PDA

Bekijk Volledige Versie : Backup server maken van oude PC



LBCsm
21/11/09, 13:42
Ik ben onlangs een onderneming gestart, waarvoor ik op redelijk korte termijn waarschijnlijk een 1U server aanschaf om de website te hosten en server applicatie te draaien (Windows Server 2003/2008).

De server wereld is echter nieuw voor mij.

De 1U server gaat een RAID1 setup draaien. Ik ben echter vrij voorzichtig aangelegd en zit nou te kijken naar offsite backup mogelijkheden. Alhoewel er voor consumenten voldoende betaalbare opties zijn (Carbonite, Crashplan etc.), vind ik de kosten voor de zakelijke markt aan de hoge kant, zeker in de huidige opstartfase.

Ik heb hier nog een AMD Athlon 3000XP (op Asus KV8SE deluxe moederbord) systeempje staan.
Nou zit ik er aan te denken om een tweetal 1,5TB schijven in dit systeem te plaatsen en dit systeem bij mijn ouders te plaatsen, die een 5Mbit kabel abonnement hebben, om dit systeem vervolgens als offsite backup server te gaan gebruiken voor zowel mijn thuis PC's (Windows 7) als de toekomstige 1U rackserver.

Is dit een haalbaar plan? Of zie ik bepaalde zaken over het hoofd?

Indien dit mogelijk is, hoe zou ik dit systeem het best kunnen inrichten (softwarematig)? Windows Server 2003 - achtig OS met backupsoftware (en welke is aan te raden dan)? FreeNas + Rsync? Linux heb ik geen verstand van, maar indien dit de beste optie zou zijn, wil ik me best wat inlezen. Wat zouden jullie doen?

Geert-Jan
21/11/09, 14:03
en dit systeem bij mijn ouders te plaatsen,

Zullen ze blij mee zijn :(



Is dit een haalbaar plan? Of zie ik bepaalde zaken over het hoofd?

Haalbaar: Ja.

Wat zie je over het hoofd:
- Stroomkosten.


Waar je eerst naar zou kunnen kijken:
- Vraag eens of je colo provider backup ruimte ter beschikking heeft, vergelijk de kosten met de strook kosten van thuis.

- Wil je dubbel safe, informeer eens naar de kosten van backup ruimte bij provider X in datacenter Y (dus niet het DC waar je zelf hangt)

- Kosten van aanschaf en colo van een eigen 1U (2de hands?) servertje welke je als backup gebruikt.

Juist my 2cts....

t.bloo
21/11/09, 14:04
De hele dag een server in de meterkast is niet alleen kostbaar (stroom) maar ook vervelend (geluid). Daarnaast zul je zien dat een thuisverbinding niet vrij van kleine storingen is.

Als je met RSYNC of soortgelijk systeem voldoende hebt, dan zijn er genoeg aanbieders van betaalbare backup ruimte (ook op dit forum).

Als je het toch zelf wilt doen, knal dan debian op de server en rsync iedere nacht je servers. Gebruik de "pull" methode waarbij de backupserver inlogt op de andere servers, of open je firewall zodat de externe servers er met de "push" methode zelf bij kunnen. Met hardlinks kun je efficiënte rotation opzetten.

Een server die 200 Watt energie trekt, kost je thuis minimaal 300 euro per jaar aan stroom als die de hele dag aan staat. Dat merk je dus echt wel op de jaarlijkse afrekening. En die kun je dan ook nog eens niet fatsoenlijk op je bedrijf boeken.

LBCsm
21/11/09, 15:30
Zullen ze blij mee zijn :(
Ze zijn zich bewust van de kosten en het geluid (alhoewel ik de kast dan in de bijkeuken plaats) en vinden het geen probleem.



- Vraag eens of je colo provider backup ruimte ter beschikking heeft, vergelijk de kosten met de strook kosten van thuis.

- Wil je dubbel safe, informeer eens naar de kosten van backup ruimte bij provider X in datacenter Y (dus niet het DC waar je zelf hangt)

Eerste optie is wat betreft dit verhaal niet van toepassing, aangezien ik juist een offsite backup wil.

Tweede optie is inderdaad een goed punt.
Voordeel van bij mijn ouders lijkt mij dat;
- de data in eigen beheer is
- de data altijd toegankelijk is
- de data op iedere manier toegankelijk is
- mijn thuiscomputers ook daar offsite kan backuppen

Dat een thuis-internetverbinding downtime heeft ervaar ik zelf helaas ook. Gigantisch drama lijkt dit me niet echter. Het gaat immers niet om de primaire backup (wat de RAID1 setup en backup bij de hoster zal zijn).




- Kosten van aanschaf en colo van een eigen 1U (2de hands?) servertje welke je als backup gebruikt.
Dit snap ik niet helemaal. Ik wil juist die oude PC als offsite backup machine gebruiken. Aanschaf van de 1U staat los van het backup verhaal. Tenminste die schaf ik zo wie zo aan. Of mis ik iets?

@t.bloo
Bedankt voor de tips.

Ik zag net een interessant youtube filmpje over RSync:
YouTube- CWRsync Install and Setup Tutorial (Part 1 of 3)

Debian/Push/Pull ga ik zo even op googelen, want ook dat is op dit moment abacadabra voor mij.

Yourwebhoster
21/11/09, 15:35
Ik zou het sowieso niet op een internet thuis lijntje gooien, reken maar eens uit hoe lang je bezig bent met het uploaden van backup files...

LBCsm
21/11/09, 16:09
Valt wel mee met incremental backups toch?

Maar zo te horen, lijkt dit plan niet echt een goed plan. Misschien toch eens naar alternatieven kijken.

Geert-Jan
21/11/09, 16:35
Dit snap ik niet helemaal. Ik wil juist die oude PC als offsite backup machine gebruiken. Aanschaf van de 1U staat los van het backup verhaal. Tenminste die schaf ik zo wie zo aan. Of mis ik iets?


Ik bedoelde een 2de (1U) server aan te schaffen, elders te colo-en en inrichten als back-up server.
Deze prijs afwegen t.o.v. thuis hobby.

Boyke
21/11/09, 16:58
Valt wel mee met incremental backups toch?

Ik denk dat YourWebhoster doelde op wanneer je backups nodig hebt, je ze moet uploaden (en dat gaat niet erg snel met een thuis lijntje).

Geert-Jan
21/11/09, 17:00
Ik denk dat YourWebhoster doelde op wanneer je backups nodig hebt, je ze moet uploaden (en dat gaat niet erg snel met een thuis lijntje).

Tenzij je een statisch IP hebt he....

Yourwebhoster
21/11/09, 17:05
Tenzij je een statisch IP hebt he....
Statisch IP heeft niks te maken met je upload snelheid;) Kijk als je een 100Mbit glasvezel hebt is het probleem al minder, dan heb je enkel het probleem dat als deze verbinding uitvalt en je een noodzakelijke backup moet terug zetten omdat je anders schade oploopt dat er geen oplossing is (buren:thumbup:, maar alsnog traag). En reken maar eens uit hoe lang het anders gaat duren, neem bijvoorbeeld een doorsnee ADSL lijn a 100 Kbps upload en probeer daar eens 1GB doorheen te pompen, dat duurt sowieso lang. En als het echt om backups gaat dan is het meestal meerdere GB's.
Ik heb zelf een 6Mbit up, +/- 700KBps in praktijk. 1GB gaat al wat sneller, maar alsnog kan dit veel beter.

Geert-Jan
21/11/09, 17:11
Daniel,

Als het IP statisch is, dan kun je ook downloaden van de server....

Yourwebhoster
21/11/09, 17:23
Daniel,

Als het IP statisch is, dan kun je ook downloaden van de server....
Ik denk dat ik je niet helemaal begrijp. Ik heb het over de upload snelheid, dus het uploaden van thuis naar de server. Dynamisch of statisch, oplossingen voor dynamisch zijn er, bijvb dyndns. Dit is dus echt geen probleem en los daarvan, heeft ook niets te maken met de upload en download snelheid.

JanSmit
21/11/09, 19:46
Zullen ze blij mee zijn :(

Haalbaar: Ja.

Wat zie je over het hoofd:
- Stroomkosten.


zet een tijdschakelaar ertussen en laat de server enkel op gezette tijden zijn ding doen bij je ouders.

gr

Jan

LBCsm
21/11/09, 19:50
Ja ik zat net ook al te kijken naar wake on lan met "auto shutdown als backup voltooid is" script.

Dat die uplink van een thuis-verbinding niets voorstelt, snap ik. Mocht ik de data van deze backup nodig hebben, dan haal ik de schijf gewoon op. Ben niet van plan om dat via die uplink te gaan recoveren.
Het is meer dat ik de data ook in eigen fysieke macht heb, dus buiten het datacenter om.
Zal wel een onnodig iets zijn, maar geeft me gevoelsmatig weer rust ;)

Piwi-Web
21/11/09, 23:27
Ja ik zat net ook al te kijken naar wake on lan met "auto shutdown als backup voltooid is" script.

Ik herinner dat een ander lid @ WHT het hier over had. Als je de zoekfunctie misschien gebruikt vind je hem (ik heb nu ff geen zin om te zoeken :p :whistling:)

WeServIT
22/11/09, 00:04
Ik weet niet om hoeveel opslag het precies gaat, maar anders zou een VPS of dedicated ook nog altijd kunnen. Je zit dan gewoon op 100 of 1000Mbit en hebt een veel snellere verbinding. Dan gebruik maken van RSync zodat je zo min mogelijk dataverkeer verbruikt.

Je zou eventueel ook die AMD configuratie in een 1U kastje kunnen doen, een 1U cooler erop en ergens coloceren.

Yourwebhoster
22/11/09, 00:55
Mocht ik de data van deze backup nodig hebben, dan haal ik de schijf gewoon op.
Dus jij haalt de schijf even op en gaat naar de DC:huh: Je kan beter in een andere DC een server hangen met de backups, tenminste als je niet een paar uur heen en weer naar de DC wilt om alles over te zetten. Duur grapje, en ik vraag mij af of klanten hier blij mee zullen zijn. Het is inderdaad handig om zelf een backup te hebben, maar houd deze dan als tweede optie.

Maar aangezien dit een secundaire backup is, is het niet een zeer groot probleem tenzij je primaire backup (let op, RAID 1 is niet je backup, je kan niet even een backup van gisteren restoren en de mogelijkheid dat beide schijven der aan gaan is er altijd) niet in aan aparte DC is. Ikzelf zou alleen backups die even snel gemaakt moeten worden in de DC naar een andere server maken en deze daarna versturen naar een andere DC.

WeServIT
22/11/09, 01:08
Dus jij haalt de schijf even op en gaat naar de DC:huh:

Lijkt me inderdaad ook een duur grapje, tevens kost het je veel extra tijd. Ook al de colocatie provider er niet echt blij mee zijn als je iedere week even langs gaat voor een backup. Het lijkt me tenminste dat je minimaal één keer per week backupt.
Zorg gewoon voor een leuke server in een ander datacenter, dit bespaard je veel tijd en moeite.

Yourwebhoster
22/11/09, 01:12
Lijkt me inderdaad ook een duur grapje, tevens kost het je veel extra tijd. Ook al de colocatie provider er niet echt blij mee zijn als je iedere week even langs gaat voor een backup. Het lijkt me tenminste dat je minimaal één keer per week backupt.
Zorg gewoon voor een leuke server in een ander datacenter, dit bespaard je veel tijd en moeite.
Mocht je de kosten te hoog worden, er zijn bedrijven die goedkoop servers aanbieden zoals ovh met redelijk wat opslag. Als je kijkt op isgenoeg.nl lijkt mij de goedkoopste server goedkoper dan thuis een servertje hosten, hoewel dit af hangt van het stroomverbruik.

LBCsm
22/11/09, 01:42
Dus jij haalt de schijf even op en gaat naar de DC:huh: Je kan beter in een andere DC een server hangen met de backups, tenminste als je niet een paar uur heen en weer naar de DC wilt om alles over te zetten. Duur grapje, en ik vraag mij af of klanten hier blij mee zullen zijn. Het is inderdaad handig om zelf een backup te hebben, maar houd deze dan als tweede optie.

Maar aangezien dit een secundaire backup is, is het niet een zeer groot probleem tenzij je primaire backup (let op, RAID 1 is niet je backup, je kan niet even een backup van gisteren restoren en de mogelijkheid dat beide schijven der aan gaan is er altijd) niet in aan aparte DC is. Ikzelf zou alleen backups die even snel gemaakt moeten worden in de DC naar een andere server maken en deze daarna versturen naar een andere DC.

Dit verhaal slaat echt meer op een secundaire backup die 95% zeker nooit nodig zal zijn. Toch vind ik het een fijn idee om de data fysiek zelf te hebben.

Verder ben ik mijn eigen klant. Server zal geplaatst worden om de website te hosten en server applicatie taken te kunnen verrichten. Ik heb dus niet te maken met andermans websites. Maar wederom het is niet als primaire backup bedoeld.

Verder ben ik onderhand zo ver dat ik eindelijk door heb waarom die oude PC ooit vervangen is (een van de 2 512MB DDR modules vertoont fouten).
Verder kan ik de server via de bios dagelijks uit zichzelf laten opstarten.

Daarnaast zag ik ook een optie "Action on power loss:System State/Power Off/Power On" staan. Wellicht kan ik daar wat mee knutselen. Mocht ik 3 keer per 24-uur een pull-backup willen starten; dan zet ik een schakelklok ertussen die 3x per dag voor 1 minuut de stroom erafhaalt. Dan lijkt het mij dat hij indien de schakelklok weer stroom doorlaat, dat het systeem aan zou moeten gaan met de optie "Power On" geselecteerd. Dan is het een kwestie van een script schrijven wat de pull backups initieerd als de PC opgestart wordt, automatisch afsluit als de backup voltooid is en de backup afbreekt en een shutdown forced 15 minuten voordat de stroom onderbroken wordt.
Wake-On-Lan lijkt me handiger trouwens. Zal ik morgen eens naar kijken of ik dat aan de praat krijg.

santema
22/11/09, 03:57
Lijkt me inderdaad ook een duur grapje, tevens kost het je veel extra tijd. Ook al de colocatie provider er niet echt blij mee zijn als je iedere week even langs gaat voor een backup. Het lijkt me tenminste dat je minimaal één keer per week backupt.
Zorg gewoon voor een leuke server in een ander datacenter, dit bespaard je veel tijd en moeite.


Omdat? Wat kan mij het schelen of klanten nu 1 keer per week langskomen of 10 keer per dag?

santema
22/11/09, 04:00
Dit verhaal slaat echt meer op een secundaire backup die 95% zeker nooit nodig zal zijn. Toch vind ik het een fijn idee om de data fysiek zelf te hebben.

Verder ben ik mijn eigen klant. Server zal geplaatst worden om de website te hosten en server applicatie taken te kunnen verrichten. Ik heb dus niet te maken met andermans websites. Maar wederom het is niet als primaire backup bedoeld.

Verder ben ik onderhand zo ver dat ik eindelijk door heb waarom die oude PC ooit vervangen is (een van de 2 512MB DDR modules vertoont fouten).
Verder kan ik de server via de bios dagelijks uit zichzelf laten opstarten.

Daarnaast zag ik ook een optie "Action on power loss:System State/Power Off/Power On" staan. Wellicht kan ik daar wat mee knutselen. Mocht ik 3 keer per 24-uur een pull-backup willen starten; dan zet ik een schakelklok ertussen die 3x per dag voor 1 minuut de stroom erafhaalt. Dan lijkt het mij dat hij indien de schakelklok weer stroom doorlaat, dat het systeem aan zou moeten gaan met de optie "Power On" geselecteerd. Dan is het een kwestie van een script schrijven wat de pull backups initieerd als de PC opgestart wordt, automatisch afsluit als de backup voltooid is en de backup afbreekt en een shutdown forced 15 minuten voordat de stroom onderbroken wordt.
Wake-On-Lan lijkt me handiger trouwens. Zal ik morgen eens naar kijken of ik dat aan de praat krijg.

De power on optie is daar inderdaad wel voor, maar om dat nou meerdere keren per dag te gaan doen, dat gaat je OS niet leuk vinden schat ik.

Een PC gebruikt echt niet zoveel stroom als men denkt. Het gemiddelde huishouden betaald ~ 8 cent per KW/h, een PC gebruikt misschien een keer 0.5 ampere = 115 watt Per dag gebruik je dan dus 2.7 KW/h = 82 KW/h per maand = 6.57 euro (als ik goed gerekend heb).

Yourwebhoster
22/11/09, 09:47
Waarom zou een OS niet leuk vinden om meerdere keren te booten?? Normale PC's doen dat ook gewoon dus...
Ja stroom klopt wel, valt mij nog best mee dan. Heb hier een AMD 2300-BE die in de gehele opstelling idle 60 watt en onder een beetje hd activiteiten 70 watt verbruikt. Alleen is de hd verrot denk ik....
@weservit, langskomen zou idd geen probleem moeten zijn, daarnaast wilt TS alleen langskomen als de backup terug gezet moet worden dus niet elke week;) (hoop ik voor TS:lovewht:)

XBL
22/11/09, 10:19
Als het enkel om incrementele backups gaat, is de besproken optie wel interessant. Zeker met de backupdoos die maar af en toe aanstaat (doe je dat niet, dan is het waarschijnlijk interessanter een doos in een ander DC te hangen zodat de stroomkosten ook nog fatsoenlijk in je administratie op te voeren zijn).

Verdere dingen waar je rekening moet houden: doe de eerste backup met de server en de backupdoos in een lokaal netwerk (anders duurt het een eeuwigheid). Doe goede controles of de data die je ge-backup-t hebt ook goed is ge-backup-t. Ik meen dat dit laatste automatisch wordt gedaan door rsync (maar waarschijnlijk zul je wel wat moeten scripten om iets te doen bij een corrupte backup).

WeServIT
22/11/09, 10:50
Je OS zal het niet zo leuk vinden als je de stroom er ineens afhaalt, af en toe kan het geen kwaad maar om het iedere dag te doen lijkt me geen goed plan.

Yourwebhoster
22/11/09, 10:53
Je OS zal het niet zo leuk vinden als je de stroom er ineens afhaalt, af en toe kan het geen kwaad maar om het iedere dag te doen lijkt me geen goed plan.
Stroom deraf zou ik niet doen, wel gewoon de commando halt en daarna eventueel stroom deraf. Moet je alles even goed timen, moet lukken:)

XBL
22/11/09, 10:53
Je OS zal het niet zo leuk vinden als je de stroom er ineens afhaalt, af en toe kan het geen kwaad maar om het iedere dag te doen lijkt me geen goed plan.

Als ik het goed heb begrepen, gaat TS eerst gewoon een shutdown uitvoeren - daarna gaat de stroom er af. Als de bios goed ingesteld staat (en kan worden) dan gaat de machine vanzelf weer aan als er weer stroom op komt te staan.

WeServIT
22/11/09, 10:57
Als ik het goed heb begrepen, gaat TS eerst gewoon een shutdown uitvoeren - daarna gaat de stroom er af. Als de bios goed ingesteld staat (en kan worden) dan gaat de machine vanzelf weer aan als er weer stroom op komt te staan.

Ah ja, dat is dan de beste optie. Had het verkeerd begrepen denk ik :thumbdown:

Yourwebhoster
22/11/09, 10:57
Als ik het goed heb begrepen, gaat TS eerst gewoon een shutdown uitvoeren - daarna gaat de stroom er af. Als de bios goed ingesteld staat (en kan worden) dan gaat de machine vanzelf weer aan als er weer stroom op komt te staan.
Als dit allemaal niet werkt, probeer het mobo in te stellen op booten als er stroom is. Dan plaats je een leuk klokje er tussen die de stroom aan en uit switched. Voordat de klok het uit zet laat je eerst de server zichzelf uit zetten, heb je ook geen standby stroom a een paar watt:)

LBCsm
22/11/09, 12:21
Als dit allemaal niet werkt, probeer het mobo in te stellen op booten als er stroom is. Dan plaats je een leuk klokje er tussen die de stroom aan en uit switched. Voordat de klok het uit zet laat je eerst de server zichzelf uit zetten, heb je ook geen standby stroom a een paar watt:)

Dit is precies wat ik bedoel. Ik moet zometeen nog even proberen of die bios optie ook echt werkt (dat hij automatisch aan gaat als de stroomtoevoer afgebroken is).

Verder nog even voor de duidelijkheid:
De reden van een dergelijke backup is niet de primaire backup van de server. Dat regel ik hoogstwaarschijnlijk onsite bij de provider. Ik vind het gewoon een rustgevend idee dat ik de data fysiek zelf ook in handen heb. Ook bij een backup bij een tweede colo, ben je toch weer enigszins gebonden aan die colo. Je hebt de data niet in eigen handen.

In principe laat ik het script wat de backup runt een shutdown uitvoeren nadat de backup voltooid is, dus de backuppc zal al lang uitgeschakeld moeten zijn als de schakelklok de stroom eraf haalt (incremental backup duurt vast geen 8 uur, ervan uitgaande dat het ik de backup 3x per 24 uur uitvoer), maar uiteraard laat ik ook een ander script draaien die de huidige taken afbreekt en een shutdown forced een minuut of 15 voordat de tijdklok de stroom er een minuut afhaalt.

Wake-on-lan wordt misschien wat lastiger. Ik denk dat een thuisPC geen statisch IP adres heeft namelijk. Dan is er vast wel iets met DynDNS te regelen, maar dat zou het backup script redelijk compliceren, omdat die dan een IP adres van DynDNS moet fetchen (om WOL magic packet te versturen). Denk dus dat de schakelklok optie beter is. Bovendien weet ik van 5 jaar geleden dat WOL ook niet 100% werkte op mijn thuisnetwerk. Laat staan als het een remote verhaal gaat worden.

Ik zal vanmiddag aan de slag met CopSSH en CWRsync om te kijken of ik dat wat aan de praat krijg.

Yourwebhoster
22/11/09, 12:23
Schakelklok... kon daar even niet opkomen:lovewht:

Tim.Bracquez
22/11/09, 12:33
Wanneer je backups neemt, vergeet niet regelmatig een restore en controle te doen ervan(in een test omgeving). Om te kijken of alles goed lukt want dat vergeten sommige wel eens. Op een moment dat je het nodig hebt kan het helemaal fout gaan als de backups niet goed werkten.

LBCsm
22/11/09, 13:11
Wanneer je backups neemt, vergeet niet regelmatig een restore en controle te doen ervan(in een test omgeving). Om te kijken of alles goed lukt want dat vergeten sommige wel eens. Op een moment dat je het nodig hebt kan het helemaal fout gaan als de backups niet goed werkten.

Goeie tip! Ik maak lokaal al jaren backups, maar heb er nog nooit een hoeven terug zetten. Ga er altijd vanuit dat het wel goed zit, maar dat is inderdaad wat naief.

Tim.Bracquez
22/11/09, 13:52
Ik zag bij DirectAdmin hier laatst een member die zijn backup een automatische restore gaf als failover en de uitleg erbij hoe het kan (of hoe je er aan komt)

Is gewoon een cron voorzien die in de 'task.queue' het nodige zet. Voor andere panels/dingen zijn er ook zo'n dinge te voorzien.

Zelf gebeuren hier meerdere restores op een vast schema als zijnde test die dan manueel gecontroleerd worden afgewisseld met automatische controle.

The-BosS
22/11/09, 20:30
Goeie tip! Ik maak lokaal al jaren backups, maar heb er nog nooit een hoeven terug zetten. Ga er altijd vanuit dat het wel goed zit, maar dat is inderdaad wat naief.

Backups maken is meestal het minste probleem inderdaad, het terug kan meer zorgen geven. Het is ook te zien of je een full backup wil terug plaatsen of een paar files. Of als je een backup restore doet op een ander systeem bvb van i386 naar x64 (andere libs) of van amd naar intel of omgekeerd dat er vaak problemen kunnen ontstaan. Dus dat is ook iets waar je rekening mee moet houden als je bvb hardware zou vervangen of upgraden.

Ik heb hier een gelijkaardig systeem staan, alleen blijft de pc op kantoor wel 24/24 aanstaan omdat dit tevens de NAS is voor kantoor. op de oude PC 800Mhz - 256MB ram staat FreeNAS, waarvan wij de ftp in router forwarden. In de colocatie worden dan via cron backups gepushed op de ftp. We gebruiken dit wel voor eigen content en data en niet zo zeer voor klanten, alhoewel er hier en daar wel een klant tussen zit (maar dat zijn dan de managed klanten). En indien we de lokale content zouden moeten restoren dan gaan we idd ook met removable hd naar het datacenter. Heb bij een klant een gelijkaardig systeem opgezet alleen is dit een windows machine die fetched, na de pull gaat de pc in hybernate en om 2u s'nacht komt die er weer uit en begint om 3u de backups binnen te halen.

En kwa stroomkosten is het meestal zo dat deze op kantoor of thuis voor 1 enkele server meestal minder kosten dan colocatie. Trouwens in een datacenter zijn de aircokosten, ups, noodgenerator(s), etc ook allemaal verrekend in de stroomprijs dus valt dit meestal duurder uit dan stroom thuis.

t.bloo
22/11/09, 23:46
Het gemiddelde huishouden betaald ~ 8 cent per KW/h

zou ik wel willen :nuke: maar dit zijn toch echt mijn kosten:


levering per kwh € 0,09
netwerk per kwh € 0,03
belasting per kwh € 0,10
subtotaal excl btw € 0,22
btw 19% € 0,04
totaal per kwh € 0,26


kortom circa 25 cent per kwh voor consumenten

santema
23/11/09, 00:19
zou ik wel willen :nuke: maar dit zijn toch echt mijn kosten:


levering per kwh € 0,09
netwerk per kwh € 0,03
belasting per kwh € 0,10
subtotaal excl btw € 0,22
btw 19% € 0,04
totaal per kwh € 0,26


kortom circa 25 cent per kwh voor consumenten

Eneco (volgens mij niet eens de goedkoopste) zit op 0.2297, inclusief btw leverin en belasting. Je vergeet de heffingskorting per jaar, dat scheeld ook aanzienlijk :).

Yourwebhoster
23/11/09, 00:21
Eneco (volgens mij niet eens de goedkoopste) zit op 0.2297, inclusief btw leverin en belasting. Je vergeet de heffingskorting per jaar, dat scheeld ook aanzienlijk :).
Naja, komt er in elk geval op neer dat het duurder wordt dan jou berekening:) Ben ik even blij met een setupje van 60 Watt hier... Toch wel een verschil dus, en als ik hem 24/7 wil draaien kan ik nog het één en ander aanpassen zodat hij op de 50 Watt steekt.... (nee, onderklokken moet er nog bij komen dan). Of toch maar een atom... Nouja, zit een topic te kapen gaat helemaal hier niet over:thumbdown:

t.bloo
23/11/09, 00:41
Heffingskorting is per aansluiting en gaat dus van de vaste lasten af en telt dus niet direct door in de kosten van je extra server in dit geval.

100W server kost je dus anno 2009 minimaal 200 euro aan extra elektriciteit, hetgeen toch redelijk relevant is voor dit topic. Schakelklokken of andere energiebesparende knutsels verdien je dus al snel terug met de lagere stroomkosten.

Yourwebhoster
23/11/09, 00:44
Zou dan voor een Atom 330 gaan, 2 fysieke cores maar toch zuinig (oke, rete traag so what backup server:thumbup:). Hier 2 disks in duwen en voila.
Meet anders het verbruik van je huidige opstelling, ik durf geen inschatting te maken en googelen wilt even niet:innocent:

Edit: Ohja, gebruik een lichte voeding, anders heb je geen efficiente voeding en betaal je daardoor wellicht te veel...

LBCsm
23/11/09, 09:29
Als ik hem 3 keer per dag laat booten en weer laat afsluiten als de backup voltooid is, dan lijken de stroomkosten mij niet het grootste probleem toch?

Qua software; ik neig op dit moment naar CopSSH en CWRsync (zoals in youtube video op pagina 1). Iemand betere suggesties (voordat ik me weer dagen aan het inlezen/configureren/etc. ben om er later achter te komen dat ik beter andere software had kunnen gebruiken)?

Op de backup server (oude PC) heb ik momenteel Win2003 Standard R2 draaien, voornamelijk om wat bekend te worden met dit OS.
De colo servers die ik wil backuppen gaan Win2003 Standard R2 draaien. Server 1 gaat de website draaien en Server 2 gaat de server applicatie met SQL Server 2008 Express database draaien.
Is een SQL Server 2008 Express DB wel te backuppen met Rsync? Of moet ik dan lokaal een backup van de database maken en die lokale backup versturen met Rsync?

Piwi-Web
23/11/09, 11:36
Booten kost meestal meer stroom dan hem gewoon aan te laten staan. Denk dat dat bij 3 x per dag ongeveer hetzelfde zal zijn.

Maarja, het is zijn totaliteit een slecht idee. Niet alleen om de stroom maar ook qua verbinding. Als je verbinding eruit klapt heb je niets meer (en dat kan dus ook zijn met backup restoren). Lijkt mij niet dat je zin hebt om steeds naar het DC te rennen om een wat grotere backup te restoren :)

Geert-Jan
23/11/09, 11:38
Qua software; ik neig op dit moment naar CopSSH en CWRsync (zoals in youtube video op pagina 1). Iemand betere suggesties (voordat ik me weer dagen aan het inlezen/configureren/etc. ben om er later achter te komen dat ik beter andere software had kunnen gebruiken)?


Er zijn vele soorten software, OS'en, CP's. Test, lees, test, lees, test, lees en kies er een die jouw het lekkerste ligt.
Sorry, zo gaat dat nu eenmaal. Iemand die zweet bij Debian zal heel moeilijk overstappen op FreeBSD, maar dat wil niet dat deze daarom minder is. Zo hebben we het allemaal ondervonden.
immers, (sorry) bij vrouwen en bier doe je (waarschijnlijk) ook niets anders....

Yourwebhoster
23/11/09, 11:39
Booten kost meestal meer stroom dan hem gewoon aan te laten staan. Denk dat dat bij 3 x per dag ongeveer hetzelfde zal zijn.

Maarja, het is zijn totaliteit een slecht idee. Niet alleen om de stroom maar ook qua verbinding. Als je verbinding eruit klapt heb je niets meer (en dat kan dus ook zijn met backup restoren). Lijkt mij niet dat je zin hebt om steeds naar het DC te rennen om een wat grotere backup te restoren :)
Mwah mijn servertje trekt bij het opstarten 80 Watt voor 20-30 seconden, dus valt echt wel mee;)
Maar TS heeft reden al aangegeven en dat dit enkel secundair is, daarnaast wilt hij naar de DC gaan om te restoren als dat nodig zou zijn...

BramICT
28/11/09, 04:39
ik gebruik ook bij mij op kantoor een "oude" pc als offsite backup, precies het zelfde idee. werkt prima alleen heb ik backups van rond de 30 GB nu.. alles in één 50/5 mbit dus schiet ook wel redelijk op.. opzich volgens mij prima haalbaar

(P.S. mijn backup servertje gebruikt 30 watt.. dus zo veel kost dat ook weer niet €100 per jaar schat ik zo??)