PDA

Bekijk Volledige Versie : Bedrijven met eigen suite / eigen netwerk



Pur
14/11/09, 01:12
Hoi,

Bestaat er zoiets als een overzicht van partijen die een eigen suite / eigen netwerk hebben? Ik mis dat soort info op bijv ISPgids (of ik moet er overheen kijken).

Ik neem aan dat een groot aantal van de colocatie aanbieders hier nameljk geen eigen netwerk en geen eigen suite hebben maar weer gewoon racks huren bij weer andere partijen.

Terwijl ik er toch vanuit ga dat er toch wel wat meer partijen een eigen suite, eigen netwerk of zelfs eigen dc hebben buiten de hier regelmatig genoemde partijen.

Ik zit zelf namelijk het liefst met mijn colocatie namelijk zo dicht mogelijk bij de bron. De 'man' die de touwtjes in handen heeft, die het netwerk bestuurt. Want in het geval van ellende weet ik dan vrij zeker dat ze er alles aan doen om het op te lossen. Terwijl als je werkt met een partij die min of meer weder verkoopt ben je afhankelijk van een extra tussen laag + dat daar eventueel weer extra factoren kunnen meespelen (zoals betalings achterstanden van partij X aan de netwerk eigenaar).

Daarom betaal ik persoonlijk liever wat meer en dat ik direct aan de bron zit. Nadeel is denk ik dan wel weer dat een aantal van de partijen alleen per rack verhuren en we hebben te weinig servers om een compleet rack af te nemen.

Dus ik vroeg me af of er ook een overzicht is (of mensen die namen kunnen noemen) van zulk soort partijen for future reference...

Maar je mag natuurlijk ook argumenten aandragen waarom iets minder direct bij de bron zitten eigenlijk ook prima is :-)

Randy
14/11/09, 01:16
<knip>

I3D en TransIP had je natuurlijk al. Leaseweb mag er ook bij. Wie vult dit lijstje aan?

MMaI
14/11/09, 01:22
Bit, xs4all, kpn

maxnet
14/11/09, 01:24
Je zou de RIPE ledenlijst als uitgangspunt kunnen gebruiken: http://www.ripe.net/membership/indices/NL.html

-Kevin
14/11/09, 01:36
Bit, xs4all, kpn

Dat zijn bedrijven met datacenters ;)

Stewie
14/11/09, 01:43
Dat zijn bedrijven met datacenters ;)
Dichter bij de bron kom je niet ;)

Pur
14/11/09, 01:47
Dat zijn bedrijven met datacenters ;)

Nou ja xs4all heeft ook gewoon vloeren en geen eigen dc toch.

KPN levert denk ik geen losse U's.

True had vroeger ook een eigen suite, maar geen idee of die nog losse rackspace verhuren deze dagen...

Pur
14/11/09, 01:49
Je zou de RIPE ledenlijst als uitgangspunt kunnen gebruiken: http://www.ripe.net/membership/indices/NL.html

Is inderdaad een goeie.. Had ik niet direct aan gedacht..

Al vermoed ik dat de Gemeente Heerenveen geen rackspace verhuurd ;-)

santema
14/11/09, 02:08
We-dare (datacenter/netwerk), daarbinnen euroacces (met een suite/netwerk), nxs (ook datacenter/netwerk toch?), grafix (datacenter), duocast (eigen suite/netwerk) in groningen. Zo zijn er nog wel een paar, wellicht handig als je vermeld welke regio je zoekt?

XBL
14/11/09, 02:18
Reasonnet / Co-Locate. Eigen DC, eigen netwerk.

Overigens zegt een eigen netwerk natuurlijk niet alles. Je kan prima eigen routers hebben en zelfs een eigen AS nummer, maar slechts 1 transit/peer naar een ander netwerk die de rest weer voor je doet.

Pur
14/11/09, 02:20
We-dare (datacenter/netwerk), daarbinnen euroacces (met een suite/netwerk), nxs (ook datacenter/netwerk toch?), grafix (datacenter), duocast (eigen suite/netwerk) in groningen. Zo zijn er nog wel een paar, wellicht handig als je vermeld welke regio je zoekt?

Het gaat mij puur om partijen die colocatie doen (dus ook losse U's) en verantwoordelijk zijn voor hun eigen netwerk. De regio maakt weinig uit. Als het goed is ben je daar alleen in absolute noodgevallen.

Of natuurlijk goede redenen waarom het onzin is en dat iets verder afzitten van "de bron" ook prima te doen is :-)

santema
14/11/09, 02:22
http://www.netwerkgids.com/

:)

ResellerHosting
14/11/09, 06:15
Hoi,

Bestaat er zoiets als een overzicht van partijen die een eigen suite / eigen netwerk hebben? Ik mis dat soort info op bijv ISPgids (of ik moet er overheen kijken).


http://www.datacentrumgids.nl/

Providers die volgens die site in een DC zitten hebben vaak een suite.



Daarom betaal ik persoonlijk liever wat meer en dat ik direct aan de bron zit. Nadeel is denk ik dan wel weer dat een aantal van de partijen alleen per rack verhuren en we hebben te weinig servers om een compleet rack af te nemen.


Kwestie van uitrekenen wat je nu kwijt bent en dat als budget nemen, bij veel partijen kun je met een budget van 500 per maand al iets afnemen die je groei niet in de weg zal staan. (lees: meer dan dat je nu nodig hebt).

Overigens is het met 1 wederverkoper er tussen vaak voordeliger. Aangezien die kortingen bedingen gezien hun schaal grote. Nadeel is wel weer dat je niet dicht bij "bron" zit. Dat is niet per definitie nadelig, immers je reseller kan je meer diensten bieden dan bron (BGP/IP ranges op eigen naam etc..) terwijl (veel) DC's/Carriers soort diensten vaak irritant (niet lucratief) vinden en er expres een hoge vergoeding voor vragen.

De perfecte DC, stroom per kwh, /24 of /25 op naam bij afname rack tegen een voordelig rack tarief bestaat niet.

Ik hoop wel dat er zoiets gaat komen want er is een markt voor.

Swiftway-UK
14/11/09, 10:57
[url]http://www.webhostingtalk.nl/colocation/colocation/ je reseller kan je meer diensten bieden dan bron (BGP/IP ranges op eigen naam etc..) terwijl (veel) DC's/Carriers soort diensten vaak irritant (niet lucratief) vinden en er expres een hoge vergoeding voor vragen.

Ik denk toch dat resellers BGP/IP ranges op naam weer inkopen bij hun leverancier hoor. Meeste transit partijen geven je graag een AS/IP range op naam, als de commitment redelijk is.

PA op naam moet helemaal geen probleem zijn, aangezien RIPE zelf stelt dat de eindgebruiker ervan in de RIPE database opgenomen zou moeten worden.



De perfecte DC, stroom per kwh, /24 of /25 op naam bij afname rack tegen een voordelig rack tarief bestaat niet.

Natuurlijk wel, gewoon even rondvragen bij de partijen. Hoewel 'perfect DC' voor iedereen een andere invulling zal hebben.

WeServIT
14/11/09, 11:09
Netrouting heeft ook een eigen corridor + eigen netwerk.

Lite-On
14/11/09, 11:30
Netwerk; illian.networks, en binnenkort een cage @ Equinix DC (Cold Corridor opstelling) :)
euNetworks zit bij ons momenteel erg vol

cfmweb
14/11/09, 12:09
Ik mis Nedzone nog in het rijtje.

DC^
14/11/09, 12:32
Nikhef, Sara hebben we ook nog.

davhog
14/11/09, 12:45
Ik mis proserve nog in bovenstaand rijtje

phreak
14/11/09, 13:10
True, InterConnect, ISP-Services (doetinchem)

Technotop
14/11/09, 14:30
Wij zelf natuurlijk :--)

2 x Corridor (iedere corridor heeft een capaciteit van 20 racks) in Alphen a/d Rijn + eigen netwerk onder 42755.

-Kevin
14/11/09, 14:53
Gaan we nu een lijst maken met datacenters of bedrijven met een cage?

Cybafish
14/11/09, 14:54
Bij beheren ook een eigen netwerk, maar huren de fysieke ruimte wel bij derden in (primair BIT).

Triloxigen
14/11/09, 14:57
Wanneer is een netwerk 'eigen'?
Eigen RIPE lidmaatschap?
Want als je 3 servers aan elkaar knoopt heb je ook al een netwerk.

-Kevin
14/11/09, 15:02
Wanneer is een netwerk 'eigen'?

Ga er vanuit als je zelf de routering doet, zelf het verkeer inkoopt en afhandelt

Cybafish
14/11/09, 18:48
Wanneer is een netwerk 'eigen'?
Eigen RIPE lidmaatschap?
Want als je 3 servers aan elkaar knoopt heb je ook al een netwerk.

RIPE lidmaatschap heeft er weinig mee te maken. RIPE lidmaatschap zou je nog enigszins kunnen koppelen aan het aantal IP's dat je beheert, maar over het algemeen zie ik weinig voordelen aan het LIR-zijn (als ik voor Vivor spreek). De momenten dat wij een nieuwe IP range nodig hebben zijn zo schaars dat je dit beter door een derde partij kunt laten doen. Zeker geen duizenden euro's op jaarbasis waard.

Met eigen netwerk bedoel ik een in hoge mate autonoom systeem; een eigen AS waarop je zelf het verkeer routeert over meerdere carriers. Een aantal aan elkaar geknoopte servers vormen niet zozeer een eigen netwerk, maar liggen in het verlengde van een groter geheel (AS).

Het beheren van je eigen AS heeft duidelijk (o.a. technische) voordelen boven het afnemen van connectiviteit van derden. Deze voordelen overstijgen de simpele 'schaalfactor' die een eventueel inkoopvoordeel op zou kunnen leveren. Het in beheer hebben van een eigen gebouw daarentegen is wat mij betreft meer een prijstechnisch verhaal dan een voor klanten duidelijk merkbaar voordeel.

santema
14/11/09, 19:33
<knip>

DiedX
14/11/09, 19:46
Pssssst. Grafix?

Cybafish
14/11/09, 20:17
<knip>

?

Stuur even een mailtje.

frankske
15/11/09, 00:05
Wij :) suite in LCL, cage in Interoute Gent (waar geen suites te krijgen zijn). Eigen BGP net op beide plaatsen, onderling verbonden. Meerdere upstream links.

Pur
15/11/09, 00:48
RIPE lidmaatschap heeft er weinig mee te maken. RIPE lidmaatschap zou je nog enigszins kunnen koppelen aan het aantal IP's dat je beheert, maar over het algemeen zie ik weinig voordelen aan het LIR-zijn (als ik voor Vivor spreek). De momenten dat wij een nieuwe IP range nodig hebben zijn zo schaars dat je dit beter door een derde partij kunt laten doen. Zeker geen duizenden euro's op jaarbasis waard.

Is LIR zijn niet een impliciet onderdeel van een netwerk hebben? En het daarbij dus niet afhankelijk van een 3e partij zijn voor je ip ranges? Misschien niet het allerbelangrijkste onderdeel trouwens. Maar het lijkt mij wel redelijk hand in hand gaan.



Met eigen netwerk bedoel ik een in hoge mate autonoom systeem; een eigen AS waarop je zelf het verkeer routeert over meerdere carriers. Een aantal aan elkaar geknoopte servers vormen niet zozeer een eigen netwerk, maar liggen in het verlengde van een groter geheel (AS).

Het beheren van je eigen AS heeft duidelijk (o.a. technische) voordelen boven het afnemen van connectiviteit van derden. Deze voordelen overstijgen de simpele 'schaalfactor' die een eventueel inkoopvoordeel op zou kunnen leveren. Het in beheer hebben van een eigen gebouw daarentegen is wat mij betreft meer een prijstechnisch verhaal dan een voor klanten duidelijk merkbaar voordeel.

Ik vind het zelf in ieder geval een belangrijk onderdeel. Als je netwerk niet echt soepel werkt dan heb je gelijk klant impact. En ik betaal zelf liever dus iets meer aan een partij die het zelf in handen heeft (en daarmee hopelijk ook de expertise) dan dat ik wat goedkoper zit omdat iemand een goede deal uit onderhandeld heeft.

Aan de andere kant als het netwerk gewoon goed is dan maakt het ook weer niet gek veel uit, of als de "reseller" dusdanig groot is dat hij goede afspraken weet te maken en directe lijntjes heeft met de partij die het netwerk beheert....

En het hebben van een eigen cage/suite + netwerk zegt ook weer niet alles geloof ik gezien de recente gebeurtenissen.

frankske
15/11/09, 13:16
Merk op dat je geen LIR hoeft te zijn: een eigen AS en eigen PI space is al genoeg, al mag je dat strikt gezien niet gebruiken voor "eind klanten".

Bovendien zijn er een pak mensen die LIR zijn, maar geen eigen netwerk beheren, en nog veel meer die geen eigen ruimte hebben.

jan post
15/11/09, 19:43
Cambrium eigen netwerk + 2 suites

Achos
26/11/09, 16:15
Duocast (Groningen) eigen suite met cold corridor

Dirkje
26/11/09, 16:26
WS eigen DC voor eigen gebruik (~3000 dedicated servers) met nieuwe ruimtes in aanbouw.

marsipulami
26/11/09, 17:45
cj2 Groningen

goudgeel
27/11/09, 03:54
InterRacks