PDA

Bekijk Volledige Versie : Overname how-to ?



avanmessen
01/12/09, 15:53
Ik overweeg om volgend jaar (heel binnenkort dus) mijn
activiteiten stop te zetten en vroeg me af hoe je zoiets
proper afhandeld ?

Klanten zullen moeten worden overgenomen, de meeste
hebben reeds betaald voor het hele jaar, hoe wordt dit
opgevangen bij overname ? Hoe wordt de waarde van de
klanten ingeschat ?

Belgische eenmanszaak, meerderheid van de klanten zitten
ook in België en een paar in Nederland. Producten zijn VPS,
webhosting, e-mail en spam filtering. Servers in België, ook
over te nemen.

Alle informatie is welkom !!!

:surrender:

Peuk
01/12/09, 16:00
Wat zou je zelf een mooi resultaat vinden? Probeer dit overeen te komen met een overnemende partij. Dit lijkt mij een mooi uitgangspunt.

Piwi-Web
01/12/09, 16:01
Waarde wordt meestal ingeschat op de omzet die je draait per jaar.
Voor de rest moet je kijken wat je servers cq. apparatuur die je meeverkoopt nog waard is.

Triloxigen
01/12/09, 16:02
Omzet wordt vaak gezegd maar is zelden interessant.
Een bedrijf baseert het meestal op winst en bepaald welke ROI voor ze aannemelijk is.

avanmessen
01/12/09, 16:04
Maar hoe zit dat in elkaar voor de klanten die
reeds betaald hebben voor het jaar ? Worden
die overgenomen en draaien die dan kosteloos
tot de volgende faktuur valt bij de overnemer ?

:stupid:

Marin
01/12/09, 16:08
Vaak worden klanten overgenomen en inderdaad tt de volgende factuur. Klanten hebben bij overname wel het recht op te zeggen.

Prjs wordt inderdaad berekend adhv ROI. Hierbij in aanmerking nemende dat wanneer jij als fulltime kracht 30K per jaar omzet, de overname partij niet veel zal bieden. Het kost ze namelijk al 40K+ om er een nieuwe fulltimekracht voor neer te zetten. Dat is iets dat vaak wordt vergeten.

Triloxigen
01/12/09, 16:09
Maar hoe zit dat in elkaar voor de klanten die
reeds betaald hebben voor het jaar ? Worden
die overgenomen en draaien die dan kosteloos
tot de volgende faktuur valt bij de overnemer ?

:stupid:

Dat is in nagenoeg alle gevallen wel van toepassing, ze hebben voor een dienst betaald en die zal ook geleverd moeten worden.
Aan het eind van die factuurperiode stuurt dan het nieuwe bedrijf een vervolgfactuur voor het nieuwe jaar, de klant merkt er op zich nisk van.

In principe moeten ze wel een nieuw contract aangaan met de nieuwe partij,echter gebeurt dit zelden en wordt alles stilzwijgend verlengt.

Marinus
01/12/09, 16:57
Voor de waarde van de klanten ga ik uit van het gedeelte van het jaar dat hun contract nog loopt. Dus zeg een klant van 100 euro omzet per jaar heeft nog voor 6 maanden betaald op het moment van overname. Dan is die klant 50 euro 'waard' het komende jaar. Vervolgens kijk je wat je aan extra kosten voor servers, personeel, e.d. kwijt bent. Ik vind het interessant om klantenbestanden over te nemen als ik dat binnen een jaar heb terugverdiend.

Hier zit een beetje marge in met het soort klanten (particulieren gaan eerder weg dan zakelijke klanten).

Voor het daadwerkelijk overzetten is het vooral van belang dat klanten goed voorgelicht worden en verder er weinig van merken. Plan met degene die je overneemt een goed schema en breng je klanten ruim van te voren op de hoogte over wat er gaat gebeuren en wat er eventueel veranderd.

Peuk
01/12/09, 17:30
Voor de waarde van de klanten ga ik uit van het gedeelte van het jaar dat hun contract nog loopt. Dus zeg een klant van 100 euro omzet per jaar heeft nog voor 6 maanden betaald op het moment van overname. Dan is die klant 50 euro 'waard' het komende jaar. Ik vind dit een beetje kromme logica. De verkoper zegt dat hij de meeste inkomsten al heeft ontvangen voor het volledige jaar dus deze formule kun je niet gebruiken.

Marinus
01/12/09, 17:33
Ik vind dit een beetje kromme logica. De verkoper zegt dat hij de meeste inkomsten al heeft ontvangen voor het volledige jaar dus deze formule kun je niet gebruiken.

Niet alle klanten hebben toch dezelfde factuurdatum? Ik lees de opmerking van de TS als zijnde dat de meeste klanten hun eigen jaarfactuur al betaald hebben, niet dat alle klanten vanaf nu tot over een jaar betaald hebben. Het kan best zijn dat er al klanten in januari verlopen.

Peuk
01/12/09, 17:55
Niet alle klanten hebben toch dezelfde factuurdatum? Ik lees de opmerking van de TS als zijnde dat de meeste klanten hun eigen jaarfactuur al betaald hebben, niet dat alle klanten vanaf nu tot over een jaar betaald hebben. Het kan best zijn dat er al klanten in januari verlopen.Heb je gelijk in maar het werkt niet helemaal zo hoe je het beschrijft natuurlijk. Een klant is niet de helft waard omdat hij toevallig nog een half jaar betalen moet. Dat is een te basic gedachte imo.

Mikey
01/12/09, 18:05
Is het niet verstandiger dit met je boekhouder/ accountant te bespreken? Denk dat er weinig zijn die hier echt uit ervaring spreken, en dan heb ik het niet over een overname van 100 klanten en 3 servers.... Veelal is het in dit geval hear say

google eens op "dcf methode"

Serve-xs
01/12/09, 18:16
Is het niet verstandiger dit met je boekhouder/ accountant te bespreken? Denk dat er weinig zijn die hier echt uit ervaring spreken, en dan heb ik het niet over een overname van 100 klanten en 3 servers.... Veelal is het in dit geval hear say

google eens op "dcf methode"

Ik zou niet weten waarom mensen hier niet over mogen discussieren..

Mikey
01/12/09, 18:20
discussiëren kan altijd, maar de cowboy manieren zijn inmiddels al zovaak langs gekomen...

Triloxigen
01/12/09, 18:23
Niet alle klanten hebben toch dezelfde factuurdatum? Ik lees de opmerking van de TS als zijnde dat de meeste klanten hun eigen jaarfactuur al betaald hebben, niet dat alle klanten vanaf nu tot over een jaar betaald hebben. Het kan best zijn dat er al klanten in januari verlopen.

Klopt, maar weinig relevant aangezien het aannemelijk is dat ze allemaal in dat jaar wel een nieuwe factuur zullen krijgen.

Wil je safe zitten kies voor de buy-out optie.

Marinus
01/12/09, 18:36
Klopt, maar weinig relevant aangezien het aannemelijk is dat ze allemaal in dat jaar wel een nieuwe factuur zullen krijgen.

Wil je safe zitten kies voor de buy-out optie.

de verdeling over het jaar is wel degelijk interessant voor je terugverdientijd en voor de vraag hoe lang je mensen 'gratis' moet hosten. Voor shared hosting misschien niet van belang maar zeker bij colocatie of dedicated servers wel. Daar maakt je toch stroom en dataverkeer kosten aan gedurende de periode waarvoor al betaald is aan de vorige eigenaar. Dan lijkt het me logisch dat mee te nemen in de verkoopprijs. Nu zal het in de praktijk wel zo zijn dat veel colocatie en dedicated servers per maand worden betaald, maar voor de langere contracten zeker relevant.

Yourwebhoster
01/12/09, 19:00
Misschien wel handig: http://www.ispam.nl/archives/9567/ervaringsdeskundigen-over-fouten-bij-overnames-in-de-hostingbranche/.

PimEffting
02/12/09, 12:16
Beste Yourwebhoster, bedankt voor het refereren naar het artikel waaraan ik heb meegewerkt. Denk dat hiermee al veel valkuilen worden voorkomen.

Overigens las ik ergens ook "dcf methode" maar dit gaat in de hosting absoluut niet op. Dit is een interne calculatiemethode om projecten te beoordelen maar niet geschikt als bedrijfswaardering in de hostingbranche.

Mocht iemand aanvullende (serieuze, diepgaande) vragen hebben ben ik best bereid wat zaken uit ervaring toe te lichten als ervaringsdeskundige.

avanmessen
02/12/09, 12:51
Is het niet verstandiger dit met je boekhouder/ accountant te bespreken?

Eenmanszaak, ben mijn eigen accountant, vandaar de vraag ! ;)

Mikey
02/12/09, 12:51
Overigens las ik ergens ook "dcf methode" maar dit gaat in de hosting absoluut niet op. Dit is een interne calculatiemethode om projecten te beoordelen maar niet geschikt als bedrijfswaardering in de hostingbranche.


Dan denk ik dat we het beide over twee verschillende dcf's hebben (discount cash flow) wordt wel degelijk gebruikt om een waardebepaling van een bedrijf op te stellen.

http://www.managementkennisbank.nl/NL/financieel-advies/bedrijfsovername-bedrijfsverkoop/bedrijfswaardering-waardebepaling-dcf/

PimEffting
03/12/09, 15:53
Ik weet wel wat DCF is, maar dit is niet geschikt om tot een redelijke waardering te komen.
Wat in feite (plat gezegd) gebeurd is dat alle toekomstige winsten worden teruggerekend tot een contante waarde.
Dat is in de hosting veel te simpel gesteld omdat veel meer factoren van toepassing zijn op het koop/verkoop proces.

-FoX-
05/12/09, 12:15
Veelal hangt een overname natuurlijk af van de factoren die belangrijk zijn voor beide partijen.
Wil de huidige hoster meewerken met de verhuis en klanten sensibilisering om de overdracht zo eenvoudig mogelijk te maken? Wordt er een overgangsperiode voorzien? Wil de huidige hoster er onmiddellijk komaf mee maken? Wat zijn de marges? Op hoeveel wordt het verloop geschat? Wordt er een prijs bepaald, en achteraf aan de hand van een due diligence de nodige correcties aangebracht? Van welk marktsegment zijn de klanten? ...

Er zijn zoveel verschillende factoren die belangrijk zijn bij een overname, dat het moeilijk is om er zomaar een % van de omzet op te plakken. Vaak gaat een accountant op basis van de cijfers wel bepalen welke waarde de organisatie heeft, maar dan nog zijn er tal van factoren die hierop afwijken.

Ik denk dat het uiteindelijk belangrijk is, om een zo transparant mogelijk verhaal te brengen naar de nieuwe host inzake cijfers, klanten, etc... en dat er dan vooral veel met elkaar gepraat moet worden om tot een deftig besluit te komen.