PDA

Bekijk Volledige Versie : zoek goede dedicated server



nielskool
12/11/09, 20:32
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een dedicated server die je onbeperkt kan uitbreiden, qua datatraffic en qua opslag. Helaas is het vrij moeilijk een keuze te maken.
Ik prefereer een server in Nederland, al zijn die al snel een tikkeltje duurder.
Het liefst wil ik het ook van een bedrijf dat veel positieve recensies heeft.
Het is helaas niet toegestaan om links uit te wisselen dus ik hoop dat jullie mij toch zouden kunnen helpen.

Bij voorbaat dank,
Niels

marsipulami
12/11/09, 20:50
alle servers kan je onbeperkt uitbreiden wanneer je geen minimum stelt :p

Misschien is het handiger aan te geven waar je mee wil starten en waar je naartoe wil werken

WebMeso
12/11/09, 20:54
alle servers kan je onbeperkt uitbreiden wanneer je geen minimum stelt :p
Onbeperkt bestaat niet!

Waarvoor wil je de dedicated server gaan gebruiken? Wat moet het precies draaien.
Zoek je in eerste instantie een Dual of Quad core?

Piwi-Web
12/11/09, 23:50
Bij alle aanbieders zijn servers tot een zekere hoogte uit te breiden, onbeperkt bestaat natuurlijk niet :) (Om even gek te doen, 1 TB geheugen zal je niet vinden m.u.v. mainframes etc.)
Voordat je een keuze maakt is het altijd handig om bij de betreffende partij even te vragen hoe het zit met uitbreidingen. Wanneer je zekerheid daarover wilt kan je dat ook op papier laten zetten (weet je tenminste dat men niet uit zijn "nek aan het lullen" is).
Zelf moet je natuurlijk ook criteria stellen waar je aanbieder en server aan moet voldoen. Het is vrij belangrijk om te weten als je later wil uitbreiden naar max 8, 16, 32, etc. GB aan geheugen of meerde schijven in RAID. Daar moet de hardwarekeuze namelijk op aangepast worden bij aankoop.
Zo heb je natuurlijk meerdere punten waar je eerst bij jezelf moet zijn om een goede aanbieding aan te vragen.

En denk ook dat, wanneer je een server zoekt, in het verkeerde deel van het forum zit :)

nielskool
13/11/09, 01:26
Tja.. waar zal ik beginnen.

Ik heb nu 1tb ruimte nodig om te starten
Dit moet uiteindelijk uitgebreid worden naar richting de 20+ tb en later nog wel naar 40+.
Dat is nog te doen voor een server..
Daarbij denk ik wel dat dit over verschillende servers verdeeld gaat moeten worden, anders word het wel een heleboel traffic voor één server.
En qua cpu en ram weet ik niet precies hoe groot het effect op een server is.
Misschien kunnen jullie mij iets bijspijkeren over servers. En waarom ik in het verkeerde (sub)forum zit...

Randy
13/11/09, 01:36
Bij alle aanbieders zijn servers tot een zekere hoogte uit te breiden, onbeperkt bestaat natuurlijk niet :) (Om even gek te doen, 1 TB geheugen zal je niet vinden m.u.v. mainframes etc.)

Ik was al blij dat ik net een 8-tal servers met 72G geheugen had. Kom jij alweer met een TB aan.

Randy
13/11/09, 01:37
Tja.. waar zal ik beginnen.

Ik heb nu 1tb ruimte nodig om te starten
Dit moet uiteindelijk uitgebreid worden naar richting de 20+ tb en later nog wel naar 40+.
Dat is nog te doen voor een server..
Daarbij denk ik wel dat dit over verschillende servers verdeeld gaat moeten worden, anders word het wel een heleboel traffic voor één server.
En qua cpu en ram weet ik niet precies hoe groot het effect op een server is.
Misschien kunnen jullie mij iets bijspijkeren over servers. En waarom ik in het verkeerde (sub)forum zit...

Dit zijn absurde hoeveelheden opslag. Waarvoor heb je die nodig?

lmp
13/11/09, 03:02
Tja.. waar zal ik beginnen.

Ik heb nu 1tb ruimte nodig om te starten
Dit moet uiteindelijk uitgebreid worden naar richting de 20+ tb en later nog wel naar 40+.

Deze hoeveel heden wil je niet meer in een server hebben. Zeker als je met die aantallen wil uitbreiden. Zeker omdat je dit nog een beetje veilig wil hebben en het moet met 40tb+ nog steeds blijven performen.

En performance eisen kunnen heel veel verschillen. Maar dan zul je moeten gaat vertellen waarvoor het nodig is. Er zit nu eenmaal een groot verschil tussen budget opstelling (neem 2 areca raud kaarten met elk 16x 2TB disken) of een nette SAN oplossing (Dell, HP, EMC, NetApp, ...).
Elk met zijn eigen prijs en performance...

WeServIT
13/11/09, 09:39
Je kunt natuurlijk ook 24 TB schijven nemen in RAID. Alleen denk ik dat zo'n server niet te verkrijgen is zonder een contract. Ik weet niet of dat de TS aan een contract verbonden wil zijn?
Waarvoor wil je de server eigenlijk gebruiken? Als het enkel opslag is heb je aan een Quadcore met wat geheugen genoeg, maar wanneer er applicaties gedraaid gaan worden moet je misschien toch al kijken naar een Dual Quadcore bijvoorbeeld. Het is vrij moeilijk in te schatten wat je precies nodig hebt aangezien je weinig vermeld over de taak van de server.

vDong
13/11/09, 11:08
Misschien kunnen jullie mij iets bijspijkeren over servers. En waarom ik in het verkeerde (sub)forum zit...

Misschien kan je in het hardware forum eerst eens uitleggen wat je precies wil, zodat een aantal mensen je kunnen adviseren zonder een aanbieding te doen, daarna hier terug komen.
Hiervoor hoef je trouwens niet je bedrijfsplan te verklappen, als je het heel technisch houdt kunnen functionele details prima achterwegen gelaten worden.

Onbeperkt uitbreiden kan overigens op zich wel anders dan mainframe, oa op sun of aix platforms, echter die prijsklasse ligt niet zo heel erg ver weg van mainframe en lijkt mij buiten jouw (en onze scope).

marsipulami
13/11/09, 11:28
Onbeperkt bestaat niet!

Het was meer bij wijze van, gezien de hoeveelheid informatie die gegeven werd

daveww
13/11/09, 11:52
Mijn gevoel zegt dat er nog informatie ontbreekt die nodig is bij het beslissen of we hem kunnen helpen.

De vraag die bij mij rest is 'Waarvoor gaat dit gebruikt worden?'.
Ik kan zo niet 1-2-3 iets bedenken wat je op een dedi met 1/20/40 TB moet..

Yourwebhoster
13/11/09, 11:58
Mijn gevoel zegt dat er nog informatie ontbreekt die nodig is bij het beslissen of we hem kunnen helpen.

De vraag die bij mij rest is 'Waarvoor gaat dit gebruikt worden?'.
Ik kan zo niet 1-2-3 iets bedenken wat je op een dedi met 1/20/40 TB moet..
Wat denk je van backups:thumbup:
Maar dan zou ik het alsnog niet op één server gooien (zeker niet 40TB).

nielskool
13/11/09, 20:15
Om te beginnen, bedankt allemaal voor de reacties.
Wil natuurlijk niet precies vertellen wat het is:P
Maar om toch een indicatie te kunnen geven:
Er zullen geen applicaties gaan draaien, maar je moet het gaan zien als een grote website.
De verhouding van opslag en traffic ligt waarschijnlijk rond de één op vijf.
Het moet een bezoekers aantal van een paar duizend mensen aan kunnen.
Met de 1tb kan het zo zijn dat er 500 connecties op één moment worden gemaakt.
Alles is recht evenredig.
Ik hoop dat dit genoeg informatie is.

//edit
Het mag ook verdeeld worden over meerdere servers, wat mij reëler lijkt, maar weet niet wanneer en waar ze dat ondersteunen.
Heb bij meerdere bedrijven gezien dat je meerdere servers in één offerte kan krijgen, maar weet niet of dat dan automatisch allemaal met elkaar verbonden is.

WeServIT
13/11/09, 20:31
Om te beginnen, bedankt allemaal voor de reacties.
Wil natuurlijk niet precies vertellen wat het is:P
Maar om toch een indicatie te kunnen geven:
Er zullen geen applicaties gaan draaien, maar je moet het gaan zien als een grote website.
De verhouding van opslag en traffic ligt waarschijnlijk rond de één op vijf.
Het moet een bezoekers aantal van een paar duizend mensen aan kunnen.
Met de 1tb kan het zo zijn dat er 500 connecties op één moment worden gemaakt.
Alles is recht evenredig.
Ik hoop dat dit genoeg informatie is.

//edit
Het mag ook verdeeld worden over meerdere servers, wat mij reëler lijkt, maar weet niet wanneer en waar ze dat ondersteunen.
Heb bij meerdere bedrijven gezien dat je meerdere servers in één offerte kan krijgen, maar weet niet of dat dan automatisch allemaal met elkaar verbonden is.

Het is wel iets wat legaal in Nederland is? Tevens de vraag, ben je bereid om voor een contract te gaan? Binnen welk termijn moet dit opgezet worden?

Crash-Konijn
13/11/09, 21:32
Hallo,

Ik werk samen met Nielskool aan hetzelfde project dus ik zal nu ook maar eventjes bij schieten gezien jullie allemaal zo snel reageren ;-)

Ja zeker is het legaal in Nederland en we zijn zeker bereid om een contract af te sluiten. Als onze source helemaal af is schrijven we ons meteen in bij kvk aangezien wij ook contracten met bedrijven willen afsluiten. De bedoeling is om het voor het einde van dit schooljaar helemaal af te hebben dus we hebben nog wel even.

Groetjes,
Peter

SF-Jeroen
13/11/09, 21:38
En jullie kunnen als scholieren > 300 euro per maand betalen? Want een beetje flinke storage server plus bijbehorende hoeveelheden dataverkeer gaat zeker over die prijs heen.

Crash-Konijn
13/11/09, 21:45
Ja dat was wel de bedoeling ja ;-) Wat wij maken is interessant voor scholen. Vandaar ook de deadline voor het einde van het schooljaar. Geloof me, dat gaat wel goedkomen.

Edit///

En anders als we het in het begin een iets kleiner budget hebben dan is er ook de mogelijkheid dat jullie ons een goed advies geven voor het dataverkeer/HDruimte waar mijn college Niels om gevraagd heeft en dat we dan met iets lager beginnen en zodra de inkomsten groeien daar naartoe groeien toch?

Grtz Peter

SF-Jeroen
13/11/09, 22:15
Als je een eigen blackboard/sharepoint systeem hebt ontwikkeld dan ben ik bang dat je niet alleen een enorme storageserver nodig hebt, maar ook een groot aantal webservers om de hoeveelheid requests aan te kunnen.

Anders echt de vraag wat je er precies mee gaat doen.

Crash-Konijn
13/11/09, 22:39
Nou heel in het kort samengevat gaat het om online portfolio's. Ze zullen dus gemiddeld 500 mb max gebruiken (Wat ik redelijk veel vind voor plaatjes) en een portfolio word natuurlijk niet de hele dag door door honderden bekeken. Maar als je dus veel portfolio's host kan het dus wel zijn dat je een grootte groep tegelijk moet handelen, maar tegen die tijd zijn de inkomsten dus ook hoger.

Meer kan ik helaas niet kwijt over ons plan maar hopelijk heb je hier wat aan.

Piwi-Web
14/11/09, 13:33
Ik denk dat er genoeg mogelijkheden zijn om klein te beginnen en later uit te breiden.
Je zal dan misschien van machine moeten veranderen of er eentje bijplaatsen maar op zich is alles mogelijk, heeft wel allemaal zijn prijsje.

Hier ook een klant die klein is begonnen en zo doorgegroeid is naar een Quad Core + Externe SQL server.
Ok het is een klein voorbeeld maar:
Single core -> Dual Core -> Ram upgrade -> Quad core -> Extra DB -> ... (wat volgt?)

Natuurlijk zit er ook een stuk optimalisatie bij =)

nielskool
14/11/09, 14:15
Dan is de volgende vraag, met welke specificaties moeten we beginnen?
We willen ergens rond de 1 tb ruimte beginnen, we moeten van start af meteen al wel 350 mensen op één moment aankunnen.

Lite-On
14/11/09, 15:21
Dan is de volgende vraag, met welke specificaties moeten we beginnen?
We willen ergens rond de 1 tb ruimte beginnen, we moeten van start af meteen al wel 350 mensen op één moment aankunnen.

Hardeschijven zijn tegenwoordig de kosten niet meer. De grootste bottleneck zal het aantal connecties per seconde worden, en om zoiets te realiseren is een beetje server wel gewenst.
Zorg voor een efficient script, is minder load voor Apache (neem aan dat Apache gebruikt wordt).

Piwi-Web
14/11/09, 15:24
Dan is de volgende vraag, met welke specificaties moeten we beginnen?
We willen ergens rond de 1 tb ruimte beginnen, we moeten van start af meteen al wel 350 mensen op één moment aankunnen.

En dan moet je je ook nog afvragen, moet dat in RAID etc.? Backups? Hoeveel gebruikers zijn er tegelijkertijd online (of ook wel wordt het systeem vaak gebruikt)?

Denk dat je met een simpele Quad Core al ver kan komen als je aanneemt dat niet iedereen op hetzelfde moment gebruik gaat maken van de applicatie(s) op je server. En qua uitbreiding van schijfruimte zou je moeten aangeven op wat voor termijn je dat verwacht, dan kan men daar ook al rekening mee houden.

Marinus
14/11/09, 15:44
Hardeschijven zijn tegenwoordig de kosten niet meer. De grootste bottleneck zal het aantal connecties per seconde worden, en om zoiets te realiseren is een beetje server wel gewenst.
Zorg voor een efficient script, is minder load voor Apache (neem aan dat Apache gebruikt wordt).

Als je veel statische content hebt (zoals de plaatjes op je portfolio) kun je beter kijken naar alternatieven als lighttpd, minder load op je server en veel sneller dan Apache.

Mark17
14/11/09, 20:27
Als je veel statische content hebt (zoals de plaatjes op je portfolio) kun je beter kijken naar alternatieven als lighttpd, minder load op je server en veel sneller dan Apache.

Of naar en combinatie van 2 webservers (die beiden bepaalde taken uitvoeren). Dat kan een zeer efficiente oplossing zijn, maar zonder informatie die er nu nog niet is is het lastig te bepalen. Wat ook nog een optie voor de iets langere termijn kan zijn is om losse storage af te nemen bij een partij en bij die partij ook enkele "frontend" servers met een bepaalde webserver (bijv. lighttpd voor statische data (plaatjes) en apache met php voor dynamische data met eventueel een losse MySQL database. Dit is in principe allemaal wel mogelijk (zolang er voldoende budget is).

Wat jullie ook kunnen overwegen is een goede VPS met alles gegarandeerd (dus geen burstable ram, enkel gegarandeerde hoeveelheid ram en gereserveerde CPU cores voor jullie). Vaak is uitbreiden dan op korte termijn en zonder ingrijpende wijzigingen mogelijk.


En dan moet je je ook nog afvragen, moet dat in RAID etc.? Backups? Hoeveel gebruikers zijn er tegelijkertijd online (of ook wel wordt het systeem vaak gebruikt)?

Gezien dat ze praten over portfolio's lijkt het mij voor ze wel handig om RAID (geen RAID0) te draaien en ook backups te maken (met bijvoorbeeld een retentie van 7 dagen voor het geval er een hacker is/hardware kapot gaat).

vDong
14/11/09, 22:18
En anders als we het in het begin een iets kleiner budget hebben dan is er ook de mogelijkheid dat jullie ons een goed advies geven voor het dataverkeer/HDruimte waar mijn college Niels om gevraagd heeft en dat we dan met iets lager beginnen en zodra de inkomsten groeien daar naartoe groeien toch?


Zoals Mark17 net al zei, ik zou beginnen met een (kleine) VPS met gegarandeerde specs (cpu/mem/disk) die je later kan uitbreiden op dezelfde host. Die zijn op zich denk ik wel te krijgen met redelijke hoeveelheid disks.

Op een later moment kan je dan externe storage (denk dan aan NAS of gewoon een flinke server met flink wat disks) toevoegen.

Wat je vooral wel over moet nadenken is hoeveel je wil uitgeven voor zekerheid, elke extra zekerheid kost extra geld....
Sommige van deze zekerheden hebben impact op je softwareoplossing, hou daar ook rekening mee.

De ervaring die ik (helaas) met scholen heb is dat ze graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en 100% zekerheid verwachten.

Laatste advies dat ik je mee wil geven is: Zoek een partij die met je mee kan denken, die meer doet dan alleen standaard pakketjes doorverkopen, zeker in deze fase kan je best wat extra hulp gebruiken qua architectuur (hoe werken de componenten samen, is het schaalbaar) en DRP (disaster recovery plan).

rida
16/11/09, 14:45
Begin met een goed plan. Het begint met het uitdenken, programmeren van je website. Vervolgens moet je ook ff checken of je alles gescheiden servers gaat opstellen (mail, data, database). Maar elk voordeel heeft ook een nadeel: Nadeel is natuurlijk dat het in kosten oploopt. Maar als ik jou was zou ik wel simplisitisch beginnen.

daveww
17/11/09, 18:15
Ik vraag me eigen af wat voor 'online portfolio'... dit aangezien veel scholen al gebruik maken van zo'n soort iets.

Genaamd 'teletop', hierbij kun je een online portfolio maken en nog extra-tjes zoals eigen pagina's en bijlages bijvoegen etc.

Piwi-Web
17/11/09, 19:24
Denk dat de meeste scholen blackboard gewoon gebruiken hoor =)

Heeft heel wat meer functies erin zitten

daveww
18/11/09, 11:19
Denk dat de meeste scholen blackboard gewoon gebruiken hoor =)

Heeft heel wat meer functies erin zittenZou kunnen, echter de scholen die ik ken gebruiken 'teletop'. Heb blackboard nog nergens gezien op een school.

Ik wens in ieder geval de 2 personen succes met het project, benieuwd wat het eind resultaat wordt!

nielskool
19/11/09, 01:05
Allemaal heel erg bedankt, wij hebben een heleboel aan jullie reacties gehad, en zijn ondertussen tot een overeenkomst gekomen met een bedrijf dat de servers kan en wilt bieden.

//edit
@Piwi-Web
met een beetje geluk hebben we al 1 school die met ons in zee wil, die ene school zou al voldoende moeten zijn om de kosten van de server(s) te dekken.

snefrika
25/01/10, 18:10
Hardeschijven zijn tegenwoordig de kosten niet meer. De grootste bottleneck zal het aantal connecties per seconde worden, en om zoiets te realiseren is een beetje server wel gewenst.
Zorg voor een efficient script, is minder load voor Apache (neem aan dat Apache gebruikt wordt).

Traffiek is nog altijd een grote kost, en veel opslag capaciteit zorgt voor veelt traffic. Ten slotte wil je die opslag ook gaan gebruiken.

Piwi-Web
25/01/10, 18:17
Traffiek is nog altijd een grote kost, en veel opslag capaciteit zorgt voor veelt traffic. Ten slotte wil je die opslag ook gaan gebruiken.

En bedankt voor het bumpen van een topic uit November :)

Je hebt ook nog eens geen gelijk. Traffic op vandaag zijn de kosten niet echt meer. Ik heb het dan wel over Nederland, België is een verhaal apart helaas.
En je het verhaal over je 'opslag capaciteit zorgt voor veelt traffic' slaat nergens op :thumbdown:

Magus
26/01/10, 16:52
Ik zat er toch eens over na te denken, maar wat is het nut van veel opslag, als je niet veel data gaat verzetten? Ik kan geen scenario's bedenken waarin dit waar is?

lmp
26/01/10, 16:54
Ik zat er toch eens over na te denken, maar wat is het nut van veel opslag, als je niet veel data gaat verzetten? Ik kan geen scenario's bedenken waarin dit waar is?
backup met een lange retentie.

snefrika
26/01/10, 17:34
backup met een lange retentie.

Dus eerder archive.

lmp
26/01/10, 17:39
Dus eerder archive.
Geeft het beestje een naam :)

DUR0N
26/01/10, 22:48
Ik zat er toch eens over na te denken, maar wat is het nut van veel opslag, als je niet veel data gaat verzetten? Ik kan geen scenario's bedenken waarin dit waar is?

Dingen als youtube verbruiken ook een shitton aan opslag met lage usage rate.