PDA

Bekijk Volledige Versie : Max temp datavloer



nugget
26/11/09, 11:42
Hi all,

Weet niet of ik het hier goed post, indien niet graag verplaatsen!

Naast mijn bezigheden rond webhosting en VPS werk ik door de week ook als facility coordinator bij een groot bedrijf. In onze kantoorflat is een ruimte ingericht als "MER".

Komt erop neer dat dit een datavloer is, volledig redundant uitgevoerd, airco stroom etc. De ruimte wordt echter maar voor een kwart gebruikt in racks en de racks zijn denk ik gemiddeld voor 1/4 gevuld en voornamelijk met patch gedeeltes/ netwerk.

Vanuit IT oogpunt zou ik zeggen lekker laten doorlopen, facilitair gezien is al die koeling natuurlijk erg duur en biedt mogelijk kansen voor besparing.

Tot welke temperatuur mag een dergelijke ruimte maximaal oplopen om uitval van materiaal / schade aan aparatuur te voorkomen?

Ook ben ik benieuwd hoe jullie hier in z'n algemeenheid over denken.

Ik hoor graag jullie reacties!!

Piwi-Web
26/11/09, 11:46
Er is een onderzoek geweest, als ik mij niet vergis door google, en hun conclussie was dat je een serverruimte makkelijk tot 26 - 28 graden Celcius kan laten oplopen. Dat bespaart je heel wat aircokosten en de huidige serverhardware kan makkelijk 60 graden aan.

70 graden is dan wel weer te warm. Dat bleek wel uit de storing in Easynet een aantal weken terug. Vele HD's zijn toen gesneuveld omdat die niet tegen de hitte kunnen en de platers krom buigen.

Zou onverwachts toch de airco uitvallen zit er normaal een functie in de BIOS waar je de max temperatuur kan instellen waar de server zichzelf bij moet uitzetten.

nugget
26/11/09, 11:49
Ja dat topic had ik ook gelezen, dat klinkt dan weer als heel erg warm.

Denk dat een expiriment hier met airco en temperatuur geen kwaad kan zou echt aanzienlijke besparing kunnen opleveren denk ik.

Weet je misschien nog andere punten die ik in mijn achterhoofd moet houden?

Piwi-Web
26/11/09, 11:54
Weet je misschien nog andere punten die ik in mijn achterhoofd moet houden?

Efficient koelen etc...
Maar dat ligt een beetje aan de infrastructuur natuurlijk.

Denk dat andere WHT'ers hier nog wel wat weten :)

The-BosS
26/11/09, 12:00
Blindplates gebruiken o.a. om de airco doorstroom te optimaliseren, als het zuiver om patchpanel racks gaat maakt de tempratuur niet zo veel uit. Je moet er natuurlijk ook geen sauna van gaan maken. Ik ken radiozenders die in hun patch lokaal paar switches hebben hangen en paar zenders en wat servers en daar is het 30 graden. En tot op heden zijn er nog geen problemen geweest. Dus zoals piwi-web zegt is 26-28 graden zeker haalbaar.

nugget
26/11/09, 12:03
Staat dat ook ergens op papier van een bepaalde instantie ofzo? zeg maar iets van onderbouwing?

of is de video van google de enige?

Piwi-Web
26/11/09, 12:06
Staat dat ook ergens op papier van een bepaalde instantie ofzo? zeg maar iets van onderbouwing?

of is de video van google de enige?

Dat is een goede. Heeft hier eens op het forum gestaan :clown:

Lite-On
26/11/09, 13:32
Stukje van het Google onderzoek m.b.t hardeschijven. Helemaal onderaan in dit artikel staat wat betreft de room temperaturen:
http://www.ispam.nl/archives/556/google-hoge-temperatuur-goed-voor-harddisks/

@TS:
Wellicht is het een mogelijkheid om wat te koelen met buiten lucht. De temperatuur buiten is nu laag genoeg en is in feite "gratis" koeling ;-)
Steeds meer datacenters gaan het buitenlucht princiepe toepassen, waaronder Google.
Airco is dan eigenlijk alleen nodig wanneer het zomer zou zijn.

Airco's zijn in iedergeval enorme stroomvreten, en ik vind het zeer goed dat er een andere alternatieven ontstaan.
Gemiddeld gebruikt een Airco de helft van het datacenter stroomgebruik.

Serve-xs
26/11/09, 13:43
Een temperatuur van 28 graden is mogelijk. Helaas spreek ik uit ervaring.. Het betreft hier geen datacenter maar een serverruimte van een bedrijf in hun kantoor.

Er is in de afgelopen 2 jaar niets aan hardware gesneuveld (Dell/HP/Chenbro). Ooit een keer is de temperatuur opgelopen tot 30 graden zonder problemen. In dat geval was er extra koelcapaciteit nodig om de racks verder te kunnen vullen.

Het is dus belangrijk om te berekenen hoeveel wattage er gekoeld kan worden door de huidige airco regeling en hoeveel er daadwerkelijk gekoeld moet worden (uitstoot van systemen). Uiteraard moet je ook even stiltaan bij de groei van de hardware in deze ruimte wat weer meer warmte uit zal stoten.

Cybafish
26/11/09, 14:47
Airco's hebben natuurlijk ook een functie in de regulatie van de luchtvochtigheidsgraad, niet alleen de temperatuur...

Spyder01
26/11/09, 14:57
Je leest her en der wat over temperaturen van 27 graden. Zelf zou ik kiezen voor zo`n 20 tot 22 graden. Een CPU loopt zelf vlot op tot zo`n 35 graden (even andere componenten daarbuiten gelaten). Om dan 15 graden te koelen onder de temperatuur die makkelijk gehaald wordt lijkt mij een nette "tegenstroom".

Maar iedereen zal er zo zijn of haar eigen ideeën over hebben :)

Piwi-Web
26/11/09, 15:00
20 - 22 graden heb je in een DC... ok, maar toch niet bij je op kantoor?
Kost je handenvol geld om het op 22 graden te houden en met 28 graden is het ook nog een stuk beter voor het milieu:thumbup:

Randy
26/11/09, 15:07
Op een inhouse facility bij een zorginstelling hebben we onlangs de temparatuur stapsgewijs verhoogd van 22 naar 27 graden. Geen cold-corridors, geen blindplates. Er werd gebruik gemaakt van HP hardware en via alle sensors is de temperatuur bewaard, zodat de i/o zone en nooit boven de 45 graden kwamen. Hier zijn geen problemen waargenomen.

WeServIT
26/11/09, 15:25
Als het op een hogere temperatuur draait waarom zou je dan in godsnaam nog de temperatuur laag houden? Het is soms wat vervelender als je in het DC bent en je in een temperatuur van 27 graden staat te werken. Maar ja heb liever dat dan meer betalen omdat die airco harder moet werken en dus ook meer stroom verbruikt.

Lite-On
26/11/09, 15:48
Als het op een hogere temperatuur draait waarom zou je dan in godsnaam nog de temperatuur laag houden? Het is soms wat vervelender als je in het DC bent en je in een temperatuur van 27 graden staat te werken. Maar ja heb liever dat dan meer betalen omdat die airco harder moet werken en dus ook meer stroom verbruikt.

Airco een standje lager zetten kan inderdaad heel wat euro's op jaarbasis besparen, en niet te vergeten de CO2 ;-)
Dat het niet aangenaam is klopt, maar over het algemeen komt het niet vaak voor dat je uren in een dataroom zit.

In onze suite @ euNetworks loopt de temperatuur op sommige plekken ook richting de 26 graden.

WeServIT
26/11/09, 15:58
Airco een standje lager zetten kan inderdaad heel wat euro's op jaarbasis besparen, en niet te vergeten de CO2 ;-)
Dat het niet aangenaam is klopt, maar over het algemeen komt het niet vaak voor dat je uren in een dataroom zit.

In onze suite @ euNetworks loopt de temperatuur op sommige plekken ook richting de 26 graden.

Nee dat klopt, maar heb toch al enkele keren gehad dat ik er een paar uur heb gezeten en dan ben je toch wel gaar als je daar zo lang staat.
In Alphen is het in de warme gang ongeveer 25-26 graden maar in de koude gang is het kouder. Toen Alphen net live was, was het er stukke kouder maar iemand van het DC zei me dat het verschil tussen 21 en 25 graden een half jaar salaris is van een modaal iemand in NL per MAAND per pand

nugget
26/11/09, 15:59
De ruimte in kwestie is idd een serverruimte in een kantoor, maar wel volledig uitgerust :) en alles beschikbaar wat ik ook in het DC vindt.

Ik heb veel intressante dingen gehoord. Ben nu nog even op zoek naar:
- koeling via buitenlucht
- luchtvochtigheid

Deze termen kwamen naar voren. Is de eerste mogelijk op kantoorlocaties?

En bij de tweede vraag ik me af in hoeverre deze een rol speelt? stel je doet helemaal geen koeling dmv airco gaat dit punt dan problemen opleveren?

WeServIT
26/11/09, 16:00
Kan in het andere bericht geen image meer invoegen, maar hier een screenshot van de temperaturen van een Windows server.

W3SERVE
26/11/09, 23:09
Temperaturen van dc's gaan allemaal omhoog.
Het nieuwe DC van We-Dare in Capelle heeft een temperatuur van rond de 28 graden. Zonder cold-corridors.
Dus zelfs op plekken waar je verwacht dat het gewoon koud is (DC's) kan je best in je korte broek aankomen.

rensariens
27/11/09, 08:17
Kort broek? Toen ik voor het laatst in evoswitch was (1.5 jaar geleden) kon je er beter zonder kleding aan gaan lopen =) In de koude gang was het toen echter wel goed koud. Wat dat betreft merk je de scheiding beter dan in Alphen aldaar.

WeServIT
27/11/09, 09:35
Kort broek? Toen ik voor het laatst in evoswitch was (1.5 jaar geleden) kon je er beter zonder kleding aan gaan lopen =) In de koude gang was het toen echter wel goed koud. Wat dat betreft merk je de scheiding beter dan in Alphen aldaar.

Klopt, ik was toen ook in Evoswitch en in de koude gang was het wel goed koud, maar in het warme pad was het echt heet, net als Rens zei je kon er beter zonder kleding lopen. Ik moet toegeven dat de scheiding beter is dan in Alphen, maar dit zal veranderen zodra er overal blindplaten bevestigd zijn.

gjtje
27/11/09, 10:07
Cold corridor zonder blindplaten is ook vrij zinloos, tenzij je de racks helemaal vol stopt.

De max temp zal mede bepaald worden door de beschikbaarheid van een werkruimte. In principe kan je voor onderhoud prima de server uit het rack halen en in een aparte ruimte je ding doen.
Zit je natuurlijk wel met zaken als firmware updates van routers en SAN's, kan en wil je dat remote doen?

nugget
27/11/09, 10:19
EVO is idd lekker warm buiten de corridor, pas nog daar geweest, kom je aan in dikke trui maar die gaat dan heeel snel uit!

Maar hoe zit het met luchtvochtigheid en airco's? Geeft het problemen als er geen airco's zijn? Wat moet ik me hierbij voorstellen?

Spyder01
27/11/09, 10:21
Sommige mensen overdrijven ook met de temperatuur. Was vanochtend even bij een klant met inhouse dataruimte (jeuh, weer netjes kabels leggen en patchen) en die hadden een temperatuur van 36 graden. Besparen door de airco uit te zetten.

Nou, dat werkt alles behalve lekker en het gevolg is dat de airco even flink aan moet poten om het 10 graden omlaag te krijgen. Als je 10 minuten in zo`n ruimte moet zijn is het nog wel te doen, niet als je 2 uur met kabels in de weer bent.

Lite-On
27/11/09, 11:18
Sommige mensen overdrijven ook met de temperatuur. Was vanochtend even bij een klant met inhouse dataruimte (jeuh, weer netjes kabels leggen en patchen) en die hadden een temperatuur van 36 graden. Besparen door de airco uit te zetten.

Nou, dat werkt alles behalve lekker en het gevolg is dat de airco even flink aan moet poten om het 10 graden omlaag te krijgen. Als je 10 minuten in zo`n ruimte moet zijn is het nog wel te doen, niet als je 2 uur met kabels in de weer bent.

Serieus 36 graden, wat voor apparatuur draaide daar dan allemaal?
Geen server crashes/shutdowns gehad door deze temps?

Een ding is zeker... met 36 graden hoef je nooit meer Spanje op te zoeken voor de warmte :thumbup:

Spyder01
27/11/09, 11:54
Serieus 36 graden, wat voor apparatuur draaide daar dan allemaal?
Geen server crashes/shutdowns gehad door deze temps?

Een ding is zeker... met 36 graden hoef je nooit meer Spanje op te zoeken voor de warmte :thumbup:

Een stel switches, router, een kast met patchpanelen, 2 Barracuda Networks Message Archiver 350, 10 HP DL380G6's (gevirtualiseerd, waren eerst een stapel Dell PE2950) met 128Gb geheugen en Quad Core Xeon, per server draaien 4 vm's en 2 watchguard firewalls.

Er waren nooit problemen omdat de temperatuur toen veel lager lag, nu werd het in een kast zo warm dat de switches zichzelf uitschakelden. Maar even goede afspraken met de klant gemaakt, door te virtualiseren is ook heel wat aan energiebesparing geleverd.

Zoals je op bijgaande foto kunt zien (let niet op datum, dit was de situatie voorheen, niet nu) hebben de racks glazen deuren waardoor de gegenereerde warmte slecht weg kan. Nog wel even m`n fotograaf (collega) kicken voor de slechte foto :yes:

De airco pruttelt nu op 25 graden.

Randy
27/11/09, 17:08
Kort broek? Toen ik voor het laatst in evoswitch was (1.5 jaar geleden) kon je er beter zonder kleding aan gaan lopen =) In de koude gang was het toen echter wel goed koud. Wat dat betreft merk je de scheiding beter dan in Alphen aldaar.

Ik weet nog wel dat er een debiel was, die zijn servers verkeerd om in een cold-corridor heeft gehangen. En dat kon gewoon daar. Nieman die er wat van zei. Gebrek aan beleid en een goede zaalbeheerder denk ik.

Randy
27/11/09, 17:12
Een stel switches, router, een kast met patchpanelen, 2 Barracuda Networks Message Archiver 350, 10 HP DL380G6's (gevirtualiseerd, waren eerst een stapel Dell PE2950) met 128Gb geheugen en Quad Core Xeon, per server draaien 4 vm's en 2 watchguard firewalls

De G6-serie servers van HP zijn dan ook geniaal. Met liefst 32 sensors kan elk hoekje individueel gekoeld worden. Je kunt ze op kantoor gewoon draaien, ze zijn stiller dan een gemiddelde switch. Elke fan kan individueel aangestuurd worden, waar eerder het hele blok tegelijk geregeld werd.

HOe beter deze regeling is, hoe hoger de ingangstemperatuur ook kan zijn natuurlijk.

In de bijlage nog even een screenshot van de genoemde HP's in een inhouse facility bij een landelijke aanbieder in de zorg/welzijn. De intake temperatuur ligt nu op 26 graden.

Spyder01
27/11/09, 17:42
De G6-serie servers van HP zijn dan ook geniaal. Met liefst 32 sensors kan elk hoekje individueel gekoeld worden. Je kunt ze op kantoor gewoon draaien, ze zijn stiller dan een gemiddelde switch. Elke fan kan individueel aangestuurd worden, waar eerder het hele blok tegelijk geregeld werd.

HOe beter deze regeling is, hoe hoger de ingangstemperatuur ook kan zijn natuurlijk.

In de bijlage nog even een screenshot van de genoemde HP's in een inhouse facility bij een landelijke aanbieder in de zorg/welzijn. De intake temperatuur ligt nu op 26 graden.

De G6 serie vind ik uitermate fijne servers, maar ze kosten ook wat. Deze klant hoeft (en moet!) niet op dingen zoals servers en switches besparen. Ik wist trouwens niet dat er 32 sensoren inzitten. Ze zijn in ieder geval een stuk stiller dan de PE2950.

gjtje
27/11/09, 17:58
De Dell R610 was ook stiller dan mijn desktop tijdens de installatie op kantoor.

WeServIT
27/11/09, 23:46
De G6-serie servers van HP zijn dan ook geniaal. Met liefst 32 sensors kan elk hoekje individueel gekoeld worden. Je kunt ze op kantoor gewoon draaien, ze zijn stiller dan een gemiddelde switch. Elke fan kan individueel aangestuurd worden, waar eerder het hele blok tegelijk geregeld werd.

HOe beter deze regeling is, hoe hoger de ingangstemperatuur ook kan zijn natuurlijk.

In de bijlage nog even een screenshot van de genoemde HP's in een inhouse facility bij een landelijke aanbieder in de zorg/welzijn. De intake temperatuur ligt nu op 26 graden.


Klopt, heb ze bij een bedrijf waar ik welleens ingehuurd word ook mee moeten configureren met Windows 2008 R2 en Exchange 2010.. Maar je hoort ze zo goed als niet! In het begin dachten we zelfs dat ze niet eens aan stonden, of of dat er stukken waren maar het blijkt dat deze niet meer geluid maken. Pas boven de ?? graden gaan ze harder draaien. Soms hoor je ze wel even opkomen, maar verder echt ideaal om op kantoor te draaien. En je hebt natuurljk het led paneeltje die precies aangeeft als er iets mis is met een fan, voeding etc etc..
Echt super servers, maar je betaald er dan natuurlijk ook voor.

En natuurlijk even vlug off-topic er tussen door, exchange 2010 is ook echt geweldig natuurlijk :thumbup:

Randy
28/11/09, 00:42
De prijs valt wel mee hoor. Wil je iets goedkoper, neem je de DL360G6 ipv de 380. (maximaal 8 disks tov 16). En die heb je al vanaf ~1250 euro bij ETC of 100 euro meer via een webshop. Een dual socket SM met 8-poorts raidcontroller en quadcore XEON kost een beetje hetzelfde. Alleen nu heb je kwaliteit ;)

Goed, niet verder offtopic gaan. TS, heb je wat aan de temperatuurwaarden in de bijlage die ik gepost heb?

XBL
28/11/09, 17:20
TS, als het allemaal eigen apparatuur is kan je er ook voor kiezen om apparatuur uit te zoeken die beter tegen hitte bestand is. Dan kan je de temperatuur nog verder opvoeren. Mocht je echt wilde dingen willen gaan doen is waterkoeling zelfs mogelijk, dan kan je wellicht zelfs je airco units gedag zeggen. Al is waterkoeling niet veel gezien in DC's, dus gebruikservaringen zullen vooral van consumenten moeten komen.

Verder wordt ook hier (http://www.ispam.nl/archives/6831/advies-temperatuur-in-het-datacenter-kan-naar-27-graden-celsius/) gesproken over 27 graden als een fatsoenlijke temperatuur.

Verder: koeling via buitenlucht heet freecooling, wat afaik de meeste DC's toepassen. Zorg wel dat je aircounits ook zonder een koude buitenlucht hun werk kunnen blijven doen, want zelfs in NL is het soms boven de 25 graden ;).

Over de luchtvochtigheid regulatie weet ik niet veel, maar ik neem aan dat die gewoon gereguleerd moet worden tot wat je apparatuur trekt (met een marge).