PDA

Bekijk Volledige Versie : Bandbreedte Windows Terminal Server



Marinus
24/11/09, 13:07
We willen een terminal server gaan opzetten voor plaatsing in het DC maar heeft iemand enig idee hoeveel bandbreedte een TS sessie verbruikt? via Google kwam ik op behoorlijk lage bandbreedtes van 256 kbit per gebruiker maar die informatie was al behoorlijk oud.

Piwi-Web
24/11/09, 13:09
We willen een terminal server gaan opzetten voor plaatsing in het DC maar heeft iemand enig idee hoeveel bandbreedte een TS sessie verbruikt? via Google kwam ik op behoorlijk lage bandbreedtes van 256 kbit per gebruiker maar die informatie was al behoorlijk oud.

Die 256 kbit klopt :)

Randy
24/11/09, 13:10
Je kunt clientside wat instellingen maken. Ikzelf zit meestal op 56 of 64K, omdat ik geen grafische troep wil. Wil je een iets betere weergave, klopt de 256 Kbit/sec redelijk. Ik verkies gewoon de eerste omdat dit wat sneller werkt. En werk daarbij eigenlijk nooit hoger dan 1024x768 aan resolutie.
Je zou bwmonitor even kunnen installeren om te kijken of de verschillende installingen nog wat uitmaken. Mocht je geen terminal hebben wil ik die wel even voor je aanmaken (WS2008).

Marinus
24/11/09, 13:13
Het idee is dat men gecentraliseerd met bestanden en Office wil werken. De werknemers zitten nogal vaak bij opdrachtgevers op locatie en kunnen dan toch overal bij via hun eigen laptop.

Maar mooi dat die 256kbit aardig klopt. Ik neem aan dat het toch wel enigzins afhangt van de resolutie die je neemt. Als je een testaccountje hebt, heel graag :-)

Piwi-Web
24/11/09, 13:17
Het idee is dat men gecentraliseerd met bestanden en Office wil werken. De werknemers zitten nogal vaak bij opdrachtgevers op locatie en kunnen dan toch overal bij via hun eigen laptop.

Maar mooi dat die 256kbit aardig klopt. Ik neem aan dat het toch wel enigzins afhangt van de resolutie die je neemt. Als je een testaccountje hebt, heel graag :-)

Varieert met de instellingen natuurlijk :)
Maarja, 256 kbit is inderdaad weinig dus met een leuk mobiel internetabbo kan je overal werken.

Lite-On
24/11/09, 14:14
Varieert met de instellingen natuurlijk :)
Maarja, 256 kbit is inderdaad weinig dus met een leuk mobiel internetabbo kan je overal werken.

256Kbps is inderdaad weinig zolang je maar zorgt dat er weinig grafisch actief is.
Wanneer ik bijvoorbeeld gebruik maar van RDP en vervolgens wat bewegende animaties/banners op websites zie zit al snel mijn 1Mbps upload nok-en-nok vol ;-)

Voor kantoor toepassingen is het prima te doen, maar websites bekijken met een hele partij banners...:X

gjtje
24/11/09, 15:45
Fullscreen video is 30/40Mbit. ;)

't Is heel erg afhankelijk van wat men doet, hier adviseren we minimaal 6Mbit downstream per locatie (dus upstream voor de server ;)), niet per gebruiker maar om te kunnen bursten, als je bijvoorbeeld fullscreen door een pdf zit te scrollen dan haal je dat wel.

Gemiddeld is het nu zo'n 350kbps per user, Windows 2003. Windows 2008 is nog best een stukje zuiniger met bandbreedte, mits je een recente remote desktop client gebruikt.

DUR0N
24/11/09, 15:53
Fullscreen 24fps video over een RDP sessie lijkt mij niet zo handig, daar zijn andere alternatieven voor (VLC streaming en dergelijke)
Een pdfje scrollen over een trage lijn gaat ook goed, het zal alleen zo smooth niet gaan.

Marinus
24/11/09, 21:45
Fullscreen video is 30/40Mbit. ;)

't Is heel erg afhankelijk van wat men doet, hier adviseren we minimaal 6Mbit downstream per locatie (dus upstream voor de server ;)), niet per gebruiker maar om te kunnen bursten, als je bijvoorbeeld fullscreen door een pdf zit te scrollen dan haal je dat wel.

Gemiddeld is het nu zo'n 350kbps per user, Windows 2003. Windows 2008 is nog best een stukje zuiniger met bandbreedte, mits je een recente remote desktop client gebruikt.

Hoeveel gebruikers zet je op 6 Mbit/s?

gjtje
24/11/09, 22:42
Afhankelijk van wat ze er mee doen, er zitten hier standaard kantoor gebruikers met 60 man op 10Mbit.

Piwi-Web
24/11/09, 22:50
Afhankelijk van wat ze er mee doen, er zitten hier standaard kantoor gebruikers met 60 man op 10Mbit.

Hoop ik niet dat ze alle 60 tegelijkertijd erop aan het werken zijn want dan haal je dat niet met je 256 kbit/s per verbinding =)

vDong
24/11/09, 22:52
We willen een terminal server gaan opzetten voor plaatsing in het DC maar heeft iemand enig idee hoeveel bandbreedte een TS sessie verbruikt? via Google kwam ik op behoorlijk lage bandbreedtes van 256 kbit per gebruiker maar die informatie was al behoorlijk oud.

Ik heb hier research naar gedaan in 1999/2000 toen nog met gloednieuwe win2000 (en beta's).
In die tijd ging het over 128kbit, terwijl citrix het met dezelfde handelingen een stuk efficienter deed.

Het probleem waar we toen tegenaan liepen was dat zodra er veel beweging was de bandbreedte van RDP heel hard opliep, tot enkele mbits, terwijl de bandbreedte van citrix dat minder deed.

De omgeving waar ik toen mee werkte had een compleet ander doel, namelijk terminal services aanbieden aan -heel veel- thin clients in een onderwijs omgeving, dus de getallen gingen meer over hoeveel gigabit wij over trunking moesten doen.

Achteraf bleek het heel erg mee te vallen, bleek onze prognoses toch wat overdreven, blijkbaar is de impact van zwaar scrollen en media erg overdreven in de onderzoeken die wij als basis namen(zeker als de wetten van grote getallen van toepassing zijn).

Onze opstelling heeft nog jarenlang goed gedraait, tot 2007 heb ik begrepen, heeft de instelling heel veel geld bespaard, tot het ministerie besloot dat een fat client verplicht was voor examens en lesstof

Marinus
26/11/09, 15:29
Dank voor de reacties iedereen. Hiermee kan ik aan de slag :)

Sander-
26/11/09, 15:39
iets dat trouwens een grote impact heeft op de benodigde bandbreedte is het sharen van je lokale printer en drives met de terminal server. Op het moment dat je dan bestanden of printopdrachten stuurt piekt de bandbreedte aardig is onze ervaring. Daarnaast heeft W2008 Server heel wat grafische "features" die je wel een hoop bandbreedte kunnen kosten als je ze niet even vakkundig de nek omdraait.

Randy
26/11/09, 15:47
Mocht je het trouwens als xSP aan willen bieden, Citrix licenties zijn ook gewoon per user/maand af te rekenen, net zoals TS CAL's via het SPLA programma. (Zowel XenServer, Essentials en XenApp)

Inmeso
27/11/09, 15:16
Ik meen ooit bij de Microsoft website een mooi grafiekje gezien te hebben
over het bandbreedte gebruik van RDP... misschien dat iemand hier dat nog weet te vinden?

Master_Linux
28/11/09, 18:45
SNMP in windows aanzetten, dan kan je met cacti je bandbreedte bekijken.

gregorybe
15/08/10, 11:00
Je bedoelt dit documentje: http://download.microsoft.com/download/4/d/9/4d9ae285-3431-4335-a86e-969e7a146d1b/RDP_Performance_WhitePaper.docx
(de moeite om nog even te posten)