PDA

Bekijk Volledige Versie : Problemen met klant?



BDigitinternetdiensten
25/11/09, 10:37
Ik heb het volgende probleem, een klant heeft nu a2.4 maand een 1/4 rack. Dit voor een contract van een jaar. Echter zijner nu al een aantal facturen de deur uit. Dit voor de colocatie/pasjes en nog een domein.

Al enkele herinneringen + aanmaningen per email gestuurd. En ook telefonisch contact ermee gehad.
Elke keer beloftes van: Ja het komt eraan.

Tot de laatste mogelijkheid waarin er vanaf onze kant duidelijk is gezegd de dienst af te sluiten. Hebben ze geld overgemaakt. In dit geval 100 euro. Ik dus een email er achteraan sturen. Bedankt voor het overmaken van het geld. Echter mis ik nog 3** euro.

Nu al een week. Is er geen enkele mogelijk contact meer. Emails worden niet beantwoord. Dus ook emails waarin ik heb aangegeven ze best te willen tegemoet komen. Had nog een aantal vormgeving werkzaamheden die ik aan hun wou uit besteden. Dus zo ook weer met mijn geld. Ons kunnen betalen. Ook geen reacties op gehad.

Nu krijg ik sinds een paar dagen ook emails van hun klanten hoe alles zit? Terwijl het naar mij mening niet echt onze verantwoording is. Hun zijn klant bij de desbetreffende klant. En dat hun de werkzaamheden staken en de beloftes zoals bijv gigabit aansluitingen niet leveren is natuurlijk niet ons probleem.

Iemand een goed idee hierover?

santema
25/11/09, 10:43
Aangetekende brief?

TCM
25/11/09, 10:44
Gewoon eventjes uplink uitzetten. Je beƫindigd dan de dienst voor een deel maar zet niet gelijk alles uit. Doen de grote colocatie bedrijven ook meestal als je niet betaald.

BDigitinternetdiensten
25/11/09, 10:45
@ Santema: Die staat als laatste mogelijkheid inderdaad op me todo lijstje

BDigitinternetdiensten
25/11/09, 10:47
Klant gaf trouwens aan om toch even grappig te zijn: Wees blij met je 100 euro. Ik zo: ik ben pas blij als ik niet elke week een herinnering/aanmaning moet sturen :)

wonko
25/11/09, 10:47
Enkel je zorgen maken over je eigen klant, de andere klanten rechtstreeks benaderen kan zelfs, mocht het tot een proces komen, in je nadeel spelen.

Als ik de bedragen zie, zou ik echter de klant in gebreke stellen en uiteindelijk opzeggen via een aangetekend schrijven; en z'n materiaal niet vrijgeven tot de openstaande facturen + administratieve kost vereffend zijn.

santema
25/11/09, 10:48
Ik zou vandaag een brief sturen, eind volgende week afsluiten en spul inhouden tot de volledige betaling er is.

BDigitinternetdiensten
25/11/09, 10:53
Welk recht heb ik dan nog tot de laatste 9 maanden die nog moeten komen volgens het contract?

Zal vanavond sowieso een brief opstellen voor hem. Spullen gaan er inderdaad niet uit voordat er betaald is. Colocatie + administratieve kosten(die ik overigens omdat ik toch flexibel wou zijn ermee nog niet gerekend.) Maar ergens is een grens natuurlijk :)

Tommi
25/11/09, 11:06
Wij zitten in dergelijke bootje met enkele dedicated servers, bij een klant.
Na 2 maanden van de 12 begonnen de nalatige betalingen al.
We hebben meerdere herinneringen, emails en telefoontjes getracht, echter negeren ze ons gewoon.

Als laatst een brief gestuurd, met een gesteld betalingstermijn. Zou er niet ingegaan worden op dit termijn, dan werd alles doorgestuurd naar het incassobureau. Plotseling kregen we toen wel reacties dat er dingen opgezegd waren(ondanks doorlopend 12 maand contract). Echter hebben wij toen aangeven dat bij een opzegging een bevestiging van onze kant hoorde, welke deze klant niet kon aantonen.

Vervolgens beloofde hij te betalen, echter is dit nooit gebeurd binnen de gestelde termijn. Hierna hebben we het dossier doorgegeven aan het incassobureau, welke er nu *succesvol* volgens de berichtgeving achter aan zit.

Echter, hoe zou het gaan met de overige acht maanden, gaan we daar ook problemen mee krijgen is de vraag nu. In principe precies hetzelfde probleem als hier gaande is.

santema
25/11/09, 11:14
Je kunt je klant het contract (verplicht) laten afkopen, of laten uitzitten. Persoonlijk zou ik voor de eerste gaan, anders heb je nog 9 keer gezeur, daar zit je niet op te wachten neem ik aan?

StevenW
25/11/09, 11:16
Brief sturen, daarna gewoon incassobureau er achter aan sturen.

Denk dan wel niet dat ie dat jaarcontract nog wil voortzetten, maar denk ook niet dat je zin hebt om elke maand om je geld te moeten bedelen.

lmp
25/11/09, 11:20
Je dienst verlening tijdelijk beperken. Je weet hoeveel bandbreedte de klant gebruikt, limiteer dat op 10% daarvan.
Pasje laten blokkeren, en toegang tot dc, alleen met (betaalde) begeleiding.

BDigitinternetdiensten
25/11/09, 11:35
Het verbruik van dataverkeer is redelijk weinig. Minder dan 1 mbit dus hij zal er niet veel van merken. Ik wil ook niet dat er dadelijk verhalen rondgaan dat ons netwerk 'niet goed'functioneerd. Zal hem nog geven tot 1 december om te betalen anders zal ik de stekker eruit trekken en alles doorsturen naar het incassoburo. 1 december moet ik ook nog ff zijn stroom verbruik gaan factureren dus dan zal er wel weer 1** bij komen.

@ Wonko: Heb zijn klanten inderdaad niks verteld. En hierbij duidelijk een nadruk gelegd. Echter staat er nog 1 mail open. Moet hem neem ik aan niet op de hoogte brengen dat de stekker eruit gaat?

over stekker gesproken, raden jullie aan simpelweg de uplinks eruit te trekken of gewoon het hele stroom er ook vanaf? Anders blijven de kosten omhoog gaan natuurlijk

Tommi
25/11/09, 11:54
Het verbruik van dataverkeer is redelijk weinig. Minder dan 1 mbit dus hij zal er niet veel van merken. Ik wil ook niet dat er dadelijk verhalen rondgaan dat ons netwerk 'niet goed'functioneerd. Zal hem nog geven tot 1 december om te betalen anders zal ik de stekker eruit trekken en alles doorsturen naar het incassoburo. 1 december moet ik ook nog ff zijn stroom verbruik gaan factureren dus dan zal er wel weer 1** bij komen.

@ Wonko: Heb zijn klanten inderdaad niks verteld. En hierbij duidelijk een nadruk gelegd. Echter staat er nog 1 mail open. Moet hem neem ik aan niet op de hoogte brengen dat de stekker eruit gaat?

over stekker gesproken, raden jullie aan simpelweg de uplinks eruit te trekken of gewoon het hele stroom er ook vanaf? Anders blijven de kosten omhoog gaan natuurlijk

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, stroom eraf ineens kan later problemen opleveren. Maar doe je het niet, blijf je met de stroomrekening zitten.. Of moet de hoster dan elke server 'veilig' uitzetten' ?

santema
25/11/09, 11:58
Wij doen altijd eerst 24-48 uur (afhankelijk van de historie) de uplink uit, daarna gewoon de stroom eraf, meestal is die 1-2 dagen voldoende om klanten tot betalen te dwingen als ze wel willen blijven.

Vermeld in je aangetekende brief ook dat je bij het uitblijven van een betaling gebruik maakt van retentierecht en dat je zijn servers/hardware eventueel gaat verrekenen met de openstaande facturen.

Mikey
25/11/09, 12:13
en dat je zijn servers/hardware eventueel gaat verrekenen met de openstaande facturen.

Volgens mij valt dat niet onder retentierecht, je mag de spullen achterhouden.

santema
25/11/09, 12:15
Volgens mij valt dat niet onder retentierecht, je mag de spullen achterhouden.

Daarom, apart vermelden.

Mikey
25/11/09, 12:41
Daarom, apart vermelden.

Ik zou het absoluut niet vermelden, je kan daarin namelijk geen eigen rechter spelen....

Marinus
25/11/09, 12:42
Dit soort klanten moet je laten betalen en dan keihard eruit zetten. We zien hem t.z.t. wel in Aanbiedingen Gezocht verschijnen ;)

santema
25/11/09, 12:44
Ik zou het absoluut niet vermelden, je kan daarin namelijk geen eigen rechter spelen....

Als een klant geen geld heeft kan hij daar eventueel mee akkoord gaan. Keuze ligt 100% bij de klant, betalen is doorgaan, niet betalen is spul weg. Heb het vaker gedaan (en voldoende spul staan).

BDigitinternetdiensten
25/11/09, 13:05
Maar even afwachten nu. Heb hem tot 1 december gegeven iig! Daarna uplinks eruit. En dan kijken of hij wel reageerd ;)

Apoc
25/11/09, 13:14
Enkel je zorgen maken over je eigen klant, de andere klanten rechtstreeks benaderen kan zelfs, mocht het tot een proces komen, in je nadeel spelen.

Als ik de bedragen zie, zou ik echter de klant in gebreke stellen en uiteindelijk opzeggen via een aangetekend schrijven; en z'n materiaal niet vrijgeven tot de openstaande facturen + administratieve kost vereffend zijn.

Dat hangt volledig van je contract en/of algemene voorwaarden af. Persoonlijk zou ik altijd aanraden om in je voorwaarden op te nemen dat je klanten van klanten mag overnemen indien klant wanbetaling verricht.

Het lijkt mij persoonlijk niet meer dan logisch dat je in dit specifieke geval de klanten overneemt als er niet meer betaald wordt en jouw klant ook geen dienstverlening meer aan zijn eigen klanten levert. Je moet uiteraard wel zorgen dat je juridisch goed ingedekt bent. En dit zijn natuurlijk ook zeker geen dingen die "regulier" voorkomen natuurlijk, maar als je klant er echt een potje van maakt..

Serve-xs
25/11/09, 13:26
Mag je hardware eigenlijk wel 'gijzelen' als de klant zijn facturen/plichten niet voldoet? Het is feitelijk wel 'hun' eigendom (mits colo) waar 'jij' hun geen toegang tot geeft..

Moet je dit dan nog eens ergens vermelden in de AV/Contract dat jullie beslag mogen leggen op hun eigendommen of valt dit onder een bepaalde wet?

//edit
Een blacklist van niet betalende klanten zou een goed idee zijn..?

BDigitinternetdiensten
25/11/09, 13:28
Dan heb je alsnog je geld niet binnen he :) Toegang heeft hij sowieso al niet meer. Dit omdat ik er achter ben gekomen dat hij bij een andere partij nog meer openstaande facturen heeft in het zelfde datacenter

Serve-xs
25/11/09, 13:31
Dan heb je alsnog je geld niet binnen he :) Toegang heeft hij sowieso al niet meer. Dit omdat ik er achter ben gekomen dat hij bij een andere partij nog meer openstaande facturen heeft in het zelfde datacenter

Dat is een tweede. Ik heb het echt over het toegang tot hun eigendom weigeren. Mag dat wettelijk gezien wel?

santema
25/11/09, 13:43
Dat is een tweede. Ik heb het echt over het toegang tot hun eigendom weigeren. Mag dat wettelijk gezien wel?

Waarom niet? Je betaald voor bepaalde diensten, onderandere de toegang, als je niet betaald kun je geen gebruik maken van die diensten.

Daarnaast is er het retentierecht.

mauer
25/11/09, 13:49
Art 3:120 sub 3: Zolang een bezitter te goeder trouw de hem verschuldigde vergoeding niet heeft ontvangen, is hij bevoegd de afgifte van het goed op te schorten.

Ik zoek ondertussen even verder...

Marco Mahieu
25/11/09, 14:17
Een blacklist van niet betalende klanten zou een goed idee zijn..?

Ik denk dat dit wel een goed idee zou zijn. Alleen hoe en wat m.b.t. de toegang & privacy moet dan wel even uitgezocht worden.

Piwi-Web
25/11/09, 14:20
Ik denk dat dit wel een goed idee zou zijn. Alleen hoe en wat m.b.t. de toegang & privacy moet dan wel even uitgezocht worden.

Is niet haalbaar ;) Is al zo vaak voorgesteld :drunk:

Marco Mahieu
25/11/09, 14:23
Is niet haalbaar ;) Is al zo vaak voorgesteld :drunk:

Tsjah, dan al je klanten bij BKR controleren en/of registeren bij wanbetaling? (Doen mobiele telefoon abbonnement aanbieders ook toch?)

Serve-xs
25/11/09, 14:29
Tsjah, dan al je klanten bij BKR controleren en/of registeren bij wanbetaling? (Doen mobiele telefoon abbonnement aanbieders ook toch?)

Zijn hier kosten aan verbonden? Dat is natuurlijk wel waar. Maar als je al een mobiel telefoon abonnement hebt sta je al geregistreerd dacht ik..

Marco Mahieu
25/11/09, 14:41
Zijn hier kosten aan verbonden? Dat is natuurlijk wel waar. Maar als je al een mobiel telefoon abonnement hebt sta je al geregistreerd dacht ik..

Ja, daaraan zullen ongetwijveld kosten verbonden zijn. Voor een shared hosting pakketje zou ik het ook niet doen. Maar als je een kwart rack gaat verhuren a 300/400 euro in de maand, dan kan die check er nog wel vanaf lijkt mij.

Ik weet niet of ik het zelf zou doen als ik colocatie aan ga bieden. Voor de dedicated server, vps-en, enz. doen wij het iig niet. Maar het kan een idee zijn als je dergelijke problemen verder wil beperken.

Pur
25/11/09, 14:44
Tsjah, dan al je klanten bij BKR controleren en/of registeren bij wanbetaling? (Doen mobiele telefoon abbonnement aanbieders ook toch?)

Het BKR zegt toch vrij weinig? Het verteld toch in zekere zin alleen hoeveel kredieten je hebt lopen mits de banken dat maar doorgeven aan het BKR.

En dan nog alleen voor particulieren geloof ik. Krediet waardigheid checken is toch meer een zaak van Graydon etc. Maar lijkt me pas interessant als het om echt grote bedragen gaat.

Marco Mahieu
25/11/09, 14:47
Het BKR zegt toch vrij weinig? Het verteld toch in zekere zin alleen hoeveel kredieten je hebt lopen mits de banken dat maar doorgeven aan het BKR.

En dan nog alleen voor particulieren geloof ik. Krediet waardigheid checken is toch meer een zaak van Graydon etc. Maar lijkt me pas interessant als het om echt grote bedragen gaat.

Ik weet het ook niet precies, heb me er nooit in verdiept. Maar het was maar een idee om eens naar te kijken ;)

Overigens staat er wel meer informatie bij BKR volgens mij. Dus ook je mobiele telefoon abonnement, of je dat altijd optijd betaald hebt, enz. Maar idd is dat volgens mij op particulieren gericht, en een particulier zal niet zo snel een kwart rack gaan afnemen. Niet goed doorgedacht van mij, maar zoals ik al zij, het was maar even een snel ideetje ;)

Serve-xs
25/11/09, 14:59
https://www.graydon.nl/wps/portal/checkuwklant?Campaign=checkuwklant&loc=graydonhome

rensariens
25/11/09, 15:29
Toegang ontzeggen kan je wel proberen maar gaat je uiteindelijk niet lukken als de klant er politie bij gaat halen. Je zal gewoon via de juiste route (incassopartner kan je daar ongetwijfeld bij helpen) het geld moeten incasseren. Uiteraard voor de volledige termijn van het contract.

Apoc
25/11/09, 16:49
Toegang ontzeggen kan je wel proberen maar gaat je uiteindelijk niet lukken als de klant er politie bij gaat halen. Je zal gewoon via de juiste route (incassopartner kan je daar ongetwijfeld bij helpen) het geld moeten incasseren. Uiteraard voor de volledige termijn van het contract.

"De politie erbij halen" is wel wat simpel uitgedrukt natuurlijk, daar heb je toch wel een gerechtelijk bevel voor nodig. Hoe dat dan in zijn werk gaat, gelet op de betalingsachterstand, zou ik je niet kunnen zeggen. Ik kan me echter niet voorstellen dat iemand met een betalingsachterstand zoiets uberhaubt zo proberen, en daarnaast kan ik me ook niet voorstellen dat een rechtbank een dergelijke bevel verstrekt gelet op de omstandigheden.

Wat betreft het idee voor een registratiesysteem voor wanbetalers; idee is al zeker 5 jaar terug geopperd, en daarna is het minimaal jaarlijks naar boven gekomen. Het is zeker wel een mogelijkheid, maar het punt is dat er toch iemand (een neutraal persoon) de boel moet beheren, en daar gaat toch weer aardig wat tijd in zitten. Daarnaast is het idee niet zo simpel als het op het eerste gezicht lijkt, er komt nog aardig wat bij kijken.

Een dergelijk initiatief kan/mag natuurlijk maar nauwelijks winstgevend zijn - dus de gemiddelde ondernemer waagt zich hier niet aan. Tot nu is de situatie gebleven zoals verwacht: niemand ziet er brood in en niemand is bereid om er veel tijd in te investeren terwijl het geen winstgevend project is.

rensariens
25/11/09, 17:06
"De politie erbij halen" is wel wat simpel uitgedrukt natuurlijk.

Zal misschien vaak inderdaad lastiger liggen, ken echter toch een voorbeeld waar het zo simpel was. Persoon in kwestie ging aangifte doen van diefstal (waarschijnlijk niet eens de juiste methode) en de politie is toen naar het datacenter meegegaan. Waarschijnlijk had het niks uitgehaald als men voet bij stuk gehouden zou hebben.

Kidnapping/diefstal zal uiteindelijk ieder geval geen stand houden.

Marco Mahieu
25/11/09, 17:08
en de politie is toen naar het datacenter meegegaan.

Waar ze zonder huiszoekingsbevel niet door de beveiliging heen kwamen? ;)

rensariens
25/11/09, 18:14
Waar ze zonder huiszoekingsbevel niet door de beveiliging heen kwamen? ;)

Nee, na contact met de eigenaar van het DC is er toegang verleend, volgens mij werd dat wel duidelijk uit mijn vorige berichten?

Apoc
25/11/09, 18:19
Zal misschien vaak inderdaad lastiger liggen, ken echter toch een voorbeeld waar het zo simpel was. Persoon in kwestie ging aangifte doen van diefstal (waarschijnlijk niet eens de juiste methode) en de politie is toen naar het datacenter meegegaan. Waarschijnlijk had het niks uitgehaald als men voet bij stuk gehouden zou hebben.

Kidnapping/diefstal zal uiteindelijk ieder geval geen stand houden.

In dat geval zal de dienstverlener ook wel geweten hebben dat hij fout zat, dat is toch een heel ander verhaal. En inderdaad, zonder een huiszoekingsbevel komt de politie ook niet binnen (en voordat dat zo ver is, ben je een aardige tijd verder, al kan ik me niet voorstellen dat in dit geval ooit zo'n bevel gegeven zal worden).

Marco Mahieu
25/11/09, 18:21
Nee, na contact met de eigenaar van het DC is er toegang verleend, volgens mij werd dat wel duidelijk uit mijn vorige berichten?

Dan wil ik wel graag weten welk DC dat is, daar ga ik dan nooit in staan. Als ik daar een rack afneem, heeft de eigenaar van het DC niet te beslissen wie hij in MIJN rack toelaat.

Dat zou het zelfde zijn waneer ik een huis huur, en de eigenaar van het huis (bijv. een woningcorporatie) gaat besluiten dat hij mensen binnen gaat laten.

Voor de duidelijkheid, een politie man of vrouw (zonder huiszoekingsbevel) heeft net zoveel rechten als jij en ik hebben als het gaat om het betreden van andermans huis/bedrijfspand/datacenter/enz.

Nextreme
25/11/09, 18:39
Kun je niet gewoon incassobureau opaf sturen en aangetekende brief dat per heden de dienst is opgezegd wegens weg blijven van betalingsverplichting??

In4mation
25/11/09, 19:13
Klant gaf trouwens aan om toch even grappig te zijn: Wees blij met je 100 euro. Ik zo: ik ben pas blij als ik niet elke week een herinnering/aanmaning moet sturen :)

Zouden ze dat bij mij zeggen gaat gelijk de uplink dicht. Ik vind overigens dat je inderdaad je tegemoetkomingen voldoende hebt meegedeeld en dan als antwoord krijgen dat je blij mag zijn om 100 euro te krijgen vind ik er toch echt wel over.

De kans is groot dat je met even de uplink dicht te knijpen meer indruk maakt dan met je voorstellen die gedaan zijn. Je hebt ze voorgesteld, er is geen reactie op gekomen, de facturen zijn nog steeds (grotendeels) onbetaald dus uplink dicht?

BDigitinternetdiensten
25/11/09, 21:13
Ik heb hem tot heden nog 5 dagen gegeven. Wat hij overigens al had gekregen 2 weken geleden. Totdat ik ineens 'maar' 100 euro bleek binnen te hebben ipv ***

Maar goed, bedankt voor jullie reacties. De desbetreffende klant heeft het ook gelezen heb ik begrepen en zal toch na al jullie reacties wel snappen dat ik toch niet achterlijk ben ;) :lovewht:

MediaServe
25/11/09, 21:13
In de volgende volgorde, minimaal een week na iedere stap:

- Stuur minimaal 2 herinneringen
- Stuur minimaal 2 aanmaningen waarin je de debiteur in gebreke stelt (minimaal 1 schriftelijk aangetekend)
- Bel de klant op om persoonlijk verhaal te halen
- Geef de klant de kans om zijn servers binnen 24 uur uit te zetten, daarna stekker eruit
- Geef de betaling uit handen aan een gerechtsdeurwaarde of advocatenbureau (geen incassobureau uiteraard)

Vanaf het moment dat de aanmaning de deur uit is wordt de toegang ontzegd. Wegens wanbetaling kun je het contract per direct ontbinden. Klant krijgt zijn servers terug na volledige betaling.

Wij hebben momenteel ook soortgelijke problemen met een klant waar nog 3xxx euro open staat. Na de laatste aanmaning betaalt hij een keer 200 euro en verwacht dat zijn problemen daarmee verholpen zijn. Inmiddels is de klant afgesloten, alleen moet ik nog uitzoeken hoe ik dat geld in Frankrijk kan incasseren ;)

Nextreme
25/11/09, 22:25
Ben benieuwd hoe het afloopt, houd ons even op de hoogte.

frankske
26/11/09, 09:01
@MediaServe: je zou dit kunnen proberen: http://europa.eu/legislation_summaries/justice_freedom_security/judicial_cooperation_in_civil_matters/l16023_nl.htm

Komt erop neer dat je een papieren procedure start bij een (Nederlandse) rechtbank. Die rechtbank oordeelt op de contracten en facturen, is puur op papier, je hoeft normaal niet zelf naar de rechtbank. Je klant zal gedwongen worden om te betalen. Met dat "Europees betalingsbevel" kan je naar een Franse deurwaarder om je centen te gaan halen.

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar ik hoor dat het relatief goed werkt.