PDA

Bekijk Volledige Versie : windows sbs 2008 vraag



johan.smits
23/11/09, 21:16
Ik heb eenvraag over een sbs server van microsoft.
Ik weet dat er beperkingen aan zitten, maar niet welke.

Is het wel mogelijk om de SBS server als primair DC te gebruiken en hier windows 2008 std servers als DC clients toevoegen (zelfde als een windows 7 client)?

Ik kan het niet helemaal duidelijk om de site van microsoft vinden, of wellicht dat iemand mij in de juiste richting kan brengen.

Is een trial 2008 std server om te zetten naar een sbs?

gjtje
23/11/09, 21:28
De enige harde eis is dat er maar 1 SBS server is per domein, je kan dus inderdaad Windows 2008 std machines toevoegen, of Windows 7, zolang je maar genoeg SBS CAL's hebt.

Lijkt me niet dat je Windows 2008 std kan upgraden naar SBS, SBS is altijd een aparte tak, bijvoorbeeld ook voor service packs.

johan.smits
23/11/09, 21:33
is het wel mogelijk om windows 2008 std cals te gebruiken voor sbs of zijn dat ook andere?

gjtje
23/11/09, 21:51
Nope die zijn verschillend, SBS cal's zit natuurlijk ook Exchange bij (en SQL server) dus die zijn per CAL veel duurder.

frankske
23/11/09, 22:02
Er zijn talloze beperkingen op. Zo kan je bv geen TS op draaien. Qua domein regeltjes valt het mee: alleen (dacht ik) dat je SBS een domain master moest zijn en dat het de enige master in je domein mag zijn

Patrick_st
23/11/09, 22:25
Inderdaad, SBS moet domeincontroller zijn en er mogen geen andere domeincontrollers in hetzelfde domein staan (de SBS geeft dan een waarschuwing en schakelt na een aantal uur zichzelf uit)

Volgens mij mag je SBS ook niet voor hosting doeleinden inzetten.

Een standaard server kun je in elk geval nooit omzetten naar SBS, dat is een compleet andere installatie.

TS is nog te omzeilen door iets als Thinstuff te draaien.