PDA

Bekijk Volledige Versie : VPS hosting



kam
14/11/09, 19:24
Na het lezen van een aantal topics vroeg ik me af hoe hosters vps aanbieden.
Bedoel, esx vraagt x euro per vm per user? dan kan je toch onmogelijk goedkopere vpsjes aanbieden of zie ik het verkeerd?
Is dat ook zo bij xen? Gebruiken die hosters misschien iets wat ze zelf gefabriekt hebben?

Marin
14/11/09, 19:28
Als je googled zul je zien dat Xen Enteprrise gratis is. Als je googled zul je bijvoorbeeld ook OpenVZ vinden... Dit zullen veel mensen gebruiken. Als je googled kun je ook de vmware prijzen vinden, en dat bieden veel hosters ook aan aan hun klanten hoor.. Ook zal de zoekfunctie van dit forum je veel antwoorden geven :D

WeServIT
14/11/09, 19:34
Xen Server is gratis.
VMware betaal je per VPS.
OpenVZ is gratis.
Virtuozzo betaal je per VPS
KVM is gratis.

Dit zijn toch wel de bekendste virtualisatie technieken.

kam
14/11/09, 19:43
Wil niet stom doen maar googlen is leuk maar wil je echt prijzen hebben van vmware dan zoek je jezelf een ongeluk naar wat je MOET betalen en wat niet MOET.
Dit per vm is ook maar vanuit het forum gehaald. Kortom, ik vind het maar erg onduidelijk allemaal.

Zal je sterker vertellen, ik heb vmware een tijd geleden gebeld en gevraagd over welke licenties ik zou moeten hebben om door te verkopen en of het toegestaan is om diensten aan te bieden welke op een vps staan maar helaas geen duidelijk antwoord....

Randy
14/11/09, 19:48
OpenVZ en Virtuozzo hebben niets met een VPS te maken. Hier wordt gebruik gemaakt van een andere techniek, met veel beperkingen voor de gebruiker. Hetr kan daarom nooit als vervanger van een dedicated server dienen. Evenzo geldt voor XEN in Hypervising mode.

Voor VMware (en als je goed leest ook delen van Xen Enterprise) laat de EULA, de algemene gebruikersvoorwaarden, het niet toe deze te verkopen aan derden. VMware heeft hiervoor het VSSP programma. Citrix heeft voor Xen Essentials ook een verhuurprogramma, waarbij ten alle tijden per (actieve) VPS afgerekend moet worden én er ook opleidingseisen gesteld worden aan de aanbieder.

Een goede zet denk ik, omdat daarmee de kwaliteit gewaarborgd blijft. Als we eens kijken naar de Xen aanbieders hier, wie van hen bezit bijvoorbeeld een CCA certificering (en dit is nog maar de instapvariant enkel voor operationeel beheer)?

Prijzen zul je niet snel vinden als je gaat Googlen. Ook al heb je de prijzen, dan wil het nog niet zeggen dat je een product mag aanbieden. Maar om je een indiatie te geven bij VMware; vanaf 8,80 per VPS per maand, voor de 'foundation' verdie, zonder High Availlability. Wil je XenServer Essentials huren, ben je (minimaal) hetzelfde kwijt. De prijzen hangen aan de dollar en wisselen iedere maand en zijn ook afhankelijk van je status (professional of enterprise) en je inkoopvolume.

Hetzelfde geldt trouwens ook voor het aanbieden van virtualisatie op basis van Microsofts Hyper-V.

Edit: Waarom moet je trouwens 'goedkoop' aanbieden?

kam
15/11/09, 20:33
@Randy

Hoeft niet persee goedkoop maar om gelijk minimaal 15,- aan een vps te plakken is ook weer zoiets als je toch geen HA hebt.

En wat mag dan wel bij vmware? stel je hebt esxi, dat is gratis mag je daar dan bijvoorbeeld een vps maken waar een webserver en ftp op draait voor klanten?

lmp
15/11/09, 21:41
En wat mag dan wel bij vmware? stel je hebt esxi, dat is gratis mag je daar dan bijvoorbeeld een vps maken waar een webserver en ftp op draait voor klanten?
Lees de licentie eens die er bij zit :)

Voor het vast te verklappen: nee

ESXi mag je alleen voor eigen gebruik maximaal 5x gebruiken. De virtuele machines mogen geen diensten aan derden bieden. Je mag dus ook geen virtuele machine met ftp installeren, en een ftp aanbieden daarmee.

Randy
15/11/09, 22:16
@Randy

Hoeft niet persee goedkoop maar om gelijk minimaal 15,- aan een vps te plakken is ook weer zoiets als je toch geen HA hebt.

Voor 15,- koop je toch ook geen dedicated server zonder HA?

kam
15/11/09, 22:25
Ok duidelijk.
Om eerlijk te zijn is die eula lezen in het engels met die hele lange zinnen behoorlijk confusing dus mja.

Maar stel ik zou dat wel willen wat kan ik het beste nemen?
Wil ermee beginnen, heb wel een budget maar niet voor vmware zoals het er nu naar uit ziet.
Kan beter aan kvm met openvz beginnen? mag dat wel, verhuren enzo? (proxmox ve)

Randy
15/11/09, 22:27
OpenVZ heeft niets met volledige virtualisatie te maken. Wanneer je dit aan derden gaat verhuren, kun je dit niet als rootserver of vervanger van een dedicated server opleveren. Eigen aanpassingen aan netwerk of kernelmodules zijn bijvoorbeeld niet mogelijk.
KVM is wel een goede optie.

kam
15/11/09, 22:39
Dan zal ik eens naar kvm kijken.
Bedankt!

Maar mocht ik dit aan willen bieden op vmware platform, waar kan ik terecht voor licenties?
Misco enzo is leuk maar ik zou niet weten welke ik moest hebben en waar ik ook aan moet voldoen etc... is hier geen duidelijke lijst van?
Vmware bellen doe ik niet nog een keer dat schiet gewoon niet op.

Randy
15/11/09, 22:51
Maar mocht ik dit aan willen bieden op vmware platform, waar kan ik terecht voor licenties?

Bij een VSSP aggregator, in Europa is enkel Insight dit. (Waar je ook je MS licenties vandaan kunt halen).

Bakker ICT
16/11/09, 12:22
OpenVZ heeft niets met volledige virtualisatie te maken. Wanneer je dit aan derden gaat verhuren, kun je dit niet als rootserver of vervanger van een dedicated server opleveren. Eigen aanpassingen aan netwerk of kernelmodules zijn bijvoorbeeld niet mogelijk.
KVM is wel een goede optie.

Klopt, sinds kort heeft Parallels Server 4 Bare Metal opgeleverd. Deze kan je hiervoor wel gebruiken. Hier zijn ook duidelijke prijzen beschikbaar.

http://www.parallels.com/products/server/baremetal/

DUR0N
18/11/09, 00:20
Momenteel nog zonder high availability. Je zal al een flink aantal VPS'en op een server moeten draaien om de licensiekost aanvaardbaar te houden. Lijkt mij vooral goed voor zware servers.

cyberbootje
18/11/09, 00:50
Hoe staan jullie eigenlijk tegenover Proxmox VE ?
Deze kan openvz en KVM indien je processor Intel VT/ AMD-V support...

Op dit moment staat Proxmox op een testserver, erg stabiel moet ik zeggen maar nog niet tevreden genoeg voor productie, misschien beetje tweaken/automatiseren nog.

DUR0N
21/11/09, 16:16
De mensen waarvan ik weet dat ze proxmox gebruiken zijn daar -mits wat customisatie- toch behoorlijk lyrisch over.

WeServIT
21/11/09, 22:59
Ik heb Promox ook getest, het werkt mooi maar ik vind dat er nog veel aan het uiterlijk gedaan moet worden. Het is echt onprofessioneel zo.

Spyder01
24/11/09, 13:15
Ik ben ook met KVM, Promox e.d. aan het testen. Vmware ben ik gewoon nog te spreken over en vind het ook absoluut geen minpunt dat je er (wil je het officieel doen) een paar euro per VM voor betaald. Maar testen met meerdere systemen kan nooit kwaad (ook stukje marktonderzoek en zoeken wat bij jouw bedrijfsvoering past).

In4mation
24/11/09, 18:03
Ik heb Promox ook getest, het werkt mooi maar ik vind dat er nog veel aan het uiterlijk gedaan moet worden. Het is echt onprofessioneel zo.

Zelfde hier. We hebben voor we onze VPS server hebben opgezet goed naar alle mogelijkheden gekeken en zijn uiteindelijk ook bij VMware terecht gekomen. Tot op heden zijn we er nog steeds best tevreden mee.

Ook Promox werd hier getest en heb hetzelfde opgemerkt als WeServIT. Het ziet er echt voor geen meter uit, maar heeft zeker wel potentieel.

cyberbootje
24/11/09, 18:09
Inderdaad, maar wij hebben nu toch gekozen voor proxmox.
Wij hebben dan ook een hoop eraan verbeterd(scripts e.d) en nu volop bezig met een betere layout en functionaliteit.

Daarmee zou het bijna een perfecte omgeving worden voor ons.

W3SERVE
26/11/09, 22:21
Proxmox ook geprobeerd, maar blijf nu nog maar gewoon bij XenSource.

fsjoerd
01/12/09, 13:34
Ik heb zelf gebruikerservaring met KVM en XEN (niet als sysadmin maar als gebruiker)

Ik ben zelf te spreken over KVM.
Ik weet niet de technische details maar qua console is het zeer gebruiksvriendelijk.
je kan gemakkelijk backups maken, informatie in zien, herinstalleren, reimage en de provider maakt het ook mogelijk, om via grafisch interface te komen.

Xen heb ik hiervoor ook gewerkt is vooral basis, maar ook zeker geen slecht systeem.

Vmware heb ik wel zelf prive draaien thuis, maar ik heb hierover geen ervaring mee in combinatie van een VPS.

Serve-xs
02/12/09, 15:25
Klopt het dat ESXi 3.5 tegewoordig een trailversie is van 60 dagen?

Randy
02/12/09, 15:28
Klopt het dat ESXi 3.5 tegewoordig een trailversie is van 60 dagen?

Ga voor ESXi4 (vSphere) Dan heb je ook 'thin provisioning' in disks. Scheelt echt reteveel. Het is een 60-dagen trial met ALLE functies (als je vCenter gebruikt). Na de 60 dagen, gaat hij gewoon als ESXi door als je de (gratis) key hebt.