PDA

Bekijk Volledige Versie : zwembad warmen met serverwarmte...



jst
20/11/09, 21:06
Het gebouw waar we zitten heeft de luxe van een overdekt zwembad van zo'n 100 m³. Wegens de hoge dieselprijzen is het echter merendeel van de tijd onverwarmd, bijgevolg enkel bruikbaar voor ijsberen.

Iemand een idee hoe we onze serverwarmte hier zouden kunnen inkrijgen?
mijn idee is de 'ontspanner' van de airco, het ding dat buiten staat en de warmte de lucht in blaast, ergens op de warmtewisselaar van het zwembad krijgen.

iemand een idee?
Hoe zou ik kunnen rekenen hoeveel warmte ik nodig heb voor een aangename 29 ofzo graden? ik hoor dat een airco per verbruikte amp ongeveer 3/4 ampere aan warmte zou afgeven.

dit zou de beslissing om het reserve datacenter intern te hosten nogal sterk beinvloeden :)

alvast bedankt!
jst.

pvdpf
20/11/09, 21:09
Welk merk airco?
Neem eens contact op met je leverancier van de airco.
Deze zullen deze vragen wel vaker gehoord hebben.

Goed initiatief!
Dan mag je daar gratis zwemmen / poolparty's geven?(headbang)

KristianT
20/11/09, 21:32
Een leuk rekensommentje:

Om 1 liter water 1 graad celcius op te warmen heb je 4190 Joule aan energie nodig.

Stel het zwembad is 10x10x2 meter.
Dan past er 200m3 water in, oftewel 200000 liter.

Om 200000 liter water 1 graden celcius op te warmen is dus (200000x4190) 838000K Joule nodig.

1KW/h is gelijk aan 3600K Joule.

Dus 838000K Joule = 232.8KW/h

Dus om 200m3 water 1 graad celcius te laten stijgen is 232.8KW/h aan energie nodig.

Als 1 server 1A trekt (230W/h), heb je 1012 servers nodig om het water 1 graad celcius te laten stijgen in 1 uur tijd. (er van uit gaande dat 100% van de stroom ook weer word omgezet in warmte)

En nu zou je dus nog kunnen bereken hoveel het water afkoelt in 1 uur om zo te berekenen hoeveel servers er nodig zijn om het water op temperatuur te houden.

jst
20/11/09, 21:34
de airco leveranciers hebben geen idee, ze willen me wel een warmtepomp verkopen.
Poolparty's? neuuh, is enkel voor de conditie, zodat we allemaal fit op het werk zijn;)

jst
20/11/09, 21:38
Het duurt 6 dagen om te warmen van 9 naar 29 graden, maar heb geen idee hoeveel kjoule de warmtewisselaar heeft, er staat geen typenummer op. Het is een soort buis waar zwembadwater doorloopt, en verder de aansluiting op een dedicated verwarmingsketel.
Met 7.000 liter diesel doen we ongeveer een jaar aan 29 graden.
Enig idee hoeveel energie dit is?

KristianT
20/11/09, 21:47
1 liter diesel is 43.8 MJoule.
1 liter diesel is dus 43800 KJoule

Bij een rendament van 80% geeft 1 liter diesel 35040 KJoule aan energie.
Dus 1 liter diesel is 9.7KW/h.

Om 200m3 water 1 graad celcius te laten stijgen is dus 24 liter diesel nodig.

Apoc
21/11/09, 00:32
Hou er verder ook rekening mee dat er nog aardig wat andere factoren erbij betrokken zijn. Tijdens het transporteren van de warmte verlies je natuurlijk wat energie. Het rendementsverlies is compleet afhankelijk van hoe jullie infrastructuur in elkaar zit, en over wat voor afstand de warmte getransporteerd moet worden.

Ik denk dat je waarschijnlijk het beste hiervoor een installatiebedrijf voor langs kan laten komen, zodat zij berekeningen voor je kunnen maken (dat kost hooguit een paar 100 euro). Aan de hand daarvan kun je dan kijken wat je doet.

Verder nog; je noemde het verwarmen van het water van 9 naar 29 graden; dat zijn beide waardes waar je niet vanuit moet gaan. Het water zal binnen zeker geen 9 graden worden, tenzij het in die ruimte erg koud is. En 29 graden is wel aan de warme kant voor een "sport"bad; daarvoor zou ik uit gaan van 26-28 graden. 29 graden kan natuurlijk ook wel, maar hou er wel rekening mee dat de benodigde energie exponentieel stijgt (wat natuurlijk geen probleem is in het geval dat je meer dan genoeg warmte hebt).

SF-Jeroen
21/11/09, 01:02
Waarom zou je een zwembad uberhaupt op diesel stoken en niet op aardgas? Volgens mij is dat veel goedkoper.

Bambino
21/11/09, 03:01
Omdat ie in Belgie zit SF-Jeroen :) Daar draait de meerderheid nog altijd op mazout (goedkope diesel)

Angiligo
21/11/09, 03:24
Omdat ie in Belgie zit SF-Jeroen :) Daar draait de meerderheid nog altijd op mazout (goedkope diesel)

Klopt op rode diesel.

Je mag het enkel niet in je auto gooien gebruiken.
Maar vele doen het toch:thumbdown:

Rik
21/11/09, 11:01
Hier zijn kant en klare 'warmte terugkoppeling' systemen voor...

Piwi-Web
21/11/09, 11:51
Hier zijn kant en klare 'warmte terugkoppeling' systemen voor...

Heeft ie zeker ook zijn zijn bunker :thumbup::lovewht:

cfmweb
21/11/09, 12:17
Je zou eens kunnen kijken hoe ze het bij Nemo33 (http://www.nemo33.com/index_nl/) hebben gedaan.
Daar hangt ook een mooi systeem in op zonneboilers waarvan het warme water onderin het zwembad wordt gepompt en door natuurlijke stijging naar boven stroomt. Ze hebben er alleen geen datacenter staan voor zover ik weet :)

Piwi-Web
21/11/09, 12:58
Nu even een serieuze reactie :)

Je hebt van die zonnecollectoren (of hoe heten die dingen?) waar water door stroomt en wordt opgewarmt door de zon die er op schijnt. Dat verwarmde water wordt dan gewoon weer teruggepompt het zwembad in.
Waarschijnlijk heb je ook wel zoiets met lucht :)

eweps
21/11/09, 14:54
Als je nou de warme lucht onderin het zwembad door ventielen laat komen, heb je gelijk een bubbelbad.

pwwebdev
21/11/09, 15:44
1KW/h is gelijk aan 3600K Joule.

Huh? Watt is nog altijd Joule per seconde. Je som klopt verder niet door deze aanname. 1kWh is 3600 KJ.

Yourwebhoster
21/11/09, 15:53
Misschien is dit wat:P?
http://www.clima-estepona.com/zwembadwpomp.htm

chielsen
21/11/09, 16:00
Huh? Watt is nog altijd Joule per seconde. Je som klopt verder niet door deze aanname. 1kWh is 3600 KJ.

Dat zegt ie toch?

pwwebdev
21/11/09, 20:10
Dat zegt ie toch?

Nee, kW/h bestaat niet, kWh wel.

DUR0N
21/11/09, 20:32
Inderdaad, der is opeens een tijdfactor ingeslopen, da's onmogelijk.

een kwh is 3600000 joule, niet 1000 watt per uur.

Apoc
21/11/09, 21:26
Nee, kW/h bestaat niet, kWh wel.

Dat heet kommaneuken, iedereen weet wat hij bedoelt.

Thijs
21/11/09, 21:35
Je hebt een warmtewisselaar nodig, dus 2 gescheiden systemen waar je je zwembad water "langs" je condenser laat lopen.

MMaI
21/11/09, 22:33
wat Thijs zegt ;)
de meest warmteuitwisselingssytemen werken met trwee gesloten circuits, aan de ene kant het circuit dat warm is an wil afkoelen, aan de andere kant het circuit dat koud is en opgewarmt wil worden.

Het is dus niet zo'n makkelijk rekensokmmetje, want hoe warmer je zwembadwater is, hoe lastiger het is om nog voldoende warmte af te geven (warmte coëfficient).

Deze techniek wordt ook veel industrieel toegepast om restwarmte te bewaren, misschien dat je contact op kan nemen met HVAC, dat is toch wel een grotere partij in warmtewisselaars etc.

Kijk anders ook eens voor een duidelijk verhaal (van een specifieke oplossing) op http://www.hsh-fiwihex.com/index.php?option=com_content&view=article&id=59&Itemid=76&lang=nl

Let er natuurlijk ook op dat de prijs vna je systeem niet ver boven de 5x7000xliterprijs uitkomt, anders is het natuurlijk niet rendabel

Triloxigen
21/11/09, 23:14
Nu even een serieuze reactie :)

Je hebt van die zonnecollectoren (of hoe heten die dingen?) waar water door stroomt en wordt opgewarmt door de zon die er op schijnt. Dat verwarmde water wordt dan gewoon weer teruggepompt het zwembad in.
Waarschijnlijk heb je ook wel zoiets met lucht :)

Nee, dat water wordt niet teruggepompt in het zwembad. Maar door buizen geleid welke het water wel verwarmen.

Heb zonnecollectoren op het dak voor oa de douche :thumbup:

Piwi-Web
21/11/09, 23:22
Nee, dat water wordt niet teruggepompt in het zwembad. Maar door buizen geleid welke het water wel verwarmen.

En dan gaan ze toch het zwembad weer in? :)
Heb hier zo'n systeem i.i.g. en het werkt goed !

Triloxigen
21/11/09, 23:29
En dan gaan ze toch het zwembad weer in? :)
Heb hier zo'n systeem i.i.g. en het werkt goed !

Zijn 2 afzonderlijke watersystemen, de een warmt het ander op. Het water uit het zwembad zelf gaat niet door de collector.

Yourwebhoster
22/11/09, 00:52
Mwah deze techniek wordt ook gebruikt bij vele stadsverwarming centra (heb zo mijn connecties die wel eens wat willen vertellen, saai:(). Onder de grond lopen warmte buizen met hoge druk water waardoor temp +100 graden is, weet het niet exact. In gebouwen wordt dit door zo'n warmte wisselaar heen gehaald, het water van de stadsverwarming wordt verder niet gebruikt in de gebouwen zelf maar enkel om warmte af te geven. Ik weet niet in hoeverre dit mogelijk is met een airco (zal ook van type afhangen) maar als je tijd over hebt kan je zelf iets in elkaar knutselen (ohja, garantie van airco vervalt meestal:p).

Piwi-Web
22/11/09, 17:46
Zijn 2 afzonderlijke watersystemen, de een warmt het ander op. Het water uit het zwembad zelf gaat niet door de collector.

Hier toch echt wel ;):innocent:

Yourwebhoster
22/11/09, 17:48
Hier toch echt wel ;):innocent:
Dat systeem is een ander soort warmte wisselaar:p Je kan ook zwembadwater door de airco heen pompen maar moet je niet gek gaan kijken als dat ding snel verstopt is:dots:

chielsen
22/11/09, 18:34
Dat heet kommaneuken, iedereen weet wat hij bedoelt.

Oh ja ik zag het zelf niet eens. Maar hij kan nooit op dat getal uitkomen als ie niet KWH bedoelt.

santema
22/11/09, 20:14
Dat systeem is een ander soort warmte wisselaar:p Je kan ook zwembadwater door de airco heen pompen maar moet je niet gek gaan kijken als dat ding snel verstopt is:dots:

Weet je uberhaupt hoe een airco werkt?

Ahmed
22/11/09, 21:43
Mwah deze techniek wordt ook gebruikt bij vele stadsverwarming centra (heb zo mijn connecties die wel eens wat willen vertellen, saai:(). Onder de grond lopen warmte buizen met hoge druk water waardoor temp +100 graden is, weet het niet exact. In gebouwen wordt dit door zo'n warmte wisselaar heen gehaald, het water van de stadsverwarming wordt verder niet gebruikt in de gebouwen zelf maar enkel om warmte af te geven. Ik weet niet in hoeverre dit mogelijk is met een airco (zal ook van type afhangen) maar als je tijd over hebt kan je zelf iets in elkaar knutselen (ohja, garantie van airco vervalt meestal:p).

Het water is +100 graden? Dat lijkt me stug. Iets met koken en verdampen...

ilnee
22/11/09, 22:14
Achmed: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hogedrukpan

chielsen
22/11/09, 22:14
Het water is +100 graden? Dat lijkt me stug. Iets met koken en verdampen...

Iets met druk?

Ahmed
22/11/09, 22:31
Oeps. Ik las over 'hoge druk' heen. Mijn excuses

Yourwebhoster
22/11/09, 23:00
Het water is +100 graden? Dat lijkt me stug. Iets met koken en verdampen...
Neehoor, als je druk opvoert kan je hogere temperaturen krijgen. Het zit in een gesloten systeem, verdampen is dus niet mogelijk;) (net zoiets als je kachels thuis, ook een gesloten systeem maar dan zonder hoge druk;)).

XBL
23/11/09, 00:10
Ik kan vrij weinig ideeën aandragen, maar mocht dit ooit werken: vertel het hier, want dan ga ik eens goed met mijn baas praten over een eigen zwembad op kantoor. Erg fijn idee ;).

:lovewht:

Wynand
23/11/09, 18:14
XBL: maar.. zij hébben er al eentje, alleen moet het water een zwembare temperatuur krijgen...

XBL
23/11/09, 18:17
Hier staat een DC, dus moet ik alleen m'n baas overtuigen om even een zwembad te graven. Love it.

Lite-On
23/11/09, 20:59
Hier staat een DC, dus moet ik alleen m'n baas overtuigen om even een zwembad te graven. Love it.

Misschien tijd om even in de begroting op te nemen? :thumbup:

Ik vind het zelf een goede zaak dat er toch steeds meer ideeën onstaan m.b.t. hergebruik van energie (warmte).
Het wordt tijd om de warmte te gaan gebruiken voor stadsverwarming in gebieden rondom datacenters, zonde om dat telkens in de lucht te "dumpen".

Ik weet dat er ergens ondertussen een datacenter langs een kas gebouwd is/of gebouwd wordt, zijn er meer mensen die hier nog wat nieuwe informatie over binnen krijgen?

WeServIT
23/11/09, 21:04
Ik weet dat er ergens ondertussen een datacenter langs een kas gebouwd is/of gebouwd wordt, zijn er meer mensen die hier nog wat nieuwe informatie over binnen krijgen?

Ja ik heb zoiets ook gehoord. De warmte wordt afgevoerd naar een kas die naast het datacenter staat geloof ik, of er dicht bij in ieder geval. Ik vind het wel een goed idee, die warmte voor die kassen moet anders ook weer opwekt worden en dat kost alleen maar meer energie.

Lite-On
23/11/09, 21:10
Ja ik heb zoiets ook gehoord. De warmte wordt afgevoerd naar een kas die naast het datacenter staat geloof ik, of er dicht bij in ieder geval. Ik vind het wel een goed idee, die warmte voor die kassen moet anders ook weer opwekt worden en dat kost alleen maar meer energie.

Klopt, om de hoek was een kas gelokaliseerd en zou warmte uitgewisseld worden tussen beide gebouen, lees; stroom opgewerkt worden :)

Marco Mahieu
23/11/09, 21:18
Mooie initiatieven. Ik denk dat het best wel een onderneming gaat worden om dat met je zwembad werkend te krijgen.

twee ideetjes: Waterkoeling in de server, en het zwembad als waterreservoir gebruiken ;)

En dan nog een serieus idee: Misschien niet zo effectief als het rechtstreeks op de warmtewisselaar van het zwembad aansluiten. Maar het zal ongetwijfeld meehelpen. Plaats de buitenunit van de airo in de ruimte waar het zwembad is. Doordat de lucht hier dan warmer is zal het water minder snel afkoelen lijkt mij.
Dit lijkt mij een vrij eenvoudige optie om op een simpele manier toch iets in de kosten van het zwembad te besparen ;)

Herbert
23/11/09, 23:28
Een airco levert best nog wel veel warmte.
Ik heb een airco die ook verwarmen kan, hij wordt gewoon andersom gekoeld.
Met een buiten temperatuur van 15 graden wordt de warme lucht hier ongeveer 60 graden, ik verwarm er het hele huis mee.
Als een airco koelt dan wordt de radiator (noem het maar even zo) ook 60 graden, je moet dan alleen een systeem uitvinden om dit over te brengen naar het zwembad.
Die van mij is maar 12000BTU maar dat maakt niet uit, de temperatuur wat van een datacenter komt zal hetzelfde zijn.

Marco Mahieu
24/11/09, 17:03
Ik denk ook niet dat de vraag moet zijn of het mogelijk is: dat is het zeker. Maar hoeveel moeite wil je ervoor doen / hoeveel zou je eraan willen uitgeven.

Rogier21
24/11/09, 20:51
Hier iets uitzoeken
http://www.elektro-online.nl/elektro/default.php?cPath=12921_12880_9943

En 1 kant voor je airco intercooler aansluiten, en andere kant aan je zwembad circulatie :P

BuGoff
25/11/09, 22:07
Denk er wel aan dat als je een warmtewisselaar op uw condenser aansluit je airco meer zal verbruiken.

Aangezien de condenser moeilijker afkoelt zal zijn rendement verlagen

Apoc
25/11/09, 22:21
Denk er wel aan dat als je een warmtewisselaar op uw condenser aansluit je airco meer zal verbruiken.

Aangezien de condenser moeilijker afkoelt zal zijn rendement verlagen

Als daar sprake van zou zijn, zou er dus een warmteoverschot voor het zwembad zijn. Daarvoor kun je natuurlijk nog van de huidige koeling (chillers) gebruik blijven maken.

Marco Mahieu
25/11/09, 22:25
Als daar sprake van zou zijn, zou er dus een warmteoverschot voor het zwembad zijn. Daarvoor kun je natuurlijk nog van de huidige koeling (chillers) gebruik blijven maken.

Nouja, de temparatuur waarop de airco staat ingesteld zal lager zijn als de temparatuur die het zwembad moet worden. Dus als het zwembad eenmaal op temparatuur is is daar wel een beetje sprake van denk ik.

Niels L
05/01/10, 21:40
Klopt, om de hoek was een kas gelokaliseerd en zou warmte uitgewisseld worden tussen beide gebouen, lees; stroom opgewerkt worden :)

Klopt :) mooi initiatief. Voorheen werd dit altijd bewerkstelligd met een WKK (warmte kracht koppeling) waarbij gas een flinke motor in werd gespoten, de stroom wordt gebruikt om de groente & planten/bloemen te belichten & de warmte en co2 worden vervolgens van elkaar gescheiden om deze afzonderlijk de zelfde kas in te brengen.

Waar dat dc staat weet ik niet precies, heb er voorheen wel eens een artikel over gelezen.

santema
05/01/10, 21:51
Agriport is dat volgens mij, dat datacenter staat er voor zo ver ik weet nog niet, de kassen komen daar wel als paddestoelen uit de grond.

Marco Mahieu
05/01/10, 23:43
@Niels L: waarom ben je alle oude topics omhoog aan het kicken :wacko:

Piwi-Web
05/01/10, 23:46
@Niels L: waarom ben je alle oude topics omhoog aan het kicken :wacko:

Waarschijnlijk omdat hij posts nodig heeft :thumbdown:

OT: Ik heb dat artikel ook gelezen over dat DC wat zijn warmte 'uitstoot' in kassen maar is daar nog wat van gekomen? Volgens Santema komen de kassen er wel maar hoe zit het met het DC? :)

Spyder01
06/01/10, 00:01
Waarschijnlijk omdat hij posts nodig heeft :thumbdown:

OT: Ik heb dat artikel ook gelezen over dat DC wat zijn warmte 'uitstoot' in kassen maar is daar nog wat van gekomen? Volgens Santema komen de kassen er wel maar hoe zit het met het DC? :)

Voor zover mij bekend is er zelfs nog geen paal in de grond voor dat DC. Is ook al weer een paar maand stil rondom dat project.

Piwi-Web
06/01/10, 00:03
Voor zover mij bekend is er zelfs nog geen paal in de grond voor dat DC. Is ook al weer een paar maand stil rondom dat project.

Jammer want vond het concept wel goed (en wil het graag in werkelijkheid zien) :)

Spyder01
06/01/10, 00:12
Jammer want vond het concept wel goed (en wil het graag in werkelijkheid zien) :)

Ik hoor net op MSN dat ze hopen in maart met de bouw te beginnen, even afhankelijk van het weer. Maar schijnt dat de grond al wel in juli is aangekocht.

Plan lijkt dus sowieso wel door te gaan.

jansen mgj
13/01/10, 21:30
Hadden ze dit toen ook niet gedaan met samenwerking van Microsoft en cisco netwerk ? Dat ze in IJsland een project hadden opgestart ?.

snefrika
19/01/10, 18:43
Wanneer mogen we komen?

jansen mgj
20/01/10, 22:44
Microsoft en Cisco plannen groene serverfarms in IJsland


Zowel Microsoft als Cisco zijn in gesprek met IJslandse autoriteiten om de mogelijkheid te onderzoeken van serverfarms die hun stroom uit geothermische centrales betrekken. Dankzij de vulkanische activiteit op het Noordse eiland is dit soort energie er in overvloed aanwezig.

Cisco's serverfarms in Groot Brittannië draaien al volledig op groene energie, zo vertelt Thór Thórdarsson van het energiebedrijf van Reykjavik, waar Cisco onlangs mee om de tafel zat, aan de krant Morgunbladid. De faciliteiten in de VS van het bedrijf lopen echter achter, en het heeft zichzelf verplichtingen gesteld om meer gebruik te gaan maken van duurzame energie. Het bedrijf had volgens Thórdarsson wel bedenkingen over de afstand tot het Amerikaanse vasteland, maar de overvloedige beschikbaarheid van betaalbare energie zouden de afgevaardigden toch belangrijker vinden dan de geografische ligging. Volgende maand stuurt ook Microsoft een delegatie naar het land om de mogelijkheden van groene serverfarms te onderzoeken, naar aanleiding van een recent gesprek over dit onderwerp tussen Bill Gates en de IJslandse president.

De plannen passen in de trend van duurzaam zaken doen die momenteel onder grote bedrijven heerst. In de VS zetten Google, Microsoft en Yahoo serverfarms aan de Columbia-rivier in Oregon neer vanwege de beschikbaarheid van goedkope windenergie. Ook Googles datacentrum aan de Eemshaven zal zijn stroom gedeeltelijk uit windmolens halen. Intel draagt ondertussen zijn steentje bij in de vorm van onderzoek naar energiezuinige serverprocessors, en het zogeheten Green Grid-consortium, waarin een aantal grote technologiebedrijven samenwerkt, bouwt aan standaarden voor efficienter stroomverbuik in datacenters. Uiteraard is deze groene trend ook een ordinaire geldkwestie: de stookkosten van grote organisaties zouden volgens Gartner in 2011 op kunnen lopen naar een derde van het it-budget.

Bron: tweakers.nl


Maar dacht dat ik het ergens anders ook had gelezen.. maargoed dit komt eigenlijk op het zelfde neer.