PDA

Bekijk Volledige Versie : IPv6 en DirectAdmin - Feedback gewenst



DutchTSE
06/12/09, 21:49
Ik was vanmiddag even aan het mailen met de heren van DirectAdmin hoe het staat met IPv6 en of wij iets kunnen doen om de ondersteuning te versnellen.

Ik kreeg te horen dat er op de huidige IPv6 ondersteuning welke in alpha status verkeerd weinig tot geen feedback heeft opgeleverd.

Kunnen jullie enige feedback geven op de huidige IPv6 ondersteuning in DA? Hopelijk kunnen we met de input van ons allen het enigszins versnellen.

(wij draaien IPv6 binnen een maand, dus dan kan ik ook aan de slag met testen)

Geert-Jan
06/12/09, 22:04
Ik hoop ook < 1 maand daadwerkelijk aan het testen te zijn, dan meer feedback. Ik ga er wel vanuit dat we feedback babbelen over native IPv6, i.p.v. tunnelen over v4.

Wat willen we allemaal doen in DA? Ik zou zelf al genoeg hebben aan het IP managment, DNS gebruik ik niet op de webbakken.

Yourwebhoster
06/12/09, 22:23
Ik hoop ook < 1 maand daadwerkelijk aan het testen te zijn, dan meer feedback. Ik ga er wel vanuit dat we feedback babbelen over native IPv6, i.p.v. tunnelen over v4.

Wat willen we allemaal doen in DA? Ik zou zelf al genoeg hebben aan het IP managment, DNS gebruik ik niet op de webbakken.
Sommigen die gebruiken het totaalplaatje van DA zoals ik. Ik heb dan wel DNS servers op verschillende locaties maar gebruik ze ook ook voor websites (beperkt, eigen websites met eigen traffic).

Ik hoop dat IPv6 snel ondersteunt gaat worden, hoop ook dat SolusVM ondersteuning gaat krijgen voor IPv6 dan is het plaatje compleet:)

Piwi-Web
06/12/09, 22:44
Ik hoop dat IPv6 snel ondersteunt gaat worden, hoop ook dat SolusVM ondersteuning gaat krijgen voor IPv6 dan is het plaatje compleet:)

Pssst... ik ondersteun ipv6 al :whistling:

Yourwebhoster
06/12/09, 22:45
Pssst... ik ondersteun ipv6 al :whistling:
Psst... Jij wel, de software niet.... einde psst:)

Randy
06/12/09, 22:46
Met wat handwerk is DirectAdmin geheel IPv6 compatible. Nou ja, DirectAdmin zelf niet, maar alle services wel. Het werkt echter alleen goed en automatisch als je server slechts één IPv4/IPv6 adres heeft en deze geshared is. Geef je klanten een eigen IP, wordt het handwerk. En dit ga je weer om zeep helpen als je een rewrite_confs doet met het build script. Houdt hier dus rekening mee. Verder is het de services recompilen (ProFTPd), de config veranderen (Exim) en zij kunnen met IPv6 werken. Blijft het template werk aanpassen over, opdat de v6-adressen er automatisch bijgezet worden.

Op www.ipv6so.nl staat nog een presentatie van de vrienden van Spammedia uit Almelo(ooo) die hetzelfde gedaan hebben.

Wil je een Ipv6 adres toevoegen in DA, let er dan op dat hij geen shorttags accepteerd. 2001:968:182::1337 toevoegen gaat dus niet werken. Dit is enkel om het IP serverwidth toe te voegen. Ik vind het persoonlijk een rotfunctie, omdat ik 'harde' configs, al dan niet met aliassen, liever zie.

Yourwebhoster
06/12/09, 22:50
IPv6 wordt al een beetje ondersteunt in DA, zie http://directadmin.com/features.php?id=936, ik weet niet of je dit al wist?

Edit: Is overigens alleen IP management en DNS, verder niet.

Randy
06/12/09, 22:55
IPv6 wordt al een beetje ondersteunt in DA, zie http://directadmin.com/features.php?id=936, ik weet niet of je dit al wist?

Edit: Is overigens alleen IP management en DNS, verder niet.

Je zegt het zelf al... NIETS. Zoals ik al aangaf, kun je je IPv6 adres niet eens als shorttag toevoegen omdat er geen fatsoenlijke valideerfunctie in zit. Overigens heb ik ze de goede regexps inmiddels wel toegezonden, evenals de benodigde aanpassingen in het build script. Maar een andere functie (multicore support) krijgt even voorrang. Daar haalt iedereen meteen veel voordeel uit.

Yourwebhoster
06/12/09, 23:03
Je zegt het zelf al... NIETS. Zoals ik al aangaf, kun je je IPv6 adres niet eens als shorttag toevoegen omdat er geen fatsoenlijke valideerfunctie in zit. Overigens heb ik ze de goede regexps inmiddels wel toegezonden, evenals de benodigde aanpassingen in het build script. Maar een andere functie (multicore support) krijgt even voorrang. Daar haalt iedereen meteen veel voordeel uit.
Ja kwam er later achter... Even googelen:) Ben trouwens wel benieuwd naar multi-core.

Randy
06/12/09, 23:05
Ja kwam er later achter... Even googelen:) Ben trouwens wel benieuwd naar multi-core.

Weinig veranderingen. Een functie die een cat /proc/cpu doet met een count en de -j xx optie bij de compileeropties, waarbij xx het aantal cores (+1) is. De beta staat wel op het DA forum sinds een aantal weken.

Yourwebhoster
06/12/09, 23:07
Weinig veranderingen. Een functie die een cat /proc/cpu doet met een count en de -j xx optie bij de compileeropties, waarbij xx het aantal cores (+1) is. De beta staat wel op het DA forum sinds een aantal weken.
Zal er eens naar kijken, bedankt voor de info:)

Mark17
06/12/09, 23:14
Nu nog 64 bit support (eventueel met 32 bit DA en de rest 64 bit) voor Debian en dan enkel nog IPv6 en ik kan nu niet iets bedenken wat mist en van belang is.

Randy
06/12/09, 23:38
Nu nog 64 bit support (eventueel met 32 bit DA en de rest 64 bit) voor Debian en dan enkel nog IPv6 en ik kan nu niet iets bedenken wat mist en van belang is.

Heb je even, dan laat ik wat gedachtenspinsels rond gaan... :lovewht:
Daar loopt trouwens ook een topic over op het DA-forum. Wideaux, Thomas en ik hebben daar al flink lopen spammen.
Overigens heb ik goed nieuws: er wordt gewerkt aan x86_64 support voor Debian GNU/Linux en Ubuntu. Een mail van 30-09:


Hello,
We do not support Debian/Ubuntu in 64-bit as yet.. we are making that our
next OS release but I cannot give an exact time

Mark

Even mailen dus naar sales en aanbieden ßetatester te willen zijn.

Goed. 22.00 uur. Tijd om eens de stad in te gaan om met een sapje te filosoveren over van alles en nogwat. Als iemand een belletje doet naar 0546 en de vrienden van Spammedia op dit topic wijst, zijn ze vast niet te beroerd om uitleg te geven. Maar kijk éérst even de sheets en film na op de website van de vrienden van BIT. Daar wordt al veel duidelijk!

Ik heb nog wel een stapel scripts liggen, maar wederom geldt dat dit enkel werkt wanneer je mijn repo en puppermaster server gebruikt. Zonder _goede_ bash, perl en ruby kennis, ga je hier niets aan hebben. De templates kan ik wel even zoeken, hier moet het een en ander wel duidelijk uit worden. Belagrijk is dat je de Namevirtualhost regel combineerd met v4 en v6, opdat je niet je virtualhosts dubbel gaat maken. Dan raak je het overzicht kwijt (en heb je straks duizenden bestanden en logfiles open staan. Net zoals shared SSL aanzetten bijvoorbeeld. Dat heeft geen zin).

Serveo
07/12/09, 14:26
Wij willen deze maand ook gaan testen met IPv6 en directadmin. We zijn dus benieuwd.

@ Randy.

Ik neem aan dat er ondersteuning zal komen van DA om users hun eigen ipv6 ip te laten hebben.

Yourwebhoster
07/12/09, 14:51
Wij willen deze maand ook gaan testen met IPv6 en directadmin. We zijn dus benieuwd.

@ Randy.

Ik neem aan dat er ondersteuning zal komen van DA om users hun eigen ipv6 ip te laten hebben.
DA werkt er aan, er is nog te weinig feedback volgens hun en de binaries zijn ook nog niet gereed voor IPv6.

DutchTSE
07/12/09, 14:54
Ik heb de eerste samenvatting/vertaling van dit topic al naar ze doorgestuurd. Het is daar nu nacht dus nog even afwachten op antwoord.

Denk dat als we de krachten en kennis even met wat serieuze personen bundelen we samen met DA een heel stuk kunnen komen.

ju5t
07/12/09, 15:15
Zat nog wel een fout in/door de IPv6 ondersteuning: http://www.directadmin.com/features.php?id=1042

Die zit er nu nog steeds trouwens, tenzij je de nieuwe DA binaries hebt. Heb jij daar nooit last van gehad Randy?

Tim.Bracquez
07/12/09, 15:33
Hebben ze ginds nu eindelijk al test mogelijkheden om het zelf te testen(zoniet wil ik en velen andere die het al mogelijk hebben doorgegeven wel materiaal ter beschikking stellen)? Lijkt me niet zo onoverkomelijk om het zelf de basis te onwikkelen zonder feedback van je klanten... want met IPv4 was het hun toch ook gelukt?

Momenteel zit er niet echt al IPv6 support in, laat staan dat dit een 'basis' is. Naar mijn mening weinig om feedback over te geven, gewoon dat het niet werkt...

Zelf hier al genoeg IPv6 directadmin dingen draaien met eigen SSL ip's etc maar het is custom werk zoals Randy al aanhaalde. Denk samen met IPv6 in het panel dat dit een leuke boost kan geven aan het IPv6 enabled websites en kleine providers dat dit ook gaan gebruiken. (Toch in NL!)

Ergens geen plaats om wat geld te geven voor de ontwikkeling dat dit hun iets meer motiveerd?

DutchTSE
07/12/09, 17:02
Hebben ze ginds nu eindelijk al test mogelijkheden om het zelf te testen(zoniet wil ik en velen andere die het al mogelijk hebben doorgegeven wel materiaal ter beschikking stellen)? Lijkt me niet zo onoverkomelijk om het zelf de basis te onwikkelen zonder feedback van je klanten... want met IPv4 was het hun toch ook gelukt?

Momenteel zit er niet echt al IPv6 support in, laat staan dat dit een 'basis' is. Naar mijn mening weinig om feedback over te geven, gewoon dat het niet werkt...

Zelf hier al genoeg IPv6 directadmin dingen draaien met eigen SSL ip's etc maar het is custom werk zoals Randy al aanhaalde. Denk samen met IPv6 in het panel dat dit een leuke boost kan geven aan het IPv6 enabled websites en kleine providers dat dit ook gaan gebruiken. (Toch in NL!)

Ergens geen plaats om wat geld te geven voor de ontwikkeling dat dit hun iets meer motiveerd?
Eigenlijk alle punten (op het geld na) heb ik al bij ze aangedragen:
- Wij (en jullie?) willen een test/ontwikkelomgeving ter beschikking stellen
- Vroegtijdige ondersteuning geeft niet alleen een boost aan IPv6 gebruik maar ook aan het aantal klanten van "DA company".

Vandaar dat ik met ze aan het mailen ben, hopelijk komt er ook wat nuttigs uit.

Yourwebhoster
07/12/09, 17:03
Hoop het ook, hoe eerder hoe beter. IPv4 gaat toch echt een probleem worden en op deze manier wordt IPv6 niet echt bevorderd... Hoop dat we nog op tijd kunnen ingrijpen en dat het niet te laat is straks. Eigenlijk zouden we een grote campagne moeten starten met ook reclames op TV en radio, plus een website waarin aan de doorsnee mens met weinig computerkennis uitgelegd wordt waarom IPv6 nodig is. Wie doneert:)?

Tim.Bracquez
07/12/09, 17:08
Eigenlijk alle punten (op het geld na) heb ik al bij ze aangedragen:
- Wij (en jullie?) willen een test/ontwikkelomgeving ter beschikking stellen
- Vroegtijdige ondersteuning geeft niet alleen een boost aan IPv6 gebruik maar ook aan het aantal klanten van "DA company".

Vandaar dat ik met ze aan het mailen ben, hopelijk komt er ook wat nuttigs uit.
Ontwikkel omgeving is helemaal geen probleem, zelfs tot een 20 tal machines indien nodig, als het maar van de grond komt !
Op meerdere locaties is ook gelijk mogelijk (native uiteraard want met tunnels komt het niet goed)

Klein opmerking op 'vroegtijdig'; Ondertussen is IPv6 er al een hele tijd, maar niet al te veel panels lijkt het wat te schelen. Of beter ze luisteren naar de vraag!

DutchTSE bedankt voor de inzet omtrend dit !

Yourwebhoster
07/12/09, 17:16
Klein opmerking op 'vroegtijdig'; Ondertussen is IPv6 er al een hele tijd, maar niet al te veel panels lijkt het wat te schelen. Of beter ze luisteren naar de vraag!
Komt omdat ze nogal laks zijn, je zegt het zelf al de vraag zou te klein zijn in hun ogen waardoor het voor hun de moeite niet waard is. Totdat de crisis er is, hopelijk hebben ze het ruim voor die tijd al in de gaten en het liefst ook af zodat we tijdig kunnen overschakelen of gewoon IPv4 en IPv6 blijven draaien totdat IPv4 als "dood" verklaard is. (oké, ik verklaar het nu ook dood omdat het einde snel komt, maar bedoel dus als niemand meer IPv4 meer gebruikt).

Japje
07/12/09, 17:22
Eigenlijk zouden we een grote campagne moeten starten met ook reclames op TV en radio, plus een website waarin aan de doorsnee mens met weinig computerkennis uitgelegd wordt waarom IPv6 nodig is. Wie doneert:)?

Zal helaas niet helpen... veel belangrijker is het om de mensen die de beslissingen maken er van te overtuigen dat ze IPv6 moeten doen..

En om de mensen die zorgen dat er beslissingen genomen moeten worden weten waarom ze IPv6 moeten doen :)

Yourwebhoster
07/12/09, 17:26
Zal helaas niet helpen... veel belangrijker is het om de mensen die de beslissingen maken er van te overtuigen dat ze IPv6 moeten doen..

En om de mensen die zorgen dat er beslissingen genomen moeten worden weten waarom ze IPv6 moeten doen :)
Tuurlijk helpt het wel, je hebt de bevolking zo in paniek als het moet:) En reken dat de panels dan wel IPv6 ondersteuning krijgen;) Wat zou jij denken als in zo'n reclame aangehaald wordt dat internet stopt met groeien als we nu niet overschakelen naar IPv6?:) Dat internet zo als het ware dood gaat, als de overstap op IPv6 niet tijdig gemaakt wordt? Gewoon dramatische dingen aanhalen en het komt er wel, kijk maar naar de mexicaanse griep (oké, verkeerde vergelijking misschien maar even een nieuwtje en je hebt paniek).

Pur
07/12/09, 19:03
Tuurlijk helpt het wel, je hebt de bevolking zo in paniek als het moet:) En reken dat de panels dan wel IPv6 ondersteuning krijgen;) Wat zou jij denken als in zo'n reclame aangehaald wordt dat internet stopt met groeien als we nu niet overschakelen naar IPv6?:) Dat internet zo als het ware dood gaat, als de overstap op IPv6 niet tijdig gemaakt wordt? Gewoon dramatische dingen aanhalen en het komt er wel, kijk maar naar de mexicaanse griep (oké, verkeerde vergelijking misschien maar even een nieuwtje en je hebt paniek).

Het internet stopt klinkt te onwerkelijk om waar te zijn.. Dan kun je beter zoals onze lieve vrienden doen "99 van de 100 webshops zijn zo lek als een mandje" roepen om vervolgens je eigen SSL certificaten aan de man te brengen.

Het aantal RIPE deelnemers in Nederland dat überhaupt een IPv6 blok had aangevraagd laat staan daadwerkelijk gebruikt was behoorlijk laag meen ik te begrijpen uit de SIDN relatiedag.

Als techneuten nog niet doordrongen zijn van de feiten waarom zou de eind gebruiker dat dan wel zijn. Zoals ook daar al werd aangegeven eis van je leverancier dat er IPv6 support komt en duurt dat te lang stem dan met je voeten.

Maar de eind gebruiker bang maken dat het internet stopt (...) is nutteloos mijn inziens. En een ieder hier kan wel een bijdrage leveren door het IPv6 compatible te maken van zijn netwerk (of het onder druk zetten van netwerk leverancier en software leveranciers waar dat nog niet gebeurd). Maar ook door het gebruik van 6to4 tunnels. Mijn inziens hoe meer verkeer er nu al plaats vindt over IPv6 hoe makkelijker (maar niet makkelijk dus) het gaat worden om iedereen mee te krijgen.

Yourwebhoster
07/12/09, 19:55
Naja ik roep maar wat, maar wat ik dus bedoel is de mensen een beetje opjutten, dan krijg je meer mailtjes over IPv6 en dat kan je weer pasen naar DA:)
Wat je kan aanhalen is bijvb dat Hyves niet meer kan uitgroeien omdat de IP's op zijn, geen extra servers voor foto's en videos. Tsja het is technisch wel mogelijk om het toch door te laten groeien (beetje omslachtig dan) maar het is wel iets wat mensen tot nadenken zet, en dat moeten we hebben;)
Maar we gaan teveel offtopic, ontopic dus.

Randy
07/12/09, 20:04
Zat nog wel een fout in/door de IPv6 ondersteuning: http://www.directadmin.com/features.php?id=1042

Die zit er nu nog steeds trouwens, tenzij je de nieuwe DA binaries hebt. Heb jij daar nooit last van gehad Randy?

Nee, maar ik gebruik het niet in productie, omdat er totaal geen vraag naar IPv6 is. De sites waar wel vraag voor is, worden met een reverse proxy afgehandeld voor Linux, of native door Windows. Bij de laatste enkel mijn eigen website (Per 1-1 live denk ik) en de vCenter en AD server i.v.m. directaccess/IPSEC (Win2k8R2).
De testomgeving werkt geheel goed, inclusief alle services. Ik heb alleen geen shared hosting met shared ip omdat ik allergisch ben voor n00bs/eindgebruikers. En alle webshops (~400) draaien met eigen IP / Config.
Neemt niet weg dat ik er wel klaar voor ben, maar geen vraag, geen moeite. Scheelt me een hoop onderhoud en documentatie waar ik nu geen zin en tijd voor heb.

Wynand
07/12/09, 20:12
Als ze elk bakje daar van een paar eigen ips voorzien kan dat met hun rijen in evo misschien wel lastig worden...

DutchTSE
07/12/09, 20:51
@Pur/Yourwebhoster/Japje:
Ik vind het leuk dat er gediscussieerd wordt over IPv6.. maar dit topic is bedoeld voor IPv6 feedback wat betreft DirectAdmin.. zullen we het daar dus een beetje op richten :)

Yourwebhoster
07/12/09, 20:54
@Pur/Yourwebhoster/Japje:
Ik vind het leuk dat er gediscussieerd wordt over IPv6.. maar dit topic is bedoeld voor IPv6 feedback wat betreft DirectAdmin.. zullen we het daar dus een beetje op richten :)
Waarom denk je mijn zin en nu ontopic en dat ik verder niet in ga op Pur:)

Verder, reactie van John na de vraag wanneer hij verwacht wanneer het geïntegreerd zou zijn:

Hello,

Once we get the feedback, we can assess what needs to be done, then figure out how long it will take.
For the DirectAdmin specific items, it shouldn't take too long... DA already "works" with IPv6, it's just not polished.

For 100% support where we include ipv6 enabled binaries with new installs, that might take much longer, but admin's can just recompile those services.

Thank you,

John

DutchTSE
07/12/09, 21:09
Verder, reactie van John na de vraag wanneer hij verwacht wanneer het geïntegreerd zou zijn:
[/FONT]
Wat dacht je dat het doel van dit topic was... de feedback naar boven halen om alles wat te versnellen :)

Yourwebhoster
07/12/09, 21:13
Wat dacht je dat het doel van dit topic was... de feedback naar boven halen om alles wat te versnellen :)
Naja kan toch vragen? Niks mis mee:yes:

Mark17
07/12/09, 21:17
De laatste keer dat ik er naar keek ontbraken de onderstaande zaken:
- IPv6 IP koppelen aan een user (met IPv6 krijgt elke user een eigen IP, wel zo handig als het volledig aan een user gekoppeld wordt, dus ook voor uitgaande email)
- IPv6 range aan reseller koppelen (of losse IPs)
- IPv6 range aan server koppelen (om ze vervolgens automatisch aan users toe te wijzen, het hoeft dus niet reseller gebonden)
- Bepalen of een bepaalde gebruiker IPv4 en/of IPv6 mag gebruiken (dus ook vhosts zonder 1 van de 2 en bijvoorkeur met selectie vakjes om zo gelijk email only support te krijgen (aangezien er geen IPv4 of IPv6 beschikbaar is voor een website en het dan in de praktijk email only is))

Een gedeelte van de dingen zitten er nu voor IPv4 wel in, voor IPv6 ontbreken ze nog.

Tim.Bracquez
07/12/09, 21:22
Als feedback wat je kan meegeven dat er gewoon dezelfde IPv6 functionaliteit moet komen als IPv4 functionaliteit. Als er dat al is is het al een mooi begin.

Ik snap wat DutchTSE wilt proberen, echter er valt momenteel geen feedback te geven. IPv6 zit er gewoon momenteel niet in... wat er inzit is gewoon om sommige tevreden te stellen maar is alles behalve wat het moet doen en eerder een 'workaround'

Sorcer
07/12/09, 22:11
Ik denk dat dat de developers de updates even aan de kant moeten schuiven en eerst de IPv6 functionaliteit moeten gaan inbouwen. Ik las ook ergens dat Parallels druk uit zal moeten gaan oefenen en zich dus op de IPv6 functionaliteit moet gaan richten. Steeds meer (grotere) bedrijven schakelen namelijk over.

Tim.Bracquez
07/12/09, 22:19
Ik las ook ergens dat Parallels druk uit zal moeten gaan oefenen en zich dus op de IPv6 functionaliteit moet gaan richten. Steeds meer (grotere) bedrijven schakelen namelijk over.
Denk dat je dit wel zal bedoelen: http://www.ispam.nl/archives/14635/strato-geeft-ipv6-adressen-bij-rootservers/

DutchTSE
08/12/09, 11:43
Hello,

1) Can you clarify what manual changes you're making to your apache virtualhosts?

The services will all need to be recompiled, that's already known. We're not going to change the install packs quite yet, until DA itself is more complete for IPv6.

Can you also clarify what areas in exim.conf need updating? If it's just the Makefile compile then that's simple enough when the time comes.


2) I'm aware of the lack of shorttag support. That will be added later.
Regarding the regex and changes to the build script.. when was that sent? I'm not sure I got it. Are you referring to the attached pdf? (I did get the pdf)


3) That would be related to the dns_aaaa.txt template, the default set of aaaa records for new domains.

I've added this change/fix for you which adresses your concern.
http://www.directadmin.com/features.php?id=1046

If you'd like to try out these new binaries, let me know which OS version you're running and I'll compile you a set.


4) If the attached pdf is what regex and build changes you were rerferring to in # 1) that "Randy sent", then let me know.
I read through it and found no trace of this:
http://www.directadmin.com/features.php?id=936

If you enable ipv6 in DA, you'll be able to add the IPv6 IP to DA itself and manage it normally.
That way you wouldn't have to set the "hardcoded" IP value in the dns_aaaa.conf.. (related to the change I've just made in id=1046)
Also, with ipv6=1 set in the directadmin.conf, it will automatically add the IP to the apache configs/VirtualHost files when you assign that IP to a User.
This is already functional in DA, as of 1.33.1.

5) I'm not sure we would require "our own" test system for it, this type of feedback should be sufficient until all serivces are "beta" for IPv6 with DA.

Thank you,

John

De eerste aanpassing is dus al doorgevoerd naar aanleiding van de feedback hier.

Randy, kun jij puntje #1 oppakken en mij (desnoods via PM/email/MSN) laten weten welke handmatige aanpassingen er nodig zijn aan de Apache en Exim config, dan stuur ik deze door naar John zodat dit meegenomen kan worden.

Randy
08/12/09, 15:31
De laatste keer dat ik er naar keek ontbraken de onderstaande zaken:
- IPv6 IP koppelen aan een user (met IPv6 krijgt elke user een eigen IP, wel zo handig als het volledig aan een user gekoppeld wordt, dus ook voor uitgaande email)

Duidelijk, zo te lezen heb je totaal géén ervaring met IPv6. Geeft niet, maar ga dan niet dergelijke dingen roepen. Waarom gaan we complete ranges IPv6 aan resellers koppelen of aan iedere user. Doen we dit ook met IPv4? (En ga nu niet zeggen er zijn genoeg adressen, beheersbaarheid zal altijd belangrijker zijn dan het aantal beschikbare adessen).


Randy, kun jij puntje #1 oppakken en mij (desnoods via PM/email/MSN) laten weten welke handmatige aanpassingen er nodig zijn aan de Apache en Exim config, dan stuur ik deze door naar John zodat dit meegenomen kan worden.

Nee, geen tijd deze week en ben deze week ook niet thuis. De hele week bij $klanten op lokatie. De regexp zal ik nog wel ergens in de Send Items hebben en opnieuw naar John sturen, de rest mogen ze zelf uit gaan vogelen. (Of bakken met geld betalen, met dit beheer verdien ik juist delen van mijn brood).

Voor de v6 implementatie komt, is het makkelijker om éérst een hierargie / structuur te gaan bedenken die DA zal implementeren, opdat er straks niet collectief omgenummerd moet worden. Alles wat je daarvoor als community doet, blijft kruimelwerk.

Er zijn mensen op het forum aanwezig die het al wel goed in productie gebruiken. Misschien dat zij eens op moeten staan zonder dat iedereen hier gaat roepen en het wiel opnieuw gaat uitvinden.

Serveo
08/12/09, 18:37
Even een stomme vraag hoor...

Waarom initieert DA zelf geen feedback panel voor IPv6?

DutchTSE
08/12/09, 18:44
Nee, geen tijd deze week en ben deze week ook niet thuis. De hele week bij $klanten op lokatie. De regexp zal ik nog wel ergens in de Send Items hebben en opnieuw naar John sturen, de rest mogen ze zelf uit gaan vogelen. (Of bakken met geld betalen, met dit beheer verdien ik juist delen van mijn brood).

Voor de v6 implementatie komt, is het makkelijker om éérst een hierargie / structuur te gaan bedenken die DA zal implementeren, opdat er straks niet collectief omgenummerd moet worden. Alles wat je daarvoor als community doet, blijft kruimelwerk.

Er zijn mensen op het forum aanwezig die het al wel goed in productie gebruiken. Misschien dat zij eens op moeten staan zonder dat iedereen hier gaat roepen en het wiel opnieuw gaat uitvinden.
Bedankt voor het doorsturen van de regexp, en jammer voor het niet willen delen van jou bevindingen, maar begrijpelijk vanuit jou gezien. We gaan het wiel wel opnieuw uitvinden :)


Even een stomme vraag hoor...

Waarom initieert DA zelf geen feedback panel voor IPv6?

Als er al niemand (niet alleen op WHT, ook erbuiten) de moeite neemt om feedback per email te sturen, denk je dat een panel dan wel een doorslaand succes wordt? Als wij met zijn allen zorgen voor wat feedback dan maken we hun misschien ook een beetje enthousiast om er wat meer aandacht aan te besteden, werkt in het voordeel voor ons allen

(vergelijk het met de SIDN.. pas nadat sommige registrars er zich mee gingen bemoeien werd er wat moois ontwikkelt).

Yourwebhoster
09/12/09, 10:10
http://www.directadmin.com/features.php?id=1042
http://www.directadmin.com/features.php?id=1046

Ze zijn er toch wel mee bezig, heb verder nog een leuke reactie derover gekregen maar denk niet dat John het leuk gaat vinden als ik het ga publiceren hier:)

Wynand
09/12/09, 11:51
Nu gaan we toch allemaal vragen wat dat was, dus had je dat beter niet vermeld. ;)

DutchTSE
09/12/09, 11:59
http://www.directadmin.com/features.php?id=1042
http://www.directadmin.com/features.php?id=1046

Ze zijn er toch wel mee bezig, heb verder nog een leuke reactie derover gekregen maar denk niet dat John het leuk gaat vinden als ik het ga publiceren hier:)

Die laatste fix is naar aanleiding van de feedback hier :)

Verdere mailing:

John:


2) At this time, DA can only do 1 IP at a time per User. The type doesn't matter to DA, so you can use either IPv4 or IPv6 normally, but not both at the same time.
Manual changes can be made to the templates to accomodate 2 at the same time, but I would agree, isn't as nice.

Is using both IPv4 and IPv6 at the same time common for this new technology?


Mijn antwoord:


2) Using IPv4 and IPv6 (dual stack) at the same time will be the common
technology for the next XX years. Since there are less IPv6 access
providers in the world (at this moment) you are forced to run IPv4 and IPv6
next to each other. A website must be reachable at both IPv4 and IPv6: IPv4
for the access providers that do not support IPv6 yet, and IPv6 for the
access providers that do support IPv6. Because they are not compatible
which each other the moment that IPv4 will be totally discontinued will
happen at the moment ALL access providers in the world only support IPv6.
Would be a nice gamble when that will happen (and maybe it will happen
after 50 years).

Just imaging the moment IPv4 will not be used in the whole world anymore.
Till that moment DirectAdmin has to support both IPv4 and IPv6 for a
website.

Yourwebhoster
09/12/09, 12:55
Nu gaan we toch allemaal vragen wat dat was, dus had je dat beter niet vermeld. ;)
Ik weet het, maar kon het niet laten:)

Tim.Bracquez
09/12/09, 18:10
@DutchTSE
Met andere woorden ze hebben er geen zin voor om het goed te implementeren.... Of het lijkt hun teveel werk. (er is dus nog niet genoeg vraag naar)

Opzich niet erg want overlaatst nog een IPv6 directadmin moeten opzetten voor een klant, ik en nog anderen verdienen hun geld ermee. Maar het werkt niet 100% transparant!. (lees: liever lui dan moe!)

Wat als er 100den mailtjes binnenkomen om IPv6 eindelijk eens goed te implementeren...??

Yourwebhoster
09/12/09, 18:12
Wat als er 100den mailtjes binnenkomen om IPv6 eindelijk eens goed te implementeren...??
Ik doe hier al aan mee dus, wie nog meer:)?

DutchTSE
09/12/09, 18:20
@DutchTSE
Met andere woorden ze hebben er geen zin voor om het goed te implementeren.... Of het lijkt hun teveel werk. (er is dus nog niet genoeg vraag naar)

Opzich niet erg want overlaatst nog een IPv6 directadmin moeten opzetten voor een klant, ik en nog anderen verdienen hun geld ermee. Maar het werkt niet 100% transparant!. (lees: liever lui dan moe!)

Wat als er 100den mailtjes binnenkomen om IPv6 eindelijk eens goed te implementeren...??
Of het ontbreekt hun een beetje aan kennis.. dat ze het daarom vragen :) Ik zie het op dit moment wel positief in, in ieder geval.

Tim.Bracquez
09/12/09, 18:28
Of het ontbreekt hun een beetje aan kennis.. dat ze het daarom vragen :) Ik zie het op dit moment wel positief in, in ieder geval.
Iedereen mist wel kennis op een bepaald vlak, maar voor die dingen zoek ik een oplossing en ga ik niet aan de klant vragen 'hoe moet ik dat doen'.... (lees: anderen betalen of zelf de nodige bijscholing doen)

Nuja als ze het maar implementeren! En indien ze test-dingen nodig hebben of 'feedback wat er in moet' dan laat je het maar horen.

DutchTSE
09/12/09, 18:39
Iedereen mist wel kennis op een bepaald vlak, maar voor die dingen zoek ik een oplossing en ga ik niet aan de klant vragen 'hoe moet ik dat doen'.... (lees: anderen betalen of zelf de nodige bijscholing doen)

Nuja als ze het maar implementeren! En indien ze test-dingen nodig hebben of 'feedback wat er in moet' dan laat je het maar horen.

Precies mijn instelling.. als je iets niet weet zoek je het uit, en kom je er dan niet uit dan ga je het pas vragen. Helaas ken ik genoeg mensen die eerst vragen en daarna pas uitzoeken.

Overigens hebben ze geen testomgeving nodig, want ze gaan het doen via onze feedback (jaja.. don't say... ;))

Tim.Bracquez
09/12/09, 18:45
....onze feedback (jaja.. don't say... ;))
? :stuart:

Toch bedankt dat je er achter zit !

Smart-Guyz
18/02/10, 00:40
Met wat handwerk is DirectAdmin geheel IPv6 compatible. Nou ja, DirectAdmin zelf niet, maar alle services wel. Het werkt echter alleen goed en automatisch als je server slechts één IPv4/IPv6 adres heeft en deze geshared is. Geef je klanten een eigen IP, wordt het handwerk. En dit ga je weer om zeep helpen als je een rewrite_confs doet met het build script. Houdt hier dus rekening mee. Verder is het de services recompilen (ProFTPd), de config veranderen (Exim) en zij kunnen met IPv6 werken. Blijft het template werk aanpassen over, opdat de v6-adressen er automatisch bijgezet worden.

Op www.ipv6so.nl staat nog een presentatie van de vrienden van Spammedia uit Almelo(ooo) die hetzelfde gedaan hebben.

Wil je een Ipv6 adres toevoegen in DA, let er dan op dat hij geen shorttags accepteerd. 2001:968:182::1337 toevoegen gaat dus niet werken. Dit is enkel om het IP serverwidth toe te voegen. Ik vind het persoonlijk een rotfunctie, omdat ik 'harde' configs, al dan niet met aliassen, liever zie.

Vandaag IPv6 implementatie afgerond op onze webserver.
Idem zelfde ervarinng als Randy, vandaar de quote.

Had alleen moeite met de zone files, maar hiervoor een methode gevonden om oude domeinen allemaal IPv6 ready te maken.
Dovecot ook nog ff gedaan, kwestie van conf aanpassen en herstarten.

Verder zijn alle services IPv6 ready, moeten alleen hier en daar handmatig worden ge-recompilled, geen probleem verder.

ProFTPD werkte nog wel even tegen (CentOS x86_64), maar de build file van directadmin ff aangepast en de bug op gelost door Make -j1 er van te maken ipv Make-j8. Dit is een bug in ProFTPD en niet in DA.

Randy
18/02/10, 00:42
DA over IPv6 gaat ook. Gebruik mod_proxy en koppel hem aan cp.|domain|. Dan is die meteen over poort 80 beschikbaar, zodat B2B klanten achter een corporate firewall ook in kunnen loggen.

DutchTSE
13/03/10, 08:40
Ik heb vandaag/vanacht John gesproken en hij geeft aan dat ze ongeveer op de helft van de volledige implementatie zitten... Dus het zit eraan te komen in de komende maanden.

Tim.Bracquez
13/03/10, 12:24
Ik heb vandaag/vanacht John gesproken en hij geeft aan dat ze ongeveer op de helft van de volledige implementatie zitten... Dus het zit eraan te komen in de komende maanden.
Dat is mooi om te horen ! Hier al handvol proxy's draaien, werkt toch het eenvoudigste!

Japje
15/03/10, 11:24
Ik heb vandaag/vanacht John gesproken en hij geeft aan dat ze ongeveer op de helft van de volledige implementatie zitten... Dus het zit eraan te komen in de komende maanden.

Gaan ze dat in delen releasen? of gaan we eerst 'maanden' wachten tot de implementatie volledig is?

ben erg benieuwd.. hoop natuurlijk het eerste, dan kan iedereen vast aan de slag! :thumbup:

DutchTSE
21/04/10, 17:39
Op de momenten dat je wel eens denkt, hoe ver zou DirectAdmin zijn met de IPv6 ondersteuning kan het wel eens helpen om een item uit de laatste update te openen, en te starten met het verhogen van de id's. Zo kwam ik zojuist op de volgende uit:

http://www.directadmin.com/features.php?id=1080

Het zit er bijna aan te komen dus! :beta1:
(en als je de id's terug veranderd zul je zien dat er al heel wat bugfixes/features in de volgende update zal zitten).

Tim.Bracquez
21/04/10, 17:42
(en als je de id's terug veranderd zul je zien dat er al heel wat bugfixes/features in de volgende update zal zitten).
Oh nog mensen dat dit doen, zelf een eigen tool gemaakt die hier op de interne wiki deze dingen mooi geordend weer geeft. Blijven ophogen tot hij niets vindt. Zie ik mooi live wat er komt.

Jesperw
21/04/10, 17:43
Op de momenten dat je wel eens denkt, hoe ver zou DirectAdmin zijn met de IPv6 ondersteuning kan het wel eens helpen om een item uit de laatste update te openen, en te starten met het verhogen van de id's. Zo kwam ik zojuist op de volgende uit:

http://www.directadmin.com/features.php?id=1080

Het zit er bijna aan te komen dus! :beta1:
(en als je de id's terug veranderd zul je zien dat er al heel wat bugfixes/features in de volgende update zal zitten).

Nice!! En ook eindelijk een goede fix voor meerdere SSL sites per user.

Yourwebhoster
21/04/10, 17:47
Op de momenten dat je wel eens denkt, hoe ver zou DirectAdmin zijn met de IPv6 ondersteuning kan het wel eens helpen om een item uit de laatste update te openen, en te starten met het verhogen van de id's. Zo kwam ik zojuist op de volgende uit:

http://www.directadmin.com/features.php?id=1080

Het zit er bijna aan te komen dus! :beta1:
(en als je de id's terug veranderd zul je zien dat er al heel wat bugfixes/features in de volgende update zal zitten).
Mooi, en deze is ook wel erg prettig:
http://www.directadmin.com/features.php?id=1066
zat ik ook al even op te wachten.

DutchTSE
21/04/10, 17:50
Oh nog mensen dat dit doen, zelf een eigen tool gemaakt die hier op de interne wiki deze dingen mooi geordend weer geeft. Blijven ophogen tot hij niets vindt. Zie ik mooi live wat er komt.

Zo erg verveel ik me vaak niet :thumbup:

Tim.Bracquez
21/04/10, 18:02
Zo erg verveel ik me vaak niet :thumbup:
Nuja je moet toch wat met die stage plekken om die kids bezig te houden? Zullen we maar zwijgen over de code hoe die opgebouwd is maarja

@Yourwebhoster: find /usr/local/directadmin/data/users/* -name crontab.conf -print -exec cat {} \; (zoiets of iets anders) of gewoon een grep naar de * * * * * 's :p

Ze komen er beetje bij beetje toe om IPv6 klaar te stomen!

Spyder01
21/04/10, 18:02
Er zitten een hele hoop handige bugfixes en releases aan te komen, hopen dat e.e.a. opschiet.

Yourwebhoster
21/04/10, 18:04
....
@Yourwebhoster: find /usr/local/directadmin/data/users/* -name crontab.conf -print -exec cat {} \; (zoiets of iets anders) of gewoon een grep naar de * * * * * 's :p

...
Ik dacht even waar heb je het over, maar ik zie dat ik de verkeerde URL gepaste heb; deze bedoel ik: http://www.directadmin.com/features.php?id=1066

dennis0162
22/04/10, 13:37
Bedankt voor de tip!

http://www.directadmin.com/features.php?id=1080 is helemaal mooi :)
Blijkbaar hebben ze toch iets met de informatie gedaan.

RayManZ
22/04/10, 13:47
Waar kun je een overzicht vinden van wat er in de nieuwe versie komt? Vroeger kon je dat ergens zien, maar ik kan het nergens meer terug vinden. Heeft iemand een linkje?

martinvandebelt
22/04/10, 15:07
Waar kun je een overzicht vinden van wat er in de nieuwe versie komt? Vroeger kon je dat ergens zien, maar ik kan het nergens meer terug vinden. Heeft iemand een linkje?

Kwestie van versienummers ophogen ..

DutchTSE
22/04/10, 15:53
Bedankt voor de tip!

http://www.directadmin.com/features.php?id=1080 is helemaal mooi :)
Blijkbaar hebben ze toch iets met de informatie gedaan.

Dat dus :thumbup:

pid
24/04/10, 18:59
Op het moment dat DirectAdmin full-support gaat geven op IPv6, gaan wij pas over.
Ik vind het jammer te noemen dat DirectAdmin geen 'voorbeeld'-positie innemen, en dat het echt afhankelijk is van de vraag.

Het belangrijkste is dat het panel zowel support krijgt voor dualstack te draaien, het deugt me om te zien dat ze dat nu aan het implementeren zijn.

DutchTSE
24/04/10, 20:33
Op het moment dat DirectAdmin full-support gaat geven op IPv6, gaan wij pas over.
Ik vind het jammer te noemen dat DirectAdmin geen 'voorbeeld'-positie innemen, en dat het echt afhankelijk is van de vraag.

Het belangrijkste is dat het panel zowel support krijgt voor dualstack te draaien, het deugt me om te zien dat ze dat nu aan het implementeren zijn.

Als er geen vraag is naar feature X dan ga je dat toch ook niet implementeren? In Europa/Nederland is IPv6 nog enigszins verkrijgbaar, Amerika doet er nog helemaal niets mee (als ik de mensen van DA mag geloven).

pierce
24/04/10, 20:48
Als er geen vraag is naar feature X dan ga je dat toch ook niet implementeren? In Europa/Nederland is IPv6 nog enigszins verkrijgbaar, Amerika doet er nog helemaal niets mee (als ik de mensen van DA mag geloven).

Hoe kunnen we dan zorgen dat de vraag naar IPv6 support er wel komt? En niet alleen naar Directadmin, maar ook naar andere leveraciers toe.
Ofwel hoe kunnen we daar aan bijdragen, op een zinvolle manier? ;)
Zijn er topics op het DA forum waar het zinvol is te posten, moeten we massaal gaan mailen?

DutchTSE
24/04/10, 20:54
Hoe kunnen we dan zorgen dat de vraag naar IPv6 support er wel komt? En niet alleen naar Directadmin, maar ook naar andere leveraciers toe.
Ofwel hoe kunnen we daar aan bijdragen, op een zinvolle manier? ;)
Zijn er topics op het DA forum waar het zinvol is te posten, moeten we massaal gaan mailen?

Dit topic is een grote aanzet geweest, ik heb al het commentaar op de huidige ondersteuning verzamelt en verwoord naar acties en die naar ze gemaild, ik heb voor alle services (apache, exim, dovecot enz) de benodigde aanpassingen gemaild, ik heb uitgezocht en aangegeven welke templates en configs er aangepast moeten worden. Uiteraard met wat hulp van links en rechts (Dennis van DWS media heeft veel bijgedragen bijvoorbeeld).

Het enige dat DA zelf heeft moeten doen is te zorgen dat een user accounts meer dan 1 IP adres kan hebben, namelijk IPv4 en IPv6 of desgewenst meerdere IPv4 adressen. Alleen was dat wel een change die hun core treft.

XF-RICK
25/04/10, 14:15
Denk dat dit onderstaand overzichtje wel een goed beeld geeft van de verhoudingen. Hierin is duidelijk zichtbaar, dat Nederland samen met UK & DE een leidende positie heeft met betrekking tot het uitrollen van IPv6.

http://www.sixxs.net/tools/grh/dfp/

DutchTSE
26/05/10, 17:33
Even een status update van onze DirectAdmin vrienden:



It's already available in it's 90% complete form with the pre-release binaries:
https://www.directadmin.com/clients

view your license, follow the pre-release install instructions.

The only bits that are missing (as of May 24th) are the extra IPs for domain pointers, and for the ftp setup (this gets messy for owned IPs).

This feature not only supports multiple IPs per User, but also multiple IPs per domain. This allows for IPv4 and IPv6 IPs on a single domain.

The related feature is here:
http://www.directadmin.com/features.php?id=1080

With the pre-release binaries, you can test drive it right now.

Related pages in the skins:
Reseller Level -> List Users -> user -> Modify User -> Additional IPs table
User Level -> Domain Setup -> domain.com -> Addtional IPs table

Note that the Additional IPs table will only show up if the User has multiple IPs to chose from. If he's only been assigned 1 IP, then the table will be hidden.

As with all major new feature, we'll be leaving it in the pre-release form for a while (starting once it's done) so it can get some solid testing under it's belt. As mentioned, it's not 100% done yet, and I have not yet tested it a whole lot so there may be bugs.

Geert-Jan
26/05/10, 17:57
Even een VPS'je testen.... :)

Yourwebhoster
02/06/10, 00:19
Ook een leuke:
http://www.directadmin.com/features.php?id=1084

Eindelijk!!

Japje
02/06/10, 12:50
Ook een leuke:
http://www.directadmin.com/features.php?id=1084

Eindelijk!!

:thumbup: Het begint een beetje de goede kant op te gaan met DA! Mede dankzij wat WHT'ers niet te vergeten ;)

houwink
08/06/10, 21:35
net even het hele topic gelezen en ben ondertussen ook al bezig met ipv6 @ home. jaja ik heb een xs4all verbinding met echt een ipv6 verbinding :) ...

ik zal ongetwijfeld niet goed genoeg gezocht hebben maar is er ook al ergens een handleiding beschikbaar om ipv6 te gaan implementeren of is het gewoon een kwestie van trial en error ?

R.H.
09/06/10, 10:14
Eindelijk, ipv6 voor directadmin. Heeft even geduurd maar dan heb je ook wat. @houwink. Heb je directadmin.com al gechecked?

Randy
09/06/10, 20:06
Eindelijk, ipv6 voor directadmin. Heeft even geduurd maar dan heb je ook wat. @houwink. Heb je directadmin.com al gechecked?

Ehm, al een jaar ofzo hoor, al zul je zelf wat meer kennis moeten hebben dan een rijbewijs voor je muis... :lovewht:

Freakingme
14/06/10, 21:19
Iemand die weet wanneer 1.352 uit moet komen? Ik kan geen roadmap vinden...


dan een rijbewijs voor je muis... :lovewht:

Waar kan ik die halen? :D

Smart-Guyz
22/06/10, 00:15
Iemand die weet wanneer 1.352 uit moet komen? Ik kan geen roadmap vinden...



Waar kan ik die halen? :D

1.352 komt alleen in beta als RC1. Al deze versie er komt wordt het dacht ik 1.36.

http://www.directadmin.com/forum/archive/index.php/t-36713.html

DutchTSE
22/06/10, 08:25
1.352 komt alleen in beta als RC1. Al deze versie er komt wordt het dacht ik 1.36.

http://www.directadmin.com/forum/archive/index.php/t-36713.html
Klopt, het is nu 1.352 RC1, zodra hij released is wordt het 1.36 vanwege de 'major update' status.

Gister de update bekeken en mijn 1e comments op hun forum geplaatst. Als andere dat ook doen zijn we snel door de beta heen en kunnen we van start!

chiel
10/07/10, 17:50
Niet dat ik gebruik maak van DA, maar:
http://www.directadmin.com/: Current Version: 1.36

Freakingme
10/07/10, 18:25
Niet dat ik gebruik maak van DA, maar:
http://www.directadmin.com/: Current Version: 1.36

We know (http://www.webhostingtalk.nl/directadmin/161618-update-1-36-beschikbaar.html) ;)

Overigens had dat topic inmiddels in zowel het Ipv6 forum als DA forum kunnen staan...