PDA

Bekijk Volledige Versie : TAR bestand repareren?



Piwi-Web
09/12/09, 15:25
Hallo,

Ik weet niet zo snel waar dit thuis hoort dus dan maar even hier.

®on edit: thuis gooi je je rommel ook gewoon ergens neer? Anyway, verplaatst.

Ik heb een backup die ik moet terugzetten maar de TAR is corrupt.

gzip: stdin: invalid compressed data--format violated
/bin/tar: Unexpected EOF in archive
/bin/tar: Unexpected EOF in archive
/bin/tar: Error is not recoverable: exiting now

Heb nu het programma "Advanced TAR repair" gevonden en geinstalleerd. TAR is nog aan het downloaden dus wat dat progje voor mij kan doen weet ik niet.

Nu is de vraag, iemand die hier ervaring mee heeft of nog tips heeft?
De TAR is 1,7 GB groot en linux pakt maar 500 MB uit totdat hij bovenstaande melding geeft.

Alvast bedankt voor de (snelle) hulp!

ichosting
09/12/09, 15:29
Is dit een backup van een directadmin server oid?
Via FTP over gepompt? Dat gaat nog wel eens mis met een grote file namelijk.

Vermoedelijk is de filetransfer afgebroken. Advies: nog eens proberen te uploaden

Piwi-Web
09/12/09, 15:38
Is dit een backup van een directadmin server oid?
Via FTP over gepompt? Dat gaat nog wel eens mis met een grote file namelijk.

Vermoedelijk is de filetransfer afgebroken. Advies: nog eens proberen te uploaden

Server1: webserver + DA
Server2: db server

Server2 was corrupt.
Omdat DA de backup naar server 2 pompt heb ik daar de tar file via een usbstick nog vanaf gehaald en toen een reinstall gedaan.
Nu dacht ik het zo te hebben geregeld dat er ook nog een backup op de directadminserver stond maar die kan ik nergens vinden (wordt verwijderd nadat de file is overgepompt?)

ichosting
09/12/09, 15:40
Server1: webserver + DA
Server2: db server

Server2 was corrupt.
Omdat DA de backup naar server 2 pompt heb ik daar de tar file via een usbstick nog vanaf gehaald en toen een reinstall gedaan.
Nu dacht ik het zo te hebben geregeld dat er ook nog een backup op de directadminserver stond maar die kan ik nergens vinden (wordt verwijderd nadat de file is overgepompt?)

Als je het rechtstreeks overpompt, dan wordt de backup idd naderhand verwijderd afaik. Beter eerst lokaal opslaan en dan overpompen via FTP :(

Ik begrijp dat je nu geen goeie backup hebt?

WebMeso
09/12/09, 15:41
Als die dan verwijderd is dan valt die toch nog wel weer terug te halen met een recover tool/programma'tje?

Piwi-Web
09/12/09, 15:43
Als die dan verwijderd is dan valt die toch nog wel weer terug te halen met een recover tool/programma'tje?

Niet als er weer op de schijf geschreven wordt... of zie ik dat fout?

En ja heb nu geen goede backup ...

Ach hier leer ik weer van :(

WebMeso
09/12/09, 15:44
Misschien staat hier nog wat voor je tussen of kan daar je vraag ook even stellen.
http://directadmin.com/forum/search.php?searchid=2538433

Piwi-Web
09/12/09, 16:29
@webmeso, daar heb ik niks aan ...

ichosting
09/12/09, 16:30
Hier heb je ook niet veel meer aan, maar voor in de toekomst misschien:

http://help.directadmin.com/item.php?id=270

daveww
09/12/09, 16:49
Nog elke keer dat ik de Admin backup gebruikt heb is er nog geen .tar.gz bij mij mislukt..

Je kunt eventueel ook lokaal de backups saven, en daarna via ncftp de tar.gz putten naar je andere server... dat doen wij ook regelmatig.

Piwi-Web
09/12/09, 17:49
Nja, van fouten leer je dus ik ga het volgende qua backups doe:
1. Backups worden lokaal weggeschreven
2. Script welke altijd runt zet de backups naar een map met een datum (bv vandaag is dat dan 9-12-2010)
3. Script pusht backups door naar een backupserver intern
4. Script pusht backups door naar een thuisserver

Nja, dit is voor mij al de tweede keer helaas. Hij is totaal niet meer te recoveren :(

Heb nu ook direct de beveiliging flink aangescherpt (root uitgeschakeld @ SSH etc.).

Wil nu alleen maar 2 ip's (server van mij + ip thuis) toegang geven tot inloggen op SSH maar dit lukt me niet (sshd start dan niet meer op). Hoe heeft iemand anders dat opgelost?

(Oke... ander draadje denk ik ...)

WeServIT
09/12/09, 17:55
Wil nu alleen maar 2 ip's (server van mij + ip thuis) toegang geven tot inloggen op SSH maar dit lukt me niet (sshd start dan niet meer op). Hoe heeft iemand anders dat opgelost?

(Oke... ander draadje denk ik ...)

Gewoon even het volgende in /etc/hosts.deny en /etc/hosts.allow zetten:

hosts.deny:

-------------------------------------------------------------------------------
SSHD: ALL
-------------------------------------------------------------------------------

hosts.allow:


-------------------------------------------------------------------------------
sshd: IP adres 1
sshd: IP adres 2
-------------------------------------------------------------------------------

Yourwebhoster
09/12/09, 18:25
Nog elke keer dat ik de Admin backup gebruikt heb is er nog geen .tar.gz bij mij mislukt..

Als je een backup niet binair overzet dan kan je dit probleem ook krijgen:)

Pim, ben verder benieuwd wat je gebruikt om te backuppen (mag eventueel ook per mail/anders? Want DA kan zelf alleen backups maken en eventueel via FTP overzetten, maar wat ik hier zie is iets anders dan het standaard gebeuren. Misschien een foutje in je script?

Tommi
09/12/09, 18:29
Gewoon even het volgende in /etc/hosts.deny en /etc/hosts.allow zetten:

hosts.deny:

-------------------------------------------------------------------------------
SSHD: ALL
-------------------------------------------------------------------------------

hosts.allow:


-------------------------------------------------------------------------------
sshd: IP adres 1
sshd: IP adres 2
-------------------------------------------------------------------------------

Wel even opletten natuurlijk dat je altijd via een statisch IP toegang houd, stel je ISP wijzigt je IP en dat zorgt ervoor dat jij niet meer kan connecten:stuart: Bespaard je een DC ritje!

Yourwebhoster
09/12/09, 18:32
Wel even opletten natuurlijk dat je altijd via een statisch IP toegang houd, stel je ISP wijzigt je IP en dat zorgt ervoor dat jij niet meer kan connecten:stuart: Bespaard je een DC ritje!
Vandaar de andere server IP lijkt me:o

Tommi
09/12/09, 18:43
Maargoed, er is dus vooralsnog helemaal niks hersteld?
Ook al is de schijf onderhand al geherinstalleerd, via bepaalde tools(restoration en andere recovery-tools) is misschien nog een stukje of toevallig 'alles' terug te krijgen?

WeServIT
09/12/09, 18:46
Wel even opletten natuurlijk dat je altijd via een statisch IP toegang houd, stel je ISP wijzigt je IP en dat zorgt ervoor dat jij niet meer kan connecten:stuart: Bespaard je een DC ritje!

Ja, natuurlijk. Onze servers hebben sowieso een IP adres van een server van ons zodat mocht mijn IP adres veranderd worden altijd nog toegang hebben via een van onze servers. Tegenwoordig heb ik al een paar maanden een vast IP adres dus hoop niet dat ze deze gaan veranderen.

Tommi
09/12/09, 18:49
Ja, natuurlijk. Onze servers hebben sowieso een IP adres van een server van ons zodat mocht mijn IP adres veranderd worden altijd nog toegang hebben via een van onze servers. Tegenwoordig heb ik al een paar maanden een vast IP adres dus hoop niet dat ze deze gaan veranderen.

Hehe klopt, dat hebben wij ook wel. Echter kan het zomaar even vergeten worden, waarna je na een IP change toch stom staat te kijken:)

Ik heb ook al een klein jaar hetzelfde IP-adres, echter heb ik wel vaker een lange periode hetzelfde IP-adres gehad waarna het toch ineens gewijzigd was..;)

Yourwebhoster
09/12/09, 18:50
Leve de KVM:-)

Piwi-Web
09/12/09, 23:35
Vandaar de andere server IP lijkt me:o

jep idd...

Ik ga het proberen! :)

En dat script moet ik nog maken...

Tim.Bracquez
10/12/09, 00:19
Mogelijk een tipje.
Maak je backups local met directadmin en maak dan met software zoals bacula van je /backup directory elke dag een copy met retentie. Die bacula server kan je automatisch laten repliceren naar huis (zoals ik lees dat je dit wenst).
Echter eens je met bacula begint, hier zijn meer opties mee...

Pas op met een 'push', stel ze hacken je server kunnen ze gewoon via die server door naar je backup server etc etc.... een 'pull' is haniger en veiliger. (kijk maar wat er met webhostingtalk.com gebeurd is)

In ieder geval een spijtige zaak wat er gebeurd is, maar hier leer je van!

Backups maken is makkelijk, maar of ze werken!? om te restoren dat wordt vaak vergeten. Automatische restores / manuele restores, dergelijke procedures kun je vaak om de x tijd overlopen.

Hier komen dagelijkse restores op servers (krijg ik mooi errors als er wat fout loopt; wat vaak zelden is) en die controleer ik dan af en toe met een bepaald schema manueel. Gewoon letterlijk, werkt de website van de klant... werkt een order... (let op met cronjobs wat ik een leuke opmerking vond van iemand anders in een ander toppic... "dubbele facturen versturen")

Tevens kun je gelijk ook even denken 'what if', nood situaties naspelen... Het is en blijft noodzakelijk. Denk maar aan die Brandoefeningen wat je overal mag doen in grote gebouwen, dit kan je leven redden... In de server wereld zal dit je uptime redden !

Piwi-Web
10/12/09, 00:58
Bedankt voor je woordje tim! Wordt gewaardeerd en zal eens naar de pakket kijken (morgen dan wel)

Tim.Bracquez
10/12/09, 01:37
Bedankt voor je woordje tim! Wordt gewaardeerd en zal eens naar de pakket kijken (morgen dan wel)
Geen probleem, bacula was maar een voorbeeld, dit kan met vele backup oplossingen beter/slechter gebeuren, maar het principe zal je niet ontgaan zijn...(handig als je dat moet doen voor xxx servers)

Yourwebhoster
10/12/09, 07:07
Geen probleem, bacula was maar een voorbeeld, dit kan met vele backup oplossingen beter/slechter gebeuren, maar het principe zal je niet ontgaan zijn...(handig als je dat moet doen voor xxx servers)
Eigen scripts schrijven zou in principe ook een goede oplossing zijn, gewoon om een bepaalde tijd de backups laten maken en vervolgens de servers waar de backups op moeten komen zelf via FTP de backups laten ophalen via een cron job. Maar er zijn zo nog een tal van oplossingen, het is maar net wat je zelf prettig vind.

Tim.Bracquez
10/12/09, 10:57
Eigen scripts schrijven zou in principe ook een goede oplossing zijn, gewoon om een bepaalde tijd de backups laten maken en vervolgens de servers waar de backups op moeten komen zelf via FTP de backups laten ophalen via een cron job. Maar er zijn zo nog een tal van oplossingen, het is maar net wat je zelf prettig vind.
Er bestaat al een perfect draaiend wiel, waarom terug beginnen met een vierkante blok met afgeronde hoeken?

Yourwebhoster
10/12/09, 11:02
Er bestaat al een perfect draaiend wiel, waarom terug beginnen met een vierkante blok met afgeronde hoeken?
Omdat soms niet alles aansluit op wat je wilt;) Het is maar net wat je zelf prettig vind, ik moet sowieso een app maken die het een en ander doet omdat SolusVM bijvb zelf nog geen echt backup systeem heeft en verder sluit dit beter aan op mijn eigen activiteiten, die apps voldoen daar helaas niet aan.
Maar zoals ik al zeg, het is wat je zelf wilt.

daveww
11/12/09, 10:29
Gewoon even het volgende in /etc/hosts.deny en /etc/hosts.allow zetten:

hosts.deny:

-------------------------------------------------------------------------------
SSHD: ALL
-------------------------------------------------------------------------------

hosts.allow:


-------------------------------------------------------------------------------
sshd: IP adres 1
sshd: IP adres 2
-------------------------------------------------------------------------------

Mocht dat nog niet gelukt zijn kun je ook een firewall installeren en heb je meteen 2 vliegen in 1 klap;

Kwestie van firewall installeren (CSF/LFD bijvoorbeeld, werkt zeer prettig) en vervolgens je 2 IP-adressen toevoegen aan de csf.allow.

Alle porten zijn dicht, die niet genoemd zijn in de csf.conf m.u.v. alle IPs listed in csf.allow (deze hebben volledige toegang)

systemdeveloper
11/12/09, 10:52
Wat die .tgz betreft. Kijk voor de zekerheid nog even of je dezelfde gzip versies hebt. Op freebsd heb ik het wel eens gehad dat op de ene bak de gzip van het OS zat en op de andere bak de gnuzip. Wilde ook niet van elkaar vreten toen.