PDA

Bekijk Volledige Versie : Online Backup als Dropbox



sanderverkerk
07/12/09, 01:11
Hallo,

Ik zit me te verdiepen in Online Backup, veel klanten van mij zijn hiernaar opzoek en ik ben benieuwd hoe ik hierop kan inspelen. Moet ik ze gewoon ergens aanbrengen, moet ik reseller ergens worden of moet ik ervoor kiezen zelf in deze markt te gaan voor mijn klanten.

Ik heb al een beetje rond gekeken op het forum en via Google. Ahsay, BackupAgent, PerfectBackup, BackupPC, Bacula en R1Soft al bekeken.

Waar ik echter naar opzoek ben is een reallife backup tool. Alle backup tools die ik nu ben tegen gekomen moet je een Job geven. Je moet dus maar hopen dat de client op dat moment aan staat en aan het internet is aangesloten.

Ik ben eigenlijk opzoek naar het volgende:
Een klant neemt een pakket aan van bijvoorbeeld 100gb, hieronder mag hij ook bijvoorbeeld 5 clients aanmaken.

De client heeft een reallife sync naar de server. Nieuwe bestanden worden direct naar de server gebackupt (zoals dropbox doet (getdropbox.com).

De server word of op dezelfde manier gebackupt of bijvoorbeeld elke nacht. Hij moet ook exchange, SQL etc ondersteunen.

Bestaan er zulke tools? Is dit al mogelijk? Dropbox zelf is al geweldig maar bied geen exchange support en word niet whitelabel aangeboden en ik ken nog geen bedrijf of software waar je zoiets als dropbox kan inkopen.

Kan iemand mij verder helpen?

Sander-
07/12/09, 09:54
Met exchange en SQL ga je dit sowieso niet redden, aangezien die van VSS gebruik maken, dit kan niet constant en zal dus toch eens in de zoveel tijd moeten gebeuren. Verder is dat denk ik ook niet wat je moet willen, aangezien je bij iedere save van de betreffende klant alle data over de lijn gooit. Stel je voor dat klant X even bezig is met Photoshop en een file van 200mb wegschrijft naar disk. 10 mins later doet hij dit weer etc...

Randy
07/12/09, 09:58
Ahsay kan prima met Exchange (geheel en brick-level/per mailbox) en MS-SQL overweg. Ik gebruik het zelf ook voor de online back-up dienst. Wel zit er een meerprijs aan vast en gaat het per user (brick-level).
Let er wel even op dat de client delta snapshots ondersteund, zodat enkel de gewijzigde data naar de back-up server gaat.

wonko
07/12/09, 10:08
vembu is ook iets wat je kan bekijken, al weet ik niet wat de ondersteuning voor exchange/mssql is daar...

huizinga
07/12/09, 10:33
zijn er ook gratis/open source producten waar iemand (goede) ervaring mee heeft.. (zodat er na eventueel wat sleutelen geen softwarekosten zijn)

Triloxigen
07/12/09, 11:01
Reallife backups zijn ook af te raden. Want als je een fout in je bestanden hebt zitten wordt die fout dus ook gebackupped..

hderoo
07/12/09, 17:04
Ahsay Online Backup Service Provider Edition geeft de mogelijkheid om continue een backup te maken. Deze functie is geavanceerd. Zo is er een limiet op CPU in te stellen (wanneer CPU boven x% wordt de backup later gemaakt).

De software is gratis te testen tot 10 gebruikers, zie de link:

http://www.ahsay.nl/Software/test-Ahsay-gratis.html

Dan weet je of het is wat je zoekt.

Yourwebhoster
07/12/09, 17:07
Reallife backups zijn ook af te raden. Want als je een fout in je bestanden hebt zitten wordt die fout dus ook gebackupped..
Wat je ook kan doen is reallife en elke dag (of een andere periode) van deze reallife op de servers een backup laten maken. Dan heb je reallife en backups van eerder. En als de software slim is linkt hij naar een bestaand bestand als deze hetzelfde is:)

hderoo
07/12/09, 17:32
Een backup is nooit beter dan het origineel....

hderoo
07/12/09, 17:33
Een backup is nooit beter dan het origineel....

Triloxigen
07/12/09, 17:37
Kun je het ook onderbouwen ipv enkel een post te plaatsen wat niks zegt?

Yourwebhoster
07/12/09, 17:38
Een backup is nooit beter dan het origineel....
Probeer jij maar eens een origineel terug te halen als je hard disk volledig en onherstelbaar naar de knoppen is...:thumbdown:

t.bloo
07/12/09, 18:22
gaat misschien een beetje ver, maar ik heb wel eens gehad dat een origineel langzaam aan het verrotten was en de backup van vier weken terug toch nog mooi alle bitjes in het gelid had staan!

Yourwebhoster
07/12/09, 18:28
gaat misschien een beetje ver, maar ik heb wel eens gehad dat een origineel langzaam aan het verrotten was en de backup van vier weken terug toch nog mooi alle bitjes in het gelid had staan!
Gaat niet ver, daarvoor zijn backups ook nuttig:)

nick@dcoostkamp
08/12/09, 11:14
Kijk eens naar de CDP oplossing van sonic wall. (Continuous Data Protection)

nick@dcoostkamp
08/12/09, 17:14
hieronder de link met meer info over CDP

http://www.sonicwall.com/benelux/488_2973.html

-FoX-
08/12/09, 21:39
Ik heb vandaag ook nog een andere online backup provider gevonden die hun services ook aanbiedt in whitelabel vorm: http://www.yuntaa.com/

sanderverkerk
09/12/09, 01:04
Bedankt voor al jullie reactie.

Het voordeel wat dropbox heeft nu is dat wanneer een klant sochtends een bestand aanmaakt deze direct word gebackupt. Word die middag zijn laptop gestolen heeft hij alles nog.

Vandaar dat ik dit vraag, wanneer je bijvoorbeeld instelt dat hij elke maandag een backup moet maken. Maar wat als hij bijvoorbeeld de hele maandag in een meeting zit of buiten de deur zonder zijn of haar laptop/computer. Dan maakt hij dus geen backup.

Zulke dingen wil ik dus afvangen, een server staat wel altijd aan en kan dus gewoon elke nacht worden gebackupt. Maar een client computer niet.

Nu kan je zeggen sla alle bestanden op op de server, maar als je een laptop hebt gaat dit ook weer niet werken want dan moet je altijd online zijn met de server. Of met andere sync tools gaan werken.

Edit:
Zie nu dat Yuntaa geopende PST bestanden kan backuppen. Dit is natuurlijk voor de gewone gebruiker al echt een uitkomst! Meer mensen ervaring met hun?

Tim.Bracquez
09/12/09, 01:10
Try SyncBackSE als je het a-la-cheap wilt doen. Het enige wat je moet leveren is een FTP account en deze kan het ook 'live' na creation doen dacht ik.

Maar doe het encrypted de communicatie tussen client en server !

stiller
12/12/09, 17:19
Feitelijk heb je het over twee verschillende producten: backup en (folder) replicatie of sync. Voor servers vereist replicatie wel erg veel bandbreedte en flinke hard- en software investeringen. Daarvoor kan je waarschijnlijk beter een 'klassiek' backup programma bieden, met incremental backups, desnoods twee keer per dag.
Voor desktop/laptops zou je eventueel een synchronisatie dienst kunnen bieden, met één van deze tools:
http://en.wikipedia.org/wiki/File_synchronization
Het grootste probleem is OS ondersteuning voor het detecteren van wijzigingen in files. Ik weet dat het onder linux en mac kan, maar windows zou ik niet weten. Waarschijnlijk is het makkelijker om gewoon iedere minuut een sync job te starten. Alternatief zou je misschien één van de open source sync tools kunnen vermommen als dropbox-achtige.

sanderverkerk
16/12/09, 13:28
Vanmiddag heb ik een gesprek met Yuntaa. Ik zal me bevinden plaatsten. Yuntaa zal een manier zijn voor clients. Server variant moet ik dan nog naar kijken.

hostb
11/03/10, 11:59
Is er nog niets uitgekomen met Yuntaa?