PDA

Bekijk Volledige Versie : dedicated of vps server



nofx
27/11/09, 09:36
Ik heb binnenkort een dedicated server nodig maar weet nog niet precies wat ik nodig heb. Ik ben er ook sinds gister achter gekomen dat je behalve Dedicated Servers ook VPS servers hebt. Nu weet ik dus niet goed welke van de twee ik moet nemen. Ik zal daarom eerst ook een beetje omschrijven wat voor content mijn site zal krijgen. Hopelijk krijgen jullie zo enigzins een beeld van wat beter bij mij zou passen.

Mijn site biedt namelijk 50MB storage voor elke gebruiker die zich registreerd. Deze gebruiker kan videos en/of filmpjes uploaden. Deze videos en filmpjes kunnen natuurlijk ook weer door andere bekeken worden.

De filmpjes die worden geupload, worden ook geconventeerd naar een Flash formaat. Daar hebben we al zelf een programma voor geschreven (voor een Linux OS). Dut dit zouden we ook zelf moeten kunnen installeren.

Verder komen de standaard dingen er ook bij zoals de website zelf + database gegevens en dergelijke.


Wat voor soort dedicated server heb ik hiervoor nodig? Vooral ook omdat het om filmpjes uploaden/converten en bekijken gaat lijkt het me dat ik een wat betere server nodig heb dan één met een Xeon processor. Had gelezen dat die dingen erg verouderd zijn..??

Uiteraard is dataverkeerd erg belangrijk voor mij. Snap alleen niet dat hosters zo weinig aanbieden. Vaak 1000GB of zelfs minder!
En wat is beter voor mij, een dedicated hosting of een VPS server??

Maar goed, ik hoop dat iemand hier mij een beetje wegwijs kan maken, zodat ik weet in welke richting ik moet zoeken. Het liefst zou ik wat linkjes krijgen naar goede dedicated hosters, maar je mag niet zomaar lnkjes plaatsen dacht ik??
In dit geval wil ik graag weten of ik binnen Nederland moet zoeken of daar buiten. De servers in NL lijken me nogal duur...

gjtje
27/11/09, 09:42
De server processor lijn van Intel heet Xeon, dat zegt niks over de leeftijd, oud en nieuw heeft allemaal de naam Xeon. Er zijn wel verschillende types, die steeds veranderen.

1000GB dataverkeer is voor de meeste configuraties veel meer dan genoeg, streaming video is één van de weinige bezigheden die een enorme berg dataverkeer genereert (streaming radio in mindere mate). Een "normale" website moet wel heel erg veel hits halen wil je daar 1000GB aan dataverkeer verstoken.
Dataverkeer kost geld, in de betere netwerken zelfs best veel geld dus dat gaan hosters niet kado doen.

Persoonlijk zet ik dedicated servers eigenlijk alleen nog in als daar een specifieke wens voor is (bijv. een directe san verbinding over fc), bijna alles is prima als VPS te hosten. Een VPS is ook niet per definitie langzamer, het gaat om de configuratie van de machine.

nofx
27/11/09, 10:20
Ok, dus een VPS is net zo goed (in mijn geval) en goedkoper. Dan zal ik eerder die richting op gaan zoeken.
En zoals je overkomt is 1000GB in het begin meer dan genoeg, dus zal ik daar wel me doen. Zeker voor in het begin :)

Maar zou je een server als deze aanraden voor mijn doeleinden? Ik zag overigens geen optie om schijfruimte uit te breiden, maar daar kan ik altijd nog over informeren. Want dat is natuurlijk wel belangrijk.

Dit alles voor +/- 50 euro p/m. Weet niet of dat een redelijke prijs is...


Besturingssysteem Linux Debian 4
Geheugen 1024 MB gegarandeerd
Processor Intel Dual Xeon, 1.60 Ghz
Schijfruimte 40 GB
Type harde schijf SCSI, RAID 5
Servertoegang SSH, root access
Netwerksnelheid (max.) 1 Gbit (Fair Use Policy)
Support Basic support
Levertijd Binnen 24 uur
Korting Overzicht kortingen
Dataverkeer per maand 1000 GB € 0,75 per extra GB
Aantal IP-adressen 2 max. 8 IP-adressen
€ 1,– per extra IP per maand

Serve-xs
27/11/09, 13:56
Hoeveel gebruikers verwacht je op je website? 50 x 20 = 1000 mb (1GB) aan opslag. VPS Servers krijgen meestal tot 50 GB opslag. Dit kan uiteraard gewoon aangepast worden mits de leverancier dit mogelijk maakt.

Misschien kun je eens met een VPS leverancier afspreken om een weekje te testen op een VPS (snelheid, converteren, cpu gebruik, mem usage, load, etc..). Mocht dit niet voldoende zijn kun je met hun onderhandelen over een geschikte dedicated server.