PDA

Bekijk Volledige Versie : Ex-klant komt afspraken niet na



Dion Wales
28/11/09, 16:44
Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een stukje advies / meningen omtrent de volgende situatie:

Een maand of 3 terug werden wij via een kennis in contact gebracht met iemand die online diensten zoals o.a. hosting levert. Deze kennis bracht ons samen omdat zijn kennis problemen met zijn server had.

Het bleek dat e.e.a. qua voeding en moederbord kapot was (heeft deze persoon zelf vastgesteld) en hij zat in zak en as, want geen vervangende onderdelen en een ruim 200 klanten die offline waren. Aan ons de vraag of wij hem uit de brand konden helpen.

Een concollega helpen is een kleine moeite, het is immers ook fijn als een ander jou uit de brand helpt. Er is meteen begonnen met de verhuizing naar een shared VPS (er draaien vps-en per type klant). Heel veel werk aan gehad, er bleken backups te missen (deze heeft hij nooit goed ingeregeld) en er werd geholpen waar mogelijk.

Uiteindelijk was gezien de wensen het voor de klant beter een andere partij te zoeken. Wij hebben hem ondersteund met het verhuizen. Deze persoon heeft een factuur gehad (met duidelijke link naar onze algemene voorwaarden) en die "kosten voor het aantal uren verhuizen en instellen" zijn uiteindelijk ook betaald. Echter de factuur voor de 3 maanden die gebruik is gemaakt van de betreffende vps worden niet betaald, dit terwijl het volgens hem al betaald zou moeten zijn en hij het uit zou zoeken. Na hierover nog een paar keer contact te hebben gehad en valse beloftes te hebben gekregen, blijft de betaling uit.

Nogmaals deze persoon er op aangesproken en nu komt het gezeur van "ik heb geen algemene voorwaarden gekregen". Deels heeft deze persoon gelijk, doordat ze alleen als link op de factuur staan. Normaal krijgt iemand deze ter hand inclusief een contract en wordt er pas na akkoord begonnen met de werkzaamheden. Dit kost veel tijd, zeker als klanten al een tijd offline zijn en ik weet hoe vervelend dat kan zijn. Per msn en e-mail is wel het een en ander afgesproken.

Na 2 herinneringen en een aanmaning is het wat mij betreft tijd voor het incassobureau. Maar wat is gezien bovenstaande het slagingspercentage? Zo`n situatie hebben we ook nog nooit gehad, conculega's die we uit de brand hebben geholpen betaalden tot nu toe altijd netjes, behalve deze. In plaats van dankbaar voor de hulp te zijn en alle energie die er ingestoken is, wordt er nu gezeurt en moeilijk gedaan.

Groet; Dion

Marco Mahieu
28/11/09, 17:02
Hoe groot de kans van slagen is weet ik niet, dat zou je aan het incassobureau moeten vragen. Een tip voor de toekomst is wel om altijd even (al is het maar per e-mail of msn) de afspraken te laten bevestigen.

Als er contact per e-mail is geweest is het bijvoorbeeld al voldoende om een verwijzing naar je algemene voorwaarden in je standaard handtekening te plaatsen. Op die manier heeft een klant altijd een verwijzing naar de algemene voorwaarden gehad, al bij het eerste e-mail contact.

Succes verder met de situatie. Ik hoop dat het nog lukt om het bedrag te incasseren. Zo niet, zie het als een wijze les voor de toekomst.

WebMeso
28/11/09, 17:02
Volgens mij is hier al een topic over te vinden en is een link zetten naar de algemene voorwaarden of een vermelding in de factuur niet genoeg. Het aanvinken van een AV vakje bij een bestellen of het los sturen van de AV is volgens mij een pré. Daarnaast weet ik niet of hierdoor het slagingspercentage voor een incasso bureau lager is.

Er zijn ook incassobureau's die eerst kijken of het haalbaar is om het geld te innen en anders haken zij af.
Lees dit topic maar eens door: http://www.webhostingtalk.nl/juridisch-en-recht/142013-incassobureau.html

Marco Mahieu
28/11/09, 17:05
Volgens mij is hier al een topic over te vinden en is een link zetten in de algemene voorwaarden of een vermelding niet genoeg.

Volgens mij is een verwijzing naar de algemene voorwaarden wel degelijk genoeg, alleen niet pas op de factuur. Deze moet al gelijk bij het eerste contact zijn. (e-mail, offerte, enz.)

Dion Wales
28/11/09, 17:20
Normaal krijgt een klant ook altijd seperaat de algemene voorwaarden. De klant is ook verplicht bij bestellen hiermee akkoord te gaan, anders kun je niet eens bestellen. Alleen in dit geval is de situatie dus heel anders.

Als het gewoon een bestelling via de site was geweest in plaats van een conculega uit de brand helpen, dan was er over algemene voorwaarden ook geen sprake geweest, aangezien mensen via de site daar mee akkoord gaan en ze ook daarnaast nog eens seperaat gemaild krijgen.

PreServer
28/11/09, 17:53
Gewoon naar een nocure nopay incasso buro gaan, de klant heeft al gedeeltelijk bekent door de eerste factuur te betalen en te zeggen dat hij de av niet heeft gehad (ipv dat hij nooit een vps heeft afgenomen)

Ik heb zelf ook ook zoiets gehad (klant begon achteraf te draaien over een aantal uur, en een aantal andere zaken) ik heb dit via een no cure no pay buro laten lopen en uit eindelijk tot een rechtzaak laten komen (ging over 600 euro oid) uiteindelijk heeft de klant iets 1500 euro (alle kosten voor hem) moeten betalen en heeft het mij alleen tijd en wat benzine (vergeten te declaren) gekost

Uiteindelijk heeft het ook een erg goed gevoel opgeleverd (laatse telefoon gesprek met de klant eindigde in "Dan schakel je maar een incasso buro in, dat doe je toch niet voor 600 euro"

Dat is hem vies tegen gevallen.

De klant heeft betaald voor de uren, en je kan aantonen dat die vps gebruikt is, dus je staat redelijk sterk in je verhaal ook naar een eventuele rechter.

Success

Dion Wales
28/11/09, 17:59
Dit gaat om zo`n 75 euro excl. BTW, maar ik ga ondanks dat hij gezien deze situatie niet de algemene voorwaarden van tevoren heeft gehad het toch maar doorsturen naar een no cure no pay incassobureau. Overigens heeft hij de factuur voor het overzetten en testen e.d. wel betaald en daar stond ook netjes de link naar de algemene voorwaarden op. De 2 facturen daarna waren voor de VPS zelf en is opeens een probleem.

Meneer gaf meteen al aan door het algemene voorwaarden verhaal dat hij toch geen extra kosten e.d. gaat betalen. Maar dat mag hij dan lekker uitvechten met het incassobureau wat mij betreft.

Het ergste vind ik gewoon dat er tussen zoveel goede hulp tussen diverse partijen over en weer, er nu een flink rotte appel tussen zit.

Allemaal bedankt voor de antwoorden en input tot zover.

ICTRecht
28/11/09, 18:01
De klant moet expliciet een EXEMPLAAR van de algemene voorwaarden hebben gehad. Het is NIET NIET NIET genoeg om in de offerte slechts te verwijzen naar algemene voorwaarden. Ook niet als die voorwaarden bij de KVK gedeponeerd zijn. Plak die PDF in de mail, of je gaat onderuit.

(Bij vaste klanten kun je nog wel wegkomen met "dezelfde voorwaarden als vorige keer", en als je Albert Heijn bent of een snoepautomaat runt dan mag je verwijzen naar de Kamer van Koophandel. Maar in gewone situaties waarin de gemiddelde WHT'er zit moet je ELKE keer de PDF meesturen.)

s2software
28/11/09, 18:33
Je hebt klant voorwaarden aangeboden door midden van een link op de factuur, hij had deze met een enkele klik kunnen openen.
Of deze nu als bijlage bij de factuur zitten of als link, de vereiste inspanning om ze te openen is gelijk.
Klant kan onmogelijk ontkennen dat hij van het bestaan van de voorwaarden op de hoogte was en heeft alle kans gehad deze te lezen.

Sla de stap van incasso over en ga direct naar een deurwaarder, voor zover ik dat kan inschatten lijkt me dit niet iemand die van een incasso onder de indruk is.

Veel succes. Dit soort figuren kom je jammergenoeg steeds vaker tegen.

XBL
28/11/09, 18:34
@ICTRecht er is natuurlijk wel een verschil tussen een puur elektronische overeenkomst, of een overeenkomst waar ook andere communicatie bij is geweest (telefoon, post, mondeling) - in dat geval moet je sowieso de AV gegeven hebben (op papier).

Maar los daarvan: als jij bewijs hebt dat de klant akkoord is gegaan met de afname voor 3 maanden en daar ook een prijs over besproken is, dan zie ik geen punt waarom er perse AV moeten zijn. Als de klant akkoord is gegaan per mail (oid) dan heeft hij maar te betalen, een incasso bureau kan dit natuurlijk voor je oplossen.

Dat bewijs is misschien wel lastig: mailtjes zouden fijn zijn, opgenomen telefoongesprekken zijn ook handig. Beste is natuurlijk een papiertje met een krabbel, maar die zal je niet hebben ;).

Dion Wales
28/11/09, 19:16
Even in de mailwisseling zitten graven:



De overdracht zal in de komende weken plaatsvinden, hopelijk voor het einde van de maand.

Tot het moment dat de overdracht compleet is, zullen wij van jouw diensten gebruik blijven maken.


en



In beide maanden blijf ik binnen de 75GB die ik ter beschikking heb in het Reseller VPS Business pakket.

Wil je daarom de factuur voor me opmaken van 2 maanden een Reseller VPS Business pakket? Dan kan ik die alvast voldoen.

Mocht het niet lukken deze maand al te verhuizen, zal ik natuurlijk ook oktober 2009 bij je afnemen.

Bedankt voor je goede diensten, het was heel fijn om eindelijk een stabiele omgeving te hebben. Zeker in een dergelijk nare tijd voor ons.


De ex-klant geeft hier dus specifiek aan diensten af te nemen en de factuur voor de 2 maanden alvast te willen ontvangen en te voldoen. Voor oktober verhuizen lukte niet, dus oktober is een separate factuur voor gestuurd.

Dus even buiten het duidelijk een AV ter hand stellen, lijkt me dat ik hier genoeg bewijs heb voor het vorderen van een betaling.

XBL
28/11/09, 19:19
Is er ook een bedrag afgesproken? Anders kan de ex-klant nog roepen 'maar dat bedrag is niet afgesproken'.

Maar voor de rest lijkt mij dit goed bewijs voor een overeenkomst. Iemand met een grotere juridische achtergrond kan dit wellicht beamen (ik ben beperkt tot 1 jaar studie recht een master student die mij de oren van m'n kop lult over juridische dingetjes).

ICTRecht
29/11/09, 21:12
@ICTRecht er is natuurlijk wel een verschil tussen een puur elektronische overeenkomst, of een overeenkomst waar ook andere communicatie bij is geweest (telefoon, post, mondeling) - in dat geval moet je sowieso de AV gegeven hebben (op papier).
Bij elektronische overeenkomsten moet je ze in elektronische vorm geven (art. 6:234 lid 1 sub c BW heeft het over "ter beschikking heeft gesteld"). Dat wordt meestal uitgelegd als "bijlage bij de e-mail". Een hyperlink naar elders is niet hetzelfde, want als ik mijn mail offline lees dan doet die link het niet maar heb ik wel de bijlage.

XBL
29/11/09, 21:17
@ICTRecht ik wilde voornamelijk benadrukken dat er nog een verschil is tussen een elektronische overeenkomsten en niet-elektronische, dit voor andere lezers van dit topic (voordat men hals over kop brieven gaat sturen met AV's, als dat niet nodig is). Niet zo zeer ontkennen dat een hyperlink onvoldoende zou zijn (waarschijnlijk weet jij beter wat de invulling van het artikel inhoud).

frankske
29/11/09, 21:40
Los van de hele discussie over de algemene voorwaarden, heeft je klant je (meermaals?) beloofd te betalen. Meer nog, hij heeft gezegd dat het betaald was.

De discussie of je voorwaarden al dan niet geldig zijn, is niet zo heel relevant. Stel immers dat de AV niet geldig waren. Dat verandert enkel iets voor:

- betalingstermijnen
- minimum contractduur
- eventuele interesten

Zelfs als je geen geldige AV zou hebben, heb je nog recht op een redelijke betalingstermijn en interesten. Maar bovenal: heb je recht op betaling van de diensten die jij geleverd hebt, en waarvan hij levering volgens je verhaal niet betwist. Of je AV nu al dan niet geldig was, doet er niet zo schitterend veel toe.

OntwerpExpert
31/12/09, 03:30
Spam 2e waarschuwing