PDA

Bekijk Volledige Versie : bedrijf claimt mijn website



bti
12/11/09, 21:38
Hallo,

Ik heb een domeinnaam geclaimt en deze domeinnaam door gelinkt naar mijn hoofdwebsite nu komen er best veel klanten vanuit deze domainnaam.
Nu het volgende er bestaat een bedrijf in Engeland die deze naam voert en ik zelf ook produkten van dit bedrijf verkoop.
kan dit bedrijf mij zomaar deze naam afpakken of zijn er regels omtrent dit probleem.

dit is het mailtje wat ik van hun heb ontvangen
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ ++++++
Dear Sirs

We notice that you have registered the domain www.xxxxxx.nl and are using it to point to your shop. As this includes our company name and is reflecting our registered trademark, we would like to gain access to it and know we have rights relating to this. We understand that you have incurred costs in purchasing it so are willing to pay you these costs in order to secure this domain for xxxxxx & Co Ltd.

Please can you let me know your thoughts on this so we can take this forward.

xxxxx
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ ++++
alvast bedankt

Bert

marsipulami
12/11/09, 21:45
Ik ben er zeker geen expert in maar als ik dit zo lees, mits alles waar is, denk ik dat je blij mag zijn dat je er nog geld voor kan krijgen.

Spyder01
12/11/09, 21:49
Je kunt in het trademark register kijken in welke klassen en landen dit merk gedeponeerd is. Het is niet zo, dat een bedrijf zomaar je domeinnaam kan claimen.

baahmi
12/11/09, 22:14
Vraag gewoon of ze wat bewijs sturen van de geldigheid van hun geclaimde rechten voor de Nederlandse markt. Afhankelijk van de eventuele financiele consequenties voor jou (bv ze willen niet meer leveren, etc), zou ik de case daarna voorleggen bij een advocaat.
Als het serieus is zullen ze ongetwijfeld antwoord geven en als je aangeeft geen behoefte hebt om mee te werken, zal de volgende mail / brief van de advocaat van hen zijn, met een wat formelere sommering.

Enige advies is je goed voor te (laten) bereiden en mogelijke consequenties te overdenken.

Volgende is misschien wat speculatief :
Als ik het goed heb begrepen is het een leverancier van je en hebben ze er in ieder geval nu geen belang bij om je als klant kwijt te raken (maar afhankelijk van de omzet van je kan het ook een druk middel van hen worden om niet meer aan je te leveren). Als je de nl domein afstaat hebben ze je misschien ook niet meer nodig en zullen ze kunnen besluiten om ook niet meer aan je te leveren..
Lastige situatie dus, zoals je zelf al begrijpt..

Success en wijsheid toegewenst in ieder geval..

Mvgr,
Martin

Piwi-Web
12/11/09, 22:59
Je kunt in het trademark register kijken in welke klassen en landen dit merk gedeponeerd is. Het is niet zo, dat een bedrijf zomaar je domeinnaam kan claimen.

Zoals hierboven staat.

Kan mij ook herinneren dat bedrijf X alleen domein X kan claimen wanneer bedrijf X eerder is geregistreerd in het merkregister dan dat domein X is aangemaakt/geregistreerd.

Correct me if i'm wrong :unsure:

Randy
12/11/09, 23:01
Ligt er net aan wat je ermee doet. Hierbij werkt het in je voordeel, dat je het domein enkel gebruikt als forwarder en er zelf geen content op zet. Zoek contact met een jurist die verstand heeft van deze zaken en leg daar het complete verhaal uit. Probeer daarbij de relatie met je huidige leverancier werkbaar te houden.

ShowU
12/11/09, 23:55
Wellicht kun je ook afspraken maken met de leverancier over dat het domein weliswaar in hun handen komt, maar dat het voor een periode van X jaar toch blijft doorlinken naar jouw webshop, of misschien dat je er andere dingen mee kunt bewerkstelligen, zoals de officiele importeur worden (voor zover je dat nog niet bent uiteraard).

Triloxigen
13/11/09, 09:38
- Controleer het trademark
- Bied je diensten aan in hetzelfde vakgebied

Marinus
13/11/09, 09:56
Het belangrijkste is inderdaad controleren of en sinds wanneer ze een handelsmerk dat in Nederland geldig is hebben. Uit jurisprudentie blijkt dat als jouw domeinregistratie eerder is, je sterk staat. Ook het feit dat je daadwerkelijk iets met de domeinnaam doet verstevigd jouw positie.

Is de domeinnaam de precieze naam van je leverancier, of is de naam slechts onderdeel van je domeinnaam?

Yourwebhoster
13/11/09, 10:06
Zoals hierboven staat.

Kan mij ook herinneren dat bedrijf X alleen domein X kan claimen wanneer bedrijf X eerder is geregistreerd in het merkregister dan dat domein X is aangemaakt/geregistreerd.

Correct me if i'm wrong :unsure:
Klopt, zou raar zijn als dit niet zo was. Anders zou je zomaar een naam kunnen registreren en domeinnamen kunnen kapen.

Domenico
13/11/09, 12:37
Ligt er net aan wat je ermee doet. Hierbij werkt het in je voordeel, dat je het domein enkel gebruikt als forwarder en er zelf geen content op zet. Zoek contact met een jurist die verstand heeft van deze zaken en leg daar het complete verhaal uit. Probeer daarbij de relatie met je huidige leverancier werkbaar te houden.

Niet waar! Zelfs het forwarden kan al gezien worden als misbruik. Beter niets of een eigen 'dummy' site.

YolkNet
13/11/09, 13:42
Precies, dat heb ik ook ondervonden. Een kale witte pagina is niet voldoende.

TS zegt dat ie ook producten van het bedrijf verkoopt. Heeft hij op grond daarvan geen rechten op de domeinnaam?

BsHosting
13/11/09, 13:46
Precies, dat heb ik ook ondervonden. Een kale witte pagina is niet voldoende.

TS zegt dat ie ook producten van het bedrijf verkoopt. Heeft hij op grond daarvan geen rechten op de domeinnaam?

Producten verkopen wil niet zeggen dat je dan ook recht hebt op de domeinnaam.

VB: Jij verkoopt als winkelier siemens telefoons dat wil niet zeggen dat jij ook recht hebt om domeinnamen te claimen of te gebruiken waar siemens in voorkomt.

Cakkie
13/11/09, 13:48
Het feit dat je de naam redirect naar een webshop waar je de producten van dat bedrijf verkoopt, geeft impliciet aan dat je op de hoogte was van het bestaand van het merk toen je de naam registreerde. Zelfs als het eigenlijke merk op moment van registratie nog niet geregistreerd was, of nog niet in NL geldig was, toont het wel aan dat je 'voorkennis' had.

De stelling die velen hier voorhouden dat op moment van registratie het merk nog niet geldig was, ze je niets kunnen maken, klopt dus niet. Ok, het speelt in je voordeel, maar het is absoluut geen vrijgeleide.

Je kan echter ter goeder trouw onder voorwaarden gebruik maken van het merk van een ander. Een van de voorwaarden is bv dat er op die site enkel producten van dat bedrijf mogen worden verkocht. Als je dus gewoon redirect naar je webshop waar je ook producten van andere bedrijven aanbiedt, dan heb je een probleem.

Verder mag je de merkhouder ook niet verhinderen zijn merk te voeren. Door merk.nl te gebruiken doe je dat in princiepe wel. Gebruik je echter merk-shop.nl ofzo, dan is dat een andere zaak.

Anyway, als ik het zo lees, dan is die mail die ze sturen in de eerste plaats aan op een onderhandelde oplossing. Ik zou dus een redelijk voorstel proberen te doen. Te veel vragen kan uiteindelijk ook tegen jouw gebruikt worden in een eventuele procedure.

DennisWijnberg
13/11/09, 13:49
Klopt. Zelf adverteren in Google is al dubieus. Waarom denk je dat er niemand anders dan Dell adverteert op "Dell" ;)

Cakkie
13/11/09, 13:58
Klopt. Zelf adverteren in Google is al dubieus. Waarom denk je dat er niemand anders dan Dell adverteert op "Dell" ;)Omdat bij de Affiliate programma's zoals tradedoubler het expliciet door Dell verboden is om keywords met Dell trademarks in te kopen ;)

Marinus
13/11/09, 15:37
Niet waar! Zelfs het forwarden kan al gezien worden als misbruik. Beter niets of een eigen 'dummy' site.

Uit de domeinnaam jurisprudentie blijkt juist dat het niet gebruiken van een domeinnaam tegen je werkt. Als je uitspraken op www.domjur.nl bekijkt zie je dat wanneer een domeinnaam ter goeder trouw is geregistreerd maar er toch niks mee gedaan wordt, deze vaak aan de eiser wordt overgedragen.

In deze zaak lijkt me echter dat van ter goeder trouw geen sprake kan zijn. Een aardige vergelijking is wellicht deze zaak: http://www.domjur.nl/ace.php/c,5,4367,1,DESC,,TomTom_-_Blue_Ocean_Capital.html .

ICTRecht
13/11/09, 15:52
VB: Jij verkoopt als winkelier siemens telefoons dat wil niet zeggen dat jij ook recht hebt om domeinnamen te claimen of te gebruiken waar siemens in voorkomt.
Dat valt mee. Je mag een merknaam gebruiken om aan te geven dat je die producten verkoopt. Een domeinnaam als "siemenstelefoonstekoop.nl" mag je dus best aan je Siemens-shop hangen, ook als je geen dealer bent. Maar de domeinnaam mag niet de indruk wekken dat je dealer bent of erkend bent of zo door Siemens.

Domenico
13/11/09, 15:55
Uit de domeinnaam jurisprudentie blijkt juist dat het niet gebruiken van een domeinnaam tegen je werkt. Als je uitspraken op www.domjur.nl (http://www.domjur.nl) bekijkt zie je dat wanneer een domeinnaam ter goeder trouw is geregistreerd maar er toch niks mee gedaan wordt, deze vaak aan de eiser wordt overgedragen.

In deze zaak lijkt me echter dat van ter goeder trouw geen sprake kan zijn. Een aardige vergelijking is wellicht deze zaak: http://www.domjur.nl/ace.php/c,5,4367,1,DESC,,TomTom_-_Blue_Ocean_Capital.html .


Ik bedoel dus het forwarden naar een site zoals de ts heeft. Dat is minder goed dan gewoon niets. Beter is het om iig iets te hebben op de domeinnaam. Dus wat ik zei een of andere dummy site van vrienden schaakclub A-Merk. ;)

Apoc
13/11/09, 16:34
Dat valt mee. Je mag een merknaam gebruiken om aan te geven dat je die producten verkoopt. Een domeinnaam als "siemenstelefoonstekoop.nl" mag je dus best aan je Siemens-shop hangen, ook als je geen dealer bent. Maar de domeinnaam mag niet de indruk wekken dat je dealer bent of erkend bent of zo door Siemens.

Is het niet zo dat de merknaamhouder hierover beslist? Er zijn genoeg bedrijven die het gebruik van hun merknaam (dus ook in een domeinnaam) compleet verbieden.

Triloxigen
13/11/09, 16:52
Dat valt mee. Je mag een merknaam gebruiken om aan te geven dat je die producten verkoopt. Een domeinnaam als "siemenstelefoonstekoop.nl" mag je dus best aan je Siemens-shop hangen, ook als je geen dealer bent. Maar de domeinnaam mag niet de indruk wekken dat je dealer bent of erkend bent of zo door Siemens.

Ok, dus ohra-verzekeringen.nl met affiliatelinks naar Ahra mag in principe wel?

ICTRecht
14/11/09, 11:22
Is het niet zo dat de merknaamhouder hierover beslist? Er zijn genoeg bedrijven die het gebruik van hun merknaam (dus ook in een domeinnaam) compleet verbieden.
Je kunt niet verbieden waar je geen zeggenschap over hebt. Als ik merkproducten verkoop, dan mag ik melden dat ik dat doe. Ik mag daarvoor ook bordjes ophangen met "Hier wordt Coca-Cola verkocht" en daar hoef ik geen toestemming voor te hebben. Coca-Cola kan dit op geen enkele wijze verbieden. Hooguit kan ze weigeren me nog cola te leveren, maar er zijn genoeg alternatieve inkoopkanalen.

Als je een affiliatecontract aangaat, staan daar misschien strengere regels in maar dat is dan een contractuele afspraak. Je kunt in een contract alles afspreken wat je wilt, en ook rechten opgeven die je normaal wel mag uitoefenen.


Ok, dus ohra-verzekeringen.nl met affiliatelinks naar Ahra mag in principe wel?
Je mag niet linken naar concurrenten. Of was Ahra een spelfout :) Deze domeinnaam is op het randje omdat je snel de indruk wekt dat de site van OHRA zelf is, en dat is een probleem.

En je mag op zo'n site natuurlijk geen affiliatelinks naar concurrenten van OHRA opnemen, het moet echt een single brand store worden. Slimme mobieletelefoonboeren redirecten bv. koopgoedkopenokias.nl naar mobieletelefoonboer.nl/gsm/nokia/ om met 1 winkel toch al die domeinnamen te kunnen exploiteren.

Triloxigen
14/11/09, 13:11
Ik bedoelde inderdaad echt maar van 1 merk, dus enkel producten van Ohra.
One brand store

Nautica
07/12/09, 10:22
Klopt. Zelf adverteren in Google is al dubieus. Waarom denk je dat er niemand anders dan Dell adverteert op "Dell" ;)

Dat gebeurd wel en hier is ook juriprudentie over. Google maar een naar merkenrecht portocabin en je leest er een smeuing verhaal over.

Inderdaad kan indien een MERKNAAM een geregistreerd handelsmerk is je dwingen de domeinnaam af te staan mits deze registratie ook voor Nederland geldt. de domeinnaam moet dan puur uit de merknaam bestaan. Bijvoorbeeld de fabrikant heeft cocacola.com en jij registreert cocacola.nl.
Voor elke nuance in de merknaam gaat het al niet meer op. Dus als jij cocacolaleverancier.n registreert is dat dus niet het geval.
Hier gaat mijns inziens hetzelfde op als met copyright. Ik mag dus niet zomaar plaatjes van cocacola plaatsen zonder hun toestemming. Echter als ik hun producten VERKOOP mag dat dus wel. Cocacola heeft dan economisch voordeel bij het gebruik van hun plaatjes.
Ik kan me indenken dat dit voor een domeinnaam ook geldt. De fabrikant heeft er voordeel bij dat jij hun producten verkoopt en kan je niet zomaar dwingen de domeinnaam af te staan.

marsipulami
07/12/09, 10:41
Ts is al een maand niet meer online geweest. denk niet dat de kwestie nog loopt

josvand
08/12/09, 08:59
Als je me de URL stuurt kan ik er eens naar kijken voor je.