PDA

Bekijk Volledige Versie : Dedicated server, VPS om performance issues op te lossen



SmartiD
25/11/09, 11:31
Beste allemaal,

We hebben onze websites gehost bij Deziweb. Dit is allemaal prima inorde. We zitten met het volgende probleem:

We hebben hebben een normaal hosting pakket, dus een gedeelde server - echter hebben we nu een nieuwe website welke wat zwaarder is - veel sql rekenwerk e.d. Er wordt ons geadviseerd om een dedicated serveroplossing te nemen. We weten dus niet of dit ons probleem(zie onderstaand punt 1) kan verhelpen, zoja dan gaan we graag voor een duurdere oplossing - als het maar werkt!

Aangezien hier veel mensen met ervaring zitten heb ik de volgende vragen:

1. Kan een dedicated server een performance issue op de website van 18 seconden verhelpen?(wat natuurlijk nergens over gaat)( de site draait ook nog op een andere ontwikkel omgeving in het buitenland waar de performance veel beter is. )
2. We willen eigenlijk een managed server met Plesk panel om zelf onze zaken voor wat betreft domeinen e.d zelf te kunnen managen, en dat backup e.d. geregeld wordt. Zou VPS ook een uitkomst voor ons zijn? Lagere kosten en we kunnen dan een voor geconfigureerde oplossing krijgen?

Alvast bedankt voor jullie reactie - ik hoor graag of iemand een goed pakket kan aanbieden.

Vriendelijke groet,

Arend

wonko
25/11/09, 11:34
1. Kan een dedicated server een performance issue op de website van 18 seconden verhelpen?(wat natuurlijk nergens over gaat)( de site draait ook nog op een andere ontwikkel omgeving in het buitenland waar de performance veel beter is. )


Waarom duurt het 18 seconden? Waarop wordt gewacht, of wat neemt zoveel tijd in beslag.

SmartiD
25/11/09, 11:40
Nou dat zijn we aan het uitzoeken - de hosting zegt dat het aan de scripting ligt, en de gene die voor ons aan het scripten zegt dat het aan de hosting provider ligt en de bijbehorende Sql settings. Echter zien we dat de website nu wel snel draait op de ontwikkelomgeving wat ergens anders gehost is. Dus nu nemen we tijdelijk even de aanname dat een dedicated server waar we alle kracht kunnen gebruiken en niet hoeven te delen.

wonko
25/11/09, 11:43
En de ontwikkelomgeving heeft een echte, realistische dataset (voldoende groot en representatieve data), en de belasting op de ontwikkelomgeving is dezelfde, en de machine die eronder zit, is ook dezelfde?

SmartiD
25/11/09, 12:13
De ontwikkelomgeving maakt gebruik van dezelfde tabellen met hetzelfde aantal records. (totaal database 550 mb)Ik weet de specificaties van Deziweb dat moet na mijn weten geen probleem zijn (2.8 Ghz Quad Core / 144 gb ddr3). Ik heb zojuist de specs opgevraagd bij onze ontwikkelpartij.

avanmessen
25/11/09, 12:58
Een VPS deelt ook de hardware, gelijkaardig aan een hosting pakket.
Je kan echter wel gaan tunen op je eigen private infrastructuur in dit
geval maar als het aan de hardware ligt, dan zal enkel een dedicated
server soelaas brengen.

Denk echter niet dat het hardware zal zijn, ben benieuwd !

:drunk:

Marinus
25/11/09, 13:32
Je zou in MySQL je queries eens moeten analyseren. Maar op zich is het niet gek dat je op een shared omgeving wat trager draait, zeker als je ontwikkelomgeving helemaal getuned is. Uiteraard kan dat niet bij een shared omgeving.

Bij een VPS mag je alles zelf installeren dus kun je MySQL helemaal compileren zoals je zelf wilt, dat zou zeker performance winst kunnen opleveren. Is er niet een proef VPSje voor een week aan te vragen bij je host?

PreServer
25/11/09, 15:04
De ontwikkelomgeving maakt gebruik van dezelfde tabellen met hetzelfde aantal records. (totaal database 550 mb)Ik weet de specificaties van Deziweb dat moet na mijn weten geen probleem zijn (2.8 Ghz Quad Core / 144 gb ddr3). Ik heb zojuist de specs opgevraagd bij onze ontwikkelpartij.

Grote kans dat het aan de query cache of key cache ligt (eg geheugen), zeker bij db's van 550mb. Een (goede) vps of dedicated server (beiden met 1GB+ mem) zou dit moeten verhelpen.

Check voor de zekerheid nog even of de database op de development het zelfde is als op de productie (let op de keys/indexes)

Marco Mahieu
25/11/09, 15:36
Ik denk dat je in jou geval moet kijken naar de hoeveelheid schijfruimte die je in gebruik neemt. Is dit minder als 40gb dan zou ik adviseren een goede VPS te nemen. Is het meer als 40gb dan zou een goede dedicated server de oplossing kunnen zijn.

Doordat je alles dan in eigen beheer hebt, kun je ook beter dingen finetunen en/of monitoren waar het mis gaat.

Een (goede) VPS is natuurlijk makkelijk, omdat je deze heel makkelijk meer resources toe kan laten wijzen, naamate je belasting groter wordt.

De reden dat ik de grens op 40gb opslagruimte leg, is omdat de opslagruimte bij een VPS (vaak) heel anders geregeld wordt (veiliger) als bij een dedicated server, en het daarmee een stuk prijziger wordt.

vDong
25/11/09, 18:27
Een VPS deelt ook de hardware, gelijkaardig aan een hosting pakket.
Je kan echter wel gaan tunen op je eigen private infrastructuur in dit
geval maar als het aan de hardware ligt, dan zal enkel een dedicated
server soelaas brengen.


Voor zware mysql is dit complete onzin, dat is grotendeels memory (caching) en een beetje cpu als dat bij een vps gedeeld is vraag ik me serieus af of dat wel een vps is.

Een echte VPS heeft eigen mem en eigen cpu, niks gedeeld.

avanmessen
25/11/09, 18:35
Een echte VPS heeft eigen mem en eigen cpu, niks gedeeld.

Ach zo !? Dus als ik jou volg, dual core machine, twee VPSen maximaal ?
Dit kan de provider wel doen maar is dan niet echt optimaal gebruik van
de hardware ...

VMware bvb raadt aan liefst 4 VPSen per CPU core maximaal !

CPU en RAM zijn wel "dedicated" voor jouw VPS maar zijn shared hardware.

:whistling:

Randy
25/11/09, 18:36
Staan de keys wel goed in je MySQL database?
Run anders onderstaande query's even op beide omgevingen en vergelijk de server settings:


show variables
show status like "qcache%";

frankske
25/11/09, 18:48
Staan dezelfde indexen op de ontwikkel- als de productie db?

Mark17
27/11/09, 20:42
Ach zo !? Dus als ik jou volg, dual core machine, twee VPSen maximaal ?
Dit kan de provider wel doen maar is dan niet echt optimaal gebruik van
de hardware ...

VMware bvb raadt aan liefst 4 VPSen per CPU core maximaal !

CPU en RAM zijn wel "dedicated" voor jouw VPS maar zijn shared hardware.

:whistling:

Overselling van RAM/hardeschijfruimte bij een VPS is gewoon not done als je het mij vraagt. Tevens kan een goede VPS leverancier ook een dedicated core leveren.

Persoonlijk zou ik adviseren:
- Managed VPS (met min. 1 GB RAM en liever 2GB als je verwacht dat de database gaat groeien op korte termijn, hardeschijfruimte binnen een RAID50 array met 15k RPM schijven).
- MySQL laten tunen door de VPS leverancier (die het beheer doet) en eventueel bij de partij die het ontwikkeld een config bestand opvragen en geven aan de VPS leverancier om ze een indicatie te geven van hoe het snel kan werken.
- Neem een goede SLA als er degelijke omzet/winst te verwachten is/gemaakt wordt.
- Vraag naar referenties van bekende partijen voor wie downtime onacceptabel is.

Vaak is een dedicated server trager dan een goede VPS. Zo zie je bij een dedicated server vaak dat het een RAID1 array betreft voor de hardeschijven (SATA) en een keer 2GB tot 4GB RAM met een simpele single core of dualcore processor. Bij een goede VPS zit je op minimaal een RAID50 array voor de hardeschijven (SAS/scsi) en is 16GB RAM/8 CPU cores geen enkel probleem.

vDong
28/11/09, 21:57
Ach zo !? Dus als ik jou volg, dual core machine, twee VPSen maximaal ?
Dit kan de provider wel doen maar is dan niet echt optimaal gebruik van
de hardware ...


Ja, dat klopt, 2 maximaal en niet 190+ zoals sommigen hier aanbieden.
Het gaat niet om optimaal gebruik (daarin lees ik overigens winstoptimalisatie) maar voor waar voor je geld.

DUR0N
28/11/09, 22:31
Ja, dat klopt, 2 maximaal en niet 190+ zoals sommigen hier aanbieden.
Het gaat niet om optimaal gebruik (daarin lees ik overigens winstoptimalisatie) maar voor waar voor je geld.

Een beetje offtopic maar hier zijn er toch wel twee kanten aan.
Waarom zou iemand niet akkoord gaan met overselling als hij daardoor betere prijzen krijgt?
een hoop blogs in een vps heeft geen volledige core en hopen geheugen nodig, en zal waarschijnlijk ook geen resourcepieken hebben. Daarvoor zou ik niet voor een hele core en een hoop geheugen reserved betalen, die ik toch nooit zou gebruiken.

XBL
28/11/09, 22:53
Even los van de discussie wat een VPS is (open een apart topic en ik doe mee), is het voor TS vooral van belang dat-ie uitzoekt wat de boel zo vertraagd. Als je dat weet, dan is het makkelijker kiezen tussen de verschillende opties (misschien is shared hosting dan nog steeds mogelijk).

Als de ontwikkelomgeving wel voldoet, zou ik de verschillen tussen beide onderzoeken. Mijn gok is dat de productieversie gewoon een hogere load krijg te verduren (zowel de eigen website als de andere website op dat platform), wat die website niet trekt. Wellicht brakke queries of dermate veel gebruik dat de resources ontoereikend zijn.

Heb je geen idee waar het aan ligt, bouw dan de ontwikkelomgeving na of neem een soortgelijke VPS (of minder, en zorg ervoor dat je over tijd meer geheugen e.d. toegewezen kan krijgen zodat je wel de juiste performance kan halen met een zo min mogelijk aantal resources).

avanmessen
01/12/09, 11:44
Ja, dat klopt, 2 maximaal en niet 190+ zoals sommigen hier aanbieden.
Het gaat niet om optimaal gebruik (daarin lees ik overigens winstoptimalisatie) maar voor waar voor je geld.

Zoals je zelfs schrijft, 190+ zoals sommigen aanbieden, je kan dus
inderdaad meer dan 1 VPS per core draaien ... Wie definieert wat
een "echte" VPS is, jij soms ? Ik denk dat elke provider zijn eigen
keuzes maakt hierover, de klant weet dan ook wel wat kopen ...

;)

davhog
01/12/09, 12:45
18 sec op een dataset van 500 MB lijkt me ofwel een probleem met indexes ofwel een probleem met VEEL connecties.
Bijv. een select query in een foreach loop, dit gaat je zeker nekken als de database op een aparte server draait i.p.v. localhost.

Zonder de feiten te kennen wijst mijn vingertje gevoelsmatig naar de ontwikkelaar. Kan er naast zitten uiteraard :p