PDA

Bekijk Volledige Versie : Samenwerking Webhoster



Roemie
24/11/09, 20:43
Beste Webhosters,

Ik hoop dat dit het goede forum is, anders excuses en graag verplaatsen :)

Momenteel ben is mijn bedrijf waar ik mede-eigenaar van ben een nieuw concept aan het ontwikkelen. Dit heeft geen betrekking op hosting perse, maar is gericht op het ontwikkelen van websites. Ik wil de details nog even in het midden laten, omdat we niet breed hier willen over communiceren momenteel.

Nu willen wij graag als service richting onze klanten hosting gaan aanbieden, naast de eigen service die we gaan aanbieden. Wat wij graag zouden willen is dat wij samen met een bestaande webhoster een "nieuw" hostingbedrijf oprichten (onder de naam van de service) waarbij wij de marketing, website & klanten onderhouden, en de hosting partij de hosting, registratie, support.

Wij schatten in een jaar na launch op basis van de huidige overeenkomsten die er liggen met sponsors/adverteerders/partners tussen de 3000 - 6000 hosting klanten binnen te kunnen halen.

Omdat wij niet veel hosting afweten, en dit ook aan de experts over willen laten, zijn wij dus op zoek naar een partner waarmee wij samen kunnen werken.

Wat ik graag zou willen weten is:

1) Zijn er partijen die hierin geintereseerd zijn?
2) Het zal internationaal gaan worden, dus support zal voornamelijk Engels worden.
3) Het zal Joomla hosting worden (er zal dus met Installatron oid Joomla installaties neergezet moeten worden). Later zullen we dit uitbreiden naar andere CMS'en
4) Wat is een gebruikelijke richtprijs voor dit soort hosting (wij zaten te denken aan $3/$4 per maand) & hoe zien jullie op het eerste gezicht de verdeling)
5) We zullen samen met de hoster een volledig geautomatiseerd systeem ontwikkelen (a la Antagonist).
6) Wat zijn eventueel eisen vanuit jullie hosters?

Voor ons is het heel belangrijk dat de kwaliteit goed is. Wij willen dus alleen samen werken met bedrijven, en geen hobbyisten. Niet dat de hosting minder hoeft te zijn, maar we willen degelijke afspraken en degelijke support richting onze klanten.

We hebben liever dat we zelf er minder aan verdienen of dat we een iets hoger bedrag richting de klant rekenen dan dat we moeten inleveren op de kwaliteit.

Mvg,

Roemie

Marco Mahieu
24/11/09, 21:01
Opzich is het wel erg globaal zoals je het hier neerzet. Er zijn tal van dergelijke ideeen, en maar weinig die er slagen. Natuurlijk zijn wij altijd bereid om eens in gesprek te gaan, en te kijken hoe of wat er mogelijk is.

Contact met ons opnemen mag altijd natuurlijk.

Roemie
24/11/09, 21:08
Hoi Marco,

Inderdaad is het een 'vaag' verhaal, en dat is ook de bedoeling. We kunnen en willen niets vrijgeven mbt onze plannen (in ieder geval niet zo publiekelijk als een forum).

En ik geloof dat er meer mensen zijn die dit roepen, en ik kan roepen dat ik dit echt denk, maar dat zullen alleen de plannen uitwijzen :) Dus laten we 'for argument's sake' zeggen dat we dit waar kunnen maken.

Marin
24/11/09, 21:27
Ook ik ben altijd in voor nieuwe business ideas. Je hebt me nieuwsgierig gemaakt, zou graag met je willen bekijken wat wel/niet mogelijk is. Erg moeilijk om op basis van dit verhaal uitspraken te doen.

Marco Mahieu
24/11/09, 21:32
Hoi Marco,

Inderdaad is het een 'vaag' verhaal, en dat is ook de bedoeling. We kunnen en willen niets vrijgeven mbt onze plannen (in ieder geval niet zo publiekelijk als een forum).

En ik geloof dat er meer mensen zijn die dit roepen, en ik kan roepen dat ik dit echt denk, maar dat zullen alleen de plannen uitwijzen :) Dus laten we 'for argument's sake' zeggen dat we dit waar kunnen maken.

Vandaar dat ik zeg, neem even contact op, dan kunnen we even kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen ;)

vDong
24/11/09, 22:31
Beste Webhosters,
Wat wij graag zouden willen is dat wij samen met een bestaande webhoster een "nieuw" hostingbedrijf oprichten (onder de naam van de service) waarbij wij de marketing, website & klanten onderhouden, en de hosting partij de hosting, registratie, support.
<knip>
4) Wat is een gebruikelijke richtprijs voor dit soort hosting (wij zaten te denken aan $3/$4 per maand) & hoe zien jullie op het eerste gezicht de verdeling)
<knip>
We hebben liever dat we zelf er minder aan verdienen of dat we een iets hoger bedrag richting de klant rekenen dan dat we moeten inleveren op de kwaliteit.


Er zijn een paar kleine dingen die me opvallen, ik snap het idee van een samenwerking, dat soort dingen sta ik altijd open voor, zeker als er door beide partijen geld verdiend aan kan worden.

De enige vraag die ik hierbij heb is of je wel reeel nagedacht hebt over de kosten van support die je bij de andere partij wil beleggen, gezien je het over wereldwijd hebt, gaat het hier dus over follow the sun support (3 x 8 uur shifts in NL,rusland oid en de VS)

Je 3/4 dollar lijkt me niet eens in de buurt van reeel, zeker niet als dat de prijs is die je wil vragen voor database intensieve webhosting (cms) in combinatie met 24/7 support voor eindklanten.

Je laatste opmerking geeft me wel hoop, vandaar dat ik wel reageer en niet direct het idee als irreel heb afgedaan.

Roemie
24/11/09, 23:48
En dit is precies waarom we met een andere partij dit willen gaan doen, wij weten (en willen het ook niet weten) niets van hosting af. Voor ons is het dus belangrijk dat we een goede partij hebben waarmee we dit samen kunnen doen.

Het is heel lastig om in het bos van hosters de kleintjes eruit te filteren, en ik snap ook dat de echt hele grote jongens hier niet snel in mee zullen gaan.

Qua support, als je het oplost met bijv. alleen mail via email support, dan hoeft dit niet 24x7 te zijn?

Marco Mahieu
24/11/09, 23:54
Qua support, als je het oplost met bijv. alleen mail via email support, dan hoeft dit niet 24x7 te zijn?

Ik weet niet voor welke markt je het wil gaan aanbieden, maar de serieuse zakelijke markt neemt geen genoegen met een e-mail adresje als het om de website, en hun e-mail, gaat waar hun bedrijf op draait.

Peuk
25/11/09, 00:02
Ik weet niet voor welke markt je het wil gaan aanbieden, maar de serieuse zakelijke markt neemt geen genoegen met een e-mail adresje als het om de website, en hun e-mail, gaat waar hun bedrijf op draait.Je krijgt waarvoor je betaald. Anders moet dat serieuze bedrijf maar wat meer betalen ;)

Een oplossing met een helpdesk die dagelijks bereikbaar is en een 24/7 storingsnummer, is nog wel acceptabel.

Roemie
25/11/09, 00:04
Het is voor de consumentenmarkt. Om wat meer duidelijkheid te scheppen, we gaan een tool ontwikkelen welke gebruik zal gaan maken van verschillende CMS'en, om te beginnen met Joomla!.

Het zal dus absoluut niet de zakelijk markt zijn. Daarnaast host ik zelf bij de Antagonist (vandaar ook mijn eerdere opmerking over volledig automatiseren), en die zijn alleen via email bereikbaar, en dat werkt prima.

vDong
25/11/09, 00:09
En dit is precies waarom we met een andere partij dit willen gaan doen, wij weten (en willen het ook niet weten) niets van hosting af. Voor ons is het dus belangrijk dat we een goede partij hebben waarmee we dit samen kunnen doen.


Ik kan je nu al vertellen dat een goede partij vinden lastig gaat zijn, maar zoals iemand heel lang geleden ooit eens tegen me zei "Als het lastig is, zal het wel belangrijk zijn"


Het is heel lastig om in het bos van hosters de kleintjes eruit te filteren, en ik snap ook dat de echt hele grote jongens hier niet snel in mee zullen gaan.

Klein en groot is in webhostingland heel relatief, ik ken bedrijven met 6 man personeel en 1 server en bedrijven met 1 man personeel (naast de eigenaren) en tientallen racks.

De echt grote bedrijven zien zoiets niet zitten, omdat het voor hun kleinschalig is, ik vraag me af of je ook werkelijk een groot bedrijf hierbij wil hebben of juist een flexibel bedrijf.



Qua support, als je het oplost met bijv. alleen mail via email support, dan hoeft dit niet 24x7 te zijn?

Dat kan een keuze zijn, met de informatie die ik nu heb, kan ik daar weinig over zeggen.

Als je hier een keer verder over wil praten kan je je gegevens in een PM achter laten, een pizza en bier/cola sessie face to face werkt vaak een stuk beter.

hostingpower
25/11/09, 00:10
Beste Roemie,

Na het lezen van uw topic en de reacties daarop, heb ik nog een aansluitende vraag.

Allereerst een vraag over;
"Het zal internationaal gaan worden, dus support zal voornamelijk Engels worden."

Internationaal, welke landen gaan hier precies in meedoen? Valt dit binnen de "normale Nederlandse" GMT tijd of gaan we hier al ver buiten de normale tijden die wij als "Nederlanders" houden? Als het er binnen valt is telefonisch support uiteraard geen probleem voor de meeste bedrijven hier. Echter als het daarbuiten gaat zal het enkel e-mail worden voor de meeste bedrijven. Maar nemen hier de gebruikers van het concept genoegen mee? Willen die enkel e-mail support ? Of willen ze misschien wel meer dan dat?

De maandelijkse prijs voor de hosting is erg afhankelijk van wat voor soort pakketten je gaat aanbieden, zijn dit gigabytes, paar mb's e.d.? Aan de hand daarvan kan er pas een goed inzicht van de kosten worden ingeschat. Want het is natuurlijk, dat neem ik aan, dat er back-ups gedraaid moeten worden.

Uiteraard zullen er genoeg mensen geïnteresseerd zijn als er een wederzijdse relatie opgebouwd kan worden welke geld kan / gaat opleveren. Het is natuurlijk ook belangrijk dat jullie op één lijn liggen en elkaar goed aanvoelen qua wensen en eisen.

vDong
25/11/09, 00:25
Het zal dus absoluut niet de zakelijk markt zijn. Daarnaast host ik zelf bij de Antagonist (vandaar ook mijn eerdere opmerking over volledig automatiseren), en die zijn alleen via email bereikbaar, en dat werkt prima.

Overigens mag het duidelijk zijn dat bij dit soort getallen (3000-6000) automatisering absoluut een must is.
De partijen die je zoekt zijn ook degenen die ervaring hebben met grotere omgevingen, schaalbaarheid en clustering zijn hier noodzakelijk.

Marinus
25/11/09, 00:45
Roemie, wat voor hosting ga je aanbieden? Is dat puur een website + domeinnaam waarop automatisch een Joomla installatie wordt uitgerold of moeten de klanten ook nog meer beheeropties krijgen voor e-mail, e.d. Mogen ze zelf bij de site komen of alleen via het CMS?

Worden het eigenlijk verschillende hostingpakketten of één standaard pakket? In dat geval lijkt me een vast bedrag per maand voor de hoster het meest vanzelfsprekend. Jullie willen namelijk de hosting onder jullie naam aanbieden dus een shared revenue of fee per aangebrachte klant gaat niet.

Moet jullie partner de support op jullie software doen of alleen de hosting kant? De support op dat laatste hangt ook helemaal af van hoeveel je klanten zelf laat doen. Kortom, ik ben benieuwd naar je plan maar nog wel een hoop vragen :)

Herbert
25/11/09, 00:48
Wij schatten in een jaar na launch op basis van de huidige overeenkomsten die er liggen met sponsors/adverteerders/partners tussen de 3000 - 6000 hosting klanten binnen te kunnen halen.

Omdat wij niet veel hosting afweten, en dit ook aan de experts over willen laten, zijn wij dus op zoek naar een partner waarmee wij samen kunnen werken.

Weet je 100% zeker dat daar een markt voor is?
Je verteld dat jezelf niet veel van hosting af weet, ondanks sponsors/adverteerders/partners zul je in deze tijd flink je best moeten gaan doen om een jaar naar de launch 3000 - 6000 klanten binnen te halen.
Ik denk dat de grootste webhosters er niets in zien, de kleine webhosters gaan de investeringen niet aan, ik denk dat je het in de middenklasse moet gaan zoeken.
24/7 support is aardig, maar als dat alleen per email is dan heeft dat ook geen toegevoegde waarde.
Ik ben verder wel benieuwd wat de opzet is, je kunt mij altijd mailen of bellen..

DeziWeb
25/11/09, 08:08
Kun je niet de hosting laten verzorgen door een goed bedrijf die niet zo snel schrikt van deze aantallen? Zo heel veel is het immers ook niet.

En met verzorgen bedoel ik niet samen een bedrijf daarvoor op richten, daar zit normaal gesproken niemand op te wachten, maar een bedrijf wat jou gaat factureren voor de geleverde diensten.

De bedragen.
3 a 4 dollar per maand. De verdeel sleutel is dan iets tussen de 75/25 tot 90/10.
Waarom zo weinig? Het hosting bedrag is ook niet echt veel, en daar moet je Joomla voor gaan hosten. Joomla is een resource hog, dus je moet veel servers inzetten wil je alles lekker vlot houden.

Alles gaan automatiseren is geen probleem, wat trouwens ook nodig is bij deze aantallen.

Roemie
25/11/09, 09:23
Roemie, wat voor hosting ga je aanbieden? Is dat puur een website + domeinnaam waarop automatisch een Joomla installatie wordt uitgerold of moeten de klanten ook nog meer beheeropties krijgen voor e-mail, e.d. Mogen ze zelf bij de site komen of alleen via het CMS?
Het liefst zou ik willen dat de klanten een 'standaard' hosting krijgen. Dus webruimte, met domein en de daarbij behorende admin (Plesk o.i.d.). Verder zou ik de klanten zoveel mogelijk vrijheid willen geven in de opties, maar met de optie om een one-click installatie te doen van Joomla! met onze plugin.


Worden het eigenlijk verschillende hostingpakketten of één standaard pakket? In dat geval lijkt me een vast bedrag per maand voor de hoster het meest vanzelfsprekend. Jullie willen namelijk de hosting onder jullie naam aanbieden dus een shared revenue of fee per aangebrachte klant gaat niet.
1 Pakket. De hosting willen we onderbrengen onder een pakket Wat is het verschil tussen een vast bedrag per maand voor de hoster en revenuesharing? Mij lijkt het hetzelfde, afhankelijk van hoe je het op papier zet?


Moet jullie partner de support op jullie software doen of alleen de hosting kant? De support op dat laatste hangt ook helemaal af van hoeveel je klanten zelf laat doen. Kortom, ik ben benieuwd naar je plan maar nog wel een hoop vragen :)
Alleen support op de hosting zal gedaan worden door de hoster (en dit zou eventueel ook deels door ons gedaan kunnen worden). Wij doen de support op onze software/service. We zullen klanten moeten stimuleren om zoveel mogelijk zelf te doen (goede FAQ, goede support), maar vind het belangrijk dat klanten gewoon snel en geholpen worden.



Weet je 100% zeker dat daar een markt voor is?
Je verteld dat jezelf niet veel van hosting af weet, ondanks sponsors/adverteerders/partners zul je in deze tijd flink je best moeten gaan doen om een jaar naar de launch 3000 - 6000 klanten binnen te halen.
Ja, ik denk dat we een heel reeël beeld hebben van onze eigen gebruikers, en wij verwachten dat wij daar een klein percentage kunnen afzetten op hosting.


24/7 support is aardig, maar als dat alleen per email is dan heeft dat ook geen toegevoegde waarde.
Hoeft ook niet 24/7, het is meer dat het grotendeels in het Engels zal moeten.

Roemie
25/11/09, 09:27
Hoi Deziweb,

Het is geen harde eis om samen een 3e bedrijf op te richten, wat ik alleen belangrijk vind is dat we geen reseller worden. Andere 'constructies' zijn ook mogelijk, vandaar ook mijn post hier, omdat ik graag wil weten hoe jullie het zien.

Pirus
25/11/09, 09:44
Hoi Roemie,

Wij vinden het altijd interessant om hiernaar te kijken en over gedachten te wisselen.
Er komt wel gelijk een vraag naar voren toe. Je wilt een pakket aanbieden van 3 a 4 dollar. Wat moet er in zitten qua webruimte/ aantal email adressen e.d.

DeziWeb
25/11/09, 11:10
Hoi Deziweb,

Het is geen harde eis om samen een 3e bedrijf op te richten, wat ik alleen belangrijk vind is dat we geen reseller worden. Andere 'constructies' zijn ook mogelijk, vandaar ook mijn post hier, omdat ik graag wil weten hoe jullie het zien.

Ja ok duidelijk. Nou, met die prijzen die je wilt vragen aan de klant in combinatie met het CMS systeem (Joomla) het aantal servers wat je daar voor moet inzetten en dat je vervolgens daarvan een x bedrag moet gaan afstaan x % is het niet echt aantrekkelijk.

Je bent begrijpelijk niet duidelijk over de plugin (oid) die je er voor gaat maken, dus er is niet echt duidelijkheid welke server load dit gaat veroorzaken op een server. Voor de hoster kan dit dus nadelig uitpakken.

En dan staat dit in principe los van hoeveel server ruimte en dataverkeer een account krijgt. Als het traag laad...moet je meer servers inzetten.

Marinus
25/11/09, 15:51
Het liefst zou ik willen dat de klanten een 'standaard' hosting krijgen. Dus webruimte, met domein en de daarbij behorende admin (Plesk o.i.d.). Verder zou ik de klanten zoveel mogelijk vrijheid willen geven in de opties, maar met de optie om een one-click installatie te doen van Joomla! met onze plugin.

OK, dat lijkt me geen probleem.



1 Pakket. De hosting willen we onderbrengen onder een pakket Wat is het verschil tussen een vast bedrag per maand voor de hoster en revenuesharing? Mij lijkt het hetzelfde, afhankelijk van hoe je het op papier zet?


Met een vast bedrag per maand bedoel ik dat je de hostingpakketten + support als het ware inkoopt bij de hoster en zelf aan je klanten doorbelast. Bij revenuesharing factureert de hoster voor de hosting en krijg jij een bepaald bedrag per aangebrachte klant.

Maar ik lees dat je eigen samen een nieuw bedrijf wilt opzetten. Dan krijg je natuurlijk ook te maken dat je support personeel in dat bedrijf wilt inhuren. Is een partnership niet handiger? Waarbij de hostingdiensten whitelabel, inclusief support, worden geleverd voor een bepaald bedrag. Via SLAs is de continuïteit en het support niveau prima af te spreken.





Alleen support op de hosting zal gedaan worden door de hoster (en dit zou eventueel ook deels door ons gedaan kunnen worden). Wij doen de support op onze software/service. We zullen klanten moeten stimuleren om zoveel mogelijk zelf te doen (goede FAQ, goede support), maar vind het belangrijk dat klanten gewoon snel en geholpen worden.

(...)

Hoeft ook niet 24/7, het is meer dat het grotendeels in het Engels zal moeten.

Via een goed support systeem is dat makkelijk af te handelen. Jullie kunnen dan de vragen over hosting naar de hostingpartij doorverwijzen en andere vragen zelf afhandelen. Dan is het voor de gebruiker in ieder geval 1 partij waarmee ze communiceren.



Ja, ik denk dat we een heel reeël beeld hebben van onze eigen gebruikers, en wij verwachten dat wij daar een klein percentage kunnen afzetten op hosting.



Je hebt dus niet voor al je klanten hosting nodig? Wat schat je dan in aan hosting klanten per jaar?

Roemie
25/11/09, 16:27
Onze prognose is dat we na het eerste jaar 200.000 gebruikers hebben die gebruik zullen maken van onze service. Wij verwachten daar 2-3% van om te kunnen zetten naar hosting.

Ik weet vanuit mijn achtergrond dat met het strategisch benaderen van je klanten de conversie kan oplopen naar 10%, echter willen wij in het begin niet te hard pushen naar onze klanten, aangezien we zekerheid willen van de kwaliteit.

Een partnership of white label hosting is ook zeker een mogelijkheid.

Marco Mahieu
25/11/09, 16:42
Wij hebben nog steeds intresse om eens in gesprek te gaan. Waneer wil je met dit plan van start gaan en waneer wil je met de geintreseerde partijen in gesprek gaan?

Roemie
25/11/09, 16:47
Hoi Marco,

Wij willen in Feb/Maart live gaan met onze service, en 3-6 maanden later met de hosting. Ik zal eind deze week de partijen die interesse hebben en waarin wij interesse hebben benaderen met wat meer informatie over ons project.

Cybafish
25/11/09, 17:22
Wij hebben al een geautomatiseerde hosting omgeving draaien, waaronder Installatron (icm cPanel) en de mogelijkheid om in een paar muisklikken Joomla te installeren. Wat is het precies dat je concept uniek maakt en wat zoek je in een partner?

Wij willen uiteraard graag de hosting voor een aantal duizend accounts verzorgen, net als talloze anderen hier op wht. De vraag is alleen hoe je e.e.a. wilt uitwerken. Ik houd me i.i.g. aanbevolen.

jeffrey
25/11/09, 18:32
Hoi Marco,

Wij willen in Feb/Maart live gaan met onze service, en 3-6 maanden later met de hosting. Ik zal eind deze week de partijen die interesse hebben en waarin wij interesse hebben benaderen met wat meer informatie over ons project.
Je mag ons ook noteren, ik ben benieuwd naar het concept.
We staan altijd open voor nieuwe dingen en hebben tevens al ervaring met dergelijke zaken.

vDong
25/11/09, 18:48
Hoi Marco,

Wij willen in Feb/Maart live gaan met onze service, en 3-6 maanden later met de hosting. Ik zal eind deze week de partijen die interesse hebben en waarin wij interesse hebben benaderen met wat meer informatie over ons project.

Mocht het nog niet duidelijk zijn, wij hebben interesse.

BramICT
28/11/09, 04:34
omdat mijn bedrijf net is gestart, zie ik een samenwerking wel zitten, mischien dat we kunnen overleggen over de mogelijheid. ik denk wel dat 3 a 4 $ iets aan de lage kant is. een optie is natuurlijk ook om 2 verschillende opties aan te bieden, die met alleen e-mail support en die met ook telefonische en of chat support.