PDA

Bekijk Volledige Versie : Ontevreden met groothandel



wwwer
18/11/09, 10:03
Af en toe lever ik wat Hardware en maak er zelf gebruik van.

Nu is de prijs van mijn groothandel niet echt meer marktconform het is een lokale speler met een best leuk assortiment. Grootste voordeel ik stap in de auto en haal het met een paar minuutjes op.

Ze hebben een particuliere en zakelijke webshop. Het prijsverschil tussen die 2 is echt minimaal...

Vandaag wou ik een speaker setje bestellen en als ik de verzendkosten de de BTW er bij optel is zelfs een Bol.com goedkoper dan de groothandel voor resellers. De service etc is perfect daar is niks op aan te merken. het betreft hier Micro-square

Nu wil ik me eens gaan verdiepen in andere groothandels. Qwerty ken ik.. maar er moeten er vast veel meer zijn..

Wie heeft er suggesties. Waar koop jij in en waarom?

Marin
18/11/09, 10:11
Met google kom je een heel eind.

Actebis
Copacco
NCS
Techdata
BAS

De eerste 3 halen wij weleens wat naar tevredenheid

Apoc
18/11/09, 10:27
Ze hebben een particuliere en zakelijke webshop. Het prijsverschil tussen die 2 is echt minimaal...

Webshop? Particulier? Klinkt niet als groothandel.


Vandaag wou ik een speaker setje bestellen en als ik de verzendkosten de de BTW er bij optel is zelfs een Bol.com goedkoper dan de groothandel voor resellers. De service etc is perfect daar is niks op aan te merken. het betreft hier Micro-square

Zo te horen wilde je er 1 bestellen. Let op de term GROOThandel. Bij een groothandel ben je voor 1 stuk niet goedkoper uit, sterker nog, het is vrij normaal dat als je iets los inkoopt bij een groothandel, het duurder is dan in webshops (die groot inkopen bij een groothandel).

Toen ik net van start ging, maakte ik dezelfde fout, door te denken dat je bij een groothandel altijd goedkoper uit bent. Daar is in de praktijk zeker geen sprake van. Bij een groothandel ben je alleen goedkoper uit als je groot inkoopt. Als je losse artikelen inkoopt, is het vaak juist voordeliger om bij een retailer (webshop bijvoorbeeld) in te kopen, omdat zij vaak wel groot inkopen en dus forse kortingen krijgen (die ze voor een deel doorrekenen).


Nu wil ik me eens gaan verdiepen in andere groothandels. Qwerty ken ik.. maar er moeten er vast veel meer zijn..

Iets wat ik je als tip kan meegeven, is dat groothandels vooral goedkoop zijn in de producten waarop zij specifiek richten en waar zij direct importeur van zijn. Dit wil concreet zeggen dat het vaak niet slim is om alles bij dezelfde groothandel te halen, maar juist voor specifieke producten naar verschillende groothandels te kijken. De vraag is dus: wat voor groothandel ben je naar op zoek (en "computerapparatuur" is geen goed antwoord, want dat is al veel te breed). Gaat het bijvoorbeeld om geheugen, processoren, moederborden, randapparatuur, ..? Het is vaak verstandig om bij een groothandel in te kopen die zelf importeur is voor het merk wat je zoekt.

Goede inkoop kost overigens aardig wat tijd, maar pas ook op dat je er niet TE veel tijd aan besteed. Uren extra zoeken enkel om een paar euro te besparen, is niet slim, simpelweg omdat je tijd ook geld waard is (en als het om een paar euro verschil gaat, is dat de moeite niet waard - in die tijd kun je beter doen waar je bedrijf goed in is).

Marin
18/11/09, 10:59
Vandaag wou ik een speaker setje bestellen

Daar las ik even overheen. Maar dan kan je inderdaad beter even langs de Media Markt rijden. Want elke leverancier levert orderkosten. Dat ligt meestal tussen de 12 en 25 euro. Als je 1 setje besteld kun je dat inderdaad beter niet doen.

Spyder01
18/11/09, 11:06
De groothandel waar we het hier over hebben is inderdaad niet de goedkoopste, maar ook de service die je krijgt moet betaald worden. Sowieso al je meer besteld wordt er wel wat met de prijs gedaan en vervallen vaak ook de verzendkosten.

Trouwens, het ligt er aan wat je besteld, het ene is inderdaad goedkoper elders, maar dat hou je met alles. Je moet ook niet vergeten dat je hier geen minimum bestelbedrag hebt, geen orderkosten, geen verplichte omzet per jaar enz.

De groothandels die echt "goedkoop" zijn, daar heb je vaak ook dat je voor minimaal € 15.000,- moet bestellen op jaarbasis, anders willen ze je niet eens als klant.

Voorbeelden als de Media Markt, Salland, Saturn (ook van Media Markt), die kopen groot in en nemen met minder marge genoegen (massa = kassa!). En een speakersetje? Gewoon bij de Media Markt halen.

Jesperw
18/11/09, 11:08
Los spul (disks, kabels) bestel ik meestal bij micro-square.nl. Snel geleverd, gewoon op rekening kopen en veel keus.

wwwer
18/11/09, 11:10
Het speaker setje heb ik enkel gebruikt als vergelijkingsmateriaal.. hier ben ik inderdaad niet helemaal duidelijk over geweest.

De service, afhandeling etc etc bij Micro-square ben ik ook tevreden over! Het is enkel de prijs en het verschil tussen de prijzen die ze hanteren in de consumenten webshop en de zakelijke handel. En nog een voordeel dat ik het zo kan ophalen als ik iets nodig heb.

Echter zou ik zeker het hardware verhaal meer willen uitbreiden. Ook in levering van systemen en laptops. Ook hier zijn de prijzen niet goedkoop.

Vandaar mijn oproep naar ervaringen van anderen.
Dank voor de eerste adressen ik ga ze eens goed bekijken en bestuderen.

Ahmed
18/11/09, 11:24
Aces Direct is er ook :-). Goede ervaringen mee

Apoc
18/11/09, 11:31
Nu is de prijs van mijn groothandel niet echt meer marktconform het is een lokale speler met een best leuk assortiment. <knip> het betreft hier Micro-square


Los spul (disks, kabels) bestel ik meestal bij micro-square.nl. Snel geleverd, gewoon op rekening kopen en veel keus.

*D'oh!*


Vandaar mijn oproep naar ervaringen van anderen.

Nogmaals; waar ben je precies naar op zoek? Zonder die info kan niemand je gerichte tips geven.

NielsV
18/11/09, 15:54
Zelf koop ik veel in via Quote Components in Oldenzaal.
Daarnaast heb je natuurlij knog Copaco/McDos (hetzelfde tegenwoordig zo ongeveer, met nadruk op ongeveer)... erg veel leverbaar namelijk.. maarja is een groothandel, dus onder de 500 euro orderkosten en extra verzendkosten moet je niet van staan te kijken..

Spyder01
18/11/09, 16:12
Zelf koop ik veel in via Quote Components in Oldenzaal.
Daarnaast heb je natuurlij knog Copaco/McDos (hetzelfde tegenwoordig zo ongeveer, met nadruk op ongeveer)... erg veel leverbaar namelijk.. maarja is een groothandel, dus onder de 500 euro orderkosten en extra verzendkosten moet je niet van staan te kijken..

Voordeel van Copaco / McDos is dat als je nog de voorwaarden van een paar jaar terug hebt, dat je orderkosten anders liggen en de verzendkosten ook.

Maar hoe dan ook, alleen interessant als je wat groter inkoopt.

jansen mgj
18/11/09, 20:40
Misschien is Gistron wel wat voor je ? Dit bedrijf is gelegen aan de grens bij Elten - www.gistron.com is de link erna toe. die kunnen je vast en zeker wel eens verder opweg helpen!

jeffrey
24/11/09, 14:07
Gistron is ook niet alles hoor.
Wij zitten er toevallig dichtbij en dan rij je er wel eens heen als je snel iets nodig hebt maar als je bijvoorbeeld eens een keer snel 4 harddisks nodig hebt dan hebben ze maar 2 of 3 dezelfde types vaak op voorraad. Service is tevens niet super.

Verder denk ik dat TS meer iets in de buurt (Zeewolde) zoekt.
Wij bestelde tot +/- 2 jaar geleden bijna alles bij Micro-Square omdat alles gewoon goed geregeld is daar en de prijzen toen ook nog marktcomform waren. Inmiddels liggen de prijzen wel aan de hoge kant.

BsHosting
24/11/09, 14:18
Prijzen zijn van 1 kant wel belangrijk maar van de andere zijde telt snelle levering bij mijj veel harder dan de rest.

Ik weet dat ik soms meer betaal dan op een ander maar ik heb wel de garantie dat ik mijn onderdelen morgenvroeg in mijn postbus heb.
En dat scheelt mij een leverdag bij de klant vergeleken met andere.