens rechtsgeldig. Een klant die op dag 18 betaald en enkel zijn factuur bedrag kun je niet verplichten tot het betalen van de overige kosten... Let daar op.

Triloxigen
11/12/09, 10:07
Ik heb ook veel klanten die betalen ineens direct als de factuur verhoogt wordt. Uiteraard betalen ze wel exclusief de verhoging.
Maar ik hoef het geld van die verhoging ook niet, het gaat om wisselgeld en het gaat me er meer om dat de factuur afgesloten wordt.

Serve-xs
11/12/09, 10:35
Ik zie persoonlijk meer in een korting welke met toestemming van de klant dan aan een goed doel wordt geschoken.. :)

t.bloo
11/12/09, 10:47
en dat goede doel ben je zelf :D

Wij hebben ervaring met beide kanten van dit soort kortingen. Het resultaat is heel wisselend.

Je hebt klanten die op tijd betalen en de kreditbeperking ook mee dokken. En je heb klanten die te laat betalen en de kredit beperking ook betalen. En je hebt klanten die te laat betalen en geen kredietbeperking betalen (de meeste). En je hebt klanten die structureel binnen twee dagen betalen maar wel een paar procent minder dan ze eigenlijk moeten.

En je hebt klanten die zeggen van te voren dat ze te laat gaan betalen en die vinden het vervolgens weer prima als je dan je prijs verhoogd. Maar ze vinden het niet prima om toeslagen of met kortingen te werken. Veelal zijn dit hele grote bedrijven waar degene die bestelt, tekent en betaalt andere afdelingen zijn.

En er zijn klanten en leveranciers die factuurkorting rekenen en niet weten hoe het werkt en de meest rare berekeningen en betalingen maken.

Zelf halen we factuurkorting altijd af van het exclusief BTW bedrag en berekenen we de BTW opnieuw. Dat klopt feitelijk niet, maar ja ik betaal de leverancier nu eenmaal exclusief BTW want de BTW is niet voor hem... dus als ik korting krijg dan vind ik dat dat van "mijn prijs" af hoort te gaan.

Al met al zijn die kortingen en toeslagen maar lastig en best wel een administratieve last. Maar als je omzet goed is, dan maken die paar euro's meestal niet zo veel uit, belangrijkste is dat de bulk van de omzet op tijd betaald wordt.

Savvas
11/12/09, 11:19
Een late fate, beter genoemd krediet beperkings(som) is eigenlijk niet eens rechtsgeldig. Een klant die op dag 18 betaald en enkel zijn factuur bedrag kun je niet verplichten tot het betalen van de overige kosten... Let daar op.

Daar heb je gelijk in, maar volgens mij staat er in de Nederlandse wetgeving ook dat bedrijven<>bedrijven facturen binnen 30 dagen betaald moeten zijn of je anders rechtsgeldig de dienst kunt staken dan wel extra kosten in rekening kunt brengen.

Een dergelijke late fee wordt bij ons wel vermeld in de contractsvoorwaarden, een ieder die tekent gaat hier dus mee akkoord.

Wat eerder al werd aangegeven, het gaat niet zo zeer om de extra kosten maar het geeft wel vaak een positieve invloed op de snelheid waarmee debiteuren betalen.

Grischje
11/12/09, 19:47
ik heb hier ook over na gedacht (collega bedrijf van me doet het ook) maar ik ben afgehaakt bij de beren die ik op de weg zag.

ik wil eigenlijk de laat betalers 'straffen' en niet de op tijd betalers belonen,
de op tijd betaler doet immers wat van hem verwacht wordt en niks mee.
de laat betaler daar in tegen komt domweg zijn afspraak (en verplichting) niet na.

dat betekent dus wanneer ik dit wil toepassen dat alle facturen standaard 5% duurder moeten worden (maar hoe stop je dit in je offerte? uur tarief, marge?)

en bij betaling binnen de gestelde termijn gewoon 5% korting (dus het eigenlijke bedrag)

maar dat is volgens mij een financiële nachtmerrie...

Mijn ervaring is dat ouderwets via een persoonlijke e-mail of telefoontje mijn klant op zijn verplichtingen wijzen wel aardig werkt.

Betekent wel dat je hier tijd aan moet besteden, voor onze normale facturen is dit wel die moeite die zijn allen € 500+ maar voor webhosting kan dat niet uit...

al met al wel een crime voor elke (kleine) ondernemer, het debiteuren gat..

pid
13/12/09, 23:58
@Grischje; Ik denk juist dat het een stimulans kan zijn voor bedrijven en particulieren om wel op tijd te betalen.

Je kan natuurlijk al je producten, even uitgaande van bv. dedicated servers op kwartaal basis, standaard x aantal % hoger verkopen, klanten die snel betalen krijgen dus netjes de oude prijs, partijen die te laat betalen krijgen de nieuwe verhoogde tarieven.

Het heeft een wat oneerlijke kink, maar het is juist om het snel ontvangen van de betaling in mijn ogen te bevorderen.

Een andere mogelijkheid zoals eerder aangegeven is een loyaliteitskorting, maar niet alle klanten zijn geinteresseert in afname van nieuwe producten en/of diensten omdat ze tevreden zijn met wat ze hebben.

Mikey
14/12/09, 09:34
dat betekent dus wanneer ik dit wil toepassen dat alle facturen standaard 5% duurder moeten worden (maar hoe stop je dit in je offerte? uur tarief, marge?)


Als je op deze manier je misgelopen inkomsten goed wilt maken dan is je bedrijf en grote niet geschikt voor betalingskortingen. Wat je namelijk bereikt met betalingskortingen is een grotere liquiditeit, wat ervoor zorgt dat je overbruggings krediet(en) kleiner kunnen worden en je minder rente betaald aan de bank. Wat je namelijk aan de ene kant opgeeft krijg je aan de andere kant terug :lovewht:

ddouma
14/12/09, 12:09
In princiepe maken wij ook gebruik van deze regeling alleen in een wat ander jasje. De eerste keer krijgt de klant geen korting. Als hij netjes op tijd betaald wordt er op de volgende factuur een korting gedaan.

Hou er rekening mee als je standaard een korting insteld en de klant betaald niet op tijd heeft hij dus een korting en toch niet op tijd betaald.

Triloxigen
14/12/09, 12:14
Zijn jullie niet bang dat doort kortingstructuren de klant het verwarrend vind waar hij voor betaald?

Ik hou het zelf gewoon op normale factuurkosten bij op tijd betalen, incassokosten bij te laat betalen. Heel gangbaar dus geen verwarring.

jeffrey
13/01/10, 21:47
Momenteel zijn wij aan het overwegen om factuurkorting toe te gaan passen voor klanten die snel te betalen.

Met andere woorden: betaal de factuur binnen 14 kalenderdagen en ontvang 3-5% korting (op het totaalbedrag), wordt er later betaald dient het originele bedrag te worden voldaan.
Indien de klant het kortingsbedrag overmaakt na 14 kalenderdagen, krijgt de klant een herinnering voor de overige 3-5% (dit kan een kanttekening zijn omdat het weer een impact oplevert voor de administratie).

In bedrijfsleven, en dan zeker bij grotere partijen handhaven deze methode. Ik ben benieuwd of het interessant is de factuurkorting te gebruiken voor de grotere bedragen om klanten te 'belonen' voor snel te betalen.

Ik was benieuwd, zijn er bedrijven hier op WHT die deze methode al gebruiken? En zoja, wat is je ervaring hiermee?
Wat vind je sowiezo van deze methode?
Wij hebben er ook wel eens over nagedacht maar eigenlijk nooit doorgevoerd.
Als je je eigen klantenbestand bekijkt zijn het vaak altijd dezelfde mensen die te laat zijn met betalen, de rest is altijd op tijd.

Maak je al gebruik van automatische incasso (eventueel met een x% korting bij gebruik hiervan)? Bij ons betaald nu bijna 40% van de klanten middels automatische incasso. Zo heb je dus de geldstroom enigszins in eigen hand.

Bij sommige klanten kun je helaas het betaalgedrag niet wijzigen, welke maatregelen / beloningen je ook bedenkt en is het dus zonde om voor deze klanten een groot deel van je klantenbestand (die toch wel redelijk op tijd betalen) betalingskortingen te geven. Wij hebben er zelfs een aantal klanten tussenzitten die standaard ieder jaar weer hun factuur te laat (en dan geven we zijn bijna 6 maanden) betalen en weer via een incassobureau gaan. We gebruiken bijna nooit een incassobureau maar facturen die +6 maanden openstaan gaan geven we op een gegeven moment toch wel uit handen.

thrunx
14/01/10, 09:03
Wij gebruiken dit zelf (nog) niet. Onze boekhouder wel, we krijgen daar 5% korting als we binnen 8 dagen betalen. Ik ga zelf niet over de administratie, maar volgensmij zorgen wij altijd dat we netjes binnen 8 dagen betalen. Als je toch elke dag de administratie bijwerkt, waarom dan niet gelijk even overmaken toch? Dit wordt dan trouwens op de volgende factuur verrekend.

nugget
14/01/10, 17:22
Ik denk dat het veel gedoe is, dat lijdt voor klanten alleen tot onduidelijkheid, daarbij is het financiele gewin bij simpele diensten veel te klein. Hierdoor denk ik dat het geen prikkel is om het sneller over te maken.

Als het om serieuze bedragen gaat dan kan ik me voorstellen dat je hierover al afspraken hebt gemaakt bij het afsluiten van een contract (vb iedere maand 1/12 deel factureren).

Ik geloof niet dat het werkt in de praktijk.

eMiz0r
21/01/10, 13:20
Ik kan niet voor je bepalen of dat rendabel is, je weet zelf wat je marge is. Verder houd er rekening mee dat niet alle klanten er aan mee zullen doen, ook hun zullen de afweging maken :)

Inderdaad afhankelijk van het bedrag. Ook voor mij als afnemer is het extra administratie. Kreeg van de week op een factuur van 300 euro, 6 euro korting als ik binnen 14 dagen betaalde. Gewoon netjes op vervaldatum betaald, voor die 6 euro ga ik niet lopen kloten in de eigen administratie (aparte grootboeking betalingskortingen oid).

eMiz0r
21/01/10, 13:22
Bij sommige klanten kun je helaas het betaalgedrag niet wijzigen, welke maatregelen / beloningen je ook bedenkt en is het dus zonde om voor deze klanten een groot deel van je klantenbestand (die toch wel redelijk op tijd betalen) betalingskortingen te geven. Wij hebben er zelfs een aantal klanten tussenzitten die standaard ieder jaar weer hun factuur te laat (en dan geven we zijn bijna 6 maanden) betalen en weer via een incassobureau gaan. We gebruiken bijna nooit een incassobureau maar facturen die +6 maanden openstaan gaan geven we op een gegeven moment toch wel uit handen.

Even geheel offtopic.. een incassobureau inschakelen heeft meestal zin als een factuur +/- 3 maanden oud is. Facturen ouder dan een half jaar hebben een flink kleinere kans om nog geincasseerd te worden, denk aan bijv. verhuizing van de debiteur.

Bij ons gaat na 2 maanden alles automatisch naar het incassobureau. Uiteraard wel netjes na de nodige herinneringen, aanmaningen en een telefoontje.

Apoc
21/01/10, 13:52
Inderdaad afhankelijk van het bedrag. Ook voor mij als afnemer is het extra administratie. Kreeg van de week op een factuur van 300 euro, 6 euro korting als ik binnen 14 dagen betaalde. Gewoon netjes op vervaldatum betaald, voor die 6 euro ga ik niet lopen kloten in de eigen administratie (aparte grootboeking betalingskortingen oid).

Valt dit niet op te lossen door te werken met pro-forma facturen? Dat wil zeggen; in eerste instantie stuur je de klant een pro-forma factuur, en op het moment dat de klant betaalt, stuur je een definitieve factuur.

In plaats van het toepassen van een korting, zou je dan simpelweg de te factureren zaken iets goedkoper kunnen maken (dus geen extra administratie).

huizinga
24/01/10, 20:13
De SIDN past dit ook toe, je moet alleen even kijken hoe stijf je je poot houd als ze 1 dag later zijn dan de gestelde termijn..

eMiz0r
25/01/10, 11:20
SIDN geeft toch alleen betalingskorting (5%) als je via automatische incasso betaalt? Dat doen veel bedrijven overigens.

@Apoc, het ging in dit geval om leveranciers. Onze klanten geven we alleen betalingskorting bij het gebruik van automatische incasso (AI). Omdat we van te voren weten dat een klant dit gebruikt, hoef je 1 factuur te sturen waarin de korting direct is verwerkt. De factuur die ik van de leverancier kreeg was het totaalbedrag 100% (laten we zeggen 300 euro). Als ik binnen 2 weken betaalde werd het factuurbedrag 294 euro (2% korting). Maar daar wijzigt de terug te vragen BTW ook mee. Al dat geneuzel voor die paar centen, ben er meer geld aan kwijt in tijd. En daarnaast moet ik het eerder overmaken, dus ik verlies er ook direct rente/werkkapitaal mee. Tenzij het echt flinke kortingen zijn zou het bij mij niet werken.

AI loont wel de moeite, dat doe ik dan ook het liefst zoveel mogelijk.

jos
30/01/10, 14:33
Ik zit zelf ook zoiets te overwegen maar is het dan niet handiger om de klant bijvoorbeeld meer ruimte te geven (als het om shared hosting gaat)? Want is het administratief niet een gedoe die korting te berekenen?

Bedoel je maakt een factuur en die moet dan achteraf weer aangepast worden?

dennis0162
30/01/10, 22:46
Dit kan je natuurlijk automatiseren als je een eigen factuur systeem hebt. Anders wordt het een dagtaak.

Apoc
01/02/10, 12:10
@Apoc, het ging in dit geval om leveranciers. (...)

Begrijp ik. Waar ik op doelde is dat om het zelf aan te bieden, er wel betere methodes zijn, waardoor je klanten van dat soort dingen dus geen last hebben. AI is inderdaad een optie (en bijvoorbeeld creditcards ook), maar eigenlijk kan het voor iedere betaalmethode wel. Sterker nog; juist de niet-incasserende betaalmethodes (waarbij de klant dus handmatig een betaling moet doen) zou je het voor in kunnen zetten - want voor AI en creditcard weet je zeker dat de klant op tijd betaalt (omdat je zelf incasseert).

pid
10/02/10, 15:41
Hier geven toch een aantal mensen punten aan waar we zelf nog niet aan hebben gedacht.
Wel is het gebruik van automatisch incasso handig. Feit is wel op het moment dat er gestorneert of geen geld aanwezig is, hanteer je dan de korting nog steeds? (factuur met 'kortingsbedrag' is dan al de deur uit).

Ik ga hier, naast administratief, ook eens over babbelen met onze jurist/advocaat die ook onze AV heeft geschreven...

Mikey
10/02/10, 15:46
Hier geven toch een aantal mensen punten aan waar we zelf nog niet aan hebben gedacht.
Wel is het gebruik van automatisch incasso handig. Feit is wel op het moment dat er gestorneert of geen geld aanwezig is, hanteer je dan de korting nog steeds? (factuur met 'kortingsbedrag' is dan al de deur uit).

Ik ga hier, naast administratief, ook eens over babbelen met onze jurist/advocaat die ook onze AV heeft geschreven...

Dan moet je je factuur anders opbouwen, bij een betalingskorting geef je aan indien er binnen x dagen betaald wordt dan mag men x betalen. En als klant niet op tijd betaald boek je enkel een deelbetaling en hou je een restant over.

Apoc
10/02/10, 17:29
Feit is wel op het moment dat er gestorneert of geen geld aanwezig is, hanteer je dan de korting nog steeds? (factuur met 'kortingsbedrag' is dan al de deur uit).

Oplossing = pro-forma facturen, waarbij je pas een definitieve factuur aanmaakt op het moment dat betaling voldaan is.

santema
11/02/10, 00:13
Tja, onze anders zo rustige gemeente heeft vandaag zelfs het RTL nieuws gehaald...

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2010/02_februari/10/binnenland/maffiapraktijken-in-noordenveld.xml

kutagh
11/02/10, 08:27
Tja, onze anders zo rustige gemeente heeft vandaag zelfs het RTL nieuws gehaald...

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2010/02_februari/10/binnenland/maffiapraktijken-in-noordenveld.xml

Tsja, moet je hetzelfde bij hun proberen, krijg je zelf problemen.... Leuk he, de baas kunnen spelen.

Mark17
11/02/10, 11:22
Tja, onze anders zo rustige gemeente heeft vandaag zelfs het RTL nieuws gehaald...

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2010/02_februari/10/binnenland/maffiapraktijken-in-noordenveld.xml

Als je aan hun moet leven de prijs met 5% verhogen en vervolgens 2% korting geven bij betaling binnen 14 dagen. Hoe simpel moet een oplossing zijn?

santema
11/02/10, 11:24
Gebeurd ook gewoon hoor, 2% verhogen dan :). Het gaat gewoon om het idee.

FireByWire
17/02/10, 14:29
Op zich is het een goed systeem, in België veel beter gekend als Korting voor contant, maar ik zie in dit topic een heleboel mensen de administratieve rompslomp aanhalen, dit is toch geen zo'n groot werk?

PRIJS
- de commerciële korting
+ de vervoerkosten
+ de verzekeringskosten
+ de betaalde commissies
+ de verloren verpakking
= Subtotaal
- de financiële korting
= MAATSTAF VAN HEFFING
Op de maatstaf van heffing wordt de BTW berekend...
MAATSTAF VAN HEFFING
+ BTW op maatstaf van heffing
+ terugstuurbare verpakking
+ financiële korting
= TE BETALEN FACTUURBEDRAG

en in de Belgische wetgeving ivm boekhouding betekend dit in totaal 1 boektabel meer,
maar aangezien de meesten dit uitbesteden zou dit geen probleem mogen zijn.

is dit dan in NL zo veel ingewikkelder?

Piwi-Web
17/02/10, 14:32
Op zich is het een goed systeem, in België veel beter gekend als Korting voor contant, maar ik zie in dit topic een heleboel mensen de administratieve rompslomp aanhalen, dit is toch geen zo'n groot werk?

PRIJS
- de commerciële korting
+ de vervoerkosten
+ de verzekeringskosten
+ de betaalde commissies
+ de verloren verpakking
= Subtotaal
- de financiële korting
= MAATSTAF VAN HEFFING
Op de maatstaf van heffing wordt de BTW berekend...
MAATSTAF VAN HEFFING
+ BTW op maatstaf van heffing
+ terugstuurbare verpakking
+ financiële korting
= TE BETALEN FACTUURBEDRAG

en in de Belgische wetgeving ivm boekhouding betekend dit in totaal 1 boektabel meer,
maar aangezien de meesten dit uitbestend zou dit geen probleem mogen zijn.

is dit dan in NL zo veel ingewikkelder?

Nee dat is hier zo min of meer hetzelfde. Weet dat trouwens ook niet precies want ken enkel de Belgische boekhoudmethode uit mijn duim. Nederlandse boekhouding ook cursus voor gehad en het was bijna allemaal precies hetzelfde echter gingen ze daar niet heel erg diep op de dagboeken zelf in en is financiele korting dus ook niet ter sprake geweest...
Bij mijn weten kennen ze dat 'financiele korting' niet (i.i.g. het begrip is niet bekend op google, enkel in BE).